CE
NU ȘTIAȚI DESPRE CAMIL PETRESCU!!!
Camil Petrescu s-a născut la 9/22
aprilie1894 si fost un romancier, dramaturg, doctor în filozofie, nuvelist și
poet.
El pune capăt romanului tradițional și
rămâne în literatura română, în special, ca inițiator al romanului modern.
A rămas orfan încă de la naștere.
„Copilăria mi-a fost umbrită de dispariția
părinților. Tatăl meu a dispărut înainte de a mă naște eu, iar mama s-a dus
curând după el. M-am văzut copilul fără rude, fără familie, crescând de capul
meu.”
A fost încredințat unei doici care s-a
ocupat de educația lui.
A studiat la Colegiul „Sfântul Sava” și la
Liceul „Gheorghe Lazăr” din București, având rezultate bune la învățătură.
Între anii 1916-1918 a fost înrolat ca
ofițer în Primul Război Mondial, iar experiența trăită atunci se regăsește în
romanul „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”. Erou rănit în
luptele de la cota 789 din 26 iulie 1917, Camil Petrescu a fost luat prizonier
si internat în lagărele Sapronyek (Ungaria) si Plan (Boemia), de unde s-a
întors la 10 aprilie 1918. în toată această perioadă, atât oficialitătile, cât
si prietenii l-au considerat mort.
În timpul războiului, a explodat o bombă
lângă el și a surzit. A purtat un aparat auditiv. „Surzenia m-a epuizat, m-a
intoxicat, m-a neurastenizat. Trebuie să fac eforturi ucigătoare pentru lucruri
pe care cei normali le fac firesc. Sunt exclus de la toate posibilitățile
vieții. Ca să merg pe stradă trebuie să cheltuiesc un capital de energie și de
atenție cu care alții pot ceti un volum. Aici, unde totul se aranjează în
șoaptă, eu rămân vecinic absent”, spunea scriitorul.
Operele lui semnificative sunt „Ultima
noapte de dragoste, întâia noapte de război”, „Patul lui Procust”, „Un om între
oameni”, „Jocul ielelor”.
În 1939 a fost numit directorul Teatrului
Național din București, unde a rezistat doar 10 luni.
În 1947 a fost ales membru al Academiei
Române.
S-a îmbolnăvit de inimă. A avut două
infarcte, iar ultimul i-a fost fatal. A decedat, iar romanul „Un om între oameni”,
închinat lui Nicolae Bălcescu, a rămas neterminat.
Fiul cel mare al acestuia, Camil Aurelian
Petrescu, povestește într-un interviu că tatăl lui a fost un bărbat șarmant cu
tinerele doamne din jurul lui, dar un tată sever cu copiii lui. A adorat șahul
și matematica. A fost pasionat de fotbal.
După vârsta de 33 de ani, Camil Petrescu
era obsedat de ideea sinuciderii, la fel ca Cioran, dar din cu totul alte
motive. Aflat la limita sărăciei şi cu handicapul surzeniei, perspectivele de
reală afirmare păreau minime. La 1 octombrie 1931 (cu un an în urmă publicase
“Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”), Camil notează sec: „Azi
literalmente nu am ce mînca”, iar cinci zile mai târziu: „Am împrumutat bani de
masă de la un amic. Proprietarul îmi trimite o notă obraznică” – consemnează
scriitoarea Ioana Pârvulescu... citeste mai departe aici
https://adinasperanta5.blogspot.com/2020/05/ce-nu-stiai-despre-camil-petrescu.html
IN MEMORIAM CAMIL PETRESCU (9 aprilie/22
aprilie 1894, București – 13 mai 1957, la 11, 20 noaptea, după un al doilea
infarct, București). Camil Petrescu, tip de self made man, scund de statură (1,
61 m.), superinteligent, irascibil, tenace și muncitor (”trudnic într-ale
scrisului”), a avut o viață tumultuoasă, pe alocuri dramatică: orfan de ambii
părinți (”M-am văzut copilul fără rude, fără familie, crescând de capul meu”),
bursier și intern la Sf. Sava, apoi la Gh. Lazăr (1906 – 1913), debutat cu o
strofă, la poșta redacției, de marele Macedonski (1912), absolvent al Școlii de
Ofițeri (1916), care îi crea, la momentul absolvirii, un viitor social stabil,
participant în prima linie la primul război mondial (de neuitat, în ”Ultima
noapte...”, scena autobiografică în care Ștefan Gheorghidiu, în picioare ca
Napoleon, ațintit de gloanțele inamice, își încurajează în acest fel semeț și
absurd trupa culcată la pământ să se ridice și să atace), rănit în luptele
acerbe din 26 – 30 iulie 1917 și, consecutiv, invalid de război (surd, practic:
”Surzenia m-a epuizat, m-a intoxicat, m-a neurastenizat”, după o operație
ghinionistă la Viena), prizonier la nemți și declarat mort (șters din evidențe)
de conaționali, închis într-un lagăr unguresc (opt luni și jumătate), după
conflagrație profesor la ”Lazăr” în București și în Timișoara, candidat eșuat
la o deputăție, scenarist de film, regizor de teatru, cronicar teatral și
sportiv, ziarist neobosit, director al Teatrului Național (februarie –
decembrie 1939), al RFR (1934 – 1947), șahist de temut, matematician, capșist,
zburătorist, antiburghez ca poetul ”Nopților”, descris în culori negre,
antipatizat, ba chiar urât de o sumedenie de bărbați (de la O.Șuluțiu și Eugen
Ionescu la N.Carandino), cu lipici în schimb la femei, de la cele mai frumoase
și disponibile actrițe ale timpului (Leny Caler), care-i intră în pat în 1922,
la cele două iubiri importante, Cecilia Constantinescu, dispărută la 29 de ani
de tuberculoză în noiembrie 1939, și Maria Bota (începând cu 1943), la
prozatoarea Cella Serghi, care se desparte inutil de soț în speranța deșartă că
va fi luată de Camil, tată la 53 și 56 de ani cu doi băieți făcuți cu o actriță
cu 33 de ani mai tânără, de care divorțează după șase ani de mariaj nevrotic
etc., licențiat la P.P. Negulescu în filosofie (1919) și autor al unui studiu
despre fenomenologia lui Husserl foarte a la page (1938), diarist (”Note
zilnice”, postum, 1975), polemist (”Eugen Lovinescu sub zodia seninătății
imperturbabile”, 1932, foileton în ”România literară” condusă de Liviu
Rebreanu, în 1933 și în volumul ”Caietele Cetății literare”), nuvelist
(mediocru), traducător, între alții al lui Molière, dramaturg prolific și
notabil în drame de idei, teatrolog sincronizat cu preocupări înnoitoare ale
vremii (”Modalitatea estetică a teatrului”, 1937), poet (semnificativ pentru
autenticitate în volumul din 1923) și mai ales romancier (superior fără
îndoială lui Mircea Eliade, prozator înrudit, acesta ridicat în slăvi după
1989), în ”Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” (1930) și în mai
sofisticatul ”Patul lui Procust” (1933), - CP rămâne una dintre figurile
centrale ale modernismului.
Petruta Sosa
"Se "reîntoarce "la viață
si din prizonierat la vărsta lui IISUS,de aproximativ ziua lui de nastere (10
aprilie.)9/22 04.1894,are tendințè sinuecidale,este surd și toți îl cred mort.
Are PUTEREA de-a devenii unul dintre cei
mai profunzi și sensibili scriitori romancieri romăni moderni,director de
teatru,nuvelist dramaturg,familist,OM."
CAMIL
PETRESCU: VERSURI PENTRU ZIUA DE ATAC
Fii
gata, prietene soldat, fii gata,
Curăță-ți
cu grijă arma și lopata
Și
pune-ți cruciulița la gât, -
Mâine
va fi un atac mare,
Și-atât.
De
undeva, de departe, ne vor trimite ordine:
Cu
ranița și arma în spinare
Pe
drumurile ude de noapte și-ntuneric
Ne
vor purta întreaga noapte
În
șoapte.
Târziu
ne vor opri în fața porții
În
fața porții nevăzute-a morții.
La
trei din noapte îi vom scula din somn
Pe
cei ce se lăsară istoviți în noroi,
Vom
aștepta din nou
Noi
ordine,
Vom
aștepta chinuitor
Și-apoi,
pătrunși de ploaie până la vertebre,
Murdari,
încătușați greoi,
În
zorii albicioși și umezi de septembre
Când
palele de ceață se rup peste tufișuri
În
șiruri rare vom urca,
Cu
pași definitivi
Colina,
după care stăm,
Și
dincolo, deodată –
De
nepătruns, pătrunzător și gol
Va
sta-naintea noastră câmpul de bătaie.
Unic,
imens și nou
Va
sta-naintea noastră câmpul de bătaie.(...)
CAMIL PETRESCU: MARIA BOTTA (BOTA, de
fapt, n.n.)
Timp de şase ani, Mimi Botta a fost una
dintre cele mai frumoase actriţe ale Teatrului Naţional. Admirabil
proporţionată, cu un cap realizat parcă în pastel, extrem de elegantă şi mai
ales frumos coafată, a fost obligată să facă figuraţie în toate piesele de mare
lux şi să joace toate cochetele antipatice, care aveau de spus două-trei
replici neroade. Dar, într-o zi, această Mimi Botta a devenit ea însăşi cea
adevărată, s-a rezolvat în hiperemotiva Maria Botta. Dintr-o frumuseţe
elegantă, aşa cum sunt o duzină în teatrul bucureştean, a devenit una dintre
cele mai patetice şi mai tulburătoare frumuseţi scenice din câte am cunoscut
vreodată în teatrul românesc. Obrajii, în nuditatea lor fără fard, au căpătat o
paloare, o stranie oboseală, de parcă ar purta toată durerea neexprimată a
lumii, gura dur arcuită spune, prin simpla ei tăcere, mai mult decât zece
tirade la un loc, iar frumoşii ochi verzi cu reflexe albăstrii parcă poartă
oboseala unor halucinaţii şi, în acelaşi timp, arderea unor năzuinţe
irealizabile. După Doamna Bovary, după Ultima noapte, această tânără actriţă a
devenit expresia suferinţei torturate de un destin neînduplecat. Din clipa în
care intră în scenă, sala întunecată, din care numai privirile lucesc, tresare
şi aşteaptă, căci această actriţă este spontaneitatea însăşi. Un avizat critic
de teatru făcea odată − surprins − observaţia că Maria Botta e dintre puţinii
actori care, în scenă, îţi dau impresia că nu ştii ce urmează, că îşi trăieşte
rolul cu toate spaimele şi neprevăzutul lui, ca şi când în fiecare seară şi-ar
descoperi porunca soartei întâia dată. Suferinţa însăşi în scenă nu are valoare
de artă, dar suferinţa Mariei Botta e numai transfigurare prin lumina unică a
privirii albăstrii, prin nobleţea palidă a obrajilor şi prin glasul care trece
de la şoapta arzătoare la ţipătul unei viori, căci vocea Mariei Botta se alege
din tortura până la deznădejde a întregului trup, cu obsesiile, păcatele şi
frumuseţile lui.
Hiperemotivă într-un grad aproape de
necrezut, interpreta atâtor victime fascinante suportă însă legea propriului ei
temperament. Neliniştea ei aproape bolnăvicioasă (şi neliniştea îşi are
insuficienţele ei, ca să zicem aşa) este a tuturor aparatelor hipersensibile,
care sunt prea uşor tulburate de mediul înconjurător, şi cele mai ades anulate
în funcţia lor delicată.
Asemenea aparate, care tremură ca fiinţele
vii, sunt deranjate în exerciţiul lor de jocul temperaturii, de presiunea
atmosferică, de interferenţele curenţilor electrici etc. Tot aşa, o ambianţă
înţelegătoare e o condiţie liminară pentru această copleşitoare artistă şi
orice acroc, orice nepotrivire, orice incident exterior, în desfăşurarea
spectacolului, îi desfigurează tot jocul − punând probleme grele direcţiei de
scenă − aşa cum o pietricică rătăcită într-un pantof gingaş face să şchioapete
silueta cea mai unduioasă.
În asemenea împrejurări, cea mai mare
artistă pe care a avut-o lumea − Duse − obişnuia să suspende spectacolul, să
anuleze cicluri întregi de spectacole. E aici, cum am spus, legea
hiperemotivităţii.
În schimb, cei care au norocul să asiste
la clipa fericită când un asemenea interpret simte simpatia intensă care
solicită şi i se dăruieşte din sală şi de pe scenă, deopotrivă, atunci el se
dizolvă ca un ins de toată ziua şi renaşte ca o flacără, întorcând copleşitor
consonanţa spectatorilor.
Din fericire pentru ea şi pentru Teatrul
Românesc, Maria Botta îşi are încă de pe acum prietenii, poate puţini dar
fanatici, ai jocului ei de floare mistuită şi de obsesie şi vitregia vremii şi
o galerie întreagă de victime ilustre ale iubirii, eroine palide şi
predestinate o aşteaptă în viitor, de la Julieta tragică din Verona, la „Dama
Cameliilor şi a păcatului“.
(”Revista Fundaţiilor Regale”, anul XIII,
nr. 11, noiembrie 1946)
IOANA PÂRVULESCU: ”Cheia” de explicare
erotică a celor două romane interbelice, ”Ultima noapte de dragoste, întâia
noapte de război” (1930), și ”Patul lui Procust” (1933)se află la supersexuala
Leny Caler (1904 – 1992), căreia Camil i-s scris un vraf întreg de scrisori,
distruse în bombardamentul american din 4 aprilie 1944. Iată portretul lui
Camil în ”Memoriile” actriței refugiate la Berlin la sfârșitul anilor 50:
"Mare mi-a fost uimirea cînd am vãzut în faţa mea un tinerel, mic de
staturã, dar bine legat, proporţionat, cu pãr blond-şaten, uşor ondulat, cu o
frunte înaltã, puţin bombatã, cu sprâncene bine marcate, de sub care mã priveau
doi ochi de un albastru neverosimil, ca de mãrgea, nu prea mari, dar vii,
inteligenţi. Mã privea zîmbind copilãreşte, dulce. Ne-am plãcut şi ne-am simţit
bine împreunã din primul moment”.
MONICA IORDACHE APOSTOL: Drumul lui Camil
Petrescu prin Bucureşti îl poţi urma în romanele lui, în notele zilnice sau în
povestirile celor care l-au cunoscut. La Şosea se revolta văzând în bătăile cu
flori frivolitatea, inconştienţa şi cinismul burgheziei, la vechiul Teatru
Naţional învăţa actriţele vremii să joace natural, în locuinţa din Câmpineanu
şi-o imagina pe doamna T., iar în Brezoianu 51 devenea familist. Pe tot acest
traseu, Camil Petrescu a fost prada frumoaselor vremii, a vanitoaselor care s-au
împăunat cu dragostea lui. Dintre toate, a iubit două: pe Cecilia
Constantinescu şi pe Maria Botta (...) Păienjenişul străduţelor din vecinătatea
Cişmigiului e sufocant. Majoritatea clădirilor, vechi şi frumoase, sunt în curs
de renovare. Îţi oferă doar ferestre bătute în scânduri şi uşi acoperite cu
tablă. Le aşteaptă inevitabil termopanul şi geamul reflectorizant. Maşinile
claxonează nebune şi virează periculos. Strada Brezoianu se unduieşte însă pe
lângă Cişmigiu, ca pe vremea când se amestecau pe ea pasul pietonilor, tropotul
cailor şi claxonul câtorva automobile, aflate pe atunci în minoritate. La
numărul 51 există încă bloc-house-ul în care a locuit Camil Petrescu, a doua
lui locuinţă de familist. Un bloc anonim, bineînţeles, căci nici o plăcuţă memorială
nu-i confirmă identitatea. În 1950, aici i s-a născut al doilea copil, Octavian
Eugeniu. Camil Petrescu avea atunci 56 de ani, un băiat de 3 ani, Camil
Aurelian, şi o căsnicie, de vârsta fiului cel mare, cu actriţa Eugenia Marian,
”Ghighi” (deşi celibatar convins, se căsătorise în 1947 cu "Ghighi",
pentru că rămăsese însărcinată)..
FLORICA ICHIM: În 1922, Camil Petrescu
predă la cursul de artă dramatică al lui Al. Mihalescu. Acolo o vede pe Leny
Caler. Aici încep comicăriile, pentru că Leny Caler a scris şi ea o carte de
amintiri. Este o încurcătură de date, întrucât ea pretinde că în perioada
scrierii ”Ultimei nopţi” ar fi fost în relaţii cu Camil, dar ea a fost în 1922,
nu în '30. Există un microjurnal, de două-trei pagini, în care Camil îşi manifestă
tot felul de suferinţe: că o vede în trăsură cu Scarlat Froda, viitorul soţ ,
că una că alta. În ”Prinţesa bolnavă”, care este o nuvelă scrisă în 1924 şi
neterminată, înţelegem ceva din ce se întâmplase, iar în ”Ultima noapte”, Leny
se relevă într-un mod care nu o avantajează. Sigur că toate personajele sunt
făcute din mai mulţi, dar Leny are o bună cantitate de trăsături transmisă
Elei. Toate doamnele interbelice, adică de la '33 încolo şi până în zilele
noastre s-au visat doamna T., numai că doamna T. este precis o fantezie totală
a lui Camil, pentru că nici una dintre femeile cunoscute de Camil, din tot ce
am citit eu ca notaţii ale lui, nu ar merge spre acest personaj.
ANNIE BENTOIU: TIMPUL CE NI S-A DAT: Când
l-am văzut eu pentru prima oară, Camil Petrescu locuia cu Ghighi şi copiii
într-un apartament de bloc pe Strada Brezoianu. Erau patru camere destul de
mici, care dădeau pe un hol: luxul nu-l reprezenta apartamentul în sine, ci
faptul de a nu fi ”la comun”: Mişcările lui rapide îţi sugerau uneori o pisică,
o veveriţă, o pasăre mică. Fără îndoială ar fi fost foarte vexat de aceste
termene de comparaţie, ştiindu-se - şi fiind cu adevărat - un om cu mare succes
la femei, care, cu o statură mai înaltă, ar fi fost chiar un bărbat frumos
(...) În acele prime dăţi am avut impresia că faţă de noi încerca uneori să se
scuze, să explice colaborarea lui cu noul regim. Nu era nimic de explicat.
Pentru cineva care-şi petrecuse toată existenţa singur, independent,
ocupându-se numai cu scrisul şi trăind din câştiguri cu totul neregulate,
apariţia târzie a unui copil şi a unei vieţi de familie organizate ridicase
probleme practice şi financiare pe care nu le-ar fi putut rezolva în nici un
alt fel.
Sursa: RADU GABRIELA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu