Plopii fără soț
Bucurându-se
de o celebritate notorie, prin faptul că în 1896, Guilem Șorban a compus
melodia care a transformat-o într-o nemuritoare romanță, poezia lui Eminescu
„Pe lângă plopii fără soț...” a fost inspirată de Cleopatra Lecca Poenaru și a
fost publicată, așa cum se cunoaște, prima oară, de Iosif Vulcan, în revista
„Familia”, în numărul din 28 august (9 septembrie) 1883.
Unde au fost „plopii fără soț” și
cine a fost muza poeziei
De-a lungul
anilor, poezia a ridicat numeroase întrebări, dând istoricilor literari și
iubitorilor versurilor lui Eminescu prilejul unor discuții contradictorii.
Astfel, mult timp s-a crezut – și nu puțini sunt cei care mai cred și azi – că
„plopii fără soț” au fost la Iași. Cum „muza” care i-a inspirat poetului
celebrele versuri a fost – fapt cert – Cleopatra Lecca Poenaru, iar aceasta nu
și-a purtat niciodată pașii prin „dulcele târg al Ieșilor”, varianta aceasta
este exclusă. Plopii fără soț au fost deci, fără îndoială, la București, unde
„muza” a trăit. Mai mult, s-a stabilit că inspiratoarea versurilor locuia, la
data respectivă, pe strada Cometei – acum Căderea Bastiliei nr. 2- 10, pe locul
unde azi se află Academia de științe Economice.
Alte
întrebări vin de la sine: cine a fost „muza”, unde și când s-au cunoscut
Eminescu și Cleopatra Lecca Poenaru, când a fost scrisă poezia...? Prima dintre
acestea este, credem, cea mai importantă și cea mai controversată. Astfel, în
timp ce George Călinescu, șerban Cioculescu, Augustin Z.N. Popp ș.a. au afirmat
că „muza” era fiica pictorului Constantin Lecca, Barbu Brezianu, în cel mai
recent memorial publicat pe această temă2, a afirmat că era nepoata pictorului.
Mai mult,
Augustin Z.N. Popp afirmă că muza de care era îndrăgostit Eminescu era „cu zece
ani mai vârstnică” decât el, în timp ce Barbu Brezianu afirmă că Eminescu era
„mai june cu doisprezece ani decât ea”. Adevărul este, credem, pe undeva prin
apropiere. Astfel, de curând, s-a descoperit data nașterii Cleopatrei Lecca
Poenaru; 18 ianuarie 1837, la Craiova. Ea era fiica pictorului Constantin Lecca
și mai în vârstă cu treisprezece ani decât Eminescu. Deci, la data când cei doi
s-au cunoscut, ea avea 43 de ani, iar poetul 30.
Ce mai știm… despre muză
Cleopatra
Lecca s-a născut, așa cum am spus, la Craiova. Ea se cunoștea și a copilărit
aici, cel puțin până în toamna anului 1848, cu Titu Maiorescu (născut la 1840)
și sora acestuia. Părinții lor erau, după cum se știe, profesori, colegi la
școala Centrală, vecini și prieteni. Peste ani, când Titu Maiorescu s-a mutat
la București (în 1875), ea a reluat legăturile cu acesta și mergea, din când în
când, la seratele lui literare. Acolo, după N. Petrașcu (Icoane de lumină), l-a
întâlnit, prima oară, pe Eminescu.
Între timp,
Cleopatra Lecca fusese căsătorită cu căpitanul Grigore Poenaru (mai apoi maior
și colonel de infanterie), născut la 1830, nepot, după soră (Evgenitza) a lui
Petrache Poenaru. Cei doi soți au avut doi copii, un băiat, Petre (născut la
1866, care a ajuns căpitan), și o fată, Marie, căsătorită cu Golfineanu (O.G.
Lecca, Familia Lecca). Cleopatra și Grigore Poenaru au divorțat. Din ce motive
și când anume nu știm, dar oricum înainte de 1877. Cei doi copii au rămas în
custodia mamei, care și-a păstrat numele după soț și locuia în casa sa din
strada Cometei, stradă pe care se aflau „plopii pe care Eminescu îi numărase și
găsise «fără soț»”3.
Cum arăta Cleopatra
S-a afirmat,
de unii istorici literari, că Cleopatra Lecca Poenaru a fost „urâtă” (George Călinescu),
că a fost „corpolentă și tare boită” (șerban Cioculescu), că era „înaltă,
planturoasă și că îl privise de sus pe poet” (Augustin Z.N. Popp) ș.a. Toate
acestea ne fac, fără să vrem, să ne punem întrebarea, cum arăta oare Cleopatra
Lecca Poenaru la data când poetul era îndrăgostit de ea? Dar cum toți
„prietenii” lui Eminescu sunt suspecți, din diferite motive, de subiectivitate
și cum nici o fotografie a „muzei” nu ne este cunoscută, nu ne rămâne decât să
ne-o imaginăm și până una alta s-o privim în cele cinci portrete executate de
tatăl său și ajunse până la noi.
Astfel, în
primul tablou, aflat la Muzeul de Artă din Brașov, Cleopatra Lecca apare copil,
în vârstă de aproximativ 10 ani, alături de fratele său, Grigore. Portretul nu
ne spune nimic deosebit, în afară de faptul că are o relativă valoare
documentară și artistică.
Al doilea
portret este tot un ulei pe pânză și se află la Muzeul de Artă din Ploiești
(foto jos). Cleopatra Lecca are aici vârsta de aproximativ 16 ani și e
îmbrăcată în „... costum național, cu ie și fotă, încinsă la brâu, la gât
împodobită cu o salbă de aur pe o bentiță de catifea. Este văzută din față, are
o privire melancolică, ușor dezamăgită, părul castaniu cu cărare la mijloc și
tenul smead. Silueta ei se detașează dintr-un peisaj convențional cu heleșteu,
lebede și nuferi”4.
Al treilea
portret este un desen acuarelat, aflat în colecția doamnei profesor Manuela
Cernat5. Aici „regăsim pe viitoarea muză a lui Eminescu, cu privirea ei tristă,
iscoditoare, cu același obraz frumos tăiat, o frunte înaltă și cărarea ce-i
desparte drept la mijloc cosițele. Demoazela, cu o siluetă șuie, este, de data
aceasta, așezată într-un jilț de piele cafenie, fiind îmbrăcată într-o rochie
albă, cu dungi și flori albăstrui, purtând pe umeri o capă albă de dantelă
închisă în față cu o fundă involtă albastră, iar pe bentița din jurul
grumazului atârnă doar un singur galben. În mână Cleopatra ține un trandafir
roz palid, de discretă paloare cu a buzelor sale”6.
Al patrulea
portret, privit în ordine cronologică, se află la Muzeul de Artă din Arad. Este
ulei pe pânză și o prezintă pe Cleopatra Lecca în jurul vârstei de 25 de ani. E
îmbrăcată în rochie cu mânecă lungă cu guler alb și închisă în față cu nasturi
negri. Nu poartă nici o bijuterie, în afară de cercei. Chipul său frumos e
trist și gânditor. Al cincilea portret este un desen acuarelat, aflat la
Cabinetul de Grafică al Muzeului Național de Artă al României, și ne prezintă o
femeie tânără, frumoasă și distinsă, în jur de 30 de ani.
Se știe, de
asemenea, din autoportretele lui Constantin Lecca că acesta a fost un bărbat
frumos. Cum fetele seamănă, de regulă, cu tații, înclinăm să credem că muza lui
Eminescu n-a făcut excepție de la regulă. Cleopatra Lecca a fost deci o femeie
frumoasă, altfel nici nu ne-am explica cum poetul s-ar fi putut îndrăgosti de
ea. Mai mult, el „nădăjduia să fie acceptat ca soț”7.
Când idila a avut loc…
N. Petrașcu
spune că Eminescu și Cleopatra Lecca Poenaru s-au întâlnit, prima oară, la o
serată literară în casa lui Titu Maiorescu. Când anume, nu precizează. Poate,
spunem noi, în toamna lui 1878 sau în cursul anului 1879. Barbu Brezianu afirmă
însă, în articolul citat, că lucrul acesta s-a petrecut „în anul 1878, în
elegantul foaier al Teatrului Național, cu prilejul unui spectacol de gală dat
de tragedianul Rossi în rolul lui Hamlet”.
Nu-l
contrazicem, posibil să se fi cunoscut atunci, dar idila a avut loc în a doua
parte a anului 1880 și în prima jumătate a anului următor. Dovadă în acest sens
stau unele însemnări răutăcioase ce răzbat din corespondența purtată de Titu
Maiorescu și Mite Kremnitz, în perioada respectivă, cât și din două bilețele
trimise „muzei”, atunci, de poet. Cei doi se întâlneau, de obicei, la seratele
lui Maiorescu.
N. Petrașcu
spune că „ea vorbea (atunci) politicos cu el”, dar „păstra în ton aceeași
răceală și același ascendent…, în vreme ce cu persoane cunoscute, foști și
viitori miniștri, dânsa avea o notă francă și intimă în conversație, o
libertate afectuoasă și priviri de o dulceață cu totul de altă natură…”. Și cum
muza nu răspundea sentimentelor poetului, acesta „se oferi să mediteze copilul
Cleopatrei, corigent, căruia îi aducea, la fiecare lecție, bomboane. Ea
continua să rămână însă aceeași, indiferentă”.
Dragostea
lui Eminescu pentru Cleopatra Lecca Poenaru a durat „un timp destul de lung”.
I-a scris atunci, desigur, mai multe poezii. Acestea s-au păstrat „într-un
pachețel în biblioteca Cleopatrei Lecca”. Cum aceasta a murit pe neașteptate,
fiica sa Marie, „căsătorită cu un domn Economu, procuror, le-a dat lui
Alexandru Giuvara, atunci ministrul justiției, care i le-a cerut din
curiozitate…”. Dar, s-a întâmplat ca și Alexandru Giuvara să moară subit,
astfel că „acele poezii și-au pierdut urma”8.
Petrașcu,
care l-a cunoscut bine pe poet, fiind, la un moment dat, cu el în relații de
caldă prietenie, l-a văzut întâia oară în toamna anului 1880. Iată cum i s-a
părut: „De statură deasupra mijlociei, cu trup bine legat, cu trăsăturile feței
regulate, părul negru, lucios și cam lung, fruntea înaltă și senină, de parcă
se coboară din lumea unui vis, ochii negri umbriți și adânci…, nasul corect,
mustața neagră, buzele armonioase, barba rasă, gâtul rotund și larg, pielița
obrazului albă, mată și palidă…”
Întâmplarea
a făcut ca în anul 2000 să fie achiziționat de Muzeul de Artă din Craiova un
Portret de bărbat, de Alexandru Elliescu (foto jos). Cel care l-a vândut a spus
că în familia sa trecea drept un Portret al lui Mihai Eminescu… Oare așa să
fie? Un lucru este însă cert, tabloul este semnat Elliescu și datat 1879, deci
ca timp s-ar încadra. Poetul, ca și pictorul, avea, pe atunci, aceeași vârstă,
29 de ani. (stranie coincidență! Mai mult, amândoi au murit în același an,
1889).
În rest, ce
să spunem… Ar fi prea frumos să fie adevărat. Privind tabloul nu putem spune că
este Eminescu, dar nici cu certitudine că nu este! Anul 1879 a fost, pentru
poet, un an care l-a marcat, în scurta sa existență. Bărbatul din portret are
fruntea înaltă și senină, trăsăturile feței regulate, părul negru, lucios,
ochii negri, adânci și ușor umbriți, nasul, să zicem, corect, mustața neagră,
ceva mai mare și oarecum altfel decât o știm, barba proaspăt rasă, astfel că
obrazul alb pare puțin palid… Este sau nu este Eminescu?
Când a scris „Pe lângă plopii fără
soț…”?
Răspunsul la
această întrebare îl găsim în ultimele strofe – și acesta este clar: când idila
aparținea de domeniul trecutului. Deci nu în 1880 sau prima jumătate a anului
1881… Atunci când? Părerea noastră este că în cursul anului 1882 sau, cel mai
târziu, în primele zile ale anului 1883. Oricum, la 23 martie același an,
poetul i-a încredințat lui Iosif Vulcan mai multe poezii, printre care și Pe
lângă plopii fără soț...
Precizăm, de
asemenea, că aceasta a fost una dintre puținele poezii pentru care „Eminescu a
primit un mic onorar, singurul cu care a fost răsplătit în toată activitatea sa
literară”9. O poezie celebră și câteva tablouri ne dezvăluie, în felul acesta,
parte din taine… Sau, poate, mai mult ne încurcă...
Pe lângă plopii fără soţ...
Pe lângă plopii fără soţ
Adesea am trecut;
Mă cunoşteau vecinii toţi -
Tu nu m-ai cunoscut.
La geamul tău ce strălucea
Privii atât de des;
O lume toată-nţelegea -
Tu nu m-ai înţeles.
De câte ori am aşteptat
O şoaptă de răspuns!
O zi din viaţă să-mi fi dat,
O zi mi-era de-ajuns;
O oră să fi fost amici,
Să ne iubim cu dor,
S-ascult de glasul gurii mici
O oră, şi să mor.
Dându-mi din ochiul tău senin
O rază dinadins,
În calea timpilor ce vin
O stea s-ar fi aprins;
Ai fi trăit în veci de veci
Şi rânduri de vieţi,
Cu ale tale braţe reci
Înmărmureai măreţ,
Un chip de-a pururi adorat
Cum nu mai au perechi
Acele zâne ce străbat
Din timpurile vechi.
Căci te iubeam cu ochi păgâni
Şi plini de suferinţi,
Ce mi-i lăsară din bătrâni
Părinţii din părinţi.
Azi nici măcar îmi pare rău
Că trec cu mult mai rar,
Că cu tristeţe capul tău
Se-ntoarce în zadar,
Căci azi le semeni tuturor
La umblet şi la port,
Şi te privesc nepăsător
C-un rece ochi de mort.
Tu trebuia să te cuprinzi
De acel farmec sfânt
Şi noaptea candelă s-aprinzi
Iubirii pe pământ.
Note
1. Augustin
Z.N. Popp, Pe urmele lui Eminescu
2. Barbu
Brezianu, Încercare de reabilitare a unei muze, în „Manuscriptum”, nr. 1/1986
3. N.
Petrașcu, op. cit.
4. Barbu
Brezianu, op. cit.
5. ibidem
6. ibidem
7. Mite
Kremnitz, într-o scrisoare către Nicu Gane. Apud, Augustin Z.N. Popp, op. cit.
8. N.
Petrașcu, op.cit
9. Ion
Crețu, în Eminescu, poezii
https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/unde-au-fost-plopii-fara-sot-si-cine-a-fost-muza-poeziei-lui-mihai-eminescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu