Către un tânăr care l-a întrebat
despre „rugăciune”
Iubitul meu frate în Hristos, îți
doresc să fii bine! Astăzi am primit scrisoarea ta și-ți răspund la toate cele
pe care mi le-ai scris. Cele pe care mi le ceri nu pretind nici timp, nici
osteneală, pentru a mă gândi ce să-ți răspund.
Pentru mine rugăciunea minții este
ca meșteșugul fiecăruia, deoarece o lucrez de treizeci și șase de ani și mai
mult.
Când am venit în Sfântul Munte,
i-am căutat mai întâi pe pustnicii care lucrau Rugăciunea. Pe atunci – acum
patruzeci de ani – existau mulți care
aveau viață în ei înșiși. Oameni virtuoși, bătrânei din vechime. Dintre aceștia
ne-am ales stareți și povățuitori.
Deci,
lucrarea rugăciunii minții este să te silești pe tine însuți să rostești
continuu, neîncetat, rugăciunea cu gura. La început repede, ca să nu apuce
mintea să alcătuiască gânduri deșarte. Să iei aminte numai la cuvintele:
„Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!”. Iar când aceasta se va face vreme
îndelungată, mintea se va obișnui cu ea și o va rosti mereu. Și te îndulcești
ca și cum ai avea miere în gură, din care pricină dorești s-o spui mereu. Iar
dacă o lași, te mâhnești mult.
Când mintea
se obișnuiește cu ea și se umple – o învață bine –, atunci o trimite în inimă.
Fiindcă mintea este cea care hrănește sufletul și orice lucru bun sau rău vede
sau aude, treaba ei este să-l coboare în inimă, unde este centrul puterii
duhovnicești și trupești al omului, tronul minții. Când cel care se roagă își
ține mintea ca să nu-și închipuie nimic, ci ia aminte numai la cuvintele Rugăciunii,
atunci răsuflând ușor, cu o oarecare silință și voință, o coboară în inimă și o
ține înlăuntru ca într-o strânsoare, și rostește cu ritm rugăciunea: „Doamne
Iisuse Hristoase, miluiește-mă!”.
La început
spune de câteva ori Rugăciunea și respiră o dată. Apoi, după ce mintea se
obișnuiește să stea în inimă, spune la fiecare respirație o rugăciune. „Doamne
Iisuse Hristoase” și inspiră, „miluiește-mă” și expiră. Iar aceasta se repetă
până când Harul îl umbrește și începe să lucreze înlăuntrul sufletului. După
aceasta totul este contemplație.
Rugăciunea
se poate spune peste tot, și așezat, și în pat, și mergând, și stând în
picioare. „Neîncetat vă rugați. Întru toate mulțumiți”, spune Apostolul. Nu
trebuie să te rogi numai atunci când mergi să te culci, ci și în picioare, și
așezat. Este nevoie de luptă. Când obosești, așază-te. Și iarăși ridică-te în
picioare, ca să nu te prindă somnul.
Acestea se
numesc „făptuire”. Îi arăți lui Dumnezeu intenția ta cea bună. Apoi totul
depinde de El, dacă îți va da. Dumnezeu este începutul și sfârșitul. Harul Lui
le lucrează pe toate. El este forța motrice.
Cum se naște
și cum lucrează dragostea, ține de păzirea poruncilor. Când te scoli noaptea și
te rogi, când îl vezi pe cel bolnav și-l compătimești, când îi vezi pe văduvă,
pe orfani, pe bătrâni și-i miluiești, atunci te iubește Dumnezeu. Dar și tu Îl
iubești. El iubește mai întâi și Își varsă Harul Său. Și noi aceleași din
aceleași, „ale Tale dintru ale Tale”, Îi dăruim. Dacă tu cauți să-L afli numai
prin Rugăciune[1], să nu răsufli fără Rugăciune. Ia aminte numai să nu primești
imaginații, deoarece Dumnezeu este fără formă, nu poate fi cuprins în imagini,
fără culoare, este mai presus de desăvârșire. Nu poate fi supus
raționamentelor. Lucrează ca o adiere subțire în cugetele noastre.
Umilința
vine atunci când te gândești cât de mult L-ai mâhnit pe Dumnezeu, pe când Acela
este atât de bun, atât de dulce, atât de milostiv, plin de dragoste; Care a
fost răstignit și toate le-a pătimit pentru noi. Când cugeți la acestea și la
altele pe care le-a pătimit Domnul, ele îți aduc umilință.
Așadar, dacă
vei putea spune Rugăciunea cu voce și neîncetat, în două-trei luni te vei
obișnui cu ea. Te va umbri Harul și te va răcori. Numai s-o spui cu voce, fără
întrerupere. Iar când o va prelua mintea, atunci te vei odihni și nu o vei mai
spune cu gura. Și iarăși, când o lasă mintea, începe gura. Toată silința
trebuie dată limbii, la început, până ce te vei obișnui. După aceea, în toți
anii vieții tale, o va spune mintea fără osteneală.
Când vei
veni, așa cum spui, în Sfântul Munte, să vii să ne vezi. Dar atunci vom vorbi
despre alte lucruri. Nu-ți va rămâne vreme pentru Rugăciune. Rugăciunea o vei
afla atunci când mintea ta va fi liniștită. Aici, în timp ce vei merge pe la
mănăstiri, în altă parte, mintea ți se va răspândi la acelea pe care le vei
auzi și le vei vedea.
Eu sunt
sigur că vei afla Rugăciunea. Nu te îndoi! Numai bate direct la ușa milei
dumnezeiești și Hristos îți va deschide. Este cu neputință să nu-ți deschidă.
Iubește-L mult, ca să primești mult. De dragostea ta pentru El, multă sau
puțină, depinde dăruirea, multă sau puțină.
[1] Se
referă la rugăciunea: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!” sau „Rugăciunea
minții“.
Pr. ASB
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu