duminică, 16 ianuarie 2022

Grid Modorcea - Omul versus Inteligența artificială

 



Omul versus Inteligența artificială

Grid Modorcea, Dr. în arte

16 Ianuarie 2022

 

Vă mai aduceți aminte de monstrul Hannibal din „Tăcerea mieilor” (1991), un psihopatic, un ucigaș în serie, jucat de Anthony Hopkins, care reușește să evadeze din închisoarea specială în care era ținut și bine păzit, ca în final să-l vedem pe o stradă aglomerată, printre oameni, liber, cum se pierde în mulțime? Nu-l mai recunoaștem, confundându-se cu lumea, confirmându-se ideea că monstrul e printre noi! Ceva asemănător se petrece și în filmul S.F. „Ex-Machina” (2014), debutul regizorului englez Alex Garland, care a scris și scenariul, fiind nominalizat pentru el la Oscar, iar filmul a obținut un Oscar pentru efectele speciale. Care sunt fantastice, care fac granița dintre artificial și uman extrem de subțire. Mult mai rafinartă și convingătoare ca în „Bicentenial Man”.

 

Aici avem povestea unui robot-femeie cu inteligență artificială, Ava (Alicia Vikander), care reușește să fie mai inteligentă decât omul, decât inventatorul său, reușind să evadeze din laboratorul ultra blindat în care a fost creată și ajunge în lume, într-un oraș unde se pierde în mulțime. Ea, înainte de a pleca din laborator, se deghizează într-un om perfect, astupându-și părțile electronice, mecanismele robotice, cu imitație de piele umană, luată de la un alt robot, pregătit de inventator să o concureze, să o distrugă, de fapt. Fiindcă acest lucru îi spune inventatorul, pe nume Nathan (Oscar Isaac), tânărului programator Caleb (Domhnall Gleeson), care fusese ales să vină să testeze inteligența acestui robot-femeie. Caleb este un tânăr de 26 de ani, necăsătorit, fără familie, dar un studios, un programator al celui mai popular motor de căutare online din viitorul apropiat, Bluebook. În urma unui concurs, Caleb obţine premiul cel mare: o săptămână petrecută în laboratorul din munţi al genialului fondator al Bluebook, Nathan. Ajuns în laborator, Caleb află că sarcina sa este să evalueze inteligenţa emoţională a unei femei-robot, Ava, ultima creaţie a lui Nathan. Ca spre final, după ce descoperă secretele diabolice ale lui Nathan, să afle că a fost folosit de acesta pentru a testa el inteligența robotului Ava, pentru a vedea dacă Ava se folosește de Caleb pentru a evada din închisoarea lui Nathan. Care își explică sistemul inventic pe bizareria unui tablou abstract al lui Jackson Pollock, pe care îl are pe un perete.

 

Ava este un android, cu trupul tansparent, prin care se văd instalațiile interioare. Și, la rându-i, robotul este pus să-l testeze pe om. Competiția dintre om și robot dă câștig de cauză roboltului. Nathan chiar îi spune lui Caleb că viitorul este al roboților cu inteligență artificială, iar oamenii vor fi pentru roboți ceea ce pentru noi azi sunt scheletele fosilizante din Africa sau animalele preistorice.

 

Și Ava are toate calitățile unei ființe umane superioare, e chiar un reper de inteligență emoțională, până în punctul când bagă cuțitul în Nathan, ucigându-și creatorul. Deci o ființă înzestrată cu toate virtuțile unui prototip uman al viitorului, dar care nu se dă în lături să ucidă, dacă ceva i se opune.

 

Nu-i de mirare, dacă oamenii testați în acest film sunt ca Nathan, care este alcoolic și are un plan să creeze noi roboți sexuali, cu care să se împerecheze. Ava îl avertizează din capul locului pe Caleb să nu aibă încredere în Nathan, care nu e cinstit. El se folosește de roboții pe care îi creează. Un astfel de robot este și Kyoko (Sonoya Mizuno), iubita lui. E un robot sexual perfect, care este dotat cu toate abilitățile feminine ale seducției. Și Ava are aceste calități, cu care îl seduce pe Caleb.

 

Acesta este și scopul lui Nathan, când l-a chemat aici pe Caleb, să-i testeze apetitul erotic. Dotatul Caleb, cu multă pregătire de instruire robotică, dar curat, neviciat, devine un cobai al Avei. Ea pune la cale cu el evadarea din laboratorul ermetic, subpământean, al lui Nathan. Dar Nathan ascultă ce pun ei la cale, așa că îi poruncește lui Ava să se izoleze în camera sa, dar Ava refuză și, când îl vede pe Nathan că se înarmează cu haltera cu care se antrena zilnic, știe ce o așteaptă. Atunci Ava îl atacă. Dar Nathan o lovește cu osia halterei și îi rupe o mână. Din care nu curge, evident, sânge, ci se văd firele de legătură. Se dă o luptă între ei, Nathan e pe cale să învingă, dar se trezește cu un cuțit în spate. Este lovitura lui Kyoko, amanta lui, care se răzbună.  Cu un ultim efort, Nathan o va omorî pe Kyoko, dar Ava îi va da lovitura de grație. Apoi Ava se deghizează într-o femeie răpitoare și evadează din laborator, în timp ce Caleb, disperat, nu poate ieși. Elicopterul care l-a adus aici pe Caleb, o va luat pe ea și o va duce acolo de unde a venit Caleb, în oraș. Unde ea descoperă lumea și se pierde în mulțime.

 

Alex Garland se află la primul lung-metraj, dar legăturile sale cu SF sunt mai vechi. El este autorul cărții „The Beach”, pe care Danny Boyle a ecranizat-o, cu Leonardo DiCaprio în rolul principal. De asemenea, Garland a scris scenariul pentru „28 Days Later”, horror-ul cu Cillian Murphy, S.F.-ul Sunshine, dar şi scenariul pentru „Never Let Me Go”, ecranizarea cărţii lui Kazuo Ishiguro, cu teme de reflecţie asemănătoare lui „Ex Machina”.

 

Cu asemenea antecedente, Garland era normal să debuteze în regia de film. Și a scris pentru sine scenariul S.F. „Ex Machina”, după formula filmelor de acțiune. Cel puțin lupta dintre roboți și oameni seamănă cu filmele de acțiune curente, în care eroii sunt toți oameni. Aici apar cele două femei-robot, care joacă rolul de femei fatale, iar inteligența lor artificială are calitățile gândirii umane, adică, așa cum spune Caleb, răspunsurile pe care le dau la orice test, sunt rezultatul gândirii. Când un robot A.I., cu inteleigență artificală, ajunge să gândească liber, sigur că el devine o concurență serioasă a omului, fiindcă are înmagazinată în el o arhivă de informații, pe care le prelucrează coerent și eficient.

 

Dacă coronavirus este un produs al unor ființe extraterestre, așa cum susțin unii profeți, este greu de combătut. În teatrul antic, când acțiunea piesei era în impas, când nu mai exista nici o soluție pentru oameni, se apela la Deus Ex-Machina, adică la o soluție din afară, supranaturală. Dacă virusul care ne chinuie are o natură extraterestră, înseamnă că e dotat cu A.I.  Virusul va fi mereu mai puternic decât omul. Așa cum este Ava, care nu este o mașină, ci o ex-mașină, un fel de zeu, cu puteri supranaturale. Omul inventează în disperare noi medicamente, noi vaccinuri și pastile, dar apare o nouă tulpină a lui, cum este acum Omicron. Și mereu alta. Este imprevizibilă evoluția acestui virsus. Care va pune stăpânire pe om. Dacă el este invenția unei inteligențe superioare precum aceea a Avei, ne așteptăm la o stăpânire virotică a pământului, la o apocalipsă pe care omul nu a bănuit-o, dovadă că nu este pregătit să-i facă față. Este posibil ca Ava să fie o „ființă” în libertate printre noi…









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu