O
carte despre „căsnicia infernală” și despre viața cu plata în rate a unui ziarist
După anii uceniciei vâlcene, când nu s-a
dedulcit deloc cu roadele unei gazetării lâncede, apatice, anoste ci s-a
dovedit vulcanul acela gata să erupă ulterior, în presa Banatului natal, o dată
revenit aici, Nicolae Sârbu, liric echinoxist din generația celor ce pregăteau,
în atelierul „manufacturii de vise”, excelenta revistă clujeană de literatură
de după anul marilor speranțe1968, re-deschide seria cărților sale inci tante,
mărturisirile profesionalismului său de ziarist autentic, publicând spre
finalul anului trecut volumul cu un titlu extrem de derutant, O căsnicie
infernală (postfață de Gheorghe Zincescu, Reșița, Editura TIM, 2015, 322 p.).
Cartea nu este un derivat miscelaneu, cum ni s-ar părea la o primă răsfoire, ea
ne provoacă să revizităm, deopotrivă cu autorul, traseele expandărilor sale
spirituale, plonjeurile sale în spațiul unei dinamici culturale azi înțesat de
lideri de toate calibrele și în acest real visceral pe care tot mai mult îl
denominăm astăzi ca aparținând mai degrabă evanescent-impresivei distopii.
Ne întâlnim în op-ul lui Nicolae Sârbu cu
intelectuali remarcabili, cu lideri de opinie și maeștri ai cuvântului,
istorici de marcă și filologi creatori de școală și modelatori de conștiințe,
manageri de instituții îndeobște culturale dar și promovatori ai discursului
cultural și ai produsului veritabil, cartea, însemnând oameni ai bibliotecii și
redactori de ziare provinciale, interpreți ai folclorului autentic, nealterat
și savanți din domeniul tehnicilor primare sau avansate. Toți au multe de spus,
toți spun ce am făcut, ce trebuie să facem în continuare pentru un mâine în
care să ne îndepărtăm de capcanele politicianismului grobian, să glosăm
eficient pe teme, proiecte, împliniri de obiective în legătură cu prezentul și
viitorul comunității noastre românești încă tutelată de zodia întrebărilor fără
de răspuns și a nedumeririlor, a ezitărilor și a eșecurilor care vin, mai
toate, din lipsa unui aplomb decident, un atavism în ființa noastră de înaintemergători,
cel puțin în vecinătatea declarativismelor vanitoase, de purtători ai mesajului
continental de civilizație din preistorie spre timpurile de astăzi.
Avertismentul autorului e limpede: ”Sunt
crud mai întâi cu mine însumi” (Avertisment. O carte care nu-i ce pare-a fi, p.
6). Postfața așijderi, amintind prin cuvintele celui plecat recent în
eternitate, prietenul nostru poetul și eseistul Gheorghe Zincescu, că prin
Nicolae Sârbu suntem împreună cu acesta „în căutarea metaforei definitive” (p.
315).
Istoria e, desigur, marele fundament al
tuturor proiectelor nației, pare a ne întări în această convingere dialogul
(1972) cu academicianul Constantin Daicoviciu.
La fel cum biblioteca – sugestia vine de
la Nicolae Sârbu, de la Angela Martin (2009) și de la criticul literar Lucian
Alexiu (2003, 2004, 2012, 2013) – va conserva, fie și prin carte tipărită,
memoria culturală a umanității, indiferent stadiile evoluțiilor super-computerizatei
societăți postindustriale. Banatul natal rămâne argumentul metaforicei locuiri
în nume iar pentru emblema spiritual-culturală a ținutului său, autorul a polemizat
cu opiniile vag jignitoare la adresa bănățenismului venite de la confrații de condei
din metropola dâmbovițeană. Interviul (2002) cu interpretul de muzică poporală
Traian Jurchela, originar din preajma Oraviței, localitatea celui dintâi
edificiu de teatru, fondat la 1814-1816 și inaugurat la 1817, pune la punct
tocmai traseul perceptiv-aperceptivului, când e vorba de un „geniusloci”. La
fel stă problema,sau aproape la fel, în dialogul (2007) cu Ioan Ardelean,
fondatorul revistei din Lugoj, „Banatul”, interviul (2015) la care-l provoacă
publicistul Vasile Todi în „Scrisul Bănățean”. Dar mai ales dialogul (2003) cu
criticul și istoricul literar Ada D. Cruceanu într-o abordare interesantă a
ideii bănățenismului. Multiculturalismul, mult mai evident în Banat decât în
alte provincii istorice românești, a fost dintotdeauna o abordare sine die a
localnicului, indiferent limba formării sale, inter-relaționările anticipând cu
foarte multe decenii, prin expansiunea modelului Europei Centrale, proiectul
solidarităților interetnice în Uniunea Europeană de azi. Interviul de odinioară
(1996) cu Karol König, director în Ministerul Culturii ori acela (2002) cu
Walter Engel, autorul excelentei monografii dedicată publicației multiculturale
dinainte de 1918, apărută în Reșița miraculosului Banat Montan, Romanische Revue,
evidenția astfel de trasee.
Nicolae Sârbu, poetul realității
compactate și al vieții reșapate precum imaginarul „plantației de cuie” tonegariene,
e în aceste dialoguri – foarte multe, într-o canava a insolitului, totuși,
purtate cu sine - , un partener jovial-bonom, blajin-melancolizat până și în
momentele când viața îl calcă strașnic pe bătături. E un conviv pătruns până la
sfâșiere de poezia prieteniei, în interviul
pe care i-l luase cândva (1994) amintitul Gheorghe Zincescu, „plânge” în
metafora iubirii de literatură în dialogul de la Radio Timișoara (2012) cu
scriitoarea Veronica Balaj, rezonează entuziast la întrebările interviului cu
publicistul și prozatorul Dumitru Dem. Ionașcu. În general, retortele confesivului
ornamentează discursul relaționărilor în planul preocupărilor comune, când dialogurile
îi au ca parteneri pe scriitorii Mircea Cavadia (2000 și 2006)) ori Mihai
Moldovan (2002), Olga Neagu (1995) ori N. D. Vlădulescu (1990), publiciștii Dorina
Sgaverdia (2010), Walter Fleck (și 2010) ori Titus Crișciu (2004, 2005 și
2011), prozatorii Daniel Botgros (1997) ori Adrian Crânganu (2001), poeții
Nicolae Irimia (2007) ori Alexandra Gorghiu (2010), cu omul de știință și
scriitorul americano-bănățean Sorin Comoroșan.(2003). Sunt incitante și
dialogurile cu Ion Sfercocia (1972), vrednicul primar care aducea scriitorii mari
ai literaturii române în Reșița înainte de 1990, beneficiara unei fericite
sintagme, de „orașul cu poeți”, cu actorul Amza Pellea (1973). Dar paleta
rebelului justițiar, prin șfichiul condeiului, încalcă adesea teritoriile
argumentelor de plecare în unele interviuri/dialoguri și provocările
(„partajate în rate” cum își subintitulează cartea) zădărăsc la minut intenția
de a fi contracarat, din partea unor personaje cu ștaif în viața publică românească,
precum președintele Emil Constantinescu (1996) ori candidatul la președinție,
temutul-injuriatul-anatemizatul critic literar Nicolae Manolescu (1996), fost
coleg cu bancherul Mugur Isărescu în liceul „cimitir al tinereții” lor vâlcene.
Cartea lui Nicolae Sârbu, însă, e mai
degrabă o frumoasă pledoarie pentru civism chiar și atunci când ornările de
orgoliu ale discursului auctorial vor să precizeze, o dată în plus, elementele
marii acolade a scrisului său în cultura postbelică românească: „Sunt multe lucruri
de preț, pe care le păstrez încuiate în sinele sufletului meu. Iar dacă Mircea
Martin, Geo Galetaru, Ionel Bota (o carte!), Valeriu Bârgău, Ada D. Cruceanu,
Ion Chichere, Liubița Raichici, Mircea Cavadia, Mona Mamulea scriu măgulitor
despre tine, înseamnă că n-ai trăit și n-ai visat chiar degeaba literatură. Așa
cum mi s-a împlinit visul de-a vedea Troia și Parisul.” (p. 148)
Ionel BOTA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu