„Licență
de furt”
Col.
(r) Marin Neacsu
16
Iunie 2024
13 iunie 2024. O dată istorică ce va intra în
constelația găurilor negre ale drepturilor omului în România. Pe lângă circul electoral, mahalagismul
politic, supărările lui Babașa,
începerea Campionatului European de fotbal care va consemna o nouă înfrângere a
echipei României, viața merge înainte, iar guvernul guvernează. In ziua de 13,
guvernul a aprobat „Ordonanță de Urgență a Guvernului României” privind unele
măsuri pentru soluţionarea proceselor privind salarizarea personalului plătit
din fonduri publice, precum şi a proceselor privind prestaţii de asigurări
sociale.”
În informația de presă oferită, Guvernul Ciolacu ne
anunță că prin această ordonanță, se asigură o practică judiciară uniformă și
unitară care să elimine diferențierile în materia stabilirii și plății
drepturilor salariale ale personalului plătit din fonduri publice, inclusiv
cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea
actelor administrative emise pentru acest personal.
„De asemenea, se asigură o practică unitară
referitoare la stabilirea și plata drepturilor la pensie, inclusiv cele
rezultate din actualizarea, recalcularea, revizuirea drepturilor la pensie
sau/și cele privind alte prestații de asigurări sociale pentru aceste categorii
de persoane. Deci din nou guvernul bagă mâna până la claviculă în drepturile de
pensie ale muritorilor de rând și de peste rând”.
Este dacă vreți o nouă măsură prin care cei care își
revendică anumite drepturi bănești în instanță împotriva unui stat dedulcit la
furturi mai abitir ca Ali Baba, sunt puși la punct prin decizii politice
pierzându-și dreptul la apărare în instanță,
drept de altfel universal. Celebrul hoț de basm cu ai săi 40 de ortaci
este copil de țâță pe lângă acest stat ”de drept” penal care cum simte că îi
fuge pământul de sub picioare, cum mai scoate o ordonanță prin care să își
„legalizeze” dreptul de a fura. Americanii au scos filmul „Licence to kill”
(licență pentru a ucide), dar Guvernele României au produs un neverending serial numit „Licence to steal”
(licență pentru furt) care în traducere autohtonă se scrie „ordonanțe de urgență”, care de fapt sunt acte legislative pe care
guvernul le emite ori de câte ori are nevoie să se „remonteze”. Toate măgăriile
din ultimii 35 de ani au fost date prin O.U.G. care au marele avantaj că se
aplică imediat, creează efect juridic și până la „intrarea în legalitate” prin
votul Parlamentului pot să treacă și 100 de ani, legea nu prevede un termen
limită, de adoptare ca lege prin vot, pentru că legea e făcută de aceiași
hoți.
Așa cum ne-a obișnuit, Guvernul a avut inclusă această
ordonanță în data de 12 iunie 2024, „la
derută”, în acte supuse analizei nu aprobării,
pentru data de 13, dar pe 13 a
ieșit gata aprobată. Nu e prima oară când ordonanțe sensibile sunt-
pasămite- analizate dar de fapt sunt
aprobate pe repede înainte. De altfel pe pagina Guvernului ordonanța nu este
publicată.
De ce e acestă nouă măgărie importantă? Eu aș spune că
nu e importantă, aș spune că este extrem de importantă pentru că ”pune la
punct” un domeniu care ține de dreptul de proprietate al cetățenilor. Dacă până acuma instanțele
dădeau decizii în ceea ce privește unele drepturi financiare cu care
instituțiile statului le erau datoare,
în funcție de cum judeca completul,
existând șanse să pierzi sau să câștigi în funcție de „bunăvoința”,
conștiința, starea de spirit, competența completului și numai în cazul în care
pe aceleași spețe (drepturi) existau decizii care se băteau cap în cap de la o instanță la alta intervenea I.C.C.J.
cu o decizie de uniformizare, de acuma,
la orice caz de solicitare de drepturi financiare, prima instanță este
obligată să trimită cazul către I.C.C.J.
care va da o decizie care va fi apoi obligatorie pentru toate cazurile
similare.
De ce a decis guvernul să facă aceste modificări în
procesul juridic, modificând chiar norme procedurale și ce efecte vor avea?
Este posibil ca în unele cazuri această O.U.G. să fie benefică, dacă ne gândim
că se vor aplica aceleași decizii pentru cazuri similare. Pe de altă parte,
există cazuri individualizate care nu pot primi decizii pe generalitate. Dar
două lucruri sunt extrem de sensibile:
Acest lucru dovedește că s-a constatat oficial că nu
se mai poate avea încredere în deciziile instanțelor, acestea, magistrații,
judecând fiecare după capul lui sau după șpaga clientului. Din această
perspectivă ordonanța ar putea fi benefică. Acest lucru însă poate fi extrem de
periculos, pentru că a fost dovedit și probat că Guvernul/legislativul a avut
grijă să bată palma cu înaltele instanțe și structuri ale magistraților,
respectiv membrii C.S.M., I.C.C.J., C.C.R., acordându-le prin Statutul de curând
modificat, drepturi ”mai egale” decât celorlalți magistrați, unul din ”daruri”
fiind dreptul de a ieși la pensie după un stagiu de 5 ani în structurile
respective, indiferent de vârstă. Nu că e suficient de mulțumitor pentru
membrii respectivelor structuri ?
Cum credeți că vor judeca aceste instanțe sau ce
decizii vor lua respectivele ”autorități” când va fi vorba de interese
financiare ale guvernului care se bat cap în cap cu cele ale cetățenilor?
Bineînțeles că I.C.C.J. va da decizii în favoarea guvernului că doar guvernul
îi plătește.
Pe de altă parte se va produce o ruptură în curtea
magistraților pentru că este știut că aceștia își acordau în instanțe drepturi
financiare și conform statutului, dacă
un magistrat câștiga un drept în instanță, acest drept se acorda automat
tuturor celorlalți aflați în aceeași situație. Acesta poate fi unul din
motivele apariției acestei ordonanțe, pentru că bugetul e găurit de drepturile
pe care magistrații le primeau în instanțe prin decizii ale ”colegilor” de suferință
care le dădeau decizii favorabile știind că vor beneficia și ei de aceleași
drepturi. Sub acest aspect pare să se pună capăt unor afaceri foarte
profitabile pentru magistrați și de aia spun că se va produce o schismă în
interiorul justițiarilor, între cei loviți și privilegiații din marile ”firme”
care vor da decizii în favoarea guvernului.
Unii ar putea spune că e foarte bine, așa le trebuie,
dar victime colaterale aici vor fi și militarii, pentru că sunt foarte mulți, care cu sau fără argumente juridice sau cu sau
fără drept, au deschis acțiuni în instanță pentru diferite litigii, ultimul
fiind chiar cel privind supraimpozitarea. Cei mai mulți au pierdut, e adevărat
în primă instanță, dar este și un caz la Tribunalul București care a primit
decizie favorabilă în primă instanță. Ei bine, acest caz va fi, imediat după
intrarea în vigoare a ordonanței, trimis către ICCJ care este clar că va
soluționa în favoarea Guvernului și apoi toate cazurile sau procesele pe
această speță vor primi automat același
răspuns.Crede cineva că ICCJ va da posibilitatea ca zeci de mii de pensionari
militari să primească niște bani înapoi și să ușureze bugetul de niște sume de
bani care ar putea intra mai bine în procesul de instruire al piloților
ucraineeni ?
Partea și mai proastă este că prevederile ordonanței se aplică și
”proceselor în curs la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de
urgență”. Așadar se vor putea întoarce decizii nedefinitive ale instanțelor, chiar mai mult, decizia I.C.C.J. va constitui
pentru stat motiv de apelare la căile extraordinare - contestaţia în anulare
sau revizuirea pentru situaţiile în care a pierdut definitiv anterior.
Curios este că avizul Consiliului Legislativ dat pe
acest proiect de ordonanță, deși este favorabil, este plin de observații și
constatări ale încălcării unor legi și principii cu care ordonanța întră în
contradicție, în unele părți frizând Constituția, dar membrii consiliului
legislativ au dat totusi aviz de trecere. Asta probează odată în plus că
juridicul și legislativul au bătut palma, chiar dacă vor pierde și unii
magistrați. „Divide et impera!” se aplică și la magistrați nu ? Acuma încept să
se apropie și ei de militari care au fost împărțiți în zeci de grupușoare și
categorii care acum se bat cap în cap și își pun piedică unii altora.
Amendamentele la Ordonanța Bayraktar sunt avantajoase pentru unii și
dezavantajoase pentru alții tocmai din cauza legislației diferite existente la
ora actuală și nu se va reuși niciodată lichidarea nedreptăților tocmai din
cauza aplicării unor prevederi diferite celor aflați în situații similare.
Prin această ordonanță, guvernul a încăl(e)cat
justiția, transformându-se în organ judecătoresc, în primul rând prin anularea
independenţei completului judecătoresc legal sesizat și în al doilea rând prin
acordarea/privarea de privilegii/drepturi care se va face în funcție de
interesele unui grup de decidenți, unii ar spune grup infracțional organizat,
nu ale cetățeanului încălcând articolul 44 din Constituție. Dar cine să mai
apere Constituția în țara în care nici armată națională nu mai există și nimănui
nu îi pasă?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu