Despre
om, dedublare și nebunie în măștile sale
Dr.
Nicolae Balaşa
26
Aprilie 2023
După cum ați observat, neliniști
contextuale m-au făcut să mă întorc la frământările mele mai vechi, despre Om,
denumire necuantificabilă, om despre care, într-o formă explicită, și-a pus
întrebări Kant, în „Critica Rațiunii Pure” (lucrare scrisă între anii
1781-1787). Tot întrebări îmi pun și eu, chiar dacă aproape întreaga zbatere a
minții umane, de la Platon și Aristotel, până la empirismul englez și după
aceea, până în zilele noastre, este axată tot pe așa ceva, pe cunoașterea ce o
poate dobândi, pe ce poate face cu această cunoaștere și, de ce nu, la ce mai
poate spera, el, omul, în dimensiunea sa pământească.
Nu mi-am propus să răspund eu acum la ce
nu s-a putut răspunde, însă mi-am reamintit cum, cu ceva ani în urmă, am vrut
să scriu o piesă de teatru cu același titlu, Omul, piesă în care, spre
surprinderea mea, nu începeam cu nașterea, cum începe Geneza, în Biblie, ci cu
moartea, gândind că omul s-o fi mai născut cândva, undeva, câtă vreme universul
ăsta e mare. Ăsta, pe care invoc, la nivelul meu mental, altul, cine știe, poate și mai și?!... Tu, ei
sau alții, pot invoca alte universuri... Cum s-ar zice, oricine poate avea și
gândi universul său. Aud că s-ar fi dat drumul și la a vorbi despre câte în
lună și în stele... Altfel spus, s-a dat drumul, pentru toți, la statul cu
capul în nori și la a bate câmpii oriunde și oricând.
Ba nu, cu
spusul nu e cum s-ar crede, deși, am auzit că ar fi garantat în mai
toate scripturile naționale. Spune însă, aici, în Piață, că de ciuma asta ce
tot bântuie, ai fost vindecat de Dumnezeu și ai să vezi cum ăștia cu
propaganda, apoi ăia cu interzisul te interzic pe toate canalele media, te
interzic și în cer, și pe pământ, ba chiar și la câțiva kilometrii sub groapa
ce ți-au săpat-o deja, la doi metri adâncime. Asta una, a doua, dacă suntem o
idee mai analitici și reflexivi cu noi înșine, nici cu gânditul nu e tocmai
liber, cum se bate toba. Vine unul acolo, sus, știți voi unde, și propune:
„fraților!”... Auzi, „fraților!”. De la o epocă la alta, fonetica termenilor se
mai schimbă, semnificația, conotația, denotația, toate celelalte rămân
aceleași, asta ca să fie clar și să nu bâșbâim prin tot felul de delicatețuri
ce ne-ar putea provoca leziuni la vedere. Prin urmare, „fraților, după studii
pentru care am investit și s-a trudit, am făcut o constatare certă, constatare
conform căreia, doi plus patru fac șase, constatare fără de care, poporul, of,
poporul nostru, ar fi pus iarăși la o mare și grea încercare”.
După cum știți, orice propunere a unșilor este înregistrată, se dezbate și de
stânga, și de dreapta, se întoarce când pe o parte, când pe alta, se votează,
firește, pentru credibilitate, sunt și contra, și abțineri, apoi, ca de obicei,
banda cu aplauze, felicitările de rigoare, șampania fără de care nu se poate, mă rog, se promulgă, ajunge la Oficial, după interes și trebuințe, se
publică, chiar și la miez de noapte, iar din acel moment decretul dat vine cu
profitul, bătându-ți ție, lui Moș Gheorghe, mie și altora, în cuie, gândul.
„Bine, bine”, zice unul ca mine, „asta
știe tot prostul care a fost, fie și doar până în clasa întâi la școală, însă
doar cât timp doi și patru sunt cifre și nimic mai mult. În caz contrar,
socoteala dumnealui, a celui cu decretul, o poți înveli și pune în pod, lângă a
lui Moș Gheorghe, om înțelept și conștient de timp, de timpuri, ba chiar de
toate. Și ca să vedeți că am dreptate, vă propun un exercițiu banal, în care
picurăm și puțină imaginație: două ouă plus patru ouă (dacă nu le cântărim pe
fiecare în parte, cum a făcut evreul când le-a dat cu împrumut, apoi le-a vrut
înapoi, la fel, cântărite), ar trebui să facă șase. Considerând fructele la fel
de mari și la fel de colorate, de estetice, dacă adunăm, și două mere cu patru
mere fac tot șase. În cazul în care adunăm două mere cu patru pere, obținem
cifra șase, dar ajungem la genul proxim și diferența specifică, formulată de
Aristotel. Altfel spus, două mere plus patru pere este egal cu șase fructe.
Să presupunem însă că suntem puși în
situația în care trebuie să adunăm două
mere cu patru măgari. Abia aici am dat de dracu, vorba omului trecut prin sita
vieții. Chestiunea se complică și mai rău când măgarii sunt pe două picioare,
iar dintr-ăștia, slavă domnului, turme, ai de unde alege, adică termenul are
valoare adjectivală, încărcată subiectiv.
Contextual, aș aminti o formulare
asemănătoare, „[…] au considerat să solicite […] să transmită o nouă scrisoare
cu privire la persoana propusă pentru […]”, și le-aș aduce aminte multe celor
ce…, însă mă voi rezuma la faptul că termenul „propusă”, ce însoțește
substantivul „persoană”, este un adjectiv a cărui subtanță vine dintr-un verb
la participiu, verb care indică o acțiune trecută și încheiată.
Cât să fiu o idee analfabet, ca mulți
alții din juru-mi, aș puncta ideea conform căreia „nu toată lumea e proști”,
poate aud și cei ce au pus la cale și au trimis adresa, depre care fac vorbire
apoi, lapidar, aș menționa faptul, că de limbaj, de semnele și semnificațiile
acestuia, de jocurile de limbaj etc., s-au ocupat, de peste o sută de ani, mari
gânditori ai lumii, dintre care amintesc cu precădere pe Ludwig Wittgenstein,
Ferdinand de Saussure, Umberto Eco etc. Cei interesați pot apela la lucrările
acestora.
„T`oarăși,, pardon, rog scuzați,
fraților, acest discurs este împotriva
valorilor democrate, împotriva statului de drept, împotriva… și împotriva...,
pe care îl reprezint cu demnitate, același stat ce ne-a băgat în… Propun să fie
demis, exclus, legat și spânzurat, ars pe rug și etc.” - cică ar fi sărit cu
gura mare pentru apărarea unșilor, un oarecare
alt uns.
„mamă, […] mai naște-mă o dată! Prima
viață nu prea mi-a ieșit. Cui nu i se poate întâmpla să trăiască după pofta
inimii? Dar poate a doua oară... [...] Tu nu te speria numai din atâta, mamă,
și naște-mă mereu” (Marin Sorescu, Iona).
Textul piesei mele de teatru, amintită mai sus, îl plasa pe omul meu pe un
colț de pământ abia ieșit din adâncurile unui univers de ape ce tocmai se
opreau din clocot, întocmai ca apa dintr-un ibric de sub care se stinsese de
curând focul. Deasupra, ceață, aburi… Prin urmare, omul singur, într-un amestec
de întuneric, la margine de ape! Musai să fi venit de undeva și dacă nu din
singurătate, atunci de unde? …Iar apele, desigur, un fel de potecă, o idee de
drum, câtă vreme trebuia să o ia, din nou, în vreo parte. O vreme, el, nimic!
Probabil, după câte îi fusese dat să vadă și să audă, împietrise statuie
plictisită peste vremuri. Stătea așa încremenit, indiferent la înțepenirea a
tot! În jurul său, nu se mișca nici timpul, nici spațiul, iar în mintea sa, nici
gândul. Despre univers ce să zic?!
- Domnule, încerc să întreb, la ce bun
universul ăsta, cătă vreme nici el, nici tu nu poftiți la nimic?!
- Dar nu poftesc! Ar fi venit de undeva un
răspuns, ca o frângere de sine. Mă rog, asta e! Nu ai cu cine schimba o vorbă,
ca și pe aci, tot felul de înțepeniți în fel și fel de sisteme! Avea dreptate
Liiceanu!”
- Abia după ce s-a mai ridicat ceața
și s-a mai luminat, a ieșit, de nu știu
unde, un fir de iarbă, iar omul a schițat un gest.
- Mda, de la un Lemn Tănase, la o mișcare
a ridurilor e, totuși, ceva!”, mi-am șoptit, apoi am sărit la el. „Ho, nu te
repezi așa ca vaca la iesle! Lasă-l să-și vadă de rânduielile sale! Să se
bucure și el… Apoi, mâine, poimâine, nu o să ai cu ce te scobii între măsele!”
Nu s-a sinchisit, l-a durut în cot!
Mai văzusem, nu știu unde, unul ce părea
asemănător cu ăsta din textul meu, dar care, în realitate, fierbea. Despre
scobit între dintre dinți nu am avut cum să-l întreb. Nu avea. Îi rămăseseră
înfipți în fundul unuia la care sărise să-l muște.
- Ia cască, bă, gura, hai! Hai, hai, nu
mai sta crăcănat ca tuta în târg! …Și zii „aaaa”…, să văd dacă nu cumva îți
lipsește și mărul lui Adam, că țiglele pe streașină, ehe… lipsă multe!
Domnule, lumea, plină de nebuni, oameni
din ce în ce mai rari!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu