Vasile Bogdan: Se întâmplă însă un fenomen, la
această oră poporul român, în care investim atâtea speranţe, este un popor
vlăguit, iată, cinci milioane au plecat în Occident. Noi facem scandal în lume
vizavi de un milion de musulmani care au venit în Europa, dar faptul că cinci
milioane de români sunt pierduţi pe undeva pare un lucru normal. Aceştia
reprezintă o şansă pentru o renaştere românească sau este o categorie definitiv
pierdută?
1. Este o şansă din toate punctele de vedere. În primul
rand, aceşti cinci milioane demonstrează că între romani şi Occident nu este
nici o problemă de compatibilitate, de adaptare, cum e cazul mahomedanilor si
idolatrilor. În al doilea rând, ne arata directia de mers, ei nu s-au dus la
Moscova, nu s-au dus la Constantinopol, nu s-au dus în China sau India, nici
macar tigani, care vin de acolo, nu vor in India, ci in vest. Spre Occident. Ei
ştiu instinctiv că sunt urmaşii legiunilor pierdute ale Imperiului Roman la
Dunarea de Jos, ei ştiu că sunt romani, şi occidentalii mizează să-i aibă in
lumea lor. Eu trăiesc în Occident şi nu am avut probleme. Marele cărturar
protocronist Mihai Ungheanu la un moment dat mă întreba: „Ce apreciezi tu la
occidentali, de ce stai tu cu ei?”. Şi eu îi spuneam: „Probabil dreptul roman
mă ţine acolo. La Bucureşti, cutumele neofanariote turco-pravoslavnice imi sunt
cam straine”. Am avut o conferinţă la Stuttgart, cu titlul: „Ce caută românii
în Occident?” că ei caută ceva, ei vin acolo. Sala a fost plină, şi un ţigan
rom m-a întrebat contrariat, toată lumea zicea: „Ce căutaţi voi aicea?”, zic
„Nu, eu nu pun un accent negativ intrebarii, asa ca hai să căutăm impreuna un
raspuns. Ce căutăm in vest?” Şi fiecare s-a ridicat şi a spus: Eu caut
libertate, dar pe hirtie, ci si materială, libertatea romană e si materială.
Acasa îmi dau libertate constitutionala, dar ma ţin la nivel de iobag. Altul a
spus: Am venit pentru dreptate. Şi acolo nu ai dreptate? Nu, acolo dreptatea se
cumpara. Altul spune eu vreau pace. Imperiul Roman garanta libertatea, şi
materială, dreptatea, Dreptul Roman, şi pacea, ceea ce erau pentru popoarele
barbare de la graniţă insuportabil de acceptat. Şi ei voiau libertate, dreptate
şi pace. Români care au plecat în Occident descoperă că sunt liberi material,
nu teoretic, au drepturi, nu care trebuie cumpărate. Trăiesc în pace, nimeni nu
îi agresează. Toate astea nu le au în România de azi. Ca atare trebuie să
revina in Imperiul Roman, toti românii trebuie să facă parte din Sfantul
Imperiu, UE. Asta vor toţi, şi ăştia de aici, şi cei care au plecat. Asta vrea
întreaga lume, chiar barbara si idolatra. De aceea aceste trei norme sunt atât
de dorite de întreaga lume. Acestea sunt cele trei dorinţe legitime ale
fiecărui om care e creaţia lui Dumnezeu, adică nu e nimic nou, sunt 2.000 de
ani de tradiţie a Vechiului şi Noului Testament.
2. Din păcate aici, în România, Vechiul Testament,
Profetul Israelului Amos, Karl Marx a fost la mare vogă în perioada dictaturii
de dezvoltare ortodoxo-comunista. Fără Roma si Noul Testament aţi văzut la ce
aberaţii antisemite si atrocitati s-a ajuns. Va trebui să refacem un echilibru
între Vechiul şi Noul Testament. Conflictul e veche de 2.000 de ani, unii nu
mai vor Vechiul Testament, alţii refuza Noul Testament, dar noi trebuie să le
urmam, cinstim pe ambele şi mai ales tradiţia multimilenara a Romei. Cam asta
e, să spunem, un crochiu destul de incomplet dar de la sine înţeles în
Occident. Iar aici, la Portile Orientului, în lumea neofanariota de la
Bucureşti, e greu, aproape imposibil de făcut accesibil, ce e occidentul. Ei au
alte tradiţii, orientale. Un exemplu: ei nu cunosc, accepta ca revoluţia papală
din secolul XI-XIII a pus bazele civilizatiei occidentale, ei cred ca ele au
fost puse de Revoluţia Franceză laica, iluminista, masonica din secolul XVIII,
refuza că Occidentul e construit pe valorile Vechiului şi Noului Testament, pe
traditia romana, papala. E greu de făcut la ortodocsi accesibil chiar aquiul
comunitar UE, codul canonic catolic modernizat, pe care l-au semnat si spun ca
vor sa-l implementeze.
3. Cam tot ce oferă România cultural este influentat sau
un produs al Occidentului, Brâncuşi, Eliade, Cioran, Celibidache, Enescu etc.
Dacă rămânea Cioran şi Eliade aici, mureau la Canal, Brâncuşi în Gorj, era
dogar, dovadă faptul că atunci când a vrut să-şi dea operele sale românilor pe
gratis, aceştia le-au refuzat. Românii trăiesc o dramă, cei cinci milioane care
sunt în Occident sunt o mare şansă: ei arată în ce direcţie vor românii, nu la
Moscova, Constantinopol, ei vor la Roma, vor să fie egali cu occidentali. Şi în
ortodoxie e posibil asta. Şi în al doilea rând, ei sunt deja o forţă politica,
ultimele alegeri prezidentiale au fost decise de ei. Iar dupa Fericitul papa
Ioan Paul II vine si Papa Francisc în România. Sfântul Imperiu German de
Naţiune Germană, UE/NATO, occidentalii nu pot, nu vor să renunţe la romani, cum
nu au renunţat nici romanii la originea, constiinta lor romana.
Titus Suciu: Am reţinut o formulare, urmaşii
legiunilor romane, ori ce ştiu eu este că legiunile romane nu erau romane, erau
formate din cetăţeni din toate ţările din nordul Africii, deci nu erau romane
romane. După acea, se susţine de către unii specialişti pe care eu nu pot să-i
accept, că limba româţnă este succesoarea, sau vine din limba latină. Or Carmen
Huertes, deci om de ştiinţă din Spania, spune că noi, limba noastră, noi nu
venim din limba latină, nici româna, nici spaniola nu vin din limba latină. O
spune carmen Huertes, nu oricine! După aceea, limba italiană, limba latină se
pune la baza limbii italiene, or limba italiană la ora actuală are peste 2.200
de dialecte, dar dialecte la nivel de limbi străine, adică calabreza,
napoletana, toscana, aceştia nici nu se înţeleg. Întrebarea este de ce noi,
care am fost ocupaţi doar 164 de ani de Imperiul Roman, iar din vechea ţară
daco-tracă din Dacia a fost ocupată doar 14 la sută, ca teritoriu, şi doar 164
de ani. cum putem explica ceea ce spun unii că limba română se trage, este
consecutivă limbii latine când la ei în ţară nu au reuşit să-şi impună o
singură limbă?
1. Problemele
lingvistice, în ce măsură acest mare popor trac, cel mai numeros după indieni
vorbea o limbă indo-germanică, e similară cu latina, sau nu, sau dialectele,
acestea sunt probleme ale lingviştilor. Ce ne interesează pe noi în primul rând
ca urmaşi al legiunilor romane este în primul rând libertatea latinului, care
ori unde venea avea o anumită demnitate, tradiţiile lui de drept, libertate,
eficienta militara si administrativa, toate care le găsim astăzi în biserica
universală catolică romană, fundament al civilizaţiei occidentale. Care se
bazează, civilizaţia apuseans, pe dreptul roman, pe tradiţiile imperiului
roman, nu atât pe etnia, că dacă privim şi mai atent la tradiţiile Sfântului
Imperiu Roman de Naţiune Germană, putem spune dupa Davidson, un cărturar
englez, pe lângă dreptul şi cultura romană, papalitate şi continuitatea
Sfântului Imperiu Roman şi energia debordantă a neamurilor germanice, ale lui
Carol cel Mare. El a preluat ştafeta şi a pus baza Sfântul Imperiu Roman, care
după aceea a devenit de Naţiune Germană, tradiţie pe care astăzi o vedem în
Uniunea Europeană / NATO. De aceea noi nu trebuie să mergem la elementul
linvistic sau etnic, ci direct la fundamentele culturii occidentale, care sunt
romane universale şi care ne sunt şi nouă proprii.
2. Dovada cea mai elocventă a acestei apropieri a
noastre de Occident sunt cele cinci milioane de români în Occident care nu fac
nici cea mai mică problemă. Nu numai că nu fac nici cea mai mică problemă, ni
se potriveşte de minune, cultura, dreptul roman noi îl considerăm ca fiind al
nostru, poate că e mai mult dreptul roman cu care ne-au obişnuit legiunile,
decat limba latină, care se pare că a fost şi a noastră iniţial, a tracilor, e
cea care ne dă această conştiinţă de apartenenţă la Occident. Ei ne vad, cred
că suntem, cum spuneau cei din perioada interbelică, „în lanţurile grele ale
duhovniciei şi soborniciei moscovite şi constantinopolitane”. Priviţi cei patru
preşedinţi Ceauşescu, Iliescu, Constantinescu şi Băsescu, nu faptul că toţi
sunt ortodocşi şi moldo-valahi, eu sunt convins că ei nu au avut acces la modul
de a gandi si actiona al Occidentului, ei nu au percepţia reala a UE, asta cere
timp.
3. Transilvănenilor le-au trebuie 300 de ani până au intrat
din nou în ritm cu Occidentul, iar de o sută de ani sunt deturnaţi de la
misiunea lor de către ortodicsii moldo-valahi. Ei nu acceptă această
terminologie pentru că vor să fie proprietarii, şi ai Unirii, şi ai legăturii
cu Occidentul, şi ai ideii si a faptei naţionale, ceea ce este absurd si
contraproductiv, e dăunător emanciparii neamului românesc. Cei de la Bucureşti
nu au ideea naţională, ei sunt un fel de vatafi vremelnici, cum au fost sub
bizantini, turco-fanaliorţi si greco-pravoslavnici. Ei sunt în permamenţă
curele de legătură ale imperiilor. Noi trebuie să redevenim o curea de legătură
autentica cu Occidentul, cu Roma. Asta a fost Şcoala Ardeleană, asta a fost
Biserica greco-catolică. Şi acum, bineînţeles că nu se pune problema astăzi a
refacerii unităţii cu Roma ca la anul 1698, nu se pune nici ca la 1859, 1918,
se pune ca la 2018, când va veni Papa Francis şi sper ca românii să înţeleagă
ce paşi importanţi pot face pentru emanciparea tuturor. Nu numai cei cinci
milioane care s-au emancipat individul în Occident, dar şi ăştia de aici,
colectiv, care au rămas. Şi să se termine cu această gogoriţă că Occidentul în
vrea pe ei convertiti, catolici, vrea să-i catolicizeze. Nu vor occidentalii
încă 18 de milioane de ortodocşi să fie catolici când ei au aproape doua
miliarde de fideli şi în fiecare an au o creştere de 3-5 la sută, în Asia şi în
Africa în mod special. Cert este că ei trebuie să se orienteze spre Moscova,
sau spre Roma, dar această autocefalie orientată spre Orient, spre
Constantinopol este paralizantă la ora actuală, iar construirea Bisericii
Mântuirii Neamului mi-e teamă să nu fie din nou o diversiune de a afirma
arhitectural că România Mare e ortodoxie moldo-valahă, ca ei au ideea
naţională, şi din nou să ajungem la un blocaj. Eu înţeleg că ei au cele mai
bune intenţii, ei se gândesc probabil la viitoarea năvală asiatica,
turco-pravoslavnică, în felul acesta supravieţuim de un mileniu, dar la ce
nivel, şi dacă asta a fost valabil în trecut, astăzi, în globalizarea,
mondializarea capitalului, depăşirea statului naţional ca formă de acumulare
primitivă de capital e la ordinea zilei. Am văzut la Ceauşescu, el a încercat o
acumulare primitivă de capital ca să intre laic în lume. Rezultatul? Totul e
pulverizat. Nu, va trebui să facem un pas într-o cu totul altă direcţie, să
luăm taurul de coarne, şi să acceptăm că suntem occidentali prin origine,
suntem occidentali prin orientare, suntem occidentali prin tradiţiile noastre.
Nimeni nu ne cere de la Roma să fim altfel decât suntem, crestini.
Titus Suciu: Există trei mentori spirituali
monoteisti Moise, Iisus şi Mohamed, există un conflict între fideli lor. Există
acest război, ce se va întâmpla?
1. Este clar ce se va întâmpla. Dacă ne uităm foarte
concret, la anul 1900 erau 200 de milioane de musulmani, astăzi sunt un miliard
jumătate. Au ajuns la această explozie demografică pentru că europenii le-au
dat medicină, învăţământ, industrie, i-a ajutat, mai mult sau mai putin
dezinteresat. I-au ajutat să îşi facă state moderne, i-au ajutat pe toate căile.
Până au ajuns ei înşişi la un blocaj. Tot ce fac ei astăzi împotriva
Occidentului e de natură genuin occidentală. Ei nu fac mai nimic de natură
musulmană. Uitaţi-vă, faptul că se bagă cu o maşină peste creştini, folosesc o
maşină făcută de europeni, faptul că se bagă cu un avion in zgarie nori, faptul
că logistica lor e cu PC, celulare, toate sunt ale europenilor etc. Ei nu aduc
nimic al lor si sunt fireste disperati. De aceea stăm şi ne mirăm, ca sunt
occidentalizaţi până în măduva oaselor şi nu bagă de seamă. Conflictul acesta e
la ora actuală pe mai multe fronturi, în primul rând e un conflic din punct de
vedere occidental cu ortodocşii, cu Rusia, cu românii, bulgarii, grecii, care
nu pre înţeleg lumea, şi trebuie ajutati, nu pot fi lasati de izblelişte. I-am
văzut la Marele şi Sfântul Sinod Panortodox, care totuşi a fost un succes,
ultimul a avut loc la anul 787, iar decizia să se reîntâlnească din patru în
patru ani, e revoluţionară.
2. Conflictul cu musulmanii e tot o parte a conflictului
religios între ortodocşi şi catolici, între urmaşii Imperiului Roman de Răsărit
şi ai Imperiului Roman de Apus. Să luăm un alt exemplu, ortodocşii ii
învinovatesc pe cruciaţi, că au distrus Bizanţul. Dar ei au fost chemaţi să
refacă unitatea creştină. Şi văzând, după 200 de ani că nu o pot face cu vorba
bună, să zic aşa, au folosit forţa cu care erau obişnuiţi si au refăcut
unitatea creştină. Ea a durat numai 60 de ani, dar totuşi a fost o primă
încercare. Astăzi trăim o perioadă mai optimistă. Putin, şeful Federatiei si
Bisericii ruse, protectorul tuturor ortodocşilor, a semnat cu Papa Francisc 30
de puncte pe care se înţeleg, la Havana. Patriarhul Kiril al Rusiei îl numeşte
de atunci pe Putin „o minune dumnezeiască”. Noi, în România nu îl numim inca „o
minune dumnezeiască”, noi nu am semnat cu Fericitul papa Ioan Paul II nici o
declaratie comuna, cu toate că a fost la Bucuresti. De ce suntem noi atât de
inhibaţi, de ce suntem noi atât de fricoşi? Eu zic că va trebui să facem
conştientă şansa noastră. Noi avem protecţia Occidentului la ora actuală, şi de
aceea profităm, aş putea spune, în mod neruşinat de acest privilegiu, dar nu
este suficient. Musulmanii sunt o problemă care va fi rezolvată, nu am nici un
fel de dubiu, dar problema noastră nu este problema lor, să nu ne folosim din
nou musulmanii ca de o diversiune, noi trebuie să decidem că suntem romani, că
suntem urmaşii legiunilor romane, tot aşa cum germanii sunt urmaşii romanilor,
prin Carol cel Mare şi prin Sfântul Imperiu
Roman de Naţiune Germană.
2. Nu etnia ne legitimează pe noi, ci tradiţiile
cresine, limba, cultura noastră, şi nu in ultimul rand cele cinci milioane de
români care trăiesc în Occident şi se descurcă de minune. Ei nu au nici o
problemă să se simtă acolo ca peştele în apă. Dar de ce să nu aducem apa aici,
legislatia occidentala, aquisul comunitar, să se simtă ei si aici ca acasă? De
ce trebuie să meargă în Occident, în lumea dreptului roman, în libertatea
romană, tradiţiile lor şi să nu aducem libertăţile, dreptatea si pacea aicea?
Asta e problema. Bineînţeles că sunt rezistenţe, bineînţeles că nu toată lumea
acceptă dorinţa de emancipare a romanilor, dar depinde de noi să facem acest
pas.
3. Legat pe perspectivele actuale ale României într-un
context general, trebuie să constatăm că statul national a pierdut din
importanţă în faţa capitalului internaţional, ceea ce crează dificultăţi de
percepere a realităţii la ortodocşi. Ei pun bază pe stat, pe autocefalia lor,
în condiţiile în care capitalul internaţional a spart graniţele, în lupta
dintre stat şi capital, capitalul a învins pretutindeni în lume. Vedeţi asta în
Grecia, vedeţi în Uniunea Europeană. Dacă în Uniunea Europeană rezistă şi va
continua sa reziste, numai pentru că nu ar face faţă Germania, Franţa etc.
capitalului internaţional ca entităţi statale, atunci vă imaginaţi ce lipsă de
importanţă are statul român în acest context nou. Capitalul internaţional la
ora actuală stăpâneşte lumea, multe state sunt un fel de ficţiune. Câteva
companii mari ale lumii sunt mai puternice decât Uniunea Europeană, cred. Vă daţi seama că
nici un concern de dimensiuni mari în lume nu îşi pune mintea cu o tara mica,
pentru că este mult mai puternică. De aceea bugetul României, politica
românească statală este lipsită de importanţă pentru mass media occidentală, pe
nimeni nu interesează ce se întâmplă cu el aici. Oricum, acest buget pe care îl
fac ei este pentru asistaţii sociali, pentru salariile unui sistem parazitar
statal si e puţin deprimant că statul nu mai are forţa lui din trecut. Nu
trebuie să mergem prea departe, statul lui Ceauşescu avea o anumită coerenţă,
aţi văzut cum s-a pulverizat? Nu a mai rămas mai nimic din el.
4. Cultura
de anonimat a românilor este dublată de lipsa de importanţă economică pentru
economia mondială. Aşa că politica românească nu se bucură de prea mare atenţie
în media occidentală, sunt probleme mult mai grave acolo, conflictul cu lumea
islamică, conflictul cu lumea ortodoxă slavă, cu care nu a găsit încă o formulă
de convieţuire, conflictele economice cu China, cu Japonia, schimbarea echilibrelor
financiare în lume, astea sunt la ordinea zilei. Aici nu văd eu o schimbare
prea mare. Dacia este o firmă internationala care are o anumită reputaţie în
Occident, alta nu există, emigranţii români sunt insa bine văzuţi în Occident,
în afară de faptul că ţiganii romanes romi au creat o imagine negativă după
Revoluţie. Programul de guvernare e necunoscut. Nu am auzit nici unde un
comentariu legat de el, 75 la sută salarii si ajutoare sociale, fara mari
investitii, deprimant, aş spune, iar ca occidentalii să vină să facă
infrastructură aici, e greu de imaginat.
5. Uniunea Europeană dă bani nerambursabili cu condiţia
ca românii să participe şi ei, dar pentru infractorii este mai uşor să
devalizeze bugetul decât să participe cu banii lor la un proiect care după
aceea să fie şi controlat. Aşa că se pare că Dragnea, omul tare la ora actuală
în România, cu întreprinderea lui de drumuri, a reuşit performanţe mari în
devalizarea bugetului, cum a reuşit şi Adrian Năstase cu compania de drumuri
Bethtel. Asta se întâmplă în toată lumea a treia, nu-s moldo-valahii aşa de
originali. Originalitatea actuală a României în privinţa devalizării bugetului
e legat de faptul că e în Uniunea Europeană, care s-a hotărât să facă DNA-ul si
încerca să ţină sub control corupţia la nivel înalt, cea de la nivelul de jos
şi abuzurile la nivel jos nu interesează, aşa că va fi un sistem mixt. Corupţia
va supravietui, iar o reîmprospătare a clasei politice, ca să spunem aşa, nu
cred că este o perspectivă prea apropiată. Cred în schimb că tineretul de
astăzi începe să fie constient. 600.000 de tineri au ieşit pe stradă iarna asta
sa protesteze impotriva coruptiei. Asta făcut impresie în Occident. Ei sunt
acum de 20 de ani si vor prelua puterea peste 20 de ani, atunci vor fi la 40-50
de ani …
Vasile Bogdan: … dacă nu o să plece înte timp…
1. … nu, nu o să plece, din contră cred că mulţi vor
reveni, pentru că şi Occidentul este interesat ca aici să existe un stat
funcţionabil, şi va încuraja revenirea. Vor avea programe, cred eu, de
împrospătare a structurilor social-politice care să permită aceasta, mai ales
că structura social-politică occidentală trece şi ea printr-un proces de
schimbare. Ceea ce dumneavoastră vedeţi aici ca ceva nou în Occident, este că
la întâlnirea de 60 de ani a Uniunii Europene, papa Francisc a spus clar: „Vom
avea nevoie şi de personalităţi …”, ceea ce după război nu a fost cazul.
Democraţia crestina postbelică europeană a fost construită pe mediocrităţi.
După personalităţile malefice Hitler, Mussolini, Franco nu numai papalitatea
era speriată de faptul că trei romano-catolici au dus Europa pe marginea
prăpastiei. S-a luat atunci decizia construirii unei democraţii creştine bazată
pe mediocrităţi, alegeri din doi în doi ani, trei ani, să nu poată ieşi nici o
personalitate în faţă. Şi să se promoveze personalităţi slabe, gen Hollande,
Sarkozy, Merkel, Schulz, Junker. Personalităţile care s-au creat pe baza
democraţiei creştine erau de o mediocritate care garantau pacea. Asta era
garanţia că nu vom ajunge in nici un caz pe marginea prapastiei unui nou razboi
mondial. Dar mediocritatea şi-a epuizat insa resursele dupa invazia islamului
din zilele noastre şi va fi nevoie în perioada următoare de alte personalităţi
politice, mai puternice. Asta a spus papa în faţa celor 27 de reprezentanţi ai
Europei, între care era şi presedintele Klaus Werner Johannis. Aşa că şi
România trebuie să se gândească la descoperirea unor noi personalităţi politice
autentice. Alegerea lui Johannis ca interfaţă a moldo-valahilor ortodocsi cu
Occidentul nu e o idee rea, dar e insuficienta. Pe viitor va trebui un efort
mai mare in descoperirea unor noi personalităţi, care sa depaseasca
mediocritarea calduta contemporana. Presupun că din randurile celor 600.000 de
tineri care au protestat recent impotriva legalizarii coruptiei urgente,
clientelismului neofanariot, se vor remarca personalităţi puternice conştiente
de o legătura autentica cu Occidentul si vor tăia nodul gordian care îi ţin pe
români într-o cultura de anonimat, izolati de civilizatia Romei, prizonieri in
lanţurile grele ale duhovniciei si soborniciei moscovite şi
constantinopolitane, la periferia Europei. Toate drumurile duc la Roma!
Dr. Viorel Roman
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu