Maica Domnului, primul martor al
Invierii
Maica Domnului, primul martor al
Invierii
Unul dintre
cele mai evidente detalii, pe care le observam atunci cand citim pericopele
evanghelice ce ne descriu evenimentele legate de Invierea Domnului, este faptul
ca Maica Domnului nu apare nicaieri amintita in mod expres. Nu exista o
referire clara, care sa ne precizeze, "fara drept de apel”, legatura
dintre persoana sa si Invierea Domnului. Evenimentele sunt relatate in asa
maniera de catre cei patru evanghelisti, incat daca am ramane doar la textul
Sfintei Scripturi, fara a apela la Traditia Bisericii, am fi tentati sa credem
ca Maica Domnului s-ar fi numarat printre ultimele persoane care au aflat
despre Inviere.
De ce tocmai
Maica Domnului, despre care stim ca S-a aflat langa Hristos atunci cand Acesta
era rastignit, ca a ajutat la pogorarea Sa de pe Cruce si punerea in mormant
(dupa cum ne adevereste si iconografia), pare a fi trecuta cu vederea, pare a
se gasi intr-un plan secund, in ceea ce priveste aflarea vestii despre Invierea
Fiului si chiar in privinta unei posibile intalniri cu Hristos Inviat? De ce
este accentuat rolul femeilor mironosite si, in special, al Mariei Magdalena,
in tot acest context, stiut fiind faptul ca acestea sunt cunoscute indeobste ca
primii martori ai Invierii?
Sunt
intrebari la care ne raspunde Traditia Bisericii pe temeiul Sfintei Scripturi.
Singurele izvoare ale relatarii Invierii Domnului sunt Evangheliile canonice,
declarate autentice prin hotaririle autorizate ale Bisericii, sinoade si
Parinti bisericesti. Ele relateaza Invierea Domnului nu istorisind misterul insusi
al invierii, care n-a fost surprins de nimeni, ea ramanand o minune
insesizabila, ci numai probele Invierii Domnului si anume: aflarea mormantului
gol, unde fusese inmormantat Domnul Hristos, de catre femeile mironosite si
Sfantul Apostol Petru si Ioan - aratarea Domnului Hristos acelorasi femei
mironosite, Apostolilor si unor ucenici in diferite randuri pana la Inaltarea
Sa la cer, cu care se incheie seria aratarilor.
Toate aceste
fapte de dupa Inviere, precum si incercarile iudeilor de a falsifica adevarul
istoric, al evenimentului Invierii sunt expuse de evanghelisti nesistematic,
nefixand cronologic faptele si privind aceleasi fenomene din diferite unghiuri,
dand impresia unor contradictii intre ele.
Insa, in
pofida acestor aspecte, inca de timpuriu, Traditia Bisericii a marturisit ca
Domnul Hristos Inviat S-a aratat mai intai Mamei Sale, Sfanta Fecioara Maria.
In ceasul cand celelalte femei mironosite Il cautau pe Iisus printre morti, ea
il vazuse deja viu si slavit. Evangheliile semnaleaza indeosebi ceilalti
martori ai Invierii deoarece marturia unei mame in favoarea fiului ei ar fi
parut in ochii celor mai multi drept indoielnica si, prin urmare, nedemna de
crezare.
Maica Domnului, primul martor al
Invierii
Atat
scrierile Parintilor primelor veacuri, cat si unele scrieri apocrife, o
amintesc pe Maica Domnului chiar in centrul evenimentelor legate de Invierea
Domnului. Printre Parintii si Scriitorii Bisericesti ii amintim pe: Origen
(arata ca aceasta traditie exista deja in secolul al II-lea), Tatian ( afirma
ca Maica Domnului L-a vazut pe Hristos inviat chiar in ziua Invierii), Sfantul
Chiril al Ierusalimului, Sfantul Ioan Gura de Aur si Sfantul Grigorie de Nyssa
( o identifica pe Maica Domnului ca una dintre femeile aflate in centrul
evenimentelor de dupa Inviere).
Aceasta
traditie a devenit insa mai evidenta dupa secolul al IX-lea. Prima sursa
cunoscuta in acest sens este o omilie a Mitropolitului Gheorghe al Nicomidiei
in care acesta vorbeste despre prezenta Fecioarei la Mormantul Domnului. Mai
mult, acesta arata ca Maica Domnului a fost prezenta la Mormant in ziua
Invierii, chiar inaintea sosirii celorlalte femei, ea fiind primul martor al
Invierii Domnului.
Traditia
este dezvoltata apoi in "Viata Maicii Domnului", scrisa de Sfantul
Simeon Metafrastul: "Dupa infasurarea cu giulgiu, ungerea cu smirna si
dupa ingroparea frumoasa, dupa ce Iosif si Nicodim s-au retras, numai Maica a
ramas singura la mormant, contemplandu-l si asteptand neadormita, spre
deosebire de celelalte Marii – femeile mironosite, care faceau drum dus-intors
intre mormant si ucenicii ascunsi de frica iudeilor. [...] Sezand necontenit,
cu afectiune materna aprinsa, stand treaza cu duh fierbinte, Maica Domnului a
vazut toate exact asa cum au fost, marile minuni care au insotit Invierea: cutremurul,
pogorarea dintr-o data a ingerului, rostogolirea pietrei, amortirea strajerilor
si trezirea lor din nou, oarecum si intoarcerea unora dintre ei in cetate. Nu
s-a lepadat catusi de putin de mormant pana ce n-a vazut de viata purtatoarea
Inviere. Ea este martora cea dintai vazatoare a stralucirii Fiului."
Aceasta
traditie este confirmata si explicata in chip magistral si de catre Sfantul
Grigorie Palama intr-o omilie a sa la Duminica Femeilor Mironosite. Acesta,
analizand cu minutiozitate textul Sfintei Scripturi, si luminat de Duhul Sfant,
sfarseste prin a conchide ca, nu Maria Magdalena este primul om care L-a vazut
pe Hristos inviat, desi evangheliile asa lasa sa se inteleaga ("Si inviind
dimineata, in ziua cea dintai a saptamanii, El S-a aratat intai Mariei
Magdalena..." [Marcu 16, 9]. ), ci Maica Domnului: "cea dintai dintre
toti oamenii care a primit vestea cea buna a invierii Domnului - asa cum se
cuvenea si era drept - a fost Nascatoarea de Dumnezeu iar ea a primit vestea
chiar de la Domnul; Ea a fost cea care, inaintea tuturor, a stiut ca El
inviase, cea care s-a bucurat de cuvantul Sau dumnezeiesc si nu doar ca L-a
vazut cu ochii si L-a auzit cu urechile, dar tot ea a fost cea dintai si
singura care I-a atins cu mainile ei picioarele neprihanite, desi evanghelistii
nu spun in chip limpede toate acestea, nevrand ca tocmai Mama sa fie adusa
drept martora, spre a nu da prilej de banuiala celor necredinciosi.”
Sfantul
Grigorie ne spune ca "dupa ce Maria cea pururea Fecioara a venit cea
dintai la mormant si ea cea dintai a primit vestea invierii Lui, multe au fost
cele care au venit (celelalte femei mironosite) si au vazut piatra rostogolita,
i-au auzit pe ingeri si, intorcandu-se dupa ce privisera si ascultasera, s-au
despartit. [...] Mironositele erau multe, iar ele nu au venit la mormant o
singura data, ci in doua sau trei randuri, mai multe impreuna, nu aceleasi de
fiecare data, insa toate de dimineata. Asadar, n-au venit toate la acelasi
ceas: doar Maria Magdalena, singura dintre celelalte, a revenit si a ramas mai
mult. Deci fiecare dintre evanghelisti, spunand ca n-au venit impreuna decat o
singura data, trece sub tacere celelalte veniri. Dar pentru mine, care am pus
laolalta spusele tuturor evanghelistilor, dupa cum v-am aratat la inceput, Maica
Domnului este aceea care a venit mai intai dintre toate la mormantul Fiului si
Dumnezeului ei, luand-o inaintea Mariei Magdalena."
Atunci cand
Evanghelistul Matei, spune: "... au venit Maria Magdalena si cealalta
Marie ca sa vada mormantul. Si iata, s-a facut cutremur mare, ca ingerul
Domnului, coborand din cer si venind, a pravalit piatra si sedea deasupra ei.
Si infatisarea lui era ca fulgerul si imbracamintea lui alba ca zapada. Si de
frica lui s-au cutremurat cei ce pazeau si s-au facut ca morti" [Matei 28,
1-4]”, Sfantul Grigorie arata ca, de fapt, "cealalta Marie” este Maica
Domnului care revine, de aceasta data impreuna cu Maria Magdalena, la mormant.
Maica Domnului, primul martor al
Invierii
Mai mult,
Sfantul Grigorie arata ca ingerul vestitor era insasi Arhanghelul Gavriil:
"de indata ce a vazut-o pe Maica lui Dumnezeu grabind catre mormant - el,
care odinioara ii graise: "Nu te teme, Marie, caci ai aflat har la
Dumnezeu" [Luca 1, 30] -, se grabeste [la randu-i] sa coboare si in acea
zi, ca sa-i graiasca din nou aceleasi cuvinte celei de-a pururea Fecioare,
vestindu-i invierea din morti a Celui Nascut din ea fara de samanta, sa ridice
piatra si sa arate mormantul gol si giulgiul, intarind astfel, pentru ea,
vestea cea buna. Caci sta scris: "Iar ingerul, raspunzand a zis femeilor:
Nu va temeti, caci stiu ca pe Iisus cel rastignit Il cautati. Nu este aici,
caci S-a sculat, precum a zis; veniti de vedeti locul unde a zacut" [Matei
28, 5-6]. "
De altfel,
Traditia pastreaza prin imnografie acest moment al comunicarii vestii despre
Invierea Fiului ei: "Ingerul a strigat celei pline de har curata Fecioara
bucura-te: ca Fiul Tau a inviat a treia zi din mormant".
Si traditia
iconografica a Bisericii ne arata ca, "cealalta Marie”, amintita in
Evanghelia dupa Matei este insasi Maica Domnului, in scena "Femeile
mironositele la mormantul gol", unde, de obicei, doua femei sunt
infatisate impreuna ca fiind primele martore ale Invierii lui Hristos. Femeia
in rosu, culoarea traditionala a vesmantului Maicii Domnului, este Fecioara
Maria. Cea mai veche reprezentare de acest fel este o miniatura ce infatiseaza
Rastignirea si Invierea din Codexul Rabula (Syria si Palestina, datat 586-587).
In multe reprezentari ulterioare Maica Domnului apare ca avand numele scris langa
aureola precum si cele trei stele specifice (ce arata intreita feciorie)
reprezentate pe frunte si pe umeri. Cu timpul, aveau sa apara si devieri de la
aceasta reprezentare, Maica Domnului fiind inlocuita cu una din celelalte femei
mironosite ce purtau numele Maria.
Amintim
faptul ca, din punct de vedere teologic, asa cum spune si Parintele Staniloae,
Invierea a inceput in iad. De pe Cruce Hristos se pogoara intru cele mai de jos
ale adancului si li se arata protoparintilor Adam si Eva, pe care‑i ridica impreuna
cu cei asemenea incatusati. Asadar, marturisim ca ei sunt primii martori ai
Invierii din randul celor trecuti la cele vesnice, in timp ce Maica Domnului,
asa cum ne arata aceasta traditie a Bisericii, ar fi primul martor din randul
oamenilor.
Radu Alexandru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu