Șapte rafale de mitralieră epico-lirică… împotriva „pandemiei
SARS-CoV-2 / Covid-19“
(dintre
20 noiembrie 2021 şi 20 martie 2023)
Asupra operei de „scriitor galaxiedric“ (critic
literar, dramaturg, eseist, hermeneut, istoric literar, poet, prozator,
publicist etc.) a lui Adrian Botez
(cel
născut în Zodia Scorpionului, la 10 noiembrie 1955, în urbea Gura Humorului din
județul Suceava, absolvent al şcolii primare, al şcolii gimnaziale şi al
liceului teoretic, din oraşul natal - luȃndu-şi Bacalaureatul în anul 1974, spre a deveni înrăzărit student,
licențiat al Facultăţii de Filologie de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, în
anul 1978 - şi, mai apoi, în 14 februarie 1997, tot la această distinsă
instituție de învățămȃnt universitar din Romȃnia, acordȃndu-i-se titlul de doctor în ştiințe filologice, în
urma susţinerii tezei «Spirit şi Logos
în poezia eminesciană» ; din 15 mai 2004, este membru al Uniunii
Scriitorilor din Romȃnia),
s-au pronunțat, de-a lungul deceniilor,
importante personalități, din perimetrul ştiințelor / artelor : acad. Mihai Cimpoi, prof. univ. dr. Dumitru Irimia, prof. univ. dr. Iosif Cheie-Pantea, prof. univ. dr. Mircea Borcilă, prof. univ. dr. Livia Cotorcea, prof. univ. dr. Roxana Sorescu, Mircea Dinutz , C-tin Stancu ş.
a.
Distinsul Receptor (siglă, infra,
DR) : Maestre, îngăduiți-mi să
subliniez şi faptul că „radiografii“ de mare finețe, de
apreciabilă profunzime, la cărți semnate de Adrian Botez, apărute în cel de-al
doilea deceniu din mileniul al III-lea, văzut-au lumina tiparului, pentru vreo
trei sute de ani – la cȃt se aproximează „viața unui op de pe suport de hȃrtie“
– în «Pagini de
istorie literară valahă de mâine», vol. al II-lea, Timişoara, Waldpress (ISBN 978-606-614-091-1 / ISBN 978-606-614-128-4),
2015
(aici se află despre
acest distins poet, subcapitolele de
la paginile 45 – 52 : «Convertirea lirică a paradoxului, în patos
lucid, tangent la absolut» ; «Meditații la hematiile-stele din absoluta
ninsoare» şi «Între cogaionicul brad şi <<crinele
golgote>>“» ; despre hermeneut
/ eseist, la paginile 395 – 405 : «Nouă
radiografii ale „cazului Dacia“» şi «Noi eseuri despre „sacra“ triadă
valah-cronicărească» ; despre publicist,
la paginile 540 – 562 : «Tipologia admirației : exactă, nihilistă,
ori hiperbolic-distructivă...»)
şi în vol. al IV-lea, apărut
tot la Waldpress (ISBN 978-606-614-091-1 / ISBN 978-606-614-168-0), în anul 2018
(şi aici, tot lui Adrian Botez, acordatu-i-ați subcapitolele de
la paginile 50 – 54 : «Între sonete cruciate şi răstignire întru
catharsis» şi «Apocaliptica de proporții cosmice, Graal şi
Moartea Caligrafică a Scribului» ; despre prozatorul Adrian Botez suntem bine informați, de la paginile 124 –
127 : «Tanathofanie şi „năluciri“» şi «Nu cantemiriană struțocămilă, ci
botezian Șobogré» ; dar şi dinspre eseistul
Adrian Botez ne înarmăm cu important-originale informații din arii mai rar
cercetate, de la paginile 224 – 226 : «Nişte „studii hermeneutice“ şi un eseu
despre romanul polițist-universal»).
Ion Pachia-Tatomirescu
(siglă, infra, I. P.-T.)
: Poate şi pentru că eu mai cred într-o
tot mai bună documentare / informare a cititorului, din spațiul spiritual
valahofon, grație bibliotecilor şi împortantei mass-media (atȃt pe clasicul „suport
de hȃrtie sortită trăirii prin literă între un sfert de secol şi vreo trei
veacuri”, cum ai spus mai sus, cȃt şi în „modul online“ al „informației
şi trăirii acesteia în clipă“) din Romȃnia (era să zic Dacia) de azi, dar
şi pentru că, în a noastră „bifurcată“
cronică literară de față, «Șapte
rafale de mitralieră lirică împotriva „pandemiei SARS-CoV-2 /
Covid-19“», punem, sub lupele noastre, numai cele şapte volume de poeme ale lui Adrian Botez, publicate (toate şapte
la Editura Rafet, din Rȃmnicu Sărat), pe segmentul temporal dintre
20 noiembrie 2021 şi 20 martie
2023 : (I) «Histrion din ştreang…» (ISBN
978-973-146-842-6), 2021 ; (II) «Fascinanta
curtezană…» (ISBN 978-973-146-855-6), 2022 ; (III) «Scuipați, vă rog !…» (ISBN
978-973-146-861-7), 2022 ; (IV) «Tărȃmuri…»
(ISBN 978-973-146-880-8), 2022 ; (V) «Stins…» (ISBN 978-973-146-912-6),
2022 ; (VI) «Ratat de metafizică…» (ISBN
978-973-146-932-4), 2022 ; şi (VII) «Amurg fără burg» (ISBN
978-973-146-944-7), 2023.
DR : Sper că nu-i cu
supărare dacă menționez alte „cinci volume de stihuri anti-Covid-19“,
publicate de Adrian Botez (tot în 2021, la Editura Rafet, din Rȃmnicu Sărat),
aşadar, în acelaşi an de pandemie, însă înaintea datei de 20 Brumar-2021, „părți
indiscutabile“ ale aceleaşi orfice simfonii anti-thanatice : «Rubaiyatele boteziane» (ISBN 978-97-146-754-2),
«Domnia Lebedei» (ISBN
978-973-146-791-7), «Circ cinic»
– „prozopoeme NEGRE“
(ISBN 978-97-146-755-9), «Jurnalul unui tăietor de lemne – degete printre solstiții» (ISBN
978-973-146-834-1) şi «Vezi omenirea
care piere ?» (ISBN 978-973-146-839-6). N-ar fi exclus ca poetul Adrian
Botez (cu eu-i liric, epic, sau dramatic, pironit de Soartă pe vremea ultimei
pandemii, 2020 – 2022) să fi publicat cele 12 volume de versuri, apărute în
anii 2021 – 2022, cu „sacrele trăiri“
ale eroului său lyric, din fiecare volum - în „conexiune“
/ „corespondență“ cu trăirile – chiar şi cu cele din timpul „cinei de taină“– vreunuia dintre cei
12 apostoli ai lui Iisus Hristos : Petru, Andrei, Bartolomeu,
Iacob cel Bătrȃn, Ioan, Matei, Filip, Simon
Zilotul, Iacob-fiul lui Alfeu, Toma, Iuda-Tadeul, Iuda
Iscarioteanul (după cum se ştie, Iuda Iscarioteanul „vinde pe Iisus Hristos pe 30 de arginți“,
angajȃndu-şi sinuciderea, fiind substituit, la scurtă vreme, de sfȃntul Matia).
I. P.-T.
: Și în „duzina“ de celebre elegii stănesciene, 11 + 1 / „Omul-Fantă“,
reverberat-au trăiri ale celor 12 apostoli ai lui Iisus Hristos… ! Dar pentru
abordarea acestei piste paradoxiste, într-un studiu „serios-monografic“, trebuie să discuți, mai întȃi, cu poetul în
cauză, Adrian Botez - apoi cu distinsul său „monograf“, Constantin
Stancu, realizatorul opului «Ceasurile vechi bat mereu ora unu»
(„Colecția
Scrib“, 2011). Dar să luăm seama la cele din titlul nostru de astăzi,
pus sub pecetea lirico-semantic-sincretică a numărului şapte, al războinicirii – de data asta, al
angajării în „războiul liric“, al angajării „rafalelor lirice anti-SARS-CoV-2
/ Covid-19“…
(I)
DR : Volumul lui Adrian
Botez, «Histrion din ştreang (crochiuri, pe cȃnd te ştergi la ochi…)»,
Rȃmnicu Sărat, Editura Rafet (ISBN 978-973-146-842-6), 2021 (pagini „format
A-5“ : 122), apărut cu cel puțin cȃteva zile mai înainte de 20 Brumar-2021
– data la care autorul caligrafiatu-v-a interesantul „autograf cu cheia de la yala
inițiatică a textelor“ – are o copertă ispititor-azură, pe-a cărei „primă
față“ sunt „fixate neprofesionist“ (cu „alungire / deformare nepermisă“)
două capodopere, prima, de Pablo Picasso («Dora Maar cu pisica», din anul 1941)
şi secunda, de Sandro Botticelli («Naşterea
zeiței Venera / Afrodita», din anul 1484), parcă întrecȃndu-se în a
face o simbolică „tȃlmăcire“, a întregului conținut al textelor (dacă receptorul „neinițiat“
nu abandonează cumva textul, cu clasica frică de „stufărişul vocabulelor culese cu
majuscule“), de sub titlul cu „măscărici la spȃnzurătoare“ al noului
op botezian. Pentru cea mai fidelă receptare a „întregului“ se cuvine a
cita fraza esențială, din confesiunea-autograf a poetului : «[…] această carte, despre cum, în lumea
contemporană, Ucigaşul de Armonie
(Pablo Picasso) – Cain – îl distruge, definitiv, pe fratele său, Iscătorul
de Armonie (Sandro Botticelli) –
Abel […]»… Arcul voltaic al
acestui întreg poematic, pe tema „fratricidului“, ori, mai exact spus,
a „fratricidării
lumii“, se tensionează spre profunzimile unui inconfundabil „relief
de catharsis“, fireşte, între un „anod“, sau, de vreți, un „pol-sud“,
reprezentat de categoria estetică a dramaticului, şi un „catod“
/ „pol-nord“,
marcat de categoria tragicului, ambele reverberȃnd principii ale noii estetici, din
a doua jumătate a secolului al XX-lea, principii ale paradoxismului, expuse
foarte clar în teza de doctorat a Domniei Voastre, «Generaţia resurecţiei poetice» (Timişoara,
Editura Augusta [973-695-198-7], 2005 : cap. «Diversificarea principiului
poetic şi estetica paradoxismului» / pp. 259 – 261 ; «Conjugarea
paradoxurilor existențiale ale secolului al XX-lea la moduri lirice» /
pp. 268 – 277 - etc.).
I. P.-T.
: Ai remarcat, la sfȃrşitul „primei lecturi“, frumos-paradoxista
construcție dramaturgic-boteziană, parcă în „corespondență“
istoric-literar-valahă, „de patos şi de nivel paşoptist-revoluționar-romantic“,
după cum întȃlnescu-se, mai întȃi, în anul 1867, în «Răzvan şi Vidra», de
Bogdan Petriceicu Hasdeu, şi, în
anul 1879, în «Despot-Vodă», de Vasile Alecsandri,
piese de teatru estetic-protestatar, împotriva impunerii unui domn / rege
străin la conducerea Poporului Valah / Dacoromȃn („impunere orchestrată“ de
către cele trei mari euro-imperii, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea :
Imperiul Turc / Otoman, Imperiul Habsburgic şi Imperiul Rus / Țarist).
Parcă ai mai observat că «Histrion
din ştreang…», de Adrian Botez,
ca „scenariu“,
ca piesă de teatru, ar sta foarte bine sub un motto, extras din partea a III-a,
«Diez»,
„intarea
a 11-a“, «Rubayatul crimei mondiale» : «Hai la moarte de plăcere ! / Hai
– că-i gratis – şi se cere ! / Hai ! – Să muriți vaccinați /
c-aşa-au zis masonii-frați…!» (p. 76).
Pentru că eroul liric botezian îşi
voltaicizează, mai totdeauna, în mod „bifurcat“, mesajul între „anod“
şi „catod“,
aidoma protagonistului din drama de întemeiere a paradoxismului (publicată în
revista bucureşteană, «Luceafărul», numărul din 18 ianuarie
1968), «Iona», de Marin Sorescu
(dramă în care protagonistul „lansează“ interogația paradoxală
pentru ca tot „lansator-protagonistul“ să-şi răspundă, prompt) ; şi
botezienele „intrări“, ori „ieşiri“ în / din scenă sunt marcate
bine – cum subliniai, de altfel, şi mai sus – în „părțile“ unei simfonii anti-thanatice, în ultimă instanță, unele dintre „părți“
fiind desemnate muzicologic, după „exigențele“ dintr-o partitură beethoveniană
/ wagneriană ; „riscȃndu-se obosirea cititorului“, să mai reamintesc, neapărat,
aici, chiar ingenioasa structurare a botezian-liricei simfonii anti-thanatice :
«Prolog»
(pp. 7 –16), «Partea I : Histrion
din ştreang» (pp. 17 – 42), «Partea
a II-a : Bemol» (pp. 43 – 62), «Partea
a III-a : Diez…» (pp. 63 – 78), «Partea
a IV-a : Becar» (pp. 79 – 96) şi «Epilog» (pp. 97 – 102).
Pentru „bogăția stilistică“, pentru „baletul
regal“ al figurilor de stil, al mitemelor paradoxiste etc., din volumul
«Histrion
din ştreang…» (2021), ca dinspre un „tezaur pentru Sacra Limbă Valahă ca Patrie de Genial Poet“, de se întȃlneşte
/ află (fireşte, din ce în ce mai rar, chiar rarissim), numai la „maeştrii-doctori
în ştiințe filologice“, îngăduie-mi-se a mai releva, în afară de
solemnitatea rostirii-rostuirii mesajelor poetice, aidoma mulțimii de clopote
de bronz de la mănăstirile Pelasgimii > Valahimii, de anunțau invaziile
imperiilor euro-asiatice, în medievale State Valahe, ivite în Dacia
Nord-Dunăreano-Pontică – Statul Medieval-Moldovenesc (Moldadava > Moldova),
Statul Medieval-Muntenesc (Muntenia) şi Staul Medieval Ardelenesc
(Transilvania) - din vremurile domnitorilor / regilor Mircea cel Bătrȃn, Ștefan
cel Mare, Mihai Viteazul ş. a., şi „aşternerea versurilor“ în reliefuri
incontestabil-armonice, într-un climat orfic / imnic, psalmic,
eternal-cogaionic, grație stăpȃnirii metricii zalmic-genuniene strămoşeşti
dinspre oralitatea cultă, de s-a impus peste milenii, prin şcolile
Zalmoxianismului, versurile boteziene (în ritm trohaic, în măsura 5 / 6 etc.),
aidoma celor din „baladele de aur dacic“ ale Pelasgimii > Valahimii – «Pe-o
Gură de Rai» («Miorița»), «Meşterul Manole» («Monastirea
Argeşului»), «Toma Alimoş» (< „Toma
al lui Soare-Moş / Dumnezeul Daciei“) etc. : «Histrion din ştreang, / te-ai
suit în rang, / ori mi te-au ucis, / sau te-ai sinucis ? // …nu m-am sinucis, /
rang n-am nici în vis : / lumea s-a-ncleştat, / lumi am mȃniat, / şi m-au luat
de gȃt, / să nu joc – nu cȃnt / s-ajung în mormȃnt, / să slăvesc urȃt !»
(p. 19) ; «[…] dar ce-i de făcut / […] / Cinste şi-adevăr, / artă – nu… Ciubăr !»
(p. 23) ; «…cui pui vină ? – la călău ? / Ai – şi tu – cuțitul tău ! / Scoate-l
iute : fă lumină, / curăță – din tine – tină ! // Și Hristos fulger a scos /
de-a întors lumea pe dos : / nu uita că îi eşti frate, / nu sta – cățeluş – pe
spate !» (p. 78) ; «…nu o turmă, nu mocirlă, ci iar Paradis, /
că doar între noi şi Tine aşa fuse scris ! / […] // Toate-au închegat ăst
cȃntec – cu care tu, Criste, / să-ți alini rănile tale – din colinde triste…»
(p 102).
(II)
DR : Privitor la opul lui
Adrian Botez, «Fascinanta curtezană (…la priveghiul Sfintelor Misterii – poezii şi
prozopoeme…)», Rȃmnicu Sărat, Editura Rafet (ISBN 978-973-146-855-6),
2022 (pagini „format A-5“ : 160), autorul, în autograful pe care vi-l
caligrafia la 17 februarie 2022, sublinia cu tot dinadinsul, „deturnător,
ori nu“ : «…această carte [„Fascinanta
curtezană…“] care – departe de a fi o Apologie a Morții –
conține un Mănunchi de Revelații» din „alte lumi posibile“, ceea
ce este focalizat şi „sub umbrelele“ celor trei motto-uri
de pe pagina a cincea ; primul motto (extras din «Eleusis
and the Eleusinian Mysteries», de G. E. Mylonas) atrage atenția
cititorului, asupra celor trei grade de inițiere, prin misteriile din Eleusis : (1)
gradul ceremoniilor preliminare, sau micile
misterii ; (2) gradul Telete / „a face perfect“, sau marile
misterii („dromena“ / „lucrurile făcute“, „legomena“
/ „lucrurile
spuse“, adăugȃndu-li-se „deknymena“ / „lucrurile arătate“), şi
(3) gradul Epopteia („desăvȃrşirea în absolut“) ; al
doilea motto (decupat din Cicero, „Legi“ II, XIV, 36), după ce proiectează misteriile, între «numeroasele
instituții minunate şi divine», accentuează că «nu întȃmplător, riturile sunt numite inițieri, căci, într-adevăr, prin ele am învățat începuturile
vieții şi am dobȃndit nu numai puterea de a trăi fericiți, ci şi pe aceea de a
muri cu o speranță mai bună» ; al treilea motto (desprins din
Mircea Eliade, „Istoria credințelor şi ideilor religioase“, vol. I) : «Alături de rolul central, pe care misteriile
din Eleusis l-au jucat în istoria religiozității […], ele au contribuit […]
în special la interpretările secretului inițiatic. Prestigiul său unic a
sfȃrşit prin a face, din Eleusis, un simbol al religiozității păgȃne.».
I. P.-T.
: Deja te-ai elansat, cu „ambele emisfere ale hardului“, în
misterele eleusine, „angajate“ de cele trei motto-uri
boteziene, uitȃnd „esențialul“, ori „ținta“ recenziei / cronicii noastre : „radiografierea“,
pe cȃt posibil, „de la prima şi secunda lectură“, cu cea mai mare „finețe
tehnică de specialitate“, cu excelenta revelare a „liniilor de forță“
estetico-magnetică, a „meridianelor“ – cel puțin – de la „întregul
op“, de sub „exact-nedeformatoarea“ lupă…!.
Și structurarea „materiei“ – lirice,
epice, sau dramatic-lirice-şi-epice etc. – trebuie să fie relevată, „tot
în primul rȃnd“, şi din «Fascinanta curtezană…» (2022), de
Adrian Botez, chiar dacă-i similară (structurare) celei din volumul anterior, «Histrion
din ştreang…», chiar dacă şi această structurare a materiei lirice /
epice stă „aproape neschimbată“ la „meridianele“ în permanentă
dezvoltare, ca de la „o lubenițucă“ de volumul unei mingi
de ping-pong (la „debut“) şi pȃnă la „voluminos-matura-lubeniță“ de-o „carte
a recordurilor“ (adică, de la „deplina biruință a Geniului,
în fața Senectuții“) ; da,
se poate spune şi „cam ca de poet-lubeniță-cord şi, în acelaşi timp, hard“, după
cum am mai discutat, în cȃteva rȃnduri… Și structurarea „materiei…“ din «Fascinanta
curtezană…» (2022), se evidențiază printr-un «Prolog» (pp. 7 – 12), avȃnd
un erou poematic destul de „atent la lume“, de la eminentul „vȃrf
de piramidă“ (1. «Aceasta
e noaptea celor o sută de regi…»), „vȃrf“ autoproiectȃndu-se „pȃnă-n bază“, peste „teiul
sacru“, peste «turme de stele», peste „vrăjitoare harpe de «închipuie crinii»“, peste «nunta de spade» şi peste
„sȃngele
de cade“, într-un bal („mascat, ori nu“), al omniprezentei,
al „neîncetatei Curtezane-Moarte“, şi
pȃnă la „Noua Dramă“ (în care, «fără jurăminte», «majuscule
aflați / atunci cȃnd sunteți drepți – Războinicii Adevărului : / majorii Frați !» (p. 12) ; se
lămureşte aici, în Prolog, şi „abundența de majuscule“ – de care „mi te
plȃngeai revoltat-antiproletcultist“ („că nici regii nu-s mai presus de Gramatică, de
Ortografie…“), majuscule „de-ți
dinamitează / bombardează textul“ : «pe Majuscule păşeşti, nu pe
păduchi» (p. 10) ; «ele sunt dalele unui drum» (p. 11), drum ducȃnd, mai întȃi şi cogaionic /
zalmoxian, în autozidirea de ens > ins drept Manole (din mitul
pelasgo- > valaho-dac al Jertfei Zidirii) şi drept Iisus Hristos, apoi la «sfinte
zȃne», aidoma celor din
Împărăția-Tinereții-fără-Bătrȃnețe-şi-Vieții-fără-Moarte ; prologului, fireşte, îi
urmează : «I – prima parte : Fascinanta Curtezană» (pp. 13 – 31),
«II – Lumi Aluvionare» (pp. 33
– 59), «Partea a III-a : Truverul
şi amanta lui secretă (pp. 61 – 79), «Partea a IV-a : Prozopoeme (pp. 81 – 131) şi «Epilog»
(pp. 133 – 137), unde trebuie să fim foarte atenți la ceea ce se angajează
eroul poematic botezian : să dirijeze «Concertul Marii Armonii»
(p. 136).
(III)
DR : La volumul lui Adrian
Botez, «Scuipați, vă rog ! (proză scurt-cinică, alinată
de Poezie…», Rȃmnicu Sărat, Editura Rafet (ISBN 978-973-146-861-7), 2022
(pagini „format A-5“ : 108), dați-mi voie să mărturisesc, Maestre, că am
categorică reacție de „războinic antiexcrementist“ chiar de
la primul cuvȃnt din titlu, căci nicicȃnd „scuipatul“ nu-i capabil a produce
catharsis…
I. P.-T.
: Asta nu înseamnă neapărat că trebuie să respingi „din start“, de la primul
cuvȃnt („scuipat“), dintr-un titlu „neinspirat“, ori, poate, „hiper-inspirat“,
întregul op (a i se vedea imediat „structurarea“, că, poate,-i vorba de
vreun „scuipat anti-deochi“, chiar de vreo „deocheată Pandemie-Sars-CoV-2 /
Covid-19“), de are, cel puțin, încă un tot atȃt de admirabil erou
poematic botezian, sau, fireşte, superior celui din anterioarele volume…
DR : Aveți dreptate,
Maestre, şi proiectul architectural din acest volum se îngemănează cu cele din
anterioarele opuri abordate aici : «Prolog» (5 – 8 ; aici, de la primul
catren / „rubayat“ din „textul deschiderii poematice“ îşi
relevă „rȃpa“ / „stȃnca“ de deocheat, de „scuipat-anti-deochi“
: «Pandemie şi război / pe planeta-cataroi ! / Sufocați,
sub-şenilați – / numa-n sȃnge îmbrăcați…!»),
«Partea : Scuipați, vă rog ! (pp. 9 – 66 ;
este prilej de a se circumscrie / subordona „totul“ categoriei
estetice a grotescului : cu „Bătrȃna Actriță cȃt universul“, «în
picioarele-i hidos-varicoase» şi „Fanu-i «mai puțin altzheimer-ist» /
p. 11 ; cu Comisarul „din holul unui hotel de cinci stele“,
sosit întru cercetarea „crimei, «cea
mai scumpă crim㻓 – p. 35 –, a cadavrului „în formă de cretă“, cu «Broscoiul-Căpcăun»
– p. 58 –, cu Geniul / Eminescu de «a
murit de Covid-19» – p. 63 –, cu «o „manipulare prin imagine“ […] : a
se observa diferența de …„fix 100 de ani : 1889 – 1989“» / p. 64 ; etc.), «Partea a II-a : Colindă de truveri (pp.
67 – 84 : «Osteniți şi bătrȃni, / călcȃnd – noaptea – pe spini, / vin Truverii din
Veac, / nu la Regi, ci la Omul Sărac…» / p. 69 ; etc.) şi «Epilog»
(pp. 85 – 92 ; «Dumnezeu a decis ca Lumea
Aceasta nu trebuie să aibă epilog», pentru că «nu-l merită !»).
I. P.-T.
: La fiecare dintre aceste secțiuni epico-liric-dramatice, s-ar cuveni cel
puțin două „pagini de radiografiere-n format A-4“, dar teamă mi-este a nu
fi obosit deja „prea mult“ receptorul din prezentul pandemic al „şcolii
online“, survolȃnd spațiul nostru spiritual…! Să parcurgem de-acum şi
celelalte boteziene «Tărȃmuri…»...!
(IV)
DR : În „punctul
cardinal“, jalonat de poetul Adrian Botez, prin «Tărȃmuri (poeme şi prozopoeme… boeme)…», Rȃmnicu Sărat, Editura Rafet
(ISBN 978-973-146-880-8), 2022 (pagini „format A-5“ : 112), atȃt poemele, cȃt
şi prozopoemele - impusu-şi-au să nu mai
fie în „clasice“ tonalități copleşitor-tanatologice, aidoma celor din
volumul «Fascinanta curtezană…», ci să se vectorizeze în „lumile
nonconformiste“, atȃt în «Prolog»
(p. 7 sq. ; de unde aflăm că eroul poematic va
fi călător „negrăbit“, spre «tărȃmuri-minuni», unde va «conversa – doar în treacăt – cu voievozi şi
străbuni», extaziindu-se «cuviincios în fața marilor / realizări / din aceste alte lumi : proaspăt
zugrăvite…» ; mai „declară“ că-i Cavaler şi Truver –
înarmat pȃnă-n dinți», că-i Noul Manole, calitate în care construi-va «tot
mai multe / tărȃmuri – de noapte şi zi : / să aibă – orice Biet Duh Călător –
unde dormi / peste noapte – ori – chiar – locui […]»),
cȃt şi în «Partea I : Poeme-stafìi»
(pp. 9 – 42, unde se face «neuro-psihiatrie
– pe / Valea Ghețurilor» şi ascultă «Muzica Tăcerii Ghețurilor»),
cȃt şi-n «Partea a II-a : Rubayate-asezonate»
(pp. 43 – 56, unde eroul liric-botezian din
rubaiatul secund te sfătuieşte : «să nu te-nverşunezi în vreun cuvȃnt / că
n-ai – cu unul singur – Legămȃnt»),
dar şi-n «Partea a III-a : Prozopoeme – jocuri de copìi saşìi»
(pp. 57 – 90 ; aici – în secțiunea a 20-a, «„Zeul“
şi Poetul» –, mai suntem încredințați că «…Poetul-Truver, de jos, din tină
ridicat, niciodată pe umeri şi-n inimi purtat […], se apropie […] de Eu, de
Zeul Artelor, de Stăpȃnul Artistic al Mileniilor…» / p. 87).
I. P.-T.
: Exact-radiografiat…! Și-acum dă curs eternizator următor-voluminosului „op-buchet“
de poeme şi de prozopoeme…!
(V)
DR : Și volumul lui Adrian
Botez, «Stins… (poeme şi prozopoeme... ieşite
din vreme)», Rȃmnicu Sărat, Editura Rafet (ISBN 978-973-146-912-6), 2022
(pagini „format A-5“ : 206), are o „zestre“ structurală şi
mitico-simbolico-paradoxistă asemănătoare celei din anterioare volume : «Prolog»
(pp. 5 – 8), «Prima parte : Poemele
amurgului» (pp. 9 – 44), «Partea
a II-a : Înțelepciuni zadarnice…?! (rubaiyate)»
(pp. 45 – 62), «Partea a III-a : Prozopoeme
: „Vă
dau să faceți teme !“» (pp. 63 – 173) şi un «Epilog» (pp. 175 – 182) ;
de remarcat că, în secțiunea a III-a, de la pagina 172 şi pȃnă la sfȃrşitul
respectivei părți, subcapitolul al 21-lea, de sub titlul «Castelul vrăjitoarelor. „Apă vie“ şi „Apă moartă“ – prozo-dramo-poem
!» - se dezvoltă într-o veritabilă piesă
de teatru, cu acte, tablouri, scene, cu intrări / ieşiri de personaje-simboluri
/ tipologii paradoxiste : Abur Otrăvit, Asistenta Curvă-de-Frunte,
Blană
Uscată, Bunica, sau Coarne Lungi, ori Copilul
Zdrențăros, Coriolan, Directorul, Ionuț, Mama,
Medicul,
Moartea,
Recuziterul
Castelului Vrăjitoarelor, Soarta, Tatăl etc.
I. P.-T.
: Un botezian op cu „foc“ de ne-«Stins» nici cu apele
Oceanului Planetar…!
(VI)
DR : În deja „clasicizatele“
părți din volumul lui Adrian Botez, «Ratat de metafizică (…stihuri
solitare – desfăşurȃnd Covorul Zburător – într-o Nouă Zare…)», Rȃmnicu Sărat, Editura Rafet (ISBN
978-973-146-932-4), 2022 (pagini „format A-5“ : 102), întȃlnim un «Prolog»
(p. 7, dintr-un antologic sonet-crez-poetic „al
Marii Treceri / Petreceri şi al caligrafierii Sinelul“ : «Și
de-oi muri – în Alte lumi – voi scrie / Cu-acelaşi Sȃnge Proaspăt – şi fără de
Simbrie ! / […] //Dar va rămȃne Scrisul meu – pe Ceruri , / Gloata punȃnd la Gȃnduri,
trudind-o-n Sfinte Feluri ! / Deci Stihul meu – un Trăsnet printre Stele – / va
tine Viața-n Cȃntec, în Armonii Rebele…!»),
urmat de secțiunea care dă simbolicul titlu
al întregului op, «Partea I : Ratat
de metafizică»
(pp. 9 – 53 ; paradoxist-botezianul „[t]ratat
de metafizică“ pare a reverbera chiar un expresionist „tratat
de metafizică“, de vreme ce eroul poematic, de aici, lasă impresia că
se angajează, ca un alpinist, purtȃnd în rucsac veritabilul «Autoportret»,
de Lucian Blaga : «1. Ratat
de metafizică // sub Solzii
Cuvintelor – se ascunde / Peştele – „mut ca o / lebădă…“» / p. 11),
apoi de «Partea
a II-a : Rubaiyatele unor zori nemaiîncercați»
(pp. 55 – 75 ; de data asta, problematica „rubaiyaticului
erou“ se focalizează în catrenul al şaptelea, de sub pecetea
lirico-semantică a „războinicirii“ cosmic-dotate cu „covor zburător“ : «Eu mȃn covorul
zburător – trec Dincolo de Moarte : / Plutind – cu el –,
cȃrmind cu spor –, ocolind pete-Soarte, / Voi naviga – prin Cerul
Gol – dincolo de ce pare / Și – în
Fruntea-mi Curioasă ! – afla-voi …altă
Zare !» / p. 59)
şi de «Epilog» (pp. 77 – 81), unde eroul
rubaiato-liric, fireşte, observă nu numai alarmantul fapt anti-platonician,
potrivit căruia, în „lume“ / „cosmos“, «Armonia nu se-arată, de izgoniți Truverul : /
Cȃntu-i – pe-aceste vremuri – e singuru-adăpost !» (p. 79), ci şi că «4. Totul
depinde – astăzi – de credința noastră […] // …numai aici
– lumina aripi are – şi cuvȃntă : / numai în Patrie – Grădina-i – iarăşi – Sfȃntă
!» (p.81). ,,
I. P.-T.
: Esențială-I, la un Poet, caligrafierea sinelui – scrierea cu creta întregii lui ființări – pe
cele nouă table de sticlă neaburită, a celor nouă ceruri, dar eternal nu-i
decȃt autoproiectatul op, în tabla-diamant, în oglinda-diamant a celui de-al
zecelea cer, cerul „de neatins“, al lui Dumnezeu-Unul…
(VII)
DR : În volumul lui Adrian
Botez, publicat în Mărțişorul trecut, «Amurg fără burg», Rȃmnicu Sărat,
Editura Rafet (ISBN 978-973-146-944-7), 2023 (pagini „format A-5“ : 128), avem
un memorabil «Prolog»
(p. 7 ; „burgul“ stă sub umbrela
lirico-semantic-sincretică în „forma fixă“ a rubaiyatului, „formă eternizată“ încă din
literatura persană, prin lirosoful Omar Khayam, din Nişapur, din orizontul
anului 1111 d. H., dar „ales-cultivată formă boteziană“,
într-o foarte originală direcție : «Duhurile năvălesc – hoarde – dinspre Cerul
Deşert : / Duhuri-Văpăi – duhuri de beznă ! – …tu ? – / …nici măcar un Biet
Sfert… / Ia-te, într-una, după Hristos, Farul cel Drept : / Redeveni-vei
Rotitul Copac : Sfȃnt Duh Înțelept !»),
urmat de patru „secțiuni“ – «Partea I : Dimensiunea Duhului –
Patria» (pp. 9 – 35), «Partea a
II-a : Amurg fără burg» (pp. 37 – 54), de «Partea a III-a : Răzvrătiri şi complicații sinucigaş-inutile»
(pp. 55 – 73) şi «Partea a IV-a : Înțelepciunea
e – mereu – prea tȃrzie…»
(pp. 75 – 87 ; e o suită de treizeci de „meditații
înfotonate“ nu oricum, ci simțind, în toate fibrele ființiale, „răceala
etern-ghețoasă“, cu inima şi cu tȃmplele lipite de glaja
tragic-existențială din fereastra Palatului de Diamant al „Fascinantei Curtezane“, „rubaiyate-trăiri-profunde“
ale Poetului, ale Eroului Poetic, caligrafiate, imediat după ce i s-a îngăduit
de Soartă lui Adrian Botez, în ziua de 13 Ler-Undrea-2022, să scape cu viață de
sub tăişul Celei-cu-Coasă-Laser, după cum suntem încredințați de autor şi prin
motto-ul catrenului – «1. A
fost cȃndva…» – din „deschiderea“ acestui ciclu : «[…] în Spitalul de Urgență Cluj-Napoca, Marți, 13
decembrie 2022, ora 9 a. m. – 2 p. m., intervenția chirurgicală… [pe
cord] : „A fost – cȃndva – sau a părut să
fie… / Să cred că s-a-ntȃmplat – mi-e tot mai greu şi mie… / …A fost cȃndva –
dar Pasărea de Fier / Îmi croncăne : să
uit – sau – pe deplin – să pier !“» / p. 77)
şi de un înrăzărit «Epilog»
(pp. 89 – 97 ; aici, în „prima instanță epilogistică“,
apare tabloul unui „consilier la peşti“ – «A ajuns Consilier şi la / Peşti – pe care
să-i învețe să se / Mănȃnce – între ei / Civilizat – ca şi / Oamneii – cu
Furculița şi / Cuțitul ! – „ştergȃndu-se – apoi / Delicat – pe Mustăți cu /
Întregul Ocean !» / p. 91 ; de evidențiat este şi superbia
baladesc-revoluționar-paradoxistă, din cea de-a şasea secvență – «Balada
Năcăjitului» – din acest ciclu de „închidere“ a volumului „Amurg
fără burg“ : «Umilit tot de
năcazuri / Și de ale Sorții nazuri / […] // Că-i Durere – nu-i Putere / Și nici
nu încape Vrere… / M-a uitat şi Umbra mea… / Bufnițe – în orice Stea ! // […] // Cȃnd ți-e Glia la năcaz, / Sări din pat şi fă-te treaz ! / […] // …Apără cu viața-ți
grea / Glia tuturor – şi-a ta !» / pp. 93 – 96).
I. P.-T.
: „Destul
de concis“…! Însă ne-am întins pe şase pagini şi nu ne mai citeşte
nimeni : nici cel – într-adevăr – obosit de trudă şi nici cel huzurit…!
Ținȃndu-se
cont, ori nu, de cele viersuit-rostit-rostuite la prim-vederea-ne – „lună
de clară“ – de peste intens-înrăzăritele sfere ale botezianei „simfonii
anti-thanatice“, grație şi „obiectivității radiografiilor“,
făcute, mai sus, celor şapte volume de „prozopoeme“ şi de poeme turnate în forma fix-diamantină a
rubaiyatului (cu / fără vreo
angajare a literei „y“), Adrian Botez este una
dintre cele mai puternice voci ale marii poezii, din Romȃnia acestor belicoase
anotimpuri „planetar-sars-covid-ate“, din
întregul spațiu spiritual valahofon - arhitecturȃnd şi însuflețind – atȃt în
sincronicul plan al literaturii noastre, cȃt şi în planul diacronic al literelor universal ! – un
nemuritor-cogaionic, un original-lirosofic relief armonic.
La Piramida Extraplată de Tibissiara > Timişoara-Dacia,
vineri, 14 Prier, 2023.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu