Despre viaţa lui Mustafa Kemal,
întemeietorul statului turc modern, s-au scris numeroase studii. Prea puţine
dintre acestea au fost preocupate şi de Latife Hanım, soţia acestuia, care a
fost totodată motorul deciziilor politice luate de Kemal. Latife a jucat un rol
foarte important în epocă, atât datorită atitudinii sale occidentale, cât şi
pentru puterea şi devoţiunea de care a dat dovadă odată cu dorinţa de a modifica
statutul femeii turce de la vremea aceea. Din acest motiv, Doamna
Atatürk, de İpek Çalıșlar (Ed. Univers) reprezintă o sursă
importantă de informaţie şi inspiraţie totodată, reuşind să arate prin mărturii
şi fragmente din ziarele vremii că Latife este o figură importantă pentru
oricine doreşte să afle cum s-a produs eliberarea femeilor turce de harem şi
văl.
La început m-a deranjat cel dintâi
argument al poveştii despre Latife, anume referirile constante la viaţa sa
intimă, ca soţie a generalului. Până la urmă, impulsurile sale lăuntrice sunt
despre ceva mai mult, iar atunci când atenţia cade asupra jocurilor amoroase,
cititorului îi este influenţată negativ percepţia asupra personalității
personajului. Îndepărtându-ne de ce e mai domestic sau mai bestial în viaţa
unui om, ar răsări mult mai uşor valoarea acţiunilor sale pentru omenire.
În biografia scrisă de İpek
Çalıșlar, totuşi, relaţia dintre Latife şi Kemal joacă un rol important. Pe de
o parte, aceasta conturează nu doar înflorirea unei relaţii, ci influenţarea
datorată schimbului sănătos de idei, în vederea atingerii unor scopuri măreţe.
Pe de altă parte, relaţia dintre cei doi o scoate în evidenţă pe Latife, căci
fără a fi soţia lui, nici măcar faptul că provenea dintr-o familie nobilă nu îi
acorda suficientă autoritate. Astfel, Latife nu este oglinda soţului său, ci
invers, iar acest lucru arată încă de la început fundamentele schimbărilor
politice şi sociale care au în prim plan imaginea şi rolul femeii.
La încheierea războiului, Latife,
care avea 23 de ani şi un paşaport francez, se întoarce la Casa Albă. Reşedinţa
se potrivea deopotrivă ca loc de găzduire, motiv pentru care îl invită oficial
pe Kemal în casa în care ea fusese trei luni arestată la domiciliu. Deşi ea nu
are voie să pătrundă în casă, Kemal o socoteşte binevenită. Astfel, o găzduire
provizorie şi oarecum forţată îi alătură pe cei doi. Ca o gazdă bună, ea îi
pregăteşte mâncărurile preferate şi are grijă de el. Afăm că alteori pătrundea
în intimitatea lui, ascunzându-i ţigările sau încadrându-i portretul cu flori.
Intelectuală, atrasă de arte, absolventă de Drept la Sorbona, cunoscătoare a
opt limbi străine şi manierată, Latife a câştigat repede atenţia lui Kemal,
care, răvăşit de descoperirile făcute în timpul dezbaterilor lor, îşi manifestă
repede acordul faţă de posibilitatea emancipării turcoaicelor şi dezrobirii
femeilor, în genere. Nu întârzie nici să o ceară în căsătorie, de câteva ori.
Legătura dintre cei doi depăşeşte
atractivitatea sexuală, fiind dovada succesului pe care Latife îl deţine. Kemal
voia să o iubească pentru că aprecia cât este de educată, capabilă şi
independentă. Felul ei de a fi putea stimula ambele personalităţi puternice, pe
a ei şi pe a lui Kemal.
Ea îi stimula mintea cu vorbirea ei fluentă, cu argumentele,
sfaturile şi ideile ei născute dintr-o vastă cultură europeană. Cu această
femeie el putea vorbi cum cu puţini bărbaţi din jurul lui o putea face. (…)
Mintea ei ageră şi masculină se îmbina cu un trup feminin atrăgător.
(Patrick Kinross, biograful lui Kemal)
(Patrick Kinross, biograful lui Kemal)
Dragostea şi respectul dintre cei
doi sunt încununate de o logodnă târzie, fără binecuvântarea tatălui lui
Latife. Logodna este lipsită de ceremonial pentru că mama lui Kemal era
bolnavă. Căsătoria care a urmat a fost sărbătorită cu prilejul recuceririi
Izmirului, fiind pentru prima dată când o femeie turcă este măritată cu soţul
în prezenţa lui, aşa cum numai în Occident se putea întâmpla. Nici rochia
purtată nu a fost cea a mamei, cum rânduia tradiţia, ci a fost una adusă de la
Paris. Nunta a fost pripită, fără ca verighetele să fi fost pregătite pentru
eveniment. Ceremonia a avut loc luni, nu joi (cum se obişnuia) şi a fost
lipsită de mijlocitor. În plus, a fost anunţată egalitatea financiară, iar
garanţia a fost una modică. Nunta a fost, deci, cât se poate de occidentală.
Aceste abateri de la tradiţia turcă
au fost doar începutul prăbuşirii vechilor tradiţii. Mustafa însuşi declară:
„tot ceea ce vedeți pe pământ e opera femeii. O societate care se mărgineşte să
satisfacă nevoile contemporane ale unui singur sex va priva de drepturi mai
mult de jumătate din membrii săi.”
Curând, Latife preia din
îndatoririle lui Salih, aghiotantul lui Kemal. Luna de miere petrecută la
Balıkesir devine pentru Latife prilej să vadă de aproape Anatolia şi să vorbească
cu ţăranii în sate. Tot atunci, Latife este profund copleşită de Ankara, cu
satele sale fără copaci, apă şi adăpost. Ziarele o descriu ca „femeia destinată
să facă lucruri mari pentru ţara ei”.
Faptul că Latife nu se referă la
soţul ei folosind termeni ca stăpâne sau paşă al meu, ci i se adresează
simplu Kemal, o fac din nou figură centrală în presă şi în
cercurile de cunoștințe pe care le frecventa.
Înainte de loviturile
Parlamentului, yaşmak-ul (vălul) dispare, simbolizând libertatea
femeii turce. Urmează hotărârea lui Latife de a candida pentru Parlament, chiar
dacă femeile nu aveau încă drept de vot. În consecinţă, sufragiul femeilor este
schimbat. Latife formează Partidul Popular al Femeilor, primind voturile care
să îi susţină mişcarea.
După ce republica este proclamată,
însă, Kemal suferă două atacuri de cord, iar Latife se îmbolnăvește şi ea.
Drept urmare, ea pleacă la părinţi în Istanbul pentru refacere, apoi la Izmir
pe litoral, cu acelaşi scop. O tentativă de asasinat lipseşte din documentele
oficiale, însă presa internaţională consemnează acest fapt, fiind vorba despre
o explozie în care Latife a fost rănită. Acest lucru nu o împiedică să militeze
în continuare pentru separarea educaţiei de religie, în vederea progresului
intelectual al femeilor. În acelaşi timp, face donaţii pentru Protecţia
Copilului.
Tensiunile care apar mai târziu
între soţi culminează cu cererea divorţului. Latife îşi pierde controlul,
manifestându-şi furia şi gelozia de faţă cu gărzile şi cu ordonanţele. Deşi
s-au căsătorit ca occidentalii, cei doi se despart ca orientalii. Unele
persoane încearcă mijlocirea împăcării, reacţiile fiind mixte faţă de simbolul
modernizării în lupta cu reacţionarismul, Latife.
Ea susţine, totodată, un proiect de
Cod Civil care aboleşte divorţul unilateral şi poligamia. Sprijină al Doilea
Partid, porneşte Mişcarea Feministă, iar Partidul Liber include drepturile
femeilor. Aduce deopotrivă legea numelui, care presupune adoptarea unui nume
oficial de familie, în timp ce femeile din epocă erau încă identificate prin
titlul soţului, nu prin dezvăluirea prenumelui. Multe dintre contribuţiile
aduse de Latife sunt şterse de istorie. Biografii lui Kemal o şterg şi ei din
memorie, deşi i se datorează inclusiv declaraţia legii marţiale.
Casa Albă, în care s-au întâlnit cei
doi, a fost timp de 40 de ani şcoală, apoi muzeu, până în prezent. Argumentul
lui Latife pentru transformarea casei în şcoală a fost că aceasta ar putea
creşte mici Mustafa Kemal. Kemal moare în 1938. Cândva, declara: „Poate mă duc
pe lumea cealaltă, dar oriunde m-aş duce, voi purta cu mine dragostea pentru
tine, ochii tăi negri şi inima ta neagră.”
Latife se mută într-un apartament în
Harbiye, de la fereastra căruia vede statuia lui Kemal. Ea moare de cancer, dar
rămâne în istoria Republicii prin documente, notiţe şi jurnale, chiar dacă
prezenţa ei a scandalizat şi a atras admiraţie în aceeaşi măsură. Doamna
Atatürk este o figură emblematică pentru eliberarea femeilor turce de
restricțiile musulmane, precum şi datorită curajului său de a-şi expune ideile
socotite de societate tabu, totul în vederea ștergerii primejdiei care pândea
de secole statutul femeii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu