Dragii mei enoriași!
Cu prilejul sărbătorilor pascale vă adresez Dvs. cele
mai sincere felicitări, dorindu-Vă aceeași bucurie pe care au avut-o femeile
mironosițe, când L-au văzut pe Domnul Înviat și pacea pe care El a dat-o
Sfinților Apostoli, venind în mijlocul lor.
Aflându-ne în aceste momente de
sfântă prăznuire a Învierii din morți a Mântuitorului, să alegem viața, ci nu
moartea. Să alungăm din noi întunericul păcatelor, înviind la o viață pătrunsă
de duhul sfințeniei, bunătății, credincioșiei și al dragostei față de semenii
noștri.
Fie ca lumina Învierii Domnului
să Vă lumineze sufletele, iar biruința Mântuitorului asupra morții să Vă
încurajeze în nevoința duhovnicească și în mărturisirea lui Hristos Cel Înviat.
Fie ca această zi din an să ne aducă fiecăruia dintre noi
puterea jertfei în credință, înțelegere
și mărturisire, dragoste frățească și mai ales fie ca această zi să ne deschidă fiecăruia dintre noi ușa cea
mică a căii spre mântuire. Hristos a
înviat!
*
Formatorii de
opinie. De
la Duminica Floriilor până la Paști, zi de zi, prin Sfintele Evanghelii care se
citesc la slujbele de dimineață și de seară, retrăim momentele principale prin
care a trecut Mântuitorul în acea săptămână hotărâtoare pentru mântuirea
neamului omenesc. Observăm, că în Duminica Floriilor mulțime de locuitori ai
Ierusalimului și ai satelor din apropiere Îl primesc în capitală ca pe un
împărat, rege sau comandant de oști întors victorios de pe câmpul de luptă.
Trei ani străbătuse cetățile și satele Palestinei, învățase poporul, vindecase
nenumărați bolnavi și înviase mulți morți. Vestea despre El depășise granițele
țării și se dusese până la Roma. Împăratul roman dorea să-L cunoască. Puțin a
lipsit ca să nu fie luat de autorități și dus la Roma! Însuși medicul
împăratului, om cu o vastă cultură, și-a părăsit toate ale sale și s-a dus să-L
cunoască pe Domnul Iisus, dar mai ales să-I vadă metodele prin care vindecă
bolnavii. A sfârșit prin a-I deveni unul din cei șaptezeci de ucenici. Corăbii
supraaglomerate străbăteau Mediterana, ducând spre Palestina pelerini.
Drumurile de pe uscat, atât din Europa, din Asia Mică, din nordul Africii, erau
bătătorite de grupuri de călători, care mergeau să-L vadă pe Iisus și să-i
ceară ajutorul. El îi primea pe toți, îi vindeca și nu percepea nici o plată
pentru aceasta. Cred că și azi s-ar produce același fenomen, dacă ar apare
undeva în lume cineva cu asemenea puteri miraculoase.
Cei care-l ovaționau la intrarea în Ierusalim erau impresionați în mod
deosebit. Învierea lui Lazăr cel mort de patru zile din Betsaida, un sătuc din
apropiere, fusese picătura care umpluse paharul admirației. În uralele
mulțimii, revenea mereu sloganul ,,Fiul lui David!” Ori, David fusese cel mai
de seamă rege al poporului Israel. A spune despre cineva care se bucura de o
asemenea popularitate că este descendentul regelui David, făceai o afirmație
indirectă, că acela este moștenitorul legitim al tronului. Stăpânirea romană nu
putea accepta o asemenea situație. Nici stăpânirea religioasă a evreilor nu-L
putea accepta pe Domnul Iisus. El era, într-adevăr, evreu. Crescuse în umbra templului, fusese tăiat împrejur,
participase la slujbe în temple și sinagogi, vorbise preoților și poporului în
repetate rânduri. Și, totuși, deși era de-al lor, ceva în învățătura Lui era nou,
necunoscut teologilor mozaici. Adăugând și faptul că puterea dumnezeiască a lui Iisus îi aducea o
popularitate fără precedent, clerul evreiesc nu-L mai putea suporta. Invidia
atinsese apogeul. Iisus era socotit ca un sectar, ca un eretic din punctul lor
de vedere. Era prea mare și făcea prea multă umbră, cum ar fi spus mai târziu
Nicolae Iorga!
În acest context, mai marii zilei au hotărât moartea Domnului Iisus,
,,dar se temeau de popor”, cum spune Evanghelia. Au vrut să-L omoare în ascuns,
ca să nu știe poporul, dar dispariția Lui nu putea fi trecută cu vederea.
Atunci și-au pus în funcție armata de ,,formatori de opinie”, de
,,propagandiști”, cum i-am numi astăzi. Aceștia au acționat pe două planuri. În
primul rând au început să-L discrediteze în fața poporului, pe străzi, unde
aveau posibilitatea, pentru a-I strica imaginea publică. În al doilea rând, au
participat la procesul lui Iisus, ca ,,public” atent selectat, care să răspundă
comenzilor ce aveau să le primească. Ne surprinde, când, la procesul lui Iisus,
- proces politic incontestabil-, ,,mulțimea” strigă înverșunată ,,Să se
răstignească! Să se răstignească!” ,,Sângele
Lui asupra noastră și asupra copiilor noștri!” Era același ,,popor”
care-L primise în Ierusalim cu patru zile înainte? Nu! Categoric nu! Aceștia
erau acoliții stăpânirii, oamenii fără coloană vertebrală, lingăii, profitorii,
care executau fără crâcnire ordinele stăpânirii. Mai mult! Ca să vedem că
gloata aceasta de oportuniști și executanți este lipsită de gândire proprie,
vedem că cere eliberarea lui Baraba, un tâlhar notoriu, care jefuia călătorii
la drumul mare, omora, făcea spargeri etc. Aceasta era ,,masa de manevră” a
stăpânirii, ,,alegerea poporului”.
Formatorii aceștia de opinie își
fac cu succes datoria, fiindcă pe drumul Golgotei, când Iisus Își ducea crucea
spre locul răstignirii, mulțimea Îl urmează tăcută, ca într-un convoi mortuar.
Unde este entuziasmul și atașamentul manifestate duminică? Era doar vineri, în
aceeași săptămână! Se întâmplase ceva și cu mulțimea. Fusese manipulată. Formatorii
de opinie reușiseră s-o convingă că Iisus nu e așa cum crede ea, ci este
vrednic de moarte, așa cum au decis judecătorii Lui, atât ci religioși, cât și
cei politici. Poporul acesta nu se ridică să-L elibereze pe Iisus. Era doar tot
Fiul lui David, speranța lui de libertate. Mulțimea privește pasivă, sau
plângând, neputincioasă, fără să riște nimic, de la distanță, cum Iisus este
răstignit și, o dată cu El, și speranța ei de mai bine!
Formatorii de opinie au existat în
toate timpurile și în toate locurile. Ei au fost mână și armă pentru stăpânire,
propagandiști fără scrupule, care, pentru un blid de linte, pentru o amărâtă de
recompensă, și-au vândut și mama, și tata, și frații, și surorile, și
prietenii, și colegii, și eroii, și martirii, și sfinții, și idealurile
neamului. Pe vremea lui Iisus strigau, urlau, loveau, până convingeau sau
reduceau la tăcere. Pe vremea noastră îi vedem adesea pe ecrane, pe hârtie, pe
pancarte, încercând să ne convingă că albul este negru și invers, că nu-i adevărat
ce vedem noi, ci-i adevărat ce ne spun ei, că-n fața noastră e pământul
făgăduinței, deși vedem bine că-i o prăpastie fără ieșire!
În vechile biserici și mânăstiri
este pictată judecata universală de la sfârșitul lumii. Cei din dreapta
Judecătorului sunt în rai, iar cei din stânga se zbat într-un fluviu de foc.
Deasupra unora este scrisă meseria sau categoria socială din care au făcut
parte în viață(negustor, soldat, desfrânat, preot, împărat etc.). Mai sunt însă
și unii deasupra cărora nu scrie nimic. Cu siguranță că printre aceștia sunt și
formatori de opinie!
Cine are urechi de auzit, să
audă!
*
Sfaturi părintești. Din cartea Părintelui Arsenie
Boca, Cărarea
Împărăției, mai spicuim:
,,O SORĂ A VIEŢII... Nu suntem născuţi de
timp, ci de veşnicie. Aşa se face, că avem într-o fărâmă de ţărână şi
celălalt tărâm. Deşi trăim o vreme îmbrăcaţi de lumea aceasta, totuşi ni
se întâmplă clipe când fratele vis şi sora moarte ne dau târcoale şi
ne despică făptura în două. Avem clipe în care scăpăm
de sub chingile celor patru dimensiuni ale lumii văzute şi
ne trezim deodată într-un alt mod de-a fi şi pătrundem într-un alt mod
de-a cunoaşte. Întâmplările următoare ne pot pune pe cale:
Povestea cineva, zicând: ,,Se făcea că eram un om sărac, cu
nevastă şi copii şi n-aveam nici o avere. Lumea se-nrăise
şi nimeni nu mă ajuta; drept aceea, m-am gândit să mă fac şi eu la fel şi să
merg să fur. Deci, într-o noapte am plecat să fac isprava ce o plănuisem. Dar, nefiind un priceput în meserie, mi s-a întâmplat
să fiu prins de paznici, care m-au
legat şi m-au băgat în temniţă. După mai multă vreme m-au chemat la judecată pentru tâlhărie. M-au judecat şi
m-au osândit la moarte. Drept aceea, ducându-mă afară din cetate, legat fedeleş
cu mâinile la spate, ne-am oprit
într-o pădure, unde aveau să mă spânzure de-o cracă. Când îmi strânseră ştreangul de grumaz, tresării de spaimă şi mă trezii din vis. Eram leoarcă de sudoare,
dar izbăvit de ştreang.
Ce se întâmplase ? Dormisem pe spate şi din tavan, drept de
deasupra mea, se dezlipise o bucată de
tencuială care-mi căzuse tocmai pe grumaz şi care mă
trezise. Aşadar, eu trăisem o istorie întreagă,
care cuprindea atâtea lucruri răsfirate pe aşa de
multe zile, adunate într-o clipă.”
În hrisoavele unui
bătrân din Sfântul Munte, se găseşte întâmplarea următoare: ,,Un
slăbănog venise în Kapsala. Era bolnav de mai mulţi ani de zile şi-şi pierduse
răbdarea. Slăbise cu sufletul şi, plângând, se ruga lui Dumnezeu să-i scurteze
viaţa. Un înger se arătă şi-i zise
bolnavului: ,,-Prea bine,
frate, Domnul în milostivirea Sa nemărginită îţi ascultă rugămintea. El scurtează viaţa ta pământească, dacă te învoieşti,
ca pentru un an de suferinţe ce-ai mai avea de răbdat pe pământ(…), să petreci trei ceasuri în muncile iadului. Păcatele tale cer curăţirea ta
prin suferinţele propriului tău
trup(…). Pentru tine, ca şi pentru
toţi credincioşii, nu este altă cale spre Cer, decât calea Crucii, care a fost arătată de Dumnezeu-Omul,
Cel fără de păcat. Calea Crucii te
face să suferi. Poți să vezi, deci, ce sunt suferinţele veşnice, unde merg toţi păcătoşii: dar tu nu vei suferi decât
vreme de trei ceasuri, după care vei
fi scăpat din munci, prin rugăciunile Bisericii.
Nenorocitul începu a cugeta: încă un an de suferinţe
pe pământ e o vreme tare lungă! Mai bine rabd trei ceasuri suferinţele de dincolo;
şi zise îngerului: ,,- Mă învoiesc să merg
în iad!” Îngerul îi luă sufletul şi
-1 închise în temniţele iadului. ,,- După trei ceasuri voi veni să te caut!” îi
spuse îngerul, cu mângâietoare
grăire. După plecarea îngerului,
totul se întunecă, un întuneric de smoală, o strâmtoare cumplită, un vuiet
sfâşietor de suspine ale sufletelor păcătoase,
duhuri rele cu ochii de văpaie şi cu urâciunea lor îl împrejmuiau şi-i îngheţau făptura, iar el nu se putea
apăra cu nimic; toate acestea îl cuprinseră cu nişte gheare de groază şi -1
cufundară într-o spaimă nespusă. Nu
vedea nimic, deşi suferinţa şi plânsul strigau de pretutindeni. Ochii arzători ai demonilor luceau
în întuneric şi se vedeau deasupra
umbrele lor pocite, care se repezeau la dânsul, gata să -1 sfărâme şi să -1 înghită într-o sorbitură de
fiară. Nenorocitul suflet începu a
striga de spaimă, însă nu răspundea nimeni la strigătele sale, decât răsunetul
hăului, prăpăstuit de dihănii.
Ceasurile i se părură ani. Ba chiar i se păru că are sute de ani în muncile
acelea şi îngerul tot nu mai venea. Aşa-l încleşta deznădejdea, că îngerul nu se va mai întoarce şi scrâşni
deodată din dinţi. Nu -1 auzi nimeni,
căci toţi păcătoşii din temniţă nu se ocupau decât de ei înşişi şi de propria lor muncă; iar sălbaticii demoni luau
în bătaie de joc suferinţele lor. Tocmai când scrâşni a doua oară, dulcea lumină a
slavei îngereşti coborî deasupra
chinuiţilor şi cu zâmbet ceresc îl întrebă: ,,- Cum te afli, frate ?”
,,N-aş fi crezut vreodată că şi îngerii să mintă!” mormăi nenorocitul, cu glasul frânt de durere. ,,- Ce voieşti să zici?” întrebă îngerul cu
liniştea de cer. ,,- Vreau să zic, că mi-ai tăgăduit să mă
scoţi de-aici după trei ceasuri şi iată c-au trecut sute de ani de când
mă chinuiesc aici!” ,,- Ce zici tu ? Sute de ani ?” zise îngerul, cu zâmbetul
lin. ,,Un ceas a trecut de când te-am
părăsit şi mai ai încă două de rămas aici!” ,,- A trecut un ceas şi mai am două! Oare,-i cu putinţă să nu fi trecut decât un ceas ? Nu mai pot îndura chinurile
acestea, nu mai am putere! De cumva e cu putinţă şi ar vrea Dumnezeu,
rogu-te scoate-mă de-aici! Vreau mai bine a
răbda pe pământ ani şi sute de ani, ba chiar până la ziua de apoi, numai scapă-mă de-aici: fie-ţi milă de mine!” Aşa se sfârşea de durere bietul suflet,
întinzându-şi mâinile spre îngerul luminii, care îi răspunse: ,, -Dumnezeu, fiind Tatăl îndurării, s-a milostivit de
tine şi te scoate de-aici; dar tu, frate, să-ţi aduci aminte când te-i întoarce
pe pământ cât de mari sunt muncile
de-aici, faţă de oricare dintre cele
pământeşti şi că-i mai bine să-ţi împlineşti pocăința până eşti în trup, decât după aceea!” Când îngerul isprăvi cuvântul, bietul slăbănog se trezi pe pământ, învăluit de soare, iar ceasul de alături
arăta mai mult c-o oră. Era fericit
ca un izbăvit din iad.
Pozne de astea ne
mai face sora moarte şi cu alte prilejuri. Aşa, de pildă, e îndeobşte
cunoscut faptul că cei ce cad năprasnic într-o primejdie de moarte, într-o
clipă îşi văd toată viaţa lor trecută. Tot conţinutul memoriei se dezlănţuie ca un potop şi se prăvăleşte
peste strunga conştiinţei pe care o îneacă şi pe
urmă uită totul: şi-au pierdut conştiinţa... Faptul acesta, al filmării vieţii de ani de
zile într-o clipă, fireşte, nu e de firea trupului, ci
de firea sufletului. Dacă îmbinarea
sufletului cu trupul n-ar fi strunită din voia lui Dumnezeu, însuşirile
sufletului ar fi ca nişte fulgere, care ar pârli într-o clipă fărâma de ţărână în care zăboveşte suflarea lui
Dumnezeu. Suntem însă o suflare de iubire a lui Dumnezeu. Aşa se face că, după trup, suntem un picur de rouă, față de un cosmos fără
margini, care însă începe tot în conştiinţa
noastră. Când sora moarte ne dezleagă de trup,
ne face un mare bine, fără să ştim şi fără să
vrem. Tot ce e rău în lumea asta: neştiinţă, neputinţă, întunericul, păcatul
cu miile lui de gheare, prin moarte încetează. Răul e osândit la moarte,
deci moartea ni-i un ajutor. Nu trupul este răul, dar prin moarte se
omoară răul cu desăvârşire, de aceea la vreme trupul va învia din morţi. În
moarte-i învierea.
Deocamdată, moartea pentru suflet e o adevărată slobozire
din temniţă; iar pentru trup, încetarea
răului ce dăinuia prin mecanismul naşterilor pătimaşe. Deci, când va fi învierea
morţilor, trupurile vor dobândi acea mutaţie
cosmică după care nu vor mai fi supuse, ca-n veacul de acum, îngrădirilor vremelniciei. Oamenii fug, cât pot mai mult, de fiorul cunoaşterii, - a unei cunoaşteri de ei înşişi în relaţie cu Dumnezeu, în
relaţie cu nemurirea sufletului, în relaţie cu binele şi răul. Cu un cuvânt,
fug până la moarte de orice
cunoaştere existenţială. Astfel, ceea ce nu cunosc ei, fiind stăpâniţi de o
lene biologică, li se pare că nu există de fapt şi dorm vremea vieţii pământeşti pe urechea aceea. Situaţia se schimbă brusc în momentul morţii.
Toate lucrurile pe care trebuiau să le
cunoască în vremea vieţii, dar au fugit de ele sau le-au tăgăduit, năpădesc peste ei cu o evidenţă de
neînlăturat. În vremea vieţii
pământeşti cunoaşterea rămâne la libertatea omului: dacă voia să cunoască, putea cunoaşte: nu voia să
cunoască, rămânea în necunoştinţă.
Îndată după moarte, însă, libertatea aceasta se suspendă şi sufletul cunoaşte fără să vrea, ceea ce s-a
ferit să facă pe când era îmbrăcat
în trup. Cunoaşterea are două momente mari: momentul morţii, când sufletul se dezleagă de necunoştinţă şi momentul
învierii, când se dezleagă şi trupul de necredinţă. Căci necredinţa îşi are
obârşia mai mult din convieţuirea sufletului cu trupul. Or, şi el trebuie să
întovărăşească şi cunoştinţa şi credinţa. Moartea dezleagă sufletul de trup şi
astfel sufletul ajunge la cunoştinţa spiritualităţii şi a nemuririi sale;
învierea dezleagă trupul desăvârşit de moarte şi de necredinţă. Moartea şi învierea
împlinesc, în privinţa conştiinţei şi a izbăvirii de rău, ceea ce nu pot
împlini nici cele mai impresionante nevoinţe ale sfinţeniei. Până ce nu trecem
şi prin porţile acestea, cunoştinţa noastră e numai frântură.
*
Nu-i singur Iuda vinovat… Cu acest titlu, poetul Costache Ioanid a scris o frumoasă poezie. Iat-o:
,,Nu-i singur Iuda vinovat
de sângele ce se dădu.
Nici marii preoţi, nici Pilat,
ci lumea-ntreagă prin păcat!
Şi eu, şi tu…
de sângele ce se dădu.
Nici marii preoţi, nici Pilat,
ci lumea-ntreagă prin păcat!
Şi eu, şi tu…
Nu drumul greu spre Golgota,
nici biciul, când Iisus căzu.
Şi dacă crucea grea era,
povara noastră şi mai grea!
Şi eu, şi tu…
nici biciul, când Iisus căzu.
Şi dacă crucea grea era,
povara noastră şi mai grea!
Şi eu, şi tu…
Nu patru cuie L-au pătruns,
când El pe cruce se-aşternu.
Ci noi, cu sufletul ascuns,
cu mii de patimi L-am străpuns!
Şi eu, şi tu…
când El pe cruce se-aşternu.
Ci noi, cu sufletul ascuns,
cu mii de patimi L-am străpuns!
Şi eu, şi tu…
Nu doar bătrânii cărturari,
nu doar mai marii preoţi, nu!
Şi noi am râs cu ochi murdari,
şi noi suntem cei doi tâlhari!
Şi eu, şi tu…
nu doar mai marii preoţi, nu!
Şi noi am râs cu ochi murdari,
şi noi suntem cei doi tâlhari!
Şi eu, şi tu…
Şi nu ostaşilor prin sorţi
cămaşa albă Şi-o dădu.
Ci tuturor! Dar tu n-o porţi!
Şi, fără ea, toţi suntem morţi!
Şi eu, şi tu…
cămaşa albă Şi-o dădu.
Ci tuturor! Dar tu n-o porţi!
Şi, fără ea, toţi suntem morţi!
Şi eu, şi tu…
Nu doar în stânci, sub lilieci,
nu doar sub lespede zăcu.
Ci L-am ascuns ca pentru veci
sub piatra unor forme reci,
Şi eu, şi tu…
nu doar sub lespede zăcu.
Ci L-am ascuns ca pentru veci
sub piatra unor forme reci,
Şi eu, şi tu…
Şi-acum Iisus cel condamnat
azi El te-ntreabă :,,Da sau nu ?
Eşti tu sau nu eşti vinovat?”
Eu am spus da! Şi-am fost iertat.
azi El te-ntreabă :,,Da sau nu ?
Eşti tu sau nu eşti vinovat?”
Eu am spus da! Şi-am fost iertat.
Eu am spus da.
Dar tu ? Dar tu?…
Dar tu ? Dar tu?…
*
Paradoxul vremii
noastre. Din
scrierile regretatului scriitor și gânditor Octavian Paler spicuim un text de zile mari, care are acest titlu: ,,Paradoxul vremurilor noastre în istorie este
că avem: clădiri mai mari, dar suflete mai mici; autostrăzi mai largi, dar
minţi mai înguste. Cheltuim mai mult, dar avem mai puţin; cumpărăm mai mult,
dar ne bucurăm mai puţin. Avem case mai mari, dar familii mai mici, avem mai
multe accesorii, dar mai puţin timp; avem mai multe funcţii, dar mai puţină minte,
mai multe cunoştinţe, dar mai puţină judecată; mai mulţi experţi şi totuşi mai
multe probleme, mai multă medicină, dar mai puţină sănătate. Bem prea mult,
fumăm prea mult, cheltuim prea nesăbuit, râdem prea puţin, conducem prea
repede, ne enervăm prea tare, ne culcăm prea târziu, ne sculăm prea obosiţi, citim
prea puţin, ne uităm prea mult la televizor şi ne rugăm prea rar. Ne-am
multiplicat averile, dar ne-am redus valorile. Vorbim prea mult, iubim prea rar
şi urâm prea des. Am învăţat cum să ne câştigăm existenţa, dar nu cum să ne
facem o viaţă. Am adăugat ani vieţii şi nu viaţă anilor. Am ajuns până la lună
şi înapoi, dar avem probleme când trebuie să traversăm strada să facem
cunoştinţă cu un vecin. Am cucerit spaţiul cosmic, dar nu şi pe cel interior. Am
făcut lucruri mai mari, dar nu şi mai bune. Am curăţat aerul, dar am poluat solul,
am cucerit atomul, dar nu şi prejudecăţile noastre. Scriem mai mult, dar
învăţăm mai puţin. Plănuim mai multe, dar realizăm mai puţine. Am învăţat să ne
grăbim, dar nu şi să aşteptăm. Am construit mai multe calculatoare: să deţină
mai multe informaţii, să producă mai multe cópii ca niciodată, dar comunicăm
din ce în ce mai puţin.
Acestea sunt vremurile fast-food-urilor şi digestiei încete; oamenilor
mari şi caracterelor meschine; profiturilor rapide şi relaţiilor superficiale. Acestea
sunt vremurile în care avem două venituri, dar mai multe divorţuri, case mai
frumoase, dar cămine destrămate. Acestea sunt vremurile în care avem excursii
rapide, scutece de unică folosinţă, moralitate de doi bani, aventuri de-o
noapte, corpuri supraponderale şi pastile care îţi induc orice stare, de la
bucurie, la linişte şi la moarte. Sunt nişte vremuri în care sunt prea multe
vitrine, dar nimic în interior. Vremuri în care tehnologia îţi poate aduce
această scrisoare şi în care poţi decide fie să împărtăşeşti acest punct de
vedere, fie să ştergi aceste rânduri.
Aminteşte-ţi să-ţi petreci timp cu persoanele iubite, pentru că nu vor
fi lângă tine o eternitate. Aminteşte-ţi să spui o vorbă bună copilului care te
venerează, pentru că acel copil va creşte curând şi va pleca de lângă tine. Aminteşte-ţi
să-l îmbrăţişezi cu dragoste pe cel de lângă tine pentru că aceasta este
singura comoară pe care o poţi oferi cu inima şi nu te costă nimic. Aminteşte-ţi
să spui ,,TE IUBESC” soțului/soției şi persoanelor pe care le îndrăgeşti, dar
mai ales să o spui din inimă. O sărutare şi o îmbrăţişare vor alina durerea
atunci când sunt sincere. Aminteşte-ţi să-i ţii pe cei dragi de mână şi să preţuieşti
acel moment pentru că într-o zi acea persoană nu va mai fi lângă tine. Fă-ţi
timp să iubeşti, fă-ţi timp să vorbeşti, fă-ţi timp să împărtăşeşti gândurile
preţioase pe care le ai.”
*
File de jurnal –
23 Dec. 1981. ,,Colindul cu icoana continuă.
Ieri a fost o vreme excepțională, cu zăpadă, soare și temperatură acceptabilă.
A fost o adevărată plăcere din acest punct de vedere. Azi, însă, a plouat și a
fost ceață. Cu excepția unora, oamenii ne-au primit bine(…). Am întâlnit câteva
familii atât de sărace, încât, dacă le-aș fi urat ,,La mulți ani!” ar fi semănat mai mult a blestem.
Taica Nicolae Tărăbâc ne-a mai
povestit câte ceva despre vremea prizonieratului său în Siberia(14 ani). Mama
Ana, soția sa, ne-a povestit despre vremea când, rămasă singură, se lupta cu
greutățile și cu lipsurile ca să-și țină copiii în școli(…).
Gică Pleșan și nevastă-sa ne-a
povestit despre vremea ,,luptei de clasă”, vremea când au fost deportați cinci
ani în Bărăgan ca fruntași ai satului. Taica Gică, de 82 ani, fost căpitan de
cavalerie în armata regală, ne-a vorbit despre anchetele pe care i le-a făcut
maiorul de securitate Petrescu, despre constrângerile, persecuțiile și
abuzurile acestuia. L-au dus cu ancheta până la Craiova. Acolo, întâmplarea a făcut ca să-l găsească
pe Vasile Glavan, colonel, locțiitor politic al Inspectoratului Regional de
Securitate al Regiunii Oltenia, băiatul lui moș Vasile Glavan din Malovăț.
Acela nu s-a sfiit să-l sărute în fața
comandantului și să-i dea drumul acasă.
Se făceau presiuni asupra copiilor
aflați în școli, luându-li-se declarații, prin care ei își luau angajamentul
să-și educe părinții ca să nu mai vorbească împotriva regimului, pentru ca
aceste declarații să transforme apoi pe înșiși copiii respectivi în martori și acuzatori.
După deportarea în Bărăgan, lui Gică
Pleșan i-au luat casa și în ea s-au instalat Consiliul Popular, Miliția și
Poșta. La întoarcerea din Bărăgan, lui Gică Pleșan i s-a dat drept locuință o
parte din fostul grajd al familiei. Aici li se făceau tot felul de șicane,
ajungându-se adesea la certuri, care sfârșeau prin amenințări cu securea și cu
furca(…).
Pentru a-și recâștiga casa, Gică
Pleșan a ajuns cu dosarul de jalbe și de acte până la avocatul Vasile Pora din
București. Acesta, după ce a studiat cauza, l-a dus la Comitetul de Stat, la
secretarul Constantin Stătescu. Acesta, după ce și-a aruncat ochii peste
piesele din dosar, i-a spus: ,,- Spune-mi pe scurt, cine te-a nedreptățit?”
Gică Pleșan i-a spus: ,,- Hoții, bandiții și tâmpiții, pe care regimul i-a pus
să ne conducă în comune. Dvs. dați legi înțelepte, dar, până ajung la noi,
sunt contrafăcute și falsificate!” Și, cu toată ura și puterea sa, le-a tras o
înjurătură oltenească notabilităților comunale. Stătescu i-a spus: ,,- Du-te
liniștit acasă, că-ntr-o lună va veni cineva de la noi să rezolve și problema
dumneata. Însă, îți dau un sfat: nu-i mai înjura! Așa cum sunt, noi cu ei am
făcut ce am făcut. Dacă ar fi primit ordin unul dintr-aceștia ar fi tăiat omul.
Dacă te-am fi pus pe dumneata în locul unuia dintr-aceștia, n-ai fi făcut
aceasta!” Cu chiu cu cai, până la urmă Domnul Gică Pleșan și-a dobândit casa și
a obligat autoritățile locale să evacueze instituțiile instalate în ea”.
*
Ajutoare și
donații. În
această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: Domnul Ionașcu Marian din Londra(Anglia), fiu al satului
Malovăț: 300 lei; Doamna
Ivanovici Florica din București și Doamna
Enache Maria din
București: câte 250 lei; Doamna
Trocan Maria din
Lugoj, fiică a satului Bârda: 200
lei; Doamna Ing. Aurica Zăuleț din Tr. Severin, fiică a satului Bârda, Domnișoara Prof. Univ. Dr. Georgeta Ionașcu din București, fiică a
satului Malovăț, Doamna Ing.
Doina Teșilă din
Tr. Severin, fiică a satului Malovăț, Doamna Albulescu Maria din Tr. Severin, fiică a satului Malovăț, Doamna Ionescu Floarea din Câmpina(PH) și Domnul Luca A. Gheorghe din Tr. Severin, fiu al satului
Bârda: câte 100 lei; Doamna Zaharescu
Margareta din
Izvorul Bârzii(MH), fiică a satului Bârda și Familia Paicu din Tr. Severin: câte 50 lei;
Domnul Bazavan
Gheorghe(Primarul)
a achitat 50 lei pentru contribuția de cult.
Dumnezeu să le răsplătească tuturor!
*
În ziua de Joi, 20 Aprilie, organizăm o excursie la Azilul de bătrâni din Ilovăț. Conform hotărârii
Consiliului Parohial, transportul va fi suportat de către parohie. Tot parohia
va asigura o bună parte din alimentele ce le vom duce acolo(sarmale, mămăligă,
friptură, ouă, suc etc.). Cei care vor vrea să participe la această acțiune,
vor duce și dânșii din ceea ce le prisosește: mâncare, haine. Prin faptul că
parohia ca instituție are o contribuție
substanțială, chiar și cei care nu merg la Ilovăț vor fi prezenți acolo,
fiindcă din banii dumnealor vom asigura cele necesare. Această acțiune este un
ecou al inițiativei Episcopiei Severinului și Strehaei, intitulată Coșul de Paști.
*
Excursie-pelerinaj.
În ziua de Joi, 6 Aprilie, am efectuat o excursie-pelerinaj
pe următorul traseu: Bârda –
Malovăț – Motru – Tg. Jiu – Mânăstirea
Lainici – Petroșani –Hațeg – Mânăstirea Prislop (mânăstirea, mormântul Părintelui
Arsenie Boca) – Caransebeș (Mânăstirea Teiuș) – Mânăstirea Piatra Scrisă – Orșova –Severin
– Malovăț – Bârda. Au participat 100
persoane din
Malovăț, Bârda, Tr. Severin, Colibași, Valea Boierească, Godeanu, Balotești și
Malarișca. A fost nevoie să taxăm două autobuze. Totul s-a desfășurat în
condiții normale, fără evenimente neplăcute. Părintele Arsenie nu a rămas
dator, fiindcă o mânăstire a făcut comandă importantă de cărți parohiei
noastre.
*
Publicații. În această perioadă,
preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: Zâmbete, în ,,Datina”, Tr. Severin, an.
XXVII(2017), nr. 6861(7 apr.) , nr.
6861(7 apr.), p. 1; Impozit pe
prostie, în
,,Datina”, Tr. Severin, an. XXVII(2017), nr. 6863(11 apr.), p. 6;
Parohia noastră a publicat ediția a
doua a cărții regretatului Prof. I. Neacșu, Oastea pandurilor(180 pag.). Fiica autorului, Doamna Prof. Eugenia Bordeiașu din București, a cumpărat
tot tirajul.
*
Inspecții. În cursul zilei de 13 aprilie am avut două inspecții. De
dimineață au venit doi ofițeri de la ISU, iar la prânz doi ofițeri de la pompieri.
Am trecut cu bine, n-a fost zi cu ghinion!
*
Spovediri, împărtășiri. În zilele rânduite și nu
numai, am spovedit și împărtășit: 5+57+71+163=296
enoriași. Dintre
aceștia, 178 au fost copii. Au fost
credincioși din parohie, dar și mulți din Tr. Severin. Au fost copii din
parohie, dar și din Tr. Severin, Timișoara, chiar din Viena. ,,Păcatele” cele
mai grele ale copiilor au fost două: ,,Nu mi-am ascultat întotdeauna părinții!”
și ,,L-am supărat de multe ori pe Dumnezeu!” Este extraordinar cât mai există
aceste repere morale pentru tânăra generație!
Dumnezeu
să le ajute pe drumurile vieții!
*
Mulțumiri. Mulțumim cordial tuturor
enoriașilor și mai ales copiilor și tinerilor care au participat la slujbele
din Săptămâna Patimilor. Au avut o comportare exemplară, nu s-au înregistrat
acte de indisciplină, au păstrat liniștea și ordinea în biserică și în afara
bisericii. Mulțumim celor care au făcut efortul de a cânta Prohodul. A fost, într-adevăr, o săptămână de
intensă pregătire pentru Marea Sărbătoare a Învierii.
Dumnezeu
să vă ajute tuturor!
*
Licitații. În ziua de duminică, 23 aprilie, la ora 11,30, în biserica de la
Bârda, va avea loc licitația terenurilor bisericii din Bucium și din Dealul
Corbului pentru
anul 2017.
*
Anunțuri. - Începând cu 1 Mai, slujbele în duminici și sărbători vor începe la ora 8.00.
- Domnii George Bazavan(Ieleșnic) și Constantin Mănescu(zis Matei) doresc să decoperteze fosta Fântână de la Crucea Dragalinei, acoperită cu pământ de buldozere,
la construcția combinatului Romag. Roagă pe cei care cunosc bine configurația
zonei să încerce să localizeze izvorul, pentru a nu se face muncă inutilă prin
decopertarea unei suprafețe prea mari. După ce vor regăsi izvorul, vor construi
o nouă fântână, care va fi de folos călătorilor și nu numai sute de ani de aici
înainte. Dumnezeu să le ajute!
*
Înmormântări. În ziua de 19 Apr. am
oficiat slujba înmormântării pentru Coman
Sevastița (89
ani), iar în ziua de 14 Apr. pentru Cioabă
Margareta(84
ani) , amândouă din Malovăț. Dumnezeu să le ierte!
*
Program. În cursul lunii Mai avem următorul
program de slujbe: 6 Mai(Bârda-Malovăț); 7 Mai(Bârda); 13 Mai(Bârda-Malovăț);
14 Mai(Malovăț);
20 Mai(Bârda-Malovăț);
21 Mai (Dimineața
pomeniri la Bârda; slujbă la Malovăț); 25 Mai(slujbă la Bârda; pomeniri
la Malovăț, la ora 12); 27 Mai(Bârda-Malovăț); 28 Mai(Bârda).
În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit
la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe
adresa de e-mail: stanciulescubarda @gmail.com.
Sfintele Sărbători ale Paștelui să
aducă sănătate, pace și bucurii în casele și în sufletele Dvs.
Hristos a înviat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu