ŞCOALA LITERARĂ de la TOMIS - între
primele Universităţi ale lumii creştine
(partea I-a)
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
„Şcoala de la Tomis, afirmată de la finele secolului
al IV-lea până la începutul secolului al VII-lea, înscrie
una dintre cele mai importante etape din întreaga
dezvoltare a culturii noastre.” (Mihail Diaconescu)
Prin Mărinimia Bunului Dumnezeu, am fost aşezaţi într-o Vatră străbună
şi strămilenară, ca Naţiune MATCĂ-MUMĂ în spaţiul CARPATO-DANUBIANO-PONTIC, în
Zorii Creaţiei, într-o sinergie de Oameni aleşi şi de locuri încărcate
permanent de Miracol, care dau întâietate, amploare, bogăţie, frumuseţe,
lumină, splendoare, profunzime şi unicitate etnicităţii noastre sacre în Europa
şi în lume.
Există în multe ţări râuri, câmpii, dealuri,
şesuri, podişuri, munţi, lacuri, fluvii, codri şi mări, dar „combinaţia,
armonizarea munţilor, şesurilor şi apelor în spaţiul nostru este o
particularitate care şi-a pus pecetea pe personalitatea naţională şi
individuală a acestor locuri şi a acestor oameni.” (Anton Dumitriu, 50/
17-18)
După Vatra Strămoşească şi
Zestrea naturală, ne-a hărăzit Dumnezeu, cu Profeţi şi Sibile, cu Conducători
iscusiţi şi mari Voievozi, cu Sacerdoţi luminaţi şi Oşteni viteji, cu Mame înţelepte
şi Fecioare frumoase, cu Dascăli pricepuţi şi Artişti neîntrecuţi, cu un lung
şir de Eroi şi Martiri, cu Fecioara Maria şi o Corolă de Sfinţi, cu armonia
Pădurii şi un Curcubeu de Jertfe, cu Pământ roditor şi Cer binecuvântat, cu un
Destin ales, predestinat în Arealul princiar pelasgo-traco-geto-dac, numit
„CETATEA ZEILOR”.
În epoca prehristică, Dacia Pontică – Schythia Minor se
bucura de aceeaşi veneraţie ca lumea greacă şi cea latină, tustrele aparţinând de
fapt aceluiaşi Stejar milenar - pelasgo-thrac, privind interferenţele
spirituale, religioase, culturale, politice, economice, cosmologice. În marile
cetăţi geto-dace de pe ţărmul Mării Negre: Callatis,
Tomis, Histria (fondate în sec. al VII-lea î. d. Hr.) se remarca prezenţa
unor Şcoli cu o veche şi
înfloritoare tradiţie în care excelau: literatura, retorica, filosofia,
astrologia, lăsându-şi faima şi nemurirea în mari personalităţi: Demetrios de Callatis (sec. III, î. d.
Hr.), cu studii de istorie şi geografie despre Europa şi Asia, în 20 de volume;
Istros Callatianos (sec. III, î. d.
Hr.), tratat Despre tragedie; Satyros de Callatis – Peripateticul (sec.
III, î. d. Hr.), părintele biografiei, biografii închinate unor
scriitori ca Euripide, ori filosofi precum Pitagora, Empedocles, Zenon,
Anaxagora, Socrate, Platon, Diogenes Laertios ş.a. (Hristo M. Danov, Tracia antică. Trad. prof. univ. dr. Constantin Velichi. Ed. Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti-1976; Diogene Laertios, Despre vieţile şi doctrinele filosofilor, II, p. 12, 26; III, p. 9;
VI, p. 21; VIII, p. 40, 48, 53; IX, p. 26)
Lui Satyros, i-a urmat eruditul Heracleides
Lembos de Callatis (sec. II, î. d. Hr.), devenit înalt demnitar al imperiului
Egipt. El ne-a lăsat două frumoase opere, o biografie şi un tratat de
filosofie: Viaţa lui Arhimede,
Raţionamentul lembeutic.
Corax de Siracuza (aprox. 470 î. d. Hr.) a pus bazele retoricii,
adică: „arta vorbirii care produce
convingeri”, iar două secole mai târziu, Siracuza intra în pantheonul nemuririi, prin savantului
antichităţii Arhimede (287-212 î. d.
Hr.)
HISTRIA l-a plămădit pe nobilul şi celebrul memorialist şi geograf Aethicus Histricus care a lăsat
omenirii faimoasa sa Cosmographia.
Celebritatea Şcolii din Atena, care a dat
posterităţii sacra Trinitate thracă filosofică: Socrate-Platon-Aristotel s-a bucurat de un imens prestigiu în
rândul Şcolilor Pontice care, le-au
promovat şi propagat conceptele, sistemele, doctrinele filosofico-estetice, dar
şi eruditele opinii literare.
Socrates (469-399), a fost precursor al idealismului precreştin şi
creştin, pedagog al înaltei conştiinţe morale. Socrate a fost de fapt propria
sa Şcoală-Cea mai înaltă educaţie de ţinută morală precreştină, a sinelui prin cunoaşterea de sine.
Platon (427-347), unul dintre cei mai remarcabili gânditori ai
antichităţii thrace, a fondat ACADEMIA din
ATENA în anul 387, î. d. Hr. Filosoful a elaborat marile opere, care
trăiesc şi astăzi: „Banchetul”, „Fedon”,
„Statul”, „Republica”, „Parmenide”.
Aristotel - Stagiritul
(384-322), născut în Stagira,
discipol al lui Platon, după ce a ajuns magistru s-a despărţit de Platon şi a
fondat LICEUL, punând bazele unor noi discipline: logica, psihologia,
etica, estetica/ poetica, politica, economia politică, zoologia, fizica,
metafizica, cosmologia. Lucrările sale de referinţă sunt: „Organon”, „Despre suflet”, „Politica”, „Etica nicomahică”,
„Metafizica”, „ Poetica”.
Poetica lui Aristotel era axată pe arhitectura unui
studiu elevat, intrinsec al unei literaturi de excepţie, pe clasificări
literare, pe definirea genurilor şi a speciilor.
Dacia Felix , n-a fost creată de invadatorii romani în procentul
uzurpării lor situat între 14-24%, (106-271 d- Hr.) din teritoriul marelui
Regat cum greşit susţin unii cercetoraşi fugiţi din calea Adevărului, căci exista
deja renumita, milenara SCYTHIA MINOR - DACIA PONTICĂ, devenită Dacia Apostolului Andrei, zidită pe
temelia creaţiei geniale a unui popor eminamente religios, drept, viteaz, primitor,
omenos, jertfitor, înălţător, înţelept, ancorat în spiritualitatea ancestrală
care i-au conferit un înţeles profund metafizic, un înalt sens moral, o
dimensiune a Adevărului revelat, un Cer al Iubirii care-i dă DACIEI MARI a
Vlahilor o amplitudine cosmică.
Şcoala de la Tomis vine ca o încununare princiară a descendenţei din Şcoala monarho-profetică a lui Zamolxis
care, a conferit prin monoteismul religios, spiritul monoteist al înţelepciunii
protodace milenare, reflectată în Corifeii gândirii metafizico-religioase precreştine:
Homer, Orpheu, Solon, Herodot, Hippokrates,
Gorgias, Pitagora, Sophokles, Zenon, Sokrates, Platon, Aristotel, Arhimede, Strabon,
Seneca, Plutarh, iar în era creştină
magnificii Plotin, Origen, Hypatia.
Numărul mare de autori formaţi
şi operele – capodopere scrise cu acrivie în Cetăţile Daciei Pontice şi ale
Dunării de Jos, atestă excepţionala vigoare a spiritualităţii geto-daco-române
care au oferit lumii lucrări erudite de faimă universală.
Şcoala de la Tomis,
prin descendenţa ei profetică, prin tradiţia precreştină şi creştină s-a impus între renumitele Şcoli ale lumii universale creştin-ortodoxe,
prin convergenţa şi rafinamentul unor idei alese, moral-creştine, prin
efervescenţa unor concepte de înaltă ţinută filosofică, prin mistica ortodoxă a
orientării dogmatice a principiilor teologice şi în mod expres prin numele şi
numărul unor personalităţi care i-au dat autoritate, iar prin operele lor
nemuritoare i-au ilustrat veşnicia.
Rod al înfloririi sale
culturale prin spiritualitatea acelei Epoci aflată sub apoteoza religioasă a
Creştinismului ortodox, „Şcoala Literară
de la Tomis apare ca un rezultat semnificativ al tendinţelor intelectuale ale
epocii şi, totodată, ca o formă coerentă de manifestare a unor cauze multiple,
îndeosebi a atitudinii comune a unui mare număr de autori de înalt prestigiu în
raport cu cele mai complexe probleme spirituale ale timpului lor. Erudiţii
cugetători ca Sfântul Theotim I
Filosoful, Episcopul Tomisului (392-403), Episcopul Ioan de Tomis
(a păstorit înainte de 448), Episcopul Theotim al II-lea de Tomis
(a păstorit în jurul anului 458), Arhiepiscopul şi Mitropolitul Valentinian de
Tomis (înainte de 549 – după 553), cărora
li se adaugă atât intelectualii din gruparea monahilor sciţi de la începutul secolului al VI-lea (cel mai
cunoscut dintre ei este Leontius Byzantinus [ 485-542], cât şi unele personalităţi ilustre ca Sfântul Ioan Casian (c. 360-435) şi sfântul Dionisie Smeritul şi
Areopagitul (Dionysius Exiguus: c. 470-545) au dat acestei Şcoli o
amploare şi o durată de excepţie, cu consecinţe multiple şi importante în viaţa
poporului nostru şi în evoluţia spirituală europeană şi universală.” (Mihail
Diaconescu, Istoria Literaturii
Dacoromâne, Ed. Alcor Edimpex, Bucureşti-1999, p. 517)
Dacia Pontică păstra încă vii şi calde urmele paşilor Apostolilor Andrei, Filip şi Pavel care au adus mireasma dumnezeiască a
Evangheliei Mântuitorului Hristos.
Împăratul Diocleţian
(284-305), refăcuse limesul scitic, astfel,
că Scythia Minor făcea parte din prefectura Orientului, respectiv dioceza
Thracia, condusă militar de un dux
perfectissimus. Cetatea Tomis în
sec. al III-lea, d. Hr., dincolo de reşedinţa guvernatorului era şi primul
scaun episcopal din istoria B.O.R., avându-l în frunte pe Evanghelicus. Din secolul VI, reşedinţa capătă o mai mare
strălucire devenind Eparhie Arhiepiscopală şi Mitropolitană, a cărei
jurisdicţie se întintea peste 14 Episcopii, temei de mare înflorire spirituală
naţională şi universală.
Operele tomitenilor n-au
constat numai în originalitatea creaţiei, ci şi în erudiţia titrată printr-o
hermeneutică aleasă, cultică în premieră la acea vreme de aur a GETO-DACILOR.
Regele cu aristocraţia sa
care, veghează şi promovează cultura şi genialitatea poporului lor, se
împărtăşesc la rându-le din Potirul creaţiei divino-cultice. Aşa se naşte Cotys I, regele poet care l-a îndrăgit
şi l-a influenţat pe marele poet Ovidius
întru înţelepciunea thracă, despre care el credea că este doar o naţiune barbară.
Aşadar, Regele-poet Cotys I şi poetul Ovidius Publius Naso (43 î.d. Hr. – 17 d. Hr.) care a evocat liric
frumuseţea naturii noatre, alături de alte poeme încântătoare, au intrat în
Pantheonul Literaturii noastre ca primii autori culţi.
Aşa s-a aşezat Şcoala superioară de la Tomis, prin voinţa Bunului Dumnezeu şi prin
evlavia unor Ierarhi cu adevărat slujitori şi slăvitori ai Învăţătorului,
Arhiereului şi Împăratului Cosmosului - Iisus
Hristos, pe fundamentul unei continuităţi de spiritualitate mistică, dar şi
pe dimensiunea unei înalte tradiţii profetico-cultice.
Între măreţele înfăptuiri
literare religioase, Epistole, Norme/ Reguli monahale şi Circulări Sinodale ale
Ierarhilor dobrogeni, vin ca o adăugire la Miracol, exemplarele biografii
denumite Acte martirice, astfel în 12
Aprilie 372, d. Hr., pe urcuşul mistic suie martiriul sfântului Sava Gotul de la Buzău, consemnat în Actul martiric al Sfântului Sava de la
Buzău, „una dintre cele mai importante realizări epice ale epocii litaraturii
dacoromâne.” (Mihail Diaconescu, op. cit., p. 83)
Arhiepiscopul geto-dac al Cezareei Capadociei, provincie thracă,
Sfântul Vasile cel Mare s-a adresat confratelui ierarh al
Tomisului, Betranion şi
guvernatorului Iunnius Soranus,
numit „ilustrul guvernator al Scythiei”
pentru a-i trimite sfintele moaşte ale martirului buzoian şi mulţumeşte ales
prin două epistole celebre pentru scrisoarea trimisă de episcopul Betranion şi
pentru darul divin cu care l-a onorat.
Epistola 164 a Sfântului Vasile cel
Mare, grăia mirific în limba sa geto-dacă: „Ce nu are scrisoarea ta? Oare nu iubirea faţă de Dumnezeu? Nu
admiraţia pentru martiri...încât ne vin în faţă întâmplările acelea?... Cine ar
putea descrie bucuria sufletelor noastre? Ce putere a cuvântului şi-ar închipui
că poate să exprime clar bucuria lăuntrică a sufletului nostru? Desigur, când
am văzut pe atlet, am fericit pe îndrumătorul lui, care va primi, şi el, de la
Judecătorul cel Drept cununa dreptăţii, pentru că a pregătit pe mulţi pentru a
lupta pentru credinţă.” (Dr. Nestor Vornicescu, Primele scrieri patristice în literatura noastră, Craiova-1984, p.
41)
Epistola Sfântului Vasile cel Mare, confirmă între altele
şi calitatea de scriitor a ierarhului de Tomis, Betranion, exponentul Şcolii
Literare Tomis-Dunărea de Jos, perioadă în care şi-a imortalizat Epoca de
Aur, prin care au excelau teologul Origen, istoricii Socrates, Sozomen, Iordanes cu celebra sa Getica, sfinţii dobrogeni Ioan Casian prin lucrarea Conlationes XXIV, capodoperă universală şi Gherman,
Evgarie Ponticul (345-399), cu
celebra scriere Antierethicus, Wulfila, traducătorul Bibliei în limba
germană şi Auxentius Mercurinus,
episcop de Durostorum, „unul dintre cei
mai importanţi scriitori dacoromâni” * ,
care a redactat biografia magistrului său, „Epistola de vita, fide et obitu Wulfilae”, Niceta de Remesiana, Flavius
Aeticus, ilustru general şi mare om de cultură thracă, sf. Theotim I Filosoful, episcopii Ioan Maxenţius şi Leontius Byzantinos, sf. Dionisie
Areopagitul, mitropolitul Valentinianus
de Tomis, Isidor de Sevilla cu ilustra Historia
de regibus Gothorum, Wandalorum et Suevorum şi Etymologiae, inspirate din Cosmographia
lui Aethicus Hristicus, sf. Martinus de Bracara, consilier al
regelui Miro (570-583) al
suebilor-Peninsula Iberică, ş.m.a. (* Mihail Diaconescu, p. 86, 89-92, 142,
145)
Episcopul Niceta de Remesiana (+ 414), a întreprins o vastă misiune de
evanghelizare printre thraci, schyţi, geţi, daci, bessi, în Dobrogea, Muntenia,
Dacia Ripensis, Mediterranea, iar ca scriitor bisericesc a realizat o profundă
operă de excepţie, cu caracter universal: Instructio
ad competentes (6 vol.), De diversis
appelationibus, De vigiliis servorum Dei, De psalmodiae bono, De lapsu
virginis, Te Deum. (S. Felbecker, Nicetas
von Remesiana, în LACL)
Mihail Eminescu, Profetul nostru s-a numărat printre admiratorii
marelui ierarh, ca de altfel şi de bucuria întregii Şcoli Literare de la Tomis, privind studiul său: etnogeneza
poporului dacoromân, precum şi problema continuităţii elementului
thraco-geto-dac în Dacia. În lunga sa fişă a Ms. 2257, f. 431-439, sunt extrase citate din cartea lui Julius Jung, Romer und Romanen ind den Donaulandern, Innsbruck,
Wagner, 1877, unde găsim fragmente referitoare la: Vitae S. Sabae, Vitae S. Nicetae
(notele 1-2 din subsolul p. 131; „Viaţa lui Ulfila...” ; „Bizantinul
Priscos...” ; „Auxentius ed. Waitz p. 20”
(Caiete, V, p. 40-43), fragmentul de
sub anul 824, „Abotriţii cari locuiesc în Dacia...”, fragmentul de sub anul
976 „Pe
urmaşul lui Şişman...” (Ms. 2257, f. 438 r. Caiete V, p. 43), afirmă documentar „cea mai veche atestare istorică a Vlahilor din dreapta Dunării”, până
la acel moment.
Generalul Flavius Aeticus a fost luat ostatic de regele vizigot cuceritorul
Romei Alaric I de Peuce (395-410), iar după ce a fost eliberat i-a învins pe
goţi şi pe franci.
Devenit magister ultriusque militiae, apoi consul şi patricius, „unul
dintre cei mai importanţi comandanţi militari din istoria universală,” i-a înfrânt pe barbarii huni în 451, la Campus Mauriacus, „scoţându-i definitiv de pe scena istoriei.”
(p. 91)
În cadrul Şcolii Literare de la Tomis s-a răsfrânt strălucit în istoria
universală gruparea monahilor sciţi, care au impus dogma ortodoxă, Sinoadelor
Ecumenice ale Bisericii lui Hristos şi au influenţat până astăzi cugetarea
creştin-ortodoxă.
Împăratul thrac Marcianus, căsătorit cu sora
împăratului Theodosius al II-lea, Pulheria
a convocat în anul 451, Sinodul IV de la
Calcedon, unde s-a dezbătut erezia lui Eutihie care nega natura umană a lui
Hristos: „Cel ce s-a născut din Fecioara
Maria a fost Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, însă trupul Său nu era de
aceeaşi natură sau substanţă cu al nostru.” (R. Draguet, La Christologie d’Eutyches d’apres les Actes
du Synode de Flavien-448)
Sfântul mare poet Niceta de Remesiana l-a cunoscut şi l-a
înrâurit celest pe ilustrul poet, ierarh şi confrate, sfântul Paulinus de Nola (353-431). Electrizat
de erudiţia ierarhului geto-dac, de profunzimea serafică a lirismului său, de
înalta ţinută spirituală, discipolul Paulinus i-a închinat poemul Carmen
XVII, în care îşi exprimă profunda şi sacra admiraţie. Poemul surprinde ipostaza uneia dintre cele
mai frumoase prietenii, împliniri sufleteşti şi trăiri spirituale. „Legătura sufletească bazată pe stimă, pe
admiraţie intelectuală reciprocă şi îndeosebi pe marile valori ale iubirii
creştine (agape) dintre Sfântul
Niceta de Remesiana şi Sfântul Paulinus de Nola are asemănare în cultura
noastră cu amiciţia care i-a unit pe marii scriitori Mihai Eminescu şi Ion
Creangă. În cultura germană, o amiciţie literară asemănătoare este cea care
i-a unit pe Goethe şi Schiller.” (Mihail Diaconescu, op.
cit., p. 98)
Pe aripile cântării
„N-ai scris tu însuţi versuri?/ De n-ar fi al tău nume/ În fruntea lor,
n-aş zice că le-a făcut un thrac./ Orfeu, deci, nu e singur poet pe-aceste
locuri/ Bistonia se poate făli cu-al tău talent.// Aşa cum te încumeţi să iei
în mână arma,/ Pe mână să te umpli de sângele duşman,/ Aşa cum ştii în lupte
struni fugarul sprinten,/ Cum ştii s-arunci şi lancea cu braţul tău de fier,/
Tu, când ai pus la cale războinicele treburi,/ De sarcina aceasta când te-ai
văzut scăpat,/ Nu lâncezeşti în lene şi-n somn: te urci tu însuţi/ Pe-aripile
cântării spre cerul luminat.”
(Poem închinat de Ovidius
regelui poet Cctys I, Pontice, II, IX,
Către regele Cotys)
Se naște firesc întrebarea:
cine a dorit ca atâtea generații de tineri studioși să fie convinși că românii
nu au avut scrieri cultice și literare până la Scrisoarea lui Neacșu din Câmpulung ?!
( va urma )
Bibliografie selectivă (1)
Francisc de Sales, Traite de l’amour de Dieu – 1616;
Jean Bolland, Acta sanctorum, Koln-1721;
Heribert Rosweide, Vitae Patrum
(cu celebrul text al Actului martiric al
Sfinţilor Epictet şi Astion de la Halmyris), Anvers-1615;
Laurentius Surium, Vitae Sanctorum, Koln-1618;
Dimitrie Cantemir, Descriptio antiqui et hodierni status
Moldaviae; Historia Moldo –Vlahica,
1716-1717;
Georgios Kedrenos, Sinopsis istorion, sec XI-XII (de la Facerea
lumii – la 1057);
Nicodim Aghioritul, Filocalia (1782);
Gheorghe Şincai, Hronica românilor şi a mai multor neamuri
-1812;
Charles-Augustin de
Saint-Beuve, La litterature franqaise des
origines a 1870, Moyen Age, Edition La Renaissance du livre, Paris;
Petru Maior, Istoria pentru începutul românilor în Dachia,
Buda-1812; Istoria Bisericii românilor,
atât a celor dincoace, precum şi a celor dincolo de Dunăre-1813;
Sf. Ioan Râmleanul (Ioan
Casian), Două cuvinte. Trad. Grigorie
Dascălul, Bucureşti – 1825;
Jacques Paul Migne, Patrologiae cursus completus. Series latina,
Paris-1878;
Ghenadie I. Enăceanu, Din istoria bisericească a românilor.
Creştinismul în Dacia şi creştinarea românilor compusă după documente străine
şi naţionale-1878;
Gheorghe G.Zottu, Sfântu Sava, în revista B.O.R., an XII,
nr. 3, 1883;
Gherasim Timuş, Epistola Bisericii Goţiei pentru Martirul
Sava, în B.O.R., an XIV, nr. 9, 1890; Dicţionar
hagiografic cuprinzând pe scurt vieţile Sfinţilor, Bucureşti-1898;
Dom Germain Morin, De psalmodiae bono de l’eveque Saint Niceta
d’apres le ms. Vat. 5729, în Revue
benedictine, an XIV-1897; L’Eveque
Laurent de Novae et ses opuscules theologiques, în Revue de sciences philosophique et theologique, Tome XXII-1937;
Friedrich Kauffmann, Teză de
Doctorat, Auxenti Durostorensis Epistula
De vita, fide et obitu Wulfilae in Zusammeenhang mit der Dissertatio Maximini
contra Ambrosium. Aus der Schule des Wulfila, Texte und Untersuchungen zur
altgermanischen Religionsgeschichte, Strassburg-1899;
Raymund Netzhammer, Die altchristliche Tomi. Eine
kirchengeschichtliche Studie, Baia Mare-1904,
A. E. Burn, D.D. Niceta of Remesiana, his life and
works, The University Press, Cambridge-1905;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu