vineri, 24 ianuarie 2020

Ben TODICA - Anthony Hopkins - fictiune




Anthony Hopkins



Am intrat în salonul care îl găzduia pe actor. L-am admirat din filmul „The Elephant Man” (Omul Elefant) a lui David Linch de la începutul anilor ’80. El era internat aici, într-o mănăstire. De când am intrat, am zărit paturi goale în față și pe laterale. Camera avea doar peretele din dreapta plin, în rest pe celelalte trei numai ferestre duble din jumătate în jumătate de metru și înalte până aproape de tavan. O lumină mată verzuie se vedea prin toate. Anthony seamănă mult cu tata, un om harnic, iubitor și foarte talentat în meseria lui. Cum mă apropii, el se ridică mai în sus pe perină și îmi zâmbește.

-„Nu mai filmezi? îl întreb.  „Esti bolnav?”

- „Nu mai au nimic pentru mine”, îmi răspunde. „Sunt alte vremuri.”

- „Ai vreun scenariu pe care ai dori să-l joci continuu?”

- „ Da , dar nu le place.”

- „ Pot să-l văd și eu?”

Trec peste pagini și remarc;

-„Poate ca ar trebui să-l ilustrezi… Știi, generația de azi nu mai citește.”

- „Poate că așa e”, îmi răspunde trist.

Privirea îmi alunecă de pe fața lui în sus pe muntele înalt care se vedea prin fereastra din spate. Era foarte verde și de la poale urca în sus printre stânci un ARO. Parcă era stânca de la Ciudanovița, însă de înălțimea Himalayei. Acolo, după stâncă am făcut primul meu film de ficțiune cu indieni americani și cowboy împreună cu elevii școlii noastre. Eram cu toții foarte fericiți. E o priveliște de vis unde Anthony s-ar însenina:

-„Vrei să mergem sus în vârf, unde e însorit, Anthony?”

Îmi face semn cu degetul pe buze să vorbesc încet, parcă în durere ca să nu se trezească, arătându-mi din priviri spre patul de fier din dreapta mea, unde dormea un bătrân cu părul alb. Să fi avut vreo 80, 90 de ani, poate o sută.

-„Săracul de unde o fi apărut”, mă uit la Anthony întrebător.

-„S-a sculat!” îmi răspunde.

Mă întorc și în pat șezând pe perină, în loc de bătrân era acum o femeie albicioasă, cu fața pasivă de mim, în vârstă de circa 35 de ani. Mă privește ca și cum m-ar cunoaște. Dintr-o dată, împrejur sunt pacienți în toate paturile, în stânga chiar doi copii în uniforme școlare din vremea comunismului, cu cravate roșii, isigne și băscuțe. Mă întorc din nou către blonda albicioasă și ea, de astă dată stătea îmbrobodită cu un batic și în balonzaid alb ca o franțuzoaică din filmele lui Bresson pe scaunul de lângă mine la fereastră. Eram în autobuz. Camera era pe roate și ne căra pe toți. Ușa din spatele meu pe care intrasem era o ușă glisantă de autobuz care se deschidea automat ca să urce și să coboare călătorii  în stații. Ea mă privește în ochi și mă întreabă ce cred despre ea. Vreau să rămân politicos și ca apreciere încep să bodogănesc în franceza: Mormonzel, Mua, Ui, ui. Și îi fac loc pentru că la următoarea coboară. Merci bocoup! Orvoar! Am rămas singur. Salonul e gol și dintr-o dată mi-e dor de tata.


Ben TODICA









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu