Sfânta și Marea Luni
Sfânta și Marea Luni
De astăzi
încep Sfintele Patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos. Înainte de altele,
este luat, ca preînchipuire a Domnului, Iosif cel preafrumos. Iosif a fost un
fiu mai mic al patriarhului Iacov, născut din Rahila. Invidiat de frații săi
din pricina unor visuri, a fost ascuns mai întâi intr-o groapă. Tatăl lui este
înșelat de fiii lui printr-o haină muiată in sânge, spunându-i că Iosif a fost
răpit și a fost mâncat de fiare sălbatice.
În urma a fost vândut ismailiților cu treizeci de arginți, iar aceștia
la rândul lor îl vând lui Putifar, mai marele eunucilor faraonului Egiptului.
Pentru că stăpâna lui s-a mâniat pe el din pricina curăției tânărului, că n-a
voit să săvârșească nelegiuirea, a fugit lăsând in mâna ei haina sa. Ea l-a
grăit de rău stăpânului său, așa că Iosif a căpătat temniță grea și lanțuri.
Apoi, in urma tălmăcirii unor visuri, a fost scos din închisoare, înfățișat
Faraonului si a fost pus domn peste tot Egiptul. Cu prilejul împărțirii grâului
a fost recunoscut iarăși de frații săi. Trăind într-un chip minunat toată viață
lui, a murit in Egipt și s-a arătat ca un om plin de înțelepciune, pe lângă
alte fapte bune ale sale. Iosif este preînchipuirea lui Hristos. Și Hristos a
fost urat de iudeii cei de același neam cu El, a fost vândut de ucenicul Lui cu
treizeci de arginți, a fost închis într-o groapă întunecoasă, in mormânt.
Sculându-Se de acolo prin El însuși împărățește peste Egipt, adică peste tot
păcatul, îl învinge cu putere, conduce toată lumea și ca un iubitor de oameni
ne răscumpără prin darea hranei, dându-se pe El însuși pentru noi și ne
hrănește cu pâinea cerească, cu trupul lui cel purtător de viață.
Pentru
această pricină facem in această zi pomenire de preafericitul Iosif.
În aceeași
zi mai facem pomenire și de smochinul cel care s-a uscat, pentru că
dumnezeieștii evangheliști Matei și Marcu adaugă după întâmpinarea Domnului cu
stâlpări in Ierusalim această minune. Marcu spune: ‹‹Iar a doua zi ieșind ei
din Betania, Domnul a flămânzit. Și văzând un smochin de departe, având frunze,
a mers să vadă de va găsi ceva in El. Venind la El, n-a găsit nimic decât
frunze, ca nu era încă vremea smochinelor. Și a zis Iisus smochinului: Nimeni
să nu mai mănânce rod din tine în
veac››. Iar Matei spune: ‹‹Iar a doua zi, întorcându-se in cetate a flămânzit.
Și văzând un smochin lângă cale, a venit la el si n-a găsit nimic in el decât
numai frunze. Și i-a zis lui: În veci să nu se mai facă rod în tine. Și îndată
s-a uscat smochinul.››
Sinagoga
iudeilor este asemenea unui smochin, în care Mântuitorul n-a găsit rod
potrivit, ci numai umbra legii; de aceea a luat si legea de la ei si i-a făcut
cu totul nevrednici.
Dar dacă
cineva ar întreba: Pentru ce oare un pom înverzit s-a uscat prin blestem daca
n-a greșit cu nimic? Unul ca acesta să afle că iudeii care-l vedeau pe Hristos
că făcea tuturor totdeauna bine si că n-a făcut nimănui nici cel mai mic rău,
socoteau că are numai puterea de a face bine, și nicidecum puterea de a face
rău. Dar Stăpânul, fiind iubitor de oameni, n-a vrut să arate asupra oamenilor
că poate face rău. Ca să convingă deci poporul cel nerecunoscător că are putere
îndestulătoare și spre a pedepsi, ca un bun, nu vrea să-Și arate puterea Sa de
a pedepsi cu omul, ci cu ceva care are o fire neînsuflețită si nesimțitoare.
Mai este
însă și o pricină tainică a uscării smochinului, ajunsă până la noi din bătrâni
înțelepți, după cum zice Isidor Pelusiotul. Pomul călcării poruncii a fost
smochinul. Din frunzele lui și-au făcut acoperământ strămoșii noștri călcători
de poruncă. Din pricină că n-a fost blestemat atunci, a fost blestemat acum de
Hristos, ca un iubitor de oameni, ca să nu mai facă rod, care este pricina a
păcatului. Iar că păcatul se aseamănă cu smochina este lucru destul de limpede:
are dulceața plăcerii, lipiciunea păcatului, iar în urmă, usturimea si iuțimea
conștiinței.
Istoria
smochinului a fost așezată aici pentru a ne îndemna la umilință, după cum
istoria lui Iosif a fost așezată pentru a ne înfățișa pe Hristos. Fiecare
suflet lipsit de orice roadă duhovnicească este un smochin. Dacă Domnul nu
găsește in el odihnă, a doua zi, adică după
viața aceasta de acum, îl usucă prin blestem și-l trimite în focul
veșnic. Smochinul uscat din Sfânta Evanghelie este ca un stâlp cu totul uscat,
care îngrozește pe cei care nu fac rod potrivit de virtute.
Pentru
rugăciunile preafrumosului Iosif, Hristoase Dumnezeule, miluiește-ne pe noi!
Amin.
Iacov în Mesopotamia
(Facerea 27, 41 – 30, 43)
Isav era
foarte mânios împotriva fratelui său, pentru că smulsese cu vicleșug
binecuvântarea părintească. Vrăjmășia și setea de răzbunare puseseră stăpânire
pe sufletul lui atât de mult încât se hotărâse să-l omoare pe Iacov. Ceva însă
îl înfrâna. Se gândea că aceasta îi va provoca o foarte mare întristare tatălui
său și îi va grăbi moartea. Așadar Isav a spus: „Se apropie zilele de jelire
pentru tatăl meu; atunci am să ucid pe Iacov, fratele meu!”[1]. Amânarea
aceasta a fost mântuitoare, pentru că și lui Iacov i-a dat prilejul să se
păzească, și pe Isav l-a scăpat de o crimă înfricoșătoare. Este rău să amânăm
împlinirea hotărârilor noastre celor bune, pentru că de obicei le zădărnicim,
însă este bine să amânăm împlinirea hotărârilor pe care le luăm când ne aflăm
în stare de mânie. Trecerea timpului va risipi mânia și va schimba dispoziția
noastră și astfel va fi evitată orice faptă rea.
Se pare că
Isav și-a făcut cunoscute planurile unora și astfel a aflat și Rebeca, care,
așa cum era firesc, s-a neliniștit foarte mult. Se temea nu numai pentru că
Iacov ar fi fost ucis, ci și pentru că Isav ar fi devenit ucigaș. Așadar l-a
chemat pe Iacov, l-a înștiințat despre planul ucigaș al fratelui său și l-a
sfătuit să plece pentru o vreme în patria ei, Mesopotamia, și să rămână lângă
fratele ei, Laban, până va trece mânia lui Isav. Însă pentru ca Iacov să poată
pleca în călătorie trebuia ca Isaac să-și dea consimțământul. Rebeca a acționat
și de această dată cu istețime. Nu i-a descoperit bărbatului ei adevăratul motiv
al plecării lui Iacov, ca să nu-l tulbure, însă nici nu l-a mințit. I-a spus:
„Sunt scârbită de viaţa mea, din pricina fetelor Heteilor. Dacă-şi ia şi Iacov
femeie ca acestea, din fetele pământului acestuia, atunci la ce-mi mai e bună
viaţa?”[2]. Adică Rebeca nu i-a descoperit lui Isaac planul ucigaș al lui Isav,
însă i-a spus un lucru adevărat, despre care foarte probabil îl discutaseră și
altă dată și anume că ar fi fost foarte rău și neplăcut dacă și Iacov, rămânând
în Canaan, ar fi urmat pilda fratelui său. Să ia aminte la această faptă a
Rebecăi cei care se folosesc de minciună, chipurile ca să evite tulburări și
alte consecințe neplăcute. Desigur, nu putem să negăm faptul că există situații
dificile, în care descoperirea unui adevăr ar avea urmări neplăcute, însă
înțelepciunea și luminarea de la Dumnezeu ne vor ajuta să găsim soluții mai
bune decât minciunile.
Isaac a fost
de acord cu cele spuse de femeia sa. Așadar l-a chemat pe Iacov și l-a sfătuit
să nu-și ia femeie dintre fiicele locuitorilor Canaanului, ci să meargă în
Mesopotamia și să-și ia femeie dintre fiicele lui Laban, fratele Rebecăi. Și,
după ce i-a urat să aibă binecuvântarea lui Dumnezeu, să dobândească mulțime de
urmași și să moștenească țara pe care i-a făgăduit-o Dumnezeu lui Avraam, Iacov
a pornit în lunga călătorie. Grea și plină de osteneală trebuie să fi fost
această călătorie, însă Isaac l-a încredințat pe fiul său ocrotirii lui
Dumnezeu și astfel era liniștit în privința lui. De multe ori și noi ne
despărțim de copiii noștri, care pleacă în călătorii lungi cu probleme
profesionale, pentru studii sau cu alte scopuri. Și astăzi, desigur,
călătoriile nu se fac atât de greu precum atunci, însă nu încetează să ascundă
multe și mari primejdii pentru trup și pentru suflet, pe care este cu neputință
să le preîntâmpinăm. Așadar să-i încredințăm pe copiii noștri și pe toți cei ce
călătoresc purtării de grijă a lui Dumnezeu, singura care îi poate păzi de
toate primejdiile.
Cu
binecuvântarea tatălui său, Iacov a pornit în călătorie. Situația era dificilă
și nu îngăduia amânare. Frica și neliniștea trebuie să fi stăpânit în sufletul
său. Va scăpa în cele din urmă de mânia lui Isav? Va ajunge în siguranță la
destinația sa? Oare se va întoarce vreodată în patria sa? Dumnezeu însă, chiar
în prima zi a călătoriei sale, l-a întărit și i-a dat curaj printr-un vis
revelator.
Se înserase
și Iacov, obosit de călătorie, s-a așezat să doarmă, punându-și o piatră la
căpătâi. După ce a adormit, a văzut o scară foarte înaltă, care se sprijinea pe
pământ și al cărui capăt ajungea la cer. Îngerii lui Dumnezeu urcau și coborau
pe ea, iar din vârful ei Însuși Dumnezeu îi vorbea lui Iacov și îi spunea: „Eu
sunt Domnul, Dumnezeul lui Avraam, tatăl tău, şi Dumnezeul lui Isaac. Nu te
teme! Pământul pe care dormi ţi-l voi da ţie şi urmaşilor tăi. Urmaşii tăi vor
fi mulţi ca pulberea pământului şi tu te vei întinde la apus şi la răsărit, la
miazănoapte şi la miazăzi, şi se vor binecuvânta întru tine şi întru urmaşii
tăi toate neamurile pământului. Iată, Eu sunt cu tine şi te voi păzi în orice
cale vei merge; te voi întoarce în pământul acesta şi nu te voi lăsa până nu
voi împlini toate câte ţi-am spus”[3].
Acest vis a
avut a avut o semnificație îndoită. Pe de o parte era l-a întărit pe Iacov,
care se afla într-un loc pustiu, în primejdii și având nesiguranța viitorului.
Dumnezeu l-a încredințat că nu este singur, așa cum credea, ci El Însuși era
împreună cu el, ajutător, povățuitor și ocrotitor. Însă și pe noi toți Dumnezeu
ne încredințează prin această vedenie că din înălțimea slavei și măreției Sale
ne urmărește și ne poartă de grijă și folosește Îngeri pentru slujirea și
ocrotirea noastră. Pe de altă parte însă visul a fost profetic. Se referea la
coborârea Fiului lui Dumnezeu din Cer pe pământ și întruparea Sa pentru mântuirea
noastră. Atunci s-a arătat în toată mărimea ei dragostea și purtarea de grijă a
lui Dumnezeu pentru om. De atunci, după cum a spus Domnul, Îngerii lui Dumnezeu
urcă și coboară „peste Fiul Omului”[4]. De atunci s-a înălțat scara
înțelegătoare, care unește pământul cu cerul. Scara pe care a coborât pe pământ
Fiul lui Dumnezeu s-a făcut Născătoarea de Dumnezeu. Pentru aceasta cântăm în
imnul acatist: „Bucură-te scara cerului, pe care S-a pogorât Dumnezeu”. Scară
este și Biserica, pe care a întemeiat-o Fiul lui Dumnezeu, ca să-i ridice pe
oameni de la pământ la cer și să coboare binecuvântările lui Dumnezeu de la cer
la oameni.
Iacov s-a
trezit uimit din pricina visului și a spus: „Domnul este cu adevărat în locul
acesta şi eu n-am ştiut!… Cât de înfricoşător este locul acesta! Aceasta nu e
alta fără numai casa lui Dumnezeu, aceasta e poarta cerului!”[5]. S-a convins
că acolo unde se afla era prezent Dumnezeu și prin urmare locul era sfânt. Însă
unde nu este prezent Dumnezeu? Și care loc nu este „casă a lui Dumnezeu”?
Această simțire trebuie să o avem pretutindeni, oriunde ne-am afla, că Dumnezeu
este prezent și ne urmărește, dar ne și ocrotește. Prin excelență însă „casă a
lui Dumnezeu” și „poartă a cerului” sunt bisericile noastre, locuri în care ne
închinăm lui Dumnezeu și Îi înălțăm cântări și doxologii, Îi adresăm
rugăciunile noastre și Îi aducem preasfânta jertfă a Dumnezeieștii Euharistii.
Pentru biserici se potrivește foarte bine cuvântul lui Iacov: „Cât de
înfricoşător este locul acesta!”. cu frica lui Dumnezeu și cu adâncă evlavie
trebuie să intrăm și să stăm în biserică, nu numai în vremea slujbelor, ci și
în orice altă vreme.
Călătorul
Iacov nu a avut mijloace pentru a ridica un monument în locul unde i s-a arătat
Dumnezeu. Așadar a făcut ceva simplu, ca să consacre a cel loc. A luat piatra
pe care o folosise drept pernă, a pus-o dreaptă și a vărsat pe ea untdelemn. A
numit acel loc Betel, care înseamnă „casa lui Dumnezeu” și a făgăduit că,
atunci când se va întoarce în patria sa, va zidi acolo un jertfelnic și va
aduce ca jertfă a zecea parte din toate câte îi va da Dumnezeu. Pentru acest
motiv Betelul era considerat loc sfânt de iudei, care însă în vremuri de
apostazie de la Dumnezeu îl transformau în loc al închinării la idoli.
Întărit și
încurajat de vedenie, Iacov și-a continuat călătoria și după multe zile a ajuns
la Haran. Distanța de la Betel la Haran este de aproximativ șapte sute
patruzeci de kilometri. Precum altădată Eliezer, tot astfel și acum Iacov s-a
oprit la o fântână în afara cetății, unde se adunau păstorii, ca să-și adape
oile. Acolo Iacov a aflat primele lucruri despre unchiul său Laban și despre
familia lui. Peste puțin timp însă a venit acolo și fiica mai mică a lui Laban,
Rahila, ca să-și adape oile. Iacov s-a grăbit să o ajute și apoi i-a spus cine
este. Ea s-a grăbit să-l anunțe pe tatăl ei despre venirea lui Iacov și Laban a
alergat îndată la fântână, l-a primit cu dragoste și l-a dus la casa lui, ca
să-l găzduiască.
Așadar până
aici toate i-au mers bine lui Iacov. „A fost norocos”, ar spune mulți. Dar
pentru omul credincios nimic nu este întâmplător, ci toate sunt rânduite de
purtarea de grijă a lui Dumnezeu și Iacov vedea mâna lui Dumnezeu conducându-l
și vedea împlinindu-se făgăduințele Sale către el. Dumnezeu l-a condus la fântână,
Dumnezeu a adus-o acolo și pe Rahila și apoi pe Laban. De asemenea face
impresie bunăvoința cu care l-a primit Laban și l-a găzduit pe Iacov. Cu
aceeași bunăvoință îl primise altădată pe Eliezer. Desigur, Laban nu era sfânt,
avea neputințele și vicleniile sale, însă la fiecare om, oricât de rău ar fi,
există și unele lucruri bune, pe care trebuie să le recunoaștem și să le
cinstim.
O lună a
fost găzduit Iacov în casa lui Laban. Se pare însă că în acest timp nu a rămas
fără lucru, ci a adus diferite slujiri, arătând astfel râvna și hărnicia sa.
Pentru aceasta, după prima lună, Laban, mulțumit de comportamentul nepotului
său, i-a spus: „Au doară îmi vei sluji în dar, pentru că îmi eşti rudă?
Spune-mi, care-ţi va fi simbria?”[6]. Iacov nu venise în Haran ca să strângă
bani, ci ca să scape de mânia fratelui său și să-și găsească soție potrivit
sfatului părinților săi. Și deja o îndrăgise pe fiica mai mică a lui Laban,
Rahila, care era frumoasă spre deosebire de sora ei Lia, care era cam urâtă.
Iacov i-a spus lui Laban: „Îţi voi sluji şapte ani pentru Rahila, fata ta cea
mai mică”[7]. După obiceiul acelei vremi, ginerele dădea zestre tatălui
miresei, adică într-un anume fel o cumpăra pe mireasă. Iacov nu avea la el bani
sau alte daruri să-i ofere și pentru aceasta i-a propus să lucreze șapte ani,
ca să o dobândească pe Rahila și Laban a primit bucuros propunerea.
Șapte ani!
Nu este puțin timp. Și totuși cei șapte ani i s-au părut lui Iacov „numai
câteva zile”[8], fiindcă o iubea pe Rahila. Când iubește cineva, rabdă și timp
și osteneală și orice jertfă și lipsă. Același lucru se întâmplă cu omul care
Îl iubește pe Dumnezeu și așa trebuie să fie dragostea noastră către Dumnezeu,
încât să nu socotim nimic față de ea, ci, precum Apostolul Pavel, să spunem:
„Cine ne va despărţi pe noi de dragostea lui Hristos? Necazul, sau
strâmtorarea, sau prigoana, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau
primejdia, sau sabia?… Căci sunt încredinţat că nici moartea, nici viaţa, nici
îngerii, nici stăpânirile, nici cele de acum, nici cele ce vor fi, nici
puterile, Nici înălţimea, nici adâncul şi nici o altă făptură nu va putea să ne
despartă pe noi de dragostea lui Dumnezeu, cea întru Hristos Iisus, Domnul
nostru”[9].
Au trecut
cei șapte ani precum „câteva zile” și Iacov i-a cerut lui Laban să respecte
înțelegerea lor și să i-o dea de femeie pe Rahila. Atunci Laban l-a înșelat pe
Iacov și în locul Rahilei i-a dat-o pe Lia. Mireasa a fost dusă la mire cu văl
pe față și astfel Iacov, nebănuind nimic, a căzut victimă înșelăciunii și numai
în ziua următoare și-a dat seama.
Astfel a fost pedepsit pentru înșelăciunea pe
care o săvârșise el însuși pentru a smulge binecuvântarea tatălui său. Însă
oricum, fapta lui Laban este condamnabilă, pentru că l-a nedreptățit nu numai
pe Iacov, ci și pe fiica sa Rahila, care știa desigur că pentru ea lucra Iacov
la tatăl ei. Așadar pe drept s-a plâns Iacov pentru înșelăciunea care i se
făcuse. Și atunci Laban a răspuns cu o îndreptățire mincinoasă și păcătoasă,
care, dacă ar fi fost drept, ar fi trebuit să pună înainte, când s-a înțeles cu
Iacov. „Aici la noi nu se pomeneşte să se mărite fata cea mai mică înaintea
celei mai mari. Împlineşte această săptămână de nuntă şi-ţi voi da-o şi pe
aceea, pentru slujba ce-mi vei mai face alţi şapte ani!”[10]. Așa s-a și
întâmplat. Iacov a primit condițiile lui Laban și după câteva zile a luat-o și
pe Rahila de soție. Respectând înțelegerea, a rămas să lucreze pentru Laban
încă șapte ani.
Poligamia
lui Iacov, așa cum am văzut și la Isav, nu trebuie să ne surprindă, pentru că
era un lucru obișnuit în acea vreme. Desigur, la început Dumnezeu a instituit
legea monogamiei, dându-i lui Adam o singură femeie, însă odată cu înmulțirea
păcatului această lege a fost încălcată și poligamia s-a răspândit. O întâlnim
chiar și mult mai târziu la poporul iudeu, în anii judecătorilor și
împăraților. Legea mozaică o tolera, făcând pogorământ față de nedesăvârșirile
morale ale oamenilor, însă legea Noului Legământ, care este legea morală
desăvârșită, nu îngăduie cu nici un chip acest obicei rău, ci, prin gura
Apostolului Pavel, instituie în chip limpede monogamia: „Fiecare să-şi aibă
femeia sa şi fiecare femeie să-şi aibă bărbatul său”[11].
Iacov a
dobândit în Haran unsprezece fii și o fiică. Mai târziu, în Canaan, i s-a
născut al doisprezecelea fiu, Veniamin. După ce au trecut și ceilalți șapte
ani, Iacov i-a cerut lui Laban să-l primească să lucreze pentru el cu plată: să
pască turmele lui Laban, dar să fie plătit pentru aceasta. Înțelegerea pe care
au făcut-o era următoarea: simbria lui Iacov să fie oile tărcate și caprele
pestrițe. Vicleanul Laban a primit, însă a avut grijă să ia astfel de măsuri
prin care socotea că va împiedica înmulțirea oilor și caprelor pe care urma să
le ia Iacov. A despărțit îndată oile și caprele pestrițe și le-a dat fiilor săi
să le pască trei zile departe de locul unde Iacov păștea celelalte oi. Astfel
s-a micșorat mult probabilitatea de a se naște oi și capre pestrițe în turmele
pe care le păștea Iacov.
Iacov nu s-a
revoltat din pricina acestei noi nedreptăți a socrului său, nu s-a mâniat, nici
nu s-a certat cu el. A cedat și s-a lăsat pe sine însuși în purtarea de grijă a
lui Dumnezeu, cu încrederea neclintită că El îi va face dreptate și îl va
răsplăti pentru ostenelile sale, pentru credința și răbdarea sa. Și într-adevăr
Dumnezeu l-a binecuvântat și oile și caprele care potrivit înțelegerii îi
aparțineau lui s-au înmulțit foarte mult. „De aceea s-a îmbogăţit omul acesta
foarte, foarte tare, şi avea mulţime de vite mărunte şi vite mari, roabe şi
robi, cămile şi asini”[12]. Astfel se adeverește faptul că atunci când Dumnezeu
îi dă cuiva binecuvântarea Sa, cu nimic nu-l pot vătăma invidia, vicleniile și
nedreptățile oamenilor. Cu binecuvântarea lui Dumnezeu, Iacov a dobândit și
copii mulți și avere mare. Viclenia și uneltirile lui Laban au rămas fără
rezultat, pentru că erau potrivnice voii lui Dumnezeu și voii lui Dumnezeu
nimeni nu-i poate sta împotrivă.
Așadar să ne îngrijim să fim supuși față de
voia lui Dumnezeu, pentru ca El să fie binevoitor față de noi și să avem,
precum Iacov, atotputernica Sa binecuvântare și ocrotire.
[1] Facerea 27, 41.
[2] Facerea 27, 46.
[3] Facerea 28, 13-15.
[4] Ioan 1, 51.
[5] Facerea 28, 16-17.
[6] Facerea 29, 15.
[7] Facerea 29, 18.
[8] Facerea 29, 19.
[9] Romani 8, 35, 38-39.
[10] Facerea 29, 26-27.
[11] 1Corinteni 7, 2.
[12] Facerea 30, 43.
Sursa: Pr. ASB
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu