Iepurașul, de la simbol sexual la
simbol pascal
Creștinii
sărbătoresc Paștele în amintirea învierii lui Iisus Hristos. Cu toate acestea,
sărbătoarea este însoţită și de o tradiţie păgână conform căreia copiii lasă
coșuleţe goale în seara dinaintea Paștelui și așteaptă ca „Iepurașul” să vină
să le aducă dulciuri și ouă ornate. Cum a ajuns acest simbol păgân al
fertilităţii o componentă indispensabilă a Paștelui creștin tradiţional?
Originile precise ale imaginii iepurelui care
aduce ouă sunt neclare, dar ce se poate spune cu certitudine e că iepurii au reprezentat
un simbol al fertilităţii încă din antichitate. Fiind foarte prolifice
reproductiv (de unde și expresia „se înmulţesc ca iepurii”), acestea animale au
fost și încă rămân un simbol al sexualităţii. În cultura contemporană, revista
Playboy folosește imaginea iepurelui ca mijloc de promovare a sexualităţii.
Conform
History Channel, Iepurașul de Paște a ajuns pentru prima dată în America în
anii 1700, când un grup de imigranţi germani s-au așezat în Pennsylvania și au
adus împreună cu ei o tradiţie despre un iepure care depunea ouă, numit
„Osterhase” sau „Oschter Haws”.
Copiii lor
construiau cuiburi în care iepurele mitic își putea așeza ouăle colorate. Cu
timpul, obiceiul s-a extins în întreaga Americă, suferind doar modificări
minore:
iepurașul n-a mai adus doar ouă, ci și dulciuri, iar cuiburile au fost
înlocuite de coșuri.
Barbara
Mikkelson, de la snopes.com, subliniază faptul că ouăle, de asemenea simboluri
ale fertilităţii și ale vieţii mereu înnoite, au fost folosite de creștini
pentru a face trimitere la învierea lui Hristos din mormântul sigilat, din care
a erupt o viaţă nouă.
Simbolurile
păgâne ale Paștelui au fost folosite adesea de misionarii creștini atunci când
duceau evanghelia la popoare cărora le lipsea un fundal iudeo-creștin, a menţionat
pentru Christian Post Dr. Quentin Kinnison, profesor asistent de Slujire
Creștină Contemporană la Universitatea Frenso Pacific.
Kinnison
afirmă că misionarii s-au folosit de simbolistica ouălor „pentru a identifica
esenţa vieţii și a învierii lui Hristos. Folosind aceste simboluri cunoscute de
populaţiile în mijlocul cărora activau, misionarii creștini au găsit modalităţi
de a comunica evanghelia lui Iisus Hristos culturilor nefamiliare cu relatările
biblice”.
Cu toate
acestea, Kinnison avertizează că trebuie să fim precauţi cu privire la această
practică de integrare a obiceiurilor păgâne în simbolistica creștină, afirmând
că ele devin problematice „atunci când pierdem semnificaţia simbolurilor,
acestea preluând valenţe culturale noi sau diferite, în contradicţie cu
Evanghelia”.
Întrucât
Paștele a devenit un fenomen comercial, fiind încărcat cu simboluri păgâne care
promovează mai degrabă sexualitatea decât profunzimea sacrificiului lui
Hristos,
pastorul Jerold Aust, de la United Church of God, e de părere că
Paștele modern nu-și mai îndeplinește menirea de a transmite suferinţa, moartea
și învierea lui Iisus Hristos.
El afirmă că
Paștele, sărbătorit prin ciocnirea de ouă colorate și promovarea imaginii
iepurelui, poate fi pus mai degrabă în legătură cu închinarea la zeiţa
babiloniană a fertilităţii, Iștar (de la care provine și termenul englezesc
pentru Paște, Easter), decât cu închinarea la Iisus Hristos cel înviat.
Veste:
Sfântul
Mormânt în pericol de prăbușire, deși tocmai a fost restaurat contra 3 milioane
de euro, ne informeaza OrtodoxInfo, citand Dailymail.co.uk:
Mormântul se
află pe o fundație instabilă, ințesată de tuneluri ascunse, canale și alte
structuri, avertizează cercetătorii. De asemenea aceștia au făcut un studiu cu
ajutorul radarelor de penetrare terestră și camere video robotice și au
descoperit că mormântul este construit pe ruinele unei alte construcții.
Echipa care
a executat restaurarea preciza că fundația este instabilă și poate ceda brusc.
Când se va prăbuși, va fi un proces lent dar catastrofic.
Biserica
mormântului a fost restaurată după mai bine de 2 secole. Dar acum cercetătorii
vorbesc de nevoia a încă 5 milioane de euro pentru repararea fundației fracturate
a edificiului ce înconjoară mormântul. Planul este să sape pe dedesuptul
mormântului pentru a instala o rețea nouă de canalizare și scurgere a apei
pluviale.Biserica are nevoie urgentă de atenție, după ani de zile de expunere
la factori de mediu cum ar fi apa, umiditatea, fum de lumânări.
Trei
confesiuni creștine sunt în secții diferite ale bisericii, dar acum au pus
deoparte rivalitatea și s-au unit pentru a binecuvânta restaurarea.
În 2015,
poliția israeliană a închis clădirea, pentru scurt timp, după ce autoritatea
israeliană pentru antichități a considerat că este nesigură, iar reparațiile au
început în iunie 2016. Echipa de restauratori de la Universitatea Națională
Tehnică din Atena a injectat în pereți ciment pentru a întări zidăria și bolțari
de titaniu. Fiecare dală a fațadei a fost curățată de funingine de lumânări și
excremente de porumbei iar pictura a fost restaurată.
Pe timpul
restaurării s-au făcut și unele descoperiri. Pe 26 oct. echipa de meșteri a
intrat în camera unde a fost înmormântat Iisus și au ridicat primul strat de
marmură ce stătea pe mormântul de piatră unde a fost pus trupul Lui. Sub acest
strat, se afla o placă de marmură în formă de trandafir alb pe care era gravată
o cruce. Specialiștii au datat această placă de marmură ca fiind din secolul
14. Sub această placă de marmură se află o alta, și mai veche, din marmură gri
ce protejează mormântul de piatră iar cimentul de pe placă datează din secolul
4 de pe vremea împăratului Constantin cel Mare, atunci când a fost construită
biserica sfântului mormânt. Restauratorii au lăsat o mică fereastră în peretele
mormântului pentru a da posibilitatea pelerinilor să vadă pentru prima dată
mormântul de piatră original.
Antonia
Moropoulou, cea care a supervizat restaurarea remarca: Se pare că suntem în
fața unor perioade istorice ce se validează.
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu