Vasilica
Grigoraș: CARTE, PURTĂTOR DE CUVÂNT AL POPORULUI ROMÂN
Cunoscut ca o personalitate distinctă, cu
o vastă cultură românească şi universală, şi în acelaşi timp, creator de
cultură şi educator incontestabil al multor generaţii de tineri, iubitor al
gliei şi neamului, prof. dr. Petrea Iosub a simțit întotdeauna că avea multe de
spus şi de făcut pentru binele României. Şi pentru a-şi împlini misiunea divină
pe acest pământ românesc drag, cum ar fi putut mai bine să procedeze decât
apelând la ceea ce îi era mai la îndemână, harul şi darul scrisului.
Autor al mai multor volume din varii
domenii, filosofie, publicistică, poezie, a adaugat operei sale o carte
intitulată deosebit de sugestiv şi dureros în aceeaşi măsură, România – între
umilire şi demnitate, Editura Thalia, 2013.
Cartea impresionează prin analiza riguroasă
a societăţii vremurilor pe care le trăim. Metoda de analiză este incizia,
operaţia adâncă în carnea vie a societăţii contemporane. Instrumentul ales în
acest scop este busturiul raţiunii profunde, mânuit de o minte ascuţită, trează
şi vigilentă.
Profesorul Iosub, a pornit în demersul său
de la observaţia atentă şi meticuloasă a stării de fapt din România. Printr-o
atitudine echidistantă faţă de fenomenele manifestate relatează faptele în mod
realist, cu o logică şi coerenţă a argumentelor îmbatabilă. În acelaşi timp
apelează la umorul sobru, trist, sarcastic, „face haz de necaz” asemenea
românului hâtru, răbdător, dar neînduplecat atunci când îi sunt sugrumate
valorile fundamentale cu care s-a născut şi crescut şi se transformă în
„fiară”.
Prezintă un tablou veridic al societăţii
româneşti în contextul globalizării, starea naţiunii române în degringoladă,
datorată atât unor cauze interne, cât şi externe, dezvăluind astfel, cu
tristeţe, amărăciune şi revoltă tarele societăţii postdecembriste. Cu acelaşi
spirit critic se apleacă asupra Europei „zguduită de ambiţii individuale şi cu
repercusiuni dintre cele mai triste pentru România”. De asemenea, realizează o
analiză pertinentă a contextului internaţional actual, punând cu dibăcie pana
scrisului pe rănile cele mai dureroase ale umanităţii, pe malformaţiile
întregului sistem mondial, pe sistemul bine organizat cu planuri diabolice de
supremaţie a celor puţini şi bogaţi, numindu-i „pungaşi”, asupra altora, mulţi
şi săraci, luându-le din „ograda proprie până şi ultimele rămăşiţe de speranţă
de viaţă prin înfometare, îmbolnăvire, analfabetizare”.
Pentru a prezenta adevărata imagine a
României de astăzi, P. Iosub, reia ideea lui Mircea Eliade despre „lichelismul
politic”: „tragedia şi paradoxul unui moment istoric în care predomină politica
– este că oricine poate ajunge puternic, că nu mai există ierarhia valorilor şi
a forţelor creative” (Profetism românesc, România în eternitate, Editura Roza
Vânturilor, 1990, p. 134). Dezvoltând această idee, autorul notează: „Acest
lichelism, infiltrat în instituţii fundamentale, devine însuşi statul şi
şubrezeşte vitalitatea de apărare a societăţii, supusă mereu abuzurilor, şi
reduce, prin sufocare şi secătuire, potenţialul şi capacităţile creative ale
oamenilor. Totul se desfăşoară haotic şi dintr-un anume ordin. Se pierde
perspectiva istorică şi astfel se instalează o dictatură ordinară, care va
suprima până şi libertatea intimă de a visa frumos”. (România – între umilire
şi demnitate”, p. 13)
Scriitorul atrage serios atenţia asupra
mai multor pericole care pot avea repercusiuni dintre cele mai triste pentru
România, printre care şi cel al natalităţii în regresie mai mult decât
vizibilă, care se datorează după opinia domniei sale pierderii „valorilor
creştine şi schimbării aproape barbare produse în viziunile şi atitudinile
asupra vieţii şi familiei”. (p. 116)
Identificând „gunoaiele societăţii
româneşti”, responsabile de starea jalnică din ţară semnalează oroarea de
cultură a acestora: „Probabil există o preocupare a derbedeilor portocalii
pentru a singulariza într-un anumit fel în faţa posterităţii prin oroarea faţă
de cultură şi de sănătate a oamenilor!” (p. 85)
„În acest context încărcat de
mizerie-prostie, minciună, sfidare, cât mai multă sfidare, – e şi firesc să
asistăm la un amplu proces de deghizare a nonvalorilor în valori, de
excomunicare a iteligenţei şi bunei credinţe din sala de spectacole a bâlciului
politic, jenant şi oneros, triumfalist şi agresiv, găunos şi ţipător” p. 96
Tabloul general al societăţii româneşti
bolnave mai este reliefat şi prin întrebări bine meşteşugite, dar deloc
retorice: „Or, ce înseamnă a urî raţiunea, a urî ştiinţa şi cunoaşterea, a
desfiinţa şcoli, spitale, centre de cercetare agricolă, industrială,
fundamentală? Ce înseamnă să îţi izgoneşti specialiştii peste hotare şi să pui
în fruntea unor instituţii fundamentale clonele tale?” Răspunde domnia sa:
„Înseamnă să urăşti din rărunchi fiinţa umană, să-i eradichezi sămânţa
(fertilitatea), să laşi foamei şi hazardului sute de mii de copii şi bolnavi.
Mai înseamnă să vrei să pui mai repede capăt culturii şi istoriei neamului
românesc şi să te retragi în barca ta în alt colţ de lume ca un laş lacom şi
plin de sine.” Consideră că cei care conduc astăzi destinele acestei ţări sunt
aprigi duşmani ai românului ca fiinţă umană şi ai României ca naţiune de sine
stătătoare cu adânci rădăcini în istorie. Pe de altă parte, slugile laşe şi
incompetente au ajuns să meargă în genunchi pentru diverse ciolane de ros de
către ei, familiile lor şi acoliţii lor politici în faţa străinătăţii, dând la
troc viitorul ţării şi al locuitorilor acesteia. Astfel, am ajuns în situaţia
în care liniştea şi progresul României este la cheremul străinătăţii, „vântul
de vest şi cel din est” clatină nu numai coroanele neamului ci şi rădăcinile
acestuia. Ori “ramurile” întineresc, se împrospătează, dar odată dezrădăcinat
un popor, este ruinat, este condamnat la dispariţie.
În opinia autorului, este limpede că
puterea unor state este mobilul actului criminal de sufocare, de distrugere a economiilor
altor ţări, însă cozile de topor sunt în ţară, nulităţi care au ajuns în
fruntea statului prin mituire, şantaj, bolnavi de cele mai multe ori de maladia
hoţiei, trădării, beţiei şi ghiftuielii.
Persiflează clasa politică comparând-o cu
un „pod imens plin cu lilieci, care acţionează pe întuneric. După ce ajung la
putere, migrează spre peşteri pentru a hiberna la rece. De fapt sunt captivi
într-o pânză de păianjen, cu numele de ŞANTAJ“.
Conturează portrete morale hidoase ale
unor personaje ajunse în diferite posturi de decizie fără a da nume, dar
descrierea este atât de fidelă şi sugestivă încât, nu numai cititorul avizat ci
un procent remarcabil dintre români pot înţelege, intui cu uşurinţă cine se
află în spatele caricaturii literare creionate de prof. Iosub.
Din păcate, ceea ce se întâmplă în România
postdecembristă nu este un fenomen simplu şi nici singular în istoria poporului
român. În decursul vremurilor au alternat episoade de înălţare şi decădere, de
înflorire şi ruginire a naţiunii noastre. Deşi, cu inima-i suferindă pentru
ţară şi neam, Petre Iosub „are încă speranţe în privinţa vocaţiei morale a
poporului român, un popor lovit în istorie, umilit adesea de ai săi, dar
capabil din când în când de mari răbufniri justiţiare”, afirmă scriitorul
Teodor Pracsiu
Îşi exprimă încrederea, asemenea marelui
savant român Anghel Rugină cu care a avut o prodigioasă şi prestigioasă
colaborare în a pune bazele renumitului Colegiu economic „Anghel Rugină” din
Vaslui, că în această Românie, „tristă şi însingurată” ,,miracolul economic se
va împlini atâta vreme cât va exista libertate şi o conştiinţă de Român.”
(Anghel Rugină)
Am folosit în prezentarea cărții verbele
la timpul trecut, dar și la timpul prezent. Deși, remarcabilul prof. dr. în
filosofie, Petrea Iosub a plecat la Domnul în anul 2016, rămâne omniprezent în
cultura, literatura și filosofia românească prin opera sa, scrisă excepțional.
Remarc și faptul că autorul ne-a lăsat volumul prezentat ca un purtător de
cuvânt şi simţire al fiecăruia dintre noi, al poporului român.
Publicat în revista NORD-EST CULTURAL, Nr.
14, 2023.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu