Să mijlocim înaintea lui Dumnezeu
pentru toată zidirea
Arhimandritul Zaharia
de la Essex
Cea mai
înaltă lucrare pentru om este să rămână în linişte şi să-şi ţină mintea în
Dumnezeu, precum ne porunceşte Vechiul Testament: „Liniştiţi-vă şi cunoaşteţi
că Eu sunt Dumnezeu” (Psalmul 45:10). Dar acea liniştire este atât de intensă,
încât trebuie să înveţi să pătrunzi în ea încetul cu încetul. Îmi amintesc,
când am venit pentru prima oară la mănăstire, Părintele Sofronie m-a sfătuit să
încerc aceasta nu mai mult de zece minute în fiecare zi. Treptat, înveţi tot
mai mult să rămâi în ea, să stai cu mintea în inimă şi înaintea lui Dumnezeu,
precum spune Sfântul Teofan Zăvorâtul foarte adesea în scrierile, sale. În
capitolul său despre călugări, Sfântul Siluan spune că cei care au cu adevărat
darul pocăinţei nu trebuie să fie ocupaţi cu nici o altă muncă; nu trebuie să
fie epuizaţi, „istoviţi” de alte lucrări, ci mai degrabă trebuie ocrotiţi, ca
să se îndeletnicească cu acest dar rar. Acest dar al pocăinţei cu siguranţă îi
va călăuzi spre împlinirea chemării lor, adică să devină mijlocitori pentru
întreaga lume.
Dacă cineva
se pocăieşte cu adevărat, atunci va afla har, şi în acel har va descoperi două
lucruri: mai întâi, adâncul inimii sale, şi apoi, în adâncul inimii, îl va
descoperi pe Dumnezeu şi pe aproapele său. Aceasta a fost descoperirea pe care
Maica Domnului a făcut-o în biserică, pe când se afla în Sfânta Sfintelor,
precum spune Sfântul Grigorie Palama. Prin rugăciune, ea şi-a descoperit
adâncul inimii şi acolo, de asemenea, şi-a descoperit unitatea sa cu întreaga
lume, şi astfel a început să mijlocească pentru întreaga lume încă de la acea
vârstă fragedă.
„Această
chemare nu este numai pentru monahi”
Prin urmare,
prima mişcare este spre Dumnezeu, cu pocăinţă. După ce L-am găsit pe Dumnezeu,
ne întoarcem spre lume, aducând lumea înaintea lui Dumnezeu şi mijlocind
înaintea lui Dumnezeu pentru toată zidirea. Această chemare nu este numai
pentru monahi; ea este pentru tot omul zidit după chipul şi asemănarea lui
Dumnezeu. în Vechiul Testament vedem cum Moise stă înaintea lui Dumnezeu şi
mijloceşte, şi chiar se ceartă cu Dumnezeu, când îi cerea Domnului să-i
mântuiască pe toţi evreii sau să-l şteargă şi pe el din cartea vieţii (Ieșire
32:32). Sfântul Pavel a preferat să fie el blestemat, numai să se mântuiască
israeliţii (Romani 9:3); şi în chip asemănător mijlocesc înaintea lui Dumnezeu
toţi Sfinţii din toate veacurile.
Dacă cineva
se pocăieşte cu adevărat, nu va putea ocoli această cale a mijlocirii. Noi,
preoţii, trebuie să facem aceasta prin natura slujirii noastre. Eu am
descoperit ceva: de multe ori simt că rugăciunea mea e zadarnică — pentru mine
însumi, cel puţin dar când mă rog pentru alţii, simt uneori că ea aduce un
folos si nu datorită mie, ci pentru că Dumnezeu vrea să-i ajute pe ceilalţi. Şi
El îi ajută prin harul slujirii pe care ni l-a dat nouă. Preotul este chemat să
mijlocească pentru poporul său, precum Domnul, Care, atunci când urca pe
Golgota, purta în inima Sa întreaga omenire, şi când Se ruga în grădina
Ghetsimani, Se ruga pentru întreaga omenire. Când a murit pe cruce, a murit
purtând întreaga omenire în inima Sa. Când S-a pogorât în mormânt — fără să
vadă stricăciune, precum scrie în cartea Faptelor (cf Fapte 2:27), pentru că
era fără de păcat – şi când „Dumnezeu… L-a sculat din morţi” (I Petru 1:21) cu
acelaşi conţinut al inimii Sale, întregul Adam a aflat mântuire, pentru că
întregul Adam era în inima lui Hristos.
„Sfintele,
Sfinţilor”
Tot aşa se
întâmplă şi în Liturghie cu tot ce aducem, cu tot ce îmbrăţişăm în rugăciunea
noastră când stăm înaintea lui Dumnezeu, când ne înfăţişăm înaintea altarului
Domnului, cu tot ceea ce conştiinţa noastră îmbrăţişează: momentul sfinţirii va
aduce har asupra conţinutului rugăciunii noastre. Altfel spus, dacă în
Liturghie îmbrăţişăm întreaga lume în rugăciunea noastră, vom revărsa
binecuvântare peste întreaga lume, pentru că nu trebuie să uităm că nu noi
suntem cei ce slujim Liturghia, ci Hristos însuşi. In Liturghie noi suntem doar
biete unelte ale Domnului, „Cel ce aduce şi Se aduce”.
Aşa că,
atunci când spunem lui Dumnezeu: „Ale Tale dintru ale Tale, Ţie aducem de toate
şi pentru toate”, noi nu îi aducem doar un mic potir cu vin şi o bucăţică de
pâine, ci în acea pâine şi în acel vin noi punem toată dragostea noastră, toată
credinţa noastră, toată mijlocirea noastră pentru cei pe care îi iubim, pentru
poporul în suferinţă, pentru întreaga lume. Noi punem toată viaţa noastră în
acea pâine şi în acel vin, şi spunem lui Dumnezeu: „Ale Tale dintru ale Tale,
Ţie aducem de toate şi pentru toate”. Şi El face la fel, pentru că este un
Dumnezeu al dragostei, şi Se pogoară, pentru că El ne-a dat porunca: „Aceasta
să faceţi întru pomenirea Mea” (Luca 22:19). Aşa că El face la fel: primeşte
acele daruri şi îşi pune toată viaţa Lui în ele, pe Duhul Sfanţ, şi ne spune
nouă: „Sfintele, Sfinţilor”.
În Liturghie
are loc un schimb de vieţi: omul îşi dăruieşte viaţa sa lui Dumnezeu şi
Dumnezeu îşi dăruieşte viaţa Sa omului — şi cine poate compara sau măsura în
vreun fel acest schimb de vieţi? Viaţa noastră este trecătoare, stricăcioasă,
pământească, iar a Lui nestricăcioasă, cerească, veşnică — de aceea, acest
schimb de vieţi care are loc în Liturghie este inegal.
Aşadar, dacă
înfăţişarea noastră înaintea Domnului, fie în rugăciune, fie în pocăinţă sau în
Liturghie este roditoare, mai devreme sau mai târziu vom simţi această nevoie:
să revărsăm acelaşi har asupra întregii zidiri, să mijlocim pentru ceilalţi –
şi exerciţiul cel mai măreţ pentru aceasta este preoţia pe care Dumnezeu ne-a
dăruit-o nouă; şi nu cred să fie alt dar pe pământ pe care ni l-a dat Dumnezeu,
mai mare decât preoţia. Nu-I putem mulţumi îndeajuns „cu vrednicie”, precum
spune Sfântul Vasilie în Liturghia sa, chiar înainte de împărtăşire: „Şi ne
învaţă cum cu vrednicie să-Ţi mulţumim Ţie…”.
Din
Arhimandritul Zaharia, „Lărgiţi şi voi inimile voastre”, traducere de Monahia
Mariam (Vicol), Editura Reîntregirea, 2009.
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu