Sfânta și Marea Marți
Sfânta și Marea Marți
Marea Marți pe cele zece fecioare
înainte ne pune.
Și ele biruință aduc dreptului
Stăpân.
Pe când
Domnul nostru Iisus Hristos Se suia la Ierusalim si Se ducea la Patimă, a spus
ucenicilor săi mai multe pilde. Unele dintre ele sunt îndreptate către iudei.
Pilda celor zece fecioare însă a spus-o pentru a ne îndemna spre milostenie, și
în același timp, spre a ne învăța să fim pregătiți oricând înainte de sfârșitul
vieții.
Domnul a
vorbit mult despre fecioare și despre femei – și fecioria are mult merit si
este întradevăr cinstită; dar pentru ca nu cumva cineva trăind în feciorie să
nu se îngrijească și de celelalte virtuți și mai cu seamă de milostenie, prin
care se vădește strălucirea fecioriei, Domnul spune pilda aceasta. Pe cinci
dintre ele le numește înțelepte, căci împreună cu fecioria au avut și
îmbelșugatul untdelemn al milosteniei. Pe celelalte cinci le numește nebune,
căci, deși ele aveau virtutea fecioriei, nu aveau în aceeași măsură și
milostenia. Deci sunt numite nebune chiar dacă au săvârșit cea mai mare
virtute, dar nu s-au îngrijit de cea mai importantă, așa că în nimic nu se
deosebesc de desfrânate. Desfrânatele sunt biruite de trup,iar ele au fost
biruite de bani. Pe când se scurgea noaptea acestei vieți, au adormit toate
fecioarele, adică au murit. În adevăr moartea se numește somn. Pe când dormeau
ele, strigăt mare s-a făcut la miezul nopții; cele care aveau untdelemn din
belșug au intrat cu Mirele la deschiderea ușilor, iar cele nebune, pentru că nu
aveau untdelemn din belșug, îl căutau după ce s-au sculat din somn. Cele
înțelepte, deși voiau, n-au putut să le dea untdelemn în clipa intrării, așa că
le-au răspuns zicând:‹‹Nu cumva să nu ne ajungă nici nouă, nici vouă; duceți-vă
la cei ce vând – adică la săraci – și cumpărați››. Dar nu era ușor lucru, căci
după moarte, asta nu mai este cu putință. Același lucru îl arată învederat
Iisus și în parabola despre bogatul milostiv și săracul Lazăr. Fecioarele
nebune se apropie fără lumină și, bătând în ușă, strigă așa: ‹‹Doamne, Doamne,
deschide-ne nouă!››. Iar Însuși Domnul le dă acest răspuns înfricoșător
zicându-le: ‹‹ Duceți-vă, nu vă cunosc pe voi! Căci cum veți putea vedea pe
Mire dacă nu aveți ca zestre milostenia?››.
Pentru
aceasta deci au rânduit purtătorii de Dumnezeu Părinți să se așeze în această
zi pilda celor zece fecioare, ca să ne indemne să veghem necontenit și să fim
gata să ieșim în întâmpinarea adevăratului Mire prin fapte bune, dar mai cu
seamă prin milostenie, pentru că neștiute sunt ziua și ceasul sfârșitului
vieții. Tot astfel prin istoria vieții lui Iosif, să trăim în curăție, iar prin
minunea uscării smochinului, să aducem rod duhovnicesc. Dacă vom săvârși o
singură virtute, cea mai mare chiar, si nu ne vom griji de celelalte, și mai cu
seamă de milostenie, nu vom intra cu Hristos in odihna veșnică, ci vom fi
întorși rușinați. Și în adevăr nu-i lucru mai lipsit de sfințenie si mai plin
de rușine decât ca fecioria să fie biruită de bani.
Dar, o, Hristoase,
numără-ne pe noi împreună cu fecioarele cele înțelepte, rânduiește-ne în aleasa
Ta turmă și ne mântuiește pe noi. Amin.
Sursa: Gelu Stanciulescu
Elementele de bază ale Dogmaticii
Ortodoxe
Mitropolitul Ieremia al Gortinei
Predicile
noastre, iubiți creștini, se referă la Dogmele Credinței noastre ortodoxe.
Aceste Dogme, despre care v-am vorbit în general în anterioara mea predică,
sunt liniile corecte, să spunem așa, potrivit cărora trebuie să mergem, ca să-L
trăim pe Dumnezeul nostru și să izbutim mântuirea noastră. Prin Dogme este
exprimată întreaga învățătură a Credinței noastre ortodoxe, care se numește
învățătură dogmatică.
Din început
am voit să vă spun, fraților, câteva principii generale, care constituie
elementele de bază ale învățăturii dogmatice ortodoxe. Primul element de bază
este acela despre care am spus în anterioara noastră predică, că în Biserica
noastră Ortodoxă nu creăm dogme noi, adevăruri noi. Aceasta o fac papistașii,
al căror sistem, ca și cum ar fi o mașină, produce mereu dogme noi, cum ar fi
dogma primatului papei. Noi, în Ortodoxie, ținem credința tradițională a
Bisericii, fără să adăugăm, nici să scoatem ceva din ea. De aceea, drept prim
element de bază, vom spune cuvântul Sfântului Ioan Damaschin, pe care-l scrie
la începutul Dogmaticii sale: „Nu voi spune nimic al meu”. Iar în continuare
adaugă că va spune: „Cele spuse de dumnezeieștii și înțelepții bărbați (Sfinții
Părinți)”.
Un alt
element de bază despre care vreau să spun, fraților, este că învățătura
dogmatică ortodoxă, vorbind despre Dumnezeu, face distincție între esență și
energie în Dumnezeu. Dogma aceasta este foarte importantă și în aceasta ne
deosebim de papistași, care nu fac această distincție în Dumnezeu. Ei Îl
acceptă pe Dumnezeu numai ca esență. Dar esența lui Dumnezeu este neajunsă și
nevăzută. Atunci cum ne-a spus Hristos că cei curați cu inima Îl vor vedea pe
Dumnezeu(vezi Mt. 5, 8)? Îl vor vedea prin energiile Sale dumnezeiești. Dacă
Dumnezeu este numai esență, așa cum acceptă catolicii, atunci cum a fost creată
lumea? Din esența lui Dumnezeu? Atunci toate cele din jurul nostru, pietrele și
iarba sunt Dumnezeu, dacă ar fi fost făcute din esența Lui. Astfel ajungem la
panteism, care este „cel mai necuviincios decât toate”, așa cum spunea Sfântul
Grigorie Palama. Sfântul Cosma Etolianul, vorbind despre Dumnezeu, aducea
imaginea soarelui.
Este foarte
frumoasă această imagine. Cu fierbințeala soarelui, cu lava, cu esența lui, să
spunem, nu putem veni niciodată în contact, căci ne vom arde. Dar deși nu putem
avea împărtășire cu lava soarelui, avem însă împărtășire cu energiile lui, cu
lumina și cu căldura lui. Așa și noi ne împărtășim cu Dumnezeu prin
dumnezeieștile Sale energii. Dumnezeu a creat lumea și o chivernisește prin
dumnezeieștile Sale energii și tot prin energiile Sale ne sfințim și ne
mântuim. Sfântul Vasilie cel Mare, Părinte al sec. IV, spunea: „Noi spunem că-L
cunoaștem pe Dumnezeu din energiile Sale, însă de esența Sa a se apropia nu ne
este îngăduit. Căci energiile Lui coboară spre noi, în timp ce esența Sa rămâne
inaccesibilă”.
Și un al
treilea lucru vreau să va spun în predica mea de astăzi, frații mei creștini,
ca și condiție de bază în Teologia noastră ortodoxă. Este vorba despre faptul
că trebuie să facem distincție între creat și necreat, între Cel ce este și Cel
ce nu este. Dumnezeu este necreat, în timp ce toate celelalte, lumea care ne
înconjură, noi oamenii și chiar Îngerii, toate sunt create. Adevărata Ființă,
Existență, este numai Dumnezeu. Iar noi toți, oamenii și Îngerii, am devenit
ființe, adică am venit la existență prin Ființa lui Dumnezeu. Tot ceea ce se
referă la Dumnezeu este necreat. De aceea, atunci când vorbim despre energiile
lui Dumnezeu, prin care El comunică cu noi, precum am spus mai înainte, trebuie
să spunem și că aceste energii sunt necreate. Adică să spunem, „prin
dumnezeieștile energii necreate”. Spun aceasta, pentru că tot papistașii, în
timp ce mai înainte nu acceptau energiile lui Dumnezeu, și propovăduiau pe
„Dumnezeu inactiv”, însă prin polemica luminoasă împotriva lor a Sfântului
Grigorie Palama, au fost nevoiți în cele din urmă să accepte că Dumnezeu are
energii, dar le-au numit „create”. Energii create, iar nu necreate. Aceasta
constituie dogma greșită a catolicilor. Fiindcă, dacă energiile lui Dumnezeu,
prin care Dumnezeu ne mântuiește, sunt create, atunci cum ne mântuim? Cum ne
îndumnezeim? Creatul nu poate mântui, nici îndumnezei. Creatul are el însuși
nevoie de mântuire și îndumnezeire. Amintim aici pe Sfântul Grigorie Teologul,
care, pentru a-i combate pe pnevmatomahi (luptători împotriva Duhului Sfânt),
ce spuneau ca Duhul Sfânt nu este Dumnezeu, ci este creație, le-a spus aceste
cuvinte îndrăznețe: „Dacă Sfântul Duh nu este Dumnezeu, ci este zidire, atunci…
să se îndumnezeiască mai întâi El Însuși și apoi pe om, care sunt și eu zidire,
ca și Acela!”. Noi însă ne îndumnezeim prin energiile dumnezeiești, care sunt
necreate, iar nu create.
Avem însă și
alte învățături de bază ale Dogmaticii Ortodoxe, ca niște chei ale ei, pe care
trebuie să le cunoaștem. Despre ele vom vorbi, cu ajutorul lui Dumnezeu, în
următoarea noastră predică.
Cu multe
binecuvântări,
† IEREMIA, mitropolitul Gortinei și Megalopolei
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu