CARAGIALE POVESTIT DE
TROȚKI
George Anca – Puși Dinulescu –
Dumitru Ichim – Daniel Verona – Moș Nelutzu G – Mircea Iorgulescu - Dan Dănilă
– Ștefan Dimitriu – Șerban Foarță – Andre Cruchaga – Silvia Cinca – Cristina
Hermeziu – Ioan Potolea -George Nina Elian – Lora Levițchi
George Anca
Milarepa
Hm, să zidesc, de voie, un turn.
Milarepa avea poruncă să ridice un castel pentru Dode-ul lui (Dharma
dode/Jeune-homme-recueil-de-sutras). Iar eu, de voie. Dar lui i-a dat un model.
Întâi din Răsărit. Când îl urcase la jumătate, i-a zis să-l dărâme. Beat, mai
apoi, i-a comandat unul din apus, pe care, la jumătate, din nou, l-a doborât,
punând pietrele la locul lor şi pământul la locul lui.Trezit, în vârful
muntelui din nord, i-a cerut unul de acolo şi, dându-se nebun, fără ţinere de
minte, n-a recu
noscut
comanda. După ce trudise în zadar, pocăitul s-a ales nu cu doctrina încă, ba cu
o rană.
Şi i-a mai făcut o comandă, un turn
alb, cu nouă caturi şi un pinaclu. Păcătosul a dorit atunci să-i fie primită
martoră chiar bătrâna soţie a învăţătorului. Ce(-şi) zicea? „Am înălţat trei
turnuri şi le-am dărâmat. ?ntâi, lama îmi spuse că nu reflectase. A doua oară,
că era beat. A treia, se căia de nebunie, de pierderea memoriei, că nu-şi
aminteşte nimic. Dacă i-am amintit instrucţiunile lui, m-a întrebat cine mi-e
martor şi m-a certat”. Bătrâna mamă, cu milă, a acceptat îngrijorată, ca bună
martoră – dar cine îi va crede mărturia?
Prietene, a început turnul. În glumă,
învăţăcei mai vechi i-au aşezat o piatră de fundaţie. Ajunsese la al doilea
cat, când, inspectând, dascălul i-a poruncit să îndepărteze piatra aceea, nu să
dărâme, adică, să nu mai fie acea piatră străină. Doborât iarăşi totul, şi a
mai avut putere să afle o nouă fundaţie, Piatra cea Mare.
Suia vârtos şi învăţăceii au intrat în
panică – dacă nu-l va mai dărâma învăţătorul, atunci îl vor doborî ei; ajunsese
la etajul al şaptelea când l-a oprit chiar stăpânul. E drept, spre a-l apăra,
adusese mai înainte strigoi de soldaţi în armuri. Acum, chiar dacă şi un câine
ar fi primit de la Maestru doctrina lui, nu i-o acorda încă după ce ridicase un
asemenea turn, fără să-i fi adus careva măcar un bolovan cât capul de cerb, un
coş de pământ, un căuc de apă, un troc de mortar. Ci nu. Turela e abia cât un
braţ, iar el a adus cu greu din India doctrina lui. Să nu fi fost întreg nici
întregul turn, el m-a oprit spunându-mi să construiesc o galerie cu 12 coloane
şi un altar. ?l tot întreba de răsplată, îl bătea, îl alunga. „Sfârşeşte
galeria şi turnul”, i-a mai spus – vei avea consacrarea şi te voi iniţia.
Sfâşise turnul şi era mai gata galeria. Spatele i-a devenit însă o rană.
Bătrâna l-a apărat cerând iniţierea. Maestrul nu i-a dat-o, îmbiindu-l să-şi
oblojească rănile ca boii şi caii şi să trudească mai departe. ?n taină vărsa
lacrimi şi el. După un plan al ei, bătrâna l-a încunoştinţat pe lama că
tânărul, căzut bolnav, o să-şi caute alt maestru. Lama i-a reamintit acestuia
că îi dăduse corpul, cuvântul şi inima – i le-ar putea tăia în o sută de
bucăţi. A rămas meditând. „Dacă acest lama nu are formula pentru a deveni
Buddha într-o singură viaţă cu un singur corp?” Şi a reînceput să facă mortar
pentru galerie şi altar. Alţii, aducând daruri, soseau să ceară înalta
iniţiere. Soţia lui lama îi oferă o turcoază spre a i-o dărui dacă nu va fi de
ajuns construcţia turnului, dar acesta, chiar dacă nu ştiuse piatra preţioasă,
primită de soţia lui de la părinţii ei pentru un moment greu, ca stăpân total
al femeii se socoteşte şi al turcoazei, lovindu-l furios pe Marele Magician. Discipolul
fuge. Dar se reîntoarce. Fuge iar, neprimind iniţierea. „Când a plecat?” îşi
întreabă nevasta. „Ieri”. „La ceasul ăsta fiul meu n-a ajuns prea departe”.
Ajuns la un alt lama – Gnogpa
(Diamant, qui-realise-le-Nirvana) –, e primit arătând scrisoarea şi darurile de
la marele ?nvăţător (Marpa) – veneau, în fapt, de la soţia lui.?nainte de a
începe, din ordin, iniţierea lui Mila, îi cere să arunce grindina – ca altădată
– asupra unor oameni ce-i jefuiseră prietenii. „Sunt ursit relelor făptuiri.
Azvârlind grindină, merg spre sfânta religie! Pretutindeni unde mă duc fac
răul. Dacă nu trimit grindina, voi încălca poruncile date de lama şi nu voi mai
primi învăţătura. Nu pot să nu trimit grindina.”
Mai şi merge acolo şi se aude
blestemat, chiar dacă desenează un triunghi şi apără pământul unei bătrâne. La
întoarcere, aruncă la picioarele lui lama, cadavre de păsări şi şoareci. Acesta
îşi freacă degetele, şi cadavrele, înviate, zboară spre cer sau spre cuiburile
de pe pământ. „Iată un Buddha adevărat. Cu atât mai bine cu cât multe fiinţe au
pierit aşa”.
Dar semnul magic al primirii
meditaţiei nu se arată. Lipsea exeat-ul lui Marpa.
În acest timp, Marpa isprăvise turnul
fiului său şi, printr-o scrisoare, îi cere lui Gnogpa lemn pentru friză şi-l
invită, după ce avea să pună friza şi pinaclul, să vină pentru consacrarea
turnului şi consacrarea celor mai mulţi dode boum (fiii lui Marpa).
Mila primeşte din partea soţiei lui
Marpa un zar de argilă, din care, când îl aruncă, apare un sul de hârtie – lama
îi va da iniţierea şi învăţătura. Şi-l sfătuieşte să vină odată cu noul său
învăţător.
În timpul ceremonialului şi furiei lui
Marpa, Mila - „cu trupul de acum nu voi dobândi doctrina, mă duc să mă omor”.
Gnogpa îl opreşte - „dacă mori înainte de vreme, comiţi crima de a ucide un
zeu. De aceea sinuciderea e o atât de grea crimă”. Marpa: „Cu toate că acel
ce-a minţit odată este bănuit de minciună şi mai apoi, trec peste această
regulă comună”. ?l numeşte Mila-Trofeu-de-Diamant. „Fiul meu, ai fost din
primul ceas un discipol capabil de instrucţie. ?n noaptea venirii tale aici, un
vis mi-a arătat că tu erai destinat servirii doctrinei lui Buddha. Soţia,
într-un vis asemănător şi încă mai grăitor, zări o fată tânără, păzitoare
într-un templu, şi zeii pontifi ai religiei”.
Sfânta căldură a altarului interior –
căldura lăuntrică iscată de adâncile inspiraţii din timpul meditaţiei – ajunge
să înduri frigul grozav al munţilor.
Milarepa intră în meditaţie, în prezenţa
maestrului – zi şi noapte, cu o lampă deasupra capului. Marpa trece sufletul
fiului său – Dharma-dode – mort, în cadavrul unei porumbiţe care zboară în
India. Visează un stâlp cu un vultur zburându-i deasupra.
Îşi face un pat peste oasele mamei şi,
netulburat de corp, de cuvânt şi de gândire, cade în contemplaţie. „Nu ştiu
decât să meditez şi nu voi face nimic altceva”. „Acolo unde nu găseşti nimic în
plină zi, încearcă să găseşti ceva în toiul nopţii”. „Acest corp greu de
obţinut, uşor de distrus”. „Oamenii mă văd zburând în aer”.
Vor trece şi munţii şi pământul, dar
vorbele lui nu. Tace. ?ţi întinde o pâine să rupi şi pleacă să adoarmă beat. Nu
mai înjură nici cîinii – fugiseră peste cărămida încă umedă şi lăsaseră urme
adânci.
Limba păsării bate toarta văii, îşi zguduie cuibul înalt, îşi învaţă
puii, în ouă, să cânte. M-am înconjurat de mine însumi, de groapa mea. ?n miez
de noapte plâng la auzul urletelor. Pasărea, în cerc, deasupra, se va depărta
iarăşi să ducă sus poienile mute în locul sufletului lui Ephraim.
Mor vrăjitoarele. Deznoadă mâinile,
tăinuie bubele, devoră focul, cazi lângă cei îngropaţi cu fântânile, cu boi
morţi, aduc crucile de la pictat, plâng pomelnicele cu vii şi morţi pe o basma
în drum. Puteri nefolosite ducem în mormânt. Lăsăm în urmă osia vieţii. Mingea
oprită în punctul cel mai de sus îşi prelungeşte traiectoria. Rămâne fiul să
trăiască, ori, murind fiul, rămâne mama să moară.
Puși Dinulescu
Popescu şi Popovici
Cristian
Tudor Popescu e un comentator politic formidabil, dar când se bagă-n film şi-şi
mai pune şi pălăria aia şucară, se dezmembrează ca ceva organic uitat în ploaie
şi dus rapid la canal.
Îl ascultam
aseară vorbind de Actorul şi sălbaticii şi nu-mi venea să cred, ba chiar
începeam să mă-ndoiesc de părerile mele de la premieră, când filmul mi s-a
părut dezgustător. Aşa era, însă şi acum, aseară, când chiar un actor cu harul
lui Caragiu se perpelea într-un scenariu cu situaţii tratate brutal şi tembel. Mai
degrabă Albulescu şi cu Diaconu au avut partituri şi prestaţii mai
convingătoare.
Dar filmul
ăsta este şi profund ticălos, fiindcă e un reflex murdar de tip Katyn, unde,
cât au fost ei în general de ticăloşi, nu naziştii au împuşcat floarea
ofiţerimii poloneze în pădurea aceea de lână Smolensk, ci fraţii lor întru
slavonie, bestiile sovietice!
Constantin
Tănase, artistul naţional al revistei româneşti, prototipul personajului
Caratase, interpretat de Caragiu, moare, după cum se ştie, în condiţii foarte
suspecte, în finele verii lui 1945.
Îndrăznise
să satirizeze de pe scenă hoţiile ocupanţilor sovietici şi nu se potolise, în
urma tuturor avertismentelor.
Legionarii,
care n-au fost nici ei nişte uşi de biserică, au fost încărcaţi şi cu porcăria
asta. Că acum ce mai conta?
Titus
Popovici se pretase la această măgărie şi-şi folosea cu cinism talentul şi
tehnica scenaristică, de care dispunea.
Abilităţile
lui de prozator erau comparabile cu ale celorlalţi romancieri români de
valoare, născuţi în anii 20: Marin Preda, Petru Dumitriu şi Eugen Barbu.
Dar el nu
s-a salvat prin vreo operă fundamentală, ca ceilalţi. A fost şi singurul dintre
ei, care a devenit membru în Comitetul central al PCR, dar fără cumva să creadă
în comunism, după cum aveau să demonstreze manuscrisele descoperite după
moartea sa, dar parcă şi-n timpul vieţii a mai apucat să dea foştilor săi
tovarăşi câte o lovitură de copită, chiar destul de dură.
Şi tot
apropo de Titus Popovici, mi-au mai trecut prin faţă, cu o noapte înainte,
nişte secvenţe, cât am reuşit să rezist, din Lumini şi umbre. Şi acolo se
mănâncă cu lingura cea mare căcatul de rigoare, cu muncitori comunişti
patrioţi, care au puşti agăţate de spinare şi de care nemţii se tem ca de
dracu. E drept că mai apare şi armata română, ajutându-i pe muncitorii ăştia,
atât de patrioţi. Dar de rege nici nu poate fi vorba, deşi, după cum se ştie,
tot riscul a fost al lui!
Şi dacă el
nu făcea ce-a făcut, nimic nu era la 23 august ăla, din 1944.
Puşi Dinulescu
Dumitru Ichim
PSALMUL TRĂSURII CU ARIPI DE FOC
Mătreața și tărâța când le ignoră
glava,
Poți dăscăli Iubirea cam cum se ține
hățul,
Tămăduind amoruri ce le-a coclit
gâlceava,
De când muierea-ți poartă clondirul
și clăbățul.
Nu brațele-mi te cântă-n talaz cu
ceruri crude?
Fior, sfințit de buze, fără de-aripi
e zborul.
La ce folos voroava, c-oricum
inima-aude,
Ca vinul, duhul strunei, când te
adumbră dorul.
Biet cuget, rob al slovei, de tine
gândul cernu-l,
Ca mâlul de borhotul ce lotusul
slujește.
Fruct dragostei e focul ce-a prins a
gust eternul.
Nu Dumnezeu e Mire când omu-I
înflorește?
Îndrăgostită, -n flăcări, chiar inima
Te știe!
Cândva a fost trăsură Profetului
Ilie.
Daniel Vorona
:Dumnezeu îmi spune să nu îl mai
privesc în ochi cu ochii mei de lemn
o vacă roșie doarme pe bancă într-un
parc eu tac
și îi fac dintr-o pungă de plastic o
fustă cu franjuri
--- pentru că era secetă la nunta mea
au cântat mozart și
romica puceanu și am mâncat
o mămăligă pe care au cărat-o mai
mulți proști în brațe ---
un dictator (dubios) întoarce istoria
celuilalt pe dos
șapte fete în transă adună capul meu
gol de pe jos
tu mă strângi la piept ca pe o
orchestră de cameră ca pe o locomotivă.
Mos Nelutzu G
Mircea Iorgulescu despre Ploieşti
Sorcova Sunday, January 3, 2010 3:03
AM
From: mircea.iorgulescu@sfr.fr To:
"Ioan Grosescu" nelutzug@yahoo.com
Uite ce am găsit pe-aici (vezi
ataşamentul)! E un cadou de/pentru sorcova. Chiar dacă un pic întârziat!
Mircea
Caragiale povestit de Trotki
(în volumul
«Războaiele balcanice 1912-1913», Editura Science Marxiste, 2002, Paris,
traducere în franceză din rusă, după un volum apărut la Moscova în 1926, în
care fuseseră publicate corespondenţele lui Lev Troţki despre războaiele
balcanice, tipărite iniţial în cotidianul ucrainian Kievskaia Mîsli, care îl
trimisese acolo) (…)
«In comedia
lui clasică O scrisoare pierdută (titlul e dat în română!, nota mea, M.I.),
strălucitul scriitor satiric român Caragiale, mort anul trecut, a biciuit
moravurile politice româneşti, la fel cum a făcut Gogol în Rusia, în Revizorul,
cu cele ale birocraţiei ruseşti. Absenţa totală de principii, înşelătoriile
vulgare, corupţia voioasă a moravurilor şi şantajele abile sînt elementele
constitutive ale politicii şi moralei guvernanţilor României aşa cum sînt ele
zugrăvite în Scrisoarea pierdută.
Nae
Caţavencu, avocat, director şi editor al ziarului Răcnetul Carpaţilor, fondator
şi preşedinte al cooperativei enciclopedice Aurora Economică Română şi Take
Farfuridi, avocat, membru al comitetului permanent, al comitetului electoral,
al comitetului şcolar, al comitetului agricol şi al altor comitete şi comisii
sînt doi escroci – unul pe scară mare, celălalt pe una mică -, Krepcinskii şi
Raspliuevii din Parlamentul român, iar numele lor au devenit epitete curente in
discuţiile politice.
Cele trei
partide româneşti de guvernămînt sînt impregnate de spiritul lui Caţavencu şi
Farfuridi. Triumful final al acestor specimene politice a fost însă celebrat cu
partidul takiştilor: oameni fără trecut şi nici viitor, dar cu pofte mari, ei
pretinseră să fie recunoscuţi de Stat. Şi ce s-a întîmplat? Caragiale în
persoană, impetuosul cenzor al moralei takiştilor, li s-a raliat pe
neaşteptate, pentru a-şi satisface interesele mondene. E loc pentru tine!
Indată după aceea, Carp – bătrînul şef al conservatorilor, un înrăit reacţionar
romantic, dar un om de onoare în felul lui – îl întîlni pe Caragiale. Luptaseră
împreună în cadrul asociaţiei literare Junimea pentru apărarea limbii române
populare.
Cine ar fi
putut să prevadă, exclamă Carp, că voi trăi suficient de mult pentru a vă vedea
pe dumneavostră, Caragiale, în rolul lui Caţavencu!
Haide, hai,
răspunse Caragiale fără să clintească. Eu, Caţavencu?! Glumiţi! Caţavencu e
Take Ionescu, respectatul meu şef. Eu, la nevoie, eu sînt Farfuridi…
Caragiale
istorisea deseori şi fără complexe acest dialog, pe care-l avusese pe trotuarul
gării din Ploieşti. Şi adăuga întotdeauna:
Pînă acum
încă mai credeam că există o persoană inteligentă în România şi că persoana aceasta
e Carp. Dar este evident că şi el face parte dintre cei care iau politica în
serios… [...]”
Multumesc
Sunday, January 3, 2010 5:26 AM
From:
"Ioan Grosescu" nelutzug@yahoo.com To: mircea.iorgulescu@sfr.fr
pentru
sorcovă. Nu era prost deloc acest Davidovici! D-aia l-a şi mătrăşit Stalin. Bun
prieten cu Racovski, ambasador la Londra şi la Paris, care, la rându-i, dacă nu
prieten, cel puţin apropiat al lui Panait Istrati.
Şi fiindcă a
venit vorba de Take Ionescu, căruia prietenul meu Ştefan Macovei, sculptorul
care a realizat şi bustul monumental al lui Nichita Stănescu, i-a realizat un
bust monumental care a şi fost dezvelit în faţa bisericii Sfinţii Impăraţi,
Atlas
Monday, January 4, 2010 10:56 AM
From:
mircea.iorgulescu@sfr.fr To: "Ioan Grosescu" nelutzug@yahoo.com
Coane, am
găsit la Troţki o referinţă la un monument ploieştean, nu ştiu dacă mai există.
Referinţa datează din 1913 - este vorba de o fântână, construită în Grădina
publică (?!), pe care o ţinea în spate o figură mitologică, Atlas.
Mai există?
Unde era această "grădină publică"?
vezi
"mahalalele" Monday, January 4, 2010 11:11 AM
From:
"Ioan Grosescu" nelutzug@yahoo.com To: mircea.iorgulescu@sfr.fr
Fac referire
la acestă fântână în "Mahalale", vezi pag. 262, unde ai şi foto. De
fapt ai imaginea şi pe coperta a patra.
Să-mi zici
şi mie unde ai găsit referirea.
Călduroase
(doar am gaze!) îmbrăţişări tuturor.
Monday,
January 4, 2010 11:19 AM
From:
mircea.iorgulescu@sfr.fr To: "Ioan Grosescu" nelutzug@yahoo.com
Troţki zice
că Atlas-ul acela era rotitor şi că fântâna era între sediul partidului liberal
şi sediul partidului conservator, iar mitologicul se intorcea cu faţa când
către unul când către altul, în funcţie de cine era la putere!!! Face din asta
un simbol al vieţii politice româneşti. Zice că partidele - de atunci - nu erau
decât nişte clici infecte, interesate exclusiv de ajungerea la putere, ca sursă
de jecmăneală. O să-ţi trimit, când mai scot nişte note, zilele astea. A
vizitat, atunci, în 1913, şi rafinăria Steaua Română, pe care o lăuda f.f.
tare.
Azi am avut
zi de spital, însă până mâine pe la prânz voi fi alegru, fiindcă îmi dau
corticoizi. Vioiciune chimică. După aia voi fi mai somnolent, sper că nu
foarte.
Uite Monday,
January 4, 2010 11:58 AM
From:
mircea.iorgulescu@sfr.fr To: "Ioan Grosescu" nelutzug@yahoo.com
ce zice
nenea Lev Davidovici:
"Un
Atlas de fontă susţine bazinul fântânii Grădinii publice din Ploieşti. In cele
două unghiuri opuse ale Grădinii se găsesc sediul partidului conservator şi cel
al partidului liberal. Atlasul a fost in-salat în aşa fel încât să se poată
învârti în jurul propriei axe. Astfel, după cine este la putere, el face faţă
când sediului conservatorilor, când celui al liberalilor. Până şi fântâna de
fontă trebuie să se resemneze cu alternanţa la putere a partidelor!"
Aşa începe
cea de a patra corespondenţă trimisă de Troţki din România, probabil prin iulie
1913, fiindcă a apărut în acel ziar din Kiev în august. Bun început gazetăresc,
nu?! Noi, dacă ne-am duce azi în Honduras, unde a fost un putsch vara trecută,
oare cu ce simbol am începe?!
Şi continuă
aşa: "Este greu de imaginat o luptă între partide mai inverşunată decât
cea care are loc în arena politică română. Dar această înverşunare, care se
repercutează până la monumentele publice, este invers proporţională cu dimensiunea
diferenţelor dintre partide.
(...)
Enormul buget de stat este un izvor inepuizabil la care se adapă boierii şi
ciocoii (în româneşte în text: - nota mea, M.I.) care fac poloitica, şefii de
partid cu partizanii şi copiii lor, ca şi toţi cei care se învârt în jurul
bandelor politice care aici se cheamă partide. (...) Cu cât partidele dominante
au mai puţine principii de apărat şi cu cât sânt mai puţin perceptibile
diferenţele dintre programele lor practice, cu atât este mai feroce competiţia
dintre ele, pentru că obiectul durei lor rivalităţi este prada, mana publică.
Oricare ar fi grupul la putere la un moment dat, funcţiile cele mai elementare
ale guvernului sânt exercitate aproape întotdeauna în acelaşi mod. Pentru
popor, puţin interesează, de fapt, că premierul e Brătianu, Maiorescu sau
Ionescu. Dimpotrivă însă, pentru persoanele citate mai inainte şi pentru
partizanii lor nu este acelaşi lucru. Fiecare clică asipră la putere şi o neagă
adversarilor. " ETC, ETC;!
Mulţumit?!
(pag. 323-328, din volumul citat cu fragmentul despre Caragiale)
Da, mulţam
Monday, January 4, 2010 12:19 PM
From:
"Ioan Grosescu" nelutzug@yahoo.com To: mircea.iorgulescu@sfr.fr
Este evident
că diaristul trage povestea pe turta lui (să se sprijine pe ea pentru
comentariul politic). Şi asta nici nu e rău. Statuia nu avea niciun ax (se
făceau cheltuieli, ca s-o mute cu curu la opoziţie), iar fântâna nu era din
fontă (numai Atlas şi gurile celor şase lei, prin care curgea apa în bazinul de
jos); nu era vorba de sedii de partid, ci de locuinţele celor doi opozanţi –
Elefterescu şi Radovici.
Uite cum se
... internaţionalizează o banală (dar cu schepsis) poveste de mahala politică
ploieşteană! Şi prost ar fi cel care o aude şi nu o popularizează! Pentru că e
de tot râsu-plânsu. Poate voi găsi informaţiei un loc în a treia ediţie a
"Mahalalelor".
Salve!
Monday,
January 4, 2010 12:37 PM
From:
mircea.iorgulescu@sfr.fr To: "Ioan Grosescu" nelutzug@yahoo.com
Da', tu aşa
zici, că e o poveste banală?! Pe naiba, banală... că fântâna era sau nu din
fontă, că Atlas-ul se învârtea sau era învârtit, că erau casele fruntaşilor
judeţeni (baronilor, am zice azi) ai celor două partide şi nu sedii (dar erau
pe atunci sedii?!), n-are importanţă, punerea curului statuii în faţa opoziţiei
e ceva atât de exotic, atât de ... african, încât nu te miri că după un secol
Romania eliberată are partidele şi liderii pe care-i are. Tu ştii că în
Bulgaria a existat vot universal îndată după ce i s-a recunoscut independenţa
(la pacea de la Berlin, în 1878, ca şi României, de altfel, până atunci vasală
a Otomanilor), în vreme ce în România a fost introdus abia după primul război
mondial?!
În fine.
Oricum nu putem schimba nimic.
Multumesc
Thursday, January 7, 2010 2:11 AM
From: Ioan
Grosescu" nelutzug@yahoo.com To: mircea.iorgulescu@sfr.fr
mult pentru
urări şi pentru că mi-ai deschis ochii. [...]
Te-mbrăţişez
(Din Ioan
Groşescu "Ultima trăncăneală. În memoria lui Mircea Iorgulescu"-
Editura Karta Graphic Ploieşti, 2011
Dan Dănilă
Trăiesc din
1990 în Germania. Chiar dacă am început să public în presă de prin 1972, prima
carte am publicat-o târziu, de abia în 1993. De atunci am publicat peste
douăzeci de volume, considerând și traducerile. Scriu doar în românește. De
vreo trei ani, nici nu mai știu data exactă, m-am retras din Uniunea
Scriitorilor, dezamăgit și scârbit de toate. Este a doua demisie a mea, prima e
de prin 2006 dar nu mi-a fost acceptată fiindcă era trimisă prin e-mail și nu
avea semnătură de mână – bine că nu mi-au cerut și ștampilă! Am aflat abia după
un an că sunt încă membru, cotizația fiind plătită. Am cedat atunci
rugăminților celor care mă sfătuiau să rămân. Dar scriitorii români din
diaspora au fost mereu neglijați de cei din țară, din invidie, din prostie, din
nesimțire. Au fost ”folosiți” și acceptați doar cei care donau valută și dădeau
mese festive, știu vreo doi medici scriitori din diaspora care erau invitați la
toate festivalurile literare și primeau mereu premii. Ăsta e românul; iar
criticii literari așteaptă probabil lovele ca să scrie despre tine, doar ești
bogat! Aș fi putut și eu să dau mese prin București, să fac donații și lansări
aducând oamenii grei de la USR cu taxiurile, dar nu sunt așa. Unii au făcut-o,
nu le dau numele. Am trăit în Germania din salariu, mi-am plătit cărțile
publicate, nu am avut sponsorizări. Degeaba îmi trimit mereu cărțile revistelor
literare, criticilor, altor scriitori, reacția este de obicei tăcerea. Nici
măcar un mersi, am primit! Trebuie să scriu e-mailuri ca să cer confirmare de
primire. Neam de mitocani. Uneori regret că nu am trecut la limba germană,
fiindcă scriu și public, practic, pentru o mână de oameni. Ceilalți sunt muți,
nu există. Aici în Germania nu sunt atât de mulți poeți ca în România dar
există un respect firesc pentru orice autor. În România, tot ce este firesc,
moare sau a murit demult.
Ștefan Dimitriu
ÎNCEPUT DE DRUM
După cum mă
aşteptasem, vestea înfiinţării ziarului nostru (”Funia spânzuratului”)
străbătuse oraşul cu viteza fulgerului şi, chiar mai înainte de-a anunţa vreo
intenţie de angajare, m-am trezit asaltat de sute de persoane, mai mult sau mai
puţin familiarizate cu munca de ziarist, încât, la un moment dat, m-am temut să
nu se prăbuşească scara sub greutatea lor, ca-ntr-un film de pe vremuri, „Roma
– orele 11”, la care nu mă mai gândisem de-o jumătate de veac. Nici telefoanele
– de-acasă, de la redacţie ori mobilul – nu stăteau degeaba.
Oameni de
care nu mai auzisem de-un car de ani sau de care nu auzisem niciodată mă sunau
la cele mai aiurite ore din zi sau din noapte pentru a-şi oferi serviciile ori
pentru a strărui în favoarea cuiva. Pe unii eram bucuros să-i redescopăr, de
alţii nu ştiam cum să scap. În sfârşit, mai apăreau şi voci de tineri, în
general din provincie, abia ieşiţi de pe băncile şcolilor, la auzul cărora nu
ştiu ce mă făcea să pariez pe viitorul lor. Am şi mizat pe câţiva dintre ei. Vă
dau doar un nume – Ion Agafiţei. Sunt sigur că veţi mai auzi despre el.
Dar am mizat
şi pe alţii, despre care eram sigur că nu talentul le lipsise pentru a-şi fi
făcut un nume, ci fundăturile în care nimeriseră, partizanatele politice pe
care fuseseră nevoiţi să le slujească, capetele pătrate care-i formaseră şi
care le impuseseră o anumită îngustime a propriilor minţi. Ceea ce le ceream eu
acum era să nu-şi frângă şira spinării în faţa nimănui, dar nici să atace pe
cineva fără motive temeinice şi, mai ales, perfect dovedite. Zvonurile de una,
două sau trei stele tot zvonuri rămân. Tot atacuri sub centură. Tot insinuări
vinovate. Tot intrigi murdare. Şi le ceream, de asemenea, să nu-şi piardă
umorul, nici în situaţiile cele mai grave. Chiar dacă urma să vorbim adeseori
de funie în casa spânzuratului, aşa cum de altfel o declaram chiar din titlul
ziarului.
Dar nu
depindeam de nimeni, de nicio grupare politică, de nicio gaşcă ministerială, de
nicio zonă de interese. Nu urma să supravieţuim din publicitate, deşi n-o excludeam
din calculele noastre. Însă punga domnului Muscăreanu ne garanta libertatea
cuvântului mai mult decât însăşi Constituţia României. Pentru că, la rândul
său, nici el nu mai depindea de nimeni. Îşi făcuse plinul prin muncă cinstită
şi se dăduse la o parte. Pe cine-ar mai fi putut interesa cum îşi cheltuia el
banii? Îi depusese la bănci sigure. Şi avea destui, pentru a-şi permite să-şi
facă şi această dambla: subvenţionarea unui ziar în care promisese sub cuvânt
de onoare să nu se amestece decât pentru a-l face să alunece ca pe-o pernă de
aer pe milioanele sale.
Mă sunase în
acele zile şi prietenul meu Şerban Halunga. Trecuseră aproape două luni de când
nu-i mai auzisem vocea. Multă vreme, fusesem legat de telefoanele lui ca de-un
cordon ombilical. Dar plecarea intempestivă din apartamentul Lenormandei,
alungat chiar de ea, şi apoi întorsătura bruscă pe care-o luase viaţa mea mă
îndepărtaseră pe neaşteptate de el. Sigur că explicaţia simplă era că, în
momentul acela de derută, când mobilul meu era descărcat, nu-mi ieşise în cale
un telefon public, de la care să-l sun.
Apoi, timp
de-o săptămână, cât rămăsesem la Predeal cu Estera, nici nu-mi mai trecuse prin
minte că exista pe lumea asta şi invenţia numită telefon. După aceea, la
întoarcerea în Bucureşti, amânasem mereu să-l sun, temându-mă să mă arăt în
faţa lui cu noua mea identitate. Dacă avea să-i ţină partea Lenormandei? Dacă
n-avea să înţeleagă natura relaţiei mele cu Estera? Dacă avea să privească în
dungă, încă din faza aceasta incipientă şi adeseori şovăielnică, noua mea
încercare de a mă întoarce în lumea lor, a scriitorilor, la care cei mai mulţi,
care sunt şi cei mai acri, cred că numai ei au dreptul să aspire la nemurire?
Ei, care se-ntâlnesc zi de zi la o anumită cârciumă şi care se premiază an de
an între dânşii, ca şi cum calitatea de scriitor ar însemna o cursă de
regularitate şi de anduranţă la băutură, la bârfă şi la cabală.
(Ștefan
Dimitriu, ”Lasă zilei scârba ei”, roman, ediția a 3-a, sub sigla ”Romanul
Centenarului Românesc”, cu un cuvânt înainte de D.R.Popescu, eLiteratura, 2018)
Şerban Foarţă
CÂND ?
Când fi-vom, oare, scutiţi de premisa
majoră
ca unii ce, domnilor, nu corespundem,
având, noi, vocaţie (chiar dacă nu
suntem)
de minoritari, de minut fără oră.
Noi nu suntem toţi-indivizii-sunt-muritori,
noi suntem Socrate,
fie şi dacă,-ntre dublii cilindri ai
logicii autocrate,
vom fi fiind laminaţi de „n” ori.
Când fi-vom, oare, scutiţi de
impozitul genului proxim
noi care suntem, mereu, diferenţa
specifică,
fie şi dacă aceasta nu ne certifică
decât ca dezoxi-
ribonucleici acizi, pe noi aştia
care, în calitate
de specii infime, nici nu putem spune
„noi”,
neclasificabili ca peştii dipnòi
şi alte amfibii relicte sau
invalidate.
Ştim bine, şi noi, că premisa majoră
te-ajută, oricum,
în subtilul fir logic să nu prea
te-ncurci, –
când ea e, de pildă: „Armenii nu-s
turci”,
concluzia e: „Erzerum”!
Ştim, însă, şi că silogismul Barbara,
în absolut,
poate ajunge o formă de barbarie;
premisa majoră, altminteri, rămâne o
pălărie
prea largă pentru un cap ca al
nostru... Salut!
André Cruchaga
AUSENCIAS SUICIDAS
La dureza del mundo gotea en los
abismos
Como la entrega del sepulcro
Vicente Huidobro
Camino hacia las ausencias suicidas
del silencio y el destrozo.
El mundo es cada vez un absoluto de
dolor.
En la noche un pájaro se petrifica en
los jardines densos
de lo interminable. En el abismo de
la pared de enfrente la rebelión
oscura de los mausoleos. Y la
opacidad del vuelo.
El asedio del entresueño arde en la
resina visceral del mundo
que cava sin pudor hasta la grieta.
Es cárcel el ojo y el hambre.
En el vuelo inventé carne y sueños,
aunque detrás,
el grito salobre del tropel, (el frío
del alma inaprensible)
el goteo de la sed que luego se
refugia en pañuelos.
Germina el abismo en toda la ausencia
corrosiva de los ojos.
Ahora sin brújula en este andar desde
que amanece.
Es como si en el pórtico de la
garganta todo fuera fugaz.
Siempre me extravío en la madera de
dolor de las carpinterías.
O en el llanto derramado de las
ventiscas del desconsuelo.
Del libro “Estación Huidobro”, 2019
©André Cruchaga
©Pintura de Jacek Rykała
Suicide absences
The hardness of the world drips in
the abyss
Like the delivery of the tomb
Vicente Huidobro
Road to the suicide absences of
silence and destruction.
The world is every time an absolute
pain.
In the night a bird is petrifies in
the dense gardens
From the endless. In the abyss of the
wall in front of the rebellion
Dark of the mausoleums. And the
opacity of the flight.
The Siege of the semi burns in the
visceral resin of the world
That cava without modesty to the
crack. It's jail the eye and the hunger.
On the flight I invented meat and
dreams, although behind,
The Brackish cry of the flock, (the
cold of the soul elusive)
The drip of the thirst that then
takes refuge in tissues.
Germinate the abyss in all the
corrosive absence of the eyes.
Now without compass in this walk
since dawn.
It's like on the porch of the throat
everything was fleeting.
I always get lost in the wood of pain
of the carpenters.
Or in the tears poured out of the
blizzards of sorrow.
From the book "Station
Station", 2019
© André Cruchaga
Silvia Cinca
O CLIPA DE LUMINA
O clipă de lumină
Prinsă în tumultul iubirii
Lăsată-n urma pașilor tăcuți
O făclie scânteind un colț de lume
Părăsit spre a urca în zbor
Spre necunoscut și cunoscut al minții
Rătăcind și știind prea bine
O cale în care e doar încântare și
înălțare
Drumurile umblate mai vorbesc de
iubire
De suflete părăsite și lacrimi
De vise și-mpliniri
De oameni cu chipuri frumoase.
Am ucis nu odată iubirea
Am pășit peste sufletul tău
Am implorat doar cerului iertarea
Atunci când tu luptai cu suferința.
O clipă trăită cum am dorit
Privind spre frumos
Prăvălită în surâsul artei
Si adulând lumina dimineții.
Infruntând spre-a câștiga frumosul
Tresărind la glasul înserării
Ascultând chemări rămase-n urmă
Iubind lumea și preamărind Credința.
O clipă de lumină ce s-a numit viață
Incântătoare cale a fericirii noastre
Cristina Hermeziu
"capacitatea de reziliență
a oamenilor
este indecentă
morții cu morții
viii
cu ce îngroapă de viu
zăcământ cu cifră octanică ridicată
(j'avais une lampe - toi la lumière -
qui a vendu la mèche,
scâncește Prevert
ca-ntr-o telenovelă
pe telefon mobil)
mă pedepsesc
singură
cu fiecare
poem
rupt în două. "
Ioan Potolea
MILAROZA
Când noaptea stivuiește lingouri
sare luna de celuloid printre
mitocanii flegmatici,
Când noaptea stivuiește lingouri
trece doamna Claudia Milaroza,
merge pe stradă privindu-și umbra
rochiei pe ziduri
ca pe o floare a hazardului.
- Există un atlet longilin care
aleargă
în fuleu de la 5 a.m. pe cheul vânăt
și gol ca o pistă de aeroport.
Curge, saltă Claudia Milaroza,
tresaltă
printre cadrane și cabluri, printre
trabajadores
bucăți de soare cad pe acoperișul
spălătoriei
pietrele se încalecă și gem sub
pantofii stacojii.
În urma ei roiuri de frunze se fac
roiuri de
oglinzi foșnitoare – merită să le
asculți așa cum
auzi în fiecare dimineață ușa
trântită în spatele tău.
- Există pachebotul care pleacă fără
un pasager la Palma de Mallorca
într-o după-amiază de septembrie.
Se duce doamna Claudia Milaroza,
suspină
un trepied își amintește o cameră
foto
o cameră foto își amintește o pereche
de miri.
Prin ninsorile uitării “ – Zâmbiți vă
rog! “
Se cunună pustiul cu scara de aur.
- Există vilegiaturiștii de pe
continent
care ciocnesc pahare de cocteil
în separeurile de sticlă din
Piața Santa Catalina.
Doamna Claudia Milaroza locuiește în
celule mistuitoare
îmbracă schelete, ticluiește
concerte, face dragoste
în cimitirele de mașini. Poartă, prin
divane cu
arcuri, albuminele, hemoglobina și
limfa amanților ei.
- Există baba Zinca măturând
trotuarul
pe Calle Albareda cu lunga ei cămașă
de noapte.
Doamna Claudia Milaroza intră ,
aproape
de ora închiderii într-un
supermarket.
Sperie cumpărătorii. Are o sabie
înfiptă-n cap,
pătrunsă prin frunte ieșită prin
occipit.
”E doar un truc!” strigă casierul
zornăind
liniștit monezile prin sertare.O,
dar...
Un truc ratat: sabia nu a nimerit
fanta invizibilă
dintre emisfere. Câteva picături de
sânge pe gresie.
- Există în port gigantice panouri
publicitare la uleiurile Castrol.
Caută un perete de care să te lipești
când ți-e frică.
Înfrigurată memorând obiecte.
O mână ceva mai subțire poate să vină
prin hublou
să-ți pipăie moartea care e în
definitiv un proces
chimic. ”Claudia Milaroza” numește de
fapt
compunerea și descompunerea zilnică
a unor baze, acizi și săruri. Vom fi
pete de
rugină pe geamurile Universului.
Timpul furnicii se varsă în pulsarii.
Și nu striga.
Tot ce poți face e să aștepți. Și să
fii atentă.
- Există înainte de zori clipe de
liniște când auzi în pântecul
cargourilor
plânsetul copiilor de pe alte
planete.
Visezi un scaun pe un câmp înflorit.
Și apoi noaptea care stivuiește
lingouri,
noaptea în care inima ta bate tot mai
greu
din aripi târziu întorcându-se acasă
în trup
flying home, flying home,
to the land that you once have known
de pe pajiști cosite. Înfrigurată
memorând obiecte.
- Există o femeie singură care
citește
întinsă pe plajă lângă farul de la
Cap Blanc.
”Am fost odata cerșetorul orb de la
capătul străzii
Am fost odată cântecul mierlei
incendiind fereastra
și pentru o clipă am fost ochiul de
spaimă al
morților neînviați” Claudia Milaroza
se va ruga întunericului.
Frângându-și mâinile.
- Există un matelot care iese pe ușa
metalică a tambuchiului și privește
aplecat peste copastie la salturile
acrobatice ale delfinilor.
Mașinile au devorat mașini, pereții
au înghițit pereți
Ploile au devorat ploi, scaunele au
înghițit scaune...
Acum șobolanul electric cuibărește în
pieptul
pustiu. Sub sânii palpitând altădată
de atingeri
Și totuși în camera asta se mai aude
foșnet de aripi.
- Există o gagică cu cizmele roșii
în dosul barului de noapte al lui
Antonio. Are bulanele reci și face
sex oral pentru 10 dolari.
Demult pământul se rotea mai încet.
Zilele
erau mai lungi, cu uși între stele,
serile cădeau pe un peron
ca niște lampioane imponderabile.
Depărtarea
prefăcea trenurile în vulpi albastre.
Mergeai
printre copaci ca printre foste
iubiri.
- Există zornăitul cavernos al
lanțurilor
de ancoră pe turnichete.
Și nu mai e timp pentru Claudia
Milaroza să
vadă filmul acela cu eșarfe fluturând
peste
rigole și berlinete, filmul artistic
în care ea
a jucat atât de credibil rolul mai
multor
personaje modeste. Dasvidaniya, moi
drug, dasvidaniya!
- Există radiotelegrafistul care
transmite
regulat, navelor aflate în larg,
lista scrisorilor sosite la Agenția
Paukner
în alfabetul Morse.
Vine demonul galben în salon. Surâde.
Îți ascultă sângele
prin tinichele. Brusc vezi pleava
cutreierându-ți
anii. Brusc răsar în aer păpuși
bucălate. Fac
piruete. Fac reverențe. Fac gesturi
obscene.
Zboară deasupra pieptului tău. Te
întreabă
dacă le vezi, dacă le auzi și ce mai
ții minte
din viața ta.
- Există jăratecul prietenos
al unui muc de țigară licărind în
beznă
pe coverta pescadorului.
Zâmbești. Îngerul tău pricăjit tace
și zâmbește și el
într-un colț. Și-ți amintești: era o
căldare cu apă.
Aștepta singură pe marginea drumului
în locul cerșetorului
orb. Demult într-o dimineață de
toamnă. Se clătina
imperceptibil. Un epilog la o secundă
de grație.
Când noaptea stivuiește lingouri,
când timpul furnicii se varsă în
pulsarii
când mergi pe stradă și-ți privești
umbra pe ziduri
ca pe o floare a hazardului.
Ion Potolea
George Nina ELIAN
INTERVAL
târziu:
cu trecerea vremii
toate se estompează şi pier
(nimic nu mai seamănă cu nimic
şi nimeni cu nimeni)
şi cade în mine în noi ceva tulbure
şi îndelung ca o frică
între timp aplaudăm glorioasa
tinerețe
a morților
pe care nemurirea n-o va putea
egala niciodată
(iar ea ştie asta)
şi te ia somnul (chiar mori
de-adevăratelea)
în plină zi uneori
(sunt singur şi aştept să vină
furtuna-ntâmplării
sunt singur şi doar pe mine mă mai
aştept)
Lora Levitchi
STIHIA
Tună şi-ncepe ca să plouă, în
şiraguri de mărgele frânte de cristal,
Lacurile cu fete ciobite în oglinzi,
deschid lumi paralele,
În crestele cărunte a munţilor
spălaţi de ploaie,
Văd fruntea lui D-zeu cum se-ncruntă
la durere
Oamenii de el s-au lepădat în goană
după ranguri şi-avere.
Scuipând şi distrugând tot ce El
sfânt le-a dat.
Trecând pân' şi la sabotarea
aproapelui dar şi de sine,
Turnând otravă-n miere la cei ce i-au
ajutat.
Cerul se pregăteşte din toţi plămânii
norilor săi plumburii, de furtună,
Mârşăvia omenirii plămădită iscusit,
va fi scuturată de un mare potop,
Se pregătesc puhoaiele să măture
cerberi, din mătci abia aşteaptă să ţâşnească,
Să calce în picioare zăgazele de apă
şi viaductele ce fioros scrâşnesc,
Închise în cimenturi uriaşe,
încorsetate-n porţi de fier,
Biciuri de foc pe cer, lumini
fosforescente şi huiete, ce se vor temperate,
Ne dau de ştire de sus, cât de mult
pe arhitectul lumii am supărat,
Simfonia potopului începe cu-o boltă
despicată-n două, de-o săgeată de fulger,
Tresaltă în joc de halucinante,
înfricoşătoare năluce,
Ce valurile de pe faţă-şi trag, şi
îşi arată colţii,
Muşcând cu nesaţ în degringoladă, din
om, din lemn, din piatră,
Natura abrupt trezită din visare,
geme speriată,
Cortine de apă cad în rafale, plouă
peste cântecul mierlelor,
Ziua se-ntunecă de-a dreptul, iar
soarele cedează, cărbunelui stihiilor,
Îşi ea ale sale rubiconde raze în
braţe şi pus pe labe, moare,
Se cutremură pădurea, genunchii de
copaci încep ca să se-nmoaie,
Le tremură sufletele din frunze, sub
ropote grele de ploaie,
Ce taie în ele ca în carne vie, făr
de vreo milă ori îndurare,
Păsări nemaivăzute şi-animale se
retrag din zăvoaie,
În vizuini ori iscusit ascunse
cotloane subterane.
Văzduhul respiră cu nesaţ oxigen,
Din clepsidrele aduse de îngeri şi
sparte pe pământ,
Îmbinat ca un burete, în abur de
pădure, e prins de gât în mijlocul furtunii,
Şi-apoi din munţii de păcate
de-alungul timpului de omenire acumulate,
Se eliberează în urlete groaznice de
necunoscute fiare,
Apăsarea infernală a patimilor
lumeşti,
Dealurile, sunt trezite din
nemişcare, când somnul le era molcom,
Le sună în cap a deşteptare, tobele
tunetelor ce cântă cu huiet mare,
Dălţile fulgerelor încep a săpa pe
trupurile lor aplecate de vremi, cu fervoare,
Necunoscutul viitor al lumii în care,
Viaţa şi pieirea deopotrivă pot dura
o eternitate,
Rafale de vânt, se-nvârt turbat în
joc de lumini, când copacii în plânset, se frâng,
Cad ca trăsniţi cu frunţile verzi, în
moloz de frunze şi muşchi de pământ,
Râuri iniţial pâraie se
umflă-nvolburat în noroaie nebune de legat,
Ce-o iau către vale pe drum
forestier, răzând tot în cale,
Cărând, pe burţi de povârnişuri,
lăstari, prundiş, butuci şi alte măruntaie,
Hoarde de cai sălbateci dezlegaţi par
că aleargă în ceaţa din aer,
Ajunge puhoiul în sat şi
se-nfierbântă-n şale,
Ia-n durat porţi masive de lemn,
uluci, şi garduri de vreme şubrezite,
Vârfurile lor de fierăstraie sunt
zvârlite de vântul ce-aleargă despletit prin ploaie,
I-o spaima generală în oameni
şi-animale,
Ce fug ca potârnichile care incotr-o
apucă,
Când colapsează acoperişuri de case
ori de grajduri,
Dând din a lor şindrile spre hrană
către fiara - ploaie,
Noroaiele iau pe sus, cărând cu ele,
în mânia lor,
Ciubere, cuşti de câini, coteţe şi
stoguri răzleţe de coceni şi fâneţe,
Şi leaţuri de bordeie făcute din
şistori lipite-n lut şi paie,
Frunţi de ţărani adânci cât munţii
cad în îngândurare,
"Doamne, noi în genunchi îţi
cerem acuma îndurare,
Nu ne lua din grânele de pe-ogoare,
Avem c-avere pe-ai noştrii copilaşi
şi foamete-ai deja mare!",
Cruce îşi fac de la-adapostul
sărăcăcios de-obloane,
Toată recolta ce cu greu în secet- au
lucrat,
E bătută cu grindina, cât nuca de
mare,
Schelălăie câinii, pe sub şoproane
pitulaţi,
Aleargă o Ghergină să-şi strângă
copiii în poale,
Păsări şi gâşte şi porci tupilaţi pe
lângă hambare,
Ascultă predica stihiei, ce urlă şi
râde în hohote,
Când vede că toţi sunt aşa
de-nfricoşati
Cu poftă rupe cu mugete din cele
adânci, şi vreo câţiva uluci,
Ce poartă ecoul de scrâşnet de stânci
în vremelnicie!
S-aprind fulgere de foc ce pocnesc în
biciuri necruţătoare ce ustură în aer,
Cusute cu cositor topit în chihlimbar
ros de fir de- arnici,
Pe cerul ce-i vânat de-atâta horişte
şi bătaie,
Femei cu năframa la gură, citesc ca-n
bătrâni, ce spun negrii nori,
Anunţă spre deznădejdea tuturor şi
mai multe intemperii.
S-aude clopotul bisericii din sat,
Ce cântă în limbi de metal sacadat,
Descântul în miros de răşini de
tămâie,
Ce se vrea grabnic leac pentru
nevroza stihiei, calmant,
Trupurile celor adormiţi din
cimitirul din Brad,
Se bucură că primesc binecuvântare
venită din ceruri,
Statuile cu îngeri îşi deschid mari
aripile de marmură,
Şi îşi iau zborul către lumi deschise
de stihiile năluce
S-aprind lumini de fulgere din loc în
loc, pe la case timide,
Le răspund luminiţele gălbejite de
opaiţe ori felinare,
Iar oamenii se simt că-s puşi la
punct de cel ce i-a creat
Acum se pare că nu mai pot să îl
înduplece stihia s-o înmoaie;
Se reped voinici cu braţe vânjoase să
pună saci de nisip
Spre salvarea puţinei agoniseli de
porumb şi de grâne,
În vâltoare sunt prinşi câţiva din
ei,
Se zbat să iasă de printre leaţuri de
lemne şi noroaie,
Sub ochii lor îngroziţi, văd turbione
făcute din ape,
Se lasă păgubaşi, recolta a salva,
căci unul a mierlit.
"Fugiţi, fugiţi.. măăă..
fugiţi... cât mai puteţi,
Vine sfârşitul lumii, ce staţi aşa
încremeniţi!
Fugiţi, măăă.. fugiţi... salvaţi-vă
de mai puteţi!"
Urlă cei ce-s încă în viaţă,
strângadu-şi sufletul la piept!
Se lasă o noapte ca păcura de-odată,
doar focul ce arde printre fâneţi pe-ogoare,
Se sincronizează în ritmul
darabanelor de trăsnete ce curg cu-nversunare,
Chitite să distrugă şi om şi lemn şi
piatră, până la ultim fir de iarbă.
Lumea a amuţit, de-aşa o mare
devastare,
Deodată colţurile lumii se opintesc
şi-adună ca-ntr-o batistă,
Unde sunt parcă strânşi cu mâna,
norii de rugăciunea catehistă,
Strigată în disperare, la Maica
Domnului, cu pruncul strâns în braţe,
De aceiaşi Gherghină, ce-i copleşită
de durere, că omul şi-a pierdut,
Căci a fost înghiţit, în ochii
tuturos, de tulbure puhoaie.
La un semnal nevăzut stihia deodată
s-a oprit,
Un curcubeu azurit a brăzdat cerul
cuprinzând în arcada-i cea mare,
Şi munţi, şi pădure şi dealuri, şi
cătunul măturat de ploaie.
Soarele a-ndrâznit timid a ieşi de
prin munţi, unde-a stat pitulat,
Să de-a duh de viaţă nouă peste
întregul pământ,
Cu fruntile-n pământ, oamenii, ies
din cotloane, ca dup-o beţie mergând.
Mierlele s-aşează din nou pe crengi
şi-s scutură penajul după ploaie,
Iar animalele pădurii ies sfioase la
luminiş,
Păşind smerite printre ruine, căci au
scăpat,
Ca prin minune, din ghiare de infern.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu