miercuri, 20 octombrie 2021

Alexandru Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! (21/1O/2021)-(28/10/2021)

 


 

CAPODOPERA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Omul este o splendida, magnifica, preaiscusita opera a unui Artist desavârsit: Dumnezeu. La obârsie era neîntinata, neispitita, nestricacioasa, curata, dar prin pacat, prin aceasta nevoie pe care duhul întunericului a dat-o firii, prin aceasta spurcata, absurda si haina putere a ajuns sa fie întinata si bolnava, necurata si corupta, din pricina firii duale a omului, alcatuit din trup si suflet. Cu toate acestea, preaînteleptul, atotputernicul si atotbunul Artist nu i-a îngaduit vrajmasului nostru si al Sau sa distruga cu desavârsire superba si magnifica Sa creatie. El si-a alcatuit Siesi trup la fel ca al nostru, patimitor, si si-a luat suflet în pântecele Preacuratei Fecioare Maica. Prin întruparea Sa, prin învataturile, minunile, patimile, moartea si învierea Sa, prin minunata si preaînteleapta Sa iconomie, El a restaurat opera mâinilor Sale, în splendoarea si slava de mai înainte si chiar mai mult decât atât, daruindu-i din nou nestricaciune, frumusete dumnezeiasca si readucând-o la fericirea cea dintâi, a îndumnezeit firea omeneasca, asezând-o împreuna cu El pe tronul Dumnezeirii. Slava Tie, Artistule atotbun, preaîntelept si atotputernic!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 301

 

 

Împrieteniți copilul cu sfântul al cărui nume îl poartă

Maica Magdalena

 

 

În cuvântul său, Despre cum se cade să-și crească părinţii copiii, Sfântul Ioan Gură de Aur vorbeşte despre alegerea numelui de botez al copilului.

 

Sfântul cunoștea obiceiul de a se da copilului numele unei rude sau al unui erou din literatură, dar el sfătuieşte să i se dea mai curând numele unui sfânt mijlocitor, pentru ca acesta să-i fie exemplu de vieţuire. Dar, chiar şi atunci când dăm copilului numele unei rude, să ne îngrijim a-i face cunoscută viaţa sfântului sau a sfintei al cărui nume îl poartă. Ne putem ruga ca sfântul să-l binecuvânteze pe copil, îi putem aşeza icoana lui la căpătâi, ca mai târziu să-i putem explica amănunte din viaţa sfântului său ocrotitor.

 

În Biserica noastră există slujbe cu rugăciuni speciale pentru momentele semnificative din viaţa copilului. Ca, de exemplu, rugăciunea ce se face în a opta zi de la naştere când i se dă copilului un nume, rugăciunea la a patruzecea zi de la naştere când copilul este închinat Domnului în biserică, apoi când merge la şcoală pentru prima dată ş.a.m.d. Să nu neglijăm aceste comori de nepreţuit.

 

(Maica Magdalena, Sfaturi pentru o educație ortodoxă a copiilor de azi, Editura Deisis, Sibiu, 2006, p.23)

 

 

CANTECUL FAPTURII

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Pe Adam Îngerii l-au învatat sa cânte. Toata creatura cânta. Cânta soarele si luna, cânta stelele si lumina. Întreg spatiul rasuna de o armonie sfânta, pe care urechea noastra nu o poate cuprinde. De o miraculoasa simfonie este plin tot universul. Pentru ca în univers nu domneste haosul, ci ordinea si disciplina. Toate, cerul si pamântul, când asculta de legile date de Creatorul lor, formeaza în spatiu o desavârsita simfonie. Desi s-ar parea ca dincolo de atmosfera Pamântului domneste întunericul si tacerea, nu este asa. Aceasta este numai aparent, pentru ca organele pe care le avem noi, urechea si ochiul, au o putere de percepere limitata. În afara de ceea ce auzim sau vedem noi, exista o infinita bogatie de sunete si culori, care vibreaza mereu si cânta. Tacerea si întunericul absolut domnesc numai în iad, care este numit de Hristos întotdeauna „întunericul cel din afara, unde este plânsul si scrâsnirea dintilor” (Matei 25, 30). Acolo niciodata nu se aud cântece armonioase si frumoase. Acolo sunt sunete haotice care chinuiesc si înspaimânta permanent. Nici lumina nu este acolo o lumina care mângâie si încalzeste, ci este o lumina moarta, neîntâlnita în spatiul creat de Dumnezeu, unde si lumina si sunetul sunt create ca sa provoace fericirea si o liniste desavârsita tuturor credinciosilor.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Colo’n sus in vremea aceea, Ed. Manastirii Rohia, Rohia, 2010, p. 7-8

 

 

CANTECUL FAPTURII

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

Pe Adam Îngerii l-au învatat sa cânte. Toata creatura cânta. Cânta soarele si luna, cânta stelele si lumina. Întreg spatiul rasuna de o armonie sfânta, pe care urechea noastra nu o poate cuprinde. De o miraculoasa simfonie este plin tot universul. Pentru ca în univers nu domneste haosul, ci ordinea si disciplina. Toate, cerul si pamântul, când asculta de legile date de Creatorul lor, formeaza în spatiu o desavârsita simfonie. Desi s-ar parea ca dincolo de atmosfera Pamântului domneste întunericul si tacerea, nu este asa. Aceasta este numai aparent, pentru ca organele pe care le avem noi, urechea si ochiul, au o putere de percepere limitata. În afara de ceea ce auzim sau vedem noi, exista o infinita bogatie de sunete si culori, care vibreaza mereu si cânta. Tacerea si întunericul absolut domnesc numai în iad, care este numit de Hristos întotdeauna „întunericul cel din afara, unde este plânsul si scrâsnirea dintilor” (Matei 25, 30). Acolo niciodata nu se aud cântece armonioase si frumoase. Acolo sunt sunete haotice care chinuiesc si înspaimânta permanent. Nici lumina nu este acolo o lumina care mângâie si încalzeste, ci este o lumina moarta, neîntâlnita în spatiul creat de Dumnezeu, unde si lumina si sunetul sunt create ca sa provoace fericirea si o liniste desavârsita tuturor credinciosilor.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Colo’n sus in vremea aceea, Ed. Manastirii Rohia, Rohia, 2010, p. 7-8

 

 

SIMTUL AUZULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Auzul este un simt formator, modelator si înaltator; prin mijlocirea acestuia se plasmuieste inima omului, prin el se arata a fi fiinta rationala si prin el se ridica la pozitia superioara care i se cuvine; cu ajutorul lui distinge toate felurile de sunete produse de vibratiile aerului; distinge glasuri, tunete, sunete s.a.m.d., îsi rânduieste timbrul si ritmul propriei sale voci si îsi compune piesele muzicale; cu ajutorul acestuia a inventat muzica si instrumentele muzicale si a descoperit melodia si armonia prin intermediul carora sunt miscate sufletul si inima si sunt înflacarate spiritele. Cu ajutorul cuvântului launtric, auzul transmite sufletului glasul naturii însufletite, pe care ochiul îl percepe mut; prin auz omul s-a ridicat la înaltimea contemplatiei; parasind pamântul, s-a înaltat prin intermediul acestui simt la ceruri ca sa auda cân tul îngeresc si cântarea dumnezeiasca ce îl înduhovnicesc; auzul i-a pus în miscare limba spre cântarea Ziditorului sau si îl face sa-si afle ritmul [potrivit] cântului sau spre a cânta frumusetea creatiei; prin auz omul se bucura de toata desfatarea trupeasca si este înaltat în sfera spiritelor.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 93-94

 

 

PUTEREA CARE HRANESTE TOATE

Sfantul Efrem Sirul

 

 

Învata si de la foc cum hraneste aerul toate:

când focul e închis într-un loc lipsit de aer,

flacara lui începe sa pâlpâie, rasuflarea ei slabeste.

Cine a vazut vreodata o mama alaptând toate

din toata fiinta ei? De sânii ei atârna lumea toata,

ea însasi atârnând de Cel ce Singur este puterea care hraneste toate.

Binecuvântat Cel care în Raiul Sau va da bucurie întristarii noastre!

 

Sfantul Efrem Sirul, Imnele Raiului, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2010, p. 83




ATINGEREA ADEVARULUI

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

              Atingerea adevarului cere mult mai mult efort decât e nevoie pentru a dobândi o cultura practica si stiintifica. Nici lectura unui mare numar de carti, nici familiaritatea cu istoria crestinismului, nici studiul diferitelor sisteme teologice nu ne pot duce la tinta noastra, daca nu ne vom alipi în mod continuu si pâna la capat de poruncile lui Hristos.

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 128

 

 

HRANA SI RUGACIUNEA

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

          Atunci când mâncam trebuie sa ne si rugam. Toate mâncarurile au înlauntrul lor puterea ziditoare a lui Dumnezeu. Astfel, cu rugaciunea, apropiem materia hranitoare si asta ne ajuta.

 

Mâncarea da energie trupului, avem nevoie de ea pentru a putea sa lucram si pentru a avea putere de rugaciune. Pentru cei ce se roaga, puterea mâncarii se preface în putere duhovniceasca. Cei ce se roaga putin sufera de faptul ca puterea si energia mâncarii se transforma cel mai mult în patimi si lacomie. În situatii din acestea e nevoie de post.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 307

 

 

VINOVATIA IN PROCENTE

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

         Când ne rugam mult, atunci întelegem diferenta dintre dobândirea cunostintelor din carti si dobândirea cunostintelor din experienta personala. Daca într-o anume fapta noi suntem vinovati 5%, iar altii sunt vinovati 95%, daca noi ne îndreptam vina noastra de 5%, atunci nu mai simtim vinovatia celorlalti.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 262-263.



DIMINEATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Fiinta launtrica a omului, libera de zadarniciile acestei lumi, de bezna în care o tine firea cea trupeasca, nelegata în vreun fel de ispitele celui rau, pare a se bucura de o libertate mai mare dimineata, îndata dupa trezirea din somn; atunci ea arata precum pestele care se arunca uneori vesel deasupra luciului apei. În restul timpului ea pare sa stea într-o umbra aproape compacta, ca legata la ochi, ceea ce o împiedica sa vada adevarata ordine a lucrurilor duhovnicesti si a celor ce sunt percepute prin simturi. Prindeti orele de dimineata, bucurati-va de ele, acestea arata a fi ca ale unei vieti noi, care s-a primenit în timpul somnului. Ele preînchipuie într-un fel acea stare când vom fi cu totii înnoiti, în dimineata de obste a neînseratei zile a Învierii, când ne vom dezlega de trupul cel muritor.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 16



VESTIREA PRIMAVERII

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca primavara ierburile rasar din pamânt si îsi desfac frunzele, florile si roadele; si pomii, de asemenea, încep sa înverzeasca, sa înfloreasca si sa rodeasca, desi în timpul iernii în ei nu se întrezarea viata, pareau a fi neroditori si aproape ca nu se osebea un pom de altul. Primavara este închipuirea Învierii mortilor.

 

1) Crede ca asa se vor ridica si vor iesi din morminte trupurile noastre cele moarte în care am fost tainuiti, întocmai precum vedem acum ca rasar ierburile din pamântul în care au stat ascunse iarna.

 

2) Asa precum în timpul iernii nu putem cunoaste care sunt florile si roadele ce se afla într-o anume iarba sau într-un anume pom, asemenea nu putem sti de pe acum ce se ascunde înlauntrul fiecarui om, în inima si în sufletul aceluia – binele sau raul, cucernicia ori necinstea – si adesea luam binele drept rau si socotim raul ca fiind un bine; însa la Înviere toate limpede ni se vor adeveri.

 

3) Asa precum în timpul primaverii frunzele si florile ierbii si ale copacilor, iesind dinlauntrul lor, se arata la lumina si, îmbracându-se parca în acel frunzis si cu florile acelea, iarba si pomii le înfatiseaza astfel privitorilor un chip minunat si o priveliste preafrumoasa, asemenea si la Înviere se va arata în trupul Sfintilor acea frumusete care sta tainuita acum în sufletele lor si trupurile lor cele întoarse la viata se vor îmbraca în acea stralucire ca într-un vesmânt preaminunat. Dupa cuvintele Apostolului, ele vor fi asemenea cu preaslavitul trup al Mântuitorului nostru, „Care va schimba trupul nostru de smerenie spre a-l face dupa chipul trupului Sau de slava” (Filipeni 3, 21). Sfântul Ioan Gura de Aur ne spune, mirându- se parca: „Acel trup se face asemenea cu al Celui Care sta de-a dreapta Tatalui, al Celui Caruia I se închina Îngerii, al Celui înaintea Caruia stau Puterile cele netrupesti, al Celui Care este mai presus de orice Începatorie, Stapânire si Putere” (Omilia 13 la Filipeni). 4) Asa cum primavara iarba si pomii care s-au uscat arata întocmai ca în timpul iernii, adica sunt neplacuti si urâti la vedere si pentru nimic altceva nu sunt de folos decât pentru a fi pusi pe foc, întocmai si trupurile oamenilor pacatosi vor fi despuiate si hidoase, dupa cum sunt si în vremea de acum, sau poate ca se va arata în ele o si mai mare urâciune, caci pacatul si întunericul ce sunt ascunse acum în inimile si în sufletele lor se vor vadi atunci dintru înfatisarea lor, fiind spre marturie ca acestia nu si-au petrecut viata pe pamânt întru Hristos, ci în pofte si în desfrânari.

 

5) Iar din acestea învatam ca orice om are înlauntrul sau frumusete sau urâciune, cuviosie ori necinste; or, ceea ce nu au înlauntrul lor, aceea cu adevarat le lipseste. Credinta, dragostea, rabdarea, smerenia si toate celelalte trebuie sa fie înlauntru, iar daca acestea nu se afla acolo, în inima, atunci ele nu sunt altceva decât o fatarnicie ce se arata pe dinafara ca si cum ar fi ceva, însa de fapt nimic nu este.

 

6) Nu se cuvine a osândi si a judeca pe nimeni, dupa cum si a lauda pe cineva nu are nici un rost, caci adesea nebuneste îl numim rau pe cel care de fapt e bun înlauntrul sau si zicem ca este blând cel care-i plin de rautate pe dinauntru si în acest fel devenim judecatori nedrepti. De la acestea ne opreste Apostolul când zice: „Nu judecati ceva înainte de vreme, pâna ce nu va veni Domnul, Care va lumina cele ascunse ale întunericului si va vadi sfaturile inimilor. Si atunci fiecare-si va avea de la Dumnezeu lauda” (1 Corinteni 4, 5).

 

7) Sa cautam prin credinta binele si împodobirea sufletului si sa I le cerem pe acestea lui Hristos, întrucât El este singurul Care poate sa ne curete sufletul de întinaciuni si sa ni-l împodobeasca; si nu cumva sa alergam dupa stralucirea lumii, caci frumusetea sufletului este vesnica, întocmai ca si duhul însusi, pe când cea trupeasca nu-i decât vremelnica.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 211



RUGACIUNEA SILITA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Rugaciunea silita naste fatarnicie, îl face pe om incapabil de orice reflectie, apatic fata de toate, chiar si fata de îndeplinirea obligatiilor sale. Aceasta ar trebui sa-i faca pe toti cei ce se roaga asa sa-si îndrepte modul de a se ruga. Trebuie sa ne rugam cu drag, cu vigoare, din inima. Nu din cauza supararilor si necazurilor si nici din obligatie, „caci Dumnezeu iubeste pe cel care da cu voie buna” (2 Corinteni 9, 7).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 52-53

 

 

DUREREA SUFLETULUI

Arhimandritul Sofronie Saharov

 

 

Oamenii loviti de o boala incurabila, de cancer, de exemplu, îsi duc viata într-un chin atroce; dar cei ce simt în ei prezenta pacatului care îi separa de Dumnezeu sunt chinuiti de o durere înca si mai mare. Ei se socotesc „mai rai decât toti oamenii”. Si atunci o noua energie se iveste înauntrul lor, nascând rugaciunea de pocainta care se poate ridica la o asemenea intensitate, încât mintea se opreste si cuvintele înceteaza. Ramâne numai un singur strigat: „Mântuieste-ma! Doamne, Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine, pacatosul!”

 

Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea - experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 168

 

 

APA CARE IMPROSPATEAZA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Cuvintele de mântuire, scrierile Sfintilor Parinti, rugaciunile si mai cu seama cuvintele Cuvântului Ipostatic Însusi sunt cu adevarat apa vie. Apa este curgatoare, cuvântul curge si el ca apa. Apa împrospateaza si da viata trupului; cuvintele de mântuire dau viata, umplu sufletul de pace si bucurie sau de umilinta si zdrobire a inimii, pentru pacate.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 14








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu