joi, 14 octombrie 2021

Mircea Dorin Istrate - MOISEI

 



SĂ  NU  UITĂM NICIODATĂ

La 14.0ct.1944, trupele maghiare, aflate în retragere, au ucis la Moisei 29 de români (24 fiind din jud.Mureș) și 3 evrei, aflați la muncă forțată în lagărul de concentrare de la Vișeul de Sus.

 

MOISEI

 

O toamnă liniştită se cerne peste lume

Îmbrăţişând cu-arome a noastre simţuri toate,

La  Monument, pe trepte, cu tricolor cunune

Se-nşiră amintirea în boabe lăcrimate

 

Aicea-i plâns pomelnic, cu toţi jeliţii cei

Ce-n nenorocul sorţii cu vieţile sfârşite,

Îşi dorm în veşicire cel somn la Moisei

Cu-al lor păcăt că fost-au, români mai dinainte.

 

Şi-n jocul unei clipe, ei, truditorii gliei

Cu moşii şi strămoşii aici în ăst’ pământ,

Au dat de-o hoardă neagră venită din pustie

Să-i facă boi în jugul hortistului cel crunt.

 

Barbari fără de  milă, cu suflet de jivină

Înnebuniţi de ură, setoşi de răzbunare,

Surziţi la ruga mumei îngenuncheată-n tină,

Împuţinat-au viaţa pe-a locului cărare.

*

Cum să-i iertăm Mărite, că-n vremi am tot iertat

Pe unul şi pe altul, aşa, să fie bine,

Dar Doamne, peste vreme chiar dacă am uitat

Ei tot mi-ar face felul aici, acas’ la mine.

 

Cu ce-am greşit Mărite, c-aicea mi-e cuibarul

Din vremile bătrâne în locul ăsta sfânt?

C-aici mi-e începutul, trăitul şi hotarul,

La urmă şi sortitul că bun român eu sunt?

 

Prin multe vom mai trece, pe gura mea de rai,

C-aici mi-i rădăcina şi-aicea vreau să mor,

Dar alţii, cu-alte gânduri de vin, apoi îi bai,

C-om face cum ni-i voia şi nu cum ei îmi vor.

 

Atât le spun Mărite, din buza ăstui deal

La cei ce dorm aicea cu suflete curate,

Că Moisee multe-s pe-aicea prin Ardeal

Şi cele timpuri încă, în suflet nu-s uitate.

 

Sunt vremuri de osândă, pe care le simţim,

Că iar cei dimprejururi ne latră la hotare,

De-aceea noi venit-am aici, să ne-amintim

C-avem o datorie de suflet şi onoare.

 

Să vă simţim smeritul şi-a voastră bunătate,

Nădejdea ce-aţi avut-o în anii ceia grei,

Că Domnul pân’ la urmă, va face-a Lui dreptate,

Să fiţi cinstit pomelnic, aicea la Moisei.

**

Şi-n boaba unei lacrimi vă veşnicim cu gândul,

Că pe altarul ţării rămâneţi o icoană,

Noi, candelă arzândă cel suflet mângâindu-l

Onor cu plecăciune vă dăm, acum în toamnă.

 

~*~

Mircea Dorin Istrate

 










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu