ȘTEFAN
DUMITRESCU: CRONICA LITERARĂ LA CARTEA DE
„CÂND ALBASTRA NOAPTE” , A DOAMNEI
ELENA ARMENESCU
Am lecturat de două ori cartea de poezie „Când albastra noapte” a doamnei
Elena Armenescu, apărută la Editura Neuma din Cluj, având o grafică inspirată.
După lectura cărții am simțit nevoia să amân un timp scrierea Cronicii
astfel ca emoția și gândurile născute de poezie doamnei Elena Armenescu să se
decanteze în sufletul și în mintea
mea. Cum lucrez de 20 de ani la
un Proiect în care mă încăpățânez să cred, acela al alcătuirii unui Antologii a
Generației 70 realizez că Elena Armenescu este una dintre poetele importante
ale acestei generații risipite și pe nedrept marginalizate. Generația 70 este
formată din scriitorii care au debutat în revistele literare ale anilor
1970. Este generația subsemnatului, pe
care mărturisesc că o iubesc și cu care mă simt solidar. De aici nevoie
profundă de a-i aduna pe poeții (și apoi și pe prozatori) acestei generații
într-o carte. Este un fel de a-ți căuta identitatea și de a te înrola într-un
destin colectiv, de a intra în cursul unui sens istoric.
Generația 70 a venit în istoria literaturii române imediat după
glorioasa generație 60 a lui Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Ana Blandiana,
Adrian Păunescu, generație care a avut norocul să apară în istoria acestui neam
într-o perioadă fastă, după ce s-a produs dezghețul cultural al anilor 1960-1965. De aceea ea a fost
așteptată cu brațele deschise, și atât
de iubită această generație, tocmai pentru că era nevoie de înnoire în cultura
română, de un nou suflu în poezia românească. Pentru că ea venea după 20 de ani
de proletcultism, și aducea în cultura
români un suflu nou, dătător de speranțe. De aceea a și fost generația cea mai
susținută, cu cea mai largă și profundă
deschidere către sufletele românilor, și
cea mai receptată de generațiile tinere
. Când a venit în literatura
generația noastră, a 70-zeciștilor, nici nu am apucat să ne trezim bine, că
cenzura a căzut asemenea unei ghilotine peste sufletele și mințile noastre.
Apoi dacă poeții generației 60 au avut norocul ca după terminarea facultății să
lucreze la revistele de cultură și în edituri, fapt care i-a făcut să fie o
generație unită, și să trăiască din plin Conștiința generație lor, poeții
generației 70 s-au trezit deodată profesori
aruncați în orașele și comunele patriei.
Așa se explică de ce generația 70, o generație risipită și
marginalizată, n-a avut conștiința existenței ei, nu mai vorbim de conștiința
unității ei, de ce nu a fost solidară și de ce este o generația atât de puțin
cunoscută. O Generație a nimănui, care abia de acum încolo urmează să fie
descoperită… Privind din perspectiva
timpul înțelegem bine drama acestei generații abandonate, într-un peisaj
insular, în care fiecare s-a descurcat cum a putut. Aceasta încercare aspră la care a fost supusă generația 70, atunci când se va trage linie și se va vedea ce a adus și ce a lăsat în literatura română, s-ar
putea să descoperim uimiți că ne aflăm în fața unei mari generații, care a
îmbogățit cultura română poate mai mult decât generația 60. Până atunci
însă poeții generații 70 ar trebui
descoperiți, studiați și promovați, așa cum s-ar cuveni. Și cine ar putea să
facă mai bine lucrul acesta decât poeții
și scriitorii acestei generații.
Unul dintre poeții talentați și importanți ai
generații 70 este doamna Elena Armenescu. De aici începe cronica noastră.
UN
UNIVERS POETIC CA UN CIREȘ ÎNFLORIT
Aplecându-ne asupra poeziilor
acestui volum, încercând să le cuprindem într-o „viziune și un sentiment” vom
spune că vedem în fața ochilor un văzduh-sărbătoare, încărcat de flori, de
păsări, de triluri de ciocârlii, de miresme adormitoare, de curcubee care te
fascinează, care ne îmbată și care ne
cuprind pe nesimțite într-o vrajă divină, plină de melancolie. În acest cosmos
baroc, dragostea este lumina care leagă toate elementele între ele,
pătrunzându-le, înnobilându-le. Am spune că această comunicare-imbrățișare care
pătrunde cosmosul poeziei doamnei Elena
Armenescu te învăluie asemenea unei simfonii. Poeta ne dezvăluie această
cheie a universului poetic chiar din prima poezia a volumului , în care vedem
filozofia demersului ei poetic și Ars
poetica creației sale. Pentru aceasta o reproducem în întregime primul poem al
volumului.
Dialog
cu inima
Când
este-n cer atâta sărbătoare, /
Și
valul înspumat aduce dor pe mare,
Am
întrebat inima, în noaptea de cleștar,
Tu,
cum zidești arcade în mărgăritar?
Când
pescărușii se-ndreaptă lin spre nor,
Ori
cad fulgerător în valul unduios, trecător,
Freamătul
tău devine zbucium, înflăcărare,
Miresme
exotice adună gânduri pe cărare.
Când
luna tace, acolo în depărtările-i reci,
Îndrăgosti:ii,
pătimaș șoptești ode pe poteci,
Tu,
însingurată inimă în umbra înserării,
De
ce invoci nuntiri spre-ntinsul mării?
Inima
încercată! de prea multe ori rănită,
Care
din naştere iubirii-ai fost menită,
Printre
grăbite foşnete, aud cum îmi șoptesti:
–
Până la ultima zvâcnire, tot ai să iubeşti! ( Dialog cu inima) ”
Cu fiecare vers și cu fiecare poem
Elena Armenescu zidește arcade de mărgăritar. Cer, sărbătoare, valuri
înspumate, pescăruși care se se-ndreaptă lin spre nor, inima, îndrăgostiții
pătimași șoptesc, luna tace, depărtările sunt cuvintele și elementele care alcătuiesc universul
ascensional luminos, sărbătoresc al poeziei. Asemenea Mamei-pământ în centrul acestui univers imens
și foarte bogat, subliniem această dimensiune a poezie Elenei Armenescu,
bogăția și senzualitatea, este Inima (concept abstract, dar și generator de
senzualitate și de afectivitate). Ea este izvorul iubirii, dar și astrul în
jurul căruia gravitează universul poetic al doamnei Armenescu, cea care
generează mișcarea ascensională, senzuală, țipătul profetic către
Absolut și Divin al poeziei. Ca-n
strofele pe care le redăm mai jos:
„Inima
încercată! de prea multe ori rănită,
Care
din naştere iubirii-ai fost menită,
Printre
grăbite foşnete, aud cum îmi șoptesti:
–
Până la ultima zvâcnire, tot ai să iubeşti! ( Dialog cu inima)
„Iubirea-i
înălțare Iubirea pământeană nu-i cădere,
ci
înălțare, Iubitule, hai! în miresme să-i zidim altare!
Lasă
incandescența inimilor să vorbească,
Răscolitor,
noi înțelegem limba îngerească
(Iubirea-i înălțare) ”
Așadar iubirea este înălțare nu este
cădere, inima și iubirea generează
incandescența eului și a trăirii poetice. Iubirea este ce acare ne înalță în
lumea divină unde comunicăm cu îngerii.
Puterea dragostei de a da viață și de a
înflori ființa umană și lumea este
nemărginită. Ea este asemenea sevelor calde și fertile care vin din
adânc și care împrimăvărează ființa și lumea. (superbă metaforă și frumos
cuvânt, a împrimăvăra). De altfel poeta are această vocație și voluptate, am
spune, de a crea noi cuvinte, generând o corolă de sensuri, pornind de la
substantivele și versurile care sunt teme importante ale poeziei ei, pictând
adevărate ceruri de inflorescențe
La ceas
când mugurii pe ram ,
Plesnesc de atâta
gingășie ,
Î
n g e r i i î ș i f a c c u l c u ș s u b g e a m ,
Z
e f i r u l d i n s p r e m u n t e î i a d i e . . .
………………………………………………………
M
i r e s m e a l b e n e î n c o nj o r ,
S
t â r n i n d a u r ă r i i l e d i
n f i r e ,
V
ă d t u f ă î m b uj o r a t ă d e b uj o r ,
P
r e g ă t i t o a r e , v e s t i n d u – n e i u b i r e . (poezia
„Împrimăvărare)
Universul poeziei Elena
Armenescu, imens, bogat, profund, înmiresmat, plin de gingășie, de sfințenie
este străbătut de miresme care-l înconjor, născând bogăție și strălucire, aurăriile din
fire, este hrănit din izvoarele care vin
din adâncul ancestral de iubirea, care
în poezia doamnei Elena Armenescu este substanță, dar și irizare, auroră
boreală, ca în poemul de mai sus.
Asemenea lui Lucian Blaga poeta slăvește cu pioșenie clipa, căci în
fragmentul acesta condensat de timp există toate lucrurile și ființele, văzute
și nevăzute, în primul rând iubirea,
care se materializează prin ritualuri sacre, ritualuri care înalță
dragostea la Dumnezeu. Acolo de unde izvorăște, căci în nivelul divin trăiește
și pulsează inima poetei.
Legat
în lanțuri, un fioros zăvod,
Hămăie
în umbra așteptării, supărat,
Pe
strada mea cu nume de voievod,
Aștept
iubitul să vină tainic, pe-nserat…
La
ritualul pregătit în ani fecunzi,
Demult,
întru desăvârșire aleasă,
Prin
rugăciune, știința să ascunzi,
În
sinea ta cui vrei să fii mireasă…
(poemul „Laudă clipei„)
Dragostea este universul,
dragostea este temelia existenței, este substanța care dă conținut tuturor
lucrurilor, ființelor și stărilor. Asemenea filozofilor antici care puneau la
baza lumii focul, poeta pune la baza existenței și a universului iubirea
M
e r g p e n i s i p u l
p r i e t e n o s , u m e z i t
D
e v a l u r i l e c a l d e , c a l m e , l i n i ş t i t e ,
S
i c â t e z a r e a , p â n ă l a z
e n i t ,
S
u f l e t u – m i t o t c e r u l î
l c u p r i n d e . . .
P
r i v e s c a p o i u r m e l e p a ş i l o r , f o r m a ,
A
m p r e n t a t ă l p i l o r , f l o r i
d e s e r a i ,
S
e a s e a m ă n ă c u c
o n t u r u l , c u n o r m a
P
i c i o r u l u i E v e i , l a a l u n
g a r e a d i n r a i .
F
o r m a a s t a c i u d a t ă , m i s t
e r i o a s ă ,
M
ă d u c e f u l g e r ă t o r l a i m a g i n e a e i ,
C
â n d p l e c a a m ă r â t ă , n e p u t i n c i o a s ă ,
D
i n P a r a d i s , d i n g r ă d i n a
d r a g o s t e i .
La marele poet Vasile Voiculescu am mai întâlnit această propensiune a
spiritului către senzorialul din lucruri. Această mângâiere cu buricele
degetelor eului poetic a lucrurilor și ființelor, a pământului, a florilor, a
luminii, a iubirii, a melancoliei, a zbaterii eroice a inimii care iubește.
Aceasta sete de adânc, de contopirea cu izvorul existenței. Iubirea poetei,
calea regească pe care Elena Armenscu o
străbate de la prima poezie a volumului până la ultima, în setea de a căuta adevărul și absolutul,
demers al iubirii arzânde, când ființa
ajunge pe fundul lumii, la începutul timpului. Unde iubirea plonjează în mit, unde Poeta se
regăsește pe sine cea eternă, de la începutul timpul, când era Eva. Eva
din care s-a născut întreaga lume, Eva cea care prin iubire a născut
veșnicia Omului, propria sa eternitate.
Imaginea aceasta a Evei, de un omenesc, de o măreție și umilință
extraordinare este antologică :
F
o r m a a s t a c i u d a t ă , m i s t e r i o a s ă ,
M
ă d u c e f u l g e r ă t o r l a i
m a g i n e a e i ,
C
â n d p l e c a a m ă r â t ă , n e p u t i n c i o a s ă ,
D
i n P a r a d i s , d i n g r ă d i n a
d r a g o s t e i .
Iată un superb tablou care ne evocă seara românească plină de vrajă din
Sara pe deal”. Subconștientul poetei își
afundă rădăcinile în memoria colectivă a acestui neam. Cât de subtil și
românesc surprinde poeta acea atmosferă plină de mister, de căldură și de
iubire a serilor din viețile strămoșilor
noștri
S
e a r a d e S â n z i e n e
A
m u r g u l , s e – a n i n ă t a i n i c
î n t e i ,
Va
l e a î n c ă s e – n g â n ă c u a
s f i n ț i t u l ,
E
u a r d
n ă p r a z n i c î n p â n z
a d r a g o s t e i ,
P
o r n e s c n a u c ă s ă – m i c a u t i u b i t u l .
A
s t ă n o a p t e n u – i
v r e m e d e d o r m i t ,
E v r e m e a
c a î m p r e u n ă c u d o r u l
S
ă f a r m e c t a i n i c
p e a l m e u i u b i t ,
O
r i u n d e s – a r a f l a , c ă l ă t o r u l . .. („Seară de Sânziene)
În poezia doamnei Elena Armenescu, Eva, Afrodita, femeia este izvorul iubirii, ea cu misterul și dulceața
ei nesfârșită, este cea care-l farmecă
pe iubit. Care generează iubirea din care au răsărit și au crescut toate
:
„A
s t ă n o a p t e n u – i
v r e m e d e d o r m i t , /
S
ă f a r m e c t a i n i c
p e a l m e u i u b i t„.
Iubirea este trăită la cel mai înalt nivel,
când ființa topită de iubire, atinge starea inefabilă a incandescenței :
„E
u a r
d n ă p r a z n i c î n p â n z a
d r a g o s t e i ,
P
o r n e s c n a u c ă s ă – m i c a u t i u b i t u l . ”
Dacă Dragostea este izvorul care a
născut toate lucrurile și ființe
din universul baroc al poeziei doamnei Elena Armenescu, tot ea este cea
care dă farmec regnurilor, luminii, aerului, pământului, vântului. În ierburile
înalte, lângă Sânziene, în taină se săvârșește ritualul iubirii. Numai trecând
prin focul dragostei, după săvârșirea
ritualului ancestral ni se deschid porțile cerului. Adică atunci vom
avea acces la nivelul divin, unde ne regăsim în Dumnezeu. O dată ce Dumnezeu
este Iubire, iar noi suntem născuți din iubire.
Î
n t r e i e r b u r i – n a l t e , l â n g ă s â n z i e n e
N
e – o m a ș e z a s u b l u n ă , r â z â n d ,
A
s c u n ș i d e l u m e
ș i d e i e l e
r e l e ,
Au
d c a l u l n ă z d r ă v a n n e c h e z â n d .
E s e m n
c ă s e d e s c h i d e c e r u l . . .
P
e r a z e d e l
u m i n ă î n g e r i i c o b o a r ă ,
A
f l a – n e – v o r î m b r ă ț i ș a ș
i , m i s t e r u l
Va f a c e
s ă n e c r e a s c ă
a r i p i i a r ă . . .
Poezia Elenei Armenescu este rugăciune,
îmbrățișare cu materia, cădere sub formă de îngeri în adâncul abisal al
ființei, risipire a eului în mister, și urcare din nou la
Dumnezeu :
„E s e m n
c ă s e d e s c h i d e c e r u l . . .
P
e r a z e d e l
u m i n ă î n g e r i i c o b o a r ă ,
Regatul dragostei, matca în care iubiții
devin Unu topiți de iubire este noaptea, (subconștientul, adâncul, tărâmul de
dincolo, irealul ) când marginile lucrurilor se estompează, când limitele
dintre noi dispari, și când redevenim ce am fost la început, mister și magmă :
„Noapte
mult visată, noapte ireală,
Suntem
fluturi de argint ce ating
Văluri
plutitoare din era abisală,
Printre
cristale mii, feeriic anotimp! (poemul
„Sublimul nopții”
Ritmul devine ludic, săltăreț, lumea se
umple de cireși înfloriți totul este un
vis, ajungem astfel vrăjiți de dragoste în Câmpiile Elizee :
„În
astral
Colindam
fericită până-n zori,
În
vis, livezile cireşilor înfloriţí,
Eram
poate în Japonia, ori,
În
Câmpiile Eliyzee, treziţi…
Albul
strălucitor al petalelor,
Cu
irizări multicolore, vii,
Fără
glas şoptesc oamenilor:
Înlănțuiți-vă
ca nişte copii! ” (poemul „În astral”)
„Ea, care a fost pătrunsă de focul
iubirii, care a băut până la fund voluptatea dragostei, care a luminat cu
sufletul ei universul interior al misterului, ea, poeta care a cunoscut că
Adevărul ultim al vieții care este Iubirea (Dumnezeu) ca o concluzie a întregii
vieți, ne îndeamnă să ne lăsăm topiți de vraja iubirii, înlănțuiți, când
devenim Unul, adică Dumnezeu) :
„Fără
glas şoptesc oamenilor:
Înlănțuiți-vă
ca nişte copii! ” (poemul ”
Da, numai iubirea este cea care ne ajută
să ne regăsim starea inițială a purității când devenim copii.
„Supremul
bun
Cu
brațele mele de copil duios
Prindeam
mieluțul cel mai frumos
Atingerea
lui mă înălța spre Dumnezeu
Pentru
ca iubirea era cu mine mereu „(Supremul bun)
Iubirea este supremul bun, valoarea absolută, puritatea care ne scufundă
în tainele copilăriei, cea care ne înalță spre Dumnezeu.
După lectura poeziilor Elenei Armenescu
te scufunzi într-o stare de reverie și de melancolie dulce amară adâncă.
Puțini poeți au darul de a atinge cu sufletul miezul lucrurilor, de a se căuta
pe sine pe colinele lumii și ale cosmosului și de a se găsi în singurătatea
sufletului plin de iubire. Sufletul îți este bogat, bucuros, trist și profund,
deschis asemenea unei corole care se înalță la cer. Îmi vin în mintea poemele
Emiliei Dikynson, cea mai mare poetă americană, tot o poetă a iubirii.
Și nu pot să nu mă gândesc că mă
aflu în fața unei cărți de poezii profundă și vastă ca un ecoul care se întoarce în adâncul sufletului tău. Și mai știu că mă
aflu în fața unei mari poete care abia de acum încolo urmează să fie
descoperită.
14 04 2020 Stefan Dumitrescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu