Nebunia
istoriei
Grid
Modorcea, Dr. în arte
06
Martie 2024
Istoria foarte complicată a trecerii de la țarism la
bolșevism a fost surprinsă ideal de Boris Pasternak în romanul „Doctor Jivago”.
Și nu numai istoria acelei perioade în care Rusia a fost scoasă de țâțâni, dar
și viața marginală, mai ales arta și literatura, fiindcă Pasternak avea să-și
publice romanul în Italia, manuscrisul fiindu-i scos în mod clandestin și dus
la Milano.
Istoria halucinantă a acestei epoci este surprinsă
prin viața unui medic poet, Iuri Jivago, având meandrele ei, căsătorii, iubiri,
copii, aventuri, dispariții, moarte. Intriga este foarte stufoasă și se atinge
cu melodrama omului care iubește două femei și este iubit de ele. Istoria se
reflectă la tot pasul în drama pe care o trăiesc personajele cărții, totul este
la apogeu încât nu știi dacă Istoria îi manipulează pe oameni, le face viața,
sau oamenii fac Istoria.
Un destin fatal conduce această lume, omul se supune,
este victima istoriei, a evenimentelor care se petrec într-un iureș nebun,
fiindcă totul este scăpat de sub control și se spune că asta-i Revoluția. Așa
are loc o concentrare de fapte mari ale istoriei, Revoluția din 1905, care
zguduie țarismul, Primul Război Mondial, revoluția din Octombrie, Al Doilea
Război Mondial. Și spectrul continuă în ilogica faptelor. Pasternak a redat
perfect esența criminală a unui conducător al „revoluției”, total agonic, confuz,
numit Pașa. Fapte epocale se întretaie
cu povestrea de dragoste și de supraviețuire a lui Iuri, Lara, Tonia, Victor,
Pașa și celelalte personaje secundare.
Melodrama este construită în stilul marii literaturii
ruse, al Annei Karenina, totul se derulează la apogeu, nimic nu este normal,
reacțiile personajelor sunt incontrolabile, de nebănuit, spui că nebunia
istoriei a intrat în ele.
Normală nu este nici ecranizarea lui David Lean din
1965, care a făcut popular acest roman, filmul „Doctor Zhivago” având un succes
comercial de invidiat, fiind nominalizat de 5 ori la „Oscar”. Anormal este să
vezi o dramă tipic rusească jucată de actori englezi și vorbită în limba
engleză. Eroii sunt jucați de actorii englezi Julie Christie, Geraldine
Chaplin, Rod Steiger, Alec Guinness, Tom Courtenay, Ralph Richardson, Rita
Tushingham, iar personajele secundare tot de actori englezi. Numai rolul lui Iuri
Jivago este încredințat actorului egiptean Omar Sharif. Un rol de rebel îi este
atribuit și lui Klaus Kinski. O adevărată paradă de vedete. Filmul a avut un
buget de 30 de milioane de dolari și a atins numai în primul an de difuzare un
box office de peste 111 milioane de dolari.
Desigur, domină latura comercială, poate și abuzul
tezist, care incriminează revoluția bolșevică, sălbăticia ei, inclusiv
masacrele partizanilor, în luptele absurde dintre roși și albi. Frații s-au
măcelărit între ei, așa cum se măcelăresc și azi frații din Ucraina cu cei din
Rusia, ca și palestinienii cu evreii..
De când Cain l-a ucis pe Abel, istoria a devenit un
măcel nesfârșit dintre frați. Numai există pace, nu mai există nici o soluție.
Lumea și omul sunt stăpânite de paranoia. Iar rușii sunt campioni în a prezenta
viața la limita existenței. Patima de stepă, specifică acestui popor, este
permanentă. Nu există scenă să fie normală, totul este într-o continuă
primejdie și dezumanizare. Iuri Jivago se luptă să-și mențină umanitatea,
istoria văzută prin ochii lui este la limita rezistenței. El are o sensibilitate
aparte, fiind poet. Și mediul în care trăiește este intelectual. Este drama
cumplită a decăderii burgheziei țariste. Care nu înțelege ce se întâmplă, deși
ea a generat prăbușirea, macazul istoric. Și e suficient să ne gândim la
secvența când cazacii țarului se năpustesc asupra unei demonstrații pașnice a
muncitorilor. Revoluția este astfel prefațată, fiindcă atunci personajul Pașa
(Tom Courtenay) spune că nimic nu se mai poate face pașnic, trebuie să punem
mâna pe arme. Revoluția bolșevică a fost astfel justificată și inevitabilă.
Drama lui Jivago și a familiei sale se derulează pe
acest fundal fatalist, inevitabil, al istoriei. Ceea ce este din altă lume,
depășind fundalul întunecat al istoriei, este iubirea. Partea de melodramă a
filmului este marele suflu care rămâne, care se strecoară deasupra tumultului
istoric. Iubirea se manifestă cu aceeași violență cu care se manifestă istoria,
ea este de fapt luminița de la capătul tunelului. Modelul lui Pasternak a fost,
desigur, „Război și pace”, unde viața eroilor se împletește cu istoria. Ce
rămâne din om, în acest necontenit vălmășag al istoriei, care nu cunoaște milă?
Oamenii mor pe capete, rămâne povestea lor de dragoste și speranța că poate
cineva, în timp, va învăța din lecția ei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu