MIRCEA ELIADE – PROFET AL
ETERNITĂŢII
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Mircea Eliade trebuie gândit în triunghiul:
Dumnezeu, om şi natură, în care domină
Sacrul, adică realul atotcuprinzător, cauza
unică a tuturor lucrurilor.” (Petre Ţuţea)
Mircea
Eliade s-a născut la 28 Februarie 1907 în Bucureşti. Ioan Petru Culianu
consemnează data de 9 Martie 1907, în familia căpitanului de armată Gheorghe Ieremia care din admiraţie
pentru marele lingvist, poet şi om politic Ion
Eliade-Rădulescu şi-a schimbat numele în Eliade. În şcoala
primară apar clar semnele luminoase ale unui copil precoce, iar în cea
secundară pe care a absolvit-o la Colegiul „Spiru
Haret”, deja ard licăririle scânteilor în fascinantul domeniu al
literaturii cu primele povestiri în 1919, un prim jurnal în 1921, primele
romane, Memoriile unui soldat de plumb,
Romanul adolescentului miop în 1922, şi deschiderea Drumului spre
orientalistică, Calea care îl va consacra în eternitate, cu primele articole în
1924. Din anul 1925, a urmat Facultatea
de Filosofie a Universităţii Bucureşti. În 1926, a intrat ca redactor al
faimosului cotidian Cuvîntul condus de filosoful Nae Ionescu, înteţindu-şi
atacurile împotriva profesorului-istoric Nicolae Iorga prin articolele sale,
când acesta se abătea de la Destinul imperial al românismului. În anul 1927 a
călătorit în Italia unde i-a cunoscut pe Giovanni Papini, V. Macchioro şi G.
Gentile. În anul 1928, tot în Italia şi-a pregătit documentarea despre
Filosofia Renaşterii italiene pentru susţinerea tezei de Licenţă în Filosofie.
Primind o bursă de la Maharajahul Manindra Chandra Nandi din Kassimbazar şi-a
continuat studiile La Calcutta-India (dec.1928-dec.1931), unde i-a audiat pe
marii filosofi Rabindranath Tagore şi Surendranata Dasgupta, autorităţi în
Filosofia indiană şi în Istoria religiilor. În ţară, în 1929 i-a apărut primul
roman, Isabel şi Apele Diavolului. În
1930 au început în India frământări civile care au dus la închiderea
Universităţii din Calcutta. Mircea Eliade a locuit în casa profesorului său Surendranata Dasgupta, dar apoi s-a
produs o ruptură între mentor şi discipol, probabil cauza a fost efectul care a
dat naştere ulterior romanului de mare succes Maytreyi, astfel că
Mircea Eliade a fost nevoit să peregrineze pe la mănăstirile Hardwar şi
Rishikesh (în Svargashram-ul lui
Shivananda) din Himalaya. În anul 1931 s-a întors în patrie, iar în anul 1932
şi-a susţinut doctoratul la Universitatea Bucureşti cu o teză despre Yoga, publicată la Paris-Bucureşti în
1936 sub titlul, „Yoga. Essai sur les origines de la mistique indienne. A predat
cursuri de Filosofie şi Istoria Religiilor la Universitatea Bucureşti, între
1933-1940. În anul 1933 i-a apărut romanul de succes Maytreyi, parţial
autobiografic şi documentar indian. Ediţia critică apărută la Fundaţia pentru
Literatură şi Artă – B. P. Haşdeu –
Scrieri literale, morale şi politice, i-a adus în 1937 premiul Societăţii
Scriitorilor din România. La alegerile parlamentare din anul 1937 a fost ales
deputat. În 1938 devine editorul revistei Zamolxis (1938-1942). După
instaurarea dictaturii regale de către Carol al II-lea la începutul anului
1938, Mircea Eliade v-a fi arestat şi internat în lagărul de la Miercurea Ciuc,
unde v-a fi întemniţat şi mentorul său, filosoful Nae Ionescu. Activitatea sa
publicistică a fost prodigioasă în cadrul revistelor: Calendarul, Credinţa, Cuvîntul, Criterion, Gândirea, Buna Vestire,
Tinerimea Română, Vremea, Sfarmă Piatră, susţinând şi celebrele conferinţe
la Radio România: „Secretul Indiei”,
„Eseul european şi eseul românesc”, „Mesaj cultural de 6.000 de ani”, „Arta şi
tehnica criticii.” În anul 1940-1941 a fost ataşat cultural al ambasadei
României la Londra, iar din 1941-1945, tot ca diplomat cultural la Lisabona.
S-a stabilit la Paris, unde a predat Istoria Religiilor la Ecole des Hautes, între 1945-1948, apoi la Sorbona între 1948-1956.
Între 1956-1957 a ţinut cursuri la „Haskell
Lectures”, iar din 1957-1985, devine titularul catedrei de Istoria
Religiilor la Universitatea Chicago, devenită din 1985, Catedra „Mircea Eliade.”
Opera sa erudită este eminamente
covârşitoare, cât un Everest de creaţie spirituală.
Spunea odată Mântuitorul nostru Iisus Hristos, că: „Nici un Profet nu este cinstit
în cetatea sa!” Din nefericire şi nenorocire în Patria noastră-Ţara
Profeţilor, acest Adevăr divin a căpătat cetăţenie veşnică.
Opera Profetului Mircea Eliade a însumat, „peste 1500
de cărţi, eseuri şi articole de specialitate, dedicându-i-se peste 500 de lucrări omagiale. Celebru şi
respectat în Occident, Eliade a fost denigrat în România de pe poziţii
marxist-leniniste de către Oscar Lemnar, Zaharia Stancu, Pavel Apostol ş.a.”
(Rost-manifest românesc, an I, nr. 2,
aprilie 2003)
A
fondat revistele Luceafărul, la Paris
în nov. 1948, apoi cu Ernest Junger, Antaios
(1960-1972), colaborând intens şi la publicaţiile româneşti: Fiinţa Românească, Cuvântul în Exil, Revista
Scriitorilor Români, Buletinul Bibliotecii Române (Freiburg), Caete de dor, co-editor la revista History of Religions din 1957.
„Mircea
Eliade a primit titlul de Doctor Honoris Causa al mai multor universităţi din
Franţa, SUA, Anglia, Belgia, Argentina, precum şi mai multe premii din partea
unor instituţii prestigioase; a devenit membru al Academiei belgiene şi a fost
decorat cu „Legiunea de Onoare” în
anul 1978.” (ibid., Rost-manifest
românesc, an I...)
Cea mai mare parte a lucrărilor sale au
apărut în ediţii consecutive fiind traduse în limbile de largă circulaţie
universală. „Faima internaţională a lui
Eliade este confirmată de o lungă serie de distincţii, doctorate honoris causa etc.,
pe care nimeni nu poate prea lesne să le
enumere (probabil că nici măcar el însuşi...). Una dintre primele este DHC la Universitatea din Yale, în timp ce
ultimele sînt DHC la Universitatea din Lancaster (august 1975), DHC la Sorbona (14 febr.1976), catedra oferită de Academia Regală din
Belgia (20 febr. 1977) şi altele.
(Ioan Petru Culianu, Mircea Eliade, Cittadella
Editrice, Assisi, 1978/ Ed. Polirom, Bucureşti-2004)
OPERA – lucrări filosofice şi ştiinţifice:
Solilocvii
(1932); Fragmentarium (1939); Ifigenia (1939) dramă în trei acte şi
cinci tablouri cu premiera în sala „Comedia”
a Teatrului Naţional din Capitală în 12 Februarie 1941; Mitul reintegrării (1942); Traite d’histoire des religions (1949); Le Chamanisme et les techniques archaiques
de l’extase (1951); Images et
symboles (1952); Das Herlige un das
Profane (1957); Birth and Rebirth (1958);
Nuvele, Madrid (1963), From Primitives to Zen (1967); Religions australiennes (1972); Histoire des croyances et des idees
religieuses I-III (1976-1983); Mircea Eliade/ Ioan P. Couliano, Dictionnaire des Religions, Editions
Plon-1990.
Ioan
Petru Culianu care a colaborat timp de patru luni, în 1975 cu Mircea Eliade
ca cercetător postdoctoral la Divinity
School, Uniersitatea Chicago, i-a dedicat o monografie în anul 1977,
prezentând o listă mai vastă a Operei savantului, astfel:
a) Operele lui Eliade
Alchimia
asiatică; Cosmologie şi alchimie babiloniană; Mitul reintegrării; Comentarii la
legenda Meşterului Manole; Insula lui Euthanasius; Amintiri I. Mansarda; Le
Yoga. Immortalite et liberte; Techniques du Yoga; Traite d’histoire des religions; Le Mythe de l’eternel retour; Le
Chamanisme et les techniques archaiques de l’extase; Images et symboles;
Forgerons et alchimistes; Mythes, reves et mysteres; Naissances mystiques;
Patanjali et le yoga; Mephistopheles et l’Androgyne; Aspects du mythe; Le Sacre
et le profane; De la Zamolxis a Gengis-Khan; La Nostalgie des origines;
Religions australiennes; Fragments d’un journal (I); Occultism, Witchcraft, and Cultural Fashions; Histoire des croyances et
des idees religieuses; Myths, Rites, Symbols; From Primitives to Zen.
b) Lucrări despre Eliade
Altele în afara celor 500 de lucrări
omagiale: Dialectic Altizer, M. E. and the Dialectic of the
Sacred; Ioan Petru Culianu, Mircea
Eliade, Cittadella Editrice, Assisi, 1978, la care se adaugă cu cinste şi
venerarea adusă de Petre Ţuţea în, Mircea
Eliade, ed. îngrijită de Tudor B. Munteanu, Cluj-Napoca, Eikon-2007.
Profetism
Românesc al lui Mircea Eliade care îmbrăţişează în
cele două volume: Itinerariu spiritual *
Scrisori către un provincial *Destinul culturii româneşti şi România în eternitate sunt o împletire
de idei geniale, presărate ca nişte safire strălucitoare pe broderia regală a
unor eseuri fascinante. Cele două volume de Profetism
Românesc sunt elaborate astfel: în primul volum au fost adunate primele
două părţi din Cuvîntul, revistă de
prestigiu a generaţiei de aur, condusă de filosoful gîndirist Nae Ionescu, Itinerariu
spiritual şi Scrisori către un
provincial, apărute între 1927-1928, iar partea a III-a Destinul culturii româneşti este o
chintesenţă a gândirii sale răsfrântă pe aripile unui sfert de veac, prin care
generaţia sa îşi asuma viitorul de aur al culturii române, luptând cu patima
patriotică, cu flacăra spiritului, cu focul credinţei, cu jarul jertfei lor
împotriva Cosmosului şi Timpului pentru a rezidi TOTUL.
„Totul
pentru împlinirea personalităţii lor!/ Totul pentru aşezarea României în
eternitate! Şi într-adevăr au dat totul! În 1953, când Marea Generaţie era
decimată – cu program, planificat, satanic – Magul ei – cum l-a numit încă de tânăr Victor Stroe – ştia, cu
siguranţă şi seninătate, că orice s-ar întâmpla şi oricât de mari vor fi
încercările la care poporul său va fi supus, El nu va mai putea fi scos
de pe orbita pe care „tânăra
generaţie” - a lor – reuşise
să-l aşeze. Aceasta, pentru că orbita poporului
şi culturii româneşti a fost şi este însăşi orbita Europei. Mircea Eliade
este cel dintîi care a cunoscut acest adevăr!” (Precizări cu privire la
Ediţia de Faţă,/ Mircea Eliade, Profetism Românesc, Vol. 1, p. 157)
Menirea Profetului creştin ortodox,
dacoromân dincolo de nemărginita sa iubire întru Dumnezeu şi nemăsurata
dragoste pentru Neamul său, trebuie să împlinească Destinul poporului său
descifrându-i viitorul naţiei, dându-i prin slujirea, jertfa şi iubirea sa
infinită un sens mesianic, consubstanţial cu Voinţa Mântuitorului Hristos.
Neamul nostru a fost ales şi hărăzit de
Dumnezeu dintru început cu geniul profetic, a cărui dimensiune
spiritual-religioasă a rămas neîntreruptă de-a lungul timpului milenar prin
şirul de Profeţi Aleşi ai diverselor naturi de creaţie-slujire-jertfire-iubire,
privind o reîntrupare a omului ca Om, o renaştere a creştinului ca mistic
ortodox.
„Profetismul
lui Mircea Eliade a implicat, de la început, acest mesaj, şi este secretul
gloriei lui mondiale. Nu istoricul religiilor, nu savantul, nu exegetul mitului
omenirii a fascinat pe contemporani, ci profetul
Eliade, păşit din „pustiul” ţării
natale pe scena mondială o dată cu cea mai teribilă catastrofă ce-i lovise
neamul. În acel moment, profetismul românesc
al lui Mircea Eliade se implică în destinul umanităţii întregi, aşa cum
profetismul lui Cantemir devenise european în urma catastrofei din 1711... Dar
în măsura în care suflul profetic al culturii româneşti, de la
Cantemir-Eminescu-Iorga, se continuă în opera sa, profetismul mondial al lui Mircea Eliade este o prelungire a culturii
române în universalitate.” (Dan
Zamfirescu, Mircea Eliade – Profet al
Neamului Românesc, în Mircea Eliade, Profetism
Românesc, Vol.1, p. 7)
Să ne amintim că unul dintre cei mai mari
PROFEŢI ai Neamului dacoromân Părintele ieromonah ARSENIE BOCA, după ce s-a împărtăşit din Universul Ortodox al
Teologiei creştine, a survolat înălţimile Cosmologiei prin scrierile lui Rudolf
Steiner şi cele ale compatriotului său Mircea Eliade, pe care şi-l aminteşte cu
recunoştiinţă în autobiografia scrisă în vremea arestării sale în temniţele
securităţii din Râmnicu Vâlcea. „...Aveam
problema voinţei şi stăpânirea simţurilor. Mă preocupa, studiind mistica
comparată a diferitelor religii superioare... Mă ajutau la aceste adânciri şi
studiile ce le făcea pe vremea aceea Mircea
Eliade la Calcutta, trimis de Universitatea din Bucureşti, pentru studii
orientalistice. Iar parte din studii le tipărea în Revista de filosofie din
Bucureşti, şi-mi parveneau pe această cale.” (Iovu Mihuţ, Copilăria Părintelui ARSENIE BOCA –
Documentar. Ed. Icoana, Arad-2012,
p. 11)
Părintele Profet ARSENIE BOCA avea harul
înainte vederii, care conştientiza peste vreme sensul unei împliniri, miracolul
unei întrupări, edificiul unei zidiri, ctitoria unei înnoiri spirituale,
profeţia care îi era hărăzită lui Mircea Eliade spre a o împlini întru Destinul
Neamului său urmând Calea mesianică a Profetului absolut IISUS HRISTOS.„Importanţa capitală a profetismului
eliadesc decurge, pentru noi, din faptul că nimeni nu a ştiut mai bine ca el să
întrevadă şansele pe care însăşi catastrofa istorică sub care se prăbuşise ţara
şi cultura română le oferea poporului român şi spiritualităţii sale. În
destinul altui popor ce transfigurase catastrofa în mesianism, el a ştiut să
discearnă o cale de mîntuire şi înălţare a neamului său. În acel moment,
profetismul românesc a păşit într-o nouă vîrstă, s-a plasat pe o nouă orbită,
mondială. Geniul profetic al lui Mircea Eliade nu numai că a prevăzut un viitor
devenit prezent, dar a şi contribuit esenţial la împlinirea profeţiei!”
(Dan Zamfirescu..., p. 8)
Volumul 2, Mircea Eliade, Profetism Românesc – România în eternitate,
Ed. „Roza Vînturilor”,
Bucureşti-1990, a fost cules de Nicolae Georgescu, articol cu articol, piesă cu
piesă din revistele în care Profetul creştin ortodox a publicat sub aura
strălucitoare a erudiţiei şi a naţionalismului său, ferindu-le atent de ochii
injectaţi de ură ai detractorilor, de foarfeca editurilor însetate de amputări generoase, de prăvălirea stâncoasă a „materialului critic”, „atît de stufos încît
să fie capabil a umbri (ascunde)
bine, dar bine de tot, textul rămas „viu”
!” (în Cuvîntul de Prezentare, p. 6)
La „plinirea
vremii” volumul a văzut lumina în Lumina României în eternitate, arzând în Rugul aprins al monumentalului moment CRITERION, când grupul Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Constantin
Noica, Petru Comarnescu, care au supus
analizei lor rolul intelectualului român creştin în istoria
naţional-universală. „Este o încercare de fixare a unor
coordonate ale civilizaţiei româneşti la răscruce de ani, de viziune şi
previziune a destinului României în perspectivă imediată şi mai îndepărtată, de
definire a identităţii naţionale.” (Nicolae Georgescu, Mircea Eliade sau „Nerăbdarea
Creaţiei”, în prefaţa volumului 2, Profetism
Românesc..., p. 10)
Intelectualul creştin trebuie să tindă permanent spiritual, spre omul
cult ortodox, vocaţional, clarvăzător, misionar, profetic, transcedental prin
activitatea sa continuu creativă, astfel încât în plenitudinea sa să se situeze
de ce nu, chiar deasupra geniului. „Un
geniu absoarbe lumea lui şi-i redă suflul său vital; un intelectual este, în
schimb, capabil a face legăturile interioare dintre toate domeniile timpului
său. Geniul distruge, oarecum, pentru a re-crea; intelectualul surprinde sensul
creaţiei, îl explică şi-l continuă.” (ibid., p. 12)
Ca orice mare personalitate, geniu, ori
profet, Mircea Eliade s-a ocupat, s-a preocupat, s-a îngrijorat de destinul
Culturii, într-un stat care s-a dorit, naţional, organic deci, legat mai întâi
de problemele spiritualităţii religioase ale Neamului. Numai că statul presupus
pro cultural a rămas la stadiul de teorii, de promisiuni care s-au transformat
cu uşurinţă în diabolicul bir pe scris, pe scrisul de
excelentă creativitate care apără, ocroteşte, mărturiseşte, propăvăduieşte,
răspândeşte geniul creator al acestui popor milenar, profetic, care justifică,
continuă, fiinţează unitatea sufletească a dacoromânismului, care certifică
misiunea istorico-religioasă a Neamului întru pantheonul universalităţii.
Statul acultural în timpul guvernării
liberale, în anul 1935 a reuşit performanţa liberalismului celei mai sinistre
farse prin impozitul pe scris. „Începând
cu acest an (1935) – anul cînd
nouăzeci şi trei de scriitori bulgari sînt ajutaţi să-şi ridice case, plătind
aproximativ trei mii de lei pe an – scriitorii români vor da bir 9 la sută din
magnificele lor venituri literare. În anul cînd Ungaria a votat credite
speciale pentru <<ajutorarea oricărui intelectual care poate încă să
scrie>>, în anul cînd Kemal Paşa a inaugurat premiul Kopruluzade Mehmed Faud pentru literatură, în anul cînd Mexico studiază
legea pentru <<evitarea şomajului lucrătorilor intelectuali>> şi
acordă fără umilinţe ajutoare scriitorilor şi gazetarilor loviţi de criză – în
acelaşi an, Statul Român obligă pe scriitori să plătească impozitul de 9 la
sută din drepturile lor de autor! Stai
şi te întrebi dacă nu cumva toţi oamenii care cîrmuiesc astăzi ţara şi-au
pierdut minţile.” (Mircea Eliade, Profetism Românesc – România în eternitate,
Vol. 2, p. 45-46)
Să fie doar întâmplare că alergând pe
spirala istoriei ajungem la adevărul anului 2020 și constatăm că impozitul pe
venitul din drepturile de autor este de 10% minim?!
Statul
acultural a trudit mai cu seamă pentru uriaşele cenzuri culturale interne,
răsfrânte nefast şi în afara ţării, ca o cenzură înspre universalitate,
cheltuind anual sute de milioane pentru „propaganda”
românească, cu articole consistent plătite în presa străină, în buzunarele
cui oare, iar capodoperele Naţiunii rămase sechestrate, ca în momentul de faţă,
arc peste timp din 1936, prin „bravura de
merit” a Academiei din România, a Institutului Cultural Român etc.
„Ungurii,
cehii, polonezii şi finlandezii îşi lansează cărţile la edituri bine cunoscute
– iar guvernele româneşti plătesc milioane unor gazetăraşi străini ca să ne
laude în „presa mondială”. O propagandă nu se face cu articole şi discursuri
cumpărate; se face cu opere de artă, cu expoziţii şi cărţi. Spiritul creator
românesc se afirmă prin opere de artă şi de ştiinţă, iar nu prin interviuri şi
articole de gazetă.” (Mircea Eliade, Profetism Românesc – România în eternitate,
Vol. 2, p. 58)
Niciodată România nu a avut un stat acultural, mai proeminent în
incultură ca cel care s-a aşezat în urma loviturii de stat din Decembrie 1989,
până astăzi. Niciodată cultura românească n-a mai înregistrat atâtea valuri
migratoare de neoproletcultişti care se complac într-o exasperantă platitudine
unde se zbate mentalitatea lor de semidocţi, ori, vorba lui Nicolae Iorga, de „sfertodocţi”,
sau altfel spus de inşi jumătăţi,
sferturi, cîtimi..., care atentează permanent prin scrijelirea lor „literară”, la Neamul dacoromân, la
Biserica lui Hristos, la Tradiţia poporului creştin, la Educaţia morală, la
Şcoala românească îmbâcsind până la refuz vitrinele librăriilor cu exponatele
lor cronico-acefale.
Crizele politice sunt create întotdeauna de
incompetenţa guvernanţilor, de reaua lor voinţă, de necunoaşterea specificului
etnic, tradiţional, cultural, religios al naţiei, de nerecunoaşterea valorilor
creatoare ale poporului creştin ortodox, de grabnica lor înavuţire, crize care
devin apoi sociale, culturale, economice, spirituale, religioase. Într-o astfel
de prăpastie a crizelor toţi cei care nu cunosc mai nimic, discută despre
toate. Aşa s-a ajuns în vremea Generaţiei de aur a lui Mircea Vulcănescu-Mircea
Eliade să se discute de către neromâni, falşi români şi răi români despre Românism, asociindu-l cu ideologiile
totalitare ale epocii, fapt care l-ar fi umplut de mânie pe orice om cu bun
simţ de pe oricare treaptă socială. Momentul denigrării celui mai de preţ
renume Românismul, al
Neamului l-a consternat pe pe marele ROMÂN Mircea Eliade. „Românismul nu se discută; el se afirmă – pe toate planurile vieţii.
Nu-ţi poţi discuta destinul biologic; poţi cel mult să emigrezi sau să te
sinucizi. Sîntem români prin simplul fapt că suntem vii. A afirma evidenţa
aceasta nu înseamnă nici măcar a fi naţionalist...
Orice român care vrea să participe conştient la viaţa spirituală sau socială a
României, trebuie să-şi asimileze valorile acestea, trebuie să-şi asimileze
tradiţia Eminescu – Iorga – Pârvan. Ar fi necomplet, alminteri. Ar fi
anorganic...Îmi închipuiam că toată lumea e de acord asupra destinului nostru
de a fi români şi de a rămâne român, oricum ne-ar bate vînturile. Îmi
închipuiam, că nimeni nu poate renunţa la Eminescu decît cu riscul de a muri
spiritualiceşte.” (ibid., p. 60-61)
Mircea Eliade s-a născut din plămada acestui Neam dacoromân binecuvântat şi prea
mult încercat, s-a format din aluatul profetic străbun, a format o cultură
vastă, răsfrântă în universalitate, s-a asumat geniului creator, a vegheat
credinţa, cuminţenia, curajul ţăranului omenos, valah, talentul şi
înţelepciunea intelectualului responsabil, a omului cult împlinit, s-a definit
permanent prin spiritualitatea sa creatoare la menţinerea, la restaurarea, la
afirmarea demnităţii românismului, respectiv a dacoromânismului, prin libertate
spirituală şi prin creaţie haric spirituală.
Mircea Eliade a observat atent, a cercetat
profund, a analizat raţional şi a înţeles metafizic că în România modernă
singurele grupuri fundamentale cu adevărat creatoare sunt ţăranii şi intelectualii. „Grupuri
creatoare, şi grupuri care verifică puterea de rezistenţă a neamului românesc.
Vitalitatea şi eroismul ţărănimii – care apără libertatea şi forma pământului
şi a vieţii româneşti, căreia îi corespunde instinctul de apărare şi de creaţie
al intelectualului.” (ibid., p. 118)
Eternitatea României creştine este o
continuă creaţie în care viază fenomenul de reînnoire, de renaştere, de
desăvârşire a culturii, a cărei spiritualitate îşi arde flacăra creaţiei
continue numai în Rugul permanent aprins al naţionalismului ortodox, în care
odrăslăşte tainic dragostea pentru veşnicia Neamului. „Naţionalismul nu e numai marea iubire pentru morţii şi pământul
nostru, ci este mai ales setea de eternitate a României. Nu iubeşti numai tot
ce a fost al strămoşilor tăi şi ce este încă al tău – ci vrei ca acest tot să
fie în eternitate, să rămână peste şi dincolo de istorie. Îţi iubeşti ţara şi
neamul pentru că ştii că numai aşa vei putea rămâne şi tu, aici, în istorie,
legat şi păstrat de pământ... Şi mi se pare că nu există decît un singur fel de
a-ţi sluji neamul şi ţara: de a lupta, pe orice cale, pentru eternitatea lor.”
(ibid., p. 127)
Creativitatea este blazonul intelectualului cult şi efigia ţăranului simplu, curat,
profund prin care se distinge şi se
defineşte chipul umanităţii în universul ei religios.
Aura creativităţii ortodoxe te renaşte în
cel mai fidel fiu al Naţiunii creştine, înfiindu-te totodată şi culturii universale,
deasupra oricăror noime, norme, tipare sau legi.
Axa creativităţii creştinului ortodox este
însăşi libertatea profetică a creatorului!
Saltul monumental dincolo de istorie,
mesianic, în transcedental al unui popor ales, al unei naţiuni binecuvântate se
face prin Aleşii săi, prin Elitele creatoare în comuniune divină cu Duhul, care
întrupează toate virtuţiile Neamului dacoromân promovându-le prin creaţia
spirituală, dincolo de timp şi spaţiu, în eternitate.
„Sensul existenţei şi datoria fiecărui om este creaţia.
Creaţia de orice formă: echilibru interior, familie vie, operă,
gînd...Naţionalismul nu face nici el excepţie; creaţia şi, deci, eternitatea
sînt axele şi premisele sale. ” (ibid., p.
127-128)
Metafizic, Naţionalismul creştin ortodox
este temelia, stâlpul, axa, sensul existenţei dacoromâne de a puncta
eternitatea prin creaţia mistică a nemuririi sale spirituale.
„Cei mai
glorioşi <<naţionalişti>> nu
sunt eroii, nici şefii politici, care nu fac decât să conducă destinele istorice
ale neamului lor. Cei mai glorioşi <<naţionalişti>>
sînt creatorii care cuceresc de-a dreptul eternitatea. Există o sete de
eternitate în fiecare om, sete pentru neamul şi ţara lui. Dar există şi o altfel
de eternitate: un salt dincolo de istorie, prin care o ţară şi un neam intră şi
rămân în eternitate.” (Mircea Eliade, România în eternitate, în „Vremea”, 13 octombrie 1935)
Mircea Eliade s-a împlinit chintesenţei sale
metafizice: şi-a depăşit Magistrul Nae Ionescu, pentru ca la rându-i să fie modelul
discipolului său, Ioan Petru Culianu.
MIRCEA
– îşi are rădăcina adânc înfiptă în MIR, iar corola ţâşneşte din sufixul CE,
dând astfel frumuseţe sublimilor termeni: celebru,
ilustru, lume, mare, pace.
De la MIRCEA cel
Bătrân-marele NUME Voievodal intrat în eternitate, nimeni nu i-a mai adus atâta
cinstire, ca MIRCEA VULCĂNESCU şi MIRCEA ELIADE!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu