A R G U M E N T
Prefaţând
volumul România sub Imperiul Haosului (1939-1945), apărut în condiţii
excepţionale sub egida prestigioasei Case Editoriale R.A.O. (Bucureşti, 2007,
700 p.), am avansat următoarele consideraţii în privinţa valabilităţii şi
actualităţii temei asupra căreia îmi îngădui să revin: „ … Pacea de la 1919 a rezistat exact 20 de
ani. Nici o zi în plus ori în minus! Al Doilea Război Mondial, declanşat la 1
septembrie 1939, a beneficiat – dacă s-ar putea spune astfel – de o sumă de
premise care, în 1936-1939, s-au aglomerat de o manieră alarmantă, vecină cu
insuportabilitatea. În context, un fapt esenţial - la 23 august 1939 - Pactul
Hitler-Stalin sau Ribbentrop-Molotov a pus capăt la toate şi a deschis
irevocabil calea războiului.
Dar, ceea ce
a fost cel mai tragic, Pactul cuprindea un Protocol secret, care punea în
discuţie situaţia unor state suverane şi independente din Europa Est-Centrală,
între ele şi România. Astfel că, deşi războiul nu începuse, dar splendorile şi
mizeriile s-au făcut în modul cel mai dramatic resimţite pe seama României. Şi
nu numai pentru ea. Rezultatul? Războiul s-a dovedit, dacă mai era necesar, un
dezastru pentru numeroase state şi popoare, după cum şi Pacea ce avea să
rezulte la 1946-1947. În acest fel, s-au adeverit, o dată în plus, fiind
preferabil să survină contrariul, cuvintele lui N. Iorga (Pacea are atâta preţ
cât războiul din care a ieşit). Ceea ce trebuie subliniat, în chip special,
rezidă în realitatea tragică că, într-o măsură sporită în raport cu leatul 1914,
anul 1939 a inaugurat, în istoria europeană şi mondială, epoca haosului. Cu
toate că, potrivit unor reputaţi istorici, 1914 şi 1939 pot fi incluşi în
aceeaşi serie, ambele conflicte mondiale putând fi contopite într-unul singur,
rezultând, fără pretenţii, un al doilea război de 30 de ani (1914-1945), iar,
dacă avem în vedere că marele conflict din 19391945 şi întregul lui cortegiu de
consecinţe nu s-a încheiat nicidecum odată cu capitularea Italiei, Germaniei,
Japoniei şi a aliaţilor lor (inclusiv România), ele afectând şi azi evoluţiile
internaţionale, atunci, mai mult decât sigur, am putea vorbi chiar de ... UN
NOU RĂZBOI DE O SUTĂ DE ANI! Ne situăm, prin urmare, în plină domnie a
Haosului, care, după o serie de episoade post-1945 (Războiul Rece, Războaiele
din Coreea şi Vietnam, Criza Rachetelor, Războaiele din Orientul Apropiat şi
Mijlociu, Războaiele din Algeria, Maldive, Afganistan, Cecenia şi Transnistria,
Războiul General – în plină desfăşurare şi actualitate - împotriva Terorismului etc. etc.), s-a instalat şi copleşeşte deja
planeta. Ca o dovadă, în anii din urmă, D-l Alai Joxe, de la Şcoala de Înalte
Studii de Ştiinţe Sociale din Paris, a lansat, simultan în Franţa şi SUA,
provocatorul şi excelentul eseu intitulat Imperiul Haosului (apărut, imediat
după aceea, adică în 2003, şi la Bucureşti). Violenţa – observa profesorul
francez, fiul cunoscutului fost colaborator al lui Charles de Gaulle – a
devenit deja globală, ―barbaria‖ războaielor ante -90 extinzându-se peste
limitele admisibilului, devenind de-acum predictibil că “se poate şi mai rău:
totul e posibil”, de vreme ce lumea a intrat într-un “ciclu fără speranţă” (cf.
Alain Joxe, Imperiul haosului, traducere, Bucureşti, Editura Corint, 2003, p.
18-19, 209-210). În acelaşi context, britanicul Robert Cooper, concomitent cu
Alain Joxe, a descoperit, fără putinţa de a fi combătut, că “trăim într-o lume
plină de pericole care cu siguranţă se vor amplifica. Pericolele îngemănate
reprezentate de terorism şi armele de distrugere în masă ne pun în faţa unui
mediu de securitate modificat în mod radical. Conflictele vor produce pierderi
mai mari decât până acum. Este esenţial să începem să căutăm soluţii atât la
problemele noastre, cât şi la problemele altora. În trecut, era suficient ca o
naţiune să aibă grijă exclusiv de ea. Acest lucru nu mai este valabil şi azi.
Într-o eră a globalizării, nici o ţară nu mai poate fi o
<<insulă>>”. Ce este de făcut – se întreabă britanicul. Pentru
unii, observă el, ne-ar subjuga visul, care “a rămas moştenire de la o generaţie
anterioară. El se bazează pe premisa că statelenaţiune sunt fundamental
periculoase şi că singura cale de a anihila anarhia dintre naţiuni este aceea
de a impune o structură hegemonică. Este foarte curios că acum, când
statul-naţiune a fost transformat într-o structură paşnică şi civilizată, şi
mai bine adaptată condiţiilor lumii de azi, există încă unii care doresc
înlocuirea sa printr-o structuri şi mai demodată. Dacă statul-naţiune
reprezintă o problemă majoră, atunci cu siguranţă supra-statul nu reprezintă o
soluţie”; oricum, avem toate motivele să fim îngrijoraţi, întrucât “secolul în
care tocmai am intrat riscă să fie deturnat din nou de anarhie şi tehnologie.
Aceşti doi mari distrugători ai istoriei s-ar putea susţine reciproc. Şi există
suficient potenţial rămas din secolele precedente sub formă naţională,
ideologică şi religioasă, în aşa fel încât să apară iar contextul necesar
distrugerii (subl. ns.)” (cf. Robert Cooper, Destrămarea naţiunilor. Ordine şi
haos în secolul XXI, Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, 2007, passim).
Mai cu seamă că, după cum sublinia la 12 ianuarie 2007 prestigiosul ―The
Financial Times‖, S. U. A., unica superputere a lumii în momentul de faţă, nu
mai exportă bunăstare şi democraţie, ci, predominant, haosul ... În mod sigur, optând pentru România sub
Imperiul Haosului (19391945) am fost influenţat de vigoarea şi logica
argumentelor lui Pamfil Şeicaru, cel mai mare dintre ziariştii români ai
veacului trecut. Având în seamă că, oriunde şi oricum, evenimentele trebuie
examinate şi expuse cu obiectivitate în înlănţuirea lor cauzală, trebuie să
admitem că, dacă la început a fost Pactul Hitler-Stalin şi protocolul său
secret (articolul 3), din acestea au rezultat în chip logic şi necesar, la
26-27 iunie 1940 notele ultimative ale URSS succedate, din partea României, de
evacuările Basarabiei, nordului Bucovinei şi Ţinutului Herţa, apoi de
subscrierea dictatelor de la Viena (30 august 1940) şi Craiova (7 septembrie
1940). România Mare a eşuat, iar Războiul Refacerii Unităţii Naţionale, care
i-a urmat, a fost stăvilit, urmare a capitulării şi trădării de la 23 august
1944, când – considera Pamfil Şeicaru (1950) – ―Statul român s-a prăbuşit”. Şi,
tot pe atunci, el observa că România se dovedise în general după Primul Război
Mondial un factor neglijabil al oricărei ―politici de insurecţie împotriva
geografiei şi a istoriei, politică iniţiată de cei care <<jucau cartea
rusească>>. Astăzi poporul român expiază concluzia politicii făcute de la
1919 până la 23 august 1944”. Iar, pentru a ne opri aici, acelaşi a reţinut, în
cuvinte cumplite, această realitate de forţă şi blestem a evoluţiei noastre
contemporane: “Tot ce s-a abătut, după 23 august, asupra nenorocitei noastre
patrii era virtual cuprins în actul loviturii de stat” (1952). Tot ce-i posibil
ca un atare punct de vedere, expus tranşant, dar cu sinceritate, să-l intrige
pe cititor, dar, cu obligativitate, el nu este nici apocaliptic, nici aistoric,
cum ar fi putut să se exprime însuşi Pamfil Şeicaru. Şi aceasta pentru simplul
motiv că, acolo, în străfunduri, unde se face istoria, cei ―mici‖ – după
expresia lui N. Iorga – aveau deja presentimentul dezastrului ce însoţeşte
haosul şi care, dacă nu se instalase, oricum se profila. Mă gândesc, în
context, la unul dintre cele mai convingătoare exemple ce se pot aduce. Am în
vedere scrisoarea unui simplu pensionar, D. Ionescu, din comuna Model, judeţul
Ialomiţa, expediată la finele anului 1943 pe numele lui Gheorghe I. Cepoiu din
comuna Izvoarele, judeţul Prahova, din care extrag aceste rânduri, ajunse tot
pe atunci la cunoştinţa Mareşalului Ion Antonescu, şi anume că: ― ... O să ne
mănânce gaia sau uliul de la Răsărit, şi pe noi, şi pe toate ţările din
Balcani. După război va face din această ţărişoară un imperiu nou, dându-i altă
denumire şi altă credinţă, care nu va fi nici bolşevică, nici catolică.
Dumnezeu ne pedepseşte pentru păcatele noastre. Bisericile sunt goale şi
cârciumile sunt pline, pe când la ruşi contrariu, căci le-a dat voie Episcopul
din Moscova (sic!) ca în toate bisericile să facă rugăciuni şi te-deum-uri
pentru biruinţă ...‖ (Arhivele Naţionale Istorice Centrale, Bucureşti, fond
Preşedinţia Consiliului de Miniştri, dosar 438/1943, f. 284). Era, atunci,
Haosul ori, doar, preludiul Haosului actual? După cum constatăm, nu-i de loc
imposibil să detectăm ceea ce realmente s-a întâmplat, dar este exclus să
prevedem CE VA FI? Astfel că devine preferabil, din toate punctele de vedere,
să aflăm, cel puţin, graţie unor documente fundamentale descoperite în arhivele
interne şi străine (SUA, Marea Britanie, Franţa, Germania şi Federaţia Rusă),
în marea lor majoritate inedite dar interesând România, CE A FOST? Fără
îndoială, nu are rost să detaliem, acum şi aici, DE CE? Fie numai şi pentru
motivul, determinant, că, probabil,
DINTRU ÎNCEPUT A FOST ... SFÂRŞITUL! DE CE – mă întreb – nu ne-am
aventura să descifrăm magistrala Glossă a lui Eminescu: Viitorul şi trecutul//
Sunt a filei două feţe, // Vede-n capăt începutul// Cine ştie să le-nveţe [?]‖.
După cum se poate lesne constata, într-o perioadă atât de scurtă au survenit şi
survin fapte şi elemente atât de evidente care atestă că, realmente, Imperiul
Haosului nu numai s-a extins în spaţiu şi în timp, dar a sporit şi în
intensitate şi manifestări, din moment ce Programul Globalizării Totale a fost
însuşit oficial de către cele mai multe dintre Guvernele Marilor Puteri şi este
proclamat deschis ca obiectiv al tendinţelor actuale şi viitoare în cele mai de
seamă domenii de activitate. Este motivul esenţial pentru care ne-am hotărât să
punem la îndemâna CITITORULUI acest volum colectiv de studii consacrate
României sub Imperiul Haosului (1919-1989).
Iaşi, 10 ianuarie 2011
DESPRE HAOSUL PLANETAR
ACTUAL
GH. BUZATU
Din motive
pe care le-am relevat în deschiderea acestui volum, revenim asupra unor
însemnări mai vechi privind o carte care, la aproape un deceniu după apariţie,
se dovedeşte, totuşi, extreme de actuală. Dacă de cel puţin câteva sute de ani
se ştie cu precizie că natura nu face salturi ori că ea are oroare de vid, a
trebuit, iată, să intrăm într-un nou mileniu pentru a înţelege un lucru: ceea
ce părea imposibil cândva trebuie de-acum să intre în calculele noastre. Nu mai
departe decât acum doi ani, apariţia simultană, la Paris şi la New York, a
cărţii semnificativ intitulată Imperiul haosului (tradusă, în 2003, în limba
română) a pus cu brutalitate problema în atenţia noastră a tuturor.
Desfăşurările din actualul război din Irak, care, evident, amintesc tot mai
mult de conflictul din Vietnam, ne presează în acest sens. Domnul Alain Joxe,
profesor la celebra Şcoală de Înalte Studii şi Ştiinţe Sociale din Paris, fiul
lui Louis Joxe, fost ministru al generalului Charles de Gaulle, autorul
Imperiului haosului, şi-a propus, deschis, să denunţe ―politica internaţională
a S.U.A. ca generatoare a unei lumi a haosului distructiv‖. Aceasta - înaintea
evenimentelor din Irak, astfel că, după martie 2003, problemele examinate de
universitarul francez câştigă o actualitate stringentă, ne obligă să regândim
imaginea ce-o aveam despre complexul relaţiilor internaţionale în ambele etape,
ante şi post-război rece. Cartea d-lui Alain Joxe nu este una care se recomandă
a fi povestită. Ea trebuie citită şi recitită, dat fiind că, de fiecare dată,
aflăm referiri, judecăţi, similitudini şi trimiteri la faptele şi procesele în
curs de desfăşurare frapante, deconcertante. În spiritul tradiţiei de excepţie
al şcolii pariziene a istoriei relaţiilor internaţionale contemporane (Pierre
Renouvin, Maurice Baumont, Henri Michel, Jean-Baptiste Duroselle ş.a.), cartea
lui Alain Joxe se impune drept o contribuţie novatoare, care ne determină să
stăruim cu maximă atenţie asupra evenimentelor ce intervin, adeseori în
cavalcadă, pe arena vieţii internaţionale, cu deosebire în ultima vreme, o dată
cu/drept urmare a prăbuşirii sistemului mondial socialist, a încetării
―războiului rece‖ şi a situării S.U.A. pe post de unic lider mondial.
Realităţile surprinse sunt crude dar exacte, şi taxate ca atare, în termeni
categorici, care pot, cel mai adesea (ori cel mai degrabă) apărea surprinzători
şi chiar … anti-americani! Nimic mai puţin adevărat însă dacă-l avem în vedere
pe autor, profesor de excepţie, amator de calambururi şi interpret fidel al
situaţiilor obiective, care şi-a ales drept motto, dintr-o Elegie celebră de-a
lui Goethe, paragraful relativ la disponibilitatea individului de a-şi
destăinui misterele vieţii stăpânului său, dar căruia îi refuză hotărât
încătuşarea sufletului. Cu referire la trecutul recent, Alain Joxe identifică
germenii desfăşurărilor actuale, convins fiind că - în raport cu “barbaria”
războaielor angajate înainte de 1990 - “se poate şi mai rău; totul este
posibil”. Violenţa a devenit globală, după ce, în chip surprinzător, pe la
1990, coabitau ―lumea liberă‖ şi ―lumea a treia‖ cu ―lumea comunistă‖, fiecare
“supunându-se legilor sale, imaginilor sale, minciunilor şi idolilor săi”. În
prezent, S.U.A. îşi propun “să impună o lume după placul lor”, o lume a
haosului, modelată după competiţia raporturilor de forţă şi care ne îndeamnă …
să regretăm (?!) epoca ―războiului rece‖ ce ne apare - aflăm cu stupoare -
drept o... “lume ordonată”! S.U.A., Imperiul global, în viziunea lui Alain
Joxe, nu preferă ordinea, ci opusul ei. Ele refuză - atenţie, analişti
politici! - să-şi asume “astăzi funcţia protectoare faţă de prietenii săi
auxiliari sau faţă de supuşi, nu încearcă să cucerească lumea şi să-şi ia
asupra lor responsabilitatea faţă de societăţile supuse”, preferând
regularizarea dezordinii, prin norme financiare şi expediţii militare.
Cititorul poate descoperi plin de surprindere că S.U.A. îşi obligă aliaţii
“să-şi manifeste solidaritatea în termeni bizari şi chiar absurzi”. În context,
nici problema nr. 1 a momentului, combaterea terorismului, nu se realizează de
pe platforma unui adversar, ci a devenit o formă de violenţă politică, care,
obligatoriu, se află la originea unor rezistenţe extreme, făcând, astfel, să
funcţioneze un “ciclu fără speranţă”. Asemenea ―reacţiilor în lanţ‖, ele nu ar
prevesti nimic altceva decât noi riscuri şi degradarea sistemului, cu
consecinţe care, mai devreme ori mai târziu, pot scăpa lesne de ―sub control‖.
Mai ales că, de exemplu, S.U.A., preocupate să elimine sindromul Vietnamului,
sunt tentate după 11 septembrie 2001 mai degrabă de acţiunile de pedepsire a
terorismului, iar nu de prevenire a lui. În ce priveşte soluţiile, d-l Joxe se
dovedeşte, o dată mai mult, sincer şi tranşant. El află, drept “formă legitimă
de rezistenţă” în faţa Dezordinii, Statele, Republicile Uniunii Europene,
Franţa în rândul întâi, chemate şi îndemnate să se organizeze şi să se opună
Haosului cultivat de Imperiu, a se citi: S.U.A.... Este, evident, o concluzie
cu conotaţii politice, mai ales în urma întâmplărilor din/cu Irakul. Dar nu din
acest motiv trebuie eliminată din calcul. În fapt, Alain Joxe recunoaşte că
încheierea sa echivalează cu un manifest având în seamă speranţa tuturor, mai
precis a acelora care - în Vietnam, Chile, Algeria, Cecenia, Africa Neagră ori
în fostele republici sovietice etc. etc. - au militat “pentru cauze care păreau
pierdute”. În atare condiţii, doar Speranţa - desprindem din finalul
excelentului Imperiu al haosului, pe care-l recomandăm cu insistenţă
cititorului - ne mai poate salva, şi aceasta pur şi simplu pentru că numai ea,
cu siguranţă, ar mai reuşi ceva, mai precis ar “muşca Istoria cu poftă”… Ceea
ce, trebuie să recunoaştem, nu-i cât de acolo prea puţin şi nici chiar
imposibil!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu