duminică, 12 ianuarie 2020

Ben TODICA - J U C Ă R I A

J U C Ă R I A

Îmi amintesc de Madonna în show cu David Letterman. Ea spunea: „Nu am nicio simpatie pentru un om care sărută şi spune cuiva”. Cineva a scris o carte despre ea si un prieten al ei, prezentând povestea lor de dragoste.

Când am fost rugat să scriu o poveste despre „Durere”, am simţit la vârsta de şapte ani și m-am întrebat dacă aş putea spune oamenilor ceea ce mama mea a făcut pentru mine. Te-am iubit foarte mult, mama mea dragă.

Când oamenii povestesc experienţele din trecutul lor, se spune că trădează, într-un fel, istoria vieţii private a familiei lor. Istoricul familial după cum ştim, poate fi adesea secret şi foarte multe lucruri ascunse în adâncimi din mintea subconştientul nostru. Amintirile (în special cele nefericite, triste, urâte) sunt adesea lăsate în subconştientul noastru, cu speranţa că în cele din urmă, vor fi uitate.

Aceasta este povestea mea. Deşi povestea mea despre „Durere” nu este rece şi tragică, ea este o experiență care m-a afectat la frageda vârstă de şapte ani. Ea poate fi considerată un act de trădare a unui laș. Războaiele şi ţările s-au pierdut din cauza trădării. Prin felul de trădare în familia mea s-a ajuns la a-i scufunda, dar și de a-i menține în viață!

Uneori, atunci când am citit operele unor scriitori de renume, mi-am dat seama că toate acestea fac acelaşi lucru. Ele trădează viaţa lor, iar experienţele sunt afișate cu mândrie. Experiențele ne permit să trădăm viața noastră şi să condamnăm lumea pentru ceea ce a făcut pentru noi. Cred că de aceea vreau să devin un scriitor, pentru că am ajuns la concluzia că am de împărtăşit experienţele mele cu oamenii, viaţa mea şi durerea mea. Momente frumoase și momente triste. Se spune că noi toţi am venit o dată și avem aceeaşi stea, însă, singurul lucru pe care îl avem în comun este planeta pe care trăim. Noi toţi suntem unici.

Îmi aduc aminte că într-o iarnă, în seara de Crăciun focul strălucea în cămin și radia căldură mai mult decât aveam nevoie. În timpul iernii este tradiția să mergem şi să colindăm vecinii cu melodii de laudă și slavă a Crăciunului, a nașterii lui Iisus Hristos. „Colindul” este tradiţia de a merge din uşă în uşă, cântând şi bucurându-ne de sărbători, în schimb, pentru efortul nostru și bucuria pe care o duceam în casele oamenilor, aceștia ofereau copiilor fructe, nuci, prăjituri sau bani. Oraşul meu avea aproximativ o mie de gospodării. Era un oraș minier; oamenii lucrau în subteran, la minele de uraniu. O muncă foarte grea, cu repercusiuni grave pentru sănătatea lor. Eu și prietenii mei, alți patru băieți, am mers dintr-o parte a orașului în cealaltă, cântând şi recitând poezii în schimbul unor fructe, cadouri şi bani. De obicei, începeam în jurul orelor 19 şi terminam pe la miezul nopţii. Cu această ocazie, am făcut personal o sută de lei. Am fost în extaz. Buzunarele mele erau pline de daruri, nuci, mere şi dulciuri. Am ajuns un pic cam  beat, pentru că oamenii ne invitau să gustăm un pahar de vin fierbinte pentru a ne încălzi. Și asta făcea parte din tradiție, bineînțeles neoficială.

Oamenii, în vremea copilăriei mele nu erau deloc educați, nu aveau cunoștințe de psihologie a copilului, nu știau că alcoolul face rău copiilor. Așa era tradiția în acea  noapte a anului, iar noi nu ne îngrijeam prea mult să respectăm niște reguli. Când temperatura era sub -10 grade Celsius, un pic de alcool ridica moralul întotdeauna şi încălzea pe oricine. Însă, nu întotdeauna făcea bine. Îmi amintesc că o dată încălzirea a fost atât de mare încât am vomitat tot ce am mâncat în ziua respectivă.

În final, am ajuns acasă fericit, un pic după miezul nopţii și lăudat de părinți pentru realizările mele. Am fost atât de emoționat de suma de bani primită, gândindu-mă că o pot ajuta pe mama. După numărarea lor, mama mi-a spus că ar trebui să-i păstreze într-un loc sigur şi când voi avea nevoie, ea îmi va da. Am fost atât de fericit că am început să fac planuri cum să cheltuiesc banii.

A doua zi m-am trezit pe la amiază şi în mod ciudat i-am cerut banii mamei…

-        „Banii” mamă! A zis:

-        „Ce bani?”

- „Bani de la ultima noapte de colind”, am spus.

- „Fiul uite”, a spus ea, „Am să-ţi cumpăr o pereche nouă de pantaloni, deoarece nu ai cu ce să mergi la biserică”. Era adevărat. Toate perechile de pantaloni pe care le aveam, erau rupte deoarece mă jucam toată ziua în nisip şi ne tăvăleam pe jos. Sigur, dacă aș fi avut avioane sau rachete, m-aș fi jucat în aer, dar atât de săraci am fost că niciuna din aceste jucării nu am avut vreodată, aşa că m-am jucat cu alţi copii în nisip. Am ridicat în locurile de joacă construcții,  case, castele și toate tipurile de drumuri. Nu mi-a plăcut jocul național, fotbalul, ca celorlalți copii. Eu am preferat joaca în nisip, conducerea de vehicule improvizate din piatră sau lemn.

Mama m-a convins în cele din urmă. Ea și-a susținut punctul de vedere pentru că într-adevăr avem nevoie de pantaloni, dar am visat o jucărie și am vrut un autobuz de metal. Eram bolnav şi obosit de cât am modelat și sculptat cu propriile mâini autobuze din piatră sau lemn. De data aceasta, aveam bani și am vrut un autobuz real, cu anvelope și ferestre pictate, cu oameni reali, vopsiţi pe dinăuntru. Trebuia să aibă cât mai multe culori şi să fie cu adevărat strălucitoare şi noi.

Asemenea jucării ieftine importate din China invadaseră România, astfel încât jucăria mea nu era atât de scumpă. Am vrut un „BUS”, al cărui şofer să fie îmbrăcat în uniformă pictată, altfel, nu ar fi arătat real și util scopului meu.

Acest autobuz era pur şi simplu uimitor în imaginația mea; îmi transporta masa de prânz. Era ca o cutie în formă de autobuz. Mă vedeam atât de des în fereastra unui magazin cu autobuzul în drum spre şcoală. Am numărat chiar şi numărul de persoane din interiorul autobuzului şi ştiam câți erau adulţi şi câți copii. Câţi erau băieţi şi câte fete. Autobuzul era de fapt o cutie în care puneam  mâncarea de prânz, însă îl vedeam magnific pentru că era o modalitate foarte bună de a transporta masa de prânz la scoală.

- „Nu!”, A spus ea. „Eu nu pot da banii”! Prin urmare, am început să plâng, atât de mult şi atât de tare că m-a aruncat afară din casă. Făceam prea mult zgomot şi tatăl meu foarte obosit de la muncă, dormea. Nu a fost vina mea că el a trebuit să lucreze în tura de noapte şi să doarmă în timpul zilei. Am câştigat bani şi am vrut să cumpere BUS-UL meu. Tatăl meu trebuia să fac bani buni din lucrul în tura de noapte în mină, dar noi, niciodată nu aveam suficienți bani.

Tata era un om puternic. Într-o zi mi-a arătat o fotografie, de care era foarte mândru. Compania minieră recompensa munca grea prin decorarea muncitorilor şi fotografierea lor la panoul de onoare. Tatăl meu a fost extrem de decorat de compania sa, dar nu a fost niciodată destul de bun pentru mama mea. Mama mea nu a fost niciodată fericită cu acest mod de recompensare. Spunea: „Ar fi trebuit să vă dea o sută de lei în locul medaliei! Sunt medalii pentru hrana animalelor, cu stomacul gol!” „Dar ăsta a fost modul în care războiul a fost câştigat, cu vodcă și medalii”, obișnuia să spună tatăl meu. Ciuda mamei față de medalii a continuat, și prin urmare, m-a aruncat în acea zi afară pentru a nu-l deranja pe tata.

Am plâns în continuare şi am fugit în jurul blocului, vărsând multe lacrimi, ochii mei arătau ca afluenţii Nilului. Aveam inima friptă pentru că nu am putut avea acel autobuz. Am ajuns încet în colţul blocului şi un câine vagabond nu-mi dădea pace, parcă încerca să-mi spună;

-„Hei, tu nu știi că ești urât atunci când plângi?”

-„Lasă-mă în pace”! Apoi am început să plâng, chiar mai tare decât înainte. Eram obişnuiți să avem animale și păsări în jurul blocurilor. Erau ființe vitale pentru supravieţuirea noastră. Nu ar fi  existat nici carne „proaspătă” la măcelarul din colţ. Creşterea şi tăierea păsărilor de curte era singura modalitate a oamenilor din România pentru a mânca uneori carne. De multe ori, animalele și păsările erau hrănite și adăpate de copii. Acest lucru intra în sarcina lor, uneori era chiar o corvoadă.

După un timp m-am oprit din plâns şi atenţia mea a fost atrasă de câteva cutii de conserve de peşte dreptunghiulare. Le-am văzut ca pe niște vagoane de tren şi brusc mi-am imaginat un lung convoi de vagoane de tren, aşa că am început să caut mai multe asemenea cutii. Am găsit și o sârmă și c-un cuţit şi un ciocan le-am găurit pe toate, le-am legat într-o garnitură de tren. Acest lucru m-a consolat un pic și am continuat aventura căutând și o locomotivă pentru tren. Cum nu am găsit, m-am întors acasă şi am intrat în şopron să caut unelte şi materiale pentru a construi una. Fiecare apartament, familie avea o magazie în cartier. Am luat o bucată de lemn și am făcut o locomotivă frumoasă, desigur fără roți. Am bătut două cuie în partea frontală a locomotive, imaginându-mi că acestea vor da lumină puternică atunci când trenul mergea prin pădurile întunecate, prin tunelurile din munți ori noaptea. Cu un creion găsit, i-am desenat o pereche de ferestre, o pereche de ţevi şi alte lucruri necesare pentru o locomotivă. Am ataşat-o cu un cârlig la vagoane și părea foarte impresionantă. Am fost atât de emoţionat de  trenul construit, mi se părera

gradios. M-am jucat luni de zile cu el prin nisip și am uitat și de autobuz și de bani.

Acum, când mă uit înapoi, după atîția ani, mi-e dor foarte tare de părinții mei. Știu că, deşi uneori a fost dificil, întotdeauna i-am iubit.

După ani și ani, am devenit tată și i-am cumpărat fiului meu toate jucăriile disponibile pe piaţă, deoarece cred că am vrut să ne jucăm împreună. I-am cumpărat o dată fiului meu o maşină de jucărie mare. Mașina a fost atât de mare încât, de fapt, el ar fi putut să stea în ea şi să pedaleze pe stradă, ca şi când el ar fi condus o mașină adevărată. Mi-a părut rău pentru că nu am putut să mă alătur. A fost o mașină specială. Am parcurs patru sute de kilometri cu trenul pentru a o cumpăra și a i-o oferi de Crăciun. Am vrut ca el să aibă ceea ce nu am putut avea eu. O terapie prin care mi-am vindecat durerile mele.

Mama nu a ştiut să-mi stimuleze imaginația sau potențialul creativ. Ca tată, nu ştiu ce fel de dureri i-am provocat fiului meu, dar voi afla într-o zi.  Madonna a luat ani de la locul de muncă, pentru că ea a vrut să ofere fiicei ei dragoste şi atenţie. Aş fi foarte curios să citesc jurnalul fiicei sale pentru a vedea ceea ce am pierdut în cazul în care în acea zi mi s-ar fi cumpărat BUS-UL meu !

Ben TODICA (originalul in engleza 1996)