Cum să
renunțăm la judecarea aproapelui
7 Iunie 2016 Sfântul
Cuvios Nicodim Aghioritul
Pentru a-ţi
agonisi virtutea neosândirii şi a nu ţine pizmă faţă de vrăjmaşii tăi, ci a-i
iubi, a-i ierta şi a te ruga lui Dumnzeu din tot sufletul să fie
iertaţi, chiar dacă te-au ocărât, chiar dacă te-au păgubit şi chiar dacă ţi-au
pus şi viaţa în pericol de moarte, contemplă pe Domnul răstignit pe cruce.
Priveşte-L însângerat, cu cunună de spini împletiţi pe cap, cu faţa necinstită
şi scuipată, cu buzele arse de sete şi durere, vezi-L cumroagă pe Părintele Său a ierta pe ucigaşi:
„Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac” (Luca 23, 34). Deşi putea
porunci pământului să-i înghită într-o clipă!
De aici, ia
seama cum Atotputernicul lumii a iertat păcatul atâtor
vrăjmaşi şi ucigaşi. Ce lucru mare e dacă tu, un nimic, tu viermele ticălos şi
neputincios al pământului, vei urma Lui şi vei ierta vrăjmaşilor tăi din inimă?
(Nicodim
Aghioritul, Războiul nevăzut, Editura Egumenița, Galați, pp.
159-160)
Vreau
să-mi curățesc sufletul de patimi! Doamne, arată-mi cum!
Părinte, am început cu o voce joasă, în
ultima vreme mă simt cuprins de o dorinţă puternică, sădită de Dumnezeu, cred,
de a fi curăţit. Văd patimile luptându-se înlăuntrul meu, văd cum inima mea
este ca o junglă ce hrăneşte multe fiare, stăpânită de diavol, care-şi face
toate poftele. Vreau să mă eliberez de această stare înspăimântătoare. Aş vrea
să-i dăruiesc sufletul meu doar lui Dumnezeu, aş dori să mă lumineze. Vicleanul
diavol l-a chinuit destulă vreme. Aşa că vreau să fiu curăţit dar nu ştiu cum.
Mă auzi, Gheron? Vreau să fiu curăţit! Arată-mi cum! Sunt gata să ascult fără
crâcnire orice mi-ai spune!
Am început încet,
dar am ajuns să strig şi să plâng. Ultimele mele cuvinte s-ar putea să fi sunat
ca tunetul în urechile pustnicului, atât de puternice au fost! A păstrat o
vreme tăcere. M-a privit cu multă dragoste; numai monahii au acest fel de
dragoste şi ştiu cum să o arate. Mi-a dat impresia că nu trebuia să mă tulbure
această grijă, căci era binecuvântată.
Este vădit,
a spus, că atunci când trăim o astfel de stare Duhul Sfânt se
sălăşluieşte şi lucrează înlăuntrul nostru. Aşa facem primii paşi pe calea
vederii lui Dumnezeu (theoria). Dacă vederea desăvârşită a luminii
necreate este o nemaipomenită încântare pentru suflet, pocăinţa şi conştientizarea
păcătoşeniei noastre sunt pentru suflet „mistuirea focului”. Pocăinţa
şi dorinţa curăţirii sufletului de patimi sunt o clipă de har. Numai când harul
intră înlăuntrul nostru putem vedea mizeria, ne putem da seama cât de departe
suntem de Dumnezeu şi luptăm să ne unim cu el. Noi nu putem avea aceste gânduri
şi aceste dorinţe dacă harul lui Dumnezeu nu ne cercetează.
Starețul era
un îndrumător înţelept, un duhovnic experimentat, un om cu adevărat plin de
har. Ştia, asemeni celui mai bun doctor, cum să te liniştească, să-ţi dăruiască
pace, să-ţi dea o doctorie liniştitoare, nu pentru ca să te lase
mulţumit în egoismul tău, ci ca să te dezlege de el, să te vindece.
– Odată
lămurit acest lucru, a spus el mai departe, trebuie să-ţi arăt unele mijloace
sau, mai bine zis, cel mai simplu mijloc. Să nu crezi cumva că am să te
împovărez cu lucruri foarte grele. Rugăciunea lui Iisus, „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe
mine păcătosul”, strigătul neîncetat spre Dumnezeu Mântuitorul nostru,
ne curăţă sufletul.
(Mitropolitul
Ierothei Vlahos, O noapte în pustia Sfântului Munte – Convorbire
cu un pustnic despre Rugăciunea lui Iisus, traducere de Călin Cosma,
Maxim Monahul și Radu Hagiu, Editura Predania, București, 2011, pp. 55-56)
Acum este
vremea pentru îndreptare și pocăință, nu mâine sau poimâine
8 Iunie 2016 Sfântul
Cuvios Nicodim Aghioritul
Cei ce-și
dau seama de viața ticăloasă ce o duc și voiesc s-o schimbe, deseori sunt biruiţi
şi amăgiţi de vrăjmaşi cu această armă: „După aceasta, după aceasta”,
„Mâine, mâine”, „Întâi să fac aceasta şi apoi mă voi apleca cu mai multă
sârguinţă la darul lui Dumnezeu şi la viaţa spirituală; să fac azi aceasta şi
mâine mă voi îndrepta”.
Frate,
aceasta este cursa vrăjmaşului care a prins pe mulţi şi totdeauna prinde pe
toată lumea. Cauza ei este lenevirea şi ignoranţa noastră, pentru că faţă de o
astfel de cauză, de care depinde toată mântuirea sufletului nostru şi
toată cinstirea lui Dumnezeu, nu luăm toată energia şi tăria
noastră să zicem: „Acum, acum să duc viaţă duhovnicească, să mă pocăiesc, iar
nu mâine”. „Acum” şi „azi” sunt în mâna mea, iar „după aceasta” şi „mâine” sunt
în mâinile lui Dumnezeu. Chiar de ar fi în puterea mea „după aceasta” şi
„mâine”, ce cale de biruinţă și de mântuire ar fi aceasta ca întâi să doresc a
fi rănit şi apoi tămăduit, a face neorânduială şi apoi a mă înţelepţi?
De aceea,
frate, de vrei să fugi de această amăgire şi să învingi pe vrăjmaş, leacul cel
mai bun este să te supui gândurilor bune şi dumnezeieştii inspiraţii, care te
cheamă la pocăinţă şi să nu zici: „Am pus un termen şi nu
mă pot pocăi înainte”. Nu, fiindcă astfel de hotărâri deseori sunt greşite şi
mulţi din cei ce s-au încrezut într-însele au rămas amăgiţi şi nepocăiţi din
diferite pricini.
(Nicodim
Aghioritul, Războiul nevăzut, Editura Egumenița, Galați, pp.
107-108)
Să nu
lăsăm gândurile să ne copleșească, ci să luăm viața așa cum vine
7 Iunie 2016 Sfântul
Cuvios Paisie Aghioritul
Părinte,
cui se datorează deosebirea de încredere, de pildă, a doi ucenici faţă de
stareţul lor?
Gândului. Se
poate ca cineva să aibă gând stricat pentru orice şi pentru oricine. Dacă omul
nu are gând bunşi nu se scoate pe sine din acţiunile
sale – adică dacă acţionează numai din interes – nu poate
fi ajutat nici chiar de un sfânt. Nu un stareţ sfânt sau o stareţă sfântă de-ar
avea, nu numai de l-ar avea ca stareţ pe Sfântul Antonie, ci chiar pe toţi
sfinţii de i-ar avea, nici aşa nu va putea fi ajutat. Nici Dumnezeu Însuşi nu
va putea ajuta un astfel de om, deşi ar vrea mult. Atunci când cineva se
iubeşte pe sine, pe toate le explică precum îi place lui. Şi aşa unii le
explică în chip păcătos, alţii precum le place şi, încet-încet, aceste
explicaţii iraţionale ale lor devin fireşti. Şi oricum te-ai purta cu ei, se
smintesc.
Sunt unii
care, dacă le dai puţină atenţie, dacă le spui un cuvânt bun, zboară. Dar dacă
nu le dai atenţie, se mâhnesc mult, apucă extremele, care sunt ale diavolului.
Văd, de pildă, o mişcare şi spun: „Da! Aşa este!”. Iar apoi sfârşesc prin a fi
siguri că aşa este cum cred ei. Sau văd pe un altul serios şi cred că are ceva
cu ei, în vreme ce acela poate fi serios pentru că îl preocupă ceva.
Cu câteva
zile mai înainte a venit la mine cineva şi mi-a spus: „De ce cutare îmi vorbea
mai demult, iar acum nu-mi mai vorbeşte? I-am făcut şi o observaţie, nu cumva
din pricina aceasta?”. „Ascultă, îi spun, se poate să te fi văzut, dar să nu
fi luat aminte la tine sau să fi avut vreun bolnav şi să fi fost îngrijorat că
trebuie să caute un medic sau să afle valută ca să meargă în străinătate etc”.
Şi într-adevăr, acela avea pe cineva bolnav, avea o mulţime de griji, iar
acesta avea pretenţia să stea şi să-i vorbească. Iar pentru aceasta împletea o
grămadă de gânduri.
(Cuviosul
Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești. Volumul III. Nevoință
duhovnicească, traducere de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, ediția a II-a,
Editura Evanghelismos, București, 2011, pp. 22-23)
Sursa:
Pr Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu