De ce a fost
răspopit „destrăbălatul” Ion Creangă
De ce a fost răspopit
„destrăbălatul” Ion Creangă: s-a însurat din interes, avea multe amante, iubea
vinul şi viaţa de noapte, vâna ciori în curtea bisericii.
Ion Creangă diaconul a fost răspopit de biserică
Ion Creangă,
humuleşteanul genial care a reinventat cultura populară românească, a avut o
viaţă zbuciumată, marcată de frustrări profesionale, dezamăgiri personale,
sărăcie şi luptă pentru supravieţuire. Unul dintre cele mai controversate
momente ale vieţii sale a fost răspopirea din 1872, când a fost dat afară din
sânul clerului, fiind numit „destrăbălat” şi „necuviincios”.
Ion Creangă
apare în panteonul literaturii române ca cel mai bun scriitor de opere
populare, dar şi ca un povestitor de geniu. Pentru majoritatea contemporanilor
săi, pentru oamenii de acum 150 de ani care băteau uliţele şi mahalalele
Iaşiului, Creangă era fie popa care trage după ciori de la Golia, fie dascălul
din Sărărie sau în cele din urmă „Răspopitul”.
Dacă opera
lui Creangă este veselă, plină de spiritul mucalit al moldoveanului de la
munte, viaţa lui Nică a lui Traian Apetrei, după ce a părăsit Humuleştiul
natal, a fost o luptă, cu propriile patimi, cu mentalităţile şi cu sărăcie.
Devenit preot la dorinţa mamei, Creangă nu s-a adaptat misiunii apostolice,
urând după cum au lăsat scris şi contemporanii lui tagma din care făcea parte.
A încercat în
mod utopic să revoluţioneze clerul şi a trăit viaţa din plin. Drept „răsplată“
a fost dat afară din sânul bisericii şi lăsat sărac şi pe drumuri. De vină,
spun şi specialiştii, dar şi contemporanii săi, a fost şi mentalitatea îngustă
a clerului, dar şi viciile de care Creangă nu dorea să scape.
S-a făcut popă de gura mamii
Ion
Ştefănescu, cum s-a numit de fapt Creangă în acte, s-a născut probabil la 10
iunie 1839, după cum arată mitrica bisericii în care a fost botezat. Cu toate
acestea, mai există o dată a naşterii, Creangă mărturisind junimiştilor că s-ar
fi născut la 1 martie 1837. În orice caz, Ion Ştefănescu a văzut lumina zilei
la Humuleşti, satul făcut celebru de viitorul Creangă în ”Amintiri din
Copilărie”. Petrece o copilărie idilică şi, din motive puţin cunoscute, renunţă
la numele tatălui şi îl ia pe cel al mamei, devenind de la 15 ani Ion Creangă.
Începe şcoala în satul natal în 1847, după care este trimis de mama sa, cu
bunicul matern, David Creangă, să continue şcoala la Broşteni.
În 1853,
este elev la şcoala domnească de la Târgu Neamţ, ca mai apoi să aleagă să
meargă pe calea preoţiei, plecând la Şcoala din Fălticeni, „fabrica de popi”,
cum o numea Creangă, în ”Amintirile sale. Pe Ion Creangă, după cum mărturisea
chiar el, dar cum apare şi în opera lui George Călinescu ”Viaţa şi opera lui
Ion Creangă”, nu îl atrăgea preoţia. Provenea dintr-o familie, modestă din
Humuleşti, unde într-o căsuţă de la ţară se înghesuiau opt copii. Mai mult
decât atât, tatăl lui Creangă, Ştefan, moare în 1858 şi lasă întreaga familie
într-o sărăcie lucie. Visul mamei lui Creangă era ca micul Ion să nu calce pe
urmele tatălui său şi să devină un simplu agricultor. Îşi dorea ca fiul
favorit, cel aplecat către învăţătură şi cu o capacitate intelectuală deosebită,
să devină preot.
Apropiat de
mama sa, copilul Ion Creangă a făcut pe plac mamei şi, după desfinţarea şcolii
de la Fălticeni, a ajuns la seminarul teologic de la Socola, din Iaşi, unde,
din cauza problemelor materiale, poate urma doar cursul inferior şi într-un
final primeşte atestatul. Cu toate acestea, cum George Călinescu precizează în
”Viaţa şi opera lui Creangă”, humuleşteanul nu se dădea în vânt după canoanele
bisericeşti şi că mai mult gândul îi zbura la scăldătoare şi la fete.
De altfel,
chiar şi Creangă, în ”Amintiri din copilărie”, recunoaşte că despărţirea de
Humuleştiul natal a fost foarte greu. ” Dragi mi-erau tata şi mama, fraţii şi
surorile şi băieţii satului, tovarăşii mei de copilărie, cu cari, iarna, în
zilele geroase, mă desfătam pe gheaţă şi la săniuş, iar vara în zile frumoase
de sărbători, cântând şi chiuind, cutreieram dumbrăvile şi luncile umbroase,
ţarinele cu holdele, câmpul cu florile şi mândrele dealuri, de după care îmi
zâmbeau zorile, în zburdalnica vârstă a tinereţii! Asemenea, dragi mi-erau
şezătorile, clăcile, horile şi toate petrecerile din sat, la care luam parte cu
cea mai mare însufleţire.”, scria Creangă.
Cum ajunge preot Creangă
După ce
termină şcoala la Socola, Ion Creangă nici nu se gândeşte să intre în rândul
preoţimii, după cum spunea chiar povestitorul, tânjea după casă şi nici nu
simţea vreo chemare apostolică. Lipsurile materiale, sărăcia de la Humuleşti,
lipsa de perspective îl fac pe Creangă să se întoarcă la Iaşi, unde caută să-şi
găsească un rost cu şcoala pe care a terminat-o.
”Clericul
Creangă se reîntorcea la Iaşi tocmai în clipa în care începea era profesorilor
şi a noii burghezii liberale. Acum un ţăran ca el îşi găseşte semeni printre
popi, învăţători, profesori şi sălile de curs deschise oricui ţin locul
saloanelor în care n-ar fi putut intra. Înscrierile lui pe la felurite şcoli
vin şi dintr-o plăcere de cetăţean de clasă nouă de a intra peste tot, de a se
simţi om”, scria George Călinescu, despre reîntoarcerea lui Creangă la Iaşi.
Ion Creangă, după ce a fost răspopit
Vrea să
ajungă diacon, nu este căsătorit, însă, şi nu are nici relaţii, deci nu putea
fi hirotonit. În cele din urmă, recurge la o soluţie de compromis: se
căsătoreşte din interes cu fata unui preot. Episodul este descris de George
Călinescu, Creangă hotărându-şi viitorul la un pahar de vin cu un preot.
”Anecdota
spune că preotul Ivanciu, care-l cunoştea, întâlnindu-l într-o zi, i-ar fi zis:
- Măi băiete, nu-i păcat de tinereţele tale să umbli aşa teleleu?...Mai bine
te-ai însura şi-ai intra în rândul oamenilor”. Creangă, mărturisind că n-are
bani, părintele Ivanciu îi puse un pitac de zece parale în palmă. Jucând mai
departe gluma preotului, clericul, şugubăţ, scuipă în monedă în chip de afacere
bună, o puse în pungă şi zise hotărât: - Noroc să dea Dumnezeu părinte, de-acu
mă însor!”, relata Călinescu, în cartea sa.
Preotul
Ivanciu îl duce pe Creangă după aldămaşul sub forma unui pahar de vin băut la
cramă şi îl prezintă preotului Grigoriu de la Biserica Patruzeci de Sfinţi.
Acesta avea fată de măritat, o copilă de 14-15 ani pe care o chema Ileana. Preotul
Grigoriu, văduv, dorea să scape de ea şi a dat-o imediat lui Creangă. Călinescu
scoate clar în evidenţă că din start Creangă nu şi-a plăcut mireasa, totul
fiind din interes. ”Oricum din înclinaţie nu o lua, fiindcă motivul de
căpetenie al căsătoriei era îndeplinirea formalităţii pregătitoarei
hirotonisirii”, preciza George Călinescu. În aceste condiţii, după căsătoria ce
a avut loc pe 23 august 1859, Ion Creangă îşi începe cariera clericală ca şi
diacon, fiind hirotonisit. Se înscrie şi la facultatea de teologie.
De ce a fost răspopit preotul Ion
Creangă
După 12 ani
de slujit în rândul clerului, la 10 octombrie 1872, Ion Creangă este răspopit.
Imediat este destituit de ministrul Educaţiei la acea vreme, Christian Tell, şi
din funcţia de institutor. Practic, Ion Creangă era lăsat pe drumuri, fără
nicio sursă de venit. De ce a fost luată drastica decizie? Răspunsul este, de
fapt, un cumul complex de factori şi, în principal, incompatibilitatea dintre
Creangă şi sistemul clerical din Moldova acelor vremuri. Motivele clare pentru
care a fost răspopit Creangă au fost prezentate în 1872, printre acestea
numărându-se faptul că şi-a părăsit nevasta, a tras cu puşca după ciori, a mers
la teatru.
Ion Creangă, ţiitoarele şi amantul
soţiei
Primul motiv
al răspopirii a fost viaţa de familie dezastruoasă a lui Creangă. De altfel, a
şi început cu stângul, luându-şi o nevastă despre care Călinescu spune că o
dorea din interes, pentru a fi hirotonisit. Apoi, mutându-se în parohia şi în
casa socrului, au început neînţelegerile dintre cei doi, Creangă şi părintele
Grigoriu, tatăl soţiei sale. Creangă se plângea deseori că soţia lui preferă
luxul şi este obişnuită cu teatrul, saloanele, cochetăriile, eforturi
financiare pe care cu un salariu de institutor şi de diacon nu le putea
susţine. George Călinescu spune că Ion Creangă, pe cât de liberal era în viaţa
publică, pe atât de conservator era în familie, era humuleşteanul clasic, venit
din satul de munte.
„Judecând
drept chiar fără a cunoaşte purtările Ilenei, este hotărât că Ion Creangă n-a
fost iubit de nevastă, care, dacă l-a înşelat cumva, a făcut acesta cu cugetul
cel mai onest. Fetiţa de 15 ani devenită femeia tânără de 22 de ani se găsi în
faţa unui om vesel, slobod la gură şi la purtări, însă aprins la mânie, încăpăţânat
în ideile lui, de mentalitate ţărănească, hotărât să pună rânduială în familie
dăscăleşte, lovindu-şi copilul cu palma peste gură la vreo necuviinţă şi, prin
urmare, cruţând tot mai puţin femeia, pe care n-o vedea superioară bărbatului”,
spune George Călinescu, în ”Viaţa şi Opera lui Creangă”.
De altfel,
s-a vehiculat zvonul că Ileana, soţia lui Creangă, avea un amant în persoana
unui călugăr de la Golia, pentru care l-ar fi părăsit pe humuleştean. Totodată,
Călinescu scoate în evidenţă că nici Creangă nu era uşă de biserică, având mai
multe ţiitoare prin Iaşi. Oricare ar fi fost adevărul, cert este că în 1867,
deşi avea împreună un copil, pe Constantin, Ileana pleacă definitv şi nu vrea
să mai audă de „diacul Creangă”, după cum scotea în evidenţă presa vremii.
De ce trăgea Creangă în ciori
Un alt motiv
al răspopirii lui Creangă a fost trasul în ciori. George Călinescu spune că
pentru scriitorul humuleştean ciorile erau simbolul clerului pe care nu îl
suferea. Când trăgea cu puşca în ciori, parcă ar fi tras în popi. Culmea, pus
de mama sa să devină preot, obligat de cirumstanţe să se hirotonisească,
Călinescu arată că, de fapt, Creangă nu avea chemare şi era şi împotriva
canoanelor şi ritualurilor pe care le considera inutile în Biserică. De altfel,
a comis şi o nefăcută: în plin secol XIX şi-a tăiat pletele şi barba, fiind
singurul diacon ortodox tuns şi bărbierit. Pentru Creangă, popa era ”cu patru
ochi”, cu ”picioare de cal, gură de lup, obraz de scoarţă şi pântece de iapă”
dar şi spunea că ”Popa are mână de luat, nu de dat”.
Biserica Golia, unde a slujit Creangă
”Creangă
venea de la Humuleşti cu un dispreţ de ţăran care munceşte faţă de preotul care
strânge. Critica lui Creangă se îndreaptă numai asupra formelor care sunt
deşarte, atunci când nu se ţin de bunul simţ. Întrucât lanţul de aur şi crucea
scumpă sunt mai bine văzute de Dumnezeu decât crucea de lemn şi sfoara de
cânepă a părintelui Duhu? Biserica s-a întepenit în forme goale”, prezenta
George Călinescu părerile diaconului din Humuleşti, despre clerul moldovean.
Mai mult decât atât, sunt cunoscute momentele de revoltă ale lui Creangă,
atunci când ostentativ mânca pască şi cozonaci în Vinerea Mare şi fasole în
ziua de Paşti. Şi trasul în ciori, spun contemporanii lui, a fost o formă de
revoltă, camuflat de un scop practic: ciorile murdăreau turlele bisericii
Golia.
Tot George
Călinescu descrie acest episod, povestit de un contemporan al lui Creangă.
”Întunecat la suflet din cauza vremii, cu urechile iritate de croncănitul
păsărilor ale căror pene negre îi deşteptau prin asociaţie stolul negru al
călugărilor, lăsaţi asupra bisericii române, Creangă puse mâna plin de ciudă pe
puşcă (de unde se crede că vâna haiduceşte pe la Humuleşti, când nu era în
calea superiorilor), se repezi pe uşă afară şi o descărcă în pâcla cu ciori.
Tocmai atunci păşea în ograda bisericii protopopul care, descoperind în
Nembrodul cu halat pe diacon, zise uimit: ”-Dar bine, diacone, unde s-a mai
văzut faţă bisericească umblând cu puşca? Creangă răspunse iar în stilul lui
Nastratin: - D-apoi eu nu-s judan, cinstite părinte, să mă tem de puşcă”, arată
George Călinescu în lucrarea sa despre Ion Creangă. ”Curierul de Iaşi” a făcut publică întâmplarea, iar mitropolitul
Calinic a ordonat o anchetă.
Creangă şi ”păcatul” mersului la
teatru
Al treilea
şi ultimul motiv pentru care Ion Creangă a fost răspopit a fost pasiunea
diaconului pentru teatru. De altfel, specialiştii, au descoperit din mărturiile
contemporanilor că humuleşteanul îşi descoperise pasiunea pentru cariera
didactică şi îşi sfida superiorii, fără să-i fie teamă de consecinţe. Pasiunea
pentru reprezentaţiile teatrale au atras oprobiul superiorilor clerici cu
vederi ceva mai înguste, iar reprezentaţiile teatrale erau în epocă considerate
imorale, instigatoare şi provocatoare de sminteală. Motivul scandalului a fost
o participare a lui Ion Creangă, alături de alţi colegi în sutană, mediatizată
în presa ieşeană.
Teatrul Naţional din Iaşi în perioada
în care
diaconul Creangă mergea la teatru
Mai precis,
este vorba de spectacolele din ianuarie 1868, susţinute la Teatrul Naţional din
Iaşi, ”Descoperirea Americii” şi ”Istoria fiilor lui Eduard”. Ziarul
”Conveţiunea” din februarie 1868 denunţă pe feţele bisericeşti, instigate de
”diacul” Creangă, într-un articol ”atingătoriu despre mergerea unor preoţi la
theatru”. În aceste condiţii, consistoriul bisericesc ”se înfioră” de cele
întâmplate, iar mitropolitul a cerut din nou explicaţii. Creangă trimite
răspuns mitropolitului contrazicându-l şi arătându-i că spectacolele de teatru
nu au nimic imoral şi, mai mult decât atât, recunoaşte că frecventează teatrul.
Este o nouă
răzvrătire a diaconului Creangă împotriva tagmei din care făcea parte. ”Luată
ca expresie a libertăţii de gândire, ca moment în istoria stării de spirit a
bisericii române, scrisoare este una dintre acele manifestări strălucite ale
spiritelor răzvrătite, care determină cu sacrificiul persoanei lor urnirea
formelor răzvrătite”, scria şi George Călinescu despre gestul lui Creangă. Tunderea
pletelor şi a bărbii, dar şi zvonurile despre distracţiile cu femei, băutură şi
băi în pielea goală prin râuri a pus capac mitropolitului care a decis
răspopirea lui Creangă. Fără remuşcări, diaconul humuleştean a trimis potcapul.
Răzbunarea lui Creangă
Sărac lipit,
locuind în bojdeuca din Ţicău, Creangă a obţinut un nou post didactic şi s-a
concentrat pe latura educativă, punându-şi în valoare talentul didactic, iar
mai apoi, sub influenţa lui Eminescu, care a locuit cu el o perioadă în
bojdeucă, şi talentul literar. Ca o dulce răzbunare, Creangă a închiriat un
spaţiu lângă Golia şi vindea ţigări chiar lângă biserică, pentru a supravieţui.
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu