"Traim azi intr-un mediu
semicultural si parvenit, impulsiv si brutal.
Suntem departe, foarte departe de ce
am fost candva. Iar eu nu pot sa fiu decat frustrat si trist.
Ma simt exponentul unei lumi in
destramare.
Dar am
credinta ferma ca ceva se va schimba intr-o zi, ca vom ajunge la o societate cu
respect pentru valoare, prin care sa construim alta Romanie, la nivel
spiritual. Asta e ceea ce ne lipseste la momentul actual".
Sunt vorbe
spuse de intervievat, dar parca le-as fi spus eu insumi...
Un interviu captivant cu muzicologul
Viorel Cozma
Un personaj fabulos: Enescu
- As porni
dialogul nostru de la o curiozitate. Cum va explicati ca cea mai mare inflorire
a muzicii din istoria romanilor a avut loc in epoca interbelica?
- Ca sa ai cultura, trebuie sa ai intai
bunastare. Dupa unirea din 1918, romanii o duceau bine si tara intreaga era
cuprinsa de un mare avant patriotic, de o dorinta puternica de a face ceva
concret pentru aceasta Romanie Mare. Atunci au aparut institutii importante,
care ne lipseau si care au creat, prin prezenta lor, un cadru favorabil.
In 1920, Filarmonica se modernizeaza,
sub conducerea dirijorului George Georgescu, care se intoarce de la Berlin si
aduna in preajma lui crema absolventilor de Conservator.
In 1921,
Opera Romana devine institutie finantata de la buget. Apar Conservatorul si
Teatrul National de la Cluj. Apar radioul si discul si, odata cu ele,
posibilitatea de a-i asculta pe interpretii preferati si in saloanele de acasa.
Dar poate ca adevarata explicatie
pentru spiritul extraordinar de emulatie care a existat pe scena muzicii
interbelice este fabuloasa prezenta a compozitorului George Enescu.
Enescu a
reusit sa coaguleze in jurul lui personalitatile de varf ale epocii. El este
cel care, prin muzica, a sincronizat cultura romana cu cea occidentala. A avut
extraordinara dorinta de a ridica nivelul culturii romane si al muzicii in
special.
Facea circuite obositoare, mergea
in douazeci, douazeci si cinci de orasele de provincie sa cante Bach si, daca
era intrebat la ce bun, ca lumea simpla nu intelege o muzica atat de profunda,
el raspundea: "Nu-i nimic ca nu pricepe Bach, sa-l ia ca pe un
medicament!". In 1913, a instituit un premiu national de compozitie pe
care l-a acordat anual, pana in 1946, cand a parasit definitiv Romania
Mai mult, el
si dirija compozitiile castigatoare, pentru a le populariza. Enescu a fost un
far calauzitor pentru intreaga generatie interbelica, a ridicat nu doar nivelul
epocii respective, ci si al celei care i-a urmat.
Dupa cel
de-al doilea razboi mondial, am avut un manunchi de muzicieni adevarati, care
au fost recunoscuti peste hotare si care i-au dus lui Enescu faima mai
departe.
Despre ei s-a vorbit ca despre Scoala lui
George Enescu: Anatol Vieru, Stefan Niculescu, Aurel Stroe, Tiberiu Olah,
Pascal Bentoiu, Theodor Grigoriu, Dumitru Capoianu, Miriam Marbe.
- Ati putea
sa-i faceti un portret artistului si omului Enescu?
George Enescu
- Enescu a
fost o faptura cu totul exceptionala. Avea o memorie fantastica. Bela Bartok
i-a dat odata in tren o partitura. Enescu a citit-o atent de cateva ori, pana
la destinatie, apoi i-a returnat-o. A doua zi a cantat-o din prima, fara s-o
mai deschida.
Canta cincizeci si doua de volume
de Bach pe de rost. Dirija Wagner pe dinafara. Era parca venit din alta lume.
Canta din gura, canta la fluier, la pian, la vioara, la violoncel, la flaut, la
corn, la orga. Era un poliinstrumentist. Avea tot timpul ce povesti. Era
glumet, spontan, facea poezii, epigrame si cuplete. Avea dar literar si dar de
desenator. Era un excelent caricaturist.
Era tipul renascentist, cumula un
talent fabulos. Avea maniere, stia sa fie elegant cand se cerea, dar era si
nepretentios, de o mare modestie. Cand pleca in turnee, nu-si lua bilet la
vagonul de dormit. Se culca la clasa a doua, intins pe scaune, asa cum era
imbracat. Mergeau colegii lui si-l rugau pe seful de vagon sa nu mai bage pe
altcineva in compartiment, fiindca "maistrul doarme un pic ca ari concert
la Botsieni".
Cand ajungea, cu pantalonii
necalcati, suia direct in trasura si gonea la hotel. Era gurmand. Ii placea
mancarea buna. Si ii placeau mult femeile.
Era un barbat foarte frumos si
dorit. Cand se terminau concertele, navaleau femeile pe el sa-l invite la ele,
sa ia masa. In mare parte din fotografii, apare alaturi de femei frumoase din
societatea inalta. A avut nu stiu cate propuneri de casatorie. A avut si o fata
din flori, despre care nu s-a stiut nimic in timpul comunismului.
- Despre
cine e vorba?
Maruca Cantacuzino
- Fata lui a
fost croitoreasa la Opera Romana, de unde a iesit la pensie. A murit in
Bucuresti. A fost o fiinta foarte modesta, care nu s-a batut niciodata cu
nimeni sa demonstreze nimic. S-a multumit cu conditia ei.
- Enescu s-a
casatorit, totusi, dar foarte tarziu. Avea 57 de ani. De ce tocmai atunci?
- Marea lui
dragoste a fost Maruca Cantacuzino, pe care a iubit-o ca un nebun. A
cunoscut-o, din cate se pare, la Peles, prin 1911-1913, in cercurile Reginei
Maria, de care ea era foarte apropiata. Maruca era casatorita cu Misu
Cantacuzino, care se pare ca stia de idila ei cu Enescu. Misu a murit in 1928,
intr-un accident de automobil.
Tot atunci, Maruca l-a cunoscut pe
Nae Ionescu, de care s-a indragostit, la randul ei, nebuneste. Langa el, cum
marturisea in jurnalul ei, simtea cum ameteste, ghicind, sub pielea lui, pe
insusi Lucifer.
Relatia lor a durat sapte ani, iscand gelozii
cumplite din partea lui Enescu, cu care a intrerupt si reluat legatura de
foarte multe ori. Enescu a asteptat-o insa rabdator. Ce fascinatie trebuie sa
fi exercitat aceasta femeie asupra acestor barbati, ambii mai mici ca ea!
Enescu cu 3 ani, Ionescu cu 12! Cand acesta din urma a parasit-o, Maruca s-a
imbolnavit de nervi. Enescu s-a intors din strainatate, a intrerupt toate
concertele ca sa se ocupe de ea si a dus-o la tratament, la Viena.
De abia in 1938 i-a acceptat Maruca
cererea in casatorie. A fost o nunta foarte mica. Au locuit impreuna la Palatul
Cantacuzino, mostenit de la Misu, dar nu in odaile mari, somptuoase, ci in
casuta din spate, in fostele camere ale servitorilor. Apoi au plecat la Paris.
"Pe Calea Victoriei mirosea a
parfum frantuzesc"
- Ne-ati
vorbit de aristocratia vremii, dar cum era Bucurestiul oamenilor modesti, din
cartierele cu tramvai si cismea?
- Sa stiti
ca intreaga societate era marcata de o usoara burghezie. Dupa Unire,
agricultura mergea excelent in tara. Oamenii se instarisera. Ii vedeai frecvent
in restaurante, cofetarii si baruri. Lumea nu statea seara in casa.
La 8 seara se pregateau de iesit.
Mergeau cu familiile in cate doua locuri pe seara. Ieseau, de exemplu, la
restaurant, unde mancau si ascultau muzica, iar apoi intr-un bar, unde beau si
dansau. Vara mergeau la gradini. Duminica ieseau toti la plimbare, imbracati
frumos.
Pe Calea Victoriei mirosea a parfum
frantuzesc. De la Palat pana la CEC curgeau rauri de oameni. Unii se opreau la
cofetarii, sa comenteze pe cine au vazut, descantau cate trei ore o cafea,
alaturi de prieteni vechi. Si nu costa o avere sa faci asta! Burlacii, pe
atunci, mancau numai in oras!
Nu trebuia sa fii om bogat ca
sa-ti permiti.
- Unde se
putea asculta muzica in vremea aceea?
Viorel Cosma
- Depinde de
tipul de muzica. Intre razboaie, Bucurestiul rasuna de muzica. Da-i rusului
vodca, francezului cafea si ziare si romanului muzica si mancare! Vor fi toti
fericiti!
Cine voia sa asculte muzica culta
mergea la Ateneu si la Opera Romana. Sau la Sala Dalles, unde aveau loc
concerte de muzica de camera si lieduri.
Puteai sa-i asculti pe
compozitorii si dirijorii Theodor Rogalski, Paul Constantinescu, Martian
Negrea, Mihail Andricu. Oamenii astia mi-au fost profesori la Conservator,
imediat dupa razboi. Erau toti scoliti la Paris, aveau eticheta si maniere.
Adevarati intelectuali de rasa.
Tot asta a fost perioada marilor
nostri interpreti: pianistii Dinu Lipatti si Cella Delavrancea. Pe atunci se
mai putea asculta muzica culta si in saloanele mondene ale marilor doamne, care
dadeau serate muzicale. Chiar Cella Delavrancea organiza astfel de seri, la
care chema lume buna, oameni de litere, muzicieni. Se serveau tot felul de
prajiturele, de sendviciuri.
La inceput erau prezentate tinerele sperante
muzicale, care isi faceau numarul. Apoi urma un recital adevarat al unui artist
deja afirmat. Cella era casatorita Lahovary, avea mari posibilitati financiare,
isi permitea astfel de serate.
- Ati
cunoscut-o pe Cella Delavrancea?
- Da, am
fost si la ea in casa, pastrez si acum scrisorile de la ea. Era adorabila,
inteligenta, sclipitoare, un om cu care puteai sa stai de vorba ore in sir si
sa nu te plictisesti. Putea sa cante un repertoriu de 5 ore fara sa oboseasca.
Avea o forta barbateasca aproape. Foarte buna prietena cu dirijorul George
Georgescu, mi-a fost colega de catedra la Conservator. Ea i-a luat locul
Marucai in inima lui Nae Ionescu. A trait 104 ani.
"Sa
mananci peste batog si sa-ti cante Zavaidoc"
- Tot atunci
insa e si perioada marilor succese ale muzicii usoare, perioada din care ne-au
ramas cele mai bune romante, cea mai buna muzica lautareasca. Unde s-au lansat
marii interpreti?
Cella Delavrancea
- Muzica
usoara se asculta numai in restaurante. Existau in epoca saizeci si trei de
restaurante cu muzica! Va dati seama ce pleiada de artisti la atatea localuri!
Interpretii cantau la cel putin doua, trei restaurante si o gradina, pe seara.
Faceau toti tururi. In felul asta, la un restaurant vedeai mai multi artisti.
Restaurantele erau frecventate, si
ele, de clase sociale diferite. Erau, pe de-o parte, cele de langa gara, unde
cantau tarafurile Julea, Fanica Luca, Maria Lataretu. Catre centru erau
gradinile de vara ale boierimii: la Bufet, la Sosea, la Bonaparte (Floreasca)
sau terasa Otetelesanu, unde-i puteai intalni adesea pe Camil Petrescu, pe
Sadoveanu, pe George Calinescu.
Scriitorii erau oameni de lume,
erau o breasla cu mult mai mondena decat a compozitorilor, de exemplu. Dar in
fiecare cartier erau zece, cincisprezece carciumi, asa ca nu era nevoie sa
pleci de acasa pana nu stiu unde, daca voiai sa mananci.
La restaurantul Continental, unul din
cele mai selecte (azi vizavi de hotel Novotel) canta Grigoras Dinicu. Daca, de
exemplu, seara era concert cu Herbert von Karajan sau Yehudi Menuhin la Ateneu,
impresarii ii duceau dupa aceea la Continental, unde ii lua in primire seful de
sala, care le oferea un meniu gastronomic romanesc foarte rafinat si apoi ii
invita sa asculte muzica. Si canta Dinicu numai muzica clasica pana la 11
seara, apoi trecea, treptat, la populara, la hore, sarbe, veneau guristii.
Dupa 1 noaptea, se puneau pe
dansat: tango, foxtrot, cha cha. Si daca respectivii mai voiau sa petreaca, se
duceau la barul Zissu, unde era numai dans pana la 3 dimineata. La Zissu se
beau numai bauturi scumpe, sampanii, vinuri frantuzesti, lichioruri. Acolo
canta Jean Moscopol. Era un tip megaloman Moscopol. Vorbea frantuzit, se
imbraca in culori tipatoare, ca la Paris, umbla cu esarfe si palarii de fetru.
El nu canta decat in locuri bune, la cofetaria de pe Calea Victoriei, la Zissu
la bar, la Parcul Trandafirilor. Nu canta niciodata in carciumi si bodegi.
Cristian Vasile
Acolo il gaseai pe Zavaidoc.
Zavaidoc a cantat la Berbec si la Ciresica, langa Cismigiu, unde se golea
tramvaiul. I se facea reclama: "coboara neamule, sa mananci peste batog si
sa-ti cante Zavaidoc". Era un om mai simplu Zavaidoc, venit de la Pitesti.
Dar avea o voce formidabila, de opera, cu niste acute de tenor.
In alte restaurante cantau romante
Ioana Radu sau Mia Braia. Erau surori. Ioana era o femeie simpla, nu era culta.
Nu stia sa scrie decat cu litere de tipar. Mia facuse insa facultate. Erau fete
de plutonier major, venite de la Craiova. Mia s-a casatorit cu Petre Alexandru,
cu care a si cantat duete.
Ioana a avut cinci barbati cu
cununie. Avea o voce fantastica. Fuma cate un pachet de tigari pe ora si bea
cafele pana nu mai putea. I se ingrosase vocea ca la barbati. La romante, n-a
egalat-o nimeni, niciodata. Vedeti, lumea stia sa se si distreze pe atunci. Se
muncea pe branci, dar aveau si bucurii.
A ramas celebru in epoca un
personaj cu bani si foarte petrecaret, care obisnuia sa mearga seara pe la 10
pe Soseaua Kisseleff, unde era un sirag de terase si restaurante: la Bufet, la
Visoiu. Lua taraful cel mai bun, angaja sapte, opt trasuri, instala cantaretii
in doua din ele si in restul pe ceilalti cheflii din restaurant si mergea la
margine de Bucuresti, unde el avea o vie, sa chefuiasca toata noaptea cu vin de
Valea Calugareasca. Si avea si o tacaneala omul asta: urca lautarii sa cante in
cei doi stejari din curtea casei. Va puteti imagina ce chefuri se incingeau!
"Cand incepea sa cante Maria
Tanase, toata lumea lasa lingurile jos"
- L-ati
amintit pe Grigoras Dinicu, varful muzicii lautaresti, cel care a influentat
atatea generatii de interpreti. Ii dedicati multe pagini si in cartile dvs.
- Pe Dinicu l-am cunoscut tarziu, in
1946, era deja bolnav de cancer la laringe. Suferise si doua operatii. Am mers
de mai multe ori la el acasa, sa stam de vorba, dar in ultima perioada, nici nu
mai putea vorbi, ne scriam intrebarile si raspunsurile pe bloc-notesuri.
Maria Tanase pe scena
Dinicu era un lautar umblat, un
om care se scolise, care facuse Conservatorul, intalnise multa lume buna, canta
pe la ambasade, pe la festivaluri. Hora staccato a lui e inegalabila si azi.
La inmormantarea lui Dinicu, era
asa de multa omenire, ca s-a intrerupt circulatia de pe strada Finlanda, unde
locuise, si pe Soseaua Stefan cel Mare, pana la Lizeanu. Au venit 400 de
lautari din toata tara cu tambal, contrabas, violoncel, viori, si de la casa
lui pana la cimitir i-au cantat tot repertoriul. A fost fabulos. Parca a
explodat tot Bucurestiul de muzica. Nici Maria Tanase n-a avut asemenea
funeralii.
- Cu Maria
Tanase ati fost coleg de catedra la Liceul de Muzica. Era asa de teribila
precum se spunea?
- In 1953,
cand a fost numita profesoara la scoala de muzica, Maria canta la optsprezece
restaurante pe noapte. Avea sofer care o astepta in fata. In spate, pe
bancheta, era Faramita Lambru cu acordeonul - unul mic, negru, prost si gaurit.
Ii zicea Maria: "Da-te, mai, mai incolo, ca ai acordeonul spart si-mi faci
curent". Pana la urma, i-a cumparat ea unul mai bun.
Faramita era peste tot umbra
Mariei. La 9 seara, erau la Cina, la 9.20 la Continental, la 10 fara un sfert,
la Bufet. Cand incepea ea sa cante, toata lumea lasa lingurile jos. Nu misca
nimeni, timp de cincisprezece, douazeci de minute.
Faramita ii stia perfect
repertoriul, nu trebuia sa i se spuna decat: "do diez!",
"sarba!", "fa!". La restaurantele bune, avea un repertoriu
elevat. La miezul noptii, ajungeau si la carciumi.
Faramita Lambru
La Maria Bortoasa, in Calea
Grivitei, canta cantece porcoase, din vremea lui Anton Pann. Fiindca erau multi
care o stimau si o invitau la masa, spre dimineata, se intorcea la cate un
restaurant, cu Faramita alaturi. Mancau si cantau amandoi, pentru cate zece
prieteni. Era o femeie teribila Maria, sclipitoare, captivanta.
A fost casatorita cu mosierul
Clery Sachelarie, dar Maria nu era o femeie de tinut in frau. Era o sfarleaza.
A trait cu prim-ministri, cu ambasadorul Germaniei la Bucuresti, a fost
implicata in spionaj, chemata in Turcia de presedintele Turciei. Era o femeie
arzatoare, care se daruia mult. Nu se intalnea cu tine doar ca sa te sarute pe
frunte.
- Tot in
vremea cand Maria Tanase fascina Bucurestii cu vocea ei grava, orasul fremata
sub acordurile "Zarazei". Cum s-a nascut legenda acestei femei
atatatoare?
Ioana Radu
-
"Zaraza" a devenit celebra in interpretarea lui Cristian Vasile, pe
care l-am mai prins in viata. In 1929, in Uruguay, s-a tinut un concurs de
compozitii, iar premiul doi a fost castigat de aceasta melodie, compusa de un
oarecare Benjamin Tagle Rara. De acolo, melodia a ajuns la Paris si a fost
auzita de lautarii romani, care i-au cerut lui Nicolae Kiritescu sa scrie niste
versuri.
Kiritescu nu a facut o traducere. A
pastrat din textul initial doar cuvantul Zaraza, care nu era, in original, decat
un indemn de manat boii, un fel de "hais, cea!" Nu stia el asta
atunci! Cum nu a stiut nimeni. El a facut din Zaraza "un poem de nebune
dorinti", portretul unei femei irezistibile.
Tot el a inceput, la un pahar, sa
raspandeasca legenda ei: Cristian Vasile s-ar fi indragostit nebuneste de o
femeie, pe care apoi cineva, intr-o noapte, ar fi omorat-o. Scriitorul Mircea
Cartarescu a dus legenda la rafinament. Zaraza ar fi fost incinerata, iar urna
cu cenusa ei ar fi fost furata de insusi Cristian Vasile, care, in amintirea
iubirii lor, a inghitit cate o lingurita din ea, in fiecare zi, timp de un an
de zile.
Foarte departe de ce-am fost
candva...
- Domnule
profesor, in incheiere as vrea sa va mai adresez o intrebare. Credeti ca
Romania va ajunge vreodata sa egaleze perioada aceasta, interbelica? Mai poate
fi luata de romani drept reper sau e mai degraba un model depasit?
- Din nefericire pentru poporul
roman, ne aflam intr-un stadiu cu mult inferior epocii de atunci. Nu mai avem
in primul rand bunastarea de odinioara, care permitea oricarui om de rand
accesul la cultura si la viata mondena. Am pierdut constiinta patriotica, iar
asta e una dintre cele mai grave pierderi. Nu ne mai intereseaza tara asta,
probabil pentru ca nu mai avem nimic de revendicat.
Ne-am pierdut valorile, traim
intr-o confuzie totala a lor, asa cum se poate vedea si la evenimentele astea,
de tipul Zece pentru Romania. Ne-am pierdut simtul estetic, dorinta de a trai
frumos. Am pierdut respectul pentru oamenii cu adevarat valorosi, care au
realizat ceva pentru omenire.
Marii inventatori, marii doctori,
muzicienii, scriitorii, pictorii nu mai sunt azi respectati si recunoscuti. In
Academia Romana exista un singur membru corespondent in domeniul muzicii.
Ne-am pierdut modelele, care azi
traiesc retrase si refuza sa apara la televizor, de teama sa nu se compromita.
Un obicei care s-a pierdut: dansul in
restaurante
Ne-am captusit cu modele
false, modelul omului care reuseste usor, care se descurca, care stie sa faca
bani. Ne-am pierdut moralitatea. Ne-am pierdut manierele si educatia. Am uitat
sa ne mai imbracam frumos, sa ne mai purtam elegant.
Am pierdut - nu burghezia
materiala, ci burghezia spiritului, nobletea spirituala. Traim azi intr-un
mediu semicultural si parvenit, impulsiv si brutal. Suntem departe, foarte
departe de ce am fost candva. Iar eu nu pot sa fiu decat frustrat si trist.
Ma simt exponentul unei lumi in destramare.
Dar am credinta ferma ca ceva se va schimba intr-o zi, ca vom ajunge la o
societate cu respect pentru valoare, prin care sa construim alta Romanie, la
nivel spiritual. Asta e ceea ce ne lipseste la momentul actual.
La 30 martie, Viorel Cosma va
implini 88 de ani. Este doctor in muzicologie si, de-a lungul timpului, a fost
distins cu Premiul Academiei Romane, cu Premiul International al Criticii
Muzicale Artjus din Budapesta si de zece ori cu premiile Uniunii
Compozitorilor.
Este autorul a 99 de carti de
muzicologie, lexicografie si critica muzicala. A cunoscut personal aproape zece
mii de interpreti, compozitori, dirijori, lautari si muzicologi din Romania.
Lucreaza in prezent la
"Enciclopedia muzicii romanesti", lucrare de proportii, programata
pentru 10 volume a cate 500 de pagini fiecare, in formatul "Enciclopediei
Britanice".
RODICA F
Sursa: John Gionea
Un interviu de exceptie. O adevarata lectie de istorie, despre muzica si Bucurestiul interbelic. Un sumum de informatii total necunoscute generatiilor de dupa 1950.
RăspundețiȘtergereCu stima, Peter Brian