sâmbătă, 25 ianuarie 2020

Alexandru Stanciulescu-Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! - SOȚIILE REGELUI




RUGACIUNEA MINTII
Sfantul Sofronie Saharov



Sub forma împrejurarilor potrivnice, a bolilor, a mortii unei persoane iubite, nenorocirile îi împing adeseori pe oameni sa se roage. Dar atunci când situatia se amelioreaza, nu numai ca pornirea lor spre rugaciune slabeste, dar rugaciunea însasi pare a fi lipsita de sens. Exista însa o forma diferita de rugaciune, rugaciunea mintii, fixata pe vesnicie, si aici nici o bunastare exterioara nu poate tamadui suferintele sufletului care se vede esuând în cautarea sa dupa Cel Vesnic.

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 62



Despre erosul [trupesc]


Erosul este o patima a sufletului molatic, ce se naste din privirea iscoditoare. Erosul se manifesta ca exacerbare a unei dorinte irationale, care ia fiinta, se naste cu repeziciune in suflet, dar se potoleste foarte incet. Erosul, odata ce se iveste, arde inima asemenea unei flacari si nu se stinge grabnic, fiind intetit de fantezia care inchipuie si plasmuieste imaginea persoanei iubite. Atunci cand erosul cuprinde sufletul, nu mai lasa loc nici pentru hrana. Cand afla un suflet care nu este aparat, erosul il subjuga cu totul si-l convinge sa le dispretuiasca pe toate celelalte, facandu-l sa nu fie interesat decat de el. Erosul misca sufletele necugetate spre pierderea mintilor si nebunie, pentru ca inchipuirea lor fara nici o stavila hraneste flacara, care seduce mintea. Atunci cand asalteaza un suflet rational, erosul se stinge inainte de a perverti mintea; pentru ca acesta, fiind propriul sau stapan, nu ingaduie sa fie fermecat de inchipuire. Erosul ia in stapanire sufletele care sunt lipsite de erosul dumnezeiesc si sufera de tristete in singuratatea lor; caci inima, plasmuita fiind pentru a iubi, nu poate sa ramana nesimtitoare fata de eros, daca mai intai nu va fi ranita si cucerita de dragostea dumnezeiasca. Erosul [lumesc] nu poate sa ia in stapanire inimile care au fost ranite de erosul dumnezeiesc, pentru ca erosul dumnezeiesc le-a implinit orice dorinta si nimic n-a lasat pustiu.
Plutarh spune despre eros ca este o fiara care are drept gheare si colti, cu care sfasie inima, neincrederea si gelozia. Patimile celor indragostiti sunt urmatoarele: iubesc, dar si urasc, il doresc pe cel pe care-l iubesc, cand este absent, dar atunci cand este prezent, sunt cuprinsi de frica [din cauza lui], lingusesc, dojenesc, mor inainte de vreme, ucid, isi doresc sa nu fi simtit iubirea, dar nu doresc sa inceteze sa iubeasca, vor sa fie liberi [de patima], dar staruie in robia lor. Lucrurile de mai sus fac ca acestei patimi sa-i urmeze nebunia.

 (Extras din: Sfantul Nectarie din Eghina, “Cunoaste-te pe tine insuti sau Despre virtute“, Editura Sophia, 2012)



Despre lingusire



Lingusirea este o rautate respingatoare, ascunsa sub masca prieteniei; lingusirea este o mangaiere amagitoare si se manifesta in cuvinte ca prietenie si bunavointa, si ca ravna pentru cele care nu au nici o valoare. Deasupra lingusirii, ca si deasupra mormantului, se afla scris doar numele prieteniei. Lingusirea este un viciu al sufletului pervertit, care este bolnav si n-are nimic teafar in el; este vicleana, nu are nimic sfant, este nesincera si inselatoare. Lingusirea strica sufletele care o ingaduie.

Caracterul lingusitorului. Lingusitorul este un om pervertit, josnic si de nimic; dezmiarda sufletele slabe, iar cuvintele lui sunt inselatoare; fagaduieste prietenia si se preface ca ofera loialitatea desavarsita, in timp ce inima lui uraste, gura sa vorbeste despra intensitatea iubirii; il inalta pe cel pe care-l linguseste pentru cele vrednice de blam si osandeste calitatile celor virtuosi si cele vrednice de lauda; subrezeste acuitatea gandurilor sufletului si nu lasa sa se vada adevarul lucrurilor. Lingusitorul ii fericeste pe cei care traiesc in desfatari si ii admira pe cei care-si risipesc bogatiile in desfranari; le lauda cugetarea si le slaveste priceperea mainilor; sustine ca neinfranarea este o virtute si numeste prostia cea mai de pe urma stiinta si intelepciune. Il lauda pe barbatul care nu-i vrednic de bogatia [sa] si-l batjocoreste pe cel bun care traieste in saracie; ii admira pe oameni de dragul pricopselii si-n fata lor calca in picioare pe cele demne de admiratie. Lingusitorii ii amagesc, sub aparenta cuvintelor bune, pe cei lipsiti de rautate si fac tot ce le sta in putinta spre a pune stapanire pe ei. Fericindu-i, ii duc in ratacire si le tulbura calea vietii. Sunt mai vicleni decat vulpea si mai rai decat corbii, pentru ca prin viclesug si amagire strica si murdaresc sufletele celor necugetati; folosesc felurite mijloace si nu sunt decat niste profitori. Plutarh spune ca nici un soi [de oameni] nu este mai vicios decat cel al lingusitorilor, ce reusesc foarte repede si cu mult succes sa-i ingenuncheze pe tineri. Sfantul Vasile cel Mare afirma despre lingusitor: „Lingusitorul, cata vreme are dumicatul in gura sa, lauda, maguleste, admira, dar de indata ce se ridica de la masa, isi arunca blestemele, asemenea pietrelor, asupra celui pe care putin mai devreme, datorita stomacului, il adora ca pe Dumnezeu“.

Lingusitorul necinsteste si jefuieste cele ce apartin altora; il binecuvanteaza cu glas mare pe prieten dimineata, iar seara il blesteama si este gata ca, slujindu-se de vorbe frumoase si binevenite, sa-i ia [pana] si haina de pe el.

Antistene spunea:“Mai preferabil este sa cazi intre corbi decat intre lingusitori; cei dintai iti vatama trupul, cei de pe urma iti pervertesc sufletul“.

Sfantul Vasile cel Mare il compara pe lingusitor cu un miriapod: „Se zice ca, asa cum miriapodul isi schimba culoarea dupa locul in care se gaseste, la fel si lingusitorul isi schimba cugetul in functie de opiniile celor in a caror companie se afla“.

Lingusitorul este cel mai abject dintre toti oamenii.





TEMELIA PORUNCILOR
Avva Ioan cel Pitic



Avva Ioan cel Pitic zicea: „Nu se poate zidi o casa de sus în jos, ci de la temelie catre acoperis”. Îl întreaba: „Ce înseamna aceasta?”. El raspunde: „Temelia este aproapele, pe care trebuie sa-l câstig si sa-i fiu de folos mai întâi. De el atârna toate poruncile lui Hristos”.

Avva Ioan cel Pitic, Patericul sau Apoftegmele Parintilor din pustie, traducere de Cristian Badilita, Ed. Polirom, Iasi, 2005, cap. Despre Avva Ioan cel Pitic, Cuvantul 39, p. 168



MINUNAREA SUFLETULUI
Sfantul Ioan din Kronstadt



Închipuie-ti, pe cât de viu poti, atotputernicia si maretia cuvântului lui Dumnezeu. El zice, si Cuvântul Sau devine imediat fiinte multe si diferite. El zice: „Sa fie lumina” – si iata lumina. El zice: „Sa fie o tarie”, si El creeaza taria. El zice: „Apele de sub tarie sa se adune la un loc… Sa fie luminatori pe taria cerului… În ape sa misune vietuitoare – si a fost asa” (Facere 1, 3-20) dupa Cuvântul Sau, dupa cum vocea unui comandant, vibrând în aer, ajunge la urechile soldatilor si face ca trupele sa se miste dupa vointa lui, le asaza aici sau dincolo, le face sa împlineasca o anumita miscare, sa realizeze intentiile si planurile sale.

Închipuie-ti masa materiei create. Închipuie-ti muntii enormi iesind din pamânt la Cuvântul lui Dumnezeu; închipuie-ti zgomotul marilor ape atunci când s-au adunat în oceane, în mari, în râuri si în izvoare.

Închipuie-ti cum s-a risipit aerul; cum la un singur Cuvânt al lui Dumnezeu-Creatorul, nemarginita varietate a plantelor a aparut dintr-o data. Închipuie-ti cum au aparut planetele, cum si-au început ele drumul fara sfârsit; cum pestii, pasarile, reptilele au aparut dintr-o data, si, în sfârsit omul. Si toate acestea (înafara omului) au fost create din aceeasi materie informa, sau mai bine zis din cele patru elemente, fara suflet, fara forma, fara viata. O, nu-i asa ca sufletul se minuneaza de aceasta? „Cât de minunate sunt lucrurile Tale, Doamne, toate cu întelepciune le-ai facut!” (Psalm 103, 25). Astfel, si acum înca Stapânul scoate din materie tot ceea ce Îi place. El zice, si se face. El preface pâinea si vinul în Trupul si Sângele Sau euharistic.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 165-166




PUTEREA LUMINII DUMNEZEIESTI
Sfantul Ioan din Kronstadt


Asa cum soarele de pe cer îsi reflecta întreaga-i maretie si stralucire în puzderia de corpuri transparente de pe pamânt si soarele duhovnicesc – Dumnezeu – a binevoit sa se reflecte în nenumarate fiinte, în cer si pe pamânt: acolo în îngeri, aici în oameni. Si dupa cum lumina – si cea a soarelui material – nu se împiedica de corpurile solide, dar transparente, luminând prin geamuri încaperi închise din toate partile, în care nu patrunde aerul de afara, tot asa si lumina Soarelui spiritual nu se opreste în fiintele spirituale, nu se izbeste de oprelisti materiale, nici de pereti, nici de ziduri mohorâte de temnita, nici de imensitatea muntilor, nici de adâncimea pesterilor în care se ascund de lume robii lui Dumnezeu, nici de abisurile pamântului. Ea patrunde pretutindeni si straluceste pretutindeni, în tot sufletul în stare sa primeasca lumina adevarului ceresc. (Pavel si Sila se rugau în temnita, laudau pe Dumnezeu în cântari, si Domnul le-a ascultat rugaciunea. – Faptele Apostolilor 16, 25-26).


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 405



CETATENIA
Cuviosul Bonifatie de la Teofania


Sunt doua feluri de iubire, care nasc doua cetatenii: iubirea de Dumnezeu ne face cetateni ai Ierusalimului de Sus, iubirea de lume – cetateni ai Babilonului. Pune-ti singur întrebarea: „Ce iubesti?”, si vei afla al cui cetatean esti.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 103-104


V I A Ț A
Sf. Ioan de Kronstadt


Viata noastra, ce este ea oare? Arderea unei lumânari. Ajunge sa sufle în ea Cel care a aprins-o ca sa se stinga. Viata noastra, ce este ea oare? Drumul unui calator; odata ajuns la un anumit soroc, portile i se deschid, îsi lasa hainele (trupul) si toiagul de pelerin si intra în casa. Viata noastra, ce este ea oare? Îndelungat si sângeros razboi pentru cucerirea adevaratei patrii si a adevaratei libertati. La capatul razboiului esti fie învingator, fie învins, chemat de pe câmpul de lupta la locul rasplatii ca sa primesti de la Dreptul Judecator fie rasplata si slava vesnice, fie osânda si rusine vesnice.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 363


SOȚIILE REGELUI

Era odata un rege care avea 4 neveste. Cel mai mult o iubea pe cea de-a patra sotie, pe care o imbraca cu straie din cele mai scumpe si o trata cu cele mai fine delicatese. Ii dadea tot ce era mai bun. De asemenea o iubea si pe cea de-a treia sotie si ea era cea cu care se mandrea cel mai mult in fata regatelor vecine. Totusi, regele traia cu teama ca aceasta sotie il va lasa intr-o zi pentru un altul. Regele o iubea si pe cea de-a doua sotie. Ea era confidenta lui si era intotdeauna draguta, intelegatoare si rabdatoare cu el. De cate ori regele avea o problema, putea avea incredere in ea ca il va ajuta sa treaca peste momentele grele. Prima sotie a regelui era foarte loiala si isi adusese o mare contributie in mentinerea regatului. Totusi, regele nu o iubea pe prima sotie. Desi ea il iubea cu adevarat, el de abia o observa! Intr-o zi, regele simti ca sfarsitul ii este aproape. Se gandi la viata lui plina si isi spuse: "Acum am 4 sotii cu mine, dar cand voi muri, voi fi singur." O intreba pe cea de-a patra nevasta: "Te-am iubit cel mai mult, ti-am daruit cele mai frumoase haine si ti-am aratat cea mai mare grija. Acum, eu am sa mor, vrei sa vii cu mine si sa-mi tii companie?" "Nici vorba!" replica cea de-a patra sotie, si pleca fara un alt cuvant.

Raspunsul ei strapunse inima regelui ca un cutit. Regele o intreba si pe cea de-a treia sotie: "Te-am iubit toata viata mea. Acum ca mor, vrei sa vii cu mine si sa-mi tii companie?" "Nu!" veni raspunsul celei de-a treia sotii. "Viata e prea buna! Cand vei muri, ma voi recasatori!"

Inima regelui se stranse de durere. Apoi o intreba si pe cea de-a doua sotie: "Intotdeauna am gasit la tine intelegere si ajutor si mereu ai fost acolo pentru mine. Cand voi muri, vrei sa vii cu mine si sa-mi tii companie?" "Imi pare rau, nu te pot ajuta de data aceasta!" replica cea de-a doua sotie. "Te pot doar inmormanta si veni la mormantul tau." Regele fu devastat si de acest raspuns. Apoi se auzi o voce: "Eu te voi urma oriunde vei merge!" Regele se uita imprejur si vazu ca cea care rostise aceste cuvinte era prima sotie. Era atat de slaba, pentru ca suferise mult din cauza foamei si a neglijarii sale. Adanc indurerat, regele spuse: "Trebuia sa fi avut mult mai multa grija de tine cand am avut ocazia!" In realitate, noi toti avem 4 sotii in viata noastra: Cea de-a patra sotie este TRUPUL nostru. Indiferent cat timp si efort investim in a-l face sa arate bine, el ne va lasa cand murim. Cea de-a treia sotie este AVEREA noastra. Cand murim, merge la altii. Cea de-a doua sotie este FAMILIA si PRIETENII. Indiferent cat de apropiati ne-au fost in timpul vietii, ei nu pot decat sa vina la mormantul nostru dupa ce nu mai suntem. Prima sotie este SUFLETUL nostru. Adesea este neglijat in goana dupa averi, bunastare si putere sau in goana dupa iluzii desarte, uitand ca iubirea cuarata si sincera iti face viata frumoasa si spiritul o sa traiasca si dupa. Si totusi, SUFLETUL este singurul care ne va urma oriunde vom merge

În comparatie cu sufletul omului, al crestinului, lumea toata este asemenea unei pânze de paianjen. Nimic nu este statornic în ea, pe nimic nu ne putem sprijini, nu ai pe ce pune baza; totul se rupe, cedeaza. Nu-ti lega inima de nimic în afara de Dumnezeu, Cel ce a urzit aceasta pânza, care o tine si îi da viata. De orice si de oricine te vei lega în afara de Dumnezeu îti va otravi viata, îti va strâmtora inima. Numai legându-te deplin de El vei dobândi viata.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 418.


Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu