CE A ÎNSEMNAT PENTRU
MINE PĂRINTELE STĂNILOAE?
Deşi l-am
cunoscut îndeaproape pe Părintele Stăniloae am fost sfios să scriu amintirile
ce mă leagă de dânsul purtând în minte versurile din Scrisoarea I : “Iar
deasupra tuturora va vorbi vrun mititel, / Nu slăvindu-te pe
tine...lustruindu-se pe el / Sub a numelui tău umbră.” Doamna Lidia Stăniloae
m’a îndemnat să depăşesc această inhibiţie deoarece i-am fost atât de aproape
ca ucenic al lui la doctorat.
Adevărata
adresare pentru iubitul meu dascăl este Pr. Prof. Univ.Dr. Academician Dumitru
Stăniloae, la care se pot adăuga celalte titluri de Doctor Honoris Causa, etc.
dar pentru noi era doar Părintele Stăniloae, nu ca o lipsă de respect, ci pur
şi simplu că numai aşa puteai să i te adresezi aşa precum prescurtezi numele
unui munte fără a-i diminua cu nimic din înălţimea şi veşnicia lui.
Cine ştie
cum ar fi fost viaţa mea sau a multora dintre noi fără Părintele Stăniloae?
M-am născut într-o familie de ţărani binecredincioşi, care nu lipseau de la
nici o slujbă religioasă, tata fiind dascălul bisericii. Idealul meu a fost să
mă devin preot şi cea mai mare bucurie a mea a fost reuşita la examenul de
admitere la Seminarul Teologic de la Mănăstirea Neamţu. Aveam o credinţă curată
care nu cunoscuse încă valurile ispitelor sau îndoielilor. Cea mai năpraznică
surpriză a fost când am descoperit că sunt oameni care nu cred în Dumnezeu. Aşa
ceva nu puteam să-mi închipui în satul meu de munte de pe Valea Trotuşului.
Prin anul II de seminar un coleg a încercat să-mi argumenteze că lumea s-a
făcut singură şi că Dumnezeu ar fi o născocire a oamenilor . Am început să
citesc toate cărţile de “ştiinţă” începând cu “Biblia ateistului”. Mă durea
gândul că aşi putea să-mi pierd credinţa. Incepuseră îndoielile să-mi muşte din
suflet. Am avut noroc la Neamţu de profesori cu îndelungă răbdare pentru un
copil care se deformase în aşa fel că vorbea numai interogativ. O mână de om şi
un furnicar de întrebări. Când am terminat seminarul nu-mi pierdusem credinţa,
dar totul se uscase în mine. Puteam argumenta şi răsturna toate teoriile materialiste,
ateiste, gnostice dar nu mai eram copilul de altădată. In interior devenisem ca
un foc desemnat. După Seminar, încă patru ani - Facultatea de Teologie. Mi-am
încărcat spinarea minţii cu tot felul de cunoştinţe teologice şi filosofice,
dar mi se părea că nu mai am ulei în candelă.
Providenţial
a apărut în viaţa mea Părintele Stăniloae. Auzisem de el încă din timpul
Facultăţii. Preda numai studenţilor la doctorat. După examenul de admitere m-am
înscris chiar la catedra de Teologie Dogmatică pe care o conducea. Ca să urmezi
cursurile trebuia să ai “binecuvântarea” episcopului local, în cazul meu a
răposatului Partenie Ciopron, Dumnezeu să-l ierte, care nu voia să dea aşa ceva
spunând că el are nevoie de preoţi şi nu de doctori în teologie. Părintele Stăniloae
a intervenit şi mi s-a dat dispensă de... “binecuvântare”.
Mă
obişnuisem cu tipul de profesor universitar pedant care ţipă şi te sperie încât
visezi o viaţă întreagă coşmarul că dai examen cu el şi nu ştii toate
răspunsurile.
Dar
Stăniloae era cu totul şi cu totul altceva. O, Doamne, de unde să iau cuvinte
de icoană pentru acest prisăcar al Cuvântului? Ca după un îngheţ mi s’au trezit
pădurile sufletului sub adierile Sfântului Duh. Cursurile le ţineam într’o
clădire din spatele Facultăţii de pe strada Sf.Ecaterina. Drept ca vocalele Sibiului,
cu barba şi părul alb ca un Sfântul Nicolae, când intra în sală se făcea
linişte ca-ntr-o lumină de genuni născătoare. Nu avea nimic din meşteşugul
regizat al oratorilor, cu ridicări împrevizile în decibeli şi braţe şi
rămânerea lor în suspensie teatrală. Avea o îmbrăcăminte modestă, dar curată.
Din geantă scotea cursul dactilografiat, pe care n’am înţeles niciodată de ce
îl aducea cu el. Poate că aşa cerea Departamentul Cultelor. Prea mult nu-l
folosea. Citea câteva rânduri apoi îşi scotea ochelarii şi începea să mediteze.
Incepea să curgă domol ca un râu susurând printre pietre, ca un freamăt al
Duhului Sfânt peste pădurile sufletelor noastre. Ne ridicam după cuvintele în
această învăţare de zbor până unde puteam, apoi intuind neputinţa noastră
cobora din nou la noi reluând ideea până prindeam gustul de genune înaltă.
Incepea de la noţiuni simple. De exemplu cuvântul. Omul este om prin cuvânt
pentru că este chip şi asemănare al Cuvântului. Este o fiinţă dialogică. Ca să
fie înţeles îşi exprimă gândul prin cuvânt. Acesta nu e numai o sonoritate, ci
exprimă pe om pentru celălalt om, jertfa cerând să fie acceptată de celălalt.
La rândul lui cel ce a primit cuvântul îi întoarce darul unui alt cuvânt, unul
pe altul îmbogăţindu-se prin dăruirea reciprocă, darul nesărăcind pe dătător ci
dimpotrivă. In fiecare cuvânt este un sens care se realizează prin receptarea
lui. In felul aceasta fiecare om este un cuvânt al lui Dumnezeu-Cuvântul.
La rândul ei
întreaga creaţie se oferă omului într-un mod cuvântător, toate lucrurile având
o raţiune a lor sunt un fel de cuvinte ce ni le pune la dispoziţie natura
înconjurătoare ca pe o Biblie cosmică. Omul ca trup nu poate trăi fără dialogul
natural cu natura, iar la rândul ei natura nu are nici un sens decât numai în
om şi prin om. Toată creaţia converge spre om, iar restaurarea lui ca om
întinat de păcatul originar a fost făcută de Cuvântul întrupat ca om adevărat
şi Dumnezeu adevărat.
Ca poet şi
ucenic al cuvântului mă simţeam luat de mâna Părintelui şi introdus în altarele
Cuvântului. Primul volum de poezii “De unde începe omul” este jurnalul lutului
meu încă zbuciumându-se în palmele olarului făuritor de frumuseţi. Pe la
sfârşitul anului mi se întorceau albinele în ştiubeie curăţate cu răbdare de
praf, paianjeni şi disperare. Devenisem la rândul meu un cuvânt.
Inrudit în
gândire cu Nae Ionescu şi Nichifor Crainic, Părintele Stăniloae ne învăţa despre
“Biserica ţăranilor”, adâncimile ortodoxiei neamului nostru. Mulţi dintre
poeţii şi scriitorii de vârsta mea îşi amintesc de întâlnirile cu cel care ne-a
adus Filocalia în limba lui Eminescu şi piscurile de cugetare ortodoxă, care
aveau loc pe Calea Moşilor sau apartamentul Doamnei Lidia Ionescu Stăniloae.
In cuvântul
românesc Stăniloae descoperea un destin al neamului nostru, acela de
îndumnezeire a lui în care Savaot se apropia de noi ca în icoanele de lemn, bun
şi iertător, iar ţăranul român îşi exprima noţiunea de transcendent prin
Dumnezeu-Drăguţul, un diminutiv majestos de alintare a persoanei iubite,
Persoana care a dat istoriei noastre “miracolul” supravieţuirii noastre
neînţeles de istorici.
Folclorul
românesc este o tindă a raiului cu Dumnezeu prezent pretutindeni. Cine este
păstorul din “Mioriţa” decât o imagine a Păstorului care transformă moartea în
nunta Fiului de Impărat? Cine este Manole, ziditorul bisericii, decât forma
românească a lui Emanuel?
Spre
deosebire de Apusul scolastic, Stăniloae vedea în ortodoxismul românesc un
specific al modului de îndumnezeire prin participarea la împărtăşirea Duhului
Sfânt prin înduhovnicire. Dacă despre Karl Barth se spunea ca şi-a scris
sistemul teologic având în minte pe Mozart, Stăniloae şi-a scris Dogmatica
având în suflet pe Enescu, Grigorescu şi Brâncuşi. De multe ori ne vorbea
despre gânditorii moderni şi perspectiva lor ce ne-o ofereau care era de nuanţă
panteistă. Porneam discuţia despre arta şi muzica modernă şi ajungeam la
arianism, monofizism, maniheism şi bogomili. Venea vorba de Camus, Sartre,
Cioran şi toţi ciracii lui Nietzsche care au dus omul pe culmile disperării şi
descopeream un nou origenism cu toată gama lui de la castrare la sinucidere.
Dar când vorbea de scrierile Sf. Maxim Mărturisitorul i se umpleau ochii de
bucurie şi faţa i se lumina ca un cireş înflorit. Omul a fost creat trup şi
suflet pentru ca prin suflet să se îndumnezeiască, iar sufletul să lumineze
prin trup întreaga creaţie. Istoria numai prin întruparea Cuvântului are sens.
La fel întreaga creaţie. “Cel ce a dus la existenţă toată firea cu
înţelepciunea , scrie Sf.Maxim,şi a sădit în chip ascuns în fiecare dintre
fiinţele raţionale raţiunea ca ca primă putere a cunoaşterii Sale, ne-a dat şi
nouă, umiliţilor oameni,ca un Stăpân preadarnic, după fire, în chip natural
darul raţiunii , ca să putem cunoaşte cu uşurinţă modurile împlinirii dorului.”
In căutarea istorică a celui care ne-a dăruit acest dor ne rotim cu acest dor
în jurul adevărului îndumnezeindu-ne depăşind spaţiul, pentru că dispar
marginile, şi timpul prin gustarea din veşnicie. Omul creşte prin îndumnezeire
fără a se pierde ca persoană şi fără a se amesteca sau dispare în esenţa
divină. O minunată imagine ca ilustrare ne-o oferea Stăniloae prin spirala
turnurilor mănăstirii Curtea de Argeş, icoană a înduhovnicirii, a dorului care
nu se închide în cerc, ci mereu devine nou în proaspete căutări ca o spirală
care nu este nici cerc, nici linie dreaptă.
Părintele
Stăniloae a fost într-adevăr Părinte. După doi ani de zile la doctorat, lucrând
sub supravegherea lui, am reuşit nu numai să-mi liniştesc şi limpezesc
fântânile duhului ci să-mi regăsesc puritatea credinţei, aşa cum a fost a
părinţilor şi a părinţilor părinţilor mei. Ii datorez punţile mele fiinţiale
spre Dumnezeu.
Ca profesor
a iubit şi a fost iubit de ucenicii lui. Datorită recomandării lui Consiliul
Mondial al Bisericilor din Geneva mi-a acordat o bursa de trei ani pentru continuarea
studiilor de doctorat la Chicago şi apoi la Princeton.
La 10 ani de
la trecerea la cele veşnice şi 100 de ani de la naştere aprind din inimă o
făclie pe altar: “Doamne, odihneşte întru lumina cea neînserată a feţii Tale pe
adormitul robul lui Dumnezeu, Dumitru - Părintele nostru Stăniloae! Amin.”
Pr.Dr.Dumitru Ichim
Kitchener,
Ontario, Canada
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu