CONSTANTIN cel MARE şi DINASTIA
SA DACICĂ NEMURITOARE
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Constantin
a fost recunoscut ca Mare atât în
conştiinţa istoriei, cât şi
în conştiinţa Bisericii.
Este primul împărat care
păşeşte spre cuvântul
Nazarineanului, Îi
îmbrăţişează Biserica şi, prin
intermediul acesteia, creează
o nouă viziune
a civilizaţiei.” (Dimitrios
Apostolidis)
Începutul urcuşului mistic
spre dimensiunea spirituală a existenţei şi evidenţei noastre liturgic ortodoxe
ca Neam haric nemuritor ne este dăruit-călăuzit de Dumnezeiasca Autoritate
Creatoare a Tatălui Ceresc, de Frumuseţea Mirelui suprem al Iubirii-Logosul
Luminii, de infinita Înţelepciune şi înfiere a Duhului Sfânt, de Atotmilosârda
Jertfitoare a Dragostei divine, Crăiasa Maria Vlaherna-Carpatina şi de tot
şirul regal strămoşesc care a punctat Istoria în momentele binecuvântării de
sus, precum: Hestia, Zamoxis, Dromichaetes, Burebista, Fecioara Maria, Iisus
Hristos, Decebal, Basarab I, Mircea cel Bătrân, Radu cel Mare, Alexandru cel
Bun, Vlad Ţepeş, Ştefan cel Mare și Sfânt, Iancu de Hunedoara, Sfântul Neagoe
Basarab, Mihai Viteazul, Matei Basarab, Vasile Lupu, Sfântul Constantin
Brâncoveanu, Tudor Vladimirescu, Dimitrie Cantemir, Alexandru Ioan Cuza; iar la
sferă imperial-universală, ramura tracă a lui Alexandru Macedon, Sfinţii
Apostoli, Diocleţian, Ecaterina-Sf.M. Muceniţă, fiica împăratului Costa,
principesă şi a Filosofiei care a convertit 100 de filosofi păgâni la
creştinism în confruntarea cu ei, devenind apoi martiri, Constantin cel Mare, Constanţiu,
Graţian, Teodosie cel Mare, Arcadiu, Teodosie al II-lea, Hypatia-„regina filosofiei”, Marcian şi
Pulcheria, Justinian cel Mare, Heraclie, Constantin al IV-lea Pogonatul, Irina,
Teodora, Leon al VI-lea Filosoful, Alexios I Comnen, Ioan al II-lea Comnen,
Ioan Asan, Petru Asan, Ioniţă Caloian Asan, Mihail al VIII-lea Paleologul,
Andronic al II-lea, Jeanne d’Arc, Constantin al XI-lea Dragases.
Între toţi Aleşii dinastici ai
Neamului cea mai mare şi strălucitoare aură după Împăratul Hristos şi
Împărăteasa sa Mamă, Fecioara Maria, este cea a dacului Sfânt Împăratul
Constantin cel Mare. Asemeni lui Pavel cel Mare-apostolul divin al neamurilor,
al lumii deci şi Constantin cel Mare a primit chemarea direct de la Dumnezeu: „Prin
acest semn (Crucea) vei birui!”
În locul idolilor politeişti
care au măcinat lumea romană, degenerând-o, Constantin cel Mare a înfipt Crucea
biruitoare a Mântuitorului Iisus Hristos.
Înţelepciunea pelasgo-traco-dacică a fost Darul cel mai mare în care
Dumnezeu a odrăslit comuniunea celor Chemaţi şi Aleşi întru toate: gând, cuvânt
şi faptă cu Voia Binefăcătorului ceresc.
Biruinţa creştinului în viaţa
sa ortodoxă depinde aproape întru totul de modul cum se circumscrie permanent
şi mistic la Împăratul Hristos-Dumnezeu.
Toate darurile divine ale lui
Constantin cel Mare: obârşia dacică, frumuseţea, înţelepciunea, evlavia,
autoritatea imperială, eroismul, dragostea apostolească au fost primite de la
Mama sa Elena, de la Mama noastră Fecioara Maria, de la Iisus
Hristos-Mântuitorul omenirii, pentru a-şi împleti menirea, misiunea, vocaţia cu
destinul imperial al lumii creştine şi cu coslujirea apostolească a Bisericii
Celei Una Sfinte Ortodoxe, Luptătoare şi Biruitoare.
Toate persecuţiile şi
prigoanele împotriva creştinilor declanşate de înaintaşii săi au fost oprite,
emiţând în locul lor legi creştine cu miezul dulce al spiritului ortodox.
Călăuzit de Pronia divină a
îndepărtat definitiv proaspătul imperiu creştin de vechea şi păgâna Romă,
ctitorind cea mai mare şi cea mai frumoasă Cetate a Ortodoxiei, a tuturor
timpurilor-Constantinopolul.
Nu „Noua Romă” a Bizanţului cum greşit au spus şi scris cu uşurinţă
câţiva neatenţi sau rău intenţionaţi unii, ci Constantinopolul-Romaniei.
Constantin cel Mare deşi a
zidit Cetatea lumii pe numele său-Constantinopol
a consfiinţit-o consubstanţialităţii monarhiei cereşti a Fiului şi a Mamei
Sale: „Ţie, Hristoase, Care eşti
Dumnezeu, dedic acest oraş.”(P.G. 145, col. 1325- VII, 49)
„Tu, Hristoase, eşti Domnul lumii şi Stăpânul. Ţie Îţi dăruiesc acest
oraş ca să-Ţi slujească. Să ai grijă de el şi să-l ocroteşti de orice fel de
primejdie.”(Gilbert Dagron, Naissance
d’une capitale, Paris, 1919; /şi în ed. greacă, Naşterea unei capitale,
Atena, 2000, p. 44)
Constantinopolul fiind
închinat lui Hristos, este evident că intra şi sub pururea ocrotire a Maicii
Sale: „Împăratul Constantin a închinat
oraşul Fecioarei şi Mamei lui Dumnezeu.” (Ioan Zonaras, P.G. 134, col.
1108- XIII, 3)
La fel consemnează şi Constantin
Acropolites, că: „oraşul a fost ridicat
în numele Mamei lui Dumnezeu.” (Cuvânt elogios, p. 340)
Ctitorirea noii Capitale a
noului imperiu creştin a fost lovitura de graţie pentru Ex-Roma păgână, pentru
Apusul, care nu i-au iertat-o niciodată lui Constantin cel Mare, el fiind de
fapt Împăratul-Apostol care i-a încreştinat oficial pe latini, desăvîrşid opera
începută de fratele lui Andrei al nostru, Petru, pe care latinii l-au decăzut
din treapta apostolică numindu-l
episcop. L-au făcut deci, din general sublocotenent.
Nici contemporanii lui
Constantin, nici urmaşii lor mireni sau eclesiaştii de atunci şi până astăzi,
nu i-au mai pomenit numele decât ca să-l calomnieze. Nici un ierarh sau lider
politic nu s-a botezat cu numele Marelui Constantin. Aşadar, Apusul a apus
definitiv de atunci... „De atunci, niciun
papă sau conducător al Apusului nu s-a mai numit Constantin.” (Konstantinos
I. Holevas în prefaţa lucrării lui Kostas V. Karastathis, Marele Constantin, învinuiri şi Adevăr-Studiu Istoric, trad. din
lb. greacă: Preot Ion Andrei Gh. Ţârlescu, Ed. Egumeniţa-2013, p. 14)
În Răsărit însă au răsărit în
fiecare generaţie seculară, la orice scară socială purtătorii sfântului şi divinului
nume ca nişte frumuseţi înflorite ale lui CONSTANTIN.
Orice referire la Constantin
cel Mare este o făptuire de preţ, este un dar privilegiat.
Imperiul lui Constantin cel Mare încropise deopotrivă o lume creştină
şi un Stat creştin în acelaşi timp în care se împleteau mirific monoteismul
religios zamolxian, vechea înţelepciune pelasgă a Sibilelor, gândirea
legislativă traco-romană, strategia tactică fulgerătoare, biruitoare a
sciţilor, organizarea politică geto-dacă şi misiunea evanghelică a dreptei
credinţe creştine pe filonul valaho-dacic.
Sub flamura Crucii-Biruitoare
întru Înviere, prin Potirul jertfirii, a înţelepciunii sale princiare, a
proniei mamei Elena-ctitora augustă, a binevoirii Maicii Domnului, împăratul
Constantin cel Mare a urcat suişul mistic al slujirii Bisericii lui Hristos,
legiferând comuniunea Teocraţiei prin autoritatatea imperială a Ungerii sale de
Sus, iar deasupra lor ca o încununare a toate a convocat la Niceea, Primul
Sinod Ecumenic dând prima şi cea mai mare Constituţie a Bisericii creştine
universale.
Slujirea şi coslujirea lui
Constantin cel Mare faţă de Stat şi de Biserică a fost divină.
A smuls Biserica din bezna
catacombelor şi a pus-o în braţele Luminii.
A zugrăvit-o apoi cu sceptrul
rangului său şi cu porfira strălucirii sale.
A înmiresmat-o serafic
misiunii pastorale: diaconale, ierarhice şi apostolice.
A întrupat deasupra tuturor unitatea cuvântului în gama socială şi
spirituală.
A brodat cu măiestrie pe
ţesutul vechi social roman, brocartul nou dac bizantin.
A unit misionarismul mamei sale consfiinţind-o liturghiei universale
ortodoxe.
A purificat patimile epocii sale zidind deasupra lor Catedrala
Creştinismului.
A rămas primul şi ultimul
împărat creştin care a întronizat un Stat creştin universal.
A fost hărăzit să atingă cea
mai înaltă demnitate de pe pământ.
A fost binecuvântat să urce
spre cea mai râvnită treaptă cerească.
Împăratul-Apostol prin graţia
Împăratului-Hristos, al său şi al nostru a desăvîrşit misiunea
hristic-apostolică a Ucenicilor lui Iisus, schimbând definitiv cursul istoriei.
Totul s-a împlinit prin
dreapta credinţă, prin tăria nădejdii şi prin marea sa iubire.
Constantin cel Mare a fost
primul împărat şi a rămas ultimul care l-a întronizat pe Mântuitorul Iisus
Hristos şi ca Împărat pământesc al lumii Sale creştine cereşti.
Se poate spune că Constantin
cel Mare a „renunţat” la domnie în
favoarea Împăratului Hristos, păstrându-şi totuşi mandatul regal, dar devenind
un Discipol imperial, substituindu-se astfel Voii divine întru comuniune cu
Biserica Apostolească.
Constantin cel Mare deşi a
reaprins Soarele creştinismului răsăritean în Phanteonul constituţional, Codexul Constantin, razele augustei sale
misiuni au luminat egal şi Apusul, care nu şi-a deschis bucuria, ci l-a
împroşcat cu umbrele lui tenebroase.
Împăratul Constantin cel Mare
a creat cultura ortodoxă universală, punctând în acelaşi timp şi civilizaţia creştină
care a deţinut supremaţia peste un mileniu şi ceva.
Cetatea divină a
creştinismului-Constantinopolul a consacrat pe cei mai mari sfinţi,
mărturisitori, cuvioşi, cucernici, artişti, poeţi, teologi, preoţi, învăţători,
duhovnici, asceţi, mistici, isihaşti, martiri, eroi, pedagogi, ai
Daciei-cerului nostru nemuritor.
Prezicerea sibilică a lui
Constantin a fost mare cât lumea pe care a condus-o, a îndrumat-o, a
călăuzit-o, a înflorit-o într-o heraldică de lumină a Duhului, pentru ca
Împăratul Vieţii să stăpânească nemuritor în Creaţia Sa, Religia Frumuseţii Iubirii.
Bunătatea şi frumuseţea mamei
Elena, blândeţea tatălui său, marele general şi remarcabil împărat Constanţiu,
i-au înmugurit clarviziunea vizionarului împărat de a fonda cu adevărat un
Imperiu creştin, condus de el, dar călăuzit de Împăratul Hristos.
Înţelepciunea, credinţa,
răbdarea, raţiunea, diplomaţia, ruga, iertarea, i-au dăltuit conştiinţa morală
purtându-l permanent în biruinţă, făcând după trei veacuri de prigoniri, de
persecuţii, de martiraj, de sfinţenie, de migraţii sectare, de idolatrie păgână
din marea prostituată a Europei-Roma, o cetate princiară demnă de slujirea
apostolică, iar din Răsăritul bizantin-Icoana călăuzirii permanente Hristico-regale.
Constantin cel Mare n-a domnit
sub tiară monarhică, ci cu comuniune apostolică.
Domnul Hristos l-a îmbrăcat şi
pe dinlăuntru şi pe dinafară cu porfira îngerească.
Constantin cel Mare a avut şi
chemare şi alegere de Sus pentru autoritatea
împărătească, misiunea hristică şi vocaţia apostolico-profetică: „Nu de la oameni, dar nici pentru oameni, ci
din cer a primit această chemare, în aceasta s-a sprijinit şi de aceasta s-a
lăsat să fie condus, conform cuvântului dumnezeiescului Pavel.” (Teodoret
de Cyr, Istoria bisericească, cartea 1,
cap. 2)
Împăratul Constantin era
conştient că pentru frumuseţea lumii cereşti este nevoie de trăirea în
profunzime a celei pământeşti sub fapta credinţei şi duhul harului.
Pentru aceasta El s-a călăuzit
de dreapta cunoaştere a Tainelor dumnezeeşti care l-au ajutat să domnească sub
împărăţia binelui, adevărului, dreptăţii, libertăţii, iubirii.
Fiind un fiu duhovnicesc după
har, Împăratul Hristos l-a uns cu dreptate, neprihănire, chibzuinţă, bărbăţie, smerenie,
milostivire, blândeţe, veselie, darurile deosebirii, cunoştinţei, dar în mod
expres darurile iertării şi răbdării care sunt cununile virtuţiilor, prin care
sufletul se înnoieşte. Mântuitorul referindu-se la răbdare grăieşte: „Prin răbdarea voastră veţi câştiga
sufletele voastre.” (Luca 21, 19), iar sfântul Grigorie Sinaitul arată că
răbdarea este „împărăteasa virtuţiilor şi
temelia bunătăţilor bărbăteşti.”
Toate virtuţiile creştine sunt
de fapt veşmintele lăuntrice ale Omului frumos.
Împăratul Constantin cel Mare
şi-a ţesut asemeni mamei sale Elena, porfira regală din aceste veşminte
lăuntrice, strălucitoare.
Constantin cel Mare a
pregătit Calea creştină a Europei pentru a pătrunde Adevărul Mântuitorului
Hristos în viaţa tuturor neamurilor.
Toată societate imperială a
structurat-o pe lumina Evangheliei sub pecetea Duhului Sfânt pentru a restaura
Omul creştin în fiinţa sa euharistică, fondând astfel o comunitate a comuniunii
sub apoteoza Teocraţiei.
Dumnezeu a pus în chipul lui
Constantin cele mai frumoase zugrăveli din care strălucea în mod deosebit
evlavia sa pentru Hristos-Împăratul Vieţii nemuritoare.
Virtuţiile lui Constantin de
Împărat şi Apostol l-au proiectat gigantic în porfira istoriei şi serafic pe
Voroneţul Cerului. Chiar dacă a trecut prin catacombele suferinţei provocate în
primul rând de cei din familia princiară, dar şi de autorităţile eretice ale
apusului în frunte cu schisma pontifului lor, marele Împărat Constantin ştia că
lacrimile de sânge umplu de fapt Potirul Învierii.
Crucea asemeni Celui pe care
Îl slujea cu toată fiinţa iubirii sale, ca şi cea a Sfântului Mare Mucenic
Gheorghe, i-a fost permanent purtătoare de biruinţă, subliniind evidenţa
universală a Istoriei, prin faptul că „Sfântul
Constantin cel Mare e primul împărat creştin care scoate Biserica din catacombe
la lumină şi care schimbă ireversibil faţa istoriei umanităţii. Că nimeni de la
Sfinţii Apostoli nu a mai avut ca el un impact eclesiologic mondial şi că el a
fost luminat de Dumnezeu să iniţieze dezbaterile teologice de anvergură
ecumenică în Biserică.” (Avocat Dimitrios Apostolidis, Sfântul Constantin cel Mare Cel Întocmai cu Apostolii. Cartea
Ortodoxă, Aleandria-2013, p. 13)
Constantin cel Mare şi-a manifestat un cult al
smereniei, cinstirii, venerării şi faţă de Apostoli, Episcopi, Cler, Călugări,
Slujitori mireni colaboratori, Eroi şi Martiri închinând totodată Cetatea sfântă şi preţuirii lor veşnice.
A ridicat Apusul călcat în
picioare de politeismul barbar la demnitatea umană.
„Dacă nu exista Bizanţul pentru
a-i opri pe arabi, pe seleucizi şi pe otomani, Apusul nu ar mai fi apucat să
stea pe propriile-i picioare. Europa de astăzi îşi datorează propria existenţă
Imperiului Bizantin.” (Judith Herrin, Ce este Bizanţul?, Atena, 2006)
Constantinopolul a răsărit din Răsăritul cosmic, din Soarele Ceresc.
Constantinopolul a dat sensul liturgic şi duhul culturii ortodoxe
universale.
Constantinopolul a pus heraldica imperială asupra marii civilizaţii
creştine.
Constantinopolul a dat
frumuseţe, credinţă, dreptate, libertate, har şi iubire.
Constantinopolul a lăsat
moştenire tuturor generaţiilor demnitatea dacică.
Constantinopolul a renăscut
spiritual prin autoritatea şi jertfa Voievozilor valahi.
Constantinopolul a întrupat
mărturisirea spre nemurire a celor mai mari Eroi, Martiri, Asceţi, Mistici,
Dascăli, Preoţi, Teologi, Poeţi, Artişti, Cucernici, Cuvioşi, Mărturisitori şi
Sfinţi ai Pământului trac şi ai cerului valah nemuritor.
Înaltă venerarea Sf. Împăraţi Constantin
şi Elena şi urmaşilor lor de-a pururea!
Trandafirii de Mai şi mireasma lor divină
01.05.1932, Bucur Chiriac, scriitor ; 02.05.1905, Nicolae Stanciu, pr. deţinut politic-religios (d.p.r.); 03.05.1911,
Victor Apostolescu, medic,(d.p.r.);
04.05.1913, Ion Raţiu, profesor;08.05.1924, Octavian Tomuţă, d.p.r.; 08.05.1924, Cicerone Ioniţoiu, scriitor, d.p., a mărturisit despre cei peste 150.000 de eroi
anticomunişti (d.p.r. şi d.p.); 09.05.1889, Constantin S. Constantin, general, d.p., erou-martir; 09.05.1895, Lucian Blaga, poet, filosof, mb. al
Academiei Române; 09.05.1910, Dumitru
Laslău, pr. d.p.r.; 11.05.1907, Alexandru
Popovici, erou, d.p.r.; 11.05.1927, Elena
Faina Pop-Crăiasa Munţilor, eroină anticomunistă, d.p.r.; 15.05.1888, Coriolan Buracu, pr.col. erou-martir,
d.p.r.; 15.05.1906, Ilie Ştefănie,
pr., d.p.r.; 16.05.1898, Liviu Galaction
Munteanu, pr. prof. univ., d.p.r., erou-martir; 19.05.1929, Gheorghe Boldur-Lăţescu,
ing.dr.prof.univ., scriitor, d.p.; 20.05.1889, Gheorghe Emanoil Koslinski, contraamiral, d.p., erou-martir;
21.05.1880, Tudor Arghezi,
poet-scriitor; 21.05.1888, Constantin
Bursan-ctitor a 12 biserici, plus alte aşezăminte culturale; 21.05.1923, Ion Caraion, poet, ziarist, scriitor,
d.p.; 21.05.1939, Gheorghe Gavrilă-Copil,
scriitor; 22.05.1970, Gheorghe A.
Stroia, poet, prozator, publicist, exeget literar, editor; 23.05.1916, Avva Petroniu Tănasă, lic. în Teologie
şi Filosofie, prof., arhimandrit, scriitor; 28.05.1950, Nicolae Rotaru; 30.05.1897, Cezar
Pruteanu, poet, gazetar, scriitor; 31.05.1907, Gheorghe Arsenescu, col., d.p.r., erou-martir.
Purtători ai sfintelor nume împărăteşti:
Constantin şi Elena
Constantin Cantacuzino-Bâzu, principe şi prinţ (As) al Aerului;
Constantin Cioroianu /Ilariu Dobridor-filosof; Constantin Rădulescu-Motru,
filosof, savant; Constantin Brâncuşi-cel mai mare sculptor al lumii; Constantin
Oprişan, poet-filosofic, d.p.r., martir; Constantin Gane, boier, scriitor,
d.p.r.; Constantin Papanace, istoric, scriitor, d.p.r.; Constantin Voicescu,
pr., d.p.r., martir; Constantin Galeriu, pr., prof. univ. dr. teolog, scriitor,
d.p.r.; Constantin Brăiloiu, prof. univ. muzician, folclorist, compozitor;
Constantin Aurel Dragodan, poet, d.p.r.; Constantin Pancu, erou, d.p.r.;
Constantin Tonegaru, poet, luptător anticomunist; Constantin Marin
Nistoroiu-Autorul autorului, patriot-creştin; Constantina Marin Nistoroiu,
patrioată-creştină; Constantin Tănase, actor, d.p.; Constantin Totir, scriitor,
d.p.; Constantin Mustaţă-istoric; Constantin Nicolai-mărturisitor; Constantin
Botezatu-martir; Constantin Dumitrescu-martir; Constantin Sârbu, pr., ctitor,
scriitor, d.p.r.; Constantin Iulian, ing.dr., inventator, d.p.r., scriitor;
Constantin Dumitrescu-Zăpadă, d.p.r; Constantin Chiaburu-erou al Deportării;
Constantin Kiriţescu-prof. scriitor, istoric; Constantin Gheorghiescu,
erou-martir; Constantin Chisăr-artist al folclorului; Costion Nicolescu-teolog,
etnolog, dr. în Teologie, scriitor creştin; Costin Scurtu-istoric; Constantin
Enceanu-artist al folclorului; Constantin
Prunoiu-artist al folclorului; Constantin Lătăreţu-artist al folclorului; Constantin
Cornel Ciomâzgă, jurnalist, scriitor; Costel Condurache-cercetător al
Demnităţii româneşti; Constantin Apostol-patriot creştin nemţean; Constantin
Damian Diculescu-pruncul care promite; Elena
Cuza-marea Doamnă a României Mici; Ileana-principesă/
Maica Alexandra; Ileana Vulpescu-scriitoare;
Ileana Mălăncioiu-poetă, Ileana Sărăroiu-artistă a folclorului; Ileana Ciuculete-artistă a Folclorului;
Ileana Samoilă, d.p.r.; Ileana Totir-Rotaru; Ileana Constantin, eroină
anticomunistă, d.p.r.; Ileana Anton,
d.p.r.; Ileana Voicescu-profesor; Ileana Pop-eroină a Deportării; Elena Chiriţă, eroină-martiră; Elena Ioana Leahu-Soc. „Avram Iancu”; Elena Bontea-pictoriţă distinsă; Elena Bliuc-martiră a Deportării; Elena Tăbârţă-martiră a Deportării; Elena Steliu Popovici-d.p.r., martiră; Elena Boilă, d.p.r.; Elena Buzdugan,
d.p.r.; Elena Codreanu, d.p.r.; Elena Constantin, d.p.r.; Elena Georgescu, d.p.r.; Elena Ilie, d.p.r.; Elena Jelescu, d.p.r.; Elena Lidia Mironovici, d.p.r.; Elena Stan, d.p.r.; Elena Ştefănescu, d.p.r.; Elena Bagdad-martiră; Elena Rădulescu-martiră; Elena Bolfosu-martiră; Elena Angela Toma, d.p.r.; Elena Postică-istoric; Constanţa Veronica Oancea, d.p.r.; Constanţa Constantin, d.p.r.; Constanţa
Nicoleta Nicolescu-martiră; Constanţa
Lucia Grecu-martiră; Constanţa
Totir-Popescu. (Aspasia Oţel-Petrescu, Crucea
de la Miercurea Ciuc şi Paraclisul
„Naşterea Maicii Domnului” de la Mislea. Ed. Scara-Bucureşti-2001, p.
228-234; Adusu-mi-am Aminte, Ed.
Rovimed Publishers, Roman-2007, p. 179; Anatol Petrencu, Ludmila D. Cojocaru,
Lidia Pădureac, Românii în Gulag.
Memorii, Mărturii, Documente. Vol.II, p. 59, 92,97, 167)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu