PETRE ŢUŢEA-ASTRUL AGOREI
CREŞTIN-ORTODOXE
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
<< Istoria românilor dezgolită de
crucile de pe
scuturile voievozilor e egală cu
zero.>>
(PETRE ŢUŢEA)
„...
anistorismul lui Petre Ţuţea merge atât de
departe încât filosoful contestă revoluţiile.
El spune că revoluţia a avut loc o singură
dată:
la apariţia lui Hristos.”
(GABRIEL STĂNESCU)
Petre Ţuţea este o cascadă
mistică a gândirii aforistice revărsată tuturor primitorilor ca o mireasmă a
Ortodoxiei. Inteligenţa clarvăzătoare ce fascina prin claritate, profunzime şi
esenţial înflorea într-un sublim proverbial ca surâsul Astrului la chemarea
Luminii. În Oracolul minţii sale a odrăslit suferinţa, nădejdea şi dragostea pentru
marele său popor dac, ca o împlinire în Filosofia
nuanţelor, ca o mulţumire adusă revărsării Harului lui Dumnezeu, ca o călăuzire
a pătrunderii Dincolo: „Putinţa omului de aici de a pătrunde
dincolo, în chiar această viaţă, constitue experienţa mistică a fiecăruia din
noi. Pătrunderea vieţii de dincolo în viaţa de aici, prezenţa ei în fiecare
moment al istoriei, constitue înţelegerea mistică a existenţei.” (Nae Ionescu, Îndreptar Ortodox. Ed. Artemis, Bucureşti, p. 25)
În caracterul şi conştiinţa sa de mare boier creştin, gândirea şi harul
i-au dăltuit destinul unui mare ARTIST, înveşmântându-i viaţa în Zorii GENIULUI.
Petre Ţuţea s-a îmbrăcat cu lumina
CUVÂNTULUI ca şi cu o haină de nuntă.
În faldul literelor libertine şi somptuoase, Gânditorul creştin a urzit cu duhul adevărului primit, viaţa în
regalul comuniunii Hristice: „Destoinicia noastră e de la Dumnezeu, Cel
ce ne-a învrednicit să fim slujitori ai unui Nou Testament, nu ai literei, ci
ai duhului, pentru că litera ucide, iar duhul face viu.” (Sf. Ap. Pavel-2 Corinteni, 3, 6-7)
Vorbirea lui era o podgorie aleasă, iar licoarea cuvintelor musteau în
om aţâţări de nestemate şi aromate azururi, precum o cuminecare de Sfânta Înviere.
„Un om ca Petre Ţuţea, spunea Ion Coja, este ca vinul bun: nu-l poţi bea
de unul singur.” (Petre Ţuţea În
Conştiinţa Contemporanilor Săi. Articole, Evocări, Eseuri. Crestomaţie de
Gabriel Stănescu. Ed. Criterion, Bucureşti-2010, p. 82)
Cuvântul-ciorchine îşi picura boabele
de lumină pe sufletul lui însetat de viaţă, pe cugetul lui înfometat de
spirit, pe experienţa ascetico-mistică a dovezilor axiologice ce pogoară Revelaţia dumnezeiască, pentru a da sens
dualităţii spirituale a omului chemat şi ales (spiritualitatea ca trăire religioasă şi spiritualitatea ca
viaţă culturală), ambele circumscrise slujirii Hristice, ambele slujirii
creaţiei geniale, odrăslită în faptele cele pline de taină: „Fiecare
faptă are o cauză dar mai ales fiecare faptă are o taină... Ce ştiu sigur e că
taina predomină. O pot asemui cu umbra care se întinde pe un deal într-un
asfinţit; aproape totul e acoperit, aproape totul; şi totuşi, undeva, o stâncă
albă sau o coamă împădurită străluceşte orbitor.” (Mariana Brăescu-Silvestri, Câtă
Creaţie, Atâta Mister, în Cuvinte
pentru Urmaşi. „Modele” şi „exemple” pentru Omul Român. Vol. 1. Ed.
Carpathia Press-2005, p. 254)
Destinul marelui Gânditor
creştin-Petre Ţuţea a avut pentru Neamul dacoromân peste sensul metafizic, o
valoare de sinteză, împlinită ca o pliromă a dualităţii spirituale, unindu-le
într-o cuprinzătoare trăire filocalică cu experienţa Suferinţei şi a Jertfei
creştine asumate pentru Înaintaşi şi
pentru Dumnezeu.
Dincolo de mireasma ortodoxiei, destinul filosofului respiră ca un duh
al culturii revărsându-se peste iubirea ce nu se stinge, de neam şi de ţară: „Nu
văd de ce ar fi perimată iubirea de ţară şi neam. Mi-e drag acest popor cu bune
cu rele. Îmi sunt dragi oamenii. Am învăţat acest lucru de copil. Dacă îl
iubeşti pe Dumnezeu, iubeşti tot ce frământă, tot ce este creaţie divină.
Niciodată nimeni nu va putea triumfa în faţa cugetului curat plin de lumină.”
(Mariana Gurza, Îmi las pana să scrie aşa cum simt, aşa cum Cel de Sus mă
învredniceşte, în Mărturisirea de
Credinţă Literară. Scrisul ca religie la Români în preajma anului 2000. Vol 1. Ed.
Carpathia Press-2008, p. 57)
Soarta creştinului autentic care tinde spre înalte valori, spre
luminarea celorlalţi mai puţin hărăziţi devenirii, spre o apoteoză a demnităţii
creştin-naţionaliste constă tocmai în călăuzirea firii sale pe drumul
destinului spiritual, atât ca urcuş mistic cât şi ca năzuinţă culturală: „Ca
scriitor de limba română, în străinătate nu prea ai destin, te poţi rata foarte
uşor. Nu prea ai şanse... Dar eu sunt optimist. Mă bazez pe voiciunea
inteligenţei olteneşti, pe ambiţia specifică oltenilor şi pe şansa de a trăi în
lumea liberă!” (Florentin
Smarandache, Cuvânt Către Urmaşi Şi
Înaintaşi, în Cuvinte..., op.
cit. p. 212)
În Cuvântul ales pentru opera creativă, pentru comunicare, pentru
comuniune, cântă muzica literelor împodobite ca Iile pe frumoasele fecioare
dace, dar vorbele rostite de jun ori senior trebuie să fie luminate permanent
de har.
Aşadar, în fiinţa şi persoana creştinului sunt doi luminători, Sinele:
Junele, Zianul, Cavalerul, rostirii
şi Celălalt, înaintemergătorul: Seniorul, Sacerdotul, Înţeleptul, devenirii, înnoirii, rostuirii noastre:
„...
am înţeles uşor înspăimântat că înlăuntrul meu, în afara ţesuturilor biologice,
creier, sentimente şi tot ce mai conţine o fiinţă omenească, mai
<<locuieşte cineva>>. Nedefinibilul Celălalt care are alte
obiceiuri, alte manifestări, alte stadii ale maturizării. După îndelungi
analize mi-am dat seama că acela reprezintă sunetele numelui meu-nu
aparenţa-Dăncuş... Aparenţa aceasta l-a căutat mult pe celălalt. Astfel s-au
născut poezia, muzica, sculptura, arta numelui meu.” (Ştefan Doru Dăncuş, A fi cum vrea Cel de Sus, în
Mărturisirea de Credinţă..., op. cit. p. 28)
În Creaţia lui Dumnezeu, Omul a
primit întâia poruncă de a deveni el însuşi dumnezeu. Toate cărările virtuţiilor creştine străbat continuu această
Cale divină. Înainte de a deveni dumnezeu în Cer, însă, trebuie să ajungi dumnezeu pe pământ: să ai un caracter ales, o bună-cuvinţă, o conştiinţă
curată, o dreaptă credinţă în Adevăr, un nobil crez al Libertăţii, o slujire a
Cuvântului, o bucurie a Suferinţei, o dăruire deplină a Dragostei, un lac, o pădure,
un loc mirific ca Botenii de argint (Argeş) ai Odraslei de aur Vlăşcene sau o Cetate vâlceană pe malul Oltului ca
cea a clucerului nostru Măldărescu: „La Râmnic m-am bălăcit în apele Oltului
până când am reuşit să-i stăpânesc învolburările, asta cu mult înainte ca
hidroenergeticienii să-i pună <<căpăstru>> (într-un fel i-am ajutat
şi eu).” (Ion Măldărescu, Provincia, Rezervaţie a Bunei-Cuvinţe, în
Mărturisirea..., op. cit., p. 9)
Dumnezeul pământului mai
presupune O Vatră strămoşească în care să ardă focul iubirii naţionalist-creştine:
O
Ţară frumoasă ca soarele de pe cer
ori Ţara Pe Care O Iubesc a MARIEI-Regina
României: „... românii erau fericiţi şi măguliţi de faptul că eu, Regina lor,
prinţesa născută într-o ţară îndepărtată, am fost atrasă atât de mult de
farmecul ţării mele de adopţie, încât am reuşit să o descriu atât de potrivit.”
(MARIA Regina României, Ţara pe care o Iubesc Memorii din exil.
Trad. din eng. de Maria Berza. Ed. Humanitas, Bucureşti-2016, p. 7), volum ce întregeşte
trilogia Jurnalului de Război al frumoasei şi inimoasei Crăiese, dăruit de amicul meu Românul
şi bibliofilul Dumitru Ionescu- cărţi
din nesecatul lui izvor de DĂRUIRE. Spun DĂRUIRE şi nu donaţie, fiindcă
donaţia este un act civic, nereligios, firesc, chiar filantropic sau propus, cu
scopul de a ajuta pe cineva anume.
DĂRUIREA-izvorăşte din sentimentul nobil şi divin al PRIETENIEI, care la
rândul Ei este DARUL Lui DUMNEZEU.
Aşadar, DARUL unui PRIETEN este DARUL lui DUMNEZEU!
Prin urmare, Omul-dumnezeu,
Mărturisitorul, Profetul, Sfântul trebuie să-i întrupeze pe ceilalţi chemaţi, iubirii Pământului şi libertăţii
Cerului său.
Mulţi sunt chemaţi. Expresia
Mântuitorului face referire la lupta cea mai grea a omului: lupta cu sinele-sălaşul
ispitelor.
Puţini sunt aleşi.
Sunt cei care acceptă lupta cu sinele, conştientizând însă neputinţa proprie,
dar putinţa Harului, taina Celuilalt.
Toate prigonirile oricât ar fi de ucigaşe pot fi biruite prin credinţa
în Adevăr, prin suferinţa acceptată şi
martiriul dorit al Crucii premergătoare Învierii.
În perioada atroce a regimului diabolic bolşevic România devenise un
univers concentraţionar. Două fronturi s-au năpustit atunci asupra Balaurului
roşu: rezistenţa anticomunistă din Munţi şi rezistenţa religioasă preponderent ortodoxă
din închisori: „Pe lângă pilonul rezistenţei armate din Munţii Carpaţi, împotriva
comunismului, România a avut şi o latură spirituală, religioasă, fundamentală,
a rezistenţei la fenomenul ateist al comunizării: martirii şi mucenicii din
temniţele comuniste.” (Ionuţ
Ţene, Contra curentului. Radiografii istoriografice post-moderne. Ed.
Şcoala Ardeleană, Cluj-Napoca-2015, p. 309)
Adevărul şi Iubirea sunt cele două aripi ale dreptei credinţe care te
urcă în Cer. Împreună ele sunt Stâlpul
şi Temelia nemuririi creştine. Nimic nu justifică renunţarea le ele. Chiar cu
preţul vieţii, Adevărul şi Iubirea rămân nepreţuite. Sacrificiul total pentru
Adevăr ori jertfa pentru Iubire sunt fapte dumnezeieşti: „Dacă instanţa va judeca şi va
hotărî că trebuie să ispăşesc ceva, revendic dreptul de a pătimi şi a muri
pentru Adevăr!” (Mircea
Vulcănescu, Creştinismul în Lumea
Modernă. Răul veacului şi Criza Bisericii. Ed. Cuvântul Ortodox, Bucureşti-2013,
p. 18)
Acest fapt al luptei pentru Adevăr, Libertate şi Iubire l-a însufleţit şi
pe Gânditorul nostru creştin Petre Ţuţea să urce Drumul
robilor,biruitor la
Cer.
El
şi-a făcut din vis, pavăză strămoşească, din cuget, cântare şi rugă, din viaţă,
Cuvânt, din menire, mărturisire, din ortodoxie, românism, din credinţă flamură
a unităţii naţionale, încorporând astfel o Generaţie de aur, mai multe
generaţii viitoare de români merituoşi religios-spirituali: „Straşnică
generaţie! Cea mai vitează din toată istoria neamului. Generaţia care a
sângerat cel mai mult, dar a făcut cel mai mult. Au adus prin sacrificiul lor
neamul românesc la deplină unitate, extinzând România de la Nistru până la
Tisa, aşa cum au visat românii, toţi românii, de la regele Decebal şi până la
copiii din parc. Sraşnică pregătire morală şi naţională trebuie să fi avut
această fericită generaţie între toate generaţiile luptătoare ale neamului.”
(Părintele Dimitrie Bejan, Simple povestiri. Cugetări morale despre
viaţa de toate zilele. Ed. Trinitas, Iaşi-2008, p. 54)
Tăcerea gânditorului, care era mult mai rară decât comunicarea, te
adâncea în profunzimea unei Taine mirifice, înfiorându-te serafic,
copleşindu-te mistic. În tăcere Cuvântul se înseninează în duh, în undă
cosmică, pentru ca apoi să ţâşnească într-un torent de lumină: „Ţuţea
îşi înălţa vocea ca un colţ de stâncă în mijlocul apei, ascuţit, semeţ, dureros
de subţire spre vârf-nici o pasăre nu putea să se odihnească, ci doar să se
învecineze, zburând-, având în adâncuri nebănuita temelie a tăcerii, zonă în
care nici un peşte nu tulbură apa şi nici o plantă nu-şi unduieşte podoaba.”
(Radu Preda, Jurnal cu Petre Ţuţea.
Ed. Lumina Credinţei, Bucureşti-2015, p. 78)
În sufletul aprins al Rugului său,
tăcerea filosofului încingea necuprinsul spaţiilor siderale evidenţiind şi mai
profund chipul gânditorului: „Sensibilitatea cuibărită în faliile
sufletului s-a sedimentat concret încă de când desluşeam cu ochi miraţi
literele alfabetului, sonoritatea cuvintelor, înţelesul, fascinaţia şi bucuria
trecerii în lumea lor. De altfel, cărţile au adus vieţii mele comoara
învăţămintelor, dezgolind suflete de oameni ce au fost trup şi au rămas
cuvinte, pline de harul înţelepciunii...” (Mirela Nicoleta Hîncianu, Sintagma Tăcerii, în Mărturisirea de
Credinţă Literară..., op. cit. p. 187)
CUVÂNTUL-VORBIREA-CĂRŢILE!
Divină Lumină! Sublimă exprimare! Dumnezeiesc Dar!
Această trinitate-împlinită Comoară şi deopotrivă Povară: „Am
cărat cu mine, ca mai toţi românii emigranţi, valize pline cu cărţi româneşti.
Vroiam să mă înconjor de o mică Românie... literară, pentru a nu fi chiar atât
de singur printre străini, pentru a nu uita de unde am plecat, de prieteni, de
strămoşi, de limbă, de cultura mea naţională.” (George Roca, Age Quod Agis
în Mărturisirea de Credinţă Literară, vol 1. Scrisul ca religie la Români în
preajma Anului 2000. Ed. Carpathia Press-2006, p. 195)
Petre Ţuţea a unit în albia
meditaţiei sale spirituale toate izvoarele limbajului, metalimbajul-cult:
lingvistic, artistic, filosofic, teologic, mistic, filocalic, revărsând
asupra realului, Delta cunoaşterii-taina Cuvântului, ca expresie definită a
Totului revelat în actul creativ-sofianic, reverberând curiozităţi, clarităţi
şi voinţă în individ şi esenţialul ca aprofundare în comunitate, întronizând
astfel comuniunea naţională ca unitate de har, de limbă şi spirit.
Unitatea integrităţii şi libertăţii unui neam este în gena sa
religioasă, sădită de Providenţa divină, care trebuie continuu transcrisă
istoric ca un veşnic ideal: „Milenara noastră istorie,
consemnează ilustrul istoric militar Jipa
Rotaru, este jalonată de nenumărate bătălii, de jertfe şi sacrificii fără
seamăn pentru păstrarea fiinţei naţionale, pentru apărarea drepturilor
fundamentale ale poporului.” (Prof. univ. dr. Jipa Rotaru, Făurirea României Mari în Retrăiri Istorice În Veacul XXI. Ed.
Anca-2009, p. 15)
Dumnezeu prin providenţiala Sa Dăruire adusă pământenilor de suflet, ne
alege Eroii, Poeţii, Călăuzitorii, Profeţii, Martirii, Mărturisitorii şi Sfinţii,
dar cred că ne va rezerva şi un alt moment divin al Recursului extraordinar la Ortodoxie.
La cinstirea neîngrădită şi integrală a tuturor
Înaintaşilor noştri dumnezeieşti, chiar dacă fără voia politicienilor,
politrucilor, alogenilor şi a ocultei, au ajuns în Ceruri: „Ţara
noastră a avut milioane de eroi, luptători, sfinţi şi mărturisitori în secolul XX, cei mai mulţi dintre ei rămaşi
neştiuţi cu numele până astăzi. Unde sunt urmaşii acestor oameni? Unde sunt
milioanele de rude care astăzi ar trebui să le apere memoria şi să nu permită o
recomandare a lor? Cercetaţi-vă familile, întrebaţi bunicii, bătrânii din sate
şi descoperiţi eroii din familiile voastre şi cinstiţi-i!” (Cezarina Condurache, Chipuri Ale Demnităţii Româneşti. Eroi ai
neamului şi sfinţi ai închisorilor. Ed. Evdokimos. Fundaţia Profesor George
Manu-2015, p. 161)
În diversitatea de idei multicolore a oamenilor, în varietatea gândirii
lor raţionale sau iraţionale, morale sau amorale, altruiste ori egoiste
predomină totuşi ispita absolută: Adevărul. Căutarea la cei mai mulţi, care
acoperă aria ignoranţilor sau raţionalilor se aşterne ca o Mlaştină a disperării.
Pentru cei puţini, pentru temerarii-mărturisitori care urcă Muntele suferinţei-creştinii practicanţi,
slujitori ai Cuvântului-Întrupat, Adevărul este întâlnit pe Drumul cunoaşterii
de sine, pe Calea jertfei curate, cum afirmă Bădiţa al meu, Petru Baciu-poetul,
luptătorul, nemuritorul mărturisitor : „Prin jertfe se înalţă un neam, prin jertfe
trăieşte, prin jertfe vor birui copiii noştri deoarece orice jertfă e un bob de
grâu, care, însămânţat în pământ, rodeşte.” (Petru C. Baciu, Sunt
strigătul din urmă. Ed. Babel, Bacău-2012,p. 181)
Prin atotprezenţa Sa, Dumnezeu este alături de fiecare inimă
binevoitoare ce păşeşte senin pe Calea aflării Adevărului.
Credinţa creştină şi raţiunea metafizică conduc omul de geniu spre
experienţa mistică care devine evidenţa trăirii-comuniunea în duh cu Dumnezeu.
Credinţa şi raţiunea sub veşmânt ortodox întăresc în omul creştin
puterea Logosului asupra sufletului, luminându-l, iar celor Aleşi dăruindu-le Darurile
Duhului Sfânt îi înobilează cu Harul-Cerul Culturii spre a lumina celor mulţi.
Petre Ţuţea a îmbrăcat Cămaşa
de sărbătoare a poporului său, ţesută pe picurii de sânge ai suferinţei, cu
firul de argint al Crucii sale.
Odrăslind din CUVÂNT, graiul gânditorului
creştin şi-a înmiresmat cuvintele-mărgăritare, brodându-le pe frontispiciul
CULTURII neamului Dac.
Vorbirea cristalină cu o curgere perfectă, nimbată de elocinţă, ţâşnind
dintr-o minte scăpărătoare, strălucind de inteligenţă, fascina ca izvorul bogat
al unui râu de munte ce vine din adânc de milenii.
„Apele Oltului, învolburându-se prin cataractele sale grele la obârşii
şi curgând la vale, vor bolborosi multă vreme, prin zăvoaie, până ce vor primi
la scaldă încă un adolescent care să crească şi să << devină stejarul
falnic, plin de sevă şi forţă, acoperind cu coloanele sale terenuri întinse de
cultură şi care să aibă înălţimea, rezistenţa şi strălucirea lui PETRE
ŢUŢEA.>>” (Constantin Aronescu, Origini, Nr. 5-6, May-June, 2001)
Credinţa ortodoxă şi naţionalismul său creştin l-au înfipt în
strămoşeasca Glie dacoromână ca pe o Coloană a reazimului spiritual al Neamului. Spre acel dorit: ACASĂ. Spre
revenirea noastră la Tradiţia străbună. La Noi înşine.
<<Petre Ţuţea, o figură legendară a generaţiei sale, nu
străluceşte numai în problemele de economie, în care este specialist, ci mai
ales prin registrul vast în care discută problemele filosofiei, literelor,
artelor etc. Identificăm, în cazul lui, modul elevat, al acestui tip de
spiritualitate, în care asimilarea culturii se contopeşte cu proiectul
existenţei înseşi.>> (Crăciun Bejan, Revista Familia nr. 2/ 1990)
În comuniunea cu Petre Ţuţea
sublimul ia o atitudine sacră de reverenţă, legiferându-i discursul spre
Absolut-Aura Adevărului-Binelui-Frumosului.
Erudiţia Gânditorului creştin nu
este doar o mare Bibliotecă cu Ediţii de Lux, ci este eminamente o CETATE A
CULTURII ORTODOXE cu ediţii de suflete.
Dimensiunea sa religios-spirituală s-a sprijinit pe două înălţimi:
CARTEA ca Everest al cunoaşterii şi CRUCEA ca pisc mistic al desăvârşirii.
În universul CĂRŢILOR sale, Petre Ţuţea a înfipt CRUCEA lui Hristos în
altarul Cuvântului, cuminecându-se cu har, dar şi împărtăşindu-se tuturor celor
binevoitori, într-o comuniune culturală de spirit ortodox.
Artur Gabriel Silvestri-marele
istoric şi filosof al Culturii creştin-ortodoxe pentru care CARTEA a fost axa vieţii sale, inimosul Român fondator-slujitor al
ROMÂNIEI TAINICE are în volumul documentar alcătuit de sociologul Teodora
Mîndru, <<Fapta culturală>>,
un capitol III, intitulat Cărţi în Dar cu
subcapitolele: Casa mea a fost
întotdeauna o bibliotecă, Cartea ca destin crucial, Darul cărţilor-măsura cea
mai exactă a generozităţii, Ofranda cărţilor de sărbători, Darul cărţilor
scrise de autor sau editate de el, Cărţi pentru românii de pretutindeni, Un dar
pentru Voluntarii Cărţii de la Piatra Neamţ.
Capitolul IV este dedicat Asocieţiei Biblioteci Pentru Sate, iar
cel final al V-lea, Sprijin pentru
Donaţii culturale.
Personal m-am bucurat de Darul cel mare al lui Artur: Mariana Brăescu-Darul diafan al
insuflării Filosofului culturii, care mi-a oferit cărţi de spirit.
Trăirea creştină asemeni Ideii raţionale, pure, harice, trebuie să fie pătrunsă
de esenţă mistică pentru revărsarea revelaţiei divine. Libertatea religioasă reclamă
demnitatea spiritului pentru ca împreună să slujească Adevărului şi Iubirii:
Frumosului sofianic. Omul creştin care tinde spre perfecţiunea ortodoxă se
mişcă totdeauna spre transcendent, spre înnoire, spre devenire filocalică,
taină, care pregăteşte purul să se îmbrace cu haina sfinţeniei croită din
lumina Adevărului, prelinsă din Brocartul Luminii LOGOSULUI-ÎNTRUPAT, ce ni s-a
revelat trinitar, teandric şi teofanic.
Sfânta Tradiţie este Comoara sacră a Neamului nostru dacoromân-valori în
care odrăsleşte naţionalismul creştin ortodox: „Nu poţi fi într-adevăr
naţionalist fără să cunoşti în profunzime Tradiţia şi fără să trăieşti
raportându-te la valorile ei...Fiindcă, pentru români, naţionalismul ca stare
şi naţionalismul ca purtător al acestei stări sunt definiţi, cresc şi trăiesc
doar în jurul crucii, tot aşa cum omul este construit anatomic în jurul inimii.
Acesta este semnul particular şi diferenţiator al românilor în faţa altor
neamuri. Şi tot aceasta este deosebirea esenţială între naţionalism şi
patriotism.” (Mugur Vasiliu,
Raportul orbului. Ed. Scara,
Bucureşti-2013, p. 234-235)
Trăirea creştin-ortodoxă nu se poate mărturisi fără crezul naţionalist
şi invers. Cele două coordonate întrupate apostolatului mesianic definesc
autenticitatea trăitorului în evul său hristico-evanghelic. Mândru de
profesiunea sa de Român, Marele Petre Ţuţea, probabil gândind
ontologic, rosteşte: <<Cea mai
mare minune a lui Dumnezeu a fost aşezarea pe pământ a românilor!>>
Vizitând un artist popular, badea
Gheorghe, meşter în chimire din piele fină din renumita localitate Săpânţa,
cucerit de paradisul Ţării Maramureşului, gânditor creştin a exclamat: „Maramureşul
este locul în care Iisus Christos a coborât prima dată pe pământ.”
(Aurel Ion Brumaru, Românul ca profesie, în
Petre Ţuţea În Conştiinţa Contemporanilor
Săi. Op. cit., p. 46)
În ciuda tuturor prigonirilor abătute asupra Neamului, ciopârţirea
Trupului Ţării, mutilarea spirituală a sufletului Naţiei de către creştini şi
atei la un loc, în pofida tuturor persecuţiilor răsfrânte asupra sa, Gânditorul creştin-Petre Ţuţea a rămas
falnic, frumos, pilduitor, drept credincios şi darnic: „A fost un generos, era larg de
la sine ca natura deschisă primăvara.” (Adrian Boeru, ibid. p. 54)
Natura sa sublimă, purtată de o înfăţişare imperială de tarabostes
geto-dac, îngemănată unui portret filosofic a avut întotdeauna sclipirile
teologice de topaz aprinse pe aura geniului său în Agora celor prezenţi: „Ca
şi filosoful atenian-Socrate, cunoştea în câteva domenii: filosofie, drept,
economie, teologie, cam tot ce se ştia până la el, ca şi acela apoi a încercat deuteros
ploum (a doua navigare), fiind mereu prezent în agora care, pentru el,
era fie strada, fie cafeneaua, fie salonul său, de ce nu puşcăria.”
(Adrian Boeru, Schiţă de Portret, în
op. cit., p. 56)
Cuvântul întru Adevărul revelat este lăcaşul sfânt al conştiinţei
creştine-Golgota mistică ortodoxă. Cei ce liturghisesc Adevărul în Lumina
Cuvântului slujesc de fapt Vieţii în toată plenitudinea ei sublimă de
Iubire şi Frumos, întronându-şi astfel libertatea de a răspunde în faţa lui
Dumnezeu şi a Istoriei.
Momentele de răscruce ale unui neam binecuvântat sunt îngăduite de Sus, din
ce în ce mai dese, ca seismele, pentru a consolida pământul, respectiv Vatra strămoşească,
mai adânc în veşnicia Crucii existenţial-spirituale: „... observ că din zece în zece
ani sunt momente de răscruce pentru societate şi pentru fiecare din noi. Pe
lângă intenţiile noastre, suntem <<sub vremi>>, după cronicar, căci
există şi un plan divin, la care n-avem acces. De aceea să privim greutăţile ca
ceva normal...” (Viorel Roman,
<<Sunt un adept al Şcolii
Ardelene>>, în Cuvinte pentru
Urmaşi. Vol. 1, op. cit. p. 38)
Suferinţa pentru Neam şi Dumnezeu reclamă dăruirea, jertfa, rezistenţa, dar
şi mărturisirea în adevăr despre prigoanele şi persecuţiile totalitare. Furia
ateo-comuniştilor preconizase în sânul Bisericii creştin-ortodoxe instituirea
iadului apocaliptic. Dar tocmai din adâncurile acelor prăbuşiri au ţâşnit
Piscurile demnităţii religios-spirituale: „Este suficient să evocăm, în acest sens,
comportamentul exemplar al celor două figuri considerate simbol al tăriei de
caracter şi al demnităţii umane: profesorul George Manu, care a preferat să
moară decât să facă fie şi cel mai neînsemnat compromis, şi prinţul Alexandru
Ghica, cel care a rezistat cu stoicism aristocratic la toate încercările... Ei
nu au fost singurii. Au fost însă cele mai proeminente figuri ale rezistenţei
la această criminală acţiune, rezistenţă din care a făcut parte un număr
suficient de mare de oameni din toate categoriile pentru ca demnitatea
condiţiei umane să fie salvată.” (Demonstene
Andronescu, Reeducarea De La Aiud.*
Peisaj Lăuntric Memorii şi versuri din închisoare. Ed. Christiana,
Bucureşti-2009, p. 143)
Odiosul regim ateo-comunist declanşând la cotă maximă ura şi agresiunea
sângeroasă împotriva creştinismului ortodox, opresiunea fizică şi morală,
privarea de libertate, întemniţarea celor mai demni şi mai mulţi Fii ai naţiei,
a culminat apoi şi cu interzicerea memoriei tuturor celor persecutaţi, femei şi
bărbaţi, de la minori la vârsta senectuţii. Însă paralel cu genocidul
represaliilor criminale, cu holocaustul atrocităţilor bestiale, rezistenţa şi
revolta creştinilor ortodocşi îndeosebi, a fost cu mult mai mare şi cu mult mai
aprigă: „Anii de închisoare au fost pentru noi, elevii şi studenţii care s-au
revoltat atunci împotriva sistemului, ani de formare. Am descoperit, prin
suferinţă, latura dostoievskiană a naturii umane şi, căutând calea de evadare
din suferinţă, am avut revelaţia propriilor forţe şi a unui cod moral.”
(Alexandru Teodorescu, Celula de minori.
Ed. Humanitas, 2015, p. 11)
PETRE ŢUŢEA nuanţează filocalic
mistica Adevărului pur în esenţele spiritului creştin: DUMNEZEU, OMUL, VIAŢA şi
MÂNTUIREA.
În aria adoraţiei sale dumnezeieşti, MARIA-Fecioara a fost
arhidivinizată.
În şirul ilustru al Înaintaşilor noştri dacoromâni, gânditorul creştin Petre Ţuţea se înscrie ca o Comoară spirituală a
ortodoxiei româneşti şi universale. Atât viaţa culturală cât şi existenţa sa
martiric-mărturisitoare sunt cugetări filosofice şi teologice ale legăturilor
dintre Creaţie şi Atotcreatorul, dintre vremelnicie şi veşnicie, dintre pământul
Neamului şi Cerul sfinţilor, dintre Cerul neamului şi Pământul sfinţilor, dintre
nădejde şi credinţă, dintre viaţă şi moarte, dintre iluzie şi realitate, dintre
om şi Dumnezeu.
Adânca cugetare şi mistica prigonirii religioase din temniţe, ancorate
în destinul Crucii întru Neam şi
Dumnezeu, întrupează adâncimea sufletească a creştinului ţintind şi
înălţimile dumnezeieşti ale Celui Preaînalt, contemplând suferinţa vieţii şi
nădejdea întru divina Înviere, starea umilă a omului căzut şi slava Biruitoare
a Omului-Hristos, legături lucide, profunde, pline de adâncimi
teologico-filosofice împletite parcă într-un limbaj poetic şi curat al
sufletului şi inimii evlavioase a Ţăranului român curajos şi imperial care a
fost Petre Ţuţea.
Din iubitorul de Neam, Petre Ţuţea a devenit purtător de
Hristos.
Tocmai de aceea PETRE ŢUŢEA a devenit măsura lui SOCRATE.
Cinstire, admiraţie şi dragoste vie
Gânditorului nostru dac nemuritor!
„Din luptele şi-nfrângerile noastre/ aşternem trepte altor noi destine,/
o seară de argint peste dezastre,/ s-o urce paşii lumii care vine.// Din
fiecare rană ce ne doare,/ din orice răstignire mai adâncă/ am pus armuri pe
piepturi viitoare/ şi-o spadă grea în mâini ce nu sunt încă.// Din mărăcini,
din lacrimi şi din cuie/ vor creşte mângâierile fraterne/ pe care, mâine, alţii
le-or aşterne/ pe frunţile ce-n urma noastră suie.// Şi când, sub noaptea
smârcului şi-a zloatei,/ închidem luptă, lacrimă şi rană,/ din viermuirea
noastră subterană/ noi creştem pâine pentru foamea gloatei.” (Radu Gyr, Ofrande în ciclul Sângele temniţei. Stigmate. Ed.
Lucman, Bucureşti-2009)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu