Ce facem cu Miorița și cui o lăsăm?
Despre războiul manipulării prin
intermediul celei mai frumoase balade românești…
De către Anonimus -11 aprilie, 2021
Cum de este
posibil ca tocmai una dintre marile creații clasice ale literaturii universale
să devină inacceptabilă în propria sa țară? Unde s-a mai pomenit așa ceva, cu o
poezie? De unde atâta ură împotriva ei? Un poem național unește poporul. Cum se
face că acest poem dezbină?
Mioriţa
dezbină pentru că a fost răstălmăcită și folosită ca armă în tot felul de
tertipuri politice, în rivalități dintre savanți și mai cu seamă în scopul
denigrării poporului român, care a creat-o și păstrat-o. Cea mai nocivă teorie
este aceea că ciobanul se lasă omorât, că ar fi laș, iar asta ar fi ceva tipic
pentru toți românii, care iubesc moartea mai mult decât viața. Ca la noi, la
nimeni. Cine are interes să ne îndoctrineze cu așa aberație și în ce scop? Pe
cine deranjează ciobanul din Miorița? Nu Miorița să fie scoasă din școli, ci
nălucirile vătămătoare ale câtorva somități orbite de propria lor strălucire,
care și-au pus frustrările personale și propriile lor deficiențele sufletești
sau de caracter pe seama ciobanului și a întregii țări. N-au vrut să vadă
sensul figurat și luminos al cuvintelor din Miorița și ne-au băgat pe gât
propriul lor pesimism și fatalism. Orice om normal și de bună credință vede
Miorița ca pe un imn închinat omului și naturii, ce arată înalta măsură a
capacității omului de a se putea minuna de frumusețea și măreția naturii.
Oricare dintre noi ne putem minuna de măreția naturii și a Mioriței după măsura
capacității fiecăruia. Totul în Miorița este altfel decât pare unor ochi
neatenți. Totul este simbol. Toate câte par să fie concrete sunt abstracțiuni.
Străbunii ne-au vorbit cântând și formulând imagini poetice pline de filozofie
practică a vieții, așa că nu putem veni noi acum să citim asemenea poezie ca pe
un fapt divers din ziar, cum ne învață unii savanți, oricât i-am respecta.
Fiecare vers are un bogat înțeles metaforic, tainic. La o citire atentă, textul
cuprinde mai multe idei decât cuvinte.
Intenția mea
este de a repune Miorița în discuție pe baze teoretice și metodologice noi.
Este firesc că știința evoluează de la o generație la alta și că noi avem azi
premise mai bune pentru a înțelege ceea ce nu au înțeles înaintașii noștri. Noi
putem să reașezăm Miorița pe piedestalul de pe care au doborât-o unii din
cercetătorii anteriori, poate fără să își dea seama ce făceau. Unii dintr-ai
noștri, dintre cei mai respectabili, n-au acceptat să o lase acolo unde o
puseseră marile puteri europene încă de la început, când au hotărât că un
popor, care a creat o asemenea capodoperă de valoare universală, are dreptul să
aibă un stat național. Desigur că formarea statului național România i-a
deranjat pe unii sau pe alții, care nu știm în ce măsură se mai turbură și acum
de nostalgia trecutului lor imperialist, iar Eminescu și Miorița le stau ca
ghimpi în ochi. N-au decât să le stea, steaua lor. Ei pot să ne fure pădurile,
pot să ne fure Carpații cu totul, dar nu vor putea să ne fure Miorița.
Miorița este
tot ce am luat eu cu mine, pribeag din țară. Am datoria să o restitui. Am vrut
să aflu de ce Mioriţa este considerată de către unii dintre noi ca fiind
dăunătoare. Analiza mea arată că nu Miorița e dăunătoare, ci interpretările ei
greșite de până acum. Nu Miorița este școala tristeții noastre naționale, cum
credea unul din cei mai mari poeți contemporani, îndurerat de ceea ce spunea,
ci procedura adesea defectuoasă cu care a fost cercetată de către unii
cărturari, și care a dus la concluzii greșite, dăunătoare nouă ca indivizi și
ca națiune. Cum bine ziceau bunicii noștri: Unde este carte multă, e și prostie
multă.
Eu nu mă
consider cărturar, ci simplu țăran get-bi-get, adică get și după mamă și după
tată, așa că scopul analizei mele este lipsit de orice pretenție și se
limitează la cercetarea unui număr restrâns de elemente în variantele Mioriţei.
M-am limitat la rituri și credințe în legătură cu moartea ciobanului și nunta
lui cosmică, în 973 de variante, atâtea câte am găsit, nici măcar jumătate din
cele existente. În cadrul analizei, am citat și am tradus în limba suedeză
circa 1.500 de versuri din variante. Nu vin cu vreo exegeză hermeneutică, ca a
somităților, care, de la înălțimea unor catedre universitare, pe care și le-au
apărat, și-au dat unii altora note la purtare. Abordez cercetarea Mioriței fără
polemici, cu tot respectul pentru deficiențele firești din cercetarea
anterioară, mai mult polemică decât științifică, și mă sprijin pe teoriile unor
specialiști de renume mondial, neimplicați în disputele noastre fratricide.
S-au făcut multe și jalnice erori din cercetarea Mioriței, desigur nu din rea
intenție, ci scuzabile sau de la caz la caz iertabile. Rezum aici câteva erori
principale, printre multe altele prezentate în analiza de peste trei sute de
pagini din carte, și cum am încercat să le îndrept. Las altora mai tineri și
mai competenți să ducă mai departe ștafeta datoriei noastre față de strămoșii
care ne-au lăsat Miorița și față de cultura universală. Să nu le pese de niște
cozi de topor și ignoranți năimiți să denigreze Miorița, care, nemaiștiind cum
să-și îndeplinească misiunea, îi vor ataca la persoană. Cum bine zicea
Voltaire: Cel mai rău critic este cel ce denigrează pentru a-și ascunde
ignoranța (Le pire critique est celui qui dénigre pour cacher son ignorance).
Cuvântul
lege apare în peste două sute de variante ale Mioriței. Cei mai mulți
cercetători anteriori sunt siguri că este vorba de o lege juridică: Ovid
Densusianu, academicianul Pavel Apostol fost Pál Erdös, Adrian Fochi, Romulus
Vulcănescu, ba chiar și Mircea Eliade, care aprobă fără rezerve concluziile
marxist-leniniștilor Erdös și Fochi. Orientarea juridică a împins cercetarea pe
un făgaș greșit, ne-a împiedicat să știm care este cauza și scopul uciderii,
despre ce este vorba în text și ne-au mințit că atitudinea ciobanului ar fi așa
cum au priceput-o ei: exact de-a-ndoaselea. Unii din noi ne-am lăsat
impresionați de autoritățile științifice și am luat de bune aberațiile lor.
Alții ne-am dat seama de erorile din gândirea lor și ne-am indignat.
Cum a fost
posibil ca niciun savant să nu fi verificat în dicționar cuvântul lege? În
toate dicționarele românești cuvântul lege are două înțelesuri, unul juridic și
unul religios, după cum e domeniul de folosință și contextul. Dicționarele mai
ample arată că sensul juridic este relativ recent, pe când înțelesul religios
este mai vechi, e singurul cunoscut în cultura populară orală și continuă să
fie dominant până chiar și la scriitori contemporani cu noi, când vor să redea
o atmosferă țărănească. Este necesar să știm dacă poeții populari, autori ai
variantelor Mioriței, folosesc cuvântul lege în sens juridic sau religios,
adică dacă contextul e juridic sau religios. Trebuie să știm dacă uciderea
ciobanului pornește de la o motivare juridică sau religioasă, să știm dacă
poezia înfățișează o acțiune juridică sau religioasă. Mesajul literar este
juridic sau religios? Concluzia mea este că lege în Mioriţa are înțelesul de
nomos, ordinea din cosmos, așa cum au arătat Dumitru Caracostea și Constantin
Noica, dar nu au fost luați în serios. Sensul religios al cuvântului lege
implică un omor cu o cauză religioasă și un scop religios. Acțiunea ciobanilor
nu are un temei juridic, ci religios. Ei practică un ritual arhaic, de
inițiere, așa cum a afirmat Alexandru Amzulescu. Ciobanul nu este un condamnat,
ci un ales pentru un ritual înălțător, cum a arătat cercetătorul Ion Filipciuc.
Sunt mai
multe cuvinte și expresii ce par nefirești. Cercetarea anterioară nu le-a dat
nicio atenție sau le-a înțeles cum le-a înțeles. Fochi exprimă părerea unanimă
că expresia „tras printr-un inel” este o comparație ca să știm că ciobanul e
subțirel. Nimeni nu s-a întrebat ce înseamnă expresiile din variante: străinel
ca un inel, străinel ca o lună de inel, sprintenel ca o lume de inel și altele.
Acestea și multe alte versuri sunt relicve ale unor metafore deteriorate.
Întreg portretul ciobanului prezintă nu înfățișarea lui exterioară, ci profilul
moral și spiritual. Enigmaticul cuvânt ortoman nu poate însemna bogat în turme,
voinic, viteaz sau bogat, cum s-a presupus, ceea ce ar fi o informație
redundantă, pe când în Miorița nimic nu este redundant. Ortoman poate exprima o
însușire lăuntrică. Însușirile aparent concrete ale ciobanului sunt simboluri
pentru ceva abstract, legat de procedurile de inițiere. Metaforele
reconstituite dezvăluie că ciobanul a trecut printr-un rit de inițiere, care îl
califică pentru ritualul de pasaj spre cea mai înaltă treaptă inițiatică, o
moarte rituală simbolică și o nuntă cosmică, nunta sfântă, bine-cunoscuta
hierogamie. Din mai multe versuri rezultă că el poate juca rolul unui erou
mitologic, care reînnoiește lumea.
S-a tot spus
că poemul național înfățișează lupta de clasă, conflicte regionale dintre
ciobani, criminalitate, hoții, invidie și ura împotriva străinului. Nimeni nu
s-a întrebat:
– Cum pot
ciobanii să fie din trei regiuni diferite și totuși sunt frați? Eu consider că
ciobanii, proveniți din diferite regiuni, sunt înfrățiți într-o frăție
profesională cu o coeziune sacră. Cine a mai pomenit să existe clase sociale
între frați sau într-o frăție profesională?
– Cum pot ei
să fie frați sau veri primari și totuși unul este străin? Consider că
personajul principal este văzut ca un înstrăinat, fiindcă el este individualist
și se simte mai acasă în sfera muzicii, poeziei și stelelor.
S-a afirmat
că Mioriţa este un bocet, un program de înmormântare pentru bărbații tineri
neînsurați, ca să nu se facă morții strigoi și să-i sperie pe cei vii (Dumitru
Caracostea, Constantin Brăiloiu, Adrian Fochi, Mircea Eliade). S-a tot zis că
moartea ciobanului are cauze economice, juridice, sentimentale și că prezintă o
realitate documentată istoric (Nicolae Iorga, Ovid Densusianu, George
Călinescu, Erdös, Fochi, Gheorghe Vrabie, Liviu Rusu, Vulcănescu, Eliade). Unii
văd cauze multiple ale omorului și îi văd pe cei doi ciobani ca judecători și
totodată exploatați revoltați, bandiți sau rivali amoroși, iar personajul
principal al poemului național e condamnat la moarte pentru fapte rele, pe
drept sau pe nedrept (Erdös, Fochi, Vulcănescu, Eliade). Orientarea juridică a
cercetării consideră că totul corespunde cu realitatea etnografică și juridică,
ciobanii fiind cunoscuți de autorități ca hoți și criminali. Această
generalizare nu se bazează pe vreo statistică, ci pe prejudecăți de orășeni. Cu
atât mai condamnabilă este afirmația că hoții și criminalii din Miorița ar
reprezenta întreg poporul român. Nu pot ști de ce articolul Miorița din
Kindlers Neues Literatur Lexikon, bazat pe o bibliografie ce cuprinde
treisprezece cercetători, nu menționează orientarea juridică și nici
contribuția lui Mircea Eliade la studiul Mioriței.
Este necesar
să știm ce fel de acțiune este în Miorița, ce rol are ciobanul acolo, în ce
situație este și despre ce e vorba. Altminteri, nu putem înțelege atitudinea și
răspunsul lui – și nici mesajul Mioriței. Trebuie să știm dacă Miorița prezintă
un omor ritual adevărat, o reprezentare teatrală repetabilă sau ceva ce se
petrece în imaginația ciobanului. Prea mulți au scăpat din vedere că poemul se
încheie fără ca ciobanul să fie ucis.
Scriitoarea
Adelaïde Filleul, marchiză de Souza-Botelho, fugită la Londra când Revoluția
franceză era să o decapiteze, a devenit activă la cel mai înalt nivel
diplomatic și a exercitat o putere neoficială asupra mai multor țări, de la
Lisabona la Moscova. Talleyrand a întrebat-o care era optimismul absolut.
Această femeie, cu o asemenea capacitate intelectuală, ale cărei cărți se
reeditează mereu și se vând bine chiar și azi, a răspuns: „A-și începe
testamentul astfel: Dac-o fi să mor” (Commencer ainsi son testament: Si par
hasard je meurs). La fel își începe ciobanul testamentul. Probabil că Jules
Michelet și toți ceilalți întristați nu cunoșteau aceste vorbe ale celebrei
scriitoare, când au spus că ciobanul este pesimist.
Antropologul
scoțian Victor Turner arată că aspectul modal al verbului este hotărâtor în
comunicare. El analizează deosebirea dintre realitatea cotidiană și viața
oglindită în teatru sau în ritualuri. Omul în realitatea cotidiană face ceva
(works), iar în teatru și ritualuri joacă (plays). Acțiunea reală este dirijată
de necesitate economică și raționalitate, pe când una teatrală e fantezie.
Acțiunea adevărată este la modul indicativ. Cea neadevărată e la modul
conjunctiv sau optativ și exprimă sentimente sau dorințe, spre deosebire de
atitudinile cognitive, care cer o alegere rațională. Modul conjunctiv și
optativ, în toate limbile, exprimă o acțiune virtuală și neîndeplinită, iar în
gramatica română se amplifică cu modul condițional. Gramatica Academiei le
cuprinde în modul prezumtiv. Pornind de la Victor Turner, eu clasific
variantele Mioriţei, după modul verbului referitor la omorul ciobanului, în
trei categorii:
– mioara,
cântărețul, ucigașii sau ciobanul vorbesc de un omor viitor, iar verbul este la
modul prezumtiv
– uciderea e
părelnică și nu a avut loc
– ciobanul
poruncește la modul imperativ să fie ucis
– omorul nu
se efectuează niciodată
– cântărețul
vorbește de omor la indicativ trecut
– faptul e
împlinit.
Primele două
categorii concordă cu ceea ce spune Dumitru Caracostea, care respinge
istoricitatea acțiunii din poezie, cu Victor Kernbach, care se îndoiește că
Mioriţa ar fi o poveste despre un omor îngrozitor, și cu Amzulescu, care spune
că moartea ciobanului poate fi o moarte rituală simbolică, un rit de inițiere
pentru ciobani. Analiza mea duce la concluzia că moartea și îngroparea sunt
scene de teatru, o dramă rituală, în care ciobanul joacă rolul unui personaj
mitologic. În unele variante uciderea este planificată să se facă odată la răsăritul
soarelui, a doua oară la amiază și a treia oară la asfințit, în al treilea loc.
Evident este vorba de un simulacru de ucideri, mimesis, ca la teatru. Cei în
rolul de ucigași sunt frați buni cu ucisul sau ortaci loiali, au o etică
ireproșabilă și fac așa cum le spune baciul, șeful lor. Când omorul este la
indicativ trecut, ciobanul e un erou mitologic, reînviat de mama lui.
Cercetătorii care au făcut comparații cu mituri asemănătoare din alte culturi,
au fost discreditați.
Mai mulți
spun că episodul cu mama ciobanului nu poate fi autentic, ci e un adaos târziu
și nesemnificativ sau chiar unul din falsurile lui Vasile Alecsandri și trebuie
scos din poezie fără să mai fie analizat (Fochi, Vrabie, O. Densusianu). O
cercetare care cenzurează materialul cercetat… Cine a mai pomenit așa ceva?
Profesorii mei suedezi nu m-au crezut. Mi-a fost rușine în ochii
universitarilor suedezi cu iluștrii mei compatrioți. Mama ciobanului este un
personaj important în multe variante și este de mirare cum unii, ca Vulcănescu
sau Eliade și atâția alții, pot trece peste acest episod ca peste ceva ce nu
merită atenție. Perspectiva genului personajelor nu s-a mai discutat până acum.
Trebuie să studiem rolul mamei ciobanului pentru a înțelege deosebirea dintre
concepția religioasă sau despre univers a bărbaților și a femeilor, cât și
urmările ritualului cu omorul simbolic asupra raportului de forțe sociale.
Eu ajung la
concluzia că mama ciobanului se oglindește în divinitățile naturii cu care
vorbește și este o „matriarhă”. Ea și divinitățile ei nu au un echivalent
masculin. Cu referire la Louis Bouyer, textul prezintă o societate arhaică, în
care nu există vreun patriarh, ci doar o „matriarhă”. Miorița poate înfățișa o
vreme când bărbații preiau rolul primordial în practica religioasă și astfel se
face trecerea de la matriarhat la patriarhat.
Se crede că
doar mioara e fabuloasă, pe când celelalte animale ar fi reale. Unde s-a mai
pomenit vreun text în care animale fabuloase se amestecă cu cele reale?
Întrucât oaia vorbește, trebuie să citim tot textul din perspectivă mitologică,
ceea ce Fochi și Eliade nu admit. Limbajul în Miorița e figurativ, toate
cuvintele (excepție unele adaosuri târzii) sunt poezie de cea mai înaltă
calitate, sunt termeni concreți în metafore și alegorii cu sensuri mitologice,
ce se regăsesc atât în folclorul român, cât și în literatura cultă a altor
popoare.
Eliade spune
că mioara năzdrăvană este un oracol ce prezice soarta. Dialogul ciobanului cu
mioara nu prezintă caracteristicile discuției cu un oracol, ci este un monolog
interior. Mioara poate simboliza Anima, partea feminină din sufletul omului (C.
G. Jung).
Cercetarea
anterioară crede că mioara îi spune ciobanului să-și cheme un câine care să-l
apere. Oricine știe că un singur câine, oricât de viteaz, nu poate reuși să-și
apere stăpânul împotriva a doi ucigași. Unde este logica să își cheme în
apărare un singur câine, când are mai mulți? Înseamnă că nu e vorba de apărare
și nici de uciderea lui. Nu există nicio operă literară în care animale
fabuloase să vorbească cu sau despre animale reale. Naratologia nu permite așa
amestec. O mioară fabuloasă nu poate vorbi despre un câine adevărat, ci numai
de un câine la fel de fabulos. Câinele poate simboliza Animus, partea masculină
din sufletul omului (C. G. Jung).
Concepția
dominantă este că nunta cosmică cu sora soarelui, mândra crăiasă sau mireasa
lumii e o alegorie a morții și că mireasa lumii e moartea, singura mireasă care
n-a înșelat pe nimeni. Cercetarea anterioară decretează astfel că absolut toate
femeile măritate își înșală bărbații. Cercetătorii care au avut o altă
perspectivă asupra femeilor și au comparat mândra crăiasă din cer cu zeități
din alte mitologii au fost excomunicați din viața culturală.
S-a crezut
că fata frumoasă de pe munte este o femeie adevărată, iar moartea ciobanului e
rezultatul rivalității dintre ciobani pentru favorurile ei, la fel cum se știe
de la tribunal că s-a mai întâmplat prin Carpați (O. Densusianu, Erdös, Fochi,
Vulcănescu, Eliade). Amzulescu & Fochi, Chițimia, Vrabie afirmă că ea era
la început o fată de maior, pe care poporul în cele din urmă a urcat-o în cer
și a făcut-o ființă mitologică, sora soarelui. Analiza sinoptică a variantelor
arată că evoluția a fost invers, variantele cu fata de maior sunt mai noi și
deteriorate, față de cele cu divinități solare, mai bine păstrate și mai vechi.
Cercetarea
anterioară a Mioriței este viciată de erori metodologice și de definiții
defectuoase sau defectuos aplicate. Lucian Blaga, în Geneza metaforei și sensul
culturii, face o mirabilă eroare de raționament atunci când definește metafora
pornind de la o explicație deja existentă a Mioriței și folosește această
definiție pentru a explica Miorița. Această greșeală de logică știm că se
numește cerc vicios.
Interpretările
anterioare, cum că „alegoria morții și nunții” ciobanului are scopul să
înfrumusețeze realitatea, contravine definiției alegoriei, așa cum o precizează
toți, de două secole încoace, în diferite țări, de la Pierre Fontanier până la
Richard H. Jones, Joseph Campbell, Victor Turner, Hans-Erik Johannesson, Birger
Gerhardsson, Ingemar Algulin și orice dicționar. Explicația de până acum, care
susține că ciobanul înlocuiește moartea concretă cu o nuntă abstractă, nu se încadrează
în definiția alegoriei, fiindcă nu înlocuiește un termen abstract cu unul
concret, ci invers.
Eliade
explică alegoria morții și nunții în sensul că ciobanul transcrie moartea ca o
nuntă pentru a o înfrumuseța și a învălui tragismul situației. Această
explicație nu corespunde cu definiția alegoriei, ci cu definiția eufemismului:
„Eufemism –
transcriere care înfrumusețează sau învăluie un cuvânt respingător sau
neplăcut. (…) Folosirea de eufemisme pentru ceva care o anumită societate
consideră că e neplăcut, scârbos sau înfricoșător, ca de exemplu moartea, (…)
este universal răspândită” (Nationalencyklopedin).
Cercetarea
anterioară înțelege că ar fi vorba de o înfrumusețare, un eufemism, dar îi zice
alegorie. Asta e la fel ca o falsă declarație vamală. Eroarea a fost făcută din
nebăgare de seamă, întrucât acest eufemism are structura unei antifraze și a
fost confundat cu o alegorie. Încurcătura poate fi lămurită cu ajutorul lui
Pavel Ruxăndoiu, care spune clar:
„Când
eufemismul ajunge să exprime exact contrariul a ceea ce trebuie înțeles, atunci
i se rezervă numele de antifrază”.
„Antifrază.
Mod de exprimare care constă în folosirea unui cuvânt, a unei locuțiuni, a unei
fraze etc. într-un sens contrar semnificației sale adevărate”.
Eu constat
că interpretarea cercetătorilor anteriori, a ceea ce ei numesc „alegoria morții
și nunții”, contravine definițiilor date alegoriei de Fontanier și de cei
numiți mai sus. Înțelegerea cum că ciobanul își înfrumusețează moartea ca o
nuntă, corespunde cu definiția eufemismului, dată de enciclopedia suedeză și de
Ruxăndoiu, sau mai exact cu eufemismul numit antifrază. Cercetarea anterioară a
luat eufemismul și antifraza drept alegorie. Nu putem suspecta cercetătorii
anteriori de o greșeală cognitivă. Este doar o regretabilă greșeală de
neatenție. De aici vine necazul înțelegerii Mioriței pe dos. Definițiile date
de lucrări de referință din afara României și de Ruxăndoiu nu pornesc de la o
înțelegere grăbită a Mioriței, ca a lui Lucian Blaga, Margareta Iordan, Mircea Eliade
sau alții, ci sunt independente de Miorița și deci pot fi o bază mai sigură
pentru a studia variantele în mod adecvat.
În
concluzie, este exclus ca moartea și nunta ciobanului să fie cei doi termeni ai
unei alegorii. Înțelegerea acestor două episoade distincte ca un eufemism,
peste care s-a pus eticheta de alegorie, este o amarnică greșeală universitară.
Asta nu putea duce exegeza pe un drum drept, ci a derapat pe alunecușul
nesocotinței și a dus la o dezastruoasă confuzie, de unde ni se trage răstălmăcirea
Mioriței și năstrușnica acuzare a românilor de pasivism, pesimism și fatalism
sau dragoste de moarte.
Ca să
înțelegem nunta cosmică, este important să știm dacă sora soarelui, mândra
crăiasă sau fata de crai sunt cuvinte care înlocuiesc moartea, cum s-a crezut
până acum, sau sunt metafore care înseamnă altceva. Trebuie să știm cine este
fata de maior sau fata frumoasă din alte variante, dacă aceasta e o fată în
carne și oase, dacă ciobanul e ucis pentru a rezolva un „conflict erotic”,
„rivalitate amoroasă”, „din motive sentimentale”. Fără să clarificăm
identitatea acestui personaj ce apare sub mai multe înfățișări, nu putem
înțelege ce rol are în acțiune și nici ce vrea ciobanul. Eu clasific toate
aceste personaje feminine pe o scală de la cer la pământ. Cele din josul
clasamentului rămân păstrătoare ale unor simboluri solare. Fata de pe munte
este apariția (hierofania) unei divinități. În cer sau pe pământ, toate sunt
divinități mitologice, cerești (uranice) sau pământești (chtonice). În toate
variantele, este vorba de însurătoarea cu divinitatea (hierogamie). Mireasa
aceasta poate fi sufletul omului, pe care Meșterul Eckhart sau Ioan al Crucii
îl numesc femeia, ea sau mireasa-suflet (the „Bride Soul”).
În legătură
cu greșit numita alegorie a morții și nunții ciobanului, unele interpretări au
confecționat un portret jignitor al caracterului românilor, ceea ce pe bună
dreptate a provocat indignarea tuturor. Pentru a evita jignirile și indignarea,
unii cercetători au găsit soluția că alegoria morții și nunții sunt versuri
inventate de Alecsandri și le exclud din cercetare (Caracostea, Fochi).
Concepția dominantă este că această alegorie înlocuiește moartea, care e
adevărată, cu nunta, pentru a ascunde realitatea tragică. Eliade a formulat cel
mai clar concepția că moartea e înfrumusețată ca o nuntă, iar în felul acesta
inacceptabilul devine acceptabil. După el, ciobanul înlocuiește moartea sa
nefericită și absurdă cu o nuntă frumoasă, pentru a o înnobila și a îi da un
sens superior și sublim.
Mircea Eliade
interpretează moartea și nunta cosmică drept răspunsul ciobanului și al
românilor la teroarea istoriei. În acest fel ciobanul triumfă asupra terorii
istoriei, iar asta ar fi tipic pentru toată istoria României. Așadar, după
Eliade, românii ascund ce nu le place din istoria lor și prezintă realitatea
înfrumusețată, cum fac și evreii în Biblie, zice el. Lucian Blaga explică
atitudinea pasivă a românilor ca fiind condiționată de geografia frumoasă a
României, iar Eliade ca fiind cauzată de istoria tragică a țării.
Interpretările lui Blaga și Eliade se completează reciproc. După ei, atitudinea
resemnată, contemplativă, introvertită și transfigurarea realității istorice,
este condiționată geografic și istoric, e ceva tipic în firea românilor, deci
suntem predestinați. Teoria predestinării geografice sau istorice este
considerată fatalistă, neștiințifică și a fost exclusă din lumea universitară.
Pornind de
la Nelson Pike, care explică metafora universală the „Bride Soul”, eu consider
că toate miresele din variantele Mioriței pot fi termeni imagine într-o
alegorie al cărei termen abstract e sufletul ciobanului, adică al omului în
general. Divinitatea din cer sau fata de pe munte, cu care el se însoară, pot
fi o proiecție a propriului său suflet. El transpune unirea cu Mireasa-Suflet
(the „Bride Soul”) pe întreg universul, adică se eternizează în univers. Omul
conștientizează sufletul său și esența divină a universului, își externalizează
sufletul descătușat de corp și îl proiectează pe cer. Cerul în Miorița, ca în
toate mitologiile, este un termen imagine, care metaforic simbolizează sfera
metafizică invizibilă, unde unii au căutat divinitatea cu telescoape și
rachete, pe când alții o găsesc în suflet.
În toate
variantele Mioriţei, este vorba de nunta ciobanului cu o divinitate în cer sau
pe munte. Mireasa de pe munte poartă câte un obiect ca simbol solar, care o
asociază cu mireasa din cer. În cele mai deteriorate variante, unde fata e
descrisă ca o ființă în carne și oase, se păstrează o imagine din ce în ce mai pământeană
a unei ființe mitologice din cer.
Pornind de
la James Hillman și Joseph Campbell, eu cred că nu poate fi vorba de o aventură
într-un peisaj geografic sau astronomic. Totul se petrece într-un peisaj
fabulos din sufletul ciobanului. Sub toate chipurile miresei, este aceeași
divinitate, uneori uranică alteori chtonică, iar nunta e întotdeauna o
hierogamie, oricât s-au știrbit versurile și imaginea ei.
Pasajul cu
greșit numita alegorie a morții și nunții, totodată greșit înțeles ca un
eufemism, este compus din două alegorii distincte, diferite. Una simbolizează
renunțarea la grijile materiale, iar cealaltă, însurătoarea cu o divinitate, o
trăire psihologică numită mistică, foarte cunoscută în istoria religiilor și
bine studiată de psihologia religiei. Moartea ciobanului este aceeași metaforă pe
care o folosesc filozoful Plotin, apostolul Pavel din Biblie și mulți alți
mistici, pentru a spune că ei se îndepărtează de lumea materială, ca să se
apropie de lumea spirituală. Nunta cosmică a ciobanului este unirea sufletului
cu divinitatea, bine-cunoscuta hierogamie.
Pornind de
la mai mulți teoreticieni, eu susțin că mireasa din cer sau de pe munte este o
divinitate, ce oglindește sufletul omului. Miorița prezintă dorul omului după
extrema cunoaștere a valorii sale absolute, pe care o caută printre stele și
divinități. Până și Karl Marx a recunoscut în Critica la filozofia lui Hegel,
că „Omul, în fantastica realitate a cerului… își caută și trebuie să își caute
realitatea sa adevărată”.
Concluzia
mea este că viziunea ciobanului despre nunta sa cosmică exprimă strădania
spirituală a omului de a se eterniza în cer. Ciobanul din Miorița nu este un
individ concret, real, ci este un personaj literar ce reprezintă omul în
general. El este un erou literar, care, căutând divinitatea în cer, își caută
propria sa esență divină. Unirea lui cu divinitatea este unirea sufletului
omului cu eternitatea. Veșnicia pe care omul o acordă zeităților, este
nemurirea pe care și-o acordă sie însuși. Analiza mea arată că în poemul nostru
național natura este divinizată, dumnezeirea umanizată, iar omul îndumnezeit.
Da, asta îi poate deranja pe unii sau pe alții și mai ales pe cei cu suflet de
câine râios.
S-a spus că
variantele Mioriței prezintă diferite grade de deteriorare, cum ar fi că oaia a
devenit spion (Eliade), sau adaosuri de cel mai rău gust (O. Densusianu). Dar
nu prea s-a cercetat mai departe de atât.
Eu analizez
versuri deteriorate fonetic, lexical și semantic, le sortez pe o scală
relativă, astfel încât apare limpede că toate modificările au fost făcute în
aceeași direcție, chiar și cele reușite poetic, s-a alunecat de la o înțelegere
mitologică la una lumească, de la mythos la logos, de la sacru la profan. Din
ce în ce mai puținele aspecte mitologice și poetice au fost eclipsate de
aspecte materialiste, ceea ce a creat confuzii printre țărani și cercetători.
Pornind de la filozoful danez Knud Ejle Løgstrup, care arată cum catastrofele
politice, sociale și economice degradează mentalitățile, eu cred că exploatarea
crâncenă a țăranilor români, sistemul de impozite și răpirea pământurilor de
către niște hoți (voleurs), explicate de Marx în Capitalul, au fost catastrofe
ce au putut face ca întregul fel de a gândi al țăranilor români să fie întors
pe dos. După ce li s-a luat țăranilor pământul, tot ce aveau și nu le-a mai
rămas nici măcar speranța, cine se mai gândea la stele și la nemurirea
sufletului? Aceasta i-a putut face pe unii din ei să înțeleagă Miorița pe dos
și să adauge într-o variantă sau alta improvizații personale, nesemnificative
pentru totalitatea materialului cercetat. Este de neînțeles cum au putut unii
cercetători, ca Vulcănescu, să le ia drept semnificative și să facă
generalizări neîntemeiate.
Cercetătorii
datează crearea Mioriţei între secolul al XVIII-lea (Nicolae Iorga) și vremea
dacilor (Ion Diaconu, Erdös și alții). Argumentarea lor este insuficientă.
Adrian Fochi afirmă la pag. 420 că „Mioriţa oglindește un stadiu destul de
vechi…” iar la pag. 544 că „La baza Mioriţei stă un fapt real. Faptul s-a
petrecut într-o epocă istorică relativ nouă”. Ori e albă, ori e neagră? După
Eliade, Miorița oglindește întreaga istorie a României, cu „nenumărate invazii
barbare de la sfârșitul antichității până în evul mediu” și „vecinătatea
marilor puteri militare dinamizate de fanatisme imperialiste” (Eliade). Eu mă
întreb: cum puteau dacii să știe înainte de războaiele cu romanii că va veni
„teroarea istoriei” cu invaziile din evul mediu și ce a mai urmat?
Toate datele
concrete din metafore și alegorii au de bună seamă o legătură directă cu
societatea care le-a creat, deci fac posibilă o datare relativă a compunerii
Mioriței. Eu încerc o datare pe trei criterii: 1. elemente care se pot relata
la indoeuropeni, 2. la pre-indoeuropeni, 3. perspectiva genului. Concluziile
din aceste trei unghiuri converg spre o datare a creării Mioriței începând cu
epoca dinaintea venirii indoeuropenilor, la care s-au făcut modificări
ulterioare. Miorița poate fi mai veche decât Gânditorul de la Hamangia și
femeia lui.
Așa-zisa
Urballade poate fi veche de 7000 sau 8000 de ani, poate corespunde cu trecerea
de la matriarhat la patriarhat și conține unele elemente ce pot proveni din cea
mai veche societate de vânători arhaici. Miorița poate fi creată în epoca de
piatră, cam în aceleași vremuri în care s-au făcut marile descoperiri fundamentale,
de care vorbește Claude Lévy-Strauss: domesticirea animalelor, agricultura,
ceramica și țesutul.
În
concluzie: Nu este posibil să credem în criminalitatea din Miorița, iar eu nu
cred nici că asemenea interpretări ar fi intenționat răuvoitoare. Sunt doar
insuficient gândite, sunt o eroare de raționament. Nu putem crede nici în
interpretările pesimiste și fataliste ale unor savanți ce și-au proiectat
propriile frustrări și suferințe sufletești pe ciobanul din Miorița și pe
întreaga țară. Cei ce denigrează Miorița poate că nu sunt conștienți că
denigrează întreg neamul românesc și că stima noastră pentru ei se clatină.
Pesimismul, fatalismul și resemnarea nu pot fi în sângele unui popor ai cărui
strămoși trăgeau cu săgețile în norii de pe cer, înfruntând astfel zeul care
tuna și fulgera, după cum știm de la părintele istoriei Herodot… cetire.
Tot ce au
făcut românii dintotdeauna dezminte dogma tristeții naționale, combătută de
George Călinescu și de mulți alții. Însă rațele măcăne mai tare decât cântă ciocârlia.
E timpul să eliminăm această dogmă dușmănoasă față de națiunea noastră, să
reevaluăm Miorița, să o eliberăm din monopolul „totalitarismului științific” și
să o redăm școlilor noastre, cât și culturii universale.
«Miorița
– Izvorul nemuririi», de Victor Ravini, Editura Alcor EDIMPEX SRL, București
2016, 2017
https://anonimus.ro/2021/04/ce-facem-cu-miorita-si-cui-o-lasam-despre-razboiul-manipularii-prin-intermediul-celei-mai-frumoase-balade-romanesti/?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign=ultimele-articole-de-pe-anonimus-ro_1
COMENTARII:
AdaAna 11 aprilie, 2021 at 15:36
Multora le
scapă înțelesul baladei, sunt limitați și deficitari la capitolul înțelegerii
acestei lumi, deoarece atât Isus Hristos cât și filosoful Socrate puși în fața
morții au avut un comportament mioritic, pur românesc dacă vreți! Nu s-au temut
de trecerea în neființă, au ridicat în slăvi șansa enormă de a viețui pe
această lume chiar și trecătoare, înșelătoare, dar în drumul multor încercări
spre mântuirea lor și spre certitudinile de Apoi. Oare cât de „mioritici” au
fost românii din temnițele Anei Pauker? S-o fi întrebat careva? Dar cei care au
ieșit și-au luptat în opinci ori desculți în cele 2 războaie mondiale ca să-și
apere casa, familia, credința strămoșească și glia străveche? Însuși Iisus
Hristos când află ce I-a pregătit Iuda în loc să se retragă din fața primejdiei
în graba cea mai mare, El Își adună mai aproape apostolii și le propovăduiește
învățătura cea mai înălțătoare, cea mai adâncă, ruga și lauda cea mai aprinsă
adusă Domnului, adică vieții adevărate! Sfidând forțele întunericului și moartea,
înfruntând răul și minciuna! Exact ca în Miorița, oameni buni!
Pe de altă
parte Socrate, omul extrem de priceput și mai ales înțelept în descifrarea
tainelor omenești a fost condamnat la moarte (exact ca și Hristos) prin vot și
referendum. Că așa-i democratic, cică! Deși prietenii și temnicerii i-au
organizat o evadare, inegalabilul filosof a refuzat, vorbindu-le într-o manieră
emoționantă și tulburătoare celor prezenți despre nemurirea sufletului, ca-n
ultimul moment să bea cucută grăbind parcă plecarea sa din această lume, dar nu
înainte de-a-i consola pe cei loiali din jurul său. O fi fost, în cazul
amândurora, vreo modalitate de a acționa și de a reacționa (în fața morții)
mioritică, sau cristică? Aș înclina, ferm convinsă, către ultima variantă! Ambii
n-au evitat moartea, ci s-au lăsat în voia unui alt instinct, net superior, în
acela pe care-l naște în forul interior – NU al fiecăruia ci numai al unora, al
celor ALEȘI, AL CELOR BINECUVÂNTAȚI – conștientizarea sinceră, profundă,
autentică a valorii vieții, a valorilor sufletești legate de condiția divină a
ființei umane. E dificil de priceput pentru anumite minți nevolnice, care pot
doar să răstălmăcească Miorița, care se folosesc de interpretări bolnave pentru
a arunca anatema propriilor lor frustrări și neputințe pe obrazul acestui
popor, etichetând drept lipsă de consistență și de autenticitate toate cele la
care ele nu au acces prin capacitatea lor, fatal mărginită, de a se pune în
pielea altuia, de a-și înțelege semenii. Ce pedeapsă ar merita hulitorii
acestei nații? Oare cum i-a pedepsit Hristos pe asasinii Lui? Simplu! Lăsându-i
să trăiască, pentru că numai așa li se vor înfățișa acestor nenorociți eșecul
crimei lor asupra noastră. Conștiință n-au, ca să-și recunoască neputințele și
răul făcut, dar instinct de conservare au! Și încă mult! Ca să ajungă la vremea
decontului! Al aceluia Divin! Pentru că nimic pe lumea asta nu este mai
reconfortant decât bunul simț al celor săraci cu duhul! Aceasta-i în opinia
mea, trăirea profundă a condiției umane, magnifică ce-i drept, dar mult mai
subtilă, mai complexă și mai greu de descifrat pentru incapabilii și
neajutorații dintre noi, care pot și știu doar să ne eticheteze.
Răspundeți
Sursa:
MI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu