POEȚII DE LA ȘAPTE ANI
George Anca
Roluri principale
teatru numai roluri principale câinele
mă-ncalecă pe şale ficus strâmb în
lazaret aşchii semene-n antet crăpături în scrisorele tot la Turnu-Măgurele harcea-parcea pace parce alţi ciobani alte
mioarce buruiană de urât dragostea s-a mohorât mohorâre apele râurire dragoste
dragostele în mohor frunză verde nu mai mor uscătură carnivoră Istria istorii
oră nalţe umăr nalţe plantă orizontul de orantă ochiul rău deschis pe marcă în
ţărână te înţarcă prin reţele urâţele o frumoasă rufe spele bun cu banul de la Bran
brun prin foc în sloi bălan sui pistrui de copistrăi de-ntorc turmele prin văi
sunt pământ nu sunt pământ cazi din zare pe cuvânt spui că-mi eşti şi mă
pocneşti a poveşti necaliceşti din Galicea-n Cremenari cremenea pe gât mi-o ari
aer fumului şi nouă din cadavrele-amândouă
decenţă adiacenţă scapă de adolescenţă vorbărie falică cisma tot italică
trandafirii din obraji îţi visează paşi de paji aminteşte-ţi de ruşine şi când
te gândeşti la mine de-aia fug rătăcitor din senin în cer cu nor taxă dublă criţii e peroane miliţie iar la
vale şi afară nicio soră numai ţară de categoria beb cum îmi scrise din
Zagreb tu-l ştiai pe Caraman moldovean
basarabean păcat de zagrebian nu vru pensie un ban de câte zile orga aproape
swedenborga îmi sună Kierkegaard din gard în gard en garde tăiat canon absenteion copilul a plecat la obor să cumpere cu Jiri
mohor fumător filmul de-aseară te miri cu mirii foşti trandafiri peste zi va fi
radio baterii sfârşite ale textului ocolit de termite le iubisem mă iubiseră
pătruns nu m-au întrebat nu le-am răspuns ţigări seminţe congres cimitir pe
scară cui nu mă înşir care visează universitate adolescenţă maturitate
compromişii neprimitori neprimiţii compromiţători pe muzică a nu mai începe
spirite dansate sirepe sirenele glanda diseară ţuica nici măiastra nici
păsăruica fereşte momentul dumnezeiesc anglizând rotonda a desk fugi greşit de
fotografii de copii ahtiind inepţii să te ţii din astea ai scos opere originale
coase-mă mereu cu metale n-o stinge încă un fum intenţia contează oricum când
am auzit râsul ca pe vremuri câine te scarpini ori tremuri aseară nici nu m-am
mai aruncat de pe acoperişul neterminat băiatul de popă şi băiatul de cântăreţ
post-cazaniei pe râuleţ nici să te îneci nici să înoţi niciunul nici toţi
netoţi în viaţă cunoscui singuri fraţi printre părinţii araţi în unghi surori
misterice de cântece iberice opreşte una două insul le aceleaşi insule
peninsule ce rău ce ea cu-atât mai el mai ea de ai văzut pe soră-mea cişmea nu
îndrăzneşti un vers necum un poem n-am cuvinte să te blestem ce cămaşă nu pe
unde-o scot îmi voi pune de gât peste tot trăiam cu necaz viaţă grea nu e grea
a mai zis pe-atunci soră-mea se topeşte afară zimbra în paşii lui Iorga prin
Coimbra câinele sărise la clanţă auzindu-ţi anxietăţi din transhumanţă cel mai
târziu duminica viitoare te vei întoarce din ale tale cuptoare se-ncheie pagina
de arătură soarele cenuşa azură metri-ntre trunchiuri tăieri cumpărate ofrande
ca ieri copacul pe umeri ucigător Savitri către Yama reîndurător ia-ţi din oraş
urme de paşi iubindu-vă nemaicopilaşi regiment otozbir speriatule vir nesperate
zbir spiralate spir dialoghează scena mormântului Mecena blondă şi cu şatră
câinii nu mă latră pune pe trimestre sângiuri rupestre mâine cântărim câinii-n
ţintirim poza dedesupt osului nesupt pe vecie rupt ah sanscrite rite prize
prizărite preazărite zori soare pe comori murgilor miori fost-au de la ei
dinspre Mandalay colo nour mei struguri de-am fi toţi d-ăi zdrobiţi pe roţi
tălpilor de hoţi ce ţi-e rădăcina prăjinii Gherhina la urzoi cu ghina opera şi
tata mama operata nu te mai da gata geaba îmi oftezi somnului cu piezi mai bine
le vezi ce vrei fă cosoaie cu-ale mele zoaie zilişoare droaie diluează-ţi
fanţii la etajul Tanţii carul elefanţii chinezul Wu măi Jane el intervie-va-ne
Nichita Anca Io marinăreştii Clio rusoaica japoneză necazuri arsesceză polona
după tată făţiş carantinată jumate de Balzac te priveşte-n cataracte aure pe
umbre dumisale scrum bre trilus exhind
pe sus de lut în seara tatălui pierdut şerb la verb cine mă mori nu te mor nu
ne surori dai la ras cu pumnul rece zodiilor tot aztece de copii culori de
flori plouă câinii carnivori
pân' la noapte ploaie vânt mi
te-ntorci de pe pământ n-am scris viaţă n-am murit îţi sunt mamă îmi eşti schit ce de nervi copii
şi tată adormire respirată zilele de către popi nu te naşti nu te îngropi
pierzi în umbră de oglinzi dăruite când le vinzi cancerele s-or mai cerne sângeratelor lucerne
îi vedeam prin căpitani la costume
anglicani toată lumea-ntinerită manieră iezuită câţi trăim din ei şi-n vis
ceilalţi numără abis dublă scaldă apoi tuns câinele din Selinuns brazi cu
brazde plopi fosili limpezimii de acrili incendii nepunctuale înspumate doct cu
bale de-nţelegi scrisul Ioane te trimitem la cucoane din Orşova-n Cernavodă
Dunărea curge sub vodă niciodată cotele nu-ţi crăpară fotele ia-o azi de la
picioare că la capăt creşte floare se dezgheaţă ninşii inşi frunzei verzi din
ochi aprinşi iarna blonzii vara blonda ondulează mapamonda cine pe cine înghite
bot cu maţe înrăite d'alei câinii mă mănâncă pătrăţirea feţei încă ce ţi-am dat
ai risipit ce îmi furi ai mai ciordit
vom mai uita vreodată lumina sărutată
pragmatica în Teheran Bagdadul gol şi pompeian piramide povestite sângeroaselor
copite pagină de răsărituri şi apusuri printre rituri trântit câinele în zori
pe burtă de aurori lepra idealului peste vârful dealului peste ochii surioarei
ochelarii-nvăţătoarei măi ţigane-ţi arde satul nu-i nimic mă duc în altul şahul
de femei în patru în foaierul fără teatru şahurile ne decid el şopteşte analcid
atentat că da că nu roman opşpe secolu faceţi cu ochiul români şi la şase
săptămâni bulevardul ne suportă şi cu vână şi aortă de alaltăieri pe azi verzi
tot numai fraţii brazi întâmplarea v-o respun toţi odată murind tun de era tu
îmi citeai clipă ochii trişti în rai aripile neimune a talmudului minune test
de popularitate ba de otrăviri ratate ce sălbăticiuni visai dicţiei cu Lorelai
energiile shakti coastele ţi-or răzleţi iar aminte că trăim ne aduceţi mulţumim
din golite sticlele ia-ţi pe credit zilele i-am spus fratelui s-o verse
apărărilor perverse strigi metode de limbaj otrăvit în verbiaj macedonul
favorit fum de-al doilea primit n-aveam nume de închis şleampătului paraclis
de-al umorului miros al omorului neros măcar hoţul trei pe doi fură cărţi a da
de noi ne mai scoate de strigoi două raţe pe gunoi mă voi duce la dentist să nu
mor carierist acuma am înţeles eşti nebun crezi în progres cei plecaţi mai
înainte cei rămaşi toţi într-un dinte delegatul atentat cu delict încorporat pe
tine te-a concentrat portocala la pătrat sinucigaşi mai ipohondri ca aburii din
Turnul Londrii cianură debordată pe verdele de pată beţia netrezită de sticlă
înverzită rimate substantive romanţelor arive ne întrerupe teza pierdută în Tereza
ardeiul viei verve în moarte ne conserve a doua zi de viaţă de după moarte aţă
pace vouă mă încaier mi-era frică şi de aer studiezi credinţele fetelor
catrinţele mi-aş da duhul de poet poeziei amanet poarta de stejar spre cald
arde până la smarald
pridvorul numai zboru-l în turn mort cupluşorul cadavre unu-şi-unul prin
tomuri de-a tutunul ecou suspansul acru nu crimă ba masacru ce şi vedeam a doua
romanţă ca prin Goa proba zori de zori pe zi evrika se furgăsi şi mai simplu
imperfecte vizitele neabjecte bibelouri în picioare nebune de nevânzare vrei să
te bag în seamă lătrându-mă de mamă trestia peste vulcan legănată lavă-n van
stoc plecat coautor gravitaţiei vector spune-n clar căzutul măr adevăr neadevăr
marţi la prânz a spune luni din frisoane de minuni pahar de vorbă timid altfel
beatul analcid suferă-te fiu oricui fetelor poştaşului spovedanii printre denii
de obişnuieşti vedenii am găsit corespondenţe aurului de sub zdrenţe verzele
abstractoacre iesle lacătele lacre separă prozopoindul de ce-ţi paşte oaia
hindul ori eseu Idomeneu şi păcat de dumnezeu în ce hal te-aş spânzura sâmbăta
duminica cine-ţi spune ce nu spui fratelui pantofului scene numai de roman în
Iraq peste Iran aruncă-mă să cad Niţă la tine-n răsadniţă s-a dus şi al tău accent
cu poetul imanent plângă-ne Imanuel şi căţeii şo pe el
ou de pahar pe ochelar şi norul tău
nepicurar acrilic Creeley criogen elogiu brazilor de gen furii univers advers
delta musafirul pers cartea zvârlită miezului de noapte vise jazzului hamleţi
femei pârdălnicii întoarse verde-n gelozii pedeapsă vin la aprozar dar n-o să
urc aniversar pe urmele de labe scriu că mă voi rade încă viu cu zile sănătate
pe neîndodiate citisem delte trile că nu mai vii aprile surorile pantofii
strângându-ne cartofii pe picioare numai colţi neînmuguritei bolţi de când am
murit şi mor soarele mi-e incolor ce mă doare nici nebun cu picioarele de prun
taie lemne plăcile de prin toate plăgile acordează-ne Ilinca nu pianul cât
tilinca odobeşte-ne vâlcene doamnei Manu pe sprâncene vor mai trece labele
soarelui cu babele vremurile gloabele englezeşte Babele de o zi încărunţirii
victima şi trandafirii ba martirii musafiri ce poveste nu-le-nşiri la discuţii
zbor tăiat îţi vezi fată nu băiat fowlesian faustic copt cu atei pe la paşopt
piramidelor junie tată vitreg la junie
bucovineni
uraniu zvâcnindu-le în craniu cu madness kairos dacii prin amintire macii
dulceaţă marihuana fumată ploii mana plângi dinosauri fumul foc omului duiumul
te minte te aminte cu mama înainte dinaintea frunzelor plimbarea drumeţilor
vizaviul Cişmigiul cu nepoata şi cu fiul aparatul peste dinţi a iubire de
părinţi în orbite somn te cuibăr pe nemaicititul Wilbur ce te-mbracă te
dezbracă te usuci sub verde cracă palizi de chimii nici mii peştii Oltului impii
chelfănite cherhanale mi-i încape mai la vale munţi de ceaţă văi de gol dai din
gură un atol se întoarse soarele ferestrei răzoarele un cuvânt pieritei crime
fantezii de-o bătrânime iar copiii prin real cu sania de pe deal incongrue
cefalii hilaria pe falii copil bimilion din Java în amvon răsai solstiţiu verii
apui solstiţiu iernii în iunie cu verii sinucigaşi eternii nici norocul nici
păcat dezgropi un decapitat nu i se mai vede gura violenţa şi cultura rânduit
s-a pomenit hominidul omenit arma şi unealta una haina haimanalei luna mai
demult şi mai frumos primitivul clisuros de-a autocoerenţa numărându-şi
sapienţa în oceanul creşterii entropiei meşterii calendarul mi-e rahitic în
epipaleolitic nebun cine nu-i nebun bunul bun şi nestrăbun la Vaslui spre două
mii Ialomiţa bălţi de vii aviaţii militare de femei puse la sare limba friptă
ascultare de nisip dintre frunzare m-o fi-ntors malaria gustul mi-e de paria
orient închidere piangere non ridere cunoaşte-i clasa prin accent şi stai cu
ochii pe client la tăierea evului botezul Kievului
la miezul nopţii lasă boala spre
învierea de-a răscoala pe trepte fete cu umbrele în ploi aprilii ca pe ele auzi
de sfoară-n ţară te duci cu el noroi în
mâl spălăm de ceaţă Cernobâl asanizase tiru' Leucaidei Piru avea gust n-avea
talent polonez preopinent o mie de porumbei şi cu doi morţi dintre ei de pe
frunză cu dreptate s-au schimbat acuma toate şi în vorbă şi în fapte da-n
dragoste nu se poate când suratele şi verii merg la toarta primăverii voi de
neam mai mult taclale mi-aprinsei ţigara-n cale naţii floare la ureche de mă
tai în limba veche taie-mi limbile-amândouă furând cloşca de pe ouă kairododie
pe toane în eleisoane vane
latină curtea Burtea turtă recite
stanţe reci din burtă var pe copilă dinspre gară coperţile ne palpitară presat
în antic şi rinast banal civil întru fantast şi noi cântam traduşi moment din
floare-n floare are cent hiecare-ţi poveteşte cum se anticenzureşte şi apoi îţi
povestează cum se-autocenzurează adaugă-mi accent de mort în primul psalm de
peste cort ştiută gura lupului doar vânt în fulgii cuplului litanii raţia neant
pământului tot sacrosanct
Nicolae Tzone
GELLU NAUM, ÎN VIS,
ACUM DOUĂ SERI, ERA SUPĂRAT.
Sau cel
puțin nemulțumit. Eram pe un teritoriu ce poate fi cu greu descris. Era foarte
mult pământ în jurul nostru, erau și mai multe căsuțe de pământ. Sau, mă rog,
un fel de căsuțe de pământ. Și mergeam printre ele. Erau și șanțuri sau tunele
în pământ. Și noi, toți oamenii de aici, păream a fi, de asemenea, de pământ. Și
Gellu Naum era un Gellu Naum de pământ. Și era viu și încruntat, nemulțumit.
Nu-i convenea ceva, în vis știam ce nu-i convenea, acum, când povestesc visul,
deși mă concentrez la maximum, nu îmi pot reaminti ceea ce anume îl nemulțumea.
Și eu încercam să-i arăt că nu este deloc important ceea ce-l nemulțumea.
Încercam. Dar nu reușeam. Și mi-era ciudă, foarte ciudă, pentru că într-unul
din tunelurile alăturate descoperisem un portret al lui desenat pe lemn, pe o
ușă poate ce era ruptă, de-a lungul, în două, sau pe o scândură destul de lată
și înaltă de aproape doi metri. În vis știam cine făcuse portretul, foarte
interesant de altfel, acum, treaz, nu mai sunt atât de sigur dacă pictorul ce
se întrecuse pe sine era Perahim, sau poate Herold, sau poate altcineva. Am
reușit totuși să-l conving pe Gellu Naum să-l duc în fața portretului său. S-a
uitat îndelung la el. ”Nu-i deloc rău”, a zis. ”Ești bun să-l ducem de aici?”,
a adăugat. ”Să-l ducem”, am spus, și am luat în brațe scândura colorată. Era
foarte ușoară. Parcă era un fulg. Și Gellu Naun mergea printre căsuțele de
pământ, cobora în vreun șanț, trecea prin vreun tunel sau altul. Și eu mergeam
la câțiva pași în urma lui cu ușa pictată de Perahim, sau poate de Herold, sau
poate de altcineva, în brațe. Senzația, de la un moment dat, a fost că mergeam
în cerc, pe un cerc de pământ, și pe marginile lui și prin mijlocul lui. Și
dacă Gellu Naum părea că este de pământ, pesemne că și eu tot de pământ eram.
M-am trezit
și m-am mirat că nu mai am în brațe scândura ce ar fi uimit lumea culturală.
Mi-am zis că ar fi bine să mă ridic din pat și să scriu visul imediat. Dar mai
înainte de asta mi-am spus că e bine să încerc să-l rememorez și să mi-l
povestesc. Și asta am și făcut. Și atât de sigur am fost că nu-l voi mai uita
niciodată, că am adormit la loc. Nu am făcut bine. Nu am ținut totul minte. Nu
am ținut minte, iată, mare parte din vis. Nu mai țin minte ce-l nemulțumea atât
de tare pe Gellu Naum. Nu mai țin mintea exact semnătura ce era atât de
vizibilă, atât de clară, pe scândura înaltă de doi metri. Cert era că era
cineva din lumea avangardei, și că nu era Victor Brauner. Că atunci când am
citit numele pictorului, în somn, în vis, îmi aduc aminte că am fost un pic
dezamăgit că nu era sub portretul lui Gellu Naum semnătura binecunoscută a
prietenului său.
Şerban Foarţă
SUMAR PROIECT DE
RAŢIONALIZARE A SOCIETĂŢII OMENEŞTI DE MÂINE
(fragmente)
● Piciorul
va face una cu ciorapul, astfel încât acest articol are să se cheme piciorap
(plur. piciorapi). (Corolar: dacă va face una cu ciobota, se va chema
piciorobot [plur. piciorobote].)
●
Ceasornicul va funcţiona pe bază de gaze naturale, astfel încât acest articol
se va numi gazornic (plur. gazornice). (Corolar: ceasornicele – azi, bilingve,
chiar trilingve – îşi vor pierde totalmente limba.)
●
Gazorniţele vor fi dotate cu ceas, astfel încât articolul acesta va purta
numele de ceasorniţe (sing. ceasorniţă). (Corolar: ceasorniţele sparte se vor
lipi cu pap, devenind paporniţe [sing. paporniţă].)
● Aprozaurii
vor dispărea, şi ei, luându-le locul mari nutriţionişti (televizauri, mai cu
seamă), recomandându-ne, ca dietă, salam de nutrie şi răchie de nutreţ. Sunt
foarte nutritive. (Corolar: nu e cazul.)
● Diferenţa
dintre „a” şi „ă” are, la rându-i să dispară, într-astfel că nu se vai mai şti
clar dacă paturile se acoperă cu pături, sau păturile se acoperă cu paturi.
(Corolar: nu e cazul.)
●
Deosebirile de vârstă se vor reduce, în curând, la două, astfel încât întreaga
noastră specie se va compune din bătrânări (sing. bătrânăr), iar copiii se vor
face copiloţi.
● (N. B.
Nostalgicii bancului cu ceainicu’ [plur: ceainice], anume: Ce-ai, Nicu[le], cu
noi?, trebuie să afle că, în germană, e defectiv de singular şi are forma
Ce-ai, Nietzsche, cu noi?)
Dimitrie Grama
Da, intr-adevar!
Ce ma amuza
cel mai mult este ambitia unora din Romania sa puna o stampila politica pe
mine! Eu care nici macar nu stiu ce partide politice exista acolo si habar nu
am ce inseamna PSD (P----a Si Demagogia??) si in afara de acest PSD nu stiu ce
alte partide sunt acolo si nici nu ma intereseaza.
Eu scriu
despre alte lucruri, Etica, Morala, Responsabilitate Civica si alte lucruri
asemanatoare, dar se pare ca unii nu prea cunosc astfel de termeni si fac
confuzii grave amestecand generalizarile mele cu activitatea lor de zi de zi.
Dece se
supara? Se simt cu musca pe caciula? Nu pot sa-mi dau seama dar ca un ghid de
citire tuturor cititorilor randurilor mele vreau sa spun ca eu nu condamn pe
nimeni, nu am sentimente fata de un politician sau altul ci doar fata de omul
obisnuit, romanul necajit, care vazand cu ochii mei realitatea din Romania, ar
merita o soarta mai buna.
Si acest
lucru depinde de "conducatori"!
Sper ca sunt
destul de explicit sau sa traduc in limba romana vorbita de ei?
Cu drag, DG
Den lör 13 juli 2019 kl
08:22 skrev Dr. Viorel Roman <roman@uni-bremen.de>:
iubite agitator, … da,
lupta de clasa se ascute neincetat pentru ca dusmanul de clasa nu doarme… sa
fim vigilenti, trotzky
Feudalismul actual
moldo-valah / 62 / Lenin
Vezi, draga
Viorel, dece romanii sunt unde sunt! Ma bucur ca am aflat un nume de
"conducator", dat de acest domn. Habar nu am cine e LD dar pare om
cinstit. A platit 5.000 Euro pentru ceva cu toate ca nu a facut nimic! (vezi
61)
Eu vorbeam
generalitati de la Caragiale incoace…..
Agitator!
Imi place acest compliment.
Ce pacat ca
acest fidel aparator al politicienilor romani nu se zbate sa apara in presa sau
televiziunea straina sa le spuna imbecililor din UE ca nu exista Coruptie si
Hotie in Romania.
Aici se
crede ca bani UE (de drumuri, de infractuctura in general, etc.) dispar in
buzunarele largi ale diversilor senatori, ministrii, sefi de....
Am mai spus
eu ca vesticii sunt naivi si cred orice mass-media lor prost informata le baga
pe gat.
Uite, indemn
acest domn, sa devina si el "agitator" si sa vina aici la Stockhom
sau Copenhaga sa lamureasca lucrurile. Eu fiind pe aici din prin 1968 nu sunt
in cunostiinta de cauza si nu cunosc "de la sursa", ca acest domn, ce
si cum.
Vrem
adevarul si cine ar fi mai potrivit decat acest domn?
Poate, in
sfarsit se face lumina si afla toata UE cum stau intr-adevar lucrurile!
Multumeste-i
acestui domn din partea mea ca m-a lamurit si de acum incolo inainte de a-mi
expune vreo opinie, bazata pe false informatii de aici din Scandinavia, asi
dori sa-i cer lui parerea.
Nu, sincer!
Lenin
https://www.academia.edu/39810113/Feudalismul_actual_moldo-valah
https://www.academia.edu/30481153/Antiintelectualismul_protestant_si_ortodox
Den lör 13 juli 2019 kl 04:00 skrev
Dr. Viorel Roman <roman@uni-bremen.de>:
... uite ce-ti scrie un psdist ..
Domnul DG
este rugat sa nu mai faca afirmatii calomnioase despre persoane pe care nu le
cunoaste. E anti-PSD - treaba lui (capul de pereti, cum se spune) dar sa
incerce sa se tina de adevar daca vrea sa fie credibil.
Nici unul
din liderii PSD condamnati (dupa mine in procese trucate si ridicole ca motiv -
o spun avocati de prestigiu) nu a fost totusi condamnat pentru hotie sau crima.
Liviu Dragnea,
transformat in inamicul public no.1 pentru ca a indraznit:
sa
mobilizeze votantii la referendumul din 2012 de demitere a lui Basescu (omul
care a introdus golania in politica si care a furat si nu numai flota; de cate
ori l-ati votat dle DG?) ;
b) sa castige
la alegerile din 2016 pe care, dupa "opinia publica" nu avea dreptul
sa le castige (?);
c) sa atace
"deep state" (serviciile secrete si distrugatorii de destine de la
DNA) - ei, bine el a fost condamnat pentru un asa zis trafic de influenta cu
prejudiciu de 5.000 Euro (pe care l-a si returnat). Din cate stiu banca
olandeza ING a platit niste milioane de euro pentru spalare de bani si totul
s-a stin in mod amabil. Unde e "furtul" si unde e „crima".
2) Numeste
partidul votat de cei mai multi oameni - grup de hoti si criminali. Ce au furat
(fiecare, concret) si ce crime au savarsit (omoruri, de exemplu.)
Pe scurt, dl
DG este un agitator si atat!
----- Ende der Nachricht von Dimitrie
Grama <gramadimitrie@gmail.com> -----
Nicolae Grigore Marasanu
Balada umbrei
Nu, nu sunt o broască ţestoasă!
Sunt doar expansiv, combatant
şi uneori aparent delirant.
Dar, priviţi mai atent -
cochilia mea nu este din oase,
ci din diamant!
Îar baladele mele,
rebele,
nu visează la câte-s în Lună şi stele
!
Răbufnesc, jună hoardă,
şi detună,
ca o lovitură de bardă !
Zadarnic îmi cereţi să tac,
să vă măsor timpul
ca un impasibil tic-tac!
De secole împodobiţi neamul
cu ramuri de spini,
mi-l tăvăliţi prin ciulini,
Şi-i daţi drept la o singură artă -
să deschidă gura
doar pentru slava voastră deşartă !
Demult, demult nu mai tac,
Gura –
crater de foc s-a deschis!
Şi ca dintr-un vis,
urgisit,
şerpii spaimei speriaţi au fugit.
Nu-mi biciuiţi umbra, vă cer –
e semn că mai sunt.
Şi că, încă, aş putea să cuvânt!
Şerban Foarţă
ALCOHOLINAIRE, ÎN 1909
O damă,-n ’909
(cât de albaştri-i pot fi ochii!)
în otomana unei rochii
mov-purpurii, cu fir şi două
plătci îmbinându-se pe umeri
precum tunicile elene;
o damă unduind alene
ca lebăda, – pe când tu numeri
minutele pân-o să sune
de miezul nopţii şi-al speranţei;
şi e ca tricolorul Franţei
obrazul damei importune,
căci de-o aşa splendoare,-ncât
ţi-e teamă să începi o nouă
idilă,-n ’909,
şi să-i săruţi prelungul gât;
sau (pe când domnii toţi fac sluj
în jurul ei, iar les bas-bleus
scot roşul fard din tub etanş
şi-şi dau pe buze cu alt ruj)
să-ţi culci obrazul cald, în dans,
pe-obrazu-i aux couleurs de France:
yeux bleus
dents blanches
lèvres très rouges
[Ş.
F.]
Octavian Soviany
rimbaud - traducerea mea
Poeţii de şapte ani
Dlui P. Demeny
A datoriei carte când seara o-nchidea
Era ferice Mama şi mândră, nu vedea
În ochii lui albaştri, pe fruntea-i
dată lenii,
Al fiului ei suflet dedat la
scârboşenii.
Stătuse toată ziua la ascultare, e
Deştept, dar sumbru-n ticuri şi
are-un oarece
Ce-arată că-i făţarnic şi prefăcut în
toate.
Trecând pe coridoare lugubru
tapetate,
El scoate limba, pumnii sub vintre-i
stau cruciş.
Şi vede numai puncte cu ochii lui
închişi.
Când se închide uşa în fiecare seară
Îl poţi vedea cum şade şi horcăie pe
scară
Sub golfu-ngust al zilei legat de
coperiş,
Iar, dacă vine vara, îi place, pe
furiş,
Să meargă să se-ascundă-n răcoarea
din latrine
Şi să le soarbă damful, pe gânduri,
prin narine.
Când de-ale zilei izuri grădina s-a
spălat,
Şi-n dosul casei, iarna, e cerul
înlunat,
Stă îngropat în marnă, culcat sub un
perete,
Îs de vedenii pline pupilele lui
bete,
Şi-ascultă lărmuiala dintr-un tufiş
sâlhui.
Milos! Aceşti ţânci jalnici sunt
camarazii lui,
Slăbuţi, cu frunte goală, pupile
nevioaie
Şi degete pătate cu negru prin
noroaie,
În haine cu duhoare de vechitură toţi
Şi plini de-acea blândeţe ce-o vezi
la idioţi.
Dar mama e surprinsă de milele-i
imunde
Ce-o umplu de teroare, tandreţile
profunde
Ce fiul ei le are le frânge spaima
ei.
Da, are ochi albaştri, dar cât de
farisei!
La şapte ani romane ar fi putut să
scrie
Despre deşertu-n care trăieşti în
slobozie,
Savane, fluvii, codrii. Şi-l ajutau
la greu
Revistele cu poze, ce le privea mereu
Vazând ba o spaniolă cu foc, ba o
romană.
Şi când venea, cu şorţu-i croit din
indiană,
Nebună, cu ochi negri, umplîndu-l de
fiori,
De peste drum fetiţa cutăror
muncitori
Ce îi sărea în spate, dând buzna să-l
înghese,
El o prindea cu dinţii şi o muşca de
fese,
Căci nu avea pe dânsa nicicând
pantalonaşi.
-Apoi, izbit de pumnul şi-al ei
călcâi iabraş
Pleca ducând cu sine a pielii ei
aromă.
Duminica de iarnă îl dispunea la
vomă,
Când pomădat şi fercheş se nevoia-a
citi
O Biblie cu nişte coperte verzulii.
Era căznit de visuri în fiecare
noapte.
Nu îl iubea pe Domnul, doar oamenii,
ce-n şoapte
Vorbeau venind acasă,-nnegriţi de
munca lor,
Pe toboşarii care mulţimea de popor
O tot stârneau să spună pe seama
legii hule.
Visa prerii, în care luminescente
hule
Miresme sănătoase şi pubiscenţe cari
Păreau că îs de aur îşi luau avânturi
mari.
Cum îi făceau plăcere doar lucrurile
sumbre
În camera-i golaşă şi plină de
penumbre,
În camera-i albastră cu umezeli pe
zid
Citea mereu romanu-i fără istov
gândit,
Plin de păduri jilave şi de văzduhuri
grele,
De flori de carne-ascunse prin codri
de sidere,
Vârtejuri şi derute şi milă şi
dureri.
Şi când tăcea rumoarea de jos, din
cartier,
Culcat de unul singur între
cearşafuri grele
El presimţea, deasupra-şi, întinse,
nişte vele.
Mihaela Mihai
(gărgărițe de vară pe
creier de toamnă) :)
habar n-ai cum, din ceaiul amărui,
se-neacă albăstriu tot dorul
ce-l simt curbat în zborul nimănui!
cum bântuie amar fiorul
care murea debusolat și gol,
ca nepustiul din cuvântul
cu care-mi dăruiai un alb atol
să-mi necuprindă tot pământul
ce mi-l furai de sub picioare, iar,
păcat al neiubirii tale,
sărutul tău,din ce în ce mai rar...
îmbrățișarea mea? ce jale!
habar n-ai cum...
M.M.
Lora Levitchi
OMUL, CONTE DE MONTE
CRISTO
Ce-ai face dac'ai fi un
"cuc", zburlit, bezmetic şi năuc,
Ai colinda în asta lume-n lung şi-n
lat,
Ca sa alini din pofta trubadurului
din tine,
Hranindu-l cu placeri pe inc-un
veac?!
Ai părăsi caminu-ţi dat şi ai pleca
la desfătat, de toate grijile descătuşat?
Te-ai încurca cu lumea rea, ce umblă
tot pe la bârfit, la înşelat şi la prădat?!
Ce-ai face dac'ai fi o
"nevăstuică",
Din cea cu- aspect blajin de puică,
Ţi-ai căuta vre un fecior, din cela
care-i bărbătior,
Căldură materială ravnind sub a lui
aripă, căci lacomia-ţi cere, iar punga-i mică?!
Ce-ai fi, de-ai fi o
"rândunea",
Ce ar zidi sub grinda unei case,
pictată-n albă nea,
Cuib bun pentru crescut copii,
Ai alunga-o ori ai decide în braţe,
intreaga-ţi viaţa ca s-o ţii?
Ce-ai fi de-ai fi ca "leul"
din pădure,
Vei asupri ori cu întelepciune, vei
cârmui,
Pe cei ce-s mulţi la număr, dar prea
puţini în calitate,
Ce nu ştiu a conduce turme, de
animale, fie deştepte, fie neghioabe..
Ce-ai fi, dacă te-ai face din nou
"om",
Te-ai poticni în aceleaşi cioturi de pe
drum,
Ori aripi prin clarviziune, ţi-ai
lansa în zbor,
În timp ce ai tăi semeni, făr' de
minte, se adâncesc în veşnic somn?!
Cum ai alege să trăieşti, ca
pustnicul, făr să grăieşti,
Ori ca vre-un politician hapsân,
Ce doar promite, mâna chiar ţi-ar
băga-n sân,
Ca sufletu-ti de ar putea, în a lui
joc de camătă, pagan,
în iadul din astă viaţă, să te
indemne a~l baga?!
Ai fi vreun "poliţist",
vreun "procuror",
Ce oamenilor doar se prefac, că ei le
vin întru- ajutor,
Ori, ai fi poate, "doctor"
de năluci,
Care te taie peste tot, de pacient,
"Doamne fereşte", la el
se-ntâmplă, să ajungi?!
Ai fi vreun "preot" de-
oameni iubitor,
Ori dintr-acel cu burtă mare şi mers
târâitor,
Ai fii vreun "perceptor",
ce merge la taxat,
Pe toţi ce suflă pe pământ şi incâ-s
vii, de dimineaţă pân' spre înserat.
Ai fi vreun "profesor", de
ştiinţe înalte,
Ce te ajută ca să vezi ce minte-ai
ştie ori poate,
Nici mama ta nu te-a-nvăţat,
Căci n-a ştiut, sărmana, decât gătit,
spălat, călcat..
Ai fi vreun grădinar vestit,
Ce ar planta când noaptea-n ziuă s-o
-ngâna,
Seminţe de adevăr ce-s sigilate-n
unicate avatare,
Din care strălucind, cresc genii
mondiale, de-omenire pân acum nemaivăzute
Care ne dau esenţa Universului,
servită îs chisele cu dulceaţă,
Însoţite, de apă vie cu sclipiri de
mărgărit.
Ai fi vreun "general" din
cela detronat,
Că a ales o cale mai grea ca alţii de
urmat,
Când de şerpi mulţi vei fi-nconjurat,
Într-unul de-al lor te vei preface,
pân ce din şerpăraie ai scăpat.
Ai fi poate vreun cocoşat, de Notre
Dame,
Ce Victor Hugo, l-a reunit cu o
ţigancă, Esmeralda, de-o frumuseţe rară,
Căci l-ai învins pe arhedeaconul
Claude Frolo, cu rol de gardian,
I-ai întrecut cu-a ta nobleţe pe
căpitanul Phoebus şi pe Pierre Gringoire,
Ai fi poate vreun Edmond Dantes ce-a
devenit bogat,
Când insula lui Monte Cristo
ca-ntr-un miracol, rangul de conte, pe bani ţi-la-nmânat,
Deşi-nainte ai fost închis pentru
vecie, ca nimeni altul torturat,
Pseudonume ca Abatele Busoni, ori
Sinbad Marinarul ori Lordul Wilmore ţi-ai luat,
Onoarea celor dragi ţie, tu ai
restaurat,
Căci a lor fir de viaţă, înainte de
vreme a fost curmat.
Ai fi vreun "menestrel"
deosebit,
Venit din vremi de Shakespeare, ce de
regie de film s-a-ndrăgostit,
Când a băut dintr-o sticluţă de esenţ
îmbrăcate-n musgravit,
Ce cântă pe peliculi, dintr-a
istoriei lumii, ciclice-ntâmplări de negrăit?!
Hai să îţi spui ce aş alege eu,
De aş putea destinu-mi al schimba,
Aş vrea să fiu strălucitoare stea, ce
ziua, lumina caldă lumii eu aş da,
Iar noaptea sus pe bolta aş veghea,
la somnul dulce în care ea s-ar cufunda.
Ziua prin ale mele raze, aş alerga
prin mii zăvoie,
La toarta vântului, ce tinereţea
vieţii, în tril de libertate deplină, o înfoaie,
Iar noaptea, de la-nălţimea lunii,
ceasloave vechi, aş cerceta, cu dragosti din alte vremi, înalte,
Ca să le simt stihia de jăratec ce
sufletu-mi încinge şi il tranformă în comoară.
Mi te-aş lua să îţi arăt într-o
clipită,
Destine repetate sinusoid în istoria
lumii,
De "cuc", de
"nevăstuică", de "leu", de "rândunică",
De "poliţai", de
"perceptor", de "grădinar" şi "profesor",
De "general", de
"procuror", de "menestrel",
Dar şi de ceea ce numesc eu
"OM"!
E cel ce face-o sărbătoare,
Fie de-i zi cu soare, fie de-i zi cu
ploaie,
Căci al său suflet de-o aşa candoare
mare,
Nu poate răutatea lumii că
să-nţeleagă,
Nici n-o cultivă, nici în braţe nu o
dezmiardă,
El ară greu pământul lumii, desculţ,
flămând şi asudat,
Însă-i de-o puritate îngerească, ca
diamantul străluce în lumină,
Cu sufletul la unul Iisus Hristos cu
totul dedicat,
În ţiplă de argint, acesta-i întins
lui Dumnezeu,
Pe o tipsie ce ţine şi bune şi rele
ale lumii,
Când firul vieţii lui, va fi gătat.
VESNICIA PRIN IUBIRE,
"- Iubita mea, ai sigilat al
nost prim fermecat sarut, cu sange-n purpuri ca rubinul,
Ce tie ti s-a scurs de pe a ta frunte
acoperita-n rani, direct pe buzele-ti carnoase,
Si le-am atins infiorat cu-a mele
buze, eu, nestiind pana atunci a lor balsam,
Aceste frage dulci imi sunt comoara
de erotism si de placere,
Ce le marturisesc smerit eu tie, acum
si stiu ca-i cu pacat, ma iarta,
Eu rau nu am sa-ti fac ci dimpotriva,
vreau sa te ocrotesc,
Caci tu, ca om, esti ca si columna
lui Traian, o epopee de curaj dar si durere!
Este o noapte far de stele, in care luna,
marsaluieste pe o orbita perfecta, calculata,
Maiestuasa umple imprejur, cu lumina,
bolta intunecata,
Si treaza sta, ca-n fieste noapte, de
veghe noua ca un sfetnic si prieten bun,
Sus pe o bolta a cerului cobalt
violaceu, si implinita in rotunjimea sa, profunda ,
Eu melancolic in suflet ascult cum
ploaia canta in picuri grei pe geam,
Un cant al recviemului iubirii pentru
tine,
Ce are taria si puritatea unui
diamant,
Aceasta dragoste -i deosebita de
pamantestile, efemere placeri.
Ce incarcata-mi sufletul si ma facu
sa-mbatranesc mai mult.
Te simt atat de distinsa invaluita in
misterul noptii, o, tu, stapana a inimii mele,
Acoperita-n mantia burgund ce am
tinut-o in ranita, mereu aproape, langa mine
Mi-a fost loiala pe ale campurilor
batalii,
si m-a insotit far sa cragneasca,
supusa si tacuta,
Cand pat aveam pamantul, iar perna
de-obicei era vreun bolovan!
Si-acuma eu, cel curajos, ce
neinfricat tinusem piept la atatea lupte grele,
Stau in uimire si totalmente
dezarmat,
Ca sa te-admir pe tine, o, inger de
lumina, contopit in durere, ce prada ai cazut,
La fiarele ce far de mila te-au
sacrificat doar pentru a lor placere.
Raman asa trecut de toti fiorii cand
drept eu stau in fata ta,
Si te-am privit si m-ai privit,
A ta rapitoare frumusete din cap
pana- n picioare, m-a cutremurat!
Caci ai trecut ca fulgerul cu
privirea-ti cea mai profunda,
cat un vazduh intreg, direct prin
mine
Si inima ca un vasal loial mi te-a
recunoscut stapana a intimelor trairi a mele,
te-a cunoscut si de -indata ti-a
ingenunchiat,
Si- am cunoscut impreuna clipe de
sinceritate,
Ce parca au durat ba o minuta, ba o
eternitate,
Iar totul parca-ntr-o secunda sters
imprejur a fost,
Iar ale noastre vieti luara deodata,
o noua turnura de a ne uita cu alti
ochi,
la a nostra inconjuratoare trista
realitate!
Iar cei ce pana acuma fara mila,
aripile iti taiara,
N-au mai contat, si- n neguri dense
parca s-au pierdut,
facand din haurile inimilor lor in
care initial te azvarlisera pe tine,
Cosmarul vietii lor si destinatia
propriilor inchisori!
Nici proprietati si nici palate, n-au
mai contat,
Neintrecuta in valoare e dragostea ta
ce pentru mine,
este un pasaport spre nemurire,
In numele lui D-zeu, vino, te rog, la
mine,
Caci daca nu, va trece inca o viata
pan ce ne vom intalni!"
"- Iubitul meu, hai, urca in sa
si alearga pe calul tau cel mai destoinic de razboi,
lasand in urma campul de lupta ce mi
te aduce la mine, prin suierat de gloante
Eu iti incredintez acest scump
trandafir inrosit al inimii mele,
Are petalele patate-n sange de cei ce
miseleste mi-au vanat al meu trup si suflet,
In racla rece, doi metrii sub pamant
ei vrura cat mai grabnic sa ma puna,
Nu inceta, te rog, in a-ti urma a ta
stea care mi te va aduce direct la mine,
Si-om fi uniti in drum spre vesnicie,
Eu voi fi mana ce te va purta in lumi
de vis a amorului divin!
Tu, vei fi mana ce acum ma salti de
jos,
asa cum mainile aceluiasi trup se
regasesc mereu in impreunare,
Asa si noi ne vom regasi de oriunde
vom fi mereu impreuna,
Si-n rugaciune catre D-zeu ne vom
smeri in fatza lui,
Ca sa ne crute destinele macar de
asta data,
Sa faca loc si noua la aceasta
dragoste divina,
Trei picaturi de sange de pe-a mea
frunte s-au prelins in pocalu-ti plin cu vin,
Cuprins de puterea acestuia tu ai
muscat in alint, in carnea-mi,
Si-ai mers pe-al meu grumaz tot mai
in jos,
Caci ti-ai propus ca sa culegi din
laurii cuprinsi de al placerii dulce suspin,
al bogatiei mele de sani albi ca si
laptele,
rostololiti din altruism fata de
tine, pe ast' baldachin,
Am devenit doar adiere, sunt unduirea
gandului tau,
Si stiu ca ai sa cotropesti tot ce
vei intalni,
Si ochii, gura, sanii, abdomenul, si
ale mele coapse,
picioarele si gleznele-mi ascunse
mestesugit ce mi-ai marturisit ca le-ai dori,
Sunt daruite doar tie, iubit al
meu,cu generozitate,
Ca ai respect pentru ce-i sacru si
ce-i sfant!
Si-am inflorit femeie, din catifele
rosii ca purpura,
Din trandafirul inimii mele sfasiate
in mii de petale parfumate,
Ai pus opreliste a mele oarbe
suferinte si te-am invaluit in balsamul placerii de-a iubi,
Si a simti cum iar iti curge in vene
fiorul dragostei adevarate, tu, crai al inimii mele,
Timizi noi am intrat pe un teritoriu
unde minte-ai mica in fatza simtului placerii ce ne-nvalui.
Multimi de ingeri vin si ne
inconjoara,
Dragostea majestica alunga intunericul
trecutului incarcat de suferinta,
Fa-ti drum acuma catre mine si zboara
ca un vultur pe deasupra capului meu,
Inlatura cu aripile molozul ce altii
au turnat pe mine, in incercarea lor,
Cu scop demult gandit de-a ma duce la
pierire,
Dragostea ta cu fluturi in stomac,
cuprinde interiorul maruntaielor mele
Trece ca fulgerul prin vene si artere
si-mi face sangele sa clocoteasca cu putere,
Cand dragoste vom face, va fi un
sacru act,
Cel mai de pret cadou pur care poti
sa il ai vreodata,
Sunt asa de mult indragostita de
tine, Domn al meu,
Cu-aceasta dragoste ce-i ingereasca,
Vine sa ma ia si sa ma poarte pe
taramuri, ce nu le-am mai vazut
Zbor libera cu sufletul, peste
inaltimi cu tine,
Luam din nemurirea muntilor cu
crestete in zapada,
Clipele trec ca si sunetele clapelor
de pian ce le mangai in fatza ta,
Asezata pe scaunul din catifea de
purpuri si acoperita doar de mantia ta,
Ce-a petrecuta prin razboi in care ai
adus,
o mare de sufletele ce aspira si ele
la mantuire inainte de a fi apus,
Te inlantuiesc in brate, te fac
partas la freamatul inimii mele,
Curg picuri de sange din ea pe inima
ta,
Eu am platit cumplit pentru actiuni
ce vina n-am avut,
Doar ca sa las pe altii sa fie
fericiti, iar eu cu sufletul in bucati de sfaramat,
Voi sta in nemiscare sa te astept pe
tine cu intelepciunea,
Caci iubirea pura, in timpul lui
D-zeu,
Este o poarta sigura catre
eternitate!
Bogdan O. Popescu
iată-mă (here I am)
o după-amiază răcoroasă de vară, cu
țânțari leșinați țiuind și nevastă obosită
iată-mă
trec câmpul mergând pe jos, cu
zâmbetul pe buze.
o ploaie rece peste clapele pianinei,
ce mi-aș putea dori mai mult?
o încurcătură în alfabet, o socoteală
greșită de litere
tocmai bună să scrii o poveste.
un cățel care mușcă din mama lui
pentru tine
un curcubeu și un copil care râde
iată-mă
dat cu culori pe față, alergat prin
piețe și mângâiat pe faleze
sunt eu, care ajung întotdeauna la
miezul moale al poveștilor
eu, pentru care buricul pământului nu
este înnodat niciodată
iată-mă, alerg cu tălpile goale, sar
de pe piatră pe piatră, să ajung în paradis
sar pe spinările soldaților morți,
sar la lumina lunii în pătrar, pe postamentul promis
sar cu picioarele puternice, din ce
în ce mai rar
până când acest bazar de prostie se
va linge pe bot și pe palme
pe tălpi, sar până când îngerul care
sare cu mine adoarme.
iată-mă
ce față ai, nu mă mai ții minte
eu sunt mortul care ești tu, mai
devreme, tăcut și înainte.
Liliana Popa
răscrucea de gânduri
la fiecare răscruce
o tăcere cît o mirare
mă înstrăinează
cum freamătă pădurea....
și degetele viorii
prea multe întrebări
uitate pe frunzele rourate
și pentru că azi mi-am vopsit
părul şi ochii
cu verdele frunzelor
voi plăti altă vamă
aici
în pădurea cu năprasnic şi fragi
răscrucea dela gânduri
Jorj Maria
e ca atunci când nu înțelegeam
limbajul alor mei
când ei vorbeau o altă limbă
se ascundeau în gesturi și în priviri
șopteau cu sprâncenele ridicate până
amuțeau
ca atunci când mă ghemuiam lângă tata
și-mi spunea să nu vorbesc cu nimeni
pe stradă
să nu arăt cu degetul
și să nu mă mir ca proasta
ca atunci când l-am ținut ud la ușă
pentru ca înghițisem un mentosan
care mi s-a oprit în gât
spaima lui când mi-a vorbit despre
moarte
pentru prima oară
știam că vorbește despre ce e mai rău
când nu mai am vene nici funii de
încleștat
când într-o seară mortul meu mă va
aștepta
precum o utopie constrânsă încă de
firele
existării
precum o repetabilă reminiscență
plină de erori
de goluri scăpate din brațe.
Salvina Pasca
În Târg la Găina
În vârf de Munte,
la sfânta Cruce,
tot moţul se duce
cu-ale sale doruri multe
Iancu-Craiul să le-asculte.
Apoi, jos, pe padină,
la amiaz- se hodină
până colo înspre seară
când cântă de se-nfioară
codrii răcoroşi de fag
şi mândruţa de mult drag.
Cu toţii jocul pornesc,
jocul aprig,joc moţesc:
ţarina de la Găina,
bătuta cu foc şi lina.
Se-nvârtesc doi câte doi,
se-adună în cerc şuvoi.
Răsună-ndelung tot plaiul,
românesc şi dulce-i graiul.
Târgul de Fete e-n toi,
numai de n-ar veni ploi,
Sântilie stă de pază
şi cu dragoste oftează.
Mai veni o vară,un Târg,
murele sunt iar în pârg
şi românii-s iar pe Munte,
veşnicia s-o sărute.
Mos Nelutzu G
Pentru drum
Spre niciunde se caţără suavă nalbă,
alături, turmă de ştir pârlit în
frunte,
de-o parte şi de alta, verde lăstărişul
de care, spâzuraţi, ciorchini de
linişti.
Să scriu poemul de mult ţinut în mine
m-aşez pe şina rece bătută de
traverse în piroane.
Pe abur neantul vine către mine
Mecanicul, atârnă spânzurat pe geam.
Poemul, fără regret mă lasă, i se
aruncă-n cale.
Alerg să-l prind, cu depărtări mă
frige şina,
el, ca o stricată, îşi despleteşte
tandru-ademeniri
vis dezgolit promiţător se-arată
deşucheat
în somnul călătorului îngreunat de
drum.
Îl văd cum saltă în răsfăţ, ca pe-o
floare ia frâul
încinge cazanele cu trupul, cu
sângele său,
chiuie, se-avântă, se-aruncă-n iad
de gât cu raiul, cu iedera
îmbrăţişat…
Şi cât l-am iubit, cât l-am iubit,
cât l-am iubit!
Să treacă fără regrete peste mine.
Şi pentru ce?!
Pentru o necunoscută depărtare...
Flori Bălănescu
passacaglia
tremură înserarea, bot umed de
căprior
moartea îi dă târcoale la pieptul meu
să nu-ți pară rău, n-am fost prințesă
măcar
o zi și totuși diamantele din sânge
s-au
îndesit în sanctuarul inimii, parcă
așa le
place poeților din vremi să spună,
și-acum
să strălucească vor, cu înțepături
tot mai
fine în timpane, flori de gheață în
priporul
lui cuptor, degete din ce în ce mai
nesigure
amorțeli peste zi și peste noapte
înțelepciunea anesteziind orice boare
o
ultimă strigare pentru viață în care
n-am
apucat prințesă pentru o zi să fiu
Pavel Susara
Inca un episod din fermecatoarea
Poveste.... Lectura vesela, dar nu cine stie ce!
Povestea Povestitorilor
(fragment)
Cap. XXX
In care se
va vedea că este vorba despre cultul Sfintelor Moaște, despre minunate dezbateri
teologice, despre puterea devastatoare a ficțiunii și despre Noua Biserică
Universală
Rezumat:
Grupul de personaje, compus din Luca Pițu,
Ioan Es.Pop,
Ion Mureșan, personajele lui Agopian - Zadic Armeanul, Păsăroiul Ulise, Câinele
Molos -, însoțit de Pavel Șușară, cinstitul Autor, și condus de jandarmul
Chișinevschi, poposește la poalele dealului Mitropoliei, în momentul unui mare
pelerinaj
la moaștele
eroilor și ale sfinților martiri comuniști
Pe
nesimțite, dar conduși cu mare măiestrie de jandarmul Chișinevschi, ne trezirăm
înaintând, fără nicio opreliște, pe strada 11 iunie, ceea ce a trezit în mine
un reflex profesional inevitabil și m-a determinat să lansez public invitația
de a face o vizită la Casa memorială Ligia și Pompiliu Macovei, însă Molosul
m-a taxat rapid cu o lovitură laterală din vârful cozii, prilej cu care am
constatat cam ce coadă grea are nenorocitul, și a exclamat doar atât:
-Hedonistule!
-Pe ce te
bazezi? l-am întrebat eu, moromețian, iar el mi-a răspuns:
-Arta e un
biet succedaneu al vieții, nu o alternativă, și nu îi calci teritoriul decât
atunci când ești în deficit de real, iar nu acum când vine lumea peste noi ca
un val oceanic pe undele unui cutremur în larg. De ce vrei fantasmele lui
Pompiliu Macovei când îi poți vedea chiar stăpânii, uite-aici, la doi pași...
apropos, Luca, ăsta l-a prins și pe Groza sau numai pe Dej? a încheiat el,
printr-o întrebare, micul excurs estetic, apoi a scheunat politicos, rușinat,
poate, de preaîndrăzneața intervenție.
-Unicamente
dejescolatru & incipientoceaușescos, a confirmat Luca, privind în jur cu
multă bucurie. Auzind aluzia la Ceaușescu, un domn scurt și cam indesat, dar
bine îmbrăcat, având o ținută semeață și un gât frumos impodobit cu o cravată
tricoloră, de Fondul Plastic, s-a apropiat de noi și a întrebat:
-Nu vă
supărați, văd că sunteți bine informați, acolo sus, în deal, sunt și sfintele
oseminte al Prealuminatului Martir al Cauzei Unice, fericitul Nicolae Ceușescu,
și ale Preacinstitei, Preacuvioasei și Preaînvățatei Mucenițe Elena din
Petrești, Însoțitoarea sa Neînfricată?
-Nu a trecut
sorocul, sunt prea proaspeți, îi răspunse, competent, jandarmul Chișinevschi,
iar ciolanele lor nu sunt încă binemirositoare, nu le-a dispărut cu totul
duhoarea de hoit, dar se mai zvonește și că ăsta, Prealuminatul Nicolae, nici
n-ar fi mort, ar mai umbla încă prin lume, printre noi, și ar ține lucrurile
încurcate. După alte opinii, continuă el, ar fi doar retras în adormire, ca
Monarhul Lumii Subpământene, și se odihnește un timp în Agartha, că s-a avut
bine cu mongolii, apoi țuști, când ai lăsat puțin garda jos, te trezești cu el
în frunte, ca păduchele, și iar se ia totul de la capăt. M-ai înțeles? Dar nu
mai era nimeni acolo, domnul scurt și cam îndesat dispăruse deja în mulțime.
-Nu vă mai
obosiți de pomană cu explicațiile, că așa procedează tovarășul Ștefan Andrei
încă de azi dimineață, întreabă politicos, diplomatic, cu stil, că doar a fost
ministru de externe, apoi o taie rapid și trece la altă masă, cum s-ar zice, se
amestecă în vorbă și un tânăr cam negricios și plin de tatuaje, cu chipul lui
Che Guevara și al bulgarului Stanișev, prietenul lui Ponta, pe piept, pe brațe
și pe omoplați. Chiar, continuă el, și se întoarse spre Luca, iar acesta
înlemni, ca la orice apariție imprevizibilă, nu vrei ceva a-ntâia, să mă
pomenești, să lași moștenire peste generații? Uite, îți vând ranga cu care a
fost martirizat Ștefan Foriș, o mie de parai și poți s-o lași cu testament, e
unicat, piesă grea de colecție, ce zici? Sau, uite-aici, am budigăii Tovarășei Ana,
ăia cu care a venit de la Moscova, aștia sunt doar doi poli, sau vrei cumva o
bucată din elicea avionului cu care s-a prăbușit Tovarășul Grigore Preoteasa,
pentru numai două bătrâne? Auzi, fii atent, dacă vine unul puriu și lățos,
ciupit de vărsat și puțin damblagit de dreapta, că aștia lucrează numai cu
stanga, și laba o fac tot cu stânga, și îți oferă cuțitul de spart gheața cu
care a fost căsăpit Leon Davidovici Troțki, dă-i flit, e un știft ordinar, a
fost făcut la Republica prin anii 70, nenorocitul a vândut vreo treizeci de
relicve din astea până acum, m-ai înțeles?
Dar n-a mai
apucat să primească un răspuns mulțumitor, că pulanul vigilent al jandarmului
Chișinevschi se și grăbi să provoace un sunet înfundat, urmat de un icnit
scurt, iar moaca de bidon stâlcit a bulgarului Stanișev, prietenul lui Ponta,
se tumefie stacojiu pe omoplatul drept al vânzătorului de tacâmuri de moaște.
-Cred că
l-am nimerit! Exclamă jandarmul Chișinevschii, mângâindu-și pulanul cu multă
gingășie, apoi îl strecură în lăcașul lui de pe șoldul drept.
Niște ciori
făceau mare gălăgie prin crengile copacilor de pe marginea străzii, probabil că
își învățau puii să zboare, iar acest lucru nu se poate face în șoaptă, ceea ce
stârni un evident val de emoție care umflă penajul Păsăroiului Ulisse,
răscolindu-l, iar înspre piața Coșbuc se auzi o bufnitură zdravănă, semn că iar
s-au ciocnit niște mașini în intersecția aia de căcat.
-Dar noi ce
mai facem pe aici, mai avem vreo treabă? întrebă Ioan S.Pop și se uită rugător
către Ion Mureșan.
-Asta mă
întreb și eu, dar în gând, răspunse Mureșan, iar cel mai bine ar fi să ne
tragem la răcoare, într-o cârciumă, că pe mine m-a cam luat soarele. Și ar
trebui să mai completez și aici, continuă el, agitând lichidul translucid și cu
mărgeluțe de pe fundul sticlei, că uite, a secat, se evaporă de la căldură.
-Trageți-vă
și voi mai la umbră, mai pe sub copaci, interveni jandarmul Chișinevschi, dar
stați locului aici, că vremea voastră încă nu a venit. Și, băgați bine de
seamă,...a mai vrut să continue el, dar din niște difuzoare enorme, învăluind
întreaga zonă, se rostogoli o voce solemnă, acoperindu-l.
-Atențiune,
atențiune, tovarăși, atențiune, stați la locurile voastre, nu creați dezordine,
dar să fiți pregătiți în orice moment pentru o mare confruntare fiindcă suntem
informați că trădătorul Băsescu Traian vrea să ne denunțe, că se pregătește să
rostească afuriseniile întocmite de celalalt trădător, Tismăneanu Vladimir, zis
Volodea Tismanenko, și să ne alunge duhul și rânduiala pe care cu atâta
strădanie și obidă le-am așezat în țară. Atențiune, atențiune..., și tot așa,
ca un disc defect, vocea relua avertismentul care se rostogolea iar și iar
peste blocuri, peste case, peste vegetație și, mai ales, peste capetele
înfierbântate ale mulțimii. O undă vagă de neliniște reverberă, asemenea pânzei
de apă în care se aruncă o piatră, stărnind-o, dar pe măsură ce se risipea în
toate direcțiile efectul ei era tot mai slab, până pieri în departare și se
stinse cu totul. Poate din pricina vocii intempestive aruncate prin difuzoare
sau, cine știe, ca expresie a ritmului său biologic, Păsăroiul Ulisse își
scoase capul de sub aripă, clănțăni de câteva ori din cioc, asemenea unei
berze, își scutură alene aripile, ca pentru înviorare, și se găinăță, cu o
presiune de armă cu aer comprimat, direct în fruntea unuia mic de statură,
ciupit de vărsat și destul de costeliv, care se îndrepta spre ceată cu pași
grăbiți. Acesta se clătină puțin din pricina impactului, dar își redobândi
repede echibrul, semn că sub înfățișarea aceea nu tocmai eroică se ascundea o
mare energie interioară. Odată ajuns în raza de manifestare a grupului, se
alătură jandarmului Chișinevschi, își scoase mâna stângă din buzunarul
pantalonilor, în care o ținuse înfundată până atunci, și i-o strecură, strînsă
pumn, în buzunarul drept al tunicii. Jandarmul Chișinevschi nu schiță niciun
gest, ca și cum n-ar fi simțit nimic, iar grupul păși mai departe, firesc, în
legea lui, așa cum se pornise, fără un plan discutat în prealabil. Tot din
mers, omulețul costeliv se apropie de Luca și își sincroniză, cu o intenție
evidentă, pașii cu el, după care îl privi chiorâș, studiindu-l.
-Auzi!? îl
abordă el.
- Posed un
auricul absolutamente valid, îi răspuns Luca.
-A fost pe
aici unul care voia să vândă chiloții Tovarășei Ana? se interesă el.
-Indubitalmente,
răspunse Luca.
-Nenorocitul,
iar mi-a luat-o înainte, se lamentă omulețul costeliv, și ți-a spus să nu
cumperi cuțitul cu care a fost supus patimilor Tovarășul Troțki, nu-i așa?
-
Exactamente, confirmă Luca.
-Bine,
atunci am pentru tine ceva unic pe mapamond, fii atent, o asemenea relicvă nu
găsești nici la Moscova, la Mausoleu, nici la Hanoi, la Tovarășul Ho Și Min,
nici la Beijing, la Tovarășul Mao, nici la Phenian, la Tovarășul Kim Ir Sen,
mă-nțelegi? Mai am două componente din sirenă, sunt ultimele, uite, le păstrez
în mătase roșie, chinezească, de cea mai bună calitate, pe care o vrei? Zi
repede, mânerul sau goarna?
-Mica
Sirenă? întrebă Luca, evident încântat de subiectul cultural.
-Care mică,
fratele meu, că era ditamai sirena, și nu e cu proveniență incertă, e chiar
sirena mea, unica mea sirenă, continuă el.
-Sirena ta,
proprietamente? întrebă Luca.
-Indiscutabil,
replică omulețul, în mod absolut, cum altfel! A, acum mi-a căzut fisa, nu m-am
prezentat și de-asta nu ne înțelegem. Scuze, Vasile Roaită, se prezentă el.
-Vasile..?
întrebă Luca.
-Roaită...,
completă omulețul.
-Sirenofilul?
se miră Luca.
-Păi, eu ce
spun! exclamă Vasile Roaită, uite și urmele de gloanțe, completă el,
defăcându-și cămașa, iar de sub ea ieși la vedere o piele negricioasă, ciuruită
de gloanțe. Vezi, acum te-ai convins?
-Chișinevschicoiosule
jandarm, strigă Luca, posed o halucinațiune sau in proximitatea proprie se
hipostaziază Vasile Roaită însuși, cel încleștat eroticomortal cu sirena?
-Ha? întrebă
nedumerit jandarmul Chișinevschi, unde e?
Uitându-se
alături, ca să i-l arate, Luca tocmai realiză că nu e nimeni acolo, așa că
spuse doar atât:
-Nihil!
Iar
jandarmul Chișinevschi îi răspunse:
-Bene!
Dar tocmai
atunci îi ajunse din urmă, mărind pasul, în mod evident, tânărul cam tuciuriu
și cu moaca bulgarului Stanișev tatuată pe omoplat. Acesta veni lângă Luca și
îi spuse în șoaptă:
-Știu că nu
vrei să iei de la mine lanterna lui Filimon Sârbu, relicvă de mare preț, dar
ascultă aici, dacă vine Vasile Roaită să-ți vândă mânerul sirenei pe care a
tras-o el, îi dai cu flit, da, e unul mic și ciupit de vărsat, iar mânerul sau
goarna sunt știfturi, au fost furate de la dezafectarea unei cazărmi a
pompierilor, poate să-ți confirme și Raed Arafat, să ții minte, da? Apoi s-a
uitat lung la jandarmul Chișinevschi, s-a scărpinat, reflex, la Stanișev, pe
omoplatul drept, și a dispărut fără urmă, pierzându-se în mulțime. Luca a
clipit des, s-a frecat la ochi și s-a ciupit la rădăcina nasului, iar când a
simțit cum îl năpădește un val fierbinte de gingășie s-a aplecat puțin asupra
Molosului și l-a mângâiat prelung pe creștet.
-Ham, a
ripostat Molosul, și fără efuziuni, că mă înmoi, și nu e cazul, dar în sinea
lui a scâncit dulce, ca un cățeluș.
Lătratul
scurt și, oarecum, alintat, i-a fost însă repede înăbușit de un vuiet
intempestiv și prelung, întrerupt de țipete seci, icnite, sau de urlete înalte,
oarecum asemănătoare cu acelea pe care le rostogolesc peste văioage, în iernile
pustii, haitele de lupi turbate de înfometare. Ion Mureșan și Ioan S, Pop s-au
întors instinctiv în direcția din care venea mugetul acela neobișnuit, Zadic
Armeanul și-a scos, reflex, săbiuța, iar Luca a tresărit înspăimântat și s-a
așezat cu spatele spre mulțime, într-o poziție clasică de aparare.
- Dacă nu mă
încercă o halucinațiune auriculară, e strigătul de luptă al falicopuloasei
năpaste. Jandarmetecule chișinevscoios, crezi că îi poți ține fața, că la spate
nici cu cogitațiunea nu aspir, întrebă Luca într-o evidentă stare de panică.
- Ia uite-al
dracu, acum, dacă îi tremură curul, poate vorbi și ăsta ca oamenii, constată
jandarmul Chișinevschi și își aprinse un ciot de tigară artizanală, apoi trase
adânc un fum, îl ținu prelung în piept și privi, cu ochii ușor aburiți, către
un convoi de vreo douăzeci de oameni indistincți, aproape dezbrăcați, cu părul
vopsit în culorile curcubeului și care țineau în mâini, ca pe niște drapele de
luptă, tot felul de baloane colorate, în formă de puli în erecție, de coaie
dolofane sau de pizde netede și inflamate. Vuietul și strigătele indistincte
veneau chiar de acolo, iar Ioan S. Pop, muindu-și ușor buzele cu o gură de
Ursus, îl întrebă, ingenuu, pe Mureșan:
- Ioane, ce
vor domnișoarele și domnii aceștia? De ce se agită așa de grozav și de ce sunt
atât de dezbrăcați?
-
Vvvvooorrr, vvvoorrr...
- Vor să se
fută, interveni jandarmul Chișinevschi, văzând că Mureșan întârzie cu
răspunsul.
- Unde,
aici, în stradă? întrebă el din nou, la fel de candid.
- Nu, în
cur, veni răspunsul prompt al lui Chișinevschi, fiindcă sunt oameni liberi și
pot face cu propriul cur cam tot ce le poftește inima!
- Așa?
întrebă el.
- Exact, îi
răspunse Chișinevschi.
- Și, și,
și...de ce aaaiici, la sfffintele moooaaașște? întrebă și Mureșan, așezându-și
sticla mai bine în buzunar, e vrevreuun ririrituual?
- S-ar putea
spune și așa, dar mai curând se întorc acasă, la părinții fondatori, fiindcă de
aici, de la sfintele racle și de la cinstitele urne își iau ei lumina
adevărului, a dreptății și a libertăăăă...
Ultimele cuvinte
nu se mai auziră prea deslușit, fiindcă strigătele convoiului, de data aceasta
apropiate și clare, le acoperiră.
- Jos
capitalismul rapace și opresiv, strigă unul mătăhălos, îmbrăcat într-o fustă
transaprentă, din pânză topită, prin care i se vedea, întunecat, părul de pe
picioare!
- Jos
comploturile sălbatice care iși spun familii și care umilesc femeile și le
obligă să facă copii, jos umilința multimilenarăăăă...., strigă și o voce mai
acută, aparent de femeie, dar care aparținea cuiva îmbrăcat intr-o salopetă
ponosită și care purta în picioare bocanci soldățești, din armata germană.
- Jos arta
medievală, cu miros de naftalină, de fum de lumânare și cu gust de tămâie
proastă, trăiască libertatea de a face ce vrea pula mea, fiindcă e artă exact
ce fac eu acum, nu ce vor școlile voastre de căcat, uite asta e artă, mai
strigă o dată, un fel de fetișcană indecisă, care făcu, apoi, un pas lateral
fața de convoi, și își scose ostentativ chiloții, apoi îi înălța, ca pe un
stindard, în vîrful unui balon în formă de pulă înodată. Trăiască Georg Lucacs,
mai strigă încă o dată, după care se reașeză în rând.
- Noi nu
suntem bărbați sau femei, retardaților, noi suntem ce vrem noi, suntem si
bărbați, și femei, nu suntem nici bărbați, nici femei, de unde ați tras voi
concluzia, animalelor, ca dacă te naști cu pulă ești barbat și dacă te naști cu
pizdă ești femeie, ești ce vrei tu, și faci cu corpul tău ce-ți trece ție prin
cap, ca de-asta e libertate, fantome ale trecutului întunecat și opresiv ce
sunteți voi.
Molosul
scheună sinistru, ceea ce nu prevestea nimic bun, Păsăroiul Ulisse deschise un
ochi rotund, imens, apoi îl închise la loc, iar Zadic Armeanul își iți săbiuța
și, asemenea lui Don Quijote în fața convoiului de pușcăriași, se pregăti de
atac.
- La luptă,
strigă el, pe viață și pe moarte! Uraaaaa...
- Hei, le-am
tăiat eu eleanul, eu, autorul, Pavel Șușară, cu voia ta, cititorule, stați
potoliți, că asta e o simplă ficțiune, ce vedeți e doar iluzie,totul se
întâmplă într-o realitate paralelă, este simpla descongestionare a minților
voastre bolnave și suprasaturate de lecturi proaste, aici suntem în imaginarul
fără restricții, unde este posibil orice. Haideți, pași repezi conform
scenariului, că acuși părăsim această bulă spațio-temporală și ne îndreptăm
spre alte meleaguri și spre alte zone ale posibilului.
- Gata,
strigă și jandarmul Chișinevschi, nu mai tocați vremea de poamnă, haideți sa
vedem cum se hranește și se adapă poporul de la izvorul marilor martiri, cum ia
el lumină și cum se înmiresmează de la duhul lor, ca în minunata Grădină a
Edenului. Iată, aici, și arătă cu pulanul spre prima coadă, de aici se purcede
către racla fericitului Dr. Petru Groza, ia să vedem ce se mai petrece în
așteptare și cum decurge sfânta reculegere!
Aici nu era
cine știe ce agitație, iar densitatea cozii, destul de modestă, lăsa de înțeles
că nu din locul acesta veneau marile așteptări. În primul rând, într-un grup
compact, se adunase cabinetul primului guvern ,,de largă concenrare
democratică”, iar din poziția în care ne aflam se vedeau distinct figurile lui
Teohari Georgescu și Lucrețiu Pătrășcanu, iar barba calofilă și silueta subtilă
ale lui Ștefan Voitec asigurau contrastul, de o expresivitate inefabilă, cu
burdihanul, drapat într-un amplu cămeșoi, dar și cu fața butucănoasă, de om
deprins cu coarnele plugului, ale lui Romulus Zăroni. Alexandru Grozuță,
îmbrăcat și el într-un frumos costum din zona Pădurenilor, își dregea vocea și
făcea, discret, vocalize. După ce tuși puțin, pentru eliberarea corzilor
vocale, se apropie de grup și exclamă:
- Mare
bărbat, Doctorul!
- Mie-mi
spui!? îi răspunse Zăroni.
- Nu, spun
așa, în general... eram odată, de lasatul secului de Sâmpetru, învitat de
Doctor să cânt pe scena din parc, la Deva, la Dânsul. El tocmai ieșise de la
fetele lui, de la... atelierele alea de croitorie, și era vesel și pus pe
glume. Eu cântasem câteva melodii vechi, vreo două romanțe, tocmai ispravisem
Pe Murăș și pe Târnavă, eram la un bis, mă pregăteam să atac Momârleanca, și
iată că mă trezesc cu Doctorul lângă mine. Mă ia de după umeri, eu îi veneam
cam până pe la subbraț, și mă țucă exact pe creștet, apoi întreabă lumea, care
aplauda de se cutremurau frunzele și striga ,,să trăiască” și ,,uraaaa...”,
,,no, ia să-mi spuneți voi mie acum, placutu-va Alexandru?”, ,,plăcuuuuttt...”,
strigau ăia din mulțime, ,,mult?”, întreabă Doctorul, ,,muuuulllttt....”,
răspunde mulțime, într-un glas, ,,mult de tot?”, mai întreabă Doctorul,
,,muuuulttt de toooooootttt...” , răspunde adunarea cu o singură voce,
cutremurătoare, ,,ei, zice atunci Doctorul, dar băgați bine de seamă, că el e
numai Grăzuță, Groza sunt doar eu!”, apoi începe să râdă cu toți dinții, iar
lumea era într-o mare fericire și striga ,,doc-to-rul, doc-to-rul...Gro-za,
Gro-za, te iu-bim, te iu-bim...”. Ei, și ce credeți, a mai putut cânta cineva
după asta? Curgea berea și sfârâiau mititeii ca la porțile iadului, iar eu am
luat atunci atâția bani cât nu puteam cuprinde nici cu gândul... mare om,
Doctorul! Făcător de minuni, nu alta!
- Și mie
mi-a fost de mare folos, fie-i țărâna binecuvântată în veci, interveni și
Romuls Zăroni, aranjându-și chimirul, cu un gest hotărât, pentru a-și mai
slobozi puțin burdihanul. Eram cu el la o adunare populară, tot la Deva, și se
adunase lumea ca la la comedie, toți îmbrăcați frumos, în costume naționale, ca
la o mare sărbatoare. ,,Il vedeți pe omul ăsta, întreabă el și arată spre mine,
îl cunoașteți?”, ,,cunoaștem, cum de nu”, vine răspunsul de la adunare, ,,e
gospodar au ba?”, mai întreabă el, ,,gospodaaaar...”, răspunde marea de oameni,
,,merge la plug, la coasă și face răchie bună?”, mai întreabă Domnul Doctor,
,,mergeeee și faceeeeee...”, răspund oamenii ca unul singur, ,,ei vedeți!”,
zice el, ,,vedeeeemmm...” întorc ei vorba și se bucură. Atunci se sucește
Domnul Doctor către mine, era acolo și colegul de la externe, poate sa spună,
și mă întreabă: ,,ești bine Romică, e cum trebuie?”, ,,e bine dom Doctor, să
trăiți, îi raspund eu, e bine și e cum trebuie, cu Agricultura și cu Domeniile,
precum știți!”, ,,lasă, zice el, lasă măi, Zăroni, că nu despre asta e vorba,
dar ia spune-mi tu drept, nevată-ta tot așa de bine se fute?”, ,,cum ziceți
Dumneavoastră, Dom Doctor, nu vă contrazic, să trăiți, i-am răspuns eu”, ,,așa,
Zăroni, nu mă contrazice, mi-a mai zis el, apoi m-a bătut pe umar și a
continuat, dar tu ocupă-te de însămânțările mari, că de cele mici mă ocup
eu....”, și a început să râdă sănătos, ca un om de munte, dintr-o bucată. Nu se
mai naște multă vreme de acum încolo, poate niciodată, un om cu o așa
destoinicie și cu asemenea râvnă și vârtute! Stefan Voitec își aranjă barba și
scoase un trabuc lung, pe care îl privi în razele soarelui, iar Lucrețiu
Pătrășcanu era cam palid și căzut pe gânduri. In liniștea grea, de după
povestirea lui Zăroni, aerul se agită dintr-o dată, dizlocat de excesiva
solicitare pe orizontală a Alinei Mungiu, care apăru intempestiv, aranjându-și
în jurul gâtului o eșarfă indecisă ca dimensiuni, dar pe undeva între izmenele
lui Sadoveanu, așa cum le descrie Alexandru George, și o pânză de corabie, așa
cum se dezvăluie ea însăși unei priviri corecte. După ce scrută coada în lung
și în lat, semn că venise doar în inspecție și nu cu interese practice, își
notă ceva direct în telefon, apoi trecu, la fel de intempestiv, la coada nr. 2.
- Haideți să
mai facem și noi un pas, să trecem mai departe, că aici ne-am cam lamurit,
propuse Ioan S. Pop. Să mergem după Mungoaica, fiindcă în lumea aceasta dânsa
este un îndrumător ireproșabil.
- Dar nu am
văzut-o intrând, a privit doar din afară și a plecat, constată, împungând cu săbiuța
o omidă păroasă care i se așezase pe carâmbul cizmei, Zadic Armeanul.
- E,
evidentamente, înterveni Luca, fără intromisiune, ablatisque testiculis est
ita, participă, dar nu penetrează. Sicut simplex documentum!
Cu jandarmul
Chișinevschi în frunte, urmat de Luca și de Zadic Armeanul, apoi de Câinele
Molos, pe a cărui spinare Păsăroiul Ulisse cucăia, aparent absent, cu ciocul
înfipt sub aripa stângă, alături de cei doi poeți care, mai la o margine, pe
flancul drept, abia își târâiau picioarele, în vreme ce eu, Autorul, încheind
plutonul și ținând sub observație cam tot ce cădea sub raza vederii și a
simțurilor, în geneal, ne deplasarăm încet către coada numărul 2. Adică spre
cea rezervată Moaștelor Premium, Binecuvântatei și în Veci Lăudatei racle
aurite a Tovarășului Gheorghe Gheorghiu –Dej, Părintele Electrificării
Naționale de la Orașe și Sate. Înaintarea s-a dovedit mult mai simplă decât ar
fi părut ea la o primă vedere, din pricina masei de oameni și a aerului greu,
încins de căldură ca o smoală topită, și asta datorită faptului că urmând-o
îndeaproape de Alina Mungiu beneficiam de dizlocarea aerului și de culoarul
acela cu frecarea tinzând către zero, exact așa cum se întâmplă cu o bicicletă
care merge în siajul unui TIR. Am reușit, totuși, să ne apropiem cât de cât,
fiindcă mulțimea de credincioși devenise compactă, ca un zid, și cu greu ar mai
fi putut cineva dinafară să îi strice ordinea și rânduiala. Alina Mungiu a
făcut doar un semn cu mâna, marea de trupuri s-a desfăcut, iar chipurile
smerite s-au arătat vederii cu întreaga lor înfățișare. Militari și civili,
tineri și bătrâni, bărbați și femei, ba chiar și copii care păreau fugiți de
acasă, așteptau tăcuți și cu ochii pierduți în zare, ca masa compactă din fața
lor să se urnească și să înainteze. Reculeși, în ținută de gală, cu capetele
descoperite și cu chipiurile ample, de inspirație sovietică, în mâini,
generalii Emil Bodnăraș, Leontin Salajan, Ion Ioniță, Nicolae Militaru și încă
mulți alții, care se pierdeau în mulțime, alături de mărețele figuri ale lui
Alexandru Bârlădeanu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Ion Țiriac, Ion
Iliescu, Alexandru Drăghici, Eduard Mezincescu și nenumărați dreptcredincioși
fără nume și fără chip, murmurau, cu buzele strânse, diverse cântece
revoluționare și mobilizatoare, alcătuind împreună un adevărat grup statuar a
cărui prestanță individuală nu era depășită decât de copleșitoarea măreție
colectivă.
- Bine v-am
găsit, dragi tovarăși, în aceste momente înălțătoare, de aleasă mândrie
partinică și de înaltă justiție socială, salută Alina Mungiu, nu se știe exact
în ce direcție, aruncându-și peste umăr, cu un gest dezinvolt, interminabila ei
eșarfă.
- Să
tră-iți, salutară, pe o singură voce, miile de guri împrăștiate, ca o puzderie
de stele, de-a lungul celor patru șiruri, prelungi și șerpuitoare.
- Eu le spun
mereu studenților mei din Germania, fiindcă nu se poate face educație fără
comunicare, că rolul serviciilor secrete nu este acela de a interfera cu
interesele pesedeului, iar generalul Coldea să-și vadă de treaba lui, da, și să
nu se mai amestece în politică, da? Noi, cei cu vocație de stânga, iar aici, în
jur, este mai mult decât vocație, este filosofie subtilă și acțiune directă, nu
atât în beneficiul clasei muncitoare, ca altădată, fiindcă aceasta s-a dovedit
conformistă, mic burgheză și tranzacționistă, ci în beneficiul celor
persecutați, tovarăși, persecutați pentru culoarea ochilor, pentru numerele
extreme de la pantofi, pentru că nu pot munci în comunitate, pentru că s-au
născut stresați, iar asta este o problemă genetică, fără nicio legătură cu
educația, și pentru că decid, în funcție de contexte, dacă sunt persoane
purtătoare de penis sau de vagin, indiferent de natura dotării lor rudimentare,
adică de ce poartă ei efectiv în chiloți. Așa cum ne-au învățat clasicii noștri
din prima sau din a doua generație, de la Marx la Gramsci și de la Lukacs,
Marcuse, From și până la tovarășul profesor Cristian Pârvulescu, rolul nostru
este să facem ce vrem, dar mai întâi să salvăm planeta de flatulația
rumegătoarelor, de statui și de muzee și, mai ales, de sexul abominabil care
generează acele monstruozități accidentale numite copii. Sunteți de acord,
tovarăși, să abolim sexul între așa zișii bărbați și femei, să abolim nașterile
care fac din femei doar niște obiecte care nasc, iar dacă se întâmplă, ca în
urma vreunei legături ilegitime între persoane purtătoare de penis și de vagin,
să rezulte vreun copil, dovadă irefutabilă a unei evoluții stopate, acesta să
fie cedat imediat, cu sprijinul logistic al Berneveretului universal, unui
cuplu de bărbați, de femei sau de transgenderi?
-
Daaaaaaaaaaaa...., se rostogoli, dinspre binecuvântata raclă și până la
picioarele elefantine ale vorbitoarei, ca un val nestăpânit, vocea aprobatoare
a mulțimii.
- Bravo,
tovarăși, solidaritatea noastră este indestructibilă, dar ea va distruge toate
rămășițele medievale, primitive și obscurantiste ale celor care ni se opun.
Știți ce e acela un transgender, tovarăși?
-
Nuuuuuuuuuu...., veni răspunsul, rostogolit pe același traseu, ca o viitură
devastatoare.
-
Transgenderul, tovarăși, este idealul nostru uman, este produsul ultim al
conștiinței noastre de stăpâni ai Universului. După ce ne-am eliberat de
constrângerile culturii albe și de abuzurile tuturor ficțiunilor care ne-au
ținut încătușați, după ce l-am scos pe dumnezeul iudaic și creștin, opresiv și
necruțător, din mințile și din sufletele noastre, iată-ne, în sfârșit, liberi
să ne autoconstruim, dincolo de teroarea genelor bilogice și de abuzul memelor
culturale. Care este intuiția majoră a omului vechi, sclav al firii și al
inchipuirilor, dar, totuși, animat de germenele unui progresism naiv și
spontan? Este visul admic, tovarăși, modelul absolut din ficțiunea Edenului,
adică ființa unitară, potențial bisexuală, adică Androginul. Cum își imaginau
acești primitivi că l-ar putea recupera, ca s-ar putea întoarce în paradisul
ființei dintâi, tovarăși? Evident, prin construcții imaginare și prin proiecții
simbolice, adică prin tot felul de ficțiuni mitologice și alienante. Una dintre
variante era chiar căsătoria, adică bărbatul și femeia un singur trup, unirea a
ceea ce a fost desparțit inițial, eșecul acela lamentabil, familia
heterosexuală, iar cealaltă, la fel de lamentabilă, invenție precară a
închisorii creștine cu gratii invizibile, este hierogamia, căsătoria mistică,
viața monahală; bărbații cu așa zisa maică a domnului, cu femeia fecioară, iar
femeile cu hristosul lor imaginar. Iată, tovarăși, că tot ceea ce ei nu au
reușit să facă în două mii de ani, noi, eliberați de pseudocultură și de
inhibiții, am reușit să o facem printr-o simplă intervenție chirurgicală și
printr-un banal tratament cu hormoni. Tansgenderul, tovarăși, este Androginul
realizat, al nostru, nu al lor, idealul încorporat, perfecțiunea și simetria
maximă efectiv dobândite: femeia cu penis și bărbatul cu vagin, iată
recuperarea diurnă, aseptică moral și sterilă biologic, fără nicio fantezie
parazită, a stării inițiale de frumusețe și de beatitudine. Aceștia suntem noi,
tovarăși, oamenii libertății absolute și ai timpului fără sfârșit! Discriminați
și nedreptațiți, din tot Universul, uniți-vă. Trăiască Barak Obama!
Un urlet
prelung, un fel de muget sălbatic, a acoperit orizontul, apoi a cedat locul
unui ropot de aplauze care s-a rostogolit printre blocuri și s-a varsat,
material, ca un râu de mercur, în albia Dâmboviței, iar căteva fluieraturi
admirative, cu degetele crăcănate, ca la stână, au împlinit apoteotic ovațiile.
Vorbitoarea,
tăcută și prăbușită în sine, la capătul istovitorului discurs, a desfăcut
brațele larg, și-a oferit pieptul, cam de mărimea unui hipodrom, setei
devoratoare de iubire pe care orice mulțime o manifestă până la limita
linșajului, apoi și-a strâns eșarfa cu o mișcare bruscă și s-a pierdut în marea
de oameni. După mișcarea vălurită a trupurilor, sensul de mers era în direcția
raclei, de unde, evident, trebuia să se încarce cu energii noi si cu maximum de
lumină diurnă, atât de necesară avântului ideologic.
- Ce pula
mea a zis asta? întrebă, agitându-și săbiuța în razele piezișe ale soarelui,
Zadic Armeanul?
- Poftim?
întrebă și Luca, vizibil alertat și gata să reacționeze.
- Stai că
îți explic eu, Armene, interveni și Ion Mureșan, iar Jandarmul Chișinevschi își
mai aprinse un ciot de țigară, abia răsucită, trase adânc primul fum și iși
reținu câteva secunde respirația, după care își dădu ochii peste cap ca și când
ar fi fost cuprins, subit, de o măreață viziune interioară.
- Hai, bagă,
se răsti la Mureșan și Câinele Molos, parcă trezit din somn, că dacă nu mă
convigi de contrariul, eu mă înscriu la aștia, că aici, după câte înțeleg, poți
fute pe oricine, iar eu de înnodările sezoniere și în alai m-am cam săturat.
- Problema e
cam a-a-așa..., începu Mureșan, domol, după ce mai trase o gură zdravănă din
licoarea translucidă ca lacrima și își scutură capul ca să împrăștie plăcerea
binecuvântată prin tot trupul, ..., a-a-adică ea vrea să spună că noi suntem
niște proști și niște sălbatici.
- Care noi,
întrebă, alertat brusc, Păsăroiul Ulisse, adică și noi, ăștia, de aici? Adică
și eu sunt prost și sălbatic?
- Nu,
Păsăroiule, nu, nici vorbă, îi răspunse Mureșan, noi nu, fiindcă noi nu suntem
în lumea lor, noi suntem în ficțiune, iar ficțiunea este incorupribilă.
- Asta am
înțeles și eu, Ioane, întări, plescăind din limbă, după ce mai gustă și el
puțin din Ursus, Ioan S. Pop, dar parcă era ceva mai mult și mai complicat.
- Sigur,
continuă Mureșan, a-a-adică vrea să spună că noi, iudeo-creștinii, suntem
vinovați fiindcă am înțeles lumea spiritual și că ne-am fixat ca ideal perfecțiunea
divină, iar asta este o greșeală care a dus la un fel de castrare interioară și
la o ingrădire dramatică a libertății. Că noi trăim în trecut și în viitor,
care va să zică în memorie și în proiecte, pe când ei trăiesc într-o clipă
dilatată, într-o bulă a prezentului, în care libertatea este maximă, iar
fericirea imediată. Noi ne-am codificat existența în mituri și în proiecții
absolute, că l-am creat pe Dumnezeu ca pe o instanță care să ne ordoneze
existența, să dea vieții noastre un sens și să facă din moartea noastră fizică
un nou început, în vreme ce ei privesc viața ca pe un drept imediat,
reglementat juridic, iar moartea ca pe o simplă provocare medicală, ca pe un
colaps al materiei și ca pe o limitare fiziologico-funcțională. Dar, fără să
realizeze, fiindcă nu exercitarea gândirii este parte lor tare, nu fac decât să
aducă în derizoriu, să secularizeze și să încerce suprimarea exact a acelor
construcții spirituale care au făcut posibile propria lor apariție și întreaga
ideologie pe care își sprijină acum acțiunile. Uite, Luca, și aici Mureșan mai
trase o gură de vodcă și îl privi pe Luca blajin, cerându-i, doar din priviri,
o confirmare, uite, chiar problema transgenderului, despre care a fost vorba, e
un exemplu de captivitate inerțială în mit, dar și unul de uzurpare a acestuia,
de alterare a lui prin trecerea din spiritual în experimentul vulgar.
Transgenderul, așa cum a sugerat și distinsa doamnă, este un androgin căzut și
reprezintă un mit la rândul lui corupt. Dacă Adam este ființa deplină, omul
incoruptibil și anistoric, barbatul și femeia in nuce, adică principii ideale,
transgenderul este un androgin parodic, o biată amenajare chirurgicală, în care
Bărbatul și Femeia sunt, de fapt, și bărbat și femeie, ceea ce vrea să zică
nici barbat și nici femeie. Mitul Androginului reprezintă un ideal
incoruptibil, spre care ne întoarcem prin aspirațiile de a ne regăsi vârsta de
aur, pe când transgenderul este doar o anatomie confuză, un corp efemer care
își caută o identitate nouă prin negarea propriei identități. Acesta este
eșecul marxismului, în toate variantele lui, de la comunismul vulgar și până la
formele lui de astăzi, mult mai sofisticate ideologic și conceptual, dar și
mult mai perverse prin modul de acțiune, anume naivitatea de a incerca să-l
elimine pe Dumnezeu prin substituirea lui cu propagandiști exterminatori, în
vreme ce sunt preluate, până în cele mei mici detalii, toate mecanismele
religiei pe care o neagă. Marxismul este o religie fără Dumnezeu, care
secularizează Paradisul și transformă liberul arbitru în libertate anarhică,
iar preceptele morale într-o nouă formă de dominație. O teologie a terorii și a
excluziunii, cam așa ar putea fi definită noua ideologie a marxismului
reșapat...
- Cum ai
zis, Ioane, o teologie a terorii? am întrebat eu, aducându-mi aminte de un
episod mai vechi, în care eu însumi am dat târcoale acestei idei.
- Exact,
mi-a răspuns el.
- Ia stai
așa, că am scris și eu ceva în sensul acesta, stai numai o clipă să dau un
search. Apoi am intrat in documents și am început să caut.
- Cât s-o
mai fi făcut ceasul, întrebă, în sine, fără nicio legătură cu nimic, Păsăroiul
Ulisse, ciugulindu-se blând la furca pieptului și găinățându-se zgomotos pe
porthartul unuia dintre generalii care așateptau, în poziție de drepți, să mai
înainteze cu încă un pas.
- Așa, uite,
măi băieți, că am găsit, ia veniți mai aproape să vă țin și eu o prelegere din
alte vremuri, alea în care Bedros Harosangian era dierector pe la TVR, iar eu
aveam o rubrică personală. Asta e, se numește
Comunismul
ca mistică
și sună cam
așa:
Depăşind cu
mult simpla acţiune politică, socială şi economică, sistemul comunist a
încercat să devină şi să se impună ca o religie fără Dumnezeu. Deliberat,
într-o mare măsură, dar şi printr-un infailibil instinct primar, el a reuşit să
ocupe încetul cu încetul toate compartimentele şi funcţiile organismului
social. Repede instaurat ca stăpîn peste trupuri, cu oasele cărora a albit
geografia şi istoria, nu a părăsit niciodată visul de a poseda cu aceeaşi tărie
sufletele şi conştiinţele. Insuşindu-şi în detaliu toate treseele
creştinismului, cu ordinea, instituţiile şi ceremonialurile sale, comunismul a
resuscitat ideea mesianică şi a reformulat promisiunea Edenului. Locul
înaintemegătorilor şi al profeţilor a fost preluat de către Marx şi Engels şi
de către toţi creatorii de utopii sociale de la Campanella şi pînă la Fourier,
iar condiţia de mîntuitor şi de agent al izbăviri i-a revenit, cu voia
dumneavoastră, lui Vladimir Ilici Ulianov, zis Lenin pe numele său mistic.
Patria vodcii şi a tabaciocului a devenit Ţara Sfăntă, iar neamul de mujici şi
de resemnaţi ai stepelor s-a transformat subit în popor ales. Şirul de comisari
şi toată liota de secretari s-au instalat ca adevăraţi mitropoliţi, episcopi şi
protopopi, după cum celulele şi organizaţiile de bază au luat şi ele locul
soborului parohial. Şi pentru că Iisus a mîntuit lumea prin jertfă şi prin
propriul lui sînge, noii mîntuitori au găsit că e mai profitabil să o
izbăvească din nou prin sîngele altora. Al milioanelor de supuşi care nu se
arătau prea tari în credinţă şi suficient de zeloşi în adoraţie. Ereticii şi
rîvna lor sectară au fost drastic sancţionaţi ca deviaţionişti şi tot atît de
eficient excomunicaţi cu ştreangul, cu pistolul, cu poţiunea de şoricioaică
sau, şi mai simplu, cu ranga. Ecumenismului i-a luat locul unirea mondială a
proletariatului, iar ideea conspirativităţii iniţiale, a ilegalităţii, a
patimilor şi a martirajului a devenit o formă supremă de legitimare.
Inchisorile prin care cei cîţiva huligani ai istoriei au fost cazaţi, din cînd
în cînd, pentru a-şi desăvîrşi studiile, de cele mai multe ori nici măcar
începute, au fost transformate în locuri de pelerinaj şi de pietate
obligatorie. Măcinat de boli, mai mult sau mai puţin lumeşti, cu creierul
dizolvat sub acţiunea tenace a sifilisului, Lenin a fost eternizat sub formă de
carcasă şi expus public spre deliciul necrofililor şi spre încurajarea
tinerilor căsătoriţi. Cultul moaştelor şi al sfintelor relicve din lumea
creştină a primit aici replica unei subtile amenajări medico-legale. Lăsînd la
o parte ceremonialul public, delirul în masă şi dezmăţul pseudoliturgic,
convocarea copiilor şi alte asemenea gesturi de consacrare, comunismul este
unul dintre cei mai primitivi mutilatori ai artei. El a făcut din artist un
slujitor necondiţionat şi din artă un rudimentar mijloc de propagandă.
Ideologizată şi indoctrinată pînă la golirea ei de orice sens interioar,
creaţia a devenit un simplu instrument al unei noi mitologii. Iconarul,
pictorul sau sculptorul, cioplitorul de iconostase şi de portaluri, care
altădată erau factori de apropiere a omului de Dumnezeu, au fost obligaţi să se
închine terorismului organizat. Pseudoeroul s-a substituit sfîntului, imaginea
musculoasă a oţelarului a luat locul personajului exemplar şi forma
supradimensionată s-a înfîţişat maselor drept proiecţie monumentală. In locul
erminiilor au apărut tratatele de estetică proletcultistă, realismul a devenit
obligatoriu socialist, iar beneficiarul a năpîrlit la comandă şi din om pur şi
simplu a renăscut ca om nou, animat de nobilul sentiment al spaimei şi al
obedienţei. Sistemul s-a ruinat acum, vestigiile lui artistice zac prin
depozitele muzeelor, iar cărţile de estetică au amorţit şi ele. Dacă privim,
însă, cu puţină atenţie în jurul nostru, omul nou este triumfător, ubicuu și
plin de o energie devastatoare, a transformat marxismul în neomarxism, a
înlocuit clasa muncitoare de pretutindeni, lenevită ideologic și satisfăcută
economic, cu strînsura frustraților și deviaților internaționali, iar imperativele
codului eticii și al echității socialiste sau, dupa caz, ale ideilor chu-che,
s-au revărsat aluvionar în noul ghid totalitar, manualul inchiziției
multiculturale, pe numele lui corectitudinea politică.
Gata, asta a
fost, cam lung, dar n-am ce face, să fii și scurt, să te și iei la trântă cu
noile totalitarisme, nu se poate. Ia zi-i, jandarme Chișinevschi, încotro ne
îndreptăm pașii, care mai e scenariul mersului nostru prin lume?
-Pâââââârrrrrțțțțțțțțîîîîîî,
bufffffff….., se băși, așa, din senin și fără nicio precauție, Molosul, după
care își scutură coada cu multă veelie și hămăi prelung, aproape de urlet, de
vreo câteva ori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu