PRIMĂVARA ÎNFLORITĂ ÎN LUMINA ÎNVIERII
DOMNULUI
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Ni-i trupul răstignit, bătut în cuie,
Sus pe Golgota pătimirii noastre.
Cucernic ca un schivnic gândul
suie
Spre cerul limpezimilor albastre.”
(Dr. Ionel
Zeană)
Omenirea, Neamul străbun Pelasg, Cosmosul în integralitatea lui
fiinţează, graţie Creaţiei Atotcreatorului
ei şi în mod expres Re-creaţiei
prin Întruparea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, dar mai presus de toate
acestea, Răscumpărării prin divina
Dragoste revărsată în Suferinţa Pătimirii şi în Imnul Frumuseţii Învierii Sale Dumnezeieşti.
Toată istoria lumii se naşte, creşte, trăieşte şi se împlineşte plenar
doar prin Actul Creaţiei, al Întrupării, al Răstignirii şi al Învierii Domnului
nostru, ca podoabă princiară, veşmânt filocalic şi filosofic, determinând şi
înrâurind dimensiunea spiritual-religioasă a Omului privind Calea care îl
conduce spre mântuirea personală legată direct de mântuirea Neamului.
Calea chemării şi alegerii misiunii mesianice a
creştinului ortodox o dă filosofia Hristică revelată prin Taina Naşterii şi
împlinirea profetică de Învăţător, Profet şi Împărat-Judecător privind Evanghelia Iubirii, desăvârşirea ei ca
Răscumpărare şi îndumnezeirea ei ca
Înviere.
Urcuşul Mântuirii hristice al Omului creştin este Calea experienţei sale
religioase, trăite, asumate, împlinite, mărturisite, jertfite şi iubitoare
întru Taina Sofiei-Filocalice a Învierii.
Toate faptele istorice bune şi rele ale Omului se circumscriu credinţei
ori necredinţei lui.
Sensul Omului şi al Naţiunilor
creştine privind izbăvirea lor îl aduce Iisus Hristos Dumnezeul şi Omul absolut
prin Întrupare, Învăţătură, Răscumpărare, Înviere şi Înălţarea Sa.
Pentru această supremă împlinire atât Omul cât şi Naţiunile respective
trebuie să urmeze Calea Bisericii lui Hristos-Cea Una, Sfântă, Apostolească şi
Sobornicească.
Naţiunile creştine trebuie să se sprijine pe un Stat naţional creştin,
adică naţionalist care intră sub imperativul autorităţii Elitei
Creştin-Ortodoxe-Conducătoare şi Călăuzitoare, ca urmare a tuturor pe Calea
Dragostei Ortodoxe-Hristic-Evanghelice
.
Perspectiva hristocentrică a lumii creştine o reclamă permanent Rezistenţa
sa religioasă, care se asumă prin drepturile fundamentale ale credinţei
străbune ortodoxe.
Biserica lui Hristos şi Statul naţional pot conlucra doar în spiritul
principiului evanghelic şi în cel al împlinirii Jertfei hristice ca sens al Învierii
şi al înnoirii dumnezeieşti a Neamului.
Coordonatele axiologice ale Sfintelor Patimi, purtarea divină a Crucii
şi Evanghelia Învierii Domnului nostru
Iisus Hristos, ne conduc la sensul înnoirii creştine veşnice.
Învierea Domnului Hristos a devenit Chemarea şi Alegerea tuturor
creştinilor nemuritori. Învierea lui
Hristos este ţelul suprem al omenirii, cum spunea şi purtătorul luminii lui
Hristos, Sfântul închisorilor-Valeriu
Gafencu: „Eu consider că ţelul de
căpetenie al vieţii noastre trebuie să fie Învierea. Tot ce facem noi în
această viaţă trecătoare trebuie să fie o permanentă pregătire pentru ziua
Învierii creştine, când oamenii şi neamurile se vor înfăţişa înaintea judecăţii
supreme, cu faptele lor bune şi cu păcatele lor, urmând să-şi ocupe locul
cuvenit în stratificările spirituale ale cerului” (Ierom. Teognost,
Părintele Iustin Pârvu şi bogăţia unei vieţi dăruită lui Hristos. vol.1 Ed.
„Credinţa strămoşească, p. 174).
Cele patru cuvinte divine-revelatoare Ortodoxiei: Hristos a înviat! – Adevărat a înviat!, împlinesc imperativul absolut al Vieţii cerului şi a Pământului.
Întruparea şi Adevărul Învierii
Mântuitorului fundamentează Temelia şi Stâlpul Omenirii:
„Dacă am aduna toate faptele
creştinilor rezumându-le la o singură faptă deplină, aceasta ar fi Învierea lui Hristos.
Dacă am însuma toate adevărurile evanghelice
într-unul singur şi absolut, acesta este Învierea lui Hristos.
Dacă am împlini toate realităţile
nou-testamentare într-una supremă, aceasta ar fi Învierea lui Hristos.
Şi dacă am întrupa toate minunile creştine
într-una totală, dumnezeiască aceasta este Învierea lui Hristos.” (Sf. Iustin Popovici, Omul şi
Dumnezeul-Om. Abisurile şi culmile filosofiei. Studiu introductiv şi traducere:
Pr. prof. Ioan Ică şi diac. Ioan I. Ică jr. Ed. Sofia, Bucureşti, 2010, p. 86).
Plenitudinea fiinţială, existenţială şi sensul tuturor celor create
pulsează întru Mântuitorul.
În învelişul de lumină al faptelor creştine întru Hristos, pilda devine veşmântul
de aur al înfrumuseţării creştinului ortodox.
În acest context, în această conlucrare şi
comuniune, Biserica Ortodoxă are caracter naţional, universal şi cosmic, ce se
asumă într-o divină reciprocitate: Hristos se întrupează în Om, în Fecioara
Maria, pentru ca Omul creştin să se întrupeze apoi haric în Hristos, adevăr rostit de Marele Apostol al
Neamurilor, dumnezeiescul traco-dac Pavel: „Nu
mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine” (Galateni 2,20).
Soarta,
Destinul şi mântuirea Omului, a Neamului este comuniunea tuturor întru toţi,
întru Dumnezeu, după cum afirmă şi marele filosof creştin Ernest Bernea: „Oamenii sunt sortiţi să trăiască, să sufere
şi să se mântuiască împreună” (Ernest Bernea, Preludii Îndemn la
Simplitate. Cel ce urcă Muntele. Treptele Bucuriei. Ed. Predania, Bucureşti, p.
15).
Pe lemnul răstignirii Sale atârnat de evrei fără să vrea pentru omenire,
sfiinţind Crucea cu Sângele Său, Iisus Hristos a pironit pe ea, de fapt,
păcatele întregii lumi, mai cu seamă pe ale iudeilor, plătindu-le şi
pecetluindu-le cu dumnezeiasca Sa Viaţă întru slava noastră, adevăr afirmat de
Sfântul Simeon Noul Teolog: „Învierea şi
slava lui Hristos este însă slava noastră, care are loc, se face arătată şi
văzută nouă prin Învierea Lui întru noi; căci însuşindu-Şi o dată prin
Întrupare cele ale noastre, cele pe care le face întru noi Şi le atribuie Lui
Însuşi” (Sf. Simeon Noul Teolog, Cateheze Scrieri II, Ed. Deisis, Sibiu,
2003, p.172).
Patimile
întregului Pământ au umplut Paharul Suferinţei Cerului Domnului nostru Hristos,
care în Sufletul Său a devenit pentru noi
Potirul mântuirii: „Paharul mântuiri
voi lua şi numele Domnului voi chema” (Ps. 115, 4).
Crucea prin care ne răscumpără Domnul este vremea noastră de la suferinţă
la bucurie (mângâiere) şi tot Crucea este răstimpul de la răstignire la
Înviere: „Prin Cruce înţelegem însăşi
creştinătatea, religia şi Biserica creştină în întregimea ei. Prin Cruce
înţelegem Jertfa Mântuitorului adusă pe Golgota, pentru mântuirea şi împăcarea
neamului românesc. Prin Cruce înţelegem „arma păcii”, floarea mântuirii, lemnul
Domnului, „uşa Tainelor” prin care se deschid şi se revarsă în sufletele
noastre izvoarele harului. Prin Cruce înţelegem suferinţa ispăşitoare,
sfinţitoare şi mântuitoare. Prin Cruce înelegem steagul de luptă, altarul de
jertfă şi semnul de biruinţă al creştinilor” (Pr. Ilarion V Felea, Spre
Tabor..., vol. II, p. 238).
Cunoaşterea absolută pentru Omul creştin ortodox este susurul Tainei
mistice ce ţâşneşte din Evanghelia iubirii şi urcă vijelios în Sfînta Cruce, după
cum afirmă Părintele-poet mistic Daniil Sandu Tudor: „Metafizica ultimă e o metafizică a Crucii; ea nu duce numai la
cunoaşterea adevărului ci şi la supremul adevăr al cunoaşterii...Firul Sfintei
Cruci care ţese sfânta urzeală a fiinţei noastre celei noi, naşterea cea
adevărată, naşterea cea de-a doua”( Părintele Daniil de la Rarău, Taina
Sfintei Cruci, Ed. Christiana, Bucureşti, 2001, p. 75, 98).
Mântuitorul Iisus Hristos a prăznuit Paştile împreună cu noi, pentru ca
şi noi, la rându-ne, să ne cuminecăm cu părtăşia
Învierea Sale: „Să prăznuim deci acest
mare şi luminat praznic, în care a Înviat Domnul, să-l prăznuim luminat şi în
acelaşi timp cu sfinţenie. Domnul a înviat şi împreună cu Sine a înviat şi
lumea; El a înviat, sfărâmând legăturile morţii”( Sf. Ioan Gură de Aur,
Predici la Duminici şi Sărbători, Ed. Bunavestire Bacău, 1997, p. 18).
Fecioara Maria ca Maică a lui Iisus Hristos
şi a noastră a creştinilor adevăraţi a adus cerului şi pământului
proto-daco-român dumnezeiasca Slavă şi Bucurie a Învierii Fiului său.
În această Zi sfântă, la acest Praznic Împărătesc – Ziua Marii Bucurii
Divine, Românii cântă imnul Sfântului Efrem Sirul: „Revarsă peste noi, binecuvântate Doamne, din bogăţia Ta în luna ce pe
toate bogate le face! În luna lui Aprilie darul Tău s-a întins peste toate. În
ea s-au înbogăţit şi s-au împodobit munţii cu verdeaţă, ogoarele cu sămânţă,
marea cu câştig, pământul cu turme, cerul cu stele vesele şi văile cu flori.
Aprilie e podoaba pământului şi praznicul lumii Aprilie e podoaba Bisericii
sfinte... Iată luna lui Aprilie ţese şi îmbracă pământul. Făptura se acoperă cu
un veşmânt multicolor. E haina florilor şi mantia bobocilor...În luna florilor
ies afară pline de hărnicie şi albinele înaripate...Dulceaţa e risipită şi gura
acestei preacurate făpturi o adună. Ea e oglinda Bisericii care adună din
Scripturi dulceaţa Duhului Sfânt... Înmiresmatul Aprilie s-a făcut căţuie de
tămâie binemirositoare revărsându-şi toate miresmele sale...În luna lui Aprilie
(de Bună-vestire) S-a pogorât Domnul nostru din cer şi L-a primit Maria. Tot în
Aprilie a înviat şi a urcat la cer. Şi iarăşi Maria L-a văzut. Ea a simţit
când cobora. Şi tot ea cea dintâi L-a
văzut la învierea Sa”( Sfântul Efrem Sirul, Imnele Păresimilor, Azimelor,
Răstignirii şi Învierii, Ed. Deisis, Sibiu, 1999, p. 202-204).
Totul în Cer şi toate de pe Pământ
trăiesc sublim Marea Sfântă Sărbătoare a Cosmosului.
Răcoarea nopţii de catifea sau a zilei de borangic se întinde peste
frunzişul pădurii cuprinzând ca într-o horă fluturii de lumină, pâlpâind ca
nişte stropi de scântei prin umbrele lor jucăuşe tremurând mirific ca liliacul
înflorit la Paştele Învierii.
Troiţele din lemn care însufleţesc ceremonialul creştin al tuturor
răscrucilor istorice semnifică Arborele vieţii şi biruinţa Învierii întru
Învierea Domnului nostru Iisus Hristos.
Pământul îşi ţese în grabă covorul de smarald al ierbii, brodându-l cu
felurimea florilor între care nelipsitele scântei de păpădie. Sălciile îşi lasă
mlădiţele atârnând ca nişte filocterii în sărbătoare binecuvântând apele care
i-au odrăslit.
Zarzării, Caişii şi Cireşii sunt Magii Primăverii împodobiţi cu straie
de nuntă alcătuind suita princiară pentru a-L întâmpina pe MIRELE CERESC.
Tot văzduhul se umple de cer, de lumină, de sărbătoare, de cântec, de
smirnă şi de bucurie.
Dincolo de crestele munţilor, cerul începe să se înroşească de emoţie,
iar luna ca o sferă de aur abia trezită din culcuşul ei sidefiu începe să
clipească şi ridicându-se îşi aruncă faldurile de borangic peste mirificele
cetini de brad, ce împăştie peste peşteri şi schituri, peste păduri şi câmpii,
peste dealuri şi lunci, peste bordeie şi palate mireasma dumnezeiască a
Învierii Domnului nostru Iisus Hristos şi odată cu ea arvuna Învierii Neamului
nostru dacoromân.
În misiunea dumnezeiască a Tainei Întrupării Fiului lui Dumnezeu din
Prinţesa Neamului traco-geto-dac Fecioara Maria, întreg Cosmosul-lucrare a
Creaţiei Sfintei Treimi a conlucrat, a îmbrăţişat plinirea celor hotărâte din
veci participând cu fior, cu însufleţire, cu voie bună, cu dragoste şi frumos,
la Viaţa Mântuitorului atât în cer cât şi pe pământ.
Mai întâi Cerul s-a primenit cu totul pentru Întruparea Logosului
dumnezeiesc: Tatăl şi-a croit veşmânt împărătesc din porfiră verde. Duhul Sfânt
din porfiră Albă, apoi au ales pe cei mai iscusiţi Luceferi să scrie Poemul Naşterii
Celei mai presus de toate. Au făcut soarele mai strălucitor, iar stelelor mai
îndepărtate le-a dat mai multă strălucire. Au pieptănat norii şi ploaia au
risipit-o în mărgăritare mirifice de rouă. Vântul şi-a pregătit partitura sa sublimă.
Lumina s-a aşternut Cale pentru Pogorârea Fiului Împărătesc, iar Îngerii şi-au
întregit Filarmonica divină pentru a susţine Concertul Colindelor Pruncului
dumnezeiesc.
Ursitoarele Sibile trace cu poruncă de la Duhul Sfânt au ales pe cea mai
frumoasă şi mai înţeleaptă Crăiasă a pământului pelasg pentru a-L zămisli pe
Mântuitorul lumii Hristos.
Pământul a scormonit în pântecele sale şi-a încropit Peştera Naşterii
Domnului. Vântul a smuls iarba uscată şi a purtat-o în peşteră aşternând Ieslea
minunată. Păstorii de pe câmp au ales companie din turma animalelor. O Stea
specială şi unică s-a aprins de bucuria celei mai mari Vestiri şi a călăuzit de
pe tărâmurile şi tronurile trace pe cei trei Regi-Magi.
Iubirea Duhului Sfânt sub privirea atentă suverană, caldă a Părintelui,
dragostea Mamei-Fecioare şi Natura i-au oferit lui Iisus cea mai frumoasă
copilărie, împletită cu soare, smerenie, multă chibzuinţă, rugă, cântare,
tâlcuiri, înţelesuri, asumări, împliniri, biruinţe.
Peste toate aceste splendori cereşti s-au năpustit însă şi norii negri
ai Necuratului care şi-a ales bicisnicii celei mai mari fărădelegi, pregătind:
trădarea, vânzarea, răstignirea, calomnia.
Fără vrerea Pădurii i-au smuls lemnul uscat pentru Crucea cea grea cu
care l-au umilit rabinii, fariseii şi saducheii iudei.
Nenorocirea lumii şi a noastră este că Răstignirea Lui şi a Românilor încă
nu s-a terminat...
Suferinţa Cerească, Patimile şi Dragostea absolută a Mântuitorului
Hristos pentru Omul pe care la re-creat au udat cu scump Sângele Său lemnul
Răstignirii făcând Crucea să odrăslească în cel mai frumos Poem de April, al
sublimei Primăveri a Învierii Veşnice.
A fost o vreme de milenii..., când Dacoromânul nostru făcea din orice
anotimp Primăvară, din fiecare gând o rugă a bucuriei, câte o Doină ori un
psalm amar:
„... Opreşte, Doamne, căderea,/
Porunceşte să se facă lumină,/ Să se retragă apele răului,/ Şi, dacă e nevoie,
ia-Ţi Crucea/ Şi urcă din nou pe Golgota,/ Căci se găsesc şi acum şi ucenici să
Te vândă,/ Şi preoţi să-Ţi pună cunună de spini,/ Şi tâlhari să Te însoţească,/
Şi cine să Te împungă între coaste/ Ca să primească binecuvântare./ Sau, poate,
degeaba mă rog,/ Căci lumea Ţi-a scăpat din mâini/ Şi-aştepţi, ca şi mine, să
se-mplinească minunea.”(Demostene Andronescu, Peisaj lăuntric-Psalm IV. Fundaţia Sfinţii Închisorilor-2014)
Pentru întreg Cosmosul, Cerul şi Pământul Daciei Mari cântă cu emoţie
sublimă, fior sacru şi sfântă bucurie Imnul Învierii Domnului şi al Neamului
nostru binecuvântat.
Tuturor prietenilor mei scriitori şi cititori de pretutindeni, din
candela sufletului cerului meu de April vă dăruiesc un verde luminos şi
înălţător strigăt:
HRISTOS A ÎNVIAT!
+Joia Mare-13 Aprilie 2017, Brusturi-Neamţ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu