Sfânta și Marea Joi
Paștile
evreiesc avea să se serbeze Vineri; era deci potrivit ca adevărul să urmeze
preînchipuirii, adică atunci să Se jertfească și Paștile nostru, Hristos. După
cum spun dumnezeieștii Părinți, Domnul a luat-o înainte și a sărbătorit Paștile
iudaic împreună cu ucenicii Săi Joi seara. În adevăr, la evrei se socotește o
singură zi și seara de Joi și toată Vinerea. După cum au spus unii, Domnul a
sărbătorit atunci împreună cu Ucenicii Lui Paștile Legii Vechi. Unul din cei
care susțin aceasta este și dumnezeiescul Hrisostom.
Ucenicii au
stat mai întâi în picioare încinși la brâu, încălțați, cu toiegele în mână,
gata de drum; și au îndeplinit și toate celelalte porunci ale Legii, pentru ca
nu cumva Domnul să pară că este un călcător de Lege. Zevedeu a pregătit a
pregătit tot ce trebuia pentru sărbătorirea Paștelui. Marele Atanasie spune,
deși alții sunt de altă părere, că Zevedeu era acela care ducea ulciorul cu
apă. În urmă, arătând ucenicilor Săi cele mai înalte porunci, a predat în
foișor, pe când se lăsa noaptea, taina Paștelui nostru. ‹‹Iar dacă s-a făcut
seară, Iisus S-a așezat la masă cu cei doisprezece ucenici››. Vedeți deci că
acesta nu era Paștile iudaic, căci era cină, pâine, băutură și stătea jos la
masă și toate mâncărurile erau pregătite la foc. Înainte de a începe cina, așa
spune dumnezeiescul Hrisostom, ‹‹S-a sculat de la cină, Și-a dezbrăcat haina
cea de deasupra și a turnat apă în vasul de spălat››. Și El singur a spălat
picioarele tuturor. Prin aceasta a vrut să-l facă pe Iuda să se rușineze, iar
celorlalți să le aducă aminte să nu umble după întâietăți. După ce le-a spălat
picioarele, îi îndemna la aceasta, zicând: ‹‹Cel care vrea să fie întâiul, să
fie în urma tuturor››, dându-Se El Însuși pildă. Se pare că Hristos a spălat
picioarele lui Iuda înaintea celorlalți Apostoli. În urma tuturor a venit și la
Petru. Acesta, având mai multă dragoste de Hristos, nu L-a lăsat să-i spele
picioarele; dar în urmă Îi îngăduie să-i spele nu numai picioarele, ci și
mâinile, și capul. Așadar, după ce le-a spălat picioarele, arătând prin
smerenia Sa o înălțime sufletească neobișnuită, S-a îmbrăcat din nou cu haina
Sa. S-a așezat apoi la masă și-i sfătuiește pe ucenici să se iubească unii pe
alții și să nu umble după întâietăți.
La sfârșitul
mesei amintește și despre vânzare. Iisus îi spune încet numai lui Ioan: ‹‹Acela
este căruia Eu întingând pâinea i-o voi da››. Mântuitorul i-a spus în șoaptă
lui Ioan, căci dacă ar fi aflat Petru, ca unul ce era mai înflăcărat decât toți
ceilalți, ar fi ucis pe Iuda. Iar Matei spune: ‹‹Cel ce a întins mâna odată cu
mine în blid››. Și așa s-a întâmplat. După puțin timp, luând pâinea a zis:
‹‹Luați, mâncați››; la fel și paharul, zicând:‹‹ Beți din acesta toți, acesta
este Sângele Meu al Legii celei Noi. Aceasta s-o faceți întru pomenirea Mea››.
Cu toate că a făcut acestea, totuși a mâncat și a băut cu ei. Observăm că
Domnul numește Trupul Lui pâine, și nu azimă. Să se rușineze cei care folosesc
azimă la sfânta jertfă. După Cină a intrat Satana în Iuda; mai înainte îl
încercase numai, dar acum s-a sălășluit de tot în el. Și dumnezeiasca Scriptură
spune că s-a dus și s-a tocmit cu arhiereii să-L vândă pe treizeci de arginți.
La sfârșitul
Cinei S-a dus cu Ucenicii în Muntele Măslinilor, într-un loc numit Ghetsimani.
Printre multe altele, Iisus le-a spus: ‹‹Voi toți vă veți sminti în noaptea
aceasta››. Petru a zis: ‹‹Dacă se vor sminti cu toții, eu nu mă voi lepăda de
Tine!››. Era întuneric, adică în puterea nopții. Și Hristos i-a răspuns lui
Petru: ‹‹Înainte de a cânta cocoșul a doua oară, te vei lepăda de Mine de trei
ori!››. În adevăr, cocoșul, ca să dea de știre, nu cântă numai o dată, ci de
două și de trei ori. Și s-a întâmplat asta, căci Dumnezeu vădind slăbiciunea
firii omenești, Petru a fost cuprins de o frică nemăsurată. Pentru aceasta
Domnul i-a încredințat lui Petru lumea, ca să fie iertător cu cei păcătoși
odată ce el, însuși, a cunoscut cât de ușor este plecată firea omenească spre
păcat. Întreita lepădare a lui Petru închipuiește păcatul tuturor oamenilor
înaintea lui Dumnezeu. Prima lepădare înfățișează porunca pe care a călcat-o
Adam; a doua, călcarea Legii scrise; iar a treia, însăși Întruparea Cuvântului.
Mântuitorul a iertat lepădările lui Petru, mai târziu, prin întreita lui
pocăință, prin întreita întrebare ce i-a pus: ‹‹Petre, Mă iubești?››.
În cele din
urmă, Hristos, ca om, spune Ucenicilor: ‹‹Întristat este sufletul Meu până la
moarte!››. S-a depărtat apoi de ei la o mică distanță și S-a rugat, zicând de
trei ori:‹‹ Părinte, dacă este cu putință, să treacă paharul acesta de la Mine;
dar nu cum vreau Eu, ci cum vrei Tu. Facă-se voia Ta!››. A spus aceste cuvinte
ca om, iar pe de altă parte ca să înșele pe diavol, pentru ca diavolul să-L
socotească numai om, temându-Se ca nu cumva prin moartea pe Cruce să
zădărnicească Taina. Când S-a întors la ucenicii Săi, i-a găsit cufundați in
somn. Îndreptându-se către Petru, i-a spus așa:‹‹Nici un ceas n-ați putut să
privegheați împreună cu Mine?››, ceea ce înseamnă cu alte cuvinte: ‹‹Dormi și
tu împreună cu ceilalți, tu care ai spus că ai să lupți pentru Mine până la
moarte?››. Trecând apoi dincolo de pârâul Cedrilor, unde era o grădină, S-a
așezat acolo împreună cu Ucenicii Lui.
Domnul
obișnuia să vină adeseori aici. De aceea Iuda cunoștea locul. Iuda luând câțiva
soldați de cohortă, urmat de mulțime, a venit la Iisus. Ca semn de recunoaștere
le-a dat sărutarea. Iuda a dat acest semn, pentru că de multe ori când iudeii
încercau să-L prindă, El pleca nevăzut din mijlocul lor. Dar acum Iisus mai
întâi a mers la ei și le-a spus: ‹‹Pe cine căutați?››. Și nu-L recunoșteau,
deși nu-i împiedica noaptea, pentru că Scriptura spune că erau luminați și
aveau făclii aprinse. De frică au căzut la pământ și s-au dat înapoi. Ei s-au
apropiat din nou și Hristos iar i-a întrebat. Iuda L-a sărutat, dar Iisus i-a
zis: ‹‹Prietene, pentru ce ai venit?››. Cu alte cuvinte, i-a zis: ‹‹Potrivită
vreme este pentru ceea ce ai venit››. Apoi spune din nou: ‹‹Ca la un tâlhar ați
venit să Mă prindeți cu săbii și cu bețe››. Toate acestea s-au petrecut
noaptea, ca să nu se facă răscoală în popor. Atunci înflăcăratul Petru și-a
scos cuțitul – și aveau la ei cuțite, căci erau după cină – a lovit pe Malhus,
sluga arhiereului, și i-a tăiat urechea dreaptă. Tăierea urechii drepte a
slugii arhiereului lasă să se înțeleagă că arhiereul nu asculta de Lege și nici
nu învăța bine Legea. Hristos îl rușinează pe Petru, spunându-i că nu stă bine
ca un bărbat duhovnicesc să folosească cuțitul, și vindecă urechea lui Malhus.
Prinzându-L deci pe Iisus, L-au dus legat la curtea arhiereului Ana, care era
socrul lui Caiafa. Acolo erau adunați toți cei care cugetau împotriva lui
Hristos, farisei și cărturari. Aici a avut loc convorbirea dintre Petru și
servitoare, precum și lepădarea lui Petru. Între timp, trecând noaptea, cocoșul
a cântat a treia oară. Petru și-a adus aminte și a plâns cu amar. La ivirea
zorilor L-au dus pe Hristos de la Ana la arhiereul Caiafa; aici a fost scuipat
în față și au fost trimiși martori mincinoși. Când s-a luminat bine de ziuă,
Caiafa L-a trimis la Pilat. Iar cei care L-au adus, spune Scriptura, ‹‹n-au
intrat în pretoriu ca să nu se spurce, ci să poată mânca Paștile››. Rezultă
deci că arhiereii și fariseii au săvârșit atunci o încălcare a Legii, după cum
spune dumnezeiescul Hrisostom, mutând Paștile, căci ei trebuiau să mănânce
Paștile în noaptea aceea; l-au amânat însă pentru a ucide pe Hristos. Hristos a
arătat înainte de Cina cea de Taină că atunci trebuia să mănânce Paștile. El a
mâncat Paștile Legii noaptea, iar apoi a făcut cunoscut Paștile cel desăvârșit.
Și în adevăr, după cum s-a spus, trebuia ca adevărul să vină după
preînchipuirea Legii. Ioan spune că toate acestea s-au întâmplat Joi și Joi
noaptea, înainte ca ei să prăznuiască Paștile. Pentru aceasta și noi tot Joi
prăznuim și facem pomenire de acele fapte înfricoșătoare și cu neputință de
rostit prin cuvinte.
Cu nespusa
Ta milostivire, Hristoase Dumnezeule, miluiește-ne pe noi! Amin.
Sfanta și Marea Vineri
Sfanta și Marea Vineri
După ce
Domnul a fost vândut de prietenul şi ucenicul Lui cu treizeci de arginţi, a
fost dus mai întâi la Ana arhiereul. Acesta L-a trimis la Caiafa, care L-a
scuipat şi L-a lovit peste faţă; şi pe când îşi bătea joc şi râdea de El, a
auzit spunându-I-se: «Profeţeşte-ne, cine Te-a lovit!». Acolo au venit şi doi
martori mincinoşi care au mărturisit că Hristos a spus: «Stricaţi Templul
acesta şi în trei zile îl voi ridica!», precum şi că este Fiul lui Dumnezeu.
Arhiereul şi-a rupt hainele neputând suferi aşa-numita de el hulă. Când s-a
făcut ziuă L-au dus în pretoriu la Pilat, «şi ei n-au intrat, spune Scriptura,
ca să nu se spurce, ci să poată mânca Paştile». Pilat a ieşit afară şi i-a
întrebat: Care este vina Lui? Şi pentru că n-a găsit nici o vină Lui, L-a trimis
la Caiafa; iar acesta L-a trimis din nou la Pilat, căci şi Pilat se pornise
spre uciderea Lui. Pilat a spus: «Luaţi-L voi şi răstigniţi-L şi după legea
voastră judecaţi-L». Ei au spus iarăşi: «Nouă nu ne este îngăduit să omorâm pe
nimeni». Prin aceste cuvinte au aţâţat pe Pilat ca să-L răstignească. Pilat L-a
întrebat pe Hristos dacă este împăratul iudeilor. El a mărturisit că este, dar
este Împărat veşnic: «Împărăţia Mea, a spus El, nu este din lumea aceasta!».
Pilat, voind să-L liberezc, le-a spus mai întâi că nu-I găseşte nici o vină
deosebită, apoi le-a propus să libereze pe unul dintre cei închişi. Iudeilor
însă le-a fost mai drag Varava decât Iisus. În sfârşit Pilat L-a dat iudeilor,
după ce mai întâi L-a biciuit pe Iisus. Este apoi dat soldaţilor, îmbrăcat cu
hlamidă roşie, încununat cu cunună de spini, şi în mâini I-au pus trestie. A
fost batjocorit de soldaţi care-I spuneau: «Bucură-te, împăratul iudeilor!».
După ce L-au
batjocorit aşa, Pilat a spus din nou: «Nu găsesc în El nici o vină de moarte».
Ei însă au spus: «Noi Îl osândim pentru că s-a numit pe Sine Fiul lui
Dumnezeu». Pe când spuneau acestca, Iisus tăcea. Mulţimea a strigat lui Pilat:
«Răstigneşte-L, răstigneşte-L!». Ei voiau să-L dea unei morţi necinstite, ca să
îndepărteze din mijlocul lor amintirea Lui cea bună. Pilat îşi bătea joc
oarecum de ei zicându-le: «Pe Împăratul vostru să-L răstignesc?». Ei au
răspuns: «N-avem alt împărat decât Cezarul». Iudeii, pentru că n-au reuşit
nimic cu hulele lor, aduc în discuţie pe Cezarul, ca cel puţin aşa să-şi sature
furia lor. Într-adevăr au spus: «Tot cel care se face pe sine împărat se
împotriveşte Cezarului». În timpul acesta femeia lui Pilat, înfricoşată de
visuri, a trimis la Pilat să-i spună: «Să nu faci nimic Dreptului Acestuia!».
Căci ea, din pricina lui Iisus, suferise mult în timpul nopţii. Pilat s-a
spălat pe mâini, lepădându-se prin asta de vina sângelui. Iudeii însă au
strigat: «Sângele Lui peste noi şi peste copiii noştri! Dar dacă-L slobozeşti
pe El nu eşti prieten Cezarului!». Aşadar Pilat L-a legat, deşi ştia bine că
este nevinovat, L-a osândit la moarte pe cruce, şi l-a slobozit pe Varava. Când
a văzut Iuda aceasta, aruncând arginţii a plecat şi, ducându-se, a luat o
frânghie şi s-a spânzurat.
Ostaşii L-au
bătut peste faţă cu trestia şi I-au pus în spate crucea. Apoi au silit pe Simon
Cirineanul să-I ducă crucea. Au ajuns pe la ceasul al treilea la locul
Căpăţânii şi acolo L-au răstignit. A fost răstignit împreună cu doi tâlhari ca
să fie şi El socotit un făcător de rele. Pentru a-L înjosi, soldaţii au
împărţit hainele Lui, iar pentru cămaşa Sa, care era făcută dintr-o bucată şi
nu avea nici o cusătură, au aruncat sorţi, săvârşind cea mai mare nelegiuire.
Dar pe lângă acestea, şi pe când era pe cruce îşi băteau joc de El, zicând: «O,
Cel ce strici Templul şi în trei zile îl zideşti, mântuieşte-Te pe Tine!». Şi
iarăşi: «Pe alţii a mântuit, dar pe Sine nu poate să Se mântuiască». Şi iarăşi:
«Dacă eşti împăratul lui Israel, coboară-Te acum de pe cruce şi vom crede în
Tine!». Iudeii, dacă ar fi crezut în cele ce spuneau, ar fi trebuit să se
apropie de El fără nici o îndoială, căci într-adevăr Hristos era recunoscut de
întreaga fire nu numai ca Împărat al lui Israel, ci şi al întregii lumi. Ce
însemna, oare, întunecarea soarelui în ceasul al treilea adică în miezul zilei?
Ce însemna cutremurarea pământului? Ce însemna despicarea pietrelor, care au
mustrat învârtoşarea inimii iudeilor? Ce însemna învierea multor trupuri, care
ne-a învederat credinţa în învierea obştească şi puterea Celui ce-a pătimit? Ce
însemna sfâşierea în două a catapetesmei Templului, ca şi cum şi ea ar fi fost
supărată din pricina Celui care a fost slăvit în ea şi pătimeşte acum? Ce
însemnau apoi celelalte lucruri descoperite, dar care n-au putut fi văzute?
Aşadar în ceasul al treilea, după cum spune dumnezeiescul Marcu, a fost
răstignit. Din ceasul al şaselea până în ceasul al nouălea s-a făcut întuneric.
Longhin sutaşul, când a văzut aceste lucruri minunate şi mai cu seamă
întunecarea soarelui, a strigat cu voce mare: «Cu adevărat Fiul lui Dumnezeu a
fost Acesta!». Unul dintre tâlhari îl insulta pe Iisus; celălalt însă îl ţinea
de rău cu asprime pe acesta şi a mărturisit pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu.
Mântuitorul i-a răsplătit credinţa lui şi i-a făgăduit petrecerea în rai
împreună cu El. În sfârşit, după ce a fost insultat din destul, Pilat a scris
pe Cruce şi cuvintele: «Împăratul iudeilor». Deşi iudeii s-au împotrivit să
scrie aşa, zicând că El s-a numit împărat al iudeilor, totuşi Pilat a spus
împotriva lor din nou: «Ce-am scris, am scris!». Apoi Mântuitorul a strigat:
«Mi-e sete!». Ei au amestecat oţet cu fiere şi I l-au dat să bea. Şi
spunând: «Săvârşitu-s-a», înclinând
capul şi-a dat Duhul. Toţi s-au îndepărtat de acolo. Lângă Crucea Lui stăteau
numai Mama Lui şi sora ei, Maria lui Cleopa, pe care Ioachim i-o născuse lui
Cleopa ce murise fără copii. Mai era încă şi Ioan, iubitul Lui ucenic.
Nerecunoscătorii iudei, pentru că nu voiau să vadă trupurile pe Cruce au cerut
lui Pilat (pentru că era marea zi a Paştelui şi era Vineri) ca să sfărâme
fluierele picioarelor osândiţilor spre a muri mai repede. Şi au sfărâmat
fluierele picioarelor celor doi tâlhari, căci mai trăiau încă; dar când au
venit la Iisus şi L-au văzut că murise, s-au oprit de a le mai sfărâma. Unul dintre
ostaşi, ca să facă plăcere iudeilor nerecunoscători, a întins suliţa şi L-a
împuns pe Hristos în coasta dreaptă şi îndată a ieşit sânge şi apă; apă, pentru
ca să se vadă că era om, sânge, pentru ca să se vadă că era mai presus de om.
Sau altă explicaţie: sânge din pricina împărtăşirii cu dumnezeieştile
sfinţenii, iar apă din pricina botezului. Aceasta a văzut-o Ioan şi a
mărturisit-o, şi adevărată este mărturia lui.
El a fost de faţă la toate şi
le-a văzut şi ceea ce a văzut a scris. Căci dacă ar fi minţit, n-ar fi scris şi
cele care par că sunt spre necinstirea Învăţătorului. Se spune că Ioan fiind de
faţă atunci a strâns din coasta curgătoare de viaţă într-un vas preasfântul şi
dumnezeiescul Sânge. După ce s-au săvârşit aceste fapte mai presus de fire, pe
înserate, Iosif din Arimateea, ucenic al Lui care se ascunsese ca şi ceilalţi,
s-a dus cu îndrăzneală la Pilat, pe care-l cunoştea, şi i-a cerut trupul lui
Iisus. Pilat i-a îngăduit să-L ia, iar Iosif, pogorându-L de pe Cruce, L-a dat
jos cu multă evlavie. Pe când se lăsa noaptea, a venit Nicodim, aducând un
amestec preparat de multă vreme din smirnă şi aloe. L-a înfăşurat în giulgiuri,
după cum obişnuiau să facă iudeii, şi L-au îngropat în apropiere în mormântul
săpat în piatră al lui Iosif, unde nu mai fusese îngropat nimeni înainte. S-a
făcut aşa, ca nu cumva să se creadă că altul a înviat, atunci când a înviat
Hristos.
Evanghelistul a amintit de amestecul de aloe şi smirnă; aceste
mirodenii aveau însuşirea de a lipi; şi s-a întrebuinţat amestecul de smirnă şi
aloe ca să nu se creadă că a fost furat atunci când vor vedea giulgiurile şi
mahrama lăsate în mormânt. Într-adevăr, cum ar fi fost cu putinţă furtul, o
dată ce smirna şi aloea nu mai lăsau să se dezlipească giulgiurile de trup,
deoarece se făceau una cu trupul, ca şi cum s-ar fi născut o dată cu el? Toate
aceste fapte minunate s-au întâmplat Vineri. Pentru aceasta purtătorii de
Dumnezeu Părinţi au rânduit ca Vineri să se facă pomenire de toate acestea cu
zdrobire de inimă şi cu umilinţă.
Trebuie să
se ştie că Domnul a fost răstignit în ziua a şasea a săptămânii, adică Vineri,
pentru motivul că la creaţie omul a fost făcut în ziua a şasea. A fost
răstignit în ceasul al şaselea din zi pentru că în acest ceas, după cum se
spune, şi Adam şi-a întins mâinile, şi a luat fructul din pomul oprit şi a
murit. Pentru aceasta trebuia să fie recreat omul în acelaşi ceas în care a
fost zdrobit. A fost răstignit în grădină, pentru că şi Adam a călcat porunca
în grădina raiului. Băutura amară pe care a gustat-o Hristos preînchipuia
gustarea lui Adam. Loviturile cu palmele arătau slobozirea noastră. Scuiparea
şi purtarea necinstită cu El arătau cinstirea noastră. Cununa cu spini,
îndepărtarea blestemului, hlamida de purpură, îmbrăcămintea împărătească, în
locul hainelor de piele. Piroanele, desăvârşita nemişcare a păcatului nostru.
Crucea, pomul cel din rai. Coasta împunsă preînchipuia coasta lui Adam din care
a fost făcută Eva, prin care a venit călcarea poruncii. Suliţa arată că
îndepărtează de la mine sabia cea de foc. Apa din coastă este icoana botezului.
Sângele şi trestia ne arată că Hristos ne-a dăruit, scriind cu litere roşii,
vechea patrie. Se spune că în locul în care a fost răstignit Hristos, se afla
căpăţâna lui Adam. Pricina pentru care locul în care a fost răstignit Domnul se
numeşte locul Căpăţânii este aceasta: pe vremea potopului, căpăţâna lui Adam a
fost scoasă afară din pământ şi colinda de colo-colo despuiată de carne şi
stingheră; era o vedenie îngrozitoare pentru cei care o vedeau. Solomon, din
respect pentru strămoş, împreună cu toată oastea, a acoperit-o cu foarte multe
pietre. De asta a şi fost numit de atunci locul acela: «pardosit cu pietre».
Unii sfinţi aleşi spun, pe temeiul predaniei, că şi Adam a fost îngropat acolo
de un înger. Aşadar, acolo unde era stârvul, acolo s-a aşezat vulturul Hristos,
veşnicul Împărat. Noul Adam a tămăduit prin lemn pe vechiul Adam, ce căzuse
prin lemn.
Prin
milostivirea Ta cea mai presus de fire, Hristoase Dumnezeule, miluieşte-ne pe
noi. Amin.
Șapte cuvinte rostite de Hristos pe
Cruce
Șapte cuvinte rostite de Hristos pe
Cruce
Monahul Moisi
Aghioritul
Iisus Hristos este dus la Golgota
și este pironit pe Cruce, de unde a rostit șapte cuvinte de mare însemnătate și
valoare:
„Părinte, iartă-le lor
căci nu știu ce fac” (Luca 23, 34).
Cel
răstignit îi îndreptățește pe răstignitorii Lui. Nu se mânie pe ei nici în
această clipă al înfricoșătorului Său martiriu. Durerea era profundă și mare.
Cuvântul acesta este de o neajunsă măreție. Numai un Dumnezeu îl putea spune.
Măreția nerăutății este pusă înaintea nejustificatei nerușinări, a obrăzniciei,
răutății și relei voințe. Iubirea grandioasă și sublimă a iertării înaintea
barbariei împietrite. Dragostea răstignită se distinge în invidia arogantă.
Cuvinte cu duh și sânge izvorâte din nespusa durere, pe care le-ar fi spus și
înainte, dar le spune și acum din înălțimea Crucii. Dragoste față de cei
vicleni și față de vrăjmași, chiar și față de răstignitorii Săi, dintre care
unii, mai târziu, aveau să se pocăiască.
„Amin, îți spun ție,
astăzi vei fi cu Mine în Rai” (Luca 23, 43).
Hristos Cel
fără de păcat a fost răstignit între doi păcătoși, doi tâlhari. Tot ceea ce a
văzut și a auzit unul, a văzut și a auzit și celălalt. Amândoi erau tâlhari.
Unul provoacă, hulește, ironizează, se obrăznicește. Celălalt se încovoaie,
cedează, se îndreaptă, se roagă, se pocăiește. Ca și cum cei doi răstigniți ar
reprezenta întreaga umanitate, pe cei nepocăiți și pe cei pocăiți. Cuvântul lui
Hristos adresat tâlharului de-a dreapta este mângâietor pentru toți păcătoșii.
Așadar, să nu deznădăjduiască nimeni. Această propoziție dăruiește aripi,
curaj, nădejde tuturor păcătoșilor. În câteva cuvinte, acest tâlhar a arătat
pocăința sa sinceră, a acceptat păcătoșenia sa fără justificări, a vrut să-l
îndrepteze cu smerenie pe celălalt tâlhar păcătos, chiar și în ultima clipă,
mărturisindu-L pe Hristos fără de păcat. Și L-a rugat pe Domnul să-l primească
în cereasca Sa Împărăție. Prin gustarea rodului pomului cunoașterii binelui și a
răului, prin lemnul acela, a încuiat Raiul pentru Adam cel vechi. Prin lemnul
Crucii însă a deschis Raiul și primul locuitor al lui a devenit tâlharul
pocăit. Câtă întărire nu primesc acum toți păcătoșii.
Către Maica Sa:
„Femeie, iată fiul tău!” Și spre Ioan: „Iată mama ta”.
Clipă
uluitoare, plină de umilință și emoționantă. În vremea nespusei dureri rămâne
netulburat, nu o uită pa mama Sa, pe Preasfânta Fecioară, cea care este mai
presus decât toate Sfintele, cea mai modestă, cea mai curată, cea mai smerită
femeie din întreaga lume și din toate timpurile. Cea care I-a împrumutat trupul
și sângele ei. L-a crescut și a purtat grijă de El. Pentru aceasta nu o lasă
singură, fără ocrotire, stingheră, ci îi dăruiește un fiu, un fiu deosebit, pe
Ucenicul Său iubit. Și spunându-i că de acum are o nouă mamă, o însoțește peste
tot, se îngrijește până la fericita ei adormire și mutare. Devine frate cu
Hristos. Frați cu Hristos devenim și noi, atunci când rămânem în umbra Celui
răstignit.
„Dumnezeu Meu,
Dumnezeul Meu, de ce M-ai părăsit?”
Unii au
considerat aceste cuvinte drept un geamăt amar și o implorare deznădăjduită.
Însă aceste cuvinte conțin o profunzime nemăsurată de teologie. Hristos Cel
răstignit devine în acea clipă ceea ce s-a scris: „blestemat este tot cel
spânzurat pe lemn” (Galateni 3, 13), adică „blestem” pentru noi, așa cum spune
Sfântul Apostol Pavel. Cel răstignit ridică păcatele întregii lumi, cele de
atunci, cele de dinainte și cele de după, ale tuturor oamenilor din toate
veacurile. Potrivit Sfântului Grigorie Teologul, Hristos vorbește despre noi
cei părăsiți și trecuți cu vederea, pe care Dumnezeu ne-a răscumpărat. Cuviosul
Siluan Athonitul, în superba biografie a Starețul Sofronie, atunci când pierdut
Harul, a simțit părăsirea de către Dumnezeu, durerea lui Adam din afara
Raiului, durerea Crucii, lipsa comuniunii cu Dumnezeu.
„Mi-e sete”.
Mărturia
anterioară, ridicarea Crucii, ostenitoarea suire spre Golgota, agonia morții,
durerea răstignirii, a adus setea. Îi dau să bea oțet și fiere, un amestec amar
și dezgustător. Este vorba despre cea mai înaltă exaltare a necuviinței,
nemulțumirii, nerușinării și lipsei de respect omenească. Cere apă și Îi dau
oțet. Unii au vrut să tâlcuiască metaforic verbul acesta, spunând că Domnul
înseta de mântuirea răstignitorilor Săi. Aceasta am văzut-o în primul Său
cuvânt, îndreptățindu-i și cerând de la Părintele Său ceresc să-i ierte. Unii
mai spun că înseta pentru răspândirea Evangheliei în toată lumea, ca să
stăpânească pacea, dragostea și libertatea.
„Săvârșitu-s-a”.
O tâlcuire
ușoară a acestui cuvânt ar însemna că toate s-au sfârșit, s-au sfârșit în cele
din urmă toate chinurile Lui. La ce alt martiriu s-ar fi putut gândi? Dar
spunând aceasta nu simțea ușurare, căci „săvârșitu-s-a” înseamnă întregirea
lucrării Sale izbăvitoare. Diavolul a fost rușinat. Preacuratul Său Sânge ne-a
răscumpărat din blestemul Legii. Cuvântul profetic a fost împlinit în
întregime. Porțile Raiului s-au deschis larg pentru toți cei care se pocăiesc,
având în frunte pe tâlharul care s-a pocăit.
„Părinte, în mâinile
Tale Îmi dau Duhul Meu”.
Se predă pe
Sine lui Dumnezeu Tatăl. Moare trupește ca un om, iar nu pentru că aceasta au
dorit vrăjmașii Lui, ci pentru că El Însuși a dorit. Fără îndoială Răstignirea
lui Hristos a fost cea mai mare crimă a oamenilor tuturor timpurilor, însă ea
s-a făcut izvor de sfințenie, de slobozire și de mântuire. Nu putem merge spre
lumina, bucuria și slava Duminicii Paștelui, dacă nu vom străbate neapărat
colina Vinerii Mari, dacă nu vom respira aerul care este acolo, dacă nu ne vom adumbri
sub Cruce, dacă nu ne vom închina cu smerenie, dacă nu vom primi o cugetare
ascetică autentică, dacă nu ne vom răstigni patimile și poftele. Nebunia,
ocara, necinstea, înfrângerea Crucii se face pentru credincioși laudă, cinste,
slavă și biruință. Lemnul cel mort se face dătător de viață. Simbolul
Creștinismului este simpla, cumpătata, muceniceasca Cruce. Ortodoxia este
răstignită, smerită, nepătată, fără zbârcitură. Crucea este podoaba, emblema,
trofeul Bisericii. Ea este bogăția ei, frumusețea ei, puterea ei, înrâurirea
ei, insuflarea ei. Biserica este răstignită, răstigniți sunt și creștinii. În
Cruce ne măsurăm, ne cântărim, ne delimităm, ne oglindim, ne lăudăm împreună cu
Marele Pavel. Binecuvântata Cruce a lui Hristos învață, cumințește, dăruiește
Har, întărește, păzește, mângâie.
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu