miercuri, 1 ianuarie 2020

Florin Grigoriu - Despre cărți de haiku




Despre cărți de haiku
O carte fermecătoare

O antologie de foto-haiku ”HOINAR PRIN LUME, Fotohaiku. I: ANOTIMPURILE” realizează Cornelia Atanasiu. Cartea este tehnoredactată  de Magdalena Dale și autorii, în anul 2019, și cuprinde 13 autori cu asemenea frumuseți natural-expresiv-poetice. Facem de la bun început observația că fotografia cuprinde un moment al peisajului, expresiv, ales de fotograf, iar haikuul este o revelație spirituală, o transcendere dincolo de spațiu și timp. Alăturarea lor într-o pagină poate fi moment de artă sau nu, pentru că trebuie a se alătura câteva, poate zeci sau sute, de trăiri  diafane, revelate cititorului-privitorului, celui care citește totodată imaginea și textul și retrăiește clipa, fulgerul, frumusețea existenței umane în timp și peste timp.

    Mai spunem că înaintea acestei construcții de arhitectură bibliofilă, o tot așa de carte –fagure de stup creator, în anul 2018,- a alcătuit Dan Doman, unul dintre cei zece mari poeți de haiku, cu fotografii și texte proprii, volumul ”Noi și-o stea”, iar primele fo-haiku au apărut în revista Haiku, datorate lui Florin Vasiliu, Jules Cohn Botea, cel care a vernisat și prima expoziție foto- haiku în București. Asemenea întreprinderi existând și la Bacău, Constanța, Iași, Cluj-Napoca...

Vom cita 13 haikuri scrise de autorii cuprinși în primul volum din serie, tipărit la Editura Societății Scriitorilor Români, 2019,  190 de pagini, texte, fotografii și prezentări proprii ale autorilor și bibliografia acestora, imaginându-vă dumneavoastră  reprezentarea imagistică, adică fotografia clipei.

I.                    Jules Cohn Botea: Istorie în piatră -/ coloane brâncovenești/ cei patru feciori.

II.                 Nicolae Eugen Atanasiu: Ieri lapoviță -/ magnolia bogată/ se leagănă-n vânt.

III.               Vali Iancu: Ultima țuică -/ bătrânul cercetează/ florile de prun.

IV.              Letiția Lucia Iubu: Deja cinci ani -/ cireșii în floare,/ tu nicăieri.

V.                 Corneia Atanasiu: Ei –amoniții -/ au parcurs încet-încet/ vârstele Terrei.

VI.              Utta Siegrid Konig: Cărări în apus -/ pe ape și în ceruri/ divină pace.

VII.            Magdalena Dale: Pe vechiul caiet -/ de nicăieri apare/ o libelulă.

VIII.         Constantin Stroe: Zbor de sănii-/ pe-același drum coboară/ copilăria mea.

IX.              Victoria Fătu Nalațiu: Ceruri deschise –/ Iisus venind din nou/ iarăși ne iartă.

X.                  Vasile Moldovan. Rugă de seară-/  soarele apune/ sus în vitralii.

XI.              Dan Doman: Soare strălucind-/ un vânt dinspre Moldova/ topind omăturile.

XII.            Adina Enchescu: Pe malul Otăsăului/ îmi plâng/ tinerețea pierdută.

XIII.          Dumitru Roșu: Macedonia -/ ruinele romane/ amintlnd de daci.

    Așteptăm volumele viitoare, antologii de foto-haiku, din această serie, dar și pe cele ale autorilor băcăuani, constănțeni, albumede frumuseți diafane, singulare.

*

O antologie internațională de haiku, dicționar de creatori, în trei limbi- română, franceză și engleză, ”Cele patru anotmpuri, Les quatre saisons, The four seasons”.
 Volumul este trudit de Nicole Poitier- Franța și Laura Văceanu- România, trducerile în engleză fiind de Eugenia Ene, Vasile Moldovan și Alexandra Flora Munteanu, coperta având patru picturi de  Nicoleta Gaiginski din Iași și cuprinde în  126 de pagini 33 de autori-autoare- texte și biografie și rezultatele unui concurs literar penru adulți și copii- al Societății de Haiku din Constanța în anul 2019, 362 texte de jurizat la adulți -184 autori 17 țări  și 113 la copii din 4 țări. Premiile și argumentele juraților la ele sunt cuprinse în carte (noutate pentru concursurile românești, japonezii realizând așa ceva de multă vreme, la unele concursuri). Un premiu, în memoria scriitoarei române Ana Ruse (1940-2018), a fost acordat doamnei Adina Enăchescu, pentru textul: ”Flori de cicoare -/ah, ochii tăi abaștri/ ca marea-n spume.”

   Vom comenta altfel 7 poeme:

a)      ”Șoaptele mării /închise într-o scoică-/ pescarii în larg”.

    Letiția Lucia Iubu, din Craiova, a surprins clipa de așteptare a femeii pentru care orice plecare în larg a soțului pescar este o învolburare de șoapte într-o scoică a dorului ei. Vastitatea naturii și permanența trudei pentru hrană poate fi găsită și într-o scoică-poem haiku.

    A nu uita a-mi pune cenușă-n cap, deoarece în cartea mea vorbind despe antologii literare, textul dumneaei despre antologia de haibun, ”Fiica stelelor”, antologie de Cornelia Atanasiu,  care trebuia a fi la sfârșitul cărții, ca o altfel de recenzie, a fost adus din greșeală la litera F și fără mențiunea- autor Letiția- Lucia Iubu. Îi mulțumesc pentru sesizare și înțelegerea grabei și necorectării, făcând publică mențiunea și adăugând: Deși a scos cuiul/ bătut greșit/ urma-i rămâne în scândura vremii. – un haiku liber, de forma iertării-6-4-11.

b)   ”În largul mării -/ rămasă fără pânze/ corabia din vis”.

Andana Călinescu, pictoriță-poetă  a creat un peisaj fără timp și loc, un peisaj sufletesc al depărtării, al iluziilor pierdute. Dacă anteriorul poem era unul concret, al speranțelor, acesta este al irealității, al  trăirii între vis și realitate, al dezamăgirilor.

c)  ”Ajun de Crăciun -/ tata-mi alege bradul/ azi doară în vis”.

Din Bacău, poeta Mihaela Băbușanu se destăinuie cu o mare dragoste, față de un timp trecut. Este un altfel de vis față de anteriorul, unul plin de duioșie, de retrăire a clipelor de liniște, pace, armonie sub steaua mântuitoare. Existența iubirii este peste timp, tatăl trăind-retrăind momentul fericirii copilei, mereu aproape de aceasta și de familia sa.

d)    ”Răsărit de lună / pe ramura de cireș/ doi guguștiuci”.

   Constănțeanca Mihaela Cojocaru are un suprem har, acela de-a surprinde frumuseța sub raze de lună eminesciene, timpul, creanga de cireș- locul fermecat și prezența  celui de-al treilea regn viu – ființele neseparate, perechea primodială, sinceritatea, emoția, căldura dragostei, a trăirii împrenă cu ființa iubită.  Nimic forțat, nimic nenatural doar atât – starea împreună a două ființe sub raze- sub răsărit de lună. În rest, liniștea naturii de oriunde există cireși,  plinul și golul de-oricând, dar plin și gol însuflețit de lumină crească.

e)  ”Primii ghiocei –/ crivățul și zăpada/ fără putere”.

5-7-5, triada silabică există, deci este un haiku clasic. Cine- ce? Unde? Când? Există răspunsuri la întrebări. Natură? Indiscutabil este un moment natural, concret, dramatic, dar totodată plin de finețe. Interpretare: Oricât ar dori crivățul urâciunii și zăpada răcelii, îndepărtării sufletești, frumusețea, puritatea, viața răzbate, iar cei plăpâzi, fie ei ghiocei, vrăbii, poeți, savanți inventatori, oameni politici visători, altruiști, vor răzbate. Totul este în ordinea naturală a vieții elementelor, fie ele plante, zăpadă, crivăț...

Poeta basarabeancă Anastasia Dumitru a realizat transcrierea unei clipe eterne.

f)    ”Păpădiile -/ căutând paradisul/ înălțimilor”.

Mara Paraschiv a văzut un peisaj și, instinctiv, și-a dat seama că toate ființele lumii tind spre lumina cerurilor, înălțimilor de dincolo de cer.

g) ”Briza primăverii-/ mișcarea valurilor îmi leagănă/ degetele de la picioare” ///

”Brise printaniere -/ le va et vient des vagues/ bercent mes orteils!.

Nicole Pottier- Franța surprinde mângâierea existenței într-un anume loc și moment, se bucură de această altfel de prezență și-l transcrie spontan, bucurându-ne. Haikuul este bucurie a existenței împreună cu natura, ca parte din ea.

   Am putea cita și comenta și alte poeme reprezentative ale celor din primul eșalon de autori ai cărții, celebrând cele patru știute anotimpuri (de fapt, în haiku sunt cinci, al cincilea fiind cel sacru, de sfârșit și de început de an): Cezar-Florin Ciobîcă, Șerban Codrin, Vasile Cojocaru, Olga Duțu, Victoria Fonari, Nicoleta Gaiginschi, Gabriela Gențiana Groza, Yusuke Miyake-Japonia (”Bulboana/ își înghite propria poziție/ și dispare”.), Vasile Moldovan, Victoria Fătu Nalațiu, Ecaterina Neagoe, Radu Patrichi (Vă rog comentați dumneavoastră/ temă pentru acasa cititorilor:” Ieșind din adăpost/ câinele se-oprește-/ prima ninsoare.”), Alexandru Pătrulescu, Ozar Pelin-Turcia, Virginia Popescu (Premiul I), Julia Ralia,  Paula Romanescu, Gina Stanciu (A doua temă pentru comentariul cititorilor mei: ”Prima zi din an-/ călcate în picioare/  boabele de vâsc”.), Constantin Stroe (A treia temă pentru comentariu: ”Ovidiu adoarme/ în recitalul mării-/ valuri la mal”.),  Maria Tirenescu, Daniela Varvara,  Laura Văceanu, Gabriela Vlad, LucianaVladimir, Gianina Aurelia Zegreanu. În ce privește juriul pentru concurenții adulți, acesta a cuprins pe Nicole Pottier, Maria Grigoriu, Vasile Moldovan și Alexandru Pătrulescu- autori de haiku, iar pentru concurenții mai mici, din profesorii-autori: Vasile Conioși Mestreanu, Camelia Suciu, Gianina Zegreanu,  Ramona Călin, sub președinția scriitoarei Daniela Varvara.

Vă așeptăm la concursurile anului 2020, inclusiv pe internet!

Tuturor haijinilor și îndrăgostiților de haiku:
LA MULȚI ANI!

    A scris Florin Grigoriu, haijin modest, dar, să se știe răspunsul la întrebarea ”Cine ești dumneata, să scrii despre mine?”, autorul volumului FILE DIN ISTORIA HAIKUULUI ROMÂNESC, 562 de pagini, 2017.  












Un comentariu: