Adrian Dinu RACHIERU
Limba vs „limbajul de lemn”
Prinşi în furnicarul urban, printre
claxoane şi manele, suntem martorii unui fenomen îngrijorător.
Limba,
desigur un organism viu, în prefacere, suportă în ultimele decenii, dincolo de invazia
anglicismelor, un alarmant proces de sărăcire şi „birjărire” (cum ar spune
Constantin Călin), acompaniind explozia vulgarofilă. Degradarea vieţii
societale, dezinhibarea limbajului odată cu erupţia libertară (întreţinând
iluzia permisivităţii) au încurajat acest atentat, impunând, pe vectorul
globish, o limbă corcită (aşa-zisa romengleză), împănată cu înjurături neaoşe.
Încât, ne întrebăm: o mai fi „dulce şi frumoasă” limba ce-o vorbim?
Cum lumea a
încăput „în mâinile media” (alarmanta profeţie adeverindu-se cu asupra de
măsură), soarta limbii nu poate fi desprinsă de ceea ce, generic, numim
discursul mediatic. Încât, sociologic judecând, pornind de la constatarea că
produsele culturii media nu sunt un „divertisment nevinovat”, cum, îndreptăţit,
sublinia Douglas Kellner [1, p. 115], rezultă că dependenţa de media, şi ea o evidenţă,
favorizează, fie şi insidios, manipularea; iar suprasaturaţia care ne asaltează
nu încurajează o atitudine critică. Fără a fi, explicit, produse ideologice (în
sensul coerenţei şi „purităţii”), astfel de produse standardizate,
„amalgamate”, prin mesaje şi efecte, îşi dovedesc cu prisosinţă încărcătura
ideologică dacă avem în vedere, dincolo de controlul individului, impactul
oprimativ şi dominator, oricum persuasiv la scară societală. Ceea ce ar
presupune un sporit activism media în noua ciberdemocraţie tocmai în sensul
unei educaţii media, cultivând deprinderile critice şi promovând un interes în
creştere pentru formele alternative, A.D.R. – prof. univ. dr., decan al
Facultăţii de Jurnalistică, Universitatea „Tibiscus”, Timişoara. Dintre
volumele publicate (peste 20): Elitism şi Postmodernism, Editura Junimea, Iaşi,
1999; Bătălia pentru Basarabia, Editura Augusta, 2000; Alternativa Marino,
Editura Junimea, Iaşi, 2002; Legea conservării scaunului (roman, vol. I, II),
Editura Eubeea, Timişoara, 2002, 2004; Globalizare şi cultură media, Editura
Institutul European, Iaşi, 2003; Nichita – un idol fals?, Editura Princeps
Edit, Iaşi, 2006; Eminescu după Eminescu, Editura Timpul, Iaşi; Poeţi din
Basarabia (antologie critică), Editura Academiei Române, Bucureşti, şi Editura
Ştiinţa, Chişinău, 2010.
Provided by Diacronia.ro for IP 49.176.45.16
(2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română”98 ROMÂNĂ
frecventând
şi alte rute informaţionale (ca sursă a schimbării) în contextual exploziei
tehnologice. Pe de altă parte, sunt voci care, cu o înduioşătoare naivitate,
cer o abordare „protecţionistă”, incriminând, îndeosebi, violenţa mediatizată.
Întrebarea – de neocolit – priveşte putinţa (eficienţa) unei asemenea
recomandări. Cum mass-media au devenit un mediu de existenţă, altfel zis chiar
„aerul social” al epocii, ambientul nostru, e limpede că nu putem scăpa de o
astfel de putere „apăsătoare”, cotidian amprentată. Şi nici de experienţa mediată
care ne marchează, covârşitor, traiectul existenţial. Alfabetizarea media, idee
dragă lui Douglas Kellner, ar încuraja exersarea facultăţilor critice, îndepărtându-ne
– conform profeţiilor optimiste – de pasivismul consumerist, pentru a face loc,
după John B. Thompson, unui veritabil „proces hermeneutic” în „enigma”
receptării, fireşte într-o combinatorie personală. Dacă degradarea loisir-ului
nu poate fi contestată, nici gestul incriminator, sub umbrela unor metafore
totalizatoare („cultura excrementală”, de pildă) nu poate fi acceptat. Dar
extensia canceroasă a societăţii de divertisment, serializarea galopantă şi
impunerea „identităţii de piaţă” (Kroker şi Cook, 1986) sunt realităţi de
netăgăduit, conducând la implozia identităţii într-un acaparant vârtej
informaţional, favorizând dezorientarea şi nesiguranţa. Supremaţia massmedia nu
mai poate fi contestată. Noul tip de intimitate desocializează şi, prin
superficialitatea excitantă a noilor modele „învăţate” (norme, roluri, valori),
întreţine o dependenţă dezinteresată de reflexivitate. Încât a inculca şi a
consolida sentimentul responsabilităţii pare un imperativ al epocii, punând „sub
control” oferta mediatică, de o teribilă bogăţie de voci ideologice şi coduri
în conflict. Pare posibil? Ne amintim, Şcoala de la Frankfurt a respins în totalitate
cultura de masă. Or, corespondentul ei de azi – cultura media – „are viitor”.
Opinia aceluiaşi Douglas Kellner [1, p. 392] nu poate fi zdruncinată, se pare.
Dar soluţia întrevăzută de sociologul american gravitează în jurul acelei
obsesiv invocate pedagogii media de tip critic, cu „strategii explicite de pedagogie
culturală” [1, p. 393], frecventând forme alternative de cultură.
Cultura
fragmentului, reamintim, prin atentatul la identitate (dezintegrarea subiectului),
provoacă implozia sinelui postmodern şi ne aruncă în dispersie şi incoerenţă.
Cartea era cândva simbolul „culturii de stoc” ( Jean François Barbier-Bouvet). Azi,
cultura „de flux” întreţine un consumerism exacerbat şi o instabilitate permanentizată,
desacralizând lumea. Media sunt realul în spectacol, forţând vedetismul
meteoric şi nu fac decât să potenţeze irealismul societăţii reale (G. Debord).
„Invazia electronică” are o certă „disfuncţie narcotică” ( Joseph Klapper,
1960), obligându-ne la a trăi „prin delegare” ( Jean Stoetzel, 1951), compensativ,
seduşi de evazionism (escapist world), retrăind o experienţă regresivă ( J.
Hartley, 1987). Lumea media pare a umple vidul ( Jean Cazeneuve), iar consumul
media, de neevitat, măreşte gradul de dependenţă şi Provided by Diacronia.ro
for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba
Română” LIMBA ROMÂNĂ
AZI 99
sporeşte
grupul V. (al „violabililor”, după formula lui Tchakhotine, 1939). În fine,
după atâtea vorbe grele să mai adăugăm şirului de acuze un simptom de o maximă
gravitate: dispariţia sensului. Scena postmodernă, de o năucitoare caleidoscopie,
marchează ruptura cu societatea tradiţională, acuzată de un organicism neguros
şi ne invită în hiperrealitate; ea, spuneam, pulverizează sensul,
fragmentarizează subiectul şi, nu în ultimul rând, pierde legătura cu realul.
Totuşi, poate fi ignorată cultura media? Şi, mai ales, suspendă ea ideologicul?
După Douglas Kellner, copios citat aici, ecranul mental postmodern ne îmbie
într-un „deşert unidimensional de imagini” [1, p. 281], oferind modele de
identitate. E vorba însă de un individ „diminuat”. Fiindcă ideologia divertismentului,
dincolo de confortul clişeistic, este de pură ventilaţie mentală, „aşezându-ne”
în stereotipie şi sărăcie ideatică. Şi dacă blamata limbă de lemn slujea ca
mijloc de mascare a realităţii (deturnând comunicarea), nu mai puţin epoca
mediatică, prin indistincţia construită savant (hibridând realul), produce prin
standardizare şi infantilizare teleintelectuali (P. Bourdieu), aspirând chiar
la planetarizare. Râvnitul caracter universal-posibil [4, p. 57] al limbii de
lemn capătă o ciudată concretizare în societatea „de supraveghere”, ivită sub
paradigma vulnerabilităţii. Aici rezidă, de altfel, şi distincţia fundamentală.
Eroismul triumfalist, slujind tot o identitate de grup (în cazul comunismului),
face loc unui individualism „precauţionist” al tehno globalismului [5, p. 95],
subminând valorile tradiţionalismului. Dar în ambele cazuri recomandabilă
rămâne inserţia în „angrenaj”. Cultura eroică recunoştea apartenenţa clasială
(în sens marxist), piaţa mondializată a societăţii de consum, conştientizând
riscurile (legate de diversitate, alteritate), fără a atenta la mentalitatea
confortului (imposibil de a fi dislocat), procură mecanisme consolative,
recunoscând omniprezenţa riscurilor şi, implicit, vulnerabilitatea insului. De
unde nesiguranţa, apatia socială, regresivitatea emoţională, la adăpostul unor
şabloane comunicaţionale şi comportamentale. Fiindcă raţionalizarea tehnicistă
nu poate înlătura această anxioasă conştiinţă a vulnerabilităţii; extazul
postmodern, până la urmă, interesat de „suprafeţe”, produce „un nou tip de
nivelare” ( Jameson, 1984), înlocuind oferta polisemică, aptă de o bogată
decodare. Centrată pe imagine, cultura postmodernă, chiar încurajând amestecul
de stiluri, pare a se dispensa de profunditate; în consecinţă, decodarea,
trăind sub fascinaţia imaginilor, nu comportă dificultăţi şi în niciun caz nu
provoacă o frenezie hermeneutică, saturată de ideologie.
Conţinutul
ideologic se rezumă la descifrarea frivolă a suportului narativ, subjugat de
„piaţa de identitate” [1, p. 279]. Şi atunci putem vorbi de o critică ideologică
aplicată fenomenului mediatic? Subcultura tehnologiei de vârf a devenit
copleşitoare, proliferarea codurilor narative – vidate, de regulă, de o dominantă
culturală sub presiunea „comercializării” – încercând doar a oferi individului
electronic ceea ce D. Kellner numea „efectul de real”.
Riscurile
sunt Provided by Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728
© 2012
Revista „Limba Română” 100 ROMÂNĂ imense,
deoarece
societatea spectacolului încurajează masiv teledependenţa, implicit lansează
invitaţia la superficialitate, promovând un terifiant neoanalfabetism TV. Iar
pe de altă parte, în „era standardizării”, democraţia însăşi pare primejduită,
câtă vreme întârzie afirmarea unei contra-puteri, capabilă să blocheze efectele
sociale media (persuasiune, manipulare) ori, dimpotrivă, desocializarea pe
scară largă pe care o induce, cum s-a observat, noul tip de intimitate, tot de
cauzalitate mediatică. Declinul comunităţilor organice este evident. Iar
peisajul media, aplicând „categoriile gramaticale ale interesului globalizat”
(V. Nemoianu), se uniformizează. El, ciudat, întreţine bulimia consumeristă pe
fundalul unei atomizări sociale, stimulând individualismul agresiv,
standardizat, aliniat unei limbi de lemn pe care discursul mediatic o cultivă
dezinvolt şi o impune eficient, la scară planetară. Dacă aşa stau lucrurile, a
discuta funcţia lui ideologică (voalată) devine chiar o necesitate.
*
Într-o
lucrare monumentală (din 1951), încercând a descifra „originile
totalitarismului” şi propunându-şi a identifica mecanismele care au făcut
posibilă instaurarea unor regimuri totalitare (fie ele fasciste sau comuniste),
fosta studentă a lui Heidegger şi Jaspers, Hannah Arendt, observa că menţinerea
lor convoacă acţiunea conjugată a propagandei (sfidând realităţile prin
îndoctrinare) şi a instaurării teroarei, fireşte, după preluarea puterii. Mai
mult, Eugen Hadamowsky era de părere că „folosirea violenţei poate face parte
din propagandă” [apud 2, p. 448]. Cum propaganda totalitară, dovedind calităţi
demagogice şi îmbrăţişând limbajul scientismului profetic [2, p. 459], evadează
în ficţiune, e limpede că ea scapă de sub „controlul prezentului” [2, p. 454].
Atât
comunismul care anunţa triumfalist, în pofida unor eşecuri temporare, viitorul
de aur (incontrolabil) în numele verdictului implacabil al istoriei, cât şi
nazismul care flutura teza verdictului genetic îşi propuneau să transforme chiar
natura umană, nu doar circumstanţele sociopolitice. Fireşte, considerând în
prelungirea convingerii pozitiviste, pe urmele lui A. Comte, nu doar că
previzibilitatea e cu putinţă, ci că ea devine infailibilă. Ceea ce se cuvine imediat
semnalat în legătură cu propaganda totalitară ar fi teribila ei eficienţă, combinând
– nota tot H. Arendt – scientismul ideologic cu tehnica profetică [2, p. 454].
Vom încerca,
în cele ce urmează, să evidenţiem rolul limbajului de lemn în articularea şi
folosirea acestui mecanism. Cu o precizare însă, probată deja: nu credem că
limbajul de lemn ar fi o exclusivitate a regimurilor comuniste, aşa cum
sugerează Françoise Thom, o expertă în sovietologie. Cartea sa (La Langue de
bois, Julliard, Paris, 1987), tradusă şi la noi, consideră că limbajul de lemn,
cu fluxu-i malefic, ar fi „un produs jalnic al ideologiei” [3, p. 223],
Provided by
Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română” LIMBA ROMÂNĂ
AZI 101
iar „ora perestroikăi” ar fi vestit o nouă
fază a limbajului de lemn [3, p. 230].
Ca să fim
drepţi, orice epocă îşi inventează un limbaj de lemn şi el însoţeşte fidel
societatea umană. Altminteri, colapsul comunismului ar fi condus şi la decesul
acestui limbaj, ceea ce, din păcate, nu s-a întâmplat. Ca dovadă, înfloritorul
limbaj de lemn al tranziţiei, stimulat de societatea mediatică.
Nu ne-am
propus aici să descifrăm „funcţionalitatea” limbajului de lemn în contextul
regimurilor totalitare. Ne vom sprijini, bineînţeles, pe ipotezele redutabilei
cercetătoare Fr. Thom, cea care afirma tranşant că „istoria limbii de lemn
coincide cu cea a ideologiei” [3, p. 177]. Evident, limbajul devine instrument
al puterii şi se urmăreşte dominaţia prin limbaj, ceea ce ar fi (potrivit lui
H. Schelsky, 1976) „ultima fază a sclavizării”. Discursul, oferind o carcasă
doctrinară, devine mecanic, suferă de maniheism, polemism şi automatism, are o
izbitoare monotonie şi este lipsit de spirit autocritic. Dacă limba naturală
este anihilată de discursul ideologic, prin marxism – observa Fr. Thom [3, p.
206] – limbajul de lemn capătă „o vigoare nouă”. Totuşi, Marx nu scrie într-un
astfel de limbaj primitiv, devenit instrument de luptă politică şi prescriind,
pe un ton belicos, cuvinte-fanion. Experienţa totalitară cultivă frenetic
ficţiunile ideologice, folosind abuziv discursul hegemonic şi tehnicile
manipulatorii, ascunzând realul. Canoanele sovlimbii, de pildă, oferă un confort
clişeistic divorţând de gândire [cf. 3, p. 78] şi alunecă în vorbărie, fiind,
de fapt, un mijloc de mascare a realităţii în numele „logocraţiei populare”.
Suntem în
plină realitate discursivă (ca să preluăm sintagma lui J. Baudrillard, sociologul
francez denumind astfel societatea mediatică de azi). În ultimă instanţă, prin
limbajul de lemn înţelegem frazeologia stereotipă, acea „vorbire încremenită”
impunând un stil standard, conducând la pasivitate şi disimulare, rod al
intoxicării şi osificării. Acest Newspeak (G. Orwell), trăgându-se din „limba
de stejar” („greoaie”, figurativ) a lui Usakov (1935) şi cunoscând, prin anii
’70, consacrarea sub eticheta de langue de bois, intră, negreşit, prin efecte,
în lista stratagemelor comunicaţionale, generând „tăvălugirea stilistică” (cf.
Tatiana Slama-Cazacu; vezi 4).
Statul
totalitar are nevoie de un astfel de discurs politic, folosit abuziv, suferind
de impersonalizare şi maniheism. Limba de lemn serveşte ca vehicul ideologic
şi, în pofida stilului scientoidal (Zinoviev), e carenţată de un dualism de
bază: pe de o parte, dezvoltă o imagine războinică, agresivă şi, pe de altă
parte, această fecunditate lexicală cade într-o sintaxă sărăcăcioasă,
uniformizatoare. Idiomul sovietic, preluat în toate ţările-satelit, eliberează
acest şuvoi verbal golit de conţinut, pendulând între vigilenţă şi frică şi
foloseşte cuvinte-clişeu (mobilizatoare, verbe la imperativ sau viitor,
anunţând angajamente ferme), cu rol hipnogen [4, p. 75] evidenţiind stereotipii
de gândire cu pretenţii de „incantaţie magică”. Mascând realitatea, regimurile
totalitare iau, Provided by Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30
03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012 Revista „Limba Română” 102 ROMÂNĂ astfel, în
stăpânire limbajul, ridicând baraje cenzurale. Sechestrat, limbajul de lemn
devine „organul central al statului totalitar” [3, p. 142], oferindu-se ca
discurs multiplicat, cu sens unic, dorindu-se „a îngheţa” societatea civilă.
Ca
instrument al unei ideologii, limbajul de lemn – omniprezent – ocupă şi existenţa
publică, servind drept trambulină carieriştilor şi impunând, la scara societăţii,
o pedagogie de lemn [3, p. 142]. Ceea ce nu înseamnă că astfel de categorii „de
lemn” întâlneam doar în defuncta păsărească sovietică; societăţile hedoniste,
explozive în numele unui consumism fără frontiere, sunt, şi ele, private de
spiritualitate, oferind o cultură epidermică, slujind ideologia
divertismentului (ca supra-ideologie a epocii noastre). Logoreică, limba de
lemn sfârşeşte prin a mima comunicarea. Ea evidenţiază, la o cercetare atentă,
prăpastia dintre realitate şi limbaj (invocând, cu orice prilej, valorile
supreme); energia verbală, astfel eliberată şi cheltuită păgubos, cade într-o
„mare trăncăneală” (cum definea criticul M. Iorgulescu universul caragialean).
Privat de funcţia critică, limbajul de lemn, chiar „eliberat” de servituţile şi
presiunile statului totalitar, nu poate fi eradicat. Dincolo de cariera
glorioasă la noi a unor cuvinte-cheie (Schimbare, Reformă, Tranziţie etc.),
asistăm, la nivel planetar, la impunerea unui limbaj mediatic „lemnos”, infantilizând
publicul. Cultura „de flux”, oferind o avalanşă de imagini, ne aruncă –
potrivit lui Douglas Kellner – într-un „vârtej caleidoscopic de semiurgie
radicală” [1, p. 281]. Iată de ce studiile culturale sunt o armă a criticii
sociale [1, p. 398], trezind capacitatea de discernământ, în timp ce lava
informaţională revărsată nemilos şi practica zapping-ului conduc, dimpotrivă,
la atrofierea spiritului critic.
Limba de
lemn ca „produs jalnic al Ideologiei” (cf. Fr. Thom) întreţine un gol ideatic.
Hiperbolică, repetitivă, îmbibată cu îndemnuri mobilizatoare, ruptă de real şi
pândită de parodie, ea serveşte manipulării, realizând o comunicare deturnată.
Fiind o particularitate lingvistică existentă în orice dogmă / ideologie ,
limbajul de lemn şi-a descoperit potenţialităţile politice ale ideologiei prin
conducerile totalitare. Raţionamentul totalitar oferă la tot pasul câte un „alibi
retroactiv” [2, p. 458]. Să ne amintim că, în 1939, Hitler acuza financiarii
evrei că ar intenţiona să declanşeze un război mondial, avertizându-i că astfel
se va ajunge la anihilarea rasei. Sau că Stalin, în 1930, numea deviaţioniştii
o „clasă muribundă”. În ambele cazuri, e vorba de o exterminare anunţată
(profetizată), inserată însă unui proces istoric care va confirma aserţiunile
conducătorilor. Încât, concluziona Hannah Arendt, locuitorii unei ţări totalitare
nu pot fi decât executanţi sau victime [2, p. 606]. Or, mijlocul de acţiune
rămâne ideologia, iar vehiculul ei – faimoasa limbă de lemn, paralizând
spiritul civic. Să reţinem însă că toate ideologiile, ne asigura H. Arendt, cuprind
elemente totalitare [2, p. 609]. Fireşte, mişcările totalitare vor dezvolta
maximal aceste potenţialităţi, gândirea ideologică având pretenţia unei Provided
by Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română” LIMBA ROMÂNĂ
AZI 103 explicaţii totale,
cu aură de
infailibilitate, aptă însă de a oferi previziuni veridice. Instaurând, aşadar,
„tirania logicii” (ideologia fiind, literal vorbind, logica unei idei), statul
totalitar perfecţionează constrângerea terorii totale. Iar succesul dominaţiei
totalitare ar fi asigurat de incapacitatea oamenilor de a face distincţia
dintre realitate şi ficţiune, de neputinţa de a separa adevărul de fals.
Limbajul de lemn a fost exploatat nemilos în acest sens şi s-a dovedit un instrument
de o diabolică eficacitate.
Oricum,
mitul comunicării transparente trebuie abandonat, reamintea JeanFrançois
Dortier [6, p. 11]; omniprezentă, generalizată, comunicarea este asimetrică
(ambiguă / ambivalentă), cu numeroase capcane, obstacole, mize ascunse. Iar
receptarea, ca proces interpretativ, inferenţial, trezind rezonanţe emoţionale,
rămâne, nota Xavier Molénat [6, p. 212], o enigmă sociologică.
*
O constatare
la îndemână ne avertizează că cei ieşiţi dintr-un regim totalitar suportă
„amprenta totalitară” şi acuză conflictul dintre presiunea formative a
statului-partid (cu efecte perverse, încurajând minciuna, jocul duplicitar) şi
rezistenţa pe care unii chiar au dovedit-o. Personalitatea totalitară (ca
personalitate „dirijată”, depersonalizată, rod al eforturilor propagandistice)
ar fi tocmai produsul epocii totalitare. Trecând peste o uşoară inadecvare
(poate fi omul „strivit” o personalitate?), ne întrebăm dacă modelul de om nou,
parţial internalizat, cum recunoaşte Dan-Ioan Dascălu [7, p. 235], poartă
sigiliul totalitarismului şi manifestă, la scară de masă, un astfel de
comportament?
Parcă nu am
subscrie unei atari concluzii pe care titlul ales o anunţă ca posibilitate. Dar
pe care, să recunoaştem, semnatarul cărţii nu o aruncă, imprudent, pe masa
demonstraţiei.
Dan-Ioan
Dascălu purcede la o lectură în cheie psihosociologică a fenomenului totalitar
şi constată că noul tip de personalitate, suportând severul control al regimului
totalitar, fenomenele de masificare, persuasiune, manipulare traversează
experienţa resocializării [7, p. 77]. Modelul omului nou – ca proiect ideologic
– ţinteşte, de fapt, depersonalizarea. Iar internalizarea râvnită, angajând
voinţa politică a sistemului, rămâne – în majoritatea cazurilor – parţială, eşuând
într-o adaptare / adoptare instrumentalistă (V. Havel folosind chiar sintagma
de „autototalitarism social”). Socialismul şi-a propus programatic omogenizarea
socială. Altfel spus, o societate fără clase (ca obiectiv ideologic), rezultând
un ansamblu amorf, manipulabil, obedient [7, p. 103]. Este contextul totalitar
un mediu prielnic multiplicării personalităţilor? Dimpotrivă, câtă vreme vom
accepta, presaţi de realităţi, că „funcţionarea capilară a puterii” (M.
Foucault), sistemul carceral, gregaritatea, arbitrariul puterii Provided by
Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română” 104 ROMÂNĂ totalitare,
impunând – după formula lui C. Milosz – o
„gândire captivă”, politizează viaţa socială şi ideologizează politicul,
desfăşurând o „voinţă originară”: cea care vizează transformarea radicală a ordinii
sociale în funcţie de o anumită ideologie. Iar ideologia pusă la lucru de
partidul-stat avea nevoie de o pedagogie socială pe măsură. Idealul educativ
viza, de fapt, înregimentarea.
Personalitatea
totalitară (ca personalitate modală) este o construcţie dirijată (A. Neculau,
1999), oscilând între internalizare şi manipulare, sub presiunea „influenţelor
sociale”, orchestrate de aparatul propagandistic. Această pedagogie inventată,
fluturând idealul omului nou, doritor a se lepăda de „vechile obiceiuri”,
produce un individ de serie, adaptat noilor condiţii prin supunere. Contextul
totalitar, observa A. Michnick, este un amestec de teroare şi promisiune
socială, cultivând obedienţa. Individul, integrat în mecanismele sociopolitice,
devine un instrument eliberat de responsabilitate morală sau, ca să preluăm
sintagma lui S. Milgram, atinge „starea agentică”. Dar conflictul, semnalat
stăruitor de Dan-Ioan Dascălu, nu poate fi escamotat. Proiectul omului nou
întâmpină o rezistenţă difuză sau coagulată, îmbrăcând haina unei false
adeziuni. Încât personalitatea totalitară, ca produs al presiunii unui regim
forte, face din ideologie doar „coloratura unui ritual al supunerii” [7, p.
237]. Să fie vorba de un ins captiv, care s-a predat definitiv, îmbolnăvindu-se
de conformism? Sau, poate, eforturile aparatului birocratic al partidului-stat,
modelând personalităţile prin depersonalizare, nasc efecte perverse, îndemnând
la o domnie a minciunii (în dublu sens): pe de o parte, mistificarea realităţii
(practică obişnuită a regimurilor totalitare), pe de altă parte, ritualismul
(înşelând puterea), alimentând, dincolo de aparenţe, o rezistenţă difuză, dar
lăsând urme în mentalul colectiv. Experienţa totalitară păstrează astfel de
reziduuri traumatice şi subiecţii, chiar „neortodocşi” fiind (în sens ideologic)
– după vorba lui J. P. Deconchy –, rămân marcaţi, psihic şi moral.
Să ne
amintim că, în chingile totalitarismului, la adăpostul limbii de lemn, mimând
obedienţa, înflorea acea double think (Orwell), ambiguitatea morală,
schizofrenia la scară naţională, cultivând ambivalenţa şi dedublarea, limbajul
esopic. Noul „limbaj” (newspeak) întreţinea vorbirea cu dublu sens (doublespeak),
procedând orwellian: manevrând propagandistic „cuvinte hipnogene” şi minciuni
fundamentale, acceptate cu rol protector (adaptare, apărare), cosmetizând
realitatea; conştientizând însă falia care despărţea arsenalul propagandistic
de adevărurile inconfortabile. Încât sinele fals, trecut printr-un proces
terapeutic, trebuie să recupereze în spaţiul public memoria autentică a epocii,
regenerându-se moral, lepădându-se de memoria „laminată” a propagandei şi de
poncifele ei, ar spune E. Lungu, reamintindu-ne că, recent, spectacolul
coreean, hohotul colectiv, isteric al „milioanelor de zombi” propuneau o
tragedie (montată), căzută în ridicol sub „hilara mască a farsei” [8, p. 17].
Provided by
Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română” LIMBA ROMÂNĂ
AZI 105
Aşadar,
pentru a rezuma, vom conchide că personalitatea totalitară ar fi un produs al
totalitarismului, nu o premisă [7, p. 9]. Omul nou este un executant docil, un
simplu instrument, un „obiect amorf ”. Ca „om de masă”, personalitatea
totalitară suportă impregnarea ideologică şi, testând oferta de integrare, învaţă
„codul supravieţuirii” (obedienţa, secretizarea, raportarea falsă,
dezinformarea). Ne intrigă însă aserţiunea că în regimurile democratice
„fenomenul nu poate fi întâlnit”. Vom încerca să demonstrăm contrariul,
convinşi că masificarea nu este o invenţie comunistă. Şi, în paralel, acceptând
(cu rezervele menţionate) formula personalităţii totalitare, să chemăm la rampă
personalitatea mediatică, acuzând, credem, o simptomatologie comună. Fiindcă,
până la urmă, societăţile de masă (cunoscând disoluţia grupurilor primare, favorizând
alienarea, sugestionabilitatea, interşanjabilitatea) sunt pepiniera
totalitarismelor [7, p. 101]. H. Arendt era şi mai tranşantă: regimurile
totalitare apar în societăţile masificate, ocupând scena istoriei odată cu „era
mulţimilor” (G. Le Bon). Dar totalitarismul ca mod de guvernare este un regim
ideologic, instaurând teroarea. Chiar dacă aceeaşi H. Arendt distingea între
caracterul totalitar al unui sistem şi „faza (lui) totalitară”, controlul total
presupus de un astfel de regim ne obligă să constatăm că „teroarea penetrează
societatea în profunzime” [7, p. 31]. Totalitarismul, evident, este un regim
politic aflându-şi impulsul în „voinţa originară” (R. Aron), oferind un proiect
ideologic şi asigurându-şi dominaţia prin represiune. „Caz patologic”, după
J.-Fr. Revel (1992), totalitarismul instaurează teroarea şi, prin ideologizarea
brutală a societăţii, se autolegitimează. Presiunea regimurilor totalitare, fie
ele de stânga sau de dreapta, asigură o dominaţie totală; fireşte, după ce
promisa schimbare socială, fluturând proiecte utopice, anunţă radicalismul.
După ce un B. Mussolini anunţase şi experimentase „statul totalitar”, interesul
pentru fenomenul totalitar s-a relansat odată cu cercetările de anvergură
iniţiate de H. Arendt. Ca regim politic, totalitarismul este o „descoperire” a
secolului trecut, dovedindu-se o temă atractivă şi alimentând apoi, prin
sovietologie, o bogată literatură. Unii, acuzând tocmai balastul ideologic, au
pus sub semnul întrebării condiţia ştiinţifică a conceptului. Definit expres ca
„regim ideologic” (cf. A. Besançon, 1995), totalitarismul, antrenând dramatice
costuri sociale, nu este doar fenomen politic. Aşa cum problema ideologiei nu
poate fi privită, credem, doar ca opţiune raţională. O mişcare totalitară
într-o societate atomizată exploatează tocmai bazele psihologice ale
mecanismului „fugii de libertate” (E. Fromm). Există, neîndoielnic, o tendinţă
spre supunere şi dominaţie, instalând apatia pe care o „profesează” acea
majoritate aţipită (H. Arendt). După cum un caracter autoritar, setea de putere,
fascinaţia ei ţin (şi) de zestrea genetică şi definesc structuri de
personalitate care ar îndreptăţi eticheta totalitaristă mai degrabă decât cei
care, vieţuind într-un regim totalitar, îşi conştientizează neputinţa, insignifianţa,
sfârşind prin a fi resocializaţi după o cură de depersonalizare.
Provided by
Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română”106 ROMÂNĂ
Fascismul şi
comunismul, deopotrivă, ca ideocraţii, pun mare preţ pe imaginea
propagandistică, în divorţ cu adevărul. Rolul ideologiei în regimurile totalitare
presupune, se ştie, un control total, asigurând monologul puterii în limbaj
ritual. Logica gândirii ideologice cere imperativ controlul şi manipularea
informaţiei, statul fiind „confiscat” de partidul revoluţionar (unic).
„Înghiţind”
societatea, partidul strangulează comunicarea socială şi cultivă mistificarea.
Introduce, altfel spus, propriul tip de „normalitate”: apatie socială
capitulardă, psihologia captivităţii, neobişnuinţa cu adevărul şi libertatea.
Chiar şi
mitul situaţiei ireversibile (A. Marino), câtă vreme regimul clamează zgomotos
propria-i credibilitate şi imuabilitate.
Totuşi,
chiar ideologie dominantă fiind (mai exact: unică), marxismul – ca „religie de
substituţie” (M. Djilas), şi-a erodat în timp credibilitatea. El, ca „reflex al
puterii” şi-a dovedit – cum cerea Lenin – combativitatea, utilitatea politică.
Ritualizarea regimului comunist i-a şubrezit eşafodajul doctrinar, adâncind
prăpastia dintre adeziunea entuziastă şi cea formală. Dar cum orice societate
„secretă” ideologie, având doar legitimitate ideologică, regimul comunist a
intensificat aberant educaţia ideologică şi a impus un sever filtru ideologic.
Apropiată sistemului de credinţe, repudiată în urma colapsului comunismului şi
dizolvării hinterlandului sovietic, ideologia de inspiraţie marxistă
supravieţuieşte ca o forma mentis (G. Sartori). Sub formula de totalitarism
post-totalitar (sau sistem post-totalitar, cum numea, în 1978, V. Havel comunismul
post-stalinist, ceva mai relaxat) ar trebui să includem nu doar experienţa
totalitară descrisă în teoriile „clasice”. Mai ales că J. B. Talmon vorbea de o
„democraţie totalitară” (1960) şi, cu totală îndreptăţire, având în vedere
eficacitatea mecanismelor de manipulare, am putea identifica azi un
totalitarism media. Şi, pe acest temei, o personalitate mediatică, tributară industriei
divertismentului (în fond, o supra-ideologie). Infantilismul social (terifiant)
al personalităţii e înlocuit, prin bombardament mediatic, cu un deprimant
infantilism psihologic; tragismul de altădată face loc omniprezentei culturi
„de divertisment” (chiar dacă nu e foarte sigur că ar exista în acest sens un
ferm „proiect ideologic”). În fine, ştergerea distincţiei dintre adevăr şi fals
prin mistificare face loc în societatea mediatică hibridării dintre realitate
şi ficţiune. Şirul paralelismelor ar putea continua. Izbitoare ni se pare însă
convergenţa efectelor uniformizante, multiplicând – în toate aceste variante –
omul „de serie”, depersonalizat. Sigur, vor exista voci gata să conteste aşa-zisul
mit al receptorului pasiv, victimă a invaziei culturii epidermice (a sub-culturii).
Dar în era tehno-culturii (Scarpetta), într-o societate care face din
informaţie o resursă-cheie, transmisia culturală a devenit cu adevărat
accesibilă, democratică; o comunicare de masă, aşadar. Cu precizarea că această
cultură pentru mase nu se regăseşte în ceea ce s-a numit cultura maselor.
Provided by
Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română” LIMBA ROMÂNĂ
AZI 107
Este de
ordinul evidenţei că atotputernicia divertismentului mediatic favorizează, la
rându-i, pasivitatea socială, conformismul, evaziunea, „participarea imaginară”
(E. Morin). Piaţa mediatică a devenit un narcotic social. Iar divertismentul
funcţionează, repetăm, ca o supra-ideologie (Neil Postman). Să ne gândim apoi
că veritabilul loc al culturii se află în acţiunile individuale (Sapir, 1949);
antropologia culturală a exploatat intuiţia lui Sapir şi interacţionismul şi-a
tăiat vad printre curentele în vogă. Şi Margaret Mead era de părere că indivizii
„constituie cultura”; ea rămâne un proces achizitiv şi se răsfrânge în comportamentele
individuale. Oricum am privi cultura, ea nu este un dat, nu se transmite „ca
genele”, nota etnologul francez Denys Cuche [9, p. 66]. Individul îşi
„apropriază” cultura şi efortul, se înţelege, nu este întotdeauna îmbietor.
Exceptând expunerea media (TV, îndeosebi), şi ea ritualică, care produce
teleintelectuali (P. Bourdieu) pe bandă. Şi care îndreptăţea semnalul de alarmă
tras de unii analişti lucizi (Noam Chomsky, printre alţii; vezi Media Control,
Europa Verlag / Hamburg, Wien, 2002), pledând pentru un „sistem de
autoprotecţie” al cetăţenilor, dezorientaţi în democraţiile consolidate, nu mai
puţin vulnerabile la fenomenele de masificare şi manipulare.
Chiar dacă
ne înecăm în informaţie (cum pare a crede J. Naisbit), nu putem fi „surzi la
media”. Poate că totuşi R. Escarpit avea dreptate când denunţa iluzia comunicării
globale. Comunicarea de masă este, potrivit aceluiaşi, o fantasmă; veritabilul
subsistem de comunicaţie ar fi grupul. Or, încercând o privire contextuală,
dincolo de sistemele normative, regulile şi convenţiile funcţionale într-un
cadru societal dat, s-ar cuveni să observăm că astfel de suporturi (grupale,
clasiale) prezintă teribile inegalităţi (economice, sociale, politice). Şi,
desigur, culturale, abordarea interacţionistă impunând termenul (impropriu) de sub-culturi
şi impulsionând, în avalanşă, studiile asupra comunităţilor (cu deja faimosul
Robert Lynd, deschizând lista). Nu e un secret că sociologia americană a fost
puternic influenţată de antropologia culturală, „descifrând” prin lentila
multiculturalităţii soarta valurilor de imigranţi în societatea americană (receptoare).
Iar cultura globală (de referinţă) se situează, spun unii analişti, „la intersecţia
sub-culturilor” [7, p. 78]. Aşa fiind, ar fi cazul să medităm dacă nu cumva
cultura media este cultura globală a epocii noastre.
În fine,
instituţia media, stârnind interesul roiurilor de analişti, este, nu încape nicio
îndoială, o sursă de putere şi o industrie. Ea impune un câmp cultural (în
expansiune) şi, mai grav, impune „propriile sale constrângeri” (P. Bourdieu).
Apariţia tehnicilor de comunicare moderne asigură democratizarea culturii. Şi
orizontalizarea ei. Fiindcă media, condiţionând opinia publică şi uniformizând
gusturile, slujeşte, cu egală devoţiune, fenomenelor de masificare şi
mediocrizare pe fundalul alienării. Şi dacă socializarea secundară este un proces
continuu, trecând prin desocializare şi resocializare (cum am văzut că Provided
by Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română” 108 ROMÂNĂ
se întâmplă
cu personalitatea totalitară), nu mai puţin personalitatea mediatică suportă,
după noi, presiunea unui alt totalitarism, invocând acum „puterea globală”.
Totalitarismul media, virulent în societăţile cu „identitate suplă” (Amselle,
1990) s-ar părea că refuză monoidentificarea (etnocentrismul). El cere însă o
analiză „polemologică” a culturilor [2, p. 102], fiind vorba aici de raporturi
de dominare culturală fără a beneficia, neapărat, de o superioritate intrinsecă,
prin acest imperialism media, o cruciadă devastatoare purtată în numele
globalizării.
*
Chiar
stigmatizată, cultura media, văzută globalizator, se dispensează de constrângeri.
Dependenţa de confort şi de consum, întreţinerea reflexelor consumeriste
printr-o penetranţă de largă audienţă au atras şi un feroce val de critici,
îmbrăţişând chiar o viziune apocaliptică. Democratizarea accesului a fost
însoţită de sărăcirea conţinutului simbolic; încât industrializarea culturii,
prin egalizarea şi orizontalizarea ofertei, decăzută la statutul de marfă, a
marcat, de fapt, o pronunţată despiritualizare, impunând prevalenţa
(supremaţia) criteriului economic. Altfel spus, invazia subculturală, confiscând
interesul omului mediu, a instaurat, insidios, o cultură brutală (E. Shils),
vidată de reflexivitate tocmai prin „simplificarea conţinuturilor”. Trăind sub
presiunea etichetărilor negative, cultura media prosper însă, sub auspiciile
transconsumerismului. Critica industriilor culturale nu oboseşte în a blama
deriva, insistând pe omogenizarea peisajului (în sensul prăbuşirii culturii
înalte). Totuşi, existenţa unor câmpuri culturale (subculturi, în regim
alternativ) nu poate fi tăgăduită. Dar calea către o nouă civilizaţie
(hedonistă) urmează, se pare, reţeta euforică a divertismentului narcotizant.
Aşa-numita cultură „de flux” aduce cu sine instabilitatea, incoerenţa,
fragmentarizarea, odată cu planetarizarea galopantă a efectelor.
În acelaşi
timp, nu se poate să nu observăm că redistribuirea puterii şi a prosperităţii
creează disfuncţii la scara planetei, agravând asimetriile lumii şi întărind
relaţiile de dominaţie / periferializare. Implicit, de erodare a coeziunii
sociale şi de atrofiere a funcţiei critice. Încât sistemul media (adică suma
instituţiilor, dar şi suportul ori tehnologia lor) cultivă, la adăpostul confortului
clişeistic, o subtilă tehnică manipulatorie, într-un stil standard, de sărăcie
lexicală şi gol ideatic. Noua limbă de lemn, plonjând în „realitatea
discursivă” a lui Baudrillard, ascunde, de fapt, realul, tot sub ambalajul unor
ficţiuni ideologice (e drept, mascate). Devenind un imperiu mediatic, SUA îşi
exportă triumfalist modul de viaţă. Din păcate, preluările se fac pe latura
superficialităţii, în numele unui integrism nivelator, servil, gata de a sufoca
diversitatea, alungând spiritul critic. De unde şi alerta identitară, Provided
by Diacronia.ro for IP 49.176.45.16 (2019-07-30 03:07:46 UTC) BDD-A20728 © 2012
Revista „Limba Română” LIMBA ROMÂNĂ
AZI 109
încercând,
fals-salvator, un refugiu în etno-cultură, reanimând arhaicitatea în faţa
tăvălugului globalizării. Culturile „tari”, în prelungirea relaţiilor inegale
de putere, omologate politic, nu mai folosesc azi tezismul ideologic, de
brutalitate doctrinară (precum coercitiva sovietizare), ci provoacă insidios,
subliminal, reflexele consumeriste, de succes populist, câştigând bătălia. Nu
mai e vorba, fireşte, de retorica dictaturilor ori de găunoasele clişee
propagandistice ale învăţământului politic. Convingerea noastră e că limba de
lemn nu a dispărut odată cu prăbuşirea regimurilor comuniste (cum pare a crede
Fr. Thom, cea care oprea analiza la „epoca gorbacioviană”). Abia acum cultura
media dobândeşte acel „caracter universal-posibil” [4, p. 57] şi îndreptăţeşte
o privire critică, prin revigorarea unei ramuri în eclipsă: pedagogia media.
Aşa cum, de altfel, îndeamnă chiar unii analişti americani (cazul proeminent
fiind Douglas Kellner), invitând, repetat, la efortul de alfabetizare a
criticii media şi la impunerea unui control social responsabil. Care ar fi însă
contraputerea în stare să ţină în frâu explozia mediatică? Sunt, să
recunoaştem, „vremuri de primejdie” pentru limba română şi pentru cultura
naţională.
1. Douglas Kellner, Cultura media,
Editura Institutul European, Iaşi, 2001; traducere de Teodora Ghiviriză şi Liliana
Scărlătescu. Prefaţă de Adrian Dinu Rachieru.
2. Hannah Arendt, Originile
totalitarismului, Editura Humanitas, Bucureşti, 1994, traducere de Ion Dur şi
Mircea Ivănescu.
3. Françoise Thom, Limba de lemn,
Editura Humanitas, Bucureşti, 1993; traducere de Mona Antohi; studiu
introductiv de Sorin Antohi.
4. Tatiana Slama-Cazacu, Stratageme
comunicaţionale şi manipularea, Editura Polirom, Iaşi, 2000.
5. Ovidiu Hurduzeu, Sindromul
vulnerabilităţii, în „Convorbiri literare”, nr. 1 (85) / ianuarie 2003, p. 94-97.
6. Philippe Cabin, Jean-François
Dortier (coord.), Comunicarea: perspective actuale, traducere de Luminiţa Roşca
şi Romina Surugiu, Editura Polirom, Iaşi, 2010.
7. Dan Ioan Dascălu, Personalitatea
totalitară, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2002.
8. Eugen Lungu, Ultimele grimase, în
„Contrafort”, nr. 1-2 (207-208), ianuarie-februarie 2012, anul XVIII.
9. Denys Cuche, Noţiunea de cultură
în ştiinţele sociale, Editura Institutul European, 2003; traducere de MihaiEugen
Avădanei; prefaţă de Camelia Grădinaru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu