ŞCOALA LITERARĂ de la
TOMIS-între primele Universităţi ale lumii creştine
(partea a II-a)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Iar cântecele smulse din
robie
vor ctitori, cu anii care
vin,
în cărţile pe care le vom
scrie
o nouă Tristie la Pontul
Euxin.”
(ANDREI CIURUNGA)
Am amintit în prima parte a
articolului ŞCOALA LITERARĂ de la TOMIS...,
despre celebra şi înfloritoarea Cetate a spiritualităţii geto-dacice a PONTULUI
EUXIN, CALLATIS, Regina cetăţilor
Schytice, care prin marile personalităţi religioase şi mirene pe care le-a
creat şi care la rându-le au onorat-o deopotrivă, a influenţat cetăţile care au
devenit la fel de ilustre:TOMISUL şi
HISTRIA, astfel spus toate comunităţile
de la DUNĂRE, MAREA NEAGRĂ, NISTRU şi CARPAŢI.
Cetăţile Pontice, au fundamentat şi cristalizat componenta
specificului etnic thraco-dacoromân, care a permis dezvoltarea şi promovarea
unei concepţii noi, axată şi caracterizată eminamente pe o profunzime de înaltă
ţinută filosofică, paralel cu mistica rigorii teologice de esenţă, provocând astfel
deschiderea universală prin promovarea spiritualităţii la realitatea imanentă
istorico-literară, dar care se comunică eternităţii Adevărului. Diversitatea
naţională devenind aşadar, evidenţa universală.
După marele poet, ierarh şi
sfânt Niceta de Remesiana alt
reprezentat ilustru al Şcolii Literare
de la Tomis, a fost Sfântul Ioan
Casian, care a avut privilegiul să fie hirotonit diacon de către Sfântul Ioan Gură de Aur, căruia i-a păstrat o
venerabilă recunoştiinţă în lucrarea sa: De
incarnatione Domini. Contra Nestorium, în care aşterne pagini de o profundă
elocinţă, reflectate în cuvinte angelice, strălucitoare: „Am fost primit în slujirea sfântă şi oferit lui Dumnezeu de către
Episcopul Ioan de prea fericită amintire; deşi sunt absent de acolo cu trupul,
sunt totuşi prezent cu sufletul; şi cu toate că nu sunt în mijlocul lui, totuşi
mă simt legat duhovniceşte de acel prea iubit mie şi prea venerat popor al lui
Dumnezeu de acolo... Eu sunt discipolul
şi opera lui Ioan! - Cuius discipuli
atquae institutia sumus!”
În opera sa de referinţă Conlationes
XXIV, sfântul Ioan Casian,
aflat în Pustia Egiptului, brodează mirificul său ţinut dintre Dunăre şi Mare
cu un vibrant elogiu de un mare rafinament liric: „lupta cugetelor noastre, care zilnic ne împingea cu ardoare
sufletească să ne întoarcem în provincia noastră şi să ne revedem părinţii...,
că mai mult lor le datoram înaintarea noastră duhovnicească... În afară de aceasta, ne apărea în faţa
ochilor tabloul cu aşezarea locurilor, în care se găsea averea moştenită de la
strămoşi şi frumuseţea regiunilor, cu întinderi, singurătăţi şi păduri, care
puteau nu numai să îl încânte pe un monah, dar chiar să îi dăruiască cele mai
bune mijloace de viaţă.” (Conlationes XXIV,I )
La cererea ierarhului Castor
de Apta Iulia - Galia Narboneză, Sfântul Ioan
Casian a scris capodopera sa: De
institutis coenobiorum et de octo principalium vitiorum remediis,<<una dintre cele mai importante scrieri
ascetice din istoria monahismului creştin şi a culturii universale.>>
(Mihail Diaconescu, Istoria Literaturii
Dacoromâne, Ed. Alcor Edimpex, Bucureşti-1999, p. 100)
Capodopera sfântului dobrogean
l-a influenţat pe Sfântul Benedict de
Nursia (480-550), să o pună temelie monahismului apusean, prin care şi-a
fundamentat Regula Monachorum, pentru marele său Ordin monahal care l-a
întemeiat. (J. Chapman, St. Benedict and
the Sixth Century-1929)
Guillaume Grimoard, viitorul episcop al Romei sub numele de Urban
al V-lea, a intrat în viaţa monahală la Mănăstirea Saint Victor de la Marseille, ctitorită de marele scriitor,
ieromonahul Ioan Casian, căruia i-a
păstrat o vie şi sacră admiraţie.
Alte mari personalităţi care
s-au inspirat din vasta Operă a Sfântului Ioan
Casian au fost: Ioan al Tomisului (sec.
V), ierarh şi marcantă personalitatea a Şcolii Literare de la Tomis, Ghenadie al Marsiliei (+ 496),
Arhiepiscopul Cesarius de Arles, scriitor-teolog
(470-542), Sf. Grigorie cel Mare –
Dioalogul (535-604), episcop al Romei (590-604), scolasticul Alquin (735-804), Fotie-patriarhul Constantinopolului (854-867 şi 877-886), Toma d’Aquino (1225-1274), Dante Alighieri (1265-1321), Tereza d’Avila (1515-1582), Ignatius de Loyola (1491-1556), Francisc d’Sales (1567-1622) ş.m.a.
Celebra Şcoală Literară de la Tomis a rămas un izvor nesecat devenind un
fluviu de creaţie pentru mulţi dintre Corifeii Culturii Ortodoxe, respectiv ai
Filosofiei creştine: Petru Dimitrie
Cercel, Voievodul Valah, poet, erudit al Cultului care a fermecat Europa şi
în mod expres pe papa Sixtus al V-lea: „Printre
altele avu să spună Sfinţia Sa, vorbind cu unii cardinali, că a cunoscut mulţi
oameni, dar n-a găsit niciunul atât de cunoscător al tuturor lucrurilor din
lume ca Principele Valachiei.” (Relatare a lui Franco Siviori despre
impresia făcută de Petru Dimitrie Cercel, papei Sixtus al V-lea).
Patru mari Principi ai lumii
au covârşit omenirea cu spiritualitatea lor enciclopedică:
Pico della Mirandola (1463-1494), Petru Dimitrie Cercel (n. 1541, după alţii în 1545, ucis de turci
în 8/ 18 Martie1590), Dimitrie Cantemir (1673-1723)
şi Mihail Eminescu (1850-1889),
căruia printr-o măsură a Măsurii, lui Titu Maiorescu, i-a scăpat expresia pe
care a regretat-o toată viaţa, întronizându-l astfel întru eternitatea gândirii
dacice: „rege al cugetării omeneşti”.
Principelui – Domnitor Valah
Petru Dimitrie Cercel, i-au urmat alţi discipoli magnifici ai ilustrei Şcoli
tomitene: stolnicul Constantin
Cantacuzino, spătarul Milescu, Dimitrie
Cantemir, ierarhii Nicolaus Olahus,
Johann Sommer de la Pirna (+ 1574,
poet al Curţii domneşti-Suceava, profesor al Academiei de la Cotnari), Andrei Şaguna, Dionisie Romano, Gherasim
Timuş, Nicolae Corneanu, Nestor Vornicescu, Antonie
Plămădeală, Ghenadie Enăceanu, Bogdan P. Haşdeu, Nicolae Densuşianu, N.
Iorga, Mihail Eminescu, Vasile Pârvan, Nae Ionescu, Petre Ţuţea, Vasile
Băncilă, Ernest Bernea, Traian Herseni, Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu, Constantin
Noica, Nichifor Crainic, Dumitru Stăniloae, Nil Dorobanţu, Sextil Puşcariu, Artur
Silvestri, Pandele Olteanu, Mihail Diaconescu, Gheorghe I. Drăgulin, Ioan G. Coman,
Ioan Alexandru ş. m. a.
Episcopul Tomisului, Sfântul Theotim I Filosoful (392-403) s-a
adăugat cu cinste Corifeilor de Aur ai Şcolii Literare de la Tomis, atât prin
erudiţia sa, cât şi prin curajul şi demnitatea de a-l apăra pe Patriarhul Constantinopolului
Ioan Gură de Aur, cel mai ales
ierarh al Bisericii Universale, în Sinodul de la Stejar (403), acuzat de
admiraţie pentru marele savant teolog Origen
(185-254), „mai ales, că ştim că în cărţile lui Origen nu se află nici o
învăţătură rea.” (Mihail Diaconescu, ..., p. 99)
Împăratul thrac, născut la
Tauresium la sud de Naissus-Niş, Justinian
cel Mare (527-565), a fondat Arhiepiscopia
Justiniana Prima, „patriae nostrae
pro tempore”, prin Novela XI din 14 Aprilie 535,
Eparhie cu 14 scaune episcopale, păstorită de un mitropolit geto-dac,
cuprinzând provinciile: Dacia Mediterranea, Dacia Ripensis, Moesia Superior,
Dardania, Prevalitania, Macedonia Secunda, Panonia Inferior. Provinciile din
Moesia Inferior şi Scythia Minor rămâneau dependente de Patriarhia de
Constantinopol.
Din localitatea Zaldapa-Callatis (Mangalia de azi),
s-au ridicat doi iluştii geto-daci Patriciolus
şi fiul său Vitalianus, cei mai
mari militari aflaţi la cumpăna veacurilor al V-lea şi al VI-lea, alături de Flavius Aetius care a fost „una dintre cele mai înalte întruchipări ale
geniului militar al dacoromânilor din ţinuturile getice.” (ibid., p. 112)
În Dacia Pontică – Scythia Minor – Dobrogea de astăzi s-a născut Dionysius
Exiguus Areopagitul, unul dintre cei mai mari Sfinţi ai Vetrei noastre
străbune, a cărui vocaţie-misiune şi-a asumat-o până la capătul vieţii sale
pământeşti: „Tradiţia teologilor este
dublă: una negrăită şi mistică, alta descoperită şi mai uşor cunoscută: una
simbolică şi iniţiatică, alta filosofică şi demonstrativă. Şi ea împleteşte
negrăitul cu grăitul. Unul convinge şi leagă adevărul cu cele grăite, altul
lucrează şi ridică sufletul în Dumnezeu prin iniţieri neînvăţate.” (Remus
Rus, Dicţionar Enciclopedic de Literatură
Creştină din primul mileniu. Ed. Lidia, Bucureşti-2003)
În egală măsură scriitor
ilustru şi mare teolog, a lăsat întregii omeniri Calculul Erei Creştine, Ierarhia Cerească, Ierarhia Bisericească,
Despre Numele divine, Teologia mistică. Personalitate proeminentă a Şcolii Literare de la Tomis, discipol
al magistrului episcop Petru al Tomisului, descendent din celebra grupare a monahilor
sciţi, în fruntea cărora se aflau scriitorul teolog Ioan Maxenţiu şi cel mai mare teolog al
epocii sale, Leontius Byzantinus,
rudă de sânge cu Vitalianus de la
Zaldapa.
Sfântul nostru dobrogean Dionisie
Smeritul - Areopagitul s-a impus
posterităţii şi lumii universale, prin viaţa sa sfântă, credinţa, iubirea şi
opera sa colosală, ca mare scriitor, teolog şi savant, personalitate enciclopedică,
„autor de lucrări în latină şi greacă, jurist, estetician, traducător,
calendorolog, dascăl de dialectică... Este unul dintre scriitorii de valoare
universală pe care cultura noastră i-a impus în epoca dacoromână.” (Mihail
Diaconescu, op. cit., p. 141-142)
Monahii sciţi care, au impus la Sinodul de la Calcedon expresia
ortodoxă trinitară <<Unus de Trinitate carne passus est>> - „Unul din Treime a suferit cu trupul”, au
primit binecuvântarea şi lauda Sfântului Dionisie
Areopagitul în dedicaţia adresată confraţilor săi: „Fraţilor preaiubiţi Ioan Maxenţius şi Leontius Byzantinus din Prefaţa la Epistolele către Succesus: Credinţa lor, strălucind prin legătura cu
fapta bună, era pentru toţi pildă de viaţă şi sinceritate... Ei au ţinut cu
tărie neînfricată totdeauna dogmele credinţei ortodoxe, căci, deşi erau simpli
în cuvânt, în ştiinţă nu erau nepricepuţi. Sfinţiile Voastre, însufleţiţi
pentru integritatea credinţei, sprijiniţi din toate puterile râvna acestora...
Sigur de tăria Bisericii universale şi socotind puţin importantă îndrăzneala
sau furia perfidiei nestoriene, care asediază mereu adevărul ortodox, nu numai
prin încercările pe faţă, ci şi prin curse ascunse, mă ostenesc prin puterea pe
care mi-o dă harul dumnezeiesc să opun armelor de fier ale acestei erezii un
bastion mântuitor.” (Praefatio ad
Ioannem et Leontium, trad. de Pr. Prof. Dr. Ioan G. Coman, în Scriitori bisericeşti din epoca străromână, p.
310)
Faptul că controversatul
episcop de Roma, Hormisdas n-a înţeles misiunea monahilor sciţi, l-a îndemnat
pe rafinatul scriitor-teolog Ioan Maxenţius
să-i scrie: Responsio adversus Hormisdae
Epistulam XXVIII , apărând învăţătura călugărilor.
Alt mare protector al monahilor
sciţi a fost conaţionalul lor Vitalianus
de la Zaldapa, care a condus între 513-518, cea mai mare revoltă a
dacoromânilor de la Dunărea de Jos, net superioară celei a dacului Spartacus (73-71 î.d. Hr.), mişcare care a dat Ortodoxiei un nou
curs în istoria Imperiului Bizantin. Deşi Eroul ei a fost ucis mişeleşte precum
eteriştii greci pe Tudor Vladimirescu, Răscoala geto-dacilor rămâne „unul dintre cele mai importante evenimente
sociale şi militare din istoria poporului român. Ea poate fi comparată ca
importanţă cu revolta lui Horea (1784) şi
revoluţia lui Tudor Vladimirescu (1821).”
(Mihail Diaconescu, op. cit., p. 133)
Mitropolitul Valentinianus de Tomis s-a impus epocii
sale ca un erudit teolog ortodox, căruia episcopul Romei Vigilius în epistola
sa către getul dobrogean i se adresa cu: „dilectissimo
fratri Valentiniano episcopo de Tomis provinciae Scythiae.”
Pe vremea aceea nu se pomenea
de Primatul papal şi de Vicariatul lui Hristos.
Veacul al VII-lea străluceşte
şi prin persoana şi opera sfântului nostru thrac Maxim de Hrisopolis - Mărturisitorul (580-662), care prin „lucrarea teandrică” a Mântuitorului Hristos a purces la
îndumnezeirea Omului, teza ortodoxă care l-a entuziasmat pe Mihail Eminescu în erudiţia elaborării întrergii
sale Opere. Capodopera lui Maxim Mărturisitorul întregită Ambigua cu subtitlul Tâlcuiri ale unor locuri cu multe şi adânci
înţelesuri din Sfinţii Dionisie Areopagitul şi Grigorie Teologul (Sfântul
Grigorie de Nazianz).
Tot în această ilustră
perioadă, aureolată de Şcoala Literară
de la Tomis, aprinde Zorii veacului al VIII-lea, un alt mare thrac Sfântul Ioan Damaschin (650-749), cu magnifica
sa Dogmatica, covârşitoare personalitate a teologiei
dogmatice, genial poet, apologet al Sfintelor Icoane, logician al metafizicii
lui Aristotel, asupra căruia şi-a
lăsat amprenta spirituală operele sfinţilor Theotim I Filosoful,
episcop al Tomisului, Leontius
Byzantinos şi Dionisie Areopagitul,
scriitori şi mari personalităţi sacre, thraco-dacice care l-au înrâurit mai cu
seamă pe Părintele Scolasticii, teologul şi filosoful italian Toma d’Aquino.
Cel care s-a bucurat profund de capodopera sfântului Dionisie
Areopagitul, Ierarhia Cerească, Ierahia
Bisericească, Teologia mistică, alături de marii poeţi ai lumii, Petrarca,
Michelangelo, Eminescu a fost şi Dante Alighieri, conviins fiind că „structura lumii întregi şi a cerurilor,
spre care el însuşi urcă în chip de personaj literar în Divina Commedia, este frumoasă, realizată cu bună întocmire a
părţilor, ca echilibru în amănunte şi în ansamblu, dar, mai ales, ca armonie
maiestuoasă, atotcuprinzătoare.”
În Aula cerului
solar paradisiac al celor 12 Înţelepţi, Dante
îl aşează al doilea pe sf. Dionisie Areopagitul, după regele Solomon,
înaintea lui Albertus Magnus, Toma d’Aquino, Gratianus, Petrus Lombardus,
Orosius, Boethius, Isidor de Sevilla, Beda Venerabilis, Richard de Saint Victor
şi Siger de Brabant. (Paradisul XXVIII, 130-135)
După închiderea Universităţii
din Atena în anul 529, d. Hr., de către Împăratul Justinian cel Mare, Şcolile celebre ale Ortodoxiei au rămas: Universitatea din Constantinopol, apoi Şcoala
Literară de la Tomis, care s-a impus universal, rivalizând cu Şcoala din
Capadocia care i-a format pe unii dintre cei mai marii sfinţi ai Bisericii
lui Hristos: Grigorie de Nazianz, Grigorie
de Nyssa şi Vasile cel Mare dar
şi cu Şcoala Filosofică din Alexandria fondată de gânditorul Panten,
care i-a creat pe filologul şi filosoful Filon, Clement,
Origen, Dionisie, pe erudita gânditoare Hypatia (375-415) „mândria şcolii filosofice neoplatonice din
Alexandria”, ucisă de nişte fanatici pretinşi adepţi ai votului
sărăciei, ori pe preafrumoasa şi preaînţeleapta principesă imperială Sfânta Ecaterina.
Limba sacră, Ioan de Bugiuleşti-Vâlcea-Strămoşul omenirii, Atlanţii,
Brâul energetic, Kogaionul, primele Coduri de Legi, apariţia scrisului, Cei
Şapte Înţelepţi ai lumii, Gânditorul de la Hamangia, Piramida răsturnată de la
Polovragi, Calendarul dacic, Cetatea subterană, Aurul, Sihaştrii şi Pustnicele
seculare, multitudinea de Peşteri,Bisericele rupestre, puzderia de Schituri,
Sibilele, Profeţii, Fecioara Maria Vlaherna-Carpatina, Mântuitorul Hristos,
Savanţii, Geniile, toate acestea şi multe altele demonstrează că suntem
NAŢIUNEA-MUMĂ-PRIMORDIALĂ.
(va urma)
CALLATIS – 20 Iulie 2019 + Sf.
Prooroc Ilie Tesviteanul
Fond de carte, bibliofil Dumitru
Ionescu
Bibliografie selectivă (2)
Nicolae Iorga, Istoria Bisericii Româneşti şi a vieţii
religioase a românilor, vol.I, Bucureşti-1908;
Vasile Pârva, Getica, Ed. Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti-1926; Dacica.
Civilizaţiile străvechi din regiunile carpato-danubiene. (postm), 1937;
Henri Bremond, Histoire litteraire du sentiment religieux
en France, (11 vol. 1916-1936), Paris-1927;
F. Cayre, Precis de patrologie, vol.I, Paris-1930;
Karl Barth, Die chiristliche Dogmatik, Koln-1932;
Radu I. Vulpe, La succesion des rois Odryses, 1934; Histoire ancienne de la Dobroudgea-1938;
Vasile Gh. Sibiescu, Călugării sciţi, în Revista Teologică, 1936;
Nichifor Crainic, Sistemul dionisian, curs de teologie
mistică, 1937;
Ioan G. Coman, Zamolxis. Un grande probleme gete.
Vol.I, Paris-1939;
Sextil Puşcariu, Limba română. Vol. I. Privire generală. Ed.
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti-1940;
Ioan Pulpea Rămureanu, Teză de
Doctorat, Lupta înpăratului Iulian
împotriva creştinismului. Bucureşti-1942; Episcopul Valentinian de Tomis. Corespondenţa lui cu Papa Vigilius în
chestiunea <<Celor trei
capitole>>, în B.O.R., an LXV, nr. 1-3;
Jacques Zeiller, Un ancien eveque d’Ilyricum peutetre auter
du Te Deum?, în Comptes-rendus de
l’Academie des Inscriptionis et Belles-Lettres, Paris-1942;
Henri Irenee Marrou, Jean Cassien a Marseille, în Revue du Moyen Age latin, vol. I,
Paris-1945;
Dumitru Stăniloae, Filocalia sau culegere din scrierile
Sfinţilor Părinţi care arată cum se poate omul curăţi, lumina şi desăvârşi. Sibiu-1946;
Nicolae Corneanu, Unirea ipostatică explicată de Leontius de
Bizanţ, 1951;
Dom E. Pichery, Jean Cassien, Conferences (I-VIII), în Sources chretiennes, 42, Edition du
Cerf, Paris-1955;
Ion I. Russu, Limba traco-dacilor. Ed. Ştiinţifică şi
Enciclopedică, Bucureşti-1956;
Jean/ John Meyendorff, Notes sur l’influence dyonisiene en Orient, în
Studia patristica, vol. II,
Berlin-1957;
Gheorghe Moisescu, Ştefan
Lupşa, Alexandru Filipaşcu, Istoria
Bisericii Române, vol. I, Ed. I.B.M. al B.O.R., Bucureşti-1957;
Ştefan Alexe, Teză de
Doctorat, Sfântul Niceta de Remesiana şi
ecumenicitatea patristică în secolele IV-V, în Studii teologice, Serie nouă, an.XXI, nr. 7-8, 1969;
Al. I. Tăutu, Dionisie Românul, o podoabă a Bisericii
noastre strămoşeşti, Milano-1978;
Dr. Nestor Vornicescu, Scrieri patristice în literatura rămână până
în sec. XVII, în Mitropolia Olteniei,
Craiova-1983;
Ioan Alexandru, Imnele iubirii. Bucureşti-1983;
Dr. Antonie Plămădeală, Sfântul Gherman din Dacia Pontică, un
străromân ignorat, în Mitropolia
Ardealului, Sibiu, An. XXXIV, nr. 5, Mai, 1989;
Gh. I. Şerban, Un scriitor străromân din zona Dunării de
Jos (Martinus de Bracara), în
revista Dunărea, Brăila, An. I, nr.3,
1990;
Pr. dr. Gheorghe I. Drăgulin, Identitatea lui Dionisie Pseudo Areopagitul
cu ieromonahul Dionisie Smeritul (Exiguul), Ed. Mitropoliei Olteniei,
Craiova-1991;
T. Orlandi, Storia della Chiesa di Alessandria,
Milano-1968;
P. Brezzi, La gnosi cristiana di Alesandria e la
antiche scuole cristiane, Roma-1950;
W.A. Meyer, Hypatia von Alexandria. Ein Beitrag zur
Geschichte des Neuplatonismus-1885;
Al. Lascarov-Moldovanu, Vieţile Sfinţilor, vol. VI, Ed. Artemis,
Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu