Macaroanele din Avatarul lui George
Anca sunt sigur albastre?
Cartea
incepe cu un dar:
ai pălmui pământul cu
deltele prea grele
n-a plâns din sălcii
forma precum bujor spre scrum
de-a sângerat lucerna
din sexul mamei mele
să nu mă uit la tine
ce-ţi povestesc de-acum
George Anca
e unul dintre cei mai aparte scriitori ai secolului 21, vi-o spun de la 80 de
ani depărtare de România, un literat care poate fi incadrat într-o categorie
numai de el inventată. Norocul nostru ca el sa fie publicat azi este funcția de
director al Bibliotecii Nationale Pedagogice din Bucuresti, Literatura română
beneficiind astfel cu 40 de ani mai devreme de a fi țnteles de istorie. Textul,
pentru cititorul obișnuit, e ca un desen tehnic. Nespecialistul neantrenat să-l
interpreteze, dupa ce descoperă întruchiparea, se minuneaza, se aprinde în
entuziasm si placere. V-ați putea întreba de ce nu scrie simplu/obișnuit. Aș
putea spune ca textul obișnuit ca sa fie transportat în istorie trebuie sa
devină artă si atunci el trebuie sa sară din pagina în scântei/stele în toate
direcțiile. Informația conținută/delivrată de o fraza gen Anca poate ocupa în
mod obisnuit o pagina si nu numai. Dar Anca amorseaza emoția și trăirile tale
împletindu-le, povestea devenind a ta.
Anca, într-o
fraza, depune o întreagă pagină pe care, daca scrisa, normal, ar putea sau nu
sa te transporte sau sa creeze emotia în tine, din cauza lipsei de conecție a
ta cu firul povestirii si chiar ai putea sa uiți, ajuns la sfarsitul paginii, începutul
ei. Formula Anca, după ce înveți să o simți, garanteaza succesul transportului
istoric. Ca să-l apreciezi pe Anca și să beneficiezi de tehnica lui este ca și
cum ai învăta să mergi pe bicicletă singur, fără professor. E greu și enervant,
ba chiar plictisitor la început, însă, după ce înveți să mânuiești cu măiestrie
cititul, te vei bucura și vei beneficia de o viteză aproape fără limite.
România e norocoasă să-l aibe și ar fi normal să-l aprecieze cat e printre noi.
Însă, ca mai toate personalitățile istoriei noastre, ne vom bucura de ele si le
vom sărbători dupa plecarea dintre noi, atunci cand nu vom mai fi obligați să-i
remunerăm și să dăm socoteala interpretarii muncii lor, a darului.
Tehnica Anca
autorul a dezvoltat-o de-a lungul unei vieți și a multe încrucișări cu diverse
culturi ale lumii. Citiți-i biografia și civilizațiile prin care a trecut și
unde a studiat și profesat meseria de literat. Va pot spune din experiența
personală că sărutul în fiecare cultură are gust specific culturii în care s-a
născut. Nu vă lăsați amăgiț i de vise.
Din început,
Anca ne spune cș nu exista 10 fara 9 si că nu va fi un 11 fără 10, adică
prezent, si cât de important e pentru existență trecutul. Deci vă dați seama,
citindu-l, că în 10 vezi contopindu-se macro și maxi infinitul cifric al
trăirii. Din primele fraze traim timpul aboriginezului australian prin care
toată istoria de la poalele Carpaților răsare. Oriunde îți întorci privirea
prin frază, istoria curge stroboscopic în incăperea emoției create peste căldurile
nesațului nostru. Îmi văd bunicii și strabunicii împreună cu părinții și noi la
gura sobei asteptând lacomi macaroanele albastre, trăind avatarul 12 Anca, în
ciuda faptului că în România lui Ceausescu erau doar doua ore de televiziune pe
seară, în Avatar suntem scaldați în emisiuni televizate 24 din 24. “Tata vrea
să se îmbogăţească, a cumpărat un aparat de fi lmat, a fi lmat macaroanele şi,
peste 100 de ani, va deveni milionar. Se apropie filmul italian şi mă duc şi eu
să-l văd (ora 10.00 – 10.21 p.m.)”
Cand citești
textul nu încerca să raționalizezi fraza, ci lasă-te furat de imaginile create,
citind,(relax, relax) care navalesc peste tine din subconștient, din memoria
trăirilor tale și atunci vei fi scăldat în emoții/trăiri/mărturii. Domnul Anca
aproape ca isi prevestește viitorul, marele success, zic eu pe care il va avea
stilul sau în viitor, un viitor de 200 de ani, (vom fi moluște ale conștiinței
atunci încercând să ne imaginăm ce inseamnă sa fii om, om în secolul 21).
Anca face
dragoste forțat cu cititorul presupunand ca acesta are nevoie de protecția și
călăuza lui, de vindecare de scoaterea din stana de piatră în care trăim azi.
Această boală de care vindecă Anca e supersofisticată și deci egal și bandajul,
zeci de ani de medicină literară pentru a fi înțeleasă. În patru pagini de
“text anca” treci prin 40 de ani de experiență personală, în cazul Avatarului
12 Comunism.
Încă din
prima povestire, un necunoscator, un extraterestru poate reconstitui întreaga
Romanie cu vecinii ei europeni, cu toate evenimentele istorice, climatice si
georgafice în laborator și să funcționeze la prima cheie, trecând prin generală
și liceu.
Jargonul
romanului de stradă la nivel academic și apoi planetar, îl numesc si deci ca
să-l savurezi pe Anca trebuie ca mai întai să fi fost un golan de stradă,
jigodie maximă, deci școala veții care el/ea apoi satul/a, aventuriera/ul a
urmat o universitate cu doctorat ” la paişpe ani e nervoasă, dacă nu-i iese o
linie, face scandal de tragedie, aseară mi-a recunoscut că ce-o fi apucat-o,
conversaţie tibetană, orez himalaic, o iubesc, sună, n-aud, ca la tine, ba da,
creaţia, am întrebat, pâine, tichete, vitrina albastră, tratează băieţii cu
indiferenţă, telepatie, în privire nerăbdare de a pleca, m-am gândit apoi la
nepoţica lor leucemică, focuri de stins, se pronunţase,” imagini peste imagini,
reclame peste știri, anunțuri urgente peste filme de dragoste toate într-un
vacarm peste trecutul și prezentul nostru fulgerator, un Jazzz, Jazz, Jazz
textul lui Anca pentru că așa ceva nu se poate preda, pentru ca e unic și nu se
repetă. Explozia povestirii e unică si ca atare creeaza în tine cititorul prin
materialele experienței tale unice o unică experiență. O lingură de zahăr peste
o durere de măsea nu se va mai repeta niciodată sincronizat cu segmentul citit
și emoția textului. Dar și povestirea are momente de durere unica, de extremă
durere și sărăcie compusă din rămășițele vieții create precum covorul oltenesc,
din cârpe rămase, din haine rupte vechi și noi, neținând cont de nepotrivirea
fibrei textile, dacă e naturală sau sintetică, din lemn, hârtie sau chiar
metale, câteodata din păr de cal sau hârtie etc.” Pedagogia orientală, gură la
guru, garou în gară, aparte de templu aparat. I frig mi, I laibăr, freegdom.
Înţeles-ai Zagreb în pofi da Londrei. Geta ziarista are cancer urcat la
ganglioni. Ţaţa Anica Stejar, masonul Devotto. Apărai apă, rai. La coadă la
ouă, carnetul de muncă mi-a căzut în noroi. Terente în apă, respirând prin
trestie. Elvira nu răspunde, da, Grete-Stelică. Ce-am mai tuşit săptămâna
asta.” Iar trairile anilor se scurgeau cu viteza fotogramelor prin proiectorul
cinematografic personal. Viata e o caricatură, e un desen animat, niște păpusi
din cârpe luate în serios, foarte luate, exagerat de mult luate de-a dura prin
curtea cerului. Cineva acolo sus râde!
Cartea
Avatar 12 este un dar fiicei autorului,
Cu
plecaciune,
Ben Todica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu