MIRAJUL DIVIN şi ETERN al FEMEII
Fiecare
FEMEIE trebuie să fie o EVĂ-cea care dă
viaţă!
Fiecare FEMEIE trebuie să fie o MARIE-cea care
dă viaţă de după viaţă!
„După ce Dumnezeu făcu pe om, ca să nu-l lase să trăiască
singurel printre vieţuitoare, îi dădu o consoartă. După multă chibzuială luă
rotunjimea şi legănarea şarpelui, îmbrăţişarea plantelor agăţătoare, tremurul
ierbii, subţirimea trestiei şi catifelatul florilor, plânsul stelelor şi
nestatornicia vântului, sfiala iepurelui şi fudulia păunului, dulceaţa mierii
şi cruzimea tigrului, căldura focului şi răceala zăpezii, limbuţia gaiţei şi
gânguritul turturelei. Apoi, amestecând toate acestea, făcu... FEMEIA.”(Poveste indiană)
Din cele mai
vechi timpuri până în pragul creştin FEMEIA,
n-a prea fost deloc privită ca chip divin, ca una din marile minuni ale
Creaţiei ci, cel mai adesea strivită de grosolonia şi graţia percepţiei de către casta, clanul religiozităţii sau al
culturii epocilor respective.
Dacă, în rândul
neamurilor politeiste, FEMEIA era
net inferioară bărbatului, indiferent pe ce scară socială se situau ambii,
afară de clasa aristocrată, existau totuşi două excepţii situate la poluri
opuse: cel al tradiţiei iudaice în
care FEMEIA era discriminată la
modul absolut, împrumutată, vândută, ucisă şi, cel al culturii pelasgo-traco-daco-române, unde FEMEIA se situa pe locul condiţiei sale
fireşti, în care moralitatea era suverană, iar sceptrul frumuseţii ei emana în
juru-i mireasma unei suave fascinaţii pline de splendoare, de feminitate,
strălucind în lungul şir al chipurilor divine pe care le va naşte omenirii.
„Femeia
mii de ani a fost roabă, spune marele duhovnic prigonit, persecutat şi mărturisitor,
Arhim. Arsenie Papacioc, până a venit Hristos şi a pus-o în
verticalitate, a pus-o în egalitate cu bărbatul sau mult mai sus decât
bărbatul-femeia având harisme ce-l pot naşte pe Hristos în sufletul bărbatului
şi să-i mărească bărbăţia... Femeie înseamnă <<împărăteasă
dăruitoare>>, pusă pe tron nu ca
să domnească, ci pentru a-l admira pe cel ce a avut puterea să o ţină acolo.
Femeia, pusă în adevăratele sale valori, începe să creeze şi abia atunci se
dăruieşte total, nu convenţional.” (Ava Arsenie Papacioc, Despre Viaţa de Familie şi diverse probleme
ale lumii contemporane. Constanţa, 2011, p. 86)
Aşa s-a ajuns
ca, cea mai lungă dinastie istorică să fie, Matriarhatul pelasg al Vestalelor
şi Profeteselor, sub care regina
Hestia să elaboreze primul cod de
legi din lume intitulat la fel de sugestiv şi plin de nard: Legile Belangine (Legile Frumoase), dezvoltate armonios, ca un testament al veşniciei
de către nemuritorul rege-profet Zamolxe.(c.f.
Hesiod în Theogonia)
Primele FEMEI frumoase ale omenirii au fost
cele 12 înţelepte SIBYLE- profetesele
Neamului primordial pelasg: Persica,
Sibica, Delfica, Himera, Laţia, Numeea, Heles, Frigia, Europea, Tibrutica,
Erythreea, Cassandra, cele care alături de ceilalţi profeţi traci ai lumii
au proorocit alegerea Fecioarei Maria
de către Dumnezeu privind misiunea
renaşterii şi mântuirii omenirii: Naşterea Domnului din Fecioara Maria, din viţa regală geto-dacă,
Naşterea Sfântului Prunc la Betleem, Venirea Învăţătorului Moral al Omenirii-Iisus Hristos, Venirea
Proocului cel Mare din marginile de Sus, Venirea Zilei luminoase în care Domnul
Cel de veci pentru păcatul tuturor va fi trimis şi după trup va vieţui,
Vestirea Magilor, Răstignirea pe Cruce, Învierea
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Pogorârea
Duhului Sfânt, etc. (c.f. Aelian, V.H., Histoire Grace. II; Diodori Siculi, Pausaniae Descriptio Graeciae I; Apollodori Bibliotheca, I;
Plutarque, Oeuvres. Tome XIV; Herodoti,
lib. IV; Suidas; Nicolae Densuşianu, Dacia Preistorică. Ed. Obiectiv-Craiova,
Theodor Zielinski-Sibyla, Ed. „Meta”, 1994, ş.a.)
După instituirea
Creştinismului, a Bisericii lui Iisus Hristos, prin Întruparea
Logosului-Fiul lui Dumnezeu în Om, prin Evanghelia Iubirii Sale, a Jertfei pe
Cruce, a Învierii, a Înălţării la ceruri şi prin Pogorârea Duhului Sfânt, din
sânul neamurilor convertite la Religia vieţii veşnice-Orotodoxia, s-au născut
Arhetipurile FECIOAREI, FEMEII şi MAMEI, care au urcat pe cele mai înalte trepte ale spiritualităţii,
ale iluminării, ale îndumnezeirii, ale Cerului şi Pământului sub chipul
Înţelepciunii ca Aură a: Profeteselor,
Învăţătoarelor, Eroinelor, Poeteselor, Diaconiţelor, Monahiilor, Cucernicelor,
Mamelor, Rapsoadelor-artiste, Presbiterelor,
Muceniţelor, Mărturisitoarelor, Pustnicelor,
Sfintelor.
Deasupra tuturor
ca Arhetip absolut, împărăţeşte veşnic
şi proniator Fecioara MARIA.
Aşadar, la plinirea vremii istorice, Dumnezeu a ales-o, pe Cea mai Aleasă Fecioară MARIA,
din plămada dacică a Pământului şi a Cerului-ca Viaţă spre mântuirea FRUMOSULUI, a celor ce aleg Calea, Adevărul şi Viaţa, fericind-O cu bucuria tuturor
neamurilor şi cu o frumuseţe dumnezeiască: „Mulţumesc înaintea lui Dumnezeu,
spune tracul nostru Sf. Dionisie Areopagitul, care a cunoscut-o personal pa
Maica Domnului, că îmi părea cu neputinţă ca cineva afară de Dumnezeu să fie atâta de
plin de frumuseţe şi de dumnezeiască putere şi slavă şi dar! Nimeni din oameni
nu poate să înţeleagă ceea ce am înţeles eu, când am văzut cu ochii mei pe
cea mai frumoasă decât toate femeile din lume şi mai înfrumuseţată decât toate
puterile cereşti, pe Maica Domnului Dumnezeului nostru Iisus Hristos, şi
mărturisesc înaintea oamenilor şi lui Dumnezeu, care s-a născut dintr-însa, că
dacă n-ar fi cunoscut pe Dumnezeu şi luminată învăţătură, atunci aş fi
socotit-o pe Prea Sfânta Fecioară Maria, ca pe Însuşi Dumnezeu.”
(Diacon Gheoghe Băbuţ, Maica Domnului
Ocrotitoarea României. Editura Pelerinul Român, Oradea, 2000, p. 33)
Totdeauna în Cerul-Tărie,/ totdeauna pe pământul de
jos,/ numele Tău între nume: MARIE,/ răsună mai român, mai frumos.// Totdeauna literele-acestea
împreună,/ suind în zări limpezi de curcubeu,/ doar în taina porfirii cunună,/ au
odrăslit în Om şi Dumnezeu.// Totdeauna literele-acestea MARIA:/ Mamă, Aleasă, Rai, Iubire, Altar,/ sunt încununarea Cerului cu Glia./
Sunt cuminecare. Sunt cununi de har.// Ele
zămislesc zorii de Mamă,/ mugur
în floare pe-al vieţii Altar,/ iubirea
Ta-nalţă spre cer România,/ Pământul
şi Cerul îţi sunt Inelar,/ Învierea e-n Tine, Ave Maria! (Întru Numele Tău-MARIA, G.C.N.)
Numele dacoromân MARIA este nume patrimonial având
o conotaţie şi o semantică cu totul unică şi celestă, care dincolo de aura
frumuseţii feminine se conturează şi latura bărbătească, autoritatea demnităţii
regale sub chipul expresiei specifice doar nouă: Măria Sa!
„Cine este Aceasta? Icoana care aduce
primăvara şi cântul nufărului pe ape de dor,/ Ea este Regina,/ Ea este
Assunta,/ Ea este Împărăteasa ce din înălţimi ne îmbrăţişează,/ Ea este
Mireasa,/ Ea este Cununia.../ Ea este Assunta.../ Este focul dragostei,/ Este
para iubirii care aduce floarea de cireş,/ În primăvara rodirii, în primăvara
bucuriei.../ Este lacrimă-rugă-tăcere/ Atunci când Pruncul-rege s-arată în
iesle./ Este Inimă rănită de iubire,/ Atunci când Fiul-Rege-Preot,/ Unica
lumină/ Deschide spre pământ Cuvânt-liturghie...” (Dan Bodea, Assunta. Galaxia Gutemberg, 2009, p. 12, 15)
FEMEIA, în
arealul primordial Carpato-Danubiano-Pontic este Vocaţie sacră.
Fecioara MARIA, a fost desigur, înzestrată cu
toate darurile cerului, dar cele care au îndumnezeit-o cu adevărat au fost: smerenia, milostenia, rugăciunea şi
tăcerea, liniştea.
În chip
paradoxal şi, parcă pentru a compensa lucrurile, ştiindu-se că FEMEIA vorbeşte, dacă nu tot timpul, aproape mereu, Dumnezeu a îngăduit ca chemarea
către linişte, isihie, către rugăciune în cinul monahal să
o atribuie îndeosebi femeilor. De pildă înainte de revoluţia masono-bolşevică
din Rusia existau de 3 ori mai multe monahii decât călugări. În ţara noastră
acest fapt este o tradiţie milenară, iar excepţia o constitue în mod expres schimnicele hrănite de corbi, ce trăiesc secular încă, în pădurile
noastre, în micile pâlcuri rămase virgine din Grădina Maicii Domnului, pustnice care brodează în verdele
codrului unda cerului isihastă. Dragostea lui Dumnezeu pentru
noi L-a coborât pe Fiul Său pe pământ. Negrăita iubire a creştinilor pentru
Dumnezeu a înălţat pământul cu martiri, a îndumnezeit peşterile, pustiurile şi munţii cu milioane
de cuvioşi, schimonahi şi sfinţi.
Am o adâncă
plecăciune, o cucernică închinare şi o sacră admiraţie pentru marile Monahii, care au plămădit cerul cu
sfinţenia trăirii lor, pentru Presbiterele
evlavioase şi dârze care şi-au sacrificat tinereţea, sănătatea, familia,
şcoala, viaţa în regimul concentraţionar, pentru Monahiile albe, mirenele Apostolatului Social-Mărturisitoarele şi poetele
Dorului mistic, pentru Monahiile Suferinţei, care au fost
prigonite, pentru Monahiile Jertfei,
cele care au pătimit în închisorile regimului torţionar comunist, Maicile: Mihaela Iordache, Teodosia-Laţcu, Mihaela
Portase, Veronica Gurău, Patricia Codău, Olga Gologan, Tatiana Răduleţ,
Nicodema Vasilache, Pangratia Mureşan, Maftidia Grancea, Epistimia Dănilă,
Atanasia Iordache, Irina Lecca,
Anastasia Porfiria Ciolac, Ana-Epraxia Danielescu, Eufrosina şi Magdalena
Bochi, Veronica Constantinescu, Olga Glejaru, Monica Păciu, Calidona Anghel,
Nimfodora Cuştiuliţă, Epiharia Muşat, Despina Băzăvan, Xenia şi Veniamina
Răducu, Olimpiada Liţescu, Gabriela Cotârlan, Cipriana Cojocaru, Onisifora Rus,
Tinca Popa, Silvia-Maria Vlad şi altele asemenea lor. (Ierom. Siluan
Antoci, Monahiile ortodoxe purtătoare de
lumină în întunericul comunist. Vol.I-II, Ed. Doxologia Iaşi, 2010,2012)
Am o veneraţie mistică, cutremurătoare pentru călugăriţele-paradoxale cum au fost monahiile-călugări,
cuvioase cunoscute şi femei virtuoase necunoscute care s-au
nevoit ca <<monahi>> în mănăstiri şi sihăstrii: Matrona-Vavilas, nobilă din Pergi-Pamfilia, sec. V; Eufrosina-Smarandos, nobilă din Alexandria, sec. V; Ana-Eufimie, nobilă din Bizanţ, sec. VIII; Maria-Marian, nobilă din Tebaida Egiptului, sec. V; Eugenia-Eugeniu, nobilă din Alexandria, sec. II; Suzana-Ioan, nobilă din Palestina, sec. III; Apolinaria-Dorotei, nobilă din Roma, sec. V; Pelaghia-Pelaghie,
nobilă din Antiohia, sec. III; Anastasia-Anastasie, prima patriciană a Împăratului Justinian cel Mare (527-565); Dositeia-Dositei, Peşterile Kievului, sec. XVIII-lea; Teodora-Teodor, din Peloponez, sec. IX.
etc. (Monahul Longhin Gherontianou, Cuvioasa
fecioară mucenică Teodora din Peloponez. Editura Egumeniţa, 2007, p.
167-172)
Toate cuvioasele-monahi au dat de furcă
diavolului înfricoşându-l cu tăria credinţei, ascezei, smereniei şi puterea lor
jertfelnică. Unele au fost grav denigrate, altele au fost calomniate şi
sacrificate, unele au fost descoperite după
adormire, altele după execuţie, cum a fost şi cazul Maicii Teodora din Peloponez, care înainte de decapitare s-a rugat
Domnului: „Dumnezeul meu cu voia Ta să faci din trupul meu biserică, din părul
meu copaci cu care s-o acoperi şi din sângele meu fă un râu.” (op. cit.
p. 87)
Bisericuţa
pitorească şi simplă din piatră a Cuvioasei muceniţe Teodora datează din sec. X
şi srăluceşte la poalele muntelui Tetragios (860 m. altitudine) pe malul unui
râu. Pe acoperişul ei au crescut 18 copaci mari şi mici, cei mari atingând 15
m. înălţime. Greutatea tuturor depăşeşte 10 tone. „Toţi aceşti arbori imenşi, spune geologul P. Makrigiannis, sunt înrădăcinaţi pe nimic, sau mai bine zis
pe acoperişul gros de câţiva centimetri!... Cea mai mare surpriză ne aşteaptă
înăuntru. Nicio rădăcină cât de mică nu iese din zidurile vechi. Nicio
crăpătură care să se datoreze lor!...”(op. cit. p. 126)
În mod
excepţional simt un fior de uimire şi fascinaţie pentru Cuvioasele schimnice, cunoscute şi necunoscute care au renunţat la
exoticul vremelnic şi neliniştit al vieţii pentru pustia trăirii, transformată
prin nevoinţă, rugăciune, o supremă renunţare de sine şi bucuria jertfei,
într-o oază de cer sub pulsul ascetic al isihiei,
constituind Hrisovul vieţii cereşti al
Neamului dacoromân: Cuv. Casiana
Schimonahia-Scit. Casiana Ceahlău-sec. XVII; Cuv. Sofia Schimonahia-Schit. Sofia Ceahlău-sec. XVII; Cuv. Melania Schimonahia-Schit. Durău
Ceahlău-sec. XVII; Cuv. Mavra-Schit.
Ceahlău-sec.XVII-XVIII; Schimonahia Sf.
Teodora-Munţii Sihlăi, sec. XVII-XVIII; Schimonahia Nazaria, M-rea Văratec (+1814); Schimonahia Filoteia (mama Sf. Ier. Calinic), M-rea Pasărea-Ilfov,
sec XVIII-XIX; Cuv. Xenia Schimonahia,
M-rea Agapia-sec. XVIII-XIX; Schimonahia
Olimpiada, fondatoarea M-rii Văratec (1757-1842); Schimonahia Safta Brâncoveanu, odor Domnesc, călugărită cu mama ei
Elisabeta, soţia caimacanului Moldovei-Teodor Balş, M-rea Văratec (1776-1857); Schimonahia Tavefta Ursache, M-rea
Agapia (+1883); Surorile Schimonahii:
Fevronia (+1895), Sofia (+1897)
şi Olimpiada Iuraşcu (+1902) mătuşile după mamă ale poetului Mihail Eminescu, M-rea Agafton-Botoşani; Schimonahia
Suzana Ştefănescu, M-rea Războieni-Neamţ (1830-1925); Schimonahia Isidora Pustnica, Schit. Sihla-Neamţ (+1937); Schimonahia Valentina Neacşu, Munţii
Sihlăi (1886-1964); Schimonahia Melania
Mincu, Schit. Românesc Sf. Ioan Botezătorul-Iordan (1893-1969); Schimonahia Acachia Maior, M-rea
Eleon-Ierusalim (1890-1980); Schimonahia
Pelaghia Amilcar, M-rea Văratec (1885-1981); Schimonahia Vera Preotu, M-rea Eleon-Ierusalim (1876-1988), etc.
(Arhim. Ioanichie Bălan, Patericul
Românesc. Ed. Episcopiei Romanului, 2001)
Sfântul Isaac
Sirul, cel care a împletit cel mai frumos firul rugăciunii cu surâsul luminii,
arată că liniştea „te face luminat în Dumnezeu precum soarele... Liniştea... te uneşte cu
Dumnezeu... Iubeşte liniştea mai presus de toate lucrurile... Tăcerea este
taina veacului viitor, iar cuvintele unealta acestei lumi.”, iar
Ierarhul Belgorodului-Nicodim, care a scris biografia pustnicei- Fericita MARIA de Oloneţ, ne
încredinţează că: „Femeile chemate la linişte se fac ele însele taină a lumii
viitoare...”, nelăsând mai prejos nici vocaţia femeilor mirene: „Femeilor le
este încredinţată sarcina de a aduce pe lume noi suflete, de a întipări în
lume noi <<chipuri ale lui Dumnezeu>>.” (Nicodim, Episcopul
Belgorodului, Fericita Maria de
Oloneţ-pustnica din codrii Rusiei. Trad. din lb. engleză de C. Făgeţan. Ed.
Sophia, Bucureşti, 2011, p. 111, 113)
De asemenea, am
o profundă veneraţie pentru Prinţesele
şi Domniţele dace, care la un moment dat au lăsat purpura regală şi au îmbrăcat
rasa cernită a suferinţelor, au lăsat iatacul de puf şi căldură şi-au
îmbrăţişat recele sobru al chiliei mănăstireşti: „Am învăţat din viaţa Măriei Sale
că
nu este sfârşit pocăinţei, nici dragostei dumnezeieşti, şi că sufletul însetat
după Domnul se vede pururea la începutul căii, şi nu ştie că se înalţă din
putere în putere şi că pune suişuri în inima sa.”( Monahia Platonida-ex
Doamna Despina Miliţa, soţia Sfântului Domnitor Neagoe Basarab, Măria Sa, Neagoe Basarab. Însemnările
Monahiei Platonida Doamna Despina a Ţării Româneşti. Schitul Ostrov, 1551)
Urmând tradiţia
Vlăstarelor domneşti, ce au urmat Calea Împărătească a lui Hristos, pinţesa şi
ţarina Teodora, fiica lui Basarab cel Mare şi soţia ţarului
Alexandru al Bulgariei, devenită Monahia Teofana,
Doamna Rada, soţia lui Vlad
Călugărul, mama lui Radu cel Mare,
călugărită sub numele de Samonida,
Doamna Maria soţia Domnului Ioan
Vodă cel Cumplit, a îmbrăţişat monahismul după văduvie cu numele de Teofana, Tudora mama Viteazului Domn al primei mari Uniri, Mihai, s-a călugărit la Mănăstirea
Cozia cu numele de Teofana prinţesa Raluca Sturza, soţia prinţului Grigore Mihail Sturza, rămânând văduvă,
donează toată averea la săraci şi la mânăstiri şi se călugăreşte, renăscând sub
MARIA la M-rea Agapia preţuită de
sobor ca „buna noastră mamă” [ +1920]. (Arhim. Ioanichie Bălan, Patericul Românesc. Ed. Episcopiei
Romanului, 2001, p. 507)
Din Bărbat a fost creată FEMEIA, iar EA l-a
născut pe OM, dar şi pe DUMNEZEU!
„De
fapt,
spune Sfântul Ioan Gură de Aur, femeia îi este dată bărbatului pentru a-l
sprijini şi a-l fortifica prin acest sprijin al ei, în aşa fel încât el să
reuşească să biruie atacurile pe care le întâmpină. Vedeţi, dacă ea este
discretă şi înfrânată, nu numai că-i oferă bărbatului ei mângâiere prin
prezenţa ei, ci şi în toate celelalte privinţe i se poate dovedi de un mare şi
real folos, uşurându-i viaţa, înlăturându-i greutăţile care se ivesc atât în
afara casei, cât şi pe plan domestic, în fiecare zi. Astfel, asemeni unui
cârmaci iscusit, ea îi domoleşte furtunile lăuntrice prin înţelepciunea ei
specifică, iar prin înţelegerea pe care i-o arată, îl înconjoară cu o adâncă
alinare.” (Bărbatul şi Femeia
în viziunea Sfântului Ioan Gură de Aur.
Trad. din lb. engleză de Luminiţe Irina Niculescu. Ed. Sofia, Bucureşti, 2004,
p. 122)
FEMEILE creştine în universul spiritual
ortodox s-au dovedit a fi cele mai zeloase propăvăduitoare ale Apostolatului
hristic mirean.
Ele au excelat
în răbdare, în credinţă, în frumuseţe, în dăruire, în suferinţă, în fidelitate,
în castitate, în sărăcie materială, în smerenie, dar mai presus de toate în
Iubirea pentru Dumnezeu şi Neam.
Bunul Dumnezeu, în
Împărăteasca şi Dumnezeiasca Sa purtare de grijă a tuturor, a adus în tinda
Ortodoxiei Lui, Acasă la Noi, deci, o
mlădiţă protestantă în ale cărei vine regale curgea sânge împărătesc, Prinţesa Elisabeta Alexandra Louise Alice
de Hesse şi a Rinului, căsătorită cu Marele Duce Serghei Alexandrovici,
fiul Ţarului Rusiei, Alexandru al II-lea, considerată de cronicile vremii drept
una dintre cele mai frumoase femei ale
Europei acelei vremi, variantă susţinută şi de frumoasa ei verişoară MARIA, marea noastră regină: „Înaltă,
sveltă, mlădioasă şi de o nemărginită blândeţe-o bucurie pentru ochi, pentru
suflet, pentru inimă! Frumuseţea ei era din cele se numesc de obicei îngereşti.
Ochii, zâmbetul, mâinile, chipul în care te privea, în care îţi vorbea, în care
se mişca, toate erau de o desăvârşire care întrece cuvintele. Nu ştiu ce
într-însa aducea cu un crin. Neprihănirea ei era fără seamăn şi nu-ţi puteai
lua ochii de la ea.” (Maria, Regina României, Povestea vieţii mele. Vol. I, Ed. Moldova, Iaşi, 1990, p. 11)
În salba de mărgăritare princiare ale
frumuseţii au strălucit multe Domniţe şi Doamne ale Voievozilor români, ca
circaziana Irina soţia lui Vasile
Lupu: Avea ochii negri, mâinile subţiri dar pline, mijlocul mlădios, gura
mică, pielea atât de albă, încât Nicolo Barsi spunea << pareva
che la grazie nela di lei persona havessero la loro rezidenza collocata>>
, „ părea că toate farmecele îşi aşezaseră reşedinţa în persoana ei.”
(Constantin Gane, Trecute Vieţi de Doamne
şi Domniţe. Vol. I, Ed. Orizonturi, Bucureşti, p. 250).
În
acelaşi nimb fermecător se situau fiicele lui Vasile Lupu, Domniţa Maria, devenită principesa Radziwill şi
Ruxandra devenită fără voia tatălui soţia hatmanului
cazac Timuş Hmielniţki, despre care
se spune că „era una din cele mai desăvârşite frumuseţi din câte s-au văzut”,
precum şi Casandra Cantacuzino care
s-a căsătorit cu Domnitorul enciclopedist Dimitrie Cantemir: „Era
frumoasă şi, zice-se, această indispensabilă calitate femeiască, era la ea
floare la ureche pe lângă toate celelalte daruri cu care o înzestrase natura:
deşteaptă, bună, miloasă, milostivă, gospodină, cultivată-ba chiar spun unii că
învăţată. Pentru Dimitrie Cantemir, cea mai demnă soţie ce-şi putea alege.”
(ibid. p. 466)
Nu putem să
omitem nici alte graţii princiare emblematice fără să le aducem o reverenţă
aristocrată, Domniţei Maria, fiica
Voievodului Grigore Callimachi, vestita Marghioala Roznovan, socotită „cea
mai frumoasă femeie din Moldova”, căsătorită cu Grigore Sturza. Eufrosina Rosetti, bunica lui Radu Rosetti, o
considera că „este cea mai frumoasă femeie din
Europa!” , iar fiica ei Elena
Sturza rămâne un miracol al posterităţii: „ brună cu ochi albaştri, un păr
mare, negru, un oval al feţei foarte regulat, o gură frumoasă..., ca cea mai
frumoasă femeie din Moldova din întâia jumătate a veacului trecut.” (ibid. p. 371, 467)
Admiraţia unei
FEMEI, preţuirea ei, cinstirea, recunoştiinţa, trebuie să fie permanentă, şi pe
soare şi pe nour şi, când se înalţă şi când cade şi ca prinţesă şi ca
cenuşereasă şi, în bucurie şi în suferinţă. Trebuie s-o înfiiem nouă înşine, cu
inima ei plină de lumină, în sufletului nostru, pentru ca într-însa să ne regăsim
alinarea de mai târziu: „Pentru a ne putea apropia de cel care
plânge, ne trebuie lacrimi; ca să-l înţelegem pe cel care suspină trebuie să ne
frângem inima; iar dacă vrem să ne facem părtaşi la durerea cuiva, se cuvine să
fim împreună-pătimitori. Şi toate acestea ne cer deopotrivă duioşie, mărinimie
şi dragoste nefăţarnică. Cu ce îndrăzneală ne vom apropia cu cugetul şi simţirea
de tânguirea Doamnei Maria Brâncoveanu, când vedem că pătimirile,lacrimile şi suspinurile
ei au înălţat un munte ale cărui piscuri au ajuns până la Cer?” (Doamna
Maria Brâncoveanu, Tainica Biruinţă a
Lacrimilor. 1714-2014. Ed. Sophia, Bucureşti, 2014, p. 140)
Pe 17 Ianuarie
1905, Marele Duce Serghei al Rusiei a fost asasinat de agentul provocator,
evreul Envo Azeff, împărtăşind soarta tatălui său, Ţarul Alexandru al II-lea,
ucis în 1888, tot de anarhiştii atei. Marele Duce, model de aristocrat, de
creştin practicant, de martir (şi-a iertat călăul) a fondat „Societatea Ortodoxă Palestiniană”, care
a deschis în Ţara Sfântă, şcoli, clinici şi spitale, tratând gratuit peste 60
000 de pacienţi pe an.
Durerea Marii
Ducese nu avea cuprindere... Nu mai avea hotar de linişte... Mângâierea care
aduce o rază de nădejde i-a venit de la marele luminător al Rusiei, Sfântul
Ioan de Kronştadt: „Durerea domniei voastre este de nedescris. Durerea Mântuitorului în
Grădina Ghetsimani, pe care a răbdat-o pentru păcatele lumii, a fost de
necuprins. Puneţi durerea voastră lângă durerea Lui; astfel veţi afla
mângâierea.” De atunci, în ochii ei a început să strălucească o bucurie
senină, ca şi cum ar fi văzut deja, cu ochii sufletului, frumuseţea lumii de
dincolo. (Sfânta Elisabeta Marea Ducesă a Rusiei, Viaţa şi pătimirea. Ediţie îngrijită de Mănăstirea Diaconeşti. Editura
Bonifaciu, 2010;/ Lubov Millar, Sfânta
Elisabeta Feodorovna a Rusiei. Un Crin în Văile Muceniciei. Tradusă la
Mănăstirea Diaconeşti, Editura Bonifaciu, 2012, p. 129)
Prinţesa Elisabeta
de Hesse şi-a urmat Destinul, redescoperind Calea spirituală pentru ca această augustă mlădiţă, după ce a
condus mişcarea patriotică de îngrijire a
răniţilor, văduvelor şi orfanilor de război, să devină nu doar un Vlăstar
ortodox mult mai regal, ci o Aură a Cerului angelic, în care a odrăslit suav şi
martiric Sf. Elisabeta-Marea Ducesă.
Cuvioasa
Stareţă MARIA s-a odrăslit Cununii imperiale martirice a Ţarilor şi Marilor
Duci, alături de alte milioane de mucenici ruşi executaţi de iudeo-bolşevicii
sovietici.
FEMEIA prin plămada ei hirotesită şi harismatic
conferită de Atotcreatorul este locul de întâlnire dintre Dor şi Dăruire, dintre Frumos şi Sublim,
dintre Pământ şi Cer, dintre Răbdare şi Extaz,
dintre Fior şi Luceafăr, dintre Rugă şi Cântare, dintre Om şi Dumnezeu, dintre Cruce şi Jertfă, dintre Suferinţă şi Dragoste.
„Dulcea
mea amică,
[Bucureşti, 5-11 august 1879]
Veronică-e
întâia dată că-ţi scriu pe nume şi cutez a-l pune pe hârtie-nu voi să-ţi spun,
dar tu nu ştii, nici poţi şti cât te-am iubit, cât te iubesc. Atât de mult
încât mai lesne aş înţelege o lume fără soare decât pe mine fără ca să nu te iubesc.
Tu nu mai făcut fericit, şi poate că nu sunt nici capabil de a fi, tu nu mai
făcut nici atât de nefericit încât să mă nimicesc, dar ceea ce era mai adânc
ascuns în sufletul meu privirea ta le-a scos la lumina zilei. Văzându-te, am
ştiut că tu eşti singura fiinţă în lume care în mod fatal, fără să vrea ea,
fără ca eu să voiesc are să determine întreaga mea viaţă...”
Mihai (BAR,
ms 2279, 88r-92r)
„ Eminescul meu scump,
[7 noiembrie 1879]
Astăzi sunt pline două luni de când am
îndeplinit un vis, visat atâta timp, un dor purtat cu atâta amar şi suferinţă;
nu ştiu dacă pentru tine nu a dispărut tot farmecul închipuit de bogata ta
fantezie, după ce realitatea lucrurilor a înlocuit zborul imaginaţiei; cât
pentru mine, tu eşti şi vei fi pururea iubitul meu ideal, visat şi dorit
într-un chip vag, nehotărât chiar din copilăria mea. Mâne e ziua numelui tău;
îmi pare destul de rău că nu pot măcar să te sărut pe ochii tăi cei frumoşi;
fă-mi să-i pot săruta cât mai în grabă...” Veronica (BAR, S4(25)/ LXVIII)
FEMEIA aleasă, creştină, spre deosebire
de bărbatul cuvios are o chemare, un har, o viaţă şi o lucrare creştină aparte
privind trinitatea comuniunii ei cu Dumnezeu: Fecioara-naşterea Dorului şi trăirea după divin, Femeia-născătoarea de prunci, ziditoare
a unităţii Familiei şi Mama-ca
pedagog al creşterii şi educării fiilor duhovniceşti ai Neamului şi ai
Bisericii Domnului nostru Iisus Hristos.
În chipul FEMEII creştine, în fiinţa ei
enigmatică sunt încrustate harul, chemarea, alegerea, credinţa, ruga, jertfa, misiunea,
vocaţia dumnezeiască, virtuţi divine cărora li se atribuie în egală măsură
veneraţie, iubire, recunoştiinţă, cântare, poezie: „Niciodată n-au stat mai frumos/
literele-acestea împreună/ decât în albastra treime/ a numelui tău INA.// Cu
ele încep, dacă vreau,/ să scriu în tot locul/ lumină, iubire şi singurătate-/
cele trei elemente indispensabile/ vieţii, ca aerul, apa şi focul.// Niciodată
literele-acestea/ n-au simţit fericirea mai toată/ decât cununate-ntru numele
tău-/ niciodată.” (Andrei Ciurunga, În
numele tău-Ina.poezie închinată soţiei sale, din ciclul Versuri pentru INA. Ed.Sagittarius,
Bucureşti, 1996, cunoscuţi şi adânc
preţuiţi de mine)
O Femeie puternic-religioasă, aleasă pentru
dragostea ei, poate primi toate Darurile cereşti, ce-i pot conferi iubirea familială
pământească, iubirea creştină duhovnicească, iubirea angelică cerească, iubirea
Dragostei dumnezeieşti.
Când
reazem te visam, ştiam că scrisul/ din harul tău îşi trage-al lui noroc/ de azi
în vers port visul-necuprinsul/ şi muza altora nu lasă loc.// Cred că-nţeleg
iubite, vrednic este/ de pene mai vestite al tău har,/ poetul ce în vers te
povesteşte/ ce-ţi pradă, îţi oferă-apoi în dar.// Virtute-ţi dă, el ce virtute
fură,/ şi doar a ta e frumuseţea lui,/ cum ţi-a luat-o de pe faţă, pură,/ nimic
nu-ţi dă mai mult ce-n tine nu-i!// Se cade să nu-i mulţumeşti de fel./ Eşti
platnicul, datornicul e el!/ Iubirea-mi creşte chiar de-o crezi firavă/ iubesc
mai mult dar nu-mi ivesc iubirea/ nu-i drămuiesc tăria pe tarabă/ şi încă n-o
atinge clevetirea.// Cândva iubind (ferice timpu-acela!)/ cântam în primăveri
amăgitoare/ Aprilul cum îl cântă filomela/ până când zorii sunt stăpâni pe
zare.// Nu-i altfel vara, nu-i mai puţin dulce/ decât atunci când ea cânta,
Acuma/ vechiul ei cântec ramu-ar vrea să-l culce!/ Iubirea-i blândă azi şi
mâine-i blândă/ mereu statornică-i lumina ei/ de-aceea versul cântecul şi-l
cântă/ şi pune doar pe-un singur gând temei./ Frumos, blândeţe, adevăr, rezumă/
frumos, blândeţe, adevăr spun tot,/ cuvinte trei, ce timpul mi-l consumă/ cu
altele să le mai schimb nu pot./ Frumos, blândeţe, adevăr, răzleţe/ un singur
loc să umple or să-nveţe.” (Ligia Matiana Ene)
Toţi marii
Duhovnici ai Bisricii Ortodoxe au nutrit dragoste părintească pentru Fiicele
lui Hristos, unii chiar fără să se fi văzut vreodată, doar prin epistolă, prin
corespondenţă. Sfântul Serafim de Sarov se adresa fiilor şi fiicelor
duhovniceşti cu expresia serafică: Bucuria mea... În tratatul său Despre elocvenţă, ilustrul Demetrios
sublinia: „Fiecare scrie o scrisoare ca imagine a sufletului său, şi dacă şi
într-un alt gen literar ne este îngăduit să vedem caracterul celui ce îl scrie,
în nici un altul nu-l putem vedea mai bine ca într-o scrisoare.” (Demetrios
din Phaleron, Epistolographi graeci. Ed.
Hercher, Paris, 1873,p. 1)
Între erudiţii epistemologi ai lumii, Pavel,
Ioan Teologul, Teolipt Filadelful, Arsenie Papacioc, etc., cel mai mare
Patriarh al Pămânului nostru creştin, Sfântul Ioan Gură de Aur a lăsat
posterităţii pagini revelatoare de o profundă emoţie, de o adâncă smerenie, de
o înaltă vibraţie, de o sublimă gingăşie în cele 17 Scrisori din Exilul Jertfei
către Ucenica sa Diaconiţa Olimpiada, în care se reflectă sufletul său atât de
uman şi atât de tandru, ce răspândeşte mireasma mângâierii, asupra suferinţei
femeii văduve: „... De asta doresc să văd faţa voastră, faţă în care este gura care
sloboade glas şi-mi vesteşte cele din lăuntrul sufletului, în care este auzul,
care primeşte cuvintele, în care sunt ochii, care zugrăvesc mişcările
sufletului şi prin care mă pot bucura mai bine de sufletul dorit.” (Epistola
a VIII-a, 12d)
Scrisoarea I,
„Preacuratei şi preaiubitei de Dumnezeu
stăpâne, diaconiţa Olimpiada,
Ioan episcopul îi urează bucurie în Domnul.
1.a.
Cu cât se întind peste mine încercările, cu atât ne sporeşte mângâierea şi avem
mai bune nădejdi despre cele viitoare; iar acum toate ne merg în sensul
curentului şi plutim cu vânt prielnic. Ce am văzut? Ce am auzit? Stânci
submarine şi recifuri, vârtejuri şi uragane se dezlănţuie, noapte fără lună,
beznă adâncă, faleze şi stânci, şi totuşi de şi plutim pe o astfel de mare,
dispoziţia noastră nu e cu nimic mai rea decât a celor ce se clatină în port.
b. La acestea
gândindu-te şi tu, preaiubită de Dumnezeu a mea stăpână, ridică-te mai presus
de aceste tumulturi şi valuri vijelioase, şi învredniceşte-te să-mi dai veste
despre sănătatea ta; fiindcă noi petrecem în sănătate şi voioşie.” ( Sf. Ioan Gură de Aur, Scrisori din exil către Olimpiada şi cei
rămaşi credincioşi. Trad. Ioan I. Ică jr. Deisis-Sibiu, 2003, p. 135)
Educaţia morală trebuie să devină apanajul FEMEII virtuoase în care se întrupează
viaţa sub toate aspectele ei mirifice, înfăţişând sublimul spiritual în toată
grandoarea trupului ei mustind de armonie şi farmec. În faţa fascinantei
privelişti, spiritul bărbatului se înalţă, suie spre izbăvire în reflexe de
graţii desăvârşite. Pentru cel frumos toate sunt frumoase. Obârşia frumuseţii FEMEII vine din chemarea înţelesului ei
adânc ancestral al DĂRUIRII.
„Încă
din copilărie, femeile îmi păreau nişte personaje de poveste: vocea lor, felul
cum râdeau, părul lung şi faptul că miroseau a parfum mă făceau să simt un
tremur de îndată ce le vedeam. Erau nişte făpturi atât de frumoase încât mă
temeam să le ating.”
(Savatie Baştovoi, Cartea despre femei.
Ed.Cathisma, Bucureşti, 2015, p. 11)
În sufletul FEMEII
frumoase poate încăpea toată dragostea cerului şi toată iubirea pământului.
De aceea puterea DĂRUIREA EI este
repartizată infinit.
Toată frumuseţea
unei FEMEI se institue pe un cod al
onoarei.
FEMEIA virtuoasă trăieşte plină de
sensibilitate cu toate făpturile din juru-i. Dorul EI se înfiripă în toată măreţia şi tragedia omului. Gingăşia
sufletului EI, face zborul mai înălţător
şi frumuseţea mai floare.
„FEMEIA
însufleţeşte totul, învăluie lucrurile cu cântec şi caută fără încetare firele
ascunse ale ţesăturii vieţii. Secretul său aici stă: în legătură permanentă cu
izvoarele vieţii. Fiinţă încă netulburată de erorile intelectualismului, ea are
mai adânc simţul just al fiecărei situaţii sau lucru, are mai sigură intuiţia
lucrurilor neschimbătoare. Cum astfel s-ar explica plinătatea şi focul
rugăciunilor sale? Cum s-ar explica plânsul luminat de razele bucuriei ce-i
străbat adesea chipul?”
(Ernest Bernea, Îndem la simplitate.
Ed. Vremea, Bucureşti, 2006, p. 97)
Cele mai alese FEMEI
devin slujiri rituale pentru oamenii de cult. Devin oglinzi tandre ce
reflectă fascinaţie asupra privitorului artist. Iubirea EI poate transcende în bărbat, virtutea menită sâ-l înnobileze,
să-l desăvârşească, să-l înfrumuseţeze. În natura EI intimă, celestă, în orizontul cântării sale de azur, în spiritul
serafic ce o guvernează o face să fie ceea ce este: Divina şi eterna FEMEIE!
Înălţarea
spiritului EI creştin-ortodox este
binele principal, binele spre care tindem cât mai mulţi, binele care se
manifestă în toată gama activităţilor umane: educaţie, artă, filosofie,
cultură, religie, armată, monarhie: „Pentru o FEMEIE, a se amesteca în treburile
militare e o sarcină care nu-i atrage nici o recunoştiinţă, dar, până la urmă,
sunt regina ţării acesteia şi nu pot sta cu mâinile în sân privind-o cum
piere!... E vremea pentru acţiune, chiar şi pentru o acţiune autocratică dacă
este necesar. E nevoie de un braţ puternic, şi pentru a pedepsi, şi pentru a
ajuta... Vai, de ce nu sunt eu rege? M-aş duce peste tot, aş vedea totul, aş
vorbi cu soldaţii şi aş rămâne printre ei până ar ajunge să mă adore şi ar
pleca bucuroşi la luptă în numele meu-aş fi o realitate în rândurile lor, nu un
nume! Aş vrea să fiu eu rege-poate aş fi un rege rău, dar n-aş îngădui să se
spună minciuni pe seama mea, i-aş obliga pe toţi să-şi facă datoria de
dimineaţa până seara, cu cuvinte aspre
şi fapte şi mai aspre, dacă ar fi nevoie-nu e vremea să exităm sau să încercăm
experienţe, e vremea pentru acţiune, acţiune fără ocolişuri, clară, hotărâtă!
Orice ezitare şi lipsă de vlagă pun în primejdie ţara.” ( Maria Regina
României, Jurnal de Război 1916-1917.
Vol. I.Trad. Anca Bărbulescu. Ed. Humanitas, Bucureşti, 2014, p. 9)
Toate
aspiraţiile FEMEII creştine, alese,
toate neliniştile, visurile, suferinţele, dorurile, fiorurile, rugile,
sacrificiile, îmbrăţişările, întreaga sa rânduială creştină şi toate
activităţile ei misionare converg spre transfigurarea Omului. Ruga înmugureşte
în dor, binele înfloreşte în cântare, dăruirea se prelinge în miresmele
frumosului, libertatea se cuminecă în adevăr, credinţa se înnobilează în
iubire. Toate stările celeste îi
devin temelie. Toate zvâcnirile ei
aprige o întrupează spiritului, mistuindu-i viaţa în creaţie, frumos, echilibru
şi înălţare.
FEMEIA
creştin-ortodoxă nu are mai multe înţelesuri. Ea este înţelegerea. Pe ea se fundamentează valorile Omului. EA este măsura lui: cât îi este dat să fie omul şi cum să fie
îndumnezeit. EA este măsura
cuprinsă între existenţă şi transcendent. EA
este timpul ca împlinire a soartei, devenind destin pentru bărbat:
consoarta lui!
FEMEIA creştină este plămada în care deznodământul tragic
al omului suie prin pofrira suferinţei şi a iubirii ei, flacără mistuitoare a
aspiraţiei şi demnităţii spre sferele înnoirii dumnezeieşti.
În sânul strălucitor al FEMEII cucernice şi frumoase, care a iubit cu adevărat şi, apusul iubirii devine un răsărit arzător al dragostei ei: „... Mi-e dor de ceva care nu
mai este pentru mine, dar mai presus de toate mi-e dor de el, de ochii lui, de
părul lui, de mâinile lui, de glasul lui, de îmbrăţişările lui, de inteligenţa
lui..., de el, de dragostea noastră, de dragostea lui de altădată. Dar... n-a
fost numai pentru mine. Dragostea din el s-a scurs în mine ca o otravă dulce,
ca un filtru îmbietor mi-a încălzit sângele, mi-a înfrigurat trupul, mi-a
stimulat gândul şi m-a lăsat plină de dor. Îmi lipseşte aşa cum îţi lipseşte
pâinea cea de toate zilele, când n-o ai. Oricât ar fi de departe, îl simt în
mine. Iubesc ca la 20 de ani şi poate mai bine. Ştiu că nu va mai fi niciodată
al meu, dar tot atât de bine ştiu că nu-l voi uita niciodată, că-l voi iubi
mereu, mereu. Şi nu-mi pare rău. Singurul lucru real bun de care mă mai bucur
în viaţă e dragostea mea neîmpărtăşită. La gândul că aş putea să-l întâlnesc
vreodată, oriunde, chiar pe stradă, mă înfior. Îl iubesc, îl iubesc cu o
dragoste neţărmurită, îl iubesc cu o durere adâncă şi totuşi dulce.”
(Elena-Margareta Ionescu, Jurnal cu şi
fără Nae Ionescu. Ed. Vremea, Bucureşti, 2015, p. 46)
„Am fost pe
hellespontice ţinuturi/ eu, poate, Daphnis, tu suava Chloe,/ sau
Hero tu, eu
Leandru, smulşi în voie/ de ale mării dorice săruturi...// Dar ce
ne pasă ţărmul
încotro e,/ când nu avem sfârşituri şi începuturi?/ Ca timpul curgem dincolo de
luturi...// Tu, veşnic harfă, pururea eu strună,/ eu treaptă, tu covor ce-o
veşmântează,/ tu, floare neculeasă de furtună,/ iar eu tulpina ta precum o
rază,/ tu ramura, eu pasărea din lună,/ tu clar izvor, eu gura ce-nsetează.”
(Radu Gyr, Cuplu-Anotimpul Umbrelor. Ed. Vremea,
Buc. 1993)
Surâsul lui
Mărţişor să înmugurească o Primăvară în sufletul:
Tuturor
FECIOARELOR-FEMEILOR-MAMELOR,
Tuturor
FEMININELOR Suferinţei-MĂRŢIŞOARELE Iubirii,
Tururor
MONAHIILOR!
Întru mulţi ani
binecuvântaţi şi înfloriţi în mireamă de Dor!
Gheorghe Constantin Nistoroiu
nicolae grigorescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu