CINE CE CITEȘTE
George Anca – Surender
Bhutani – Daniel Turcea – Marin Beșcucă – Nae Ionescu – Viorel Roman – Cicero –
Adrian Bucurescu – Șerban Foarță – Gabriela Tănase – Florin Costinescu – Vișan
Dragoș – Costel Drejoi – Consuelo Jimenez – Nicolae Turtureanu – Adelina Fleva
– Dumitru Velea – Moș Nelutzu G
George Anca
cine citind
cine citind nu înţelege textul nici
cât autorul mii de scuze
o antisemnificare e binevenită întru
dragostea trecerii
liniştite a panicii din toate părţile
vom mai avea viaţă
nedorită şi-n contexte ale aceluiaşi
deznădăjduit uman
părinţii-n risipire copiii laolaltă
un iog tradus în sârbă
sunteţi rusoaică sunt româncă get
beget iubind în Cernăuţi
cum te-o fi dus sterilizarea
bărbaţilor cu gândul la Hitler
am stat de vorbă despre dhvani pompieri
biroul senatului
nota mergea mai departe pircoteam cum
poţi să spui aşa ceva despre tata
s-a dus să bea ceva cu tataia e aici
domnul domnul doarme
atunci se poate înregistra ei cum
poţi spune şi asta am uitat
unde rămăsesem mă gândeam la
feminitate şi maioneză
dreptatea oboselii fastul pe uitarea
şantajului şi diferenţei
pe unde-oi scoate vreodată cămaşa
când altfel de vânt
în temperamentul plopilor nu se va
mai auzi
avem idee de mai rău şi luând-o
înapoi povestiri biologice
mi-ai închis uşa parcă spunând la
revedere îţi începi sărbătoare
ne vei povesti ordinea copiilor
dezordinea distracţiilor
comunică şi câţiva părinţi în pofida
excesivităţii
embargo pe băutură ne-om lăsa
întâmplării
niciun amuzament niciodată fără
nevoie de explicaţii
măcar mă prefăceam în cutare cum
nu ne vom mai uita după întâmplare
ori din Bosfor
întorcându-te bătrâneşte te-ai aduce
în copilărie crinului
sar vocile deja pe observat şi mai
ales cu sentiment
vârstă şi fete băieţi toleraţi uşa
închisă încotrova
jocul de cameră dublează în spirit
aleea nicio căinare
la o adică nu e casă de bani nici
cheia pierdută cu tăiere
e singuratic fraţii la fel aşa şi
fata dumneatale
de zici a nu fi bine să când ea a nu
te fi vizitând
îi place acasă vrea s-o şi schimbe
altele-s snoabe
m-am dus şi la stupi ce face bine
alte discuţii
dacă las din viaţa mea gesturile
neînsemnate în rând
mărturisirea o dărâm neantului fără
of or sistemă
mă bate gândul morţilor ce s-ar
întoarce în mine
a nu-mi mai afla intimităţi dublu părăsite
când pornesc în vreo amintire sunt
de-al lor
şi pot să-i întreb de nu-i supără o
persoană
dintre ei care-aş fi eu de se vrea
cineva umbra de-oi fi
în cuvinte nedescriptive obişnuiam
dizarmonii obiective
ceea ce impresionează prost e o
etichetă post-mortem
mai ales atunci strigoii şi încă se
plimbă după un orar
ce Vetala alatăieri şi încă n-au
încăput în muzeu
din raţiuni de timp eclipsată
composiţia omonimă
altfel zis inspiraţia în loc sunete
crezi tibetane
onorat fiind la gând mitomanie
denivelată
opţiunea tăcerii alte câteva scurse a
raport
singura haină nedezbrăcată
mi-amintesc năduşeala
nu numai liber de teme nici teme
libere niciun canon
nu-mi visez se petrecea un proces de
intenţie mutat
între generaţii personalizate cu
ajutorul inconştientului
acum treisprezece ani nu căutasem
şoricelul
notam conversaţia şi tot fără haz se
uita
nestându-mi în caracter niciun fel de
comerţ
de unde şi incompatibilitatea cu
toată curgerea
soru-mea cum aş ruga-o să citească şi
printre ce
copiii vor să se distreze părinţii
dau în primire de-o parte
nici nu se amestecă nici nu-şi aduc
aminte întocmai
cum nu mai ştiu ei jocuri de
societate jucate de ceilalţi
întreabă cocoanele de tine vii mai
târziu şi răspuns
între acestea îmi vine în minte
copilul lui Tagore mai
masonic încât îl scrisese în limbă
străină a
scenariu propagandistic doctrină
contra doctrină
zilele trecute am auzit caseta cu
Sisir eliberându-i-se
nu te mai cuprinde un sentiment pe
nume starea vânată
nesiguranţa formală ai schimbat-o pe
renunţarea în chinuri
curgerea societăţilor abia surâs
întârziind sinucideri
sună de pe vremuri şi asta mulţime de
ani umflă venele
măcelarii vorbesc latineşte se zgârie
femei pe un pumn de păstăi
numai cei cu iluzii n-ar urî de zece
ani Bucureştii
anecdotele ce ni se întâmplă suntem
noi în permisiune v-a
plăcut frunză verde şi-un dudău cine
şade la bulău explicaţii
recursul la călătoria externă la
arest la vedere la autocitare
repovestirea momentelor şi curajoase
şi paradoxale
băutul ceva pe căldură şi seara
ness-ul rece şi ce
fel de public atunci ca la Lausanne
cum ştiusei
avem expusă deosebirea dinspre
Moldova zadarnică vorba
nordul extins transilvan notaţie
admirativă de-a nu ne înţelege
cine pierdut cine pierzându-se prin
empatie nevolnică
destinul altceva decât soarta şi apoi
citase doar soarta
la doină era palid îi era palidă şi
barba invitatorului
a invitatului albise strategic cu
alibiul legitimaţiei
cum demult o pornise încoace de nu te
mai poţi cunoaşte
de ultimul rând mă deosebesc
uitându-mă la primul
pe vremuri muzicale dicteuri
speriindu-mă apoi bucurie
o dată de două ori în familie drum de
întoarcere
mâine-poimâine împinsă duioşie pe
urme şi-aici
îşi va călca stilizându-se întru
felul de a fi fost
simple mâncătoriile biserici cariere
scleroze benigne
tensiunea lăsată ultimei şanse
de-acum senecte dicteuri
modeleze-se-n albii nepregătitoare
ceatul poetic
metaforiza ori livresc şi încă mi-l
aduc pomenire
nu e de vină duminica mari mutilaţi
douăzeci şi patru şi şapte
sau invers nicio zi nicio oră cu
adevărat luate în seamă
brodeam tonuri reţineam bănuieli de
inspiraţie naltă
doamne fereşte să mă mai caut pe dinţi dăruindu-mă
rândul încheiat năşiei pat ridicat de
ultima vertebră
nu pot să scriu recurge la memoria
pentru oricine
cele mai bune milarepisme a se da
vieţii româneşti
ce-are Ionuţ se căinase Nana s-a
întins pe o scândură
ce-a pleznit cu poezia frumoasă în
gluma pacientă
bârfisem pe Lucian Tudor Domniţa şi
restul
din partea noastră Vera Aurora
Gabriela epoci
învrednicindu-se de sine în umbra
Veturiei
vizită după fenilbutazon străinez
sfătuitoarea
lipsă cu întârziere venise taxi-ul
aţi plecat
de mai discutam consolări de
împotrivire istoriei
cu toatele compensate până la
nesperanţa sintezei
copii prea cuminţi şi mai şi la
filmul american
celor de-afară bonsoir mes amis cu
traducere şi efect
deodată nu mai sunt puţini invitaţi
şi unii vor întinde-o
cât mi-am dorit să-l aud măcar
certându-se hai mă dă-te la o parte
impresii de gazdă reduse oaspete ce
deschidere
specific părintesc dublură puştimii
claste
alura adultă şi a învăţării de
românească până mai au
încă la concurenţă amicală
generaţiile în casa re
traşi bătrâni speranţa tot de growing
la televizor
văzusem stress pe nu au ce mânca
obârşia întâi
călătorii cară căutarea a ceea ce
fusese al lor
la una mişcătoare i-a sărit vertebra
şi tot aia i-o-ndreaptă
se spun nimicuri spre binele
nimicului suveran
mulţumescumimu-ţi doamne fără de
nimic încoace
în furtuna de aseară la Ploieşti pe
stadion morţi
pe drumul găzarului un dandi cu
nasturele
cusut afară de rând priveai modelul
pe inspirare
femeie masivă la întoarcere iar te
uitai
când i-a zvâcnit cotul şi ţi-a buşit
umărul
de-ai fost să cazi şi te-ai dus n-ai
zis nimica
asta ţi-aş fi povestit-o când a venit
taxi-ul nu-i nimic
de regretat într-o povestire în plus
sau în minus
barbari ne învrednicim în colecţii de
epos înţeles
caldului sangvin osemintelor din
malul undelor
o mal de unde cum nu ne întoarcem
refrenelor
ce cântece purtară totdeauna cursuri
reci şi rele
mai blestemate lacuri întinse în
vecinătăţi de ciumă
întinsă punct cu punct perfecţiune
shizofrenică
şi-n văguni s-ar şti cum tot ar fi
trecut o rată
găsisem la pahar că intimaseţi mai
apoi cum
toţi i-au cunoscut pe toţi m-am
întors totuşi
nu e a ta împărăţia nu al tău eşti
totuşi spune
păcat de vertebră să se transforme-n
lamentaţii
de îngropăciune din vechi şi din
stele veninde
zău se întâmplă rigorile să se
transfigureze căzând
ridicând căderi de o greutate
sfărâmătoare şi totuşi
mi-e lene după apă cu ornament de
vodcă am luminat răcoarea
aştept vederea ritmul pocirii ca un
scris izvor de repede
o vagă stimulare acordeoane bat cu
voci folk versare
o fi fost bine altădată ceea ce şi-n
timpul nostru trece
la ce ne-am crede vii la ce ne-am
crede morţi la ce ne-am crede
să vezi cum am luat-o anapoda şi ai
fi fost o glorie
în rece dodie de dodeială singuratică
placebo pozitiv
nepregătitei fraze inanalizabile de
haos cu un adjectiv
iniţial inaraldizabil araldizare
nepetrecută trecută saptă
mi-aparţine nu vorba oarecarea
stagnare-n verosimil
unde eram toţi ceilalţi se vădiseră
cu strigoii recuperaţi
principiu militar subpământean că
mare-i dumnezeu
nimic şi tot din mântuire slavă disvieţizând
prin quante
ce vă scandalizează atâta magdalena
n-am înţeles aluzia
out of fashion doll de vă supărase ce
văd puştii filmul
decepţie rostul distracţiei de sine
stătătoarelor temperamente
postumă umblătoare printre alambicate
materialităţi
de o substanţă însingurătoare
narcişii din benzină
de-am înţeles teroarea şi replica
asemeni din practica lui Iisus
îmi dau şi cu părerea şi cu cotul
doar se duse ziua
prin coruri disperarea
sărbătoresc-adultă vindece-se
efectul de cunoaştere oprită şi
recunoaşteri globulare
pe dilatări de corpuri împrumutate
lunecării
în lentă rotunjire de ţeastă
încăpăţânându-şi mâinea
din cronica de chefuri abia fără
începutul salvează-l
răcoarea de-ar sfâşia suavitatea
înserării tot calde
fluieră cheflii neînvinşi muzica interbelic
piratizată
noi ne dăm drumul din vitalitate şi
domestic impuls
supărarea neinvitării personale evită
minimă psihoză
în loc de normalitatea teoretizată
post-intelectual
ăştia ca sfinţii de mici compensaţia
te cutremură
de-ar lua-o razna unul câte unul mai
curând altora
cu epic rime şi mitologie un poem
înfrăţeam
antroporfismului din afara
programului ultim
învăţare de continuitate un telefon
actorului nume
de copile cu fraţi de ne interesează
o socrire
altfel forţându-ne înţelegerea
sindrofiilor nedureros
cu prinderea cuprinderilor de
aprinderi sfioase
fără de voie şi program poate altceva
literă de literă
cum înghesui colţurile din toate
surprizele pământene
mai adiate jocuri neetalându-ne nici
pe tăcerea mică
până la urmă un băiat şi sora altuia
întârzie în ospeţie
cât se întinde gestul discreţiilor
comasate vivat
acelaşi musical box devreme
peregrinaseră spre papagal
de spaimă nu mai zicea nici pâs bună
ziua noapte blue
cine ce mai joacă întrebările
iananalizabile tandru
tu ce faci sfială plină de speranţă
şi urare
mişcare de prudenţă un părinte alt
părinte birthday
ca şi cum nu s-ar mai simţi fără
celebrare
asta se întâmplă din tinereţe în
amurg bătrână
amintire consolând pretimpurii
părăsiri de lirism
grădini parterele adulmece deasupra
zvânturaţi-vă
niciun îndemn şi scrisul la fel
nedirecţionat
teama de rugăciuni şi toată influenţa
răul
perfecţiunea ignorării-alături
violenţa în de ea
o pantomimă nimeni masificată neam de
bine
te-ai fi lăudat cu un poem
mâine-poimâine stăruisei
în deruta văduvindelor muze alegerii
de-au lăsat
crescendo zare restul te priveşte
plictisul şi refuzul
un fel de zi tema dizgraţiei până la
atentat la chef
ambiguă dilema de deunăzi împărtăşită
inconsciu
cele bune nu s-ar gusta fără cele
rele te-a ajutat Africa
neoprirea viaţa independenţei în
entităţi nemediocre
cu platitudinea la rang pe formalisme
denunţate
de-aţi specula ocolul din poetici şi
cavernă salvatoare
cum împotmolita-mi alankara
sculptată-n coşmar
note de sine-n India şi mai şi în
vara hibernării
cobite din Australia-n tropic din
tropic în cui
tablourile le erau fixate în câte
trei cuie pictori Iaşi
acum la Paris la Weimar cunoscusei pe
Fritz
de care n-aveam loc la National
School of Drama
am zis Delhi că se reunea şi-n
departament Brecht
cazuistica de voiaj e din atmosfera
cronicei întoarceri
palmele roşii gesticulează ficatul
printre malarie
destulă invitaţie şi anul viitor
deget înţepat
pacienţă oferită de necât cu tot
dinadinsul în
cunoştinţă de ridicol măcar
grafomania
de balans ce nu mi-l contrazic mâine
schimb
săptămâna neagră pe o zmuceală ironic
departe
biografia se depersonalizează amarnic
neiertător
văd bună-voia anilor copii în
preumblarea antigloriei
lună cu trecut şi o zi s-a învins
regiei de exteriorizare
a scrisului copilăresc socializare
insensibilă pierdere
favorabilă creştere netulburată
deschidere de uşă
ele merg cu mine le e frică să meargă
singure
i-aş le-aş conduce încheierea
neînceperii hai Nana
că ele vor să vie caută sacoşa cu
vezi Nana
nu e asta vreo ambiţie nu te supăra
frate ia vezi
cine citind nu înţelege textul nici
cât autorul mii de scuze
o antisemnificare e binevenită întru
dragostea trecerii
liniştite a panicii din toate părţile
vom mai avea viaţă
nedorită şi-n contexte ale aceluiaşi
deznădăjduit uman
ce-şi va permite dragi aniversări mai
canonizate
ne-am dus mască ne-am întors faţă din
decădere
săritura în lungime după încheierea
antiprogramului
n-am mai încăput locul cine şi
unde-ar mai încăpea
16.6.'85
Surender Bhutani
To Mr President
My president call us on that day
when you are silent on twitter
let people have some expectations
let the truth may set you free
A heart weary of hate and despise
can't learn how to love the people
if you ask wrong questions all the
time
you are guaranteed to get wrong
answers
You have possibilities to be angry
every day
how you manage digital memory, no one
knows
in the face of impending doom or
gloom
what choices you have left for the
people!
Documented nightmares are a routine
now
you are completely inconsiderate to
reality
you are obsessed with the power of
myth
we deserve agony because we have not
accepted you
Daniel Turcea
ETERN ACUM
ziua
a opta
fără sfârşit
pogorându-se
acum
potirul se-aprinde !
ce nu văd
ce nu trăiesc
ce nu ştiu
e viaţă
ce nu văd
e lumină
lângă ochii mei
lângă buzele mele
şi sub pleoape
acum !
Marin Beșcucă
Națiunea!
fragment
dintr-o conferință susținută de profesorul Nae Ionescu în temnița de la
Miercurea Ciuc, în anul 1938:
"Când
un popor capătă conştiinţă de sine, încetează de a mai fi un popor şi devine
naţiune, adică o realitate spirituală, conştiinţa de sine necunoscută în
trecut. O naţiune, ca o colectivitate organică şi spirituală, are anumite legi
fireşti. Acestea trebuie realizate în formă optimă, căci nu se poate cădea la
tranzacţie în realizarea lor. Această realizare a lor în formă optimă se cheamă
ideal. O naţie trăieşte în timp şi spaţiu, în istorie, în veac. Cel mai mare
cerc colectiv din care face parte omul este naţiunea. Omul trăieşte în mai
multe colectivităţi: familia, biserica, meseria etc. Biserica şi naţiunea la
noi, ortodocşii, se suprapun. Pentru individ deci, adică în istorie, naţiunea
este un absolut.
Naţiunea,
având legi fireşti, acestea se impun aşa cum sunt ele, după state, nu cum vrem
noi. Adevărul în privinţa acestor legi nu e la noi, indivizii, ci în consemnul
colectiv, în ceea ce gândeşte naţia. De exemplu: unirea tuturor românilor era o
lege firească, nu o dorinţă a oamenilor – motiv politic. Dumnezeu a făcut
neamuri, toate cu o singură datorie, de a realiza legea firească pe care
Dumnezeu a pus-o în ele. Pilda talanţilor, căci astfel realizează pe Dumnezeu,
în istorie, în veacul de acum, nu în cel viitor, când va fi o turmă şi un
păstor, realizând legea firească pusă de Dumnezeu, ca orice existenţă lăsată de
Dumnezeu. Deci o naţiune trebuie să se realizeze în legile sale fireşti".
Viorel Roman
Dramă lirică in trei
tablouri inedite
În loc de editorial de IOAN BABA
LUMINA LXXII, Seria nouă, nri
4-6/2019
IRONIA SORŢII
Şi astăzi omul este persifl at
Cu gindul răstignit spre desţărare
Nu trage nici clopotele
Să-şi anunţe neamurile
Irozii continuă să taie sforile
Vetrele rămin pustii scindate
Gindul mai persistă apriat
Cum să urce treptele
Spre podul neted din văzduh
Să-şi adune seminţele
Harinic să le-mprăştie pe alte
oagoare
Doar porumbeii albi vor să il ajute
Din piscul lor să incolţească peste
mări
Norocul pe un petic pertinent
Sau inmulţit irozii
Copiii au pleacat şi tot mai pleacă
Spre-o altă apoteoză
Iar părinţii cainici sculptează-n aer
Vieţuiesc şi cresc in specimene
Trist numără la zile fără de sfirşit
VISUL BRODAT PE HARTA EUROPEI
(pentru) Prof. dr.
Viorel Roman
Obştea a treia de jos
Cu plaga-n spinare
Flămindă Desculţă Setoasă
Tot urcă in sus
Soarta şi-o poartă tatuată
Cu spini pe tabanuri
Dulce ca sarea şi oţetul pe rană
Iute ca mierea din sora soarelui nudă
Tinjind spre frumosul fără obuze
Stropit cu agheasmă piine şi sare
La o agapă fără culpaşi
Sub un crepuscul de vrajă
Fie la stinga spre Brixel
Fie ciudat la dreapta spre Moscova
Sperăm ca in tranziţia suprareală
Imperialii domni să mai dezbine
Binele şi piinea de Rău şi neghină
Precum in rai aşa şi pe pămint
Deşi harta terestră a lumii
Rămine imagine brodată cu singe
Cind durerile-nrămate ţipă din capete
de oase
in oglinda spartă a unui capital
turbat
TESTAMENT APOCALIPTIC
Tiptil se mişcă plăcile tectonice
globale
Aşa cum pe furiş ne cresc unghiile
Iar coafori şi coafeze ca noii
Cristobalii
I-au foarfeca lui Noe
Şi-n loc de păr ei decupează
terestrele maluri
Harta rămine lipsită de busolă
Şi bucăţile se busculează
in alte cimpuri magnetice
Australia alunecă in stinga
Făcind o punte cu India şi Africa
Lumea a treia in sus spre centrul
Europei
Africa o ia la fugă-n stinga spre
Havana
Americile plutesc spre Rusia şi China
Patagonia spre Scandinavia
Apele incep să clocotească
Oceanele devin enorme
Cu milioanele de ani imaginari
Paleomagnetismul cu plăci
dezorientate
Apare-ntr-o oglindă cu văi şi munţi
in străfunduri de gheţare
Se profi lează ca Proxima Pangaea
Deducem că viaţa este o navigaţie
Printre dragoni cu trăsnete din
cercul Cind omul in verigi de milenii
insoţit de soarele ce se ineacă in
oceane
Caută o barcă pentru civilizaţie
Un leagăn O luntre solară
Sau e sortit la barca lui Caron magic
Văd lumea cu mina stingă ridicată
in dreapta o cruce cu ansă
Sortită să traverseze prin gherdapuri
subterane
Căutind la turnuri de biserici şi
pangare
Fără ramura de măslin din Arca lui
Noe
Doar un porumbel ce singerează
in Noul Testament al Lumii
Prof. Dr. Viorel ROMAN: Frontiere
celeste și terestre
Vizita papei
Francisc și Catedrala Mântuirii Neamului, lângă Palatul lui Nicolae și Elena
Ceaușescu, vor delimita și armoniza frontierele celeste și terestre ale tuturor
romanilor. Cerul firește n-are limite, granițe, dar cine se uita la realitatea
pământeană, vede umbrele frontierelor celeste și nori sumbrii, ca la slavii de
sud, unde același neam cu aceiași limbă, croații catolici se războiesc cu
frații lor, sârbii ortodocși sau bosnieci musulmani. Conflictul religios dintre
israeliți, suniți și siiți în Orientul Apropiat și Mijlociu este fără sfârșit.
Marile conflictele sunt religioase, tot așa cum alianțele durabile, credibile
sunt numai ale partenerilor de aceiași credință.
România este
de jure în mai toate organizațiile occidentale. Moldovenii, cu toate ca au un
Mitropolit moscovit, își doresc, ca și valahi din Serbia, aceiași orientare,
spre vest, nu spre est, dar asta nu schimba faptul ca greco-pravoslavnicii au o
alta viziune decât occidentali asupra lunii, vieții, mântuirii. Singura lor
oportunitate de a ieși în lume a fost vizita generoasa a Fericitului papa Ioan
Paul II, care a acceptat toate condițiile de la București știind ca are de a
face cu latini izolați și traumatizați de un mileniu, de la Marea Schisma, în
Grădina Maicii Domnului. Dar oferta de refacerea unității creștine, mâna
întinsă a Romei a rămas până acum fără răspuns, cu toate că ea urmează să aibe
loc „fără condiții“, papa Francisc, pentru ca pentru Sf. papa Ioan Paul II
oricum creștinismul respira cu doi plămâni, ortodox și catolic, oriental și
occidental.
Revolutia
din 1989, democratia occidentala, economia de piata, societatea civila sunt
Forme fara fond. Ati mintit poporul (si pe occidentali) cu televizorul! La
Revolutie, tigani, romanes, romi i-au inlocuit pe nationalisti olteni. O
alternativa ocidentala romaneasca, credibila nu exiata fara Biserica unita cu
Roma interzisa de ortodocsi. Mimarea apusului cu reforme pe hartie a esuat. Nu
numai Presedintele Frantei cand il vede pe omologul sau roman o ia la fuga.
Creditul greco-ortodocsilor a scazut atat de dramatic, ca si ei se intreba daca
mai merita maimutarea, acceptarea umilintelor si a mofturilor din vest. N-ar fi
mai buna teocratia orientala, decat o democratia a la Westminster.
Clasa
politica ortodoxa moldo-valaha se legitimeaza mereu cu am primt ordin de la
Inalta Poarta, Constantinopol, Berlin, Moscova, FMI, UE, fara sa ascunda ca
este azi in pectore adepta modelului greco-pravoslavnic, autoritar si autocefal
a lui Putin si Erdogan, Moscova si Istanbul. China mandarinilor rosii, India
castelor fara de scapare si Rusia au succese si nu sunt democratice, adepte ale
economiei de piata si nu intretin nici macar parazitii societatii mimetice,
civile. Pe de alta parte modelul SUA sau cel vesteuropean a pierdut din
atractivitatea din timpul Razboiului rece, pentru ca nu mai face fata
drepturilor handicapatilor, imigrantilor, femeilor, somerilor, pensionarilor.
In fond lipseste acum elanul marelui proiect al refacerea unitatii crestine. In
locul lui, a unitatii dintre ortodocsi si occidentali s-a instaurat o dictatura
a materialismului, a relativitatii paralizanta si un sentiment general de jena
generat de pierderea unei mari sanse istorice.
In ciuda
tuturora, romanii se folosesc de libertatea de miscare. De bine de rau
occientalii ii sprijina pe romani, oricum ei nu pot parasii UE/FMI/NATO pentru
ca s-ar prabusi in gol: dezmembrarea tarii, mizerie materiala, convulsii
sociale, dictatura. De aceea singura lor speranta este in Biserica si in vizita
papei Francisc. Pentru ca fara un dialog in vederea refacerii unirii, nu ca in
anul 1700 sub patronaj nesincer austriac, maghiar si adversitate pe fata
greco-pravoslavnica, ci ca in anul 2019 cu toate drepturile si indatoririle
unui stat crestin cu frontiere celeste si terestre garantate de Roma si
civilizatia occidentala, din care va face parte nu numai de jure ca pana acum,
ci si de facto, model pentru toti romanii si tarile din Balcani.
Prof. Dr. Viorel Roman,
consilier academic la Universitatea din Bremen
Bătrânețea după Cicero
Cicero spune că, în
general, bătrâneţea e socotită odioasa pentru patru motive.
Primul este că trebuie să te retragi din
viaţa activă. Contra-argumentele lui Cicero sunt de ordinul următor: retragerea
e, de fapt, o şansă, pentru că poţi să te dedici integral vieţii contemplative,
adică vieţii de reflecţie, de analiză şi de înţelegere pe care n-ai putut s-o
practici câtă vreme erai angajat zi de zi în viaţa cetăţii sau în viaţa ta
profesională.
Cum vă spuneam, şi creativitatea celui care se
concentrează pe viaţa contemplativă este integrală, când omul este, totuşi,
sănătos. Dar şi când e bolnav.
Bach, care a compus lucruri formidabile la
bătrâneţe, avea toate bolile imaginabile, de la diabet până la o serie de
atacuri cerebrale; dar nimic nu l-a impedicat să facă ce a făcut.
Sofocle, când era bătrân, a provocat enervarea
moştenitorilor lui când au vrut să dovedească în faţa tribunalului că s-a
prostit, că nu mai e capabil să administreze treburile familiei, ale
gospodăriei ş.a.m.d. Pentru a se apăra, Sofocle a venit în faţa tribunalului şi
a citit cu voce tare ultima lui producţie – Oedip la Colona, una din marile lui
piese. După ce a terminat lectura, i-a întrebat pe cei din juriu dacă socotesc
că cel care a scris un asemenea text este inapt să funcţioneze normal în
familia lui. Aşadar, obiecţia cu retragerea din viaţa activă nu ţine, pentru că
ai beneficiile contemplative specifice.
Al doilea lucru trist: şubrezirea corpului. Nu
putem să fim atât de optimişti încât să spunem că bătrâneţea e scutită de
neplăceri. Adevărul e că sunt foarte multe neplăceri. Şi că n-ai cum să nu te
plângi din ce în ce mai des. Exerciţiul lamentaţiei devine o ocupaţie zilnică.
Te plângi că nu mai ai puterea tinereţii, că nu mai ai memoria de altădată etc.
Însă câtă putere vrei? Vrei să fii puternic ca un elefant? Ai vrut în tinereţe
să ai puterea unui elefant? Şi ce fel de putere vrei? Dacă ai avea de ales –
spune Cicero – între a fi gladiator şi a fi Platon, ce ai prefera? Să nu-mi
spuneţi că aţi vrea să fiţi Platon cu nişte muşchi de gladiator, pentru că nu
ţine, trebuie să vă specializați, la un moment dat.
În orice
caz, e un pasaj foarte frumos în Iliada în care Homer spune că ar fi mai multă
nevoie la Troia de zece Nestori decât de un Ajax, adică mai multă nevoie de
zece înţelepţi, decât de un mare combatant. Depinde ce înţelegem prin „putere”,
depinde de funcţionalitatea ei, depinde de modul cum o folosim.
Al treilea necaz: declinul plăcerilor
senzuale. Cicero ne reaminteşte că toată viaţa noastră ni s-a spus, de cei mai
vârstă, de profesori şi maeştri, că e bine să ne controlăm senzualitatea, că e
bine să ne purtăm atent cu această ispită, care e atât de atrăgătoare şi atât
de riscantă. De obicei, nu reuşim. Ei bine, la bătrâneţe căpătăm pe gratis ce
n-am obţinut prin efort la tinereţe. Să zicem mersi că, fără nici un fel de
bătaie de cap, suntem, în sfârşit, în situaţia de a deţine virtutea.
Bătrâneţea se bucură de alte plăceri. Una
dintre ele e să fii înnconjurat de tineri şi să fii iubit de tineri. Nimic nu e
mai răsplătitor pentru un om bătrân decât entuziasmul unor tineri care îl
respectă şi care descoperă în acest fel câteva virtuţi pe care le pierd, în
general, oamenii în ziua de azi: politeţea, respectul, filialitatea ş.a.m.d.
În sfârşit, a patra problemă legată de
bătrâneţe e că se simte pe aproape moartea.
Cicero se străduieşte să ne vindece
de această spaimă.
Replica lui
Constantin Noica la acest subiect era: „E foarte curios - Se moare de milioane
de ani şi lumea nu s-a învăţat cu asta”.
Cicero spune că sunt, în fond, două variante:
dacă sufletul nostru, după moarte, devine neant, atunci problema morţii e
neglijabilă, nu contează, nu poţi să te lamentezi că devii echivalent cu un
zero glorios. Dacă nu e aşa, atunci probabil că moartea e dezirabilă pentru că
sufletul scapă, prin ea, de una dintre marile piedici când e vorba de gândire,
înţelegere, cunoaştere: scapă de corp. Dacă sufletul poate gândi în limitele
corpului, cu această povară asupra lui, cu atât mai mult va putea gândi când va
fi liber de această povară. În consecinţă, sufletul nu are decât de câştigat.
Cicero mai
spune un lucru supărător de adevărat: ideea că moartea se cuplează strict la
bătrâneţe e un exces. Când moare un bătrân, spune el, ai sentimentul unei
flăcări care se stinge de la sine, fără violenţă, fără intervenţii brutale din
afară. Dramatică e moartea tinerilor. Când moare un tânăr, ai senzaţia unei
flăcări peste care cade un torent. Şi, de fapt, se moare la toate vârstele.
Ideea că nu se moare decât la bătrâneţe este o legendă, iar moartea la alte
vârste decât la bătrâneţe este infinit mai dramatică, mai supărătoare, mai greu
de explicat decât moartea unui bătrân care, în fond, e la un sfârşit de ciclu,
la un sfârşit de recoltă şi nu se poate aştepta să rămână pe scenă la
nesfârşit.
Cicero vorbeşte şi de nemurirea sufletului ca
fiind un argument liniştitor: oameni, mult mai inteligenţi decât noi toţi la un
loc, au crezut în acest argument. Dacă Pascal a crezut asta, dacă Toma d’Aquino
a crezut asta, dacă Cicero a crezut asta, n-o să fiu eu de partea lui Lenin,
care nu crede asta.
Închei cu o vorbă de duh a unui psiholog
american, James Hillman, care a scris o carte întreagă despre bătrâneţe: „A fi
bătrân e o aventură. Să ieşi din cadă şi să ajungi la telefon sau pur şi simplu
să cobori câteva trepte implică tot atâtea riscuri ca o călătorie prin deşertul
Gobi, călare pe o cămilă”.
Vă doresc să aveţi puterea, curajul şi
curiozitatea să parcurgeţi această aventură bine dispuşi.
Adrian Bucurescu
Apa neîncepută. Mărturia voievodului
Dimitrie Cantemir
În capitolul ”Despre religia
Moldovenilor”, din ”Descrierea Moldovei”, Dimitrie Cantemir relatează că locuitorii
contemporani cu el ”se mai închină și acuma în poezii și cântece, la nunți,
îngropăciuni și alte întâmplări știute, la câțiva zei necunoscuți și care se
vede că se trag din idolii cei vechi ai Dacilor”. Apoi, după ce numește și
descrie obiceiurile legate de astfel de divinități, învățatul voievod
istorisește și două întâmplări senzaționale, înfăptuite prin acte magice:
Vreau să povestesc aici ceva ce-am văzut
eu însumi în patrie. Cămărașul cel mare al răposatului meu tată avea un cal de
mare preț, care fusese mușcat pe câmp de un șarpe și i se umflase într-atât
trupul, că nimeni nu mai trăgea nădejde să scape. A chemat o vrăjitoare
bătrână, care a poruncit stăpânului calului să caute un izvor și să aducă din
apa aceea neîncepută, cât o putea mai degrabă. Pentru că el voia să trimită pe
o slugă ca să aducă apă, vrăjitoarea cea bătrână i-a zis că nu trebuie să facă
în așa chip, că stăpânul trebuie să se ducă el însuși să ia apă, dacă voiește
să-i scape calul cu viață. În cele din urmă, tânărul i-a dat ascultare și a
adus babei un ulcior mare cu apă. Apa aceasta a descântat-o cu un descântec
neînțeles și i-a dat tânărului să bea. El n-a făcut prea bucuros ce i-a
poruncit, fiindcă adusese prea multă apă. După ce a băut-o, îndată a văzut cum
calul său, care zăcea la pământ, aproape mort, nu departe de el, își venea în
fire iarăși, însă el se umfla și îl apucase niște dureri de nesuferit. După ce
baba a mai descântat o dată, într-un sfert de ceas s-a însănătoșit și calul,
iar tânărul a vărsat apa, fără să-i lase vreo urmă de durere sau de boală. Altă
babă a vindecat pe de-a-ntregul în câteva zile un grajd întreg de cai, care se
umpluse de râie - cu toate că se afla la o depărtare de trei zile de drum -
prin descântece pe care le-a rostit deasupra unui smoc de păr de cal.
Pentru cei ce se îndoiesc de harul apei
neîncepute și de forțele magice cu care erau înzestrate vrăjitoarele noastre de
odinioară, trebuie subliniat că întâmplările de mai sus nu sunt povestite de
fitecine, ci de marele savant care a fost Dimitrie Cantemir, primul academician
român. Deci faptele sunt cât se poate de adevărate.
Eu însumi, în copilărie, am cunoscut
forțele miraculoase ale apei neîncepute și ale descântecelor. Dar vremea
minunilor a apus, iar astăzi lumea e complet desacralizată, lacomă de bani,
plină de kitsch, de minciunile politicienilor, de false personalități, de
hoții, de perversități, de prostie... De parcă ar mai conta ceva pe lumea
aceasta în afară de grația Cerului!
Ape descântate
În mitofolclorul nostru se pomenește de
mai multe ape fermecate, una dintre cele mai importante fiind Apa Vie, cu care
Făt Frumos și alți eroi ai basmelor pot învia. Și nu este oare Apa sursa vieții
pe Pământ?
În multe descântece, Apa nu este doar
elementul principal pentru a vindeca, dar și pentru a diagnostica boala. Însă
nu toate apele sunt tămăduitoare, ci numai cele speciale, printre care: apa de
topilă, adică din balta în care se topește cânepa; apa din urmă de vită,
aruncată cu dosul palmei către ochi, întrebuințată în descântecele de dor de
ochi; apa rămasă de Duminică, folosită în farmece împotriva greierilor; apa din
sticla care stă lângă o răscruce; apa în care au stat flori, luate de la
biserică de la o înmormântare; apa adunată din nouă vaduri; apa sfințită la
Bobotează; apa luată dintr-o vale cu apă
curgătoare, din locul unde se face sfredel sau vârtej; apa de la o fântână
sfântă; apa din nouă izvoare; apa în care se omoară un pui de șarpe; apa
neîncepută, de la trei izvoare, etc.
La Meglenoromâni, se descântă de diochi în
apa de sub roțile unei mori ce se întoarce spre stânga, adusă fără a vorbi cu
nimeni în drum. Bănățenii folosesc apa specială în vrăjile de dragoste: ”Fata
sau feciorul, care voiește să-și facă de dragoste, ia în ziua de Sfântul Gheorghe,
dis-de-dimineață, o uiagă; se duce apoi și ia dintr-un loc, unde se îmbină două
ape, trei linguri de apă, și le pune în glajă, trei linguri dintr-un loc unde
se întoarce apa, și trei linguri dintr-un vas cu apă scos în curte la amiazi,
ca uitându-se cel ce vrăjește în el să se vadă și să vadă și Soarele, zicând:
Cum văd Soarele,
Așa să fiu văzut(ă),
Și cum lucește pe cer Soarele,
Așa să lucesc și eu la N.!
Apa din glajă o pune într-un blid pe care
îl așează în vatra luminii, punând în el trei flori furate din trei grădini,
trei jordițe, care, aplecate fiind de la trunchi, au fost legănate de apă, în
credința că, precum s-au bătut în apă, așa și N. să se bată după N.N.”.
Vâlcenii întrebuințează apa întâlnită,
luată de unde se întâlnesc trei pâraie. În Bucovina, ”descântătoarea, înainte
de-a începe a descânta de Dânsele, se duce la un râu curgător, c-o bucățică de
pâne, cu un drobușor de sare și c-o cofiță sau oală nouă în mâna dreaptă.
Ajungând la râu, bate într-un loc pe mal, în contra curgerii apei, trei
metanii, aruncă din pâne și din sare ceva în undele apei, apoi cu cofița sau
oala ie un pic din apa ce-a curs peste pânea și sarea aruncată. Pe când bate ea
acele trei metanii, zice următoarele cuvinte:
Apă curgătoare,
Eu te sorocesc
Tot cu pâne și cu sare,
Să lecuiești pe cutare
Din cap până-n picioare
Cu leac
Cu sănătate și veac!
De-aice apoi se duce mai la vale pe râu,
și apa în trei locuri după olaltă bate de trei ori câte trei metanii, și pe
când bate metaniile, repețește cuvintele de mai sus și ie apă cu cofița. După
ce a făcut ea aceasta, și după ce și-a împlut cofița cu apă, fără ca s-o fi
observat cineva, se întoarce spre casă, dară și acuma fără a vorbi cu alții sau
de a căuta îndărăpt, toate operațiunile sale n-ar mai avea nicio putere”.
Meglenoromânii folosesc și apă mută. La
alți Români, apa neîncepută se aduce de la o fântână sau de la un pârâu; în
unele sate, apa neîncepută se aduce de la trei fântâni, în trei vase noi, de
trei fete mari, fără a se uita îndărăt când au luat-o. În Muntenia, strachina
cu apă neîncepută se pune pe o fereastră din partea de unde răsare Luna pe cer
și se așteaptă așa până vine Luna în dreptul ferestrei și în direcția
strachinei. Când a ajuns de se vede bine Luna în apă și în fundul strachinei,
atunci se începe a descânta de purici. În Romanați, apa în care s-a descântat
de friguri se varsă pe gard, în partea de Miazănoapte, zicând:
Cum nu ține parul apă,
Așa să nu ție frigurile pe cutare,
Și să rămâie curat,
Luminat,
Ca Maica Precista ce l-a lăsat!
În unele sate din lunca Ialomiței, fata
care vrea să facă farmece de dragoste, se duce noaptea, pe Lună, când e cald
afară, fără s-o vadă nimeni, la un lac sau la o apă curgătoare, se dezbracă de
tot, intră în apă aproape de mal, și descântă astfel:
Lună, Lună,
Vârgolună,
Lună luminoasă,
A nopții crăiasă,
Eu descânt în apă curată,
Tu fă-mă cea mai râvnită fată,
Fă-mă cea mai frumoasă,
De N. să fiu aleasă,
Lui N. să-i fiu mireasă!
Lună luminoasă,
A nopții crăiasă,
Eu descânt în apă curată,
Tu fă-mă cea mai râvnită fată,
Fă-mă cea mai frumoasă,
De N. să fiu aleasă,
Lui N. să-i fiu mireasă!
Adrian Scroafa în copac
şi porcul zburător
Deşi porcul şi scroafa sunt unele dintre
cele mai inteligente animale, renumele lor în popor nu prea e de invidiat.
Scroafă, cu varianta purcea, este un epitet injurios la adresa unei femei
nesimţite, curve, fără caracter ş.a.m.d. Tot aşa, porcul este un epitet
depreciativ pentru un om obraznic, grosolan, neruşinat, josnic, ticălos, mişel.
Pe de altă parte, într-o ciudată simbioză, porc de câine e un om de nimic,
netrebnic, ticălos, nelegiuit. Duce porcii la jir se spune despre cineva care
sforăie în somn. A tăcea ca porcul în păpuşoi înseamnă a tăcea prefăcându-se că
este preocupat de ceva foarte important, spre a nu răspunde la aluzii sau la
învinuiri directe. A face albie de porci pe cineva înseamnă a-l mustra, a-l
ocărî. Născut în Zodia Porcului se spune despre un om foarte norocos. O plantă
de leac se numeşte popular plăcinta-porcului.
Deşi poate doar la catastrofe naturale,
cum ar fi inundaţiile, s-o fi văzut vreo scroafă căţărată într-un arbore, se spune că s-a suit scroafa în copac
despre un parvenit înfumurat, Scroafă i se spune şi contrabasului. Poarca e un
joc de copii. Există şi o pasăre cu denumirea scroafă-de-baltă.
Mai de mirare e zicala beat ca un porc,
deşi acest biet animal nu obişnuieşte să frecventeze cârciumile sau să se
îmbete acasă. Apoi, evenimente dintre cele mai năstruşnice sau de-a dreptul
imposibile se vor petrece când o zbura porcul! Însă atât porcul cât şi scroafa
sunt salvaţi şi eternizaţi de astre. Astfel, Hyadele formează o constelaţie
deosebită, numită de români Vierii, Porcii sau Scroafa cu Purcei, iar steaua
Aldebaran, din constelaţia Taurului, se numeşte popular Steaua Porcului,
Luceafărul Porcului sau Luceafărul Porcesc.
Şerban Foarţă
Rainer Maria Rilke
CÂNTECUL ORFANEI
Sunt un nimic şi-am să rămân nimic.
Să fiu fiinţă, regnu-mi e prea mic;
dar, şi crescând, voi fi tot o umilă
faptură… Mame, taţi, fie-vă milă!
Cine m-ar lua în grijă, oare?
M-au secerat ’nainte să fiu pâine.
E prea devreme, astăzi, să-i fiu
folositoare
cuiva, şi prea târziu e mâine.
Nu ies din inu-acestei prea vechi
rochii:
pare a-i fi eternă pânza;
cred că vedea-mă-vor şi ochii
lui Dumnezeu din ceruri, tot
într-însa.
Averea-mi e acest lung păr,
podoabă făr’
de-nsemnătate, – dragă cândva unui
iubit.
Acum, de nimeni nu mai e iubit.
[Trad. Ş. F.]
Gabriela Tanase
Noaptea ca un ciclop cu
ochiul cat luna
La umbra florilor ma voi odihni
luna ca un ochi de ciclop îmi va
rascoli amintirea
ma va cauta la fereastra luminată
pana tarziu
si fiindcă va gasi întuneric
va privi spre străduțele copilariei
unde o fetita mângâie bobocii
florilor de cires
si pietricelele colorate din albia
râului
in care si-a pierdut papucii
asezati barcute pe apa
nici nu i-a plâns
fiindcă si ei i-ar fi placut sa
calatoreasca
dar stie ca încă nu e timpul
asa ca recită versuri mici
puilor de prigorii si buburuzelor
pana ce luna ca un ochi de ciclop
răsare tremurând in albia râului
si o conduce protectoare spre casa
ea urca fericita scările si ii face
din prag un semn mic
apoi deschide fereastra
si cat timp pielea intunecata a
ciclopului
se incarca de stele
ea ii lipeste versuri
bandaje pe suflet.
Florin Costinescu
Duhul lui Pan
O colină creşte-descreşte
în bătaia soarelui- solz de peşte,
uriaş, sclipitor, uite-o cum nu e
ascunzându-se după o gutuie,
după o prună,
după un măr ionatan,
ca o piază bună
colina e duhul lui Pan,
cântător din arome divine,
ca din fermecate flaute
tot bănuindu-te a plecat
să te caute,
e acolo şi aici
pe unde te poartă
tălpile mici
prin grădinile viscolite
de floare,
duhul lui Pan
este o boare
mereu crescătoare
şi descrescătoare,
mereu te pierde,
mereu te găseşte,
tinereţea noastră – colină
ce creşte- descreşte...
Vişan Dragoş
to
La ce bun "roșul"
în poziție de drepți,
când i se scurge soldatului
săgetat de parți sciți ori sarmați?
.
La ce bun Corinna
aceste nimicuri pe fugă
să-ți zgândăr tot mai mult
orgoliul ce ți se-ndeasă
burtica jos transpirată
până să-ți vin în alcov?
Pe soț nu-l poți potoli
mă înjugi între picioare vrând
orgasme
gândește-te și la unul mare al meu
cadourile versuri nu-ți mai ajung
și de ce iei păr de la sclave
de la femeile goților
să-ți faci peruci
pentru amanți?
.
La ce oare
nebun să mor pentru țară
când Augustus e demon
Livia o scorpie șantajistă iar Iulia
fiica Scriboniei
o mare destrăbălată?
.
La ce să mai fug
de la Pontul Euxin
cand aici se vor duce
ofrande secrete zeilor
în cântece
sugubețe?
Costel Drejoi
Consuelo JIMÉNEZ
FĂRĂ CHEAG ŞI FĂRĂ MAȚE
Ajung la timp pentru-a încetini şi-a
exploda
printre bătăi de inimă cu respirație
opacă.
Mă sufocă modalitatea de a fi
adevărat.
Ah, minciuna!
Ah, adevărul!
Sună a cântec, a fetiță,
a pin şi pon *,
a minut la ceas.
A versuri fără curaj.
A cheag.
A carne fără os.
A temniță fără zăbrele.
A libertate.
A bârfă.
A rău.
A plin.
A sărac.
A bombăneală.
A gumă de mestecat.
A noptieră fără noapte.
A firimituri.
A caiet.
A carte nouă.
A prospețime.
A litera A.
A superficial.
Ah, poezia!
Ah, poeții!
Ah, iluştrii!
Ah, stângacele linii
ale diferenței,
ce-ncolțesc pe templul a ceea ce e
valoros. Totul pare să sune a fetiță,
a răzvrătire,
a nepereche.
A nu...
A pin şi pon.
A forme fără forme.
A modalități.
Nu e cântec, nu e.
* nume de păpuşi (n. tr.)
Traducción al rumano:
Costel Drejoi (George Nina Elian)
SIN CUAJO, NI TRIPAS
Llego con el tiempo justo de frenar y
estallar
entre latidos de opaco respiro.
Me ahoga la manera de ser verdad.
¡Ah! la mentira.
¡Ah! la verdad.
Suena a canción,
a niña,
a pin y pon,
a minuto en el reloj.
A versos sin tripas.
A cuajo.
A carne sin hueso
A cárcel sin rejas.
A libertad.
A regañina.
A mala.
A lleno.
A pobre.
A mascullar.
A chicle.
A mesita sin noche.
A migas.
A cuaderno.
A libro nuevo.
A frescor.
A letra A.
A superficial.
¡Ah! la poesía.
¡Ah! los poetas.
¡Ah! los ilustres.
¡Ah! los torpes trazos
de la diferencia,
que brotan sobre el templo de lo
valioso.
Todo parece sonar a niña,
a rebeldía,
a dispar.
A no...
A pin y pon.
A formas sin formas.
A maneras.
No es canción, no lo es.
Nicolae Turtureanu
Numărătoare inversă
Un oraș roșu
sub briza albastră,
un oraș ancorat de pescăruși –
parașute tremurătoare –
Pe cînd elicopterul survola sate
clădite în cuiburi de vultur
sufletul meu încerca să plutească
pe marea liniște
eram pe pămînt și aș fi vrut să fiu
în cer
eram nefericit și aș fi vrut să fiu
și mai nefericit
singur eram pe malul Ohridului
și aș fi vrut să fiu și mai singur
numai ochii tăi îmi semnalizau
de departe
cetăți în declin,
minaretele stînd gata de lansare...
cine mai știe
cînd a început
numărătoarea inversă?
Adelina Fleva
şarpele din floare
şi nu mai am destui arginţi şi ploi
să-mi scot credinţa de la amanet
mi-am întors buzunarele pe dos
dar n-am găsit decât vreo trei patru
pistrui şi nişte vechi dureri
de şale rămase înnodate de la furtuna
de acum două veacuri.
(stau în întuneric la poalele crucii
şi-mi număr păcatele
de la stânga la dreapta
sperând să câstig la loz în plic
borcanul cu miere)
Doamne
de când nu mai am credinţă în vrăbii
şi-n pietre
îmi strig viitorul pe nume şi îmi răspunde
trecutul (ca un semn
de întrebare ca o naştere abandonată
într-o respirare ca o
umbră care umblă continuu şi rece şi
vie pe marea cea mare)
Dumitru Velea
PROPUNEREA OMULUI CU
MAIMUȚE
Maimuţele mele au băut apă din
fluviul murdar şi sărat
şi-au început să se înmulţească în
neştire:
în prima lună, dintr-o pereche s-a
născut o pereche,
în a doua lună, din cele două perechi
alte două perechi,
în luna a treia, din cele patru
perechi alte patru perechi,
în luna a patra, din cele opt perechi
alte opt perechi
şi tot astfel cu fiecare lună încât
nu pot să le mai joc în funii şi nici
să le mai număr.
- Rege al Regilor,
dă-le drumul pe pod, peste fluviul
murdar şi sărat,
să umple Athena – sufocaţi,
locuitorii să le preia obiceiul
să joace în funiile tale,
până între ei se va găsi unul care să
poată să numere
maimuţele şi funiile,
funiile şi oamenii –
până le va curge din carne fluviul
murdar şi sărat.
Moș Nelutzu G
Cititul nu dăunează
sănătăţii
“A plecat de
la Parepa noaptea, cu nea Petrică, servitorul dedicat şi fără simbrie al
fecioarei din satul din marginea Bărăganului. Regreta că nu s-a dus s-o vadă.
Ar fi fost interesant să afle cum arată o fecioară la nici patruzeci de ani.
Prea târziu pentru regrete. Altă dată!
Drumul, cu
pietrele luminate de secera lunii, despica valurile unei mări misterioase, cu
sfârşitul în peretele negru aflat la doi paşi înainte, perete care, împins de
oişte şi de frunţile cailor, se retrăgea. Sau se prelingea pe părţi, ajungând
să-i împingă de la spate? Un balon cosmic uriaş şi negru! Eu, nea Petrică,
căruţa, caii… Toţi şi toate, în balon! Cosmosul ne luase în balon! Eram lăsaţi
să credem că înaintăm.
Caii
înaintau în trap plictisit, ca mânaţi de-o inerţie cosmică. Din când în când li
se-auzea strănutul şi zgomotul produs de scuturarea coamelor, ca şi cum ar fi
vrut să se lepede de praful de stele şi să scape de căpestre.
Vocea
tărăgănată a lui nea Petrică îi apăsa genele. Plutea într-o lume stranie, în
care patru urechi de cal despicau întunericul, dansând, în cadenţa impusă de un
toboşar nevăzut, stânga-dreapta, stânga-dreapta. Pe deasupra pământului.
- O ajuţi pe
fecioară? S-a născut aici? De când o ajuţi?
- Păi, aici,
unde altundeva?! De când s-a mai înălţat şi a avut nevoie. Fetei ăsteia, de
mică, i s-a arătat Dumnezeu. I-a spus să le zică oamenilor să înalţe sfântă
biserică. Să se roage pentru alungarea răului şi a diavolului, care a pus
stăpânire pe ţară şi pe oameni. Şi asta face. Cum să n-o ajuţi?!
- Spune-mi
despre ea. O fi extraterestră…
- Matale îţi
arde de glume. E pământeană. Ca mine, ca mata: Maria a lu’ Petre. A văzut
lumina zilei în ‘23, în sectembre, două stămâni după stămărie. Spre sfârşitul
lui august, de Ziua Tăierii Capului Sf. Ioan Botezatorul, nu împlinise 12 ani,
se juca cu copiii pe deal lângă lac. I s-a făcut sete şi a plecat spre casă.
Când cobora dealul, a văzut pe cer un nor alb, care o însoţea, apropiindu-se de
ea. S-a oprit din fugă şi s-a uitat în jur. Cerul era albastru, ăla de venea
spre ea era singurul nor. A zis că i s-a făcut frică. A luat-o la fugă. A vrut
să ţipe după ajutor, dar n-a putut scoate nici un sunet. Cică - ne-a spus când
s-a trezit - norul s-a apropiat repede de ea, cuprinzând-o. A căzut în
genunchi.
Când
prietenii de joacă s-au plictisit şi au luat-o spre casă au dat peste ea. Zăcea
fără suflare. Câţiva au rămas s-o păzească, ceilalţi s-au năpustit urlând spre
casele lor. Aflând, părinţii fetei, urmaţi de vecini, au gonit către fată. Au
găsit-o. Moartă! Aşa a stat toată săptămâna. Îmbrăcată în mireasă şi pusă pe
masă. A venit preotu’, de i-a făcut slujbă.
- Păi, cu să
stea moartă o săptămână? Măi, nea, nu exagerezi?!
- Stai să-ţi
zic. Nu a fost îngropată pentru că era caldă, respira şi-i trecea o lumină pe
sub pleoape. Veneau părinţii, babele, felcerul şi-o ascultau cu urechea. Cădeau
în genunchi, se închinau şi plângeau.
În a şaptea
zi, pe-nserat, cei care stăteau de vorbă în faţa casei au văzut cum cei din
casă au ieşit urlând. Cei mai curajoşi au intrat la moartă. Au înlemnit. Stătea
nemişcată, cum fusese pusă, dar cu ochii deschişi.
- De unde
ştii mata chestiile astea? S-a trezit din moţăială.
- Cum, de
unde?! Am văzut cu ochii mei. Aveam 16, poate 17 ani. Munceam de zece ani cu
tata la câmp. Vă mai zic?
- Zi, bre,
că te ascult.
- Văd c-ai
aţipit.
- Zi, că te
aud.
- Când a
fost în stare să vorbească a povestit că, după ce a căzut în genunchi, a văzut
în faţa ei un bărbat cu ochi albastri şi barbă albă. Era îmbrăcat tot în alb şi
înconjurat de ingeri, aşa, incolori, ca fumul, da’ îmbrăcaţi cu haine. Şi de
porumbei în zbor. Cică i-a vorbit: „Nu te teme, fiica mea, Eu sunt tatăl
ceresc. Te-am ales, că eşti curată şi cuminte. Să spui oamenilor ce-ţi zic.
Spune-le că vreau să ridice biserică. Spune-le să se pocăiască şi să nu lase
diavolul să se facă stăpân pe ei“. Aşa i-azis. Cică noii conducători ai ţării
ar fi vânduţi diavolului şi îl vor huli pe el.
A trăit
fecioară toată viaţa. Adică până acum, când vorbim. Avea perioade în care cădea
în leşin. Când se trezea, povestea că s-a întâlnit cu Dumnezeu, care o îndemna
să spună oamenilor să fie mai buni, să nu se încreadă în vânduţi şi
necredincioşi.
Din când în
când, mulţimea venită de departe ca s-o audă vorbind, ca s-o atingă, a fost
martoră la evenimente care nu pot fi explicate: trei porumbei albi care apăreau
deasupra uşii casei şi stăteau acolo cât timp fecioara stătea adormită, când
fecioara se îndrepta spre fântână, de unde vorbea, un porumbel ieşea din
fântână şi se aşeza pe umărul fecioarei.
- Asta cu
fântâna şi porumbelul mi-a spus-o şi mama. A fost adusă de tatăl său, cu
trăsura de la Ciorani, cu mai mulţi. S-a trezit spunând. Şi imediat şi-a adus
aminte că nu mai fusese acasă de două săptămâni şi maică-sa probabil că este
îngrijorată.
- Mai îţi
spun, sau ai adormit de-a binelea? Atunci dormi, că tac.
- Zi, bre,
că te ascult cu atenţie. Ce, dacă tac înseamnă că dorm? Zi, că ascult.
- În 1946, a
început construcţia bisericii, însă, în 1948…
- Aveam eu
cinci ani. Ne arsese casa de la o bombă şi stăteam pe unde apucam…
- Mai zic?
- Tac şi
ascult.
-…
Conducerea a ordonat sistarea. Fecioarei i s-a interzis să mai vorbească despre
visurile ei, despre întâlnirile cu Dumneteu şi mai ales despre noii
conducători, despre sovietici. Era persecutată. S-a vorbit însă despre semne,
care veneau să întărească ideea că la Parepa se petrec minuni: în 1946, când
fecioara încerca să construiască lăcaş pentru mănăstire, un bărbat din sat a
furat cărămizi din zidul care abia se ridica. Pe drum, s-a oprit la o fântână
cu cumpănă. A băut, iar când să dea apă cailor greutatea cumpenei s-a desprins,
parcă luată cu mâna, şi a căzut în capul lui, ucigându-l pe loc. De atunci,
fântânei i s-a spus „Fântâna pustiită“.
Dar
pân-s-ajungă la casa sfintei, maşina tovarăşei Ana Paucher s-a înţepenit. Aşa,
din chiar-Doamne. Nu era telefon ca acu’, să cheme pe cineva în ajutor, aşa că
primaru’, unu de p-aci, căzut prizoner şi venit cu armata roşie, a făcut rost
de doi boi. I-a înjugat la maşină, cu gândul s-o ducă târâş pân-la Mizil. Dar,
la ieşirea din sat, ce să crezi?! Motoru’ şi-a dat drumu’. Singur şi-a dat
drumu’. Minune Dumnezeiască! Tovarăşa a dat ordin să-ntoarcă, dar când s-o ia
spre casa sfintei, iar sfâr, sfâr, fâs, a murit motoru’. Din nou boii. Iar
târâş spre drumu’ Mizilului. Iar prrr, poc, poc, motoru’ a pornit. Nu ştiu la
ce s-o fi gândit, ce-o fi înţeles tovarăşa, că nu s-a mai întors să-şi ducă
planu’ pân-la cap.
Profiriul,
băut în neştire cu ruda abia descoperită, chipul lui Dumnezeu, venind fâlfâind,
în trup de porumbel alb, deasupra fântânii, care luase proporţiile întregului
pământ şi hurducăturile îi încurcaseră circumvoluţiunile, răvăşind din culcuşul
lor amintiri, speranţe, disperări. Ce-oi fi căutând eu aici?!
Caii au
fornăit scurt. Au smucit de hamuri, scuturându-şi coamele. Căruţa a înţepenit.
- Aţi ajuns,
don’ prifisor. A auzit, venind din înaltul cerului negru, spuzit de stele,
glasul lui nea Petrică.
- Nea
Petrică-n cer?! I-a simţit mâna sub pătura aspră pusă pe genunchi. O mână ca
scândura nedată la rindea. A ţinut-o strâns până a pus piciorul pe spiţa roţii,
apoi a scăpat-o. Moş Petrică se ascunsese, mogâldeaţă, în Lună. Pământul s-a
scuturat, ca şi cum ar fi vrut să-l arunce din spinarea sa. A făcut doi paşi, a
alunecat în hăul şanţului, încă unul căznit, ca să iasă la pietre şi încă doi.
Clanţa! A recunoscut-o şi a apăsat. Poarta s-a deschis larg, ca în faţa
împăratului. Lătratul atât de cunoscut i-a confirmat că ajunsese unde trebuie.
Şi-a scos pălăria şi s-a înclinat până la pământ în faţa domnului Lupu,
aşteptând să-l lingă, cum îi era obiceiul. Nu l-a lins. S-a dat înapoi, mârâind
contrariat.
Îndurerat de
pierderea afecţiunii uriaşului, s-a îndreptat spre scări. I-a înjurat cu năduf
pe cei care făcuseră cele trei trepte care duceau la intrarea spre odaia sa.
Le-a înfruntat însă, gonit din întuneric de fantome.
În cameră,
mirosul de răşină arsă, ca-n biserică, amestecat cu cel de gutui l-a făcut să
se simtă în siguranţă. N-a mai aprins lampa. Ştia orice colţişor. Şi-a scos
hainele şi şi-a pus pijamaua. Şi-a aprins țigara, urmărind cum fumul se caţără
pe razele Lunii. Ajuns la ferestre căuta ieşire, răsfirându-şi trupul pe
întreaga suprafaţă a geamului, înceţosându-l. În ciotul de rădăcină din care
făcuse o scrumieră rustică, ochiul incandescent al ţigării era un reper. S-a
apropiat cu spatele de marginea patului. Când a simţit-o la pulpe, a împins
plapuma spre perete şi s-a prăbuşit spre moliciunea pernelor. Un ţipăt scurt,
urmat de ghionturi puternice în coaste, l-au smuls din mrejele lui Bahus şi
l-au aruncat în hăurile lui Hades. A sărit în mijlocul camerei, încercând să-şi
dea seama unde se află.
Razele
Lunii, care priveau curioase pe fereastră, se plimbă pe deasupra plăpumii. O
umbră neagră, în mijlocul căreia se mişcau, se aprindeau, se stingeau, două
luminiţe, se lăţea nemişcată. În spatele acesteia, o alta, uriaşă, căţărată pe
perete, se mişca, ameninţând să-l înghită. Din groaza care îl paralizase, l-a
extras un behăit subţire, jalnic, ca un ţipăt de ajutor. Întreaga sa fiinţă,
împreună cu întregul său univers îngust au fost depuse de tornada, care le
ridicase într-un cer duşmănos, pe cearceaful răcoros. Camera, cu miros de gutui
pe care îl recunoştea, cu radioul, maşina de spălat, vitrina cu jalnicele
bibelouri din ceramică smălţuită, televizorul, pe care le bănuia în întuneric,
întreg satul pe care nu era zi să nu-l blesteme, dar mai cu seamă plapuma moale
şi cearceafurile mătăsoase şi foşnitoare, i-au răspuns cu prietenie,
îmbrăţişându-l ocrotitor.
Aşa-mi
trebuie, dacă l-am învăţat pe ieduţul Ică în casă! S-a răzbunat! Destul a
ascultat nesfârşitele lui tânguiri. Ce-i păsa lui de soartă?! O accepta şi
gata. Şi tocmai cu asta îi împuia puţina minte de după corniţe. Soarta lor; a
căpriţei negre cu steluţă-n frunte şi a lui, homo sapiens, fără stea şi fără
noroc. S-a trezit de-a binelea şi l-a luat în braţe. I-a cerut iertare şi l-a
ţinut strâns ca să-i domolească tremurul trupului plăpând.”
(din romanul „Trecutul continuu” de
Ioan Groşescu – Editura Karta graphic, 2010)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu