VICTOR
MAGHEAR-Drumul ROBILOR-DOKIA
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Întrebat-am vîntul, zburătorul/ Bidiviu pe
care-aleargă norul/
Către-albastre
margini de pămînt:/ Unde sînt cei care nu mai sînt?//
Unde sînt cei care nu mai sînt?/ Zis-a
vîntul: Aripile lor/
Mă doboară
nevăzute-n zbor.”
(NICHIFOR CRAINIC)
Mărturisirea
lui Victor Maghear, Drumul Robilor, întregeşte excepţionalul Corp de Mărturisiri
Apologetice Martirice Contemporane (C.M.A.M.C.), în care se cuprind lucrări
memorialistice de excelentă calitate culturală, cultică: mistică, isihasm, literatură,
teologie, filosofie, eseistică, apologetică, martirologie, apărute după aşa
zisa cădere a regimului comunist în urma loviturii de stat din Decembrie 1989,
când s-a permis şi Memoriei creştine eliberarea formelor ei de expresie, rupându-se
astfel zăgazul opresiunii oculte ateo-bolşevico-proletare prin sutele de astfel
de lucrări de referinţă spirituală, eminamente ortodoxe.
Fascinaţia memorialistică reflectă cele mai admirabile şi mai rafinate
forme de expresie a libertăţii de gândire, a frumuseţii de exprimare, a
grandioasei libertăţi a Cuvântului, astfel mărturie-document istoric,
mărturie-depoziţie în justiţie şi mărturisirea creştină-temei mistic ortodox al
credinţei, suferinţei şi jertfei pătimitorului prigonit şi persecutat.
Sub această formă revelată, mărturisitoare a Patimilor milioanelor de
creştini ortodocşi dacoromâni s-a creat Filocalia
Suferinţei şi a Jertfei.
Bezna opresiunilor, prigonirilor, persecuţiilor, exterminărilor,
atrocităţilor, genocidurilor feroce, promovate dictatorial de regimul politic
comunist a fost spartă de glasul martiric ce curge continuu ca un fluviu de
lacrimi şi de sânge sfânt subpământean, ca şi de suspinul tainic al râurilor de
deasupra ce susură isihast în Grădina Maicii Domnului.
Atleţii pătimitori ai acelei istorii ascunse au fundamentat de fapt
autoritatea de necontestat a Demnităţii Românului Creştin, în Patria Vetrei
Străbune dăruită de Dumnezeu, dar au zugrăvit şi Cerul divin cu Calendarul mulţimii
cetelor lor de Sfinţi.
Victor Maghear se înscrie cu
brio în acest Pantheon al Demnităţii Dacoromânului, dar şi în Patericul
românesc.
Drumul Robilor netezeşte de fapt Calea Eroilor, Geniilor,
Martirilor, Cuvioşilor, Mărturisitorilor şi Sfinţilor înspre Cerul neasemuitei
Frumuseţi şi nemărginitei Iubiri a lui Dumnezeu, a Fecioarei Maria, a Îngerilor
Săi şi a Străbunilor noştri.
Lucrarea lui Victor Magher, Drumul Robilor, cuprinde două volume
absolut remarcabile:
Volumul I îmbrăţişează 492 de pagini repartizate în 24 de capitole, prefaţate de un Cuvânt
înainte, aparţinând Prof. univ. dr. Doru Radosav: „De la mărturia ca document (istorie) la mărturia ca depoziţie (justiţie) şi la mărturisirea ca asumpţie a credinţei în valori prin suferinţă (religie),
textele memorialistice fac proba unui
adevărat şoc comunicaţional şi cultural în perioada post-comunistă. Revelarea
unei istorii ascunse, cea a suferinţei, a opresiunii şi a exterminării
provocată de rasismul politic al luptei şi urii de clasă, a însemnat nu numai
un eveniment istoriograf <<sui
generis>>, dar şi un şoc cultural în societatea comunizată din
România deoarece foştii deţinuţi politici sunt paznici de far ai libertăţii
umane şi naţionale...Sacrificiul lor, a
salvat onoarea naţiunii.” (pag. 5-6)
Volumul al II-lea urcă până la 388 de pagini adunate în 25 de capitole, peste care se aştern o
Postfaţă a lui Radu Kretzudava şi o
Scrisoare deschisă.
Drumul Robilor, prin
intensitatea epică a puterii evocatoare relevă detaliul istoriei trăite
concentraţionar: conexiuni narative, fapte remarcabile, întâmplări şi episoade
din biografia altor deţinuţi politici, conexiuni cu istorii şi povestiri
biografice ale altor camarazi persecutaţi.
În primele șase capitole sunt redate episoade legate de: percheziţia la
domiciliu, confiscarea a 1000 de volume de cărţi valoroase, arestarea,
anchetele la securitate, peţitul Veronicăi.
Capitolul
VII. Mina de cărbuni de la Ţebea.
În beciurile securităţii din Cluj, plutea atmosfera de după evenimentele
însângerate lăsate de contrarevoluţia maghiară din 1956, în celula sa Victor
Maghear cunoaşte noi camarazi de suferinţă: av. Ioan Boantă-liderul unui lot de
intelectuali clujeni, invitaţi împreună cu Lucian Blaga, la onomastica prof.
univ, dr. în Filosofie Grigore Popa, pr.
Gheorghe Amancei, pr. Prunduş, pr. maghiar Mozeş Arpad ş.a.
„Aflu de la Ioan Boantă, relatează
Victor Maghear, că era una dintre
personalităţile naţionalist-creştine, iar preotul Gheorghe Amancei era un intim
prieten cu Căpitanul, şeful mişcării înnoitoare, care nu pierdea niciodată
ocazia când vizita regiunea moţilor să nu-l viziteze la Sălciua pe preotul
Gheorghe Amancei, iar eu eram un înflăcărat adept al mişcării vizionare.”
(pag. 86)
Capitolul
VIII. Drumul spre Gherla.
Lotul clujean a fost transferat la penitenciarul calvar de la Gherla.
„Aveam în celulă, mărturiseşte
Maghear, şi doi deţinuţi grav bolnavi,
Vasile Tarta, profesor universitar la Academia Comercială Braşov, condamnat la
20 de ani închisoare şi preotul Munteanu, profesor la Institutul Teologic din
Cluj, condamnat tot la 20 de ani închisoare.
Preotul Munteanu era fiul Protopopului
martir de la Huedin, schingiuit şi torturat de hoardele hortiste în 1940, în
stil bestial, înfigându-i drapelul românesc pe gât; şi nimeni nu i-a tras la
răspundere pe aceşti criminali, deşi se cunoşteau indivizii implicaţi în acest
asasinat atât de oribil. Iar acum urmaşul martirului, protopopul de la Huedin,
zace pe betonul şi în atmosfera sufocantă în celula din închisoarea Gherla,
victimă a sistemului comunist barbar şi inuman. Singura vină a lor a fost că
şi-au iubit patria şi credinţa...” (pag. 106)
În temniţa de la Gherla, Victor
Maghear şi camarazii penitenciarului au întâlnit două excepţii diametral
opuse: doctorul Romiţan, uman, creştin, moral, profesional, milostiv şi maiorul
Goiciu-comandantul închisorii, brută vestită, tartor diabolic şi criminal
odios.
„În această perioadă comandantul
închisorii Gherla, era vestitul criminal, maiorul Goiciu, iar ofiţer politic
era căpitanul Domocoş. Fiecare avea reţeaua lui de turnători, independent unul
faţă de celălalt, iar prin această reţea de turnători urmau să le cadă victime
persoanele indicate de aceşti turnători. Domocoş îşi alegea victime numai
dintre români... După 1956 au intrat şi
maghiarii în închisorile comuniste, căci
până atunci colaboraseră cu comuniştii la represaliile împotriva românilor.
Partidul îşi recrutase colaboratorii mai mult din elementul alogen, mai cu
seamă maghiari, iudei, dar îi prefera şi pe ţigani. Cu minoritarii a pornit
partidul la făurirea socialismului, şi cu ajutor frăţesc venit din răsărit...
După ce venise lotul lui Ioan Boantă în
celula 23, din grup făceau parte următorii: 1) Ioan Boantă, condamnat la 25 de
ani şi confiscarea averii; 2) Grigore Popa, profesor universitar, filosof şi
scriitor, 22 de ani închisoare; 3) Aurel Moţu, profesor şi director la Liceul
de Arte Plastice Cluj, condamnat la 22 de ani închisoare; 4) Vasile Tarţa,
profesor universitar, 22 de ani închisoare; 5) Ioan Opriş, economist, 20 de ani
închisoare; 6) Mihai Pop, 15 ani închisoare; 7) Constantin Baştiurea, 18 ani
închisoare; 8) Ioan Jeican, 18 ani închisoare; 9) Anton Crişan, profesor, 15
ani închisoare; 10) Ioan Andreica, economist, 15 ani; 11) Aurel Cosma, avocat,
15 ani; 12) Vasile Popa, 10 ani închisoare; 13) Mihai Iubu, medic, 6 ani
închisoare; 14) Perian, medic cardiolog, 5 ani închisoare; 15) Constantin
Tomescu, colonel...
(pag. 107)
Capitolul
XIII-...Cel mai mare lagăr de exterminare-Stoieneşti.
Deţinuţii de la Gherla aduşi la limita dintre viaţă şi moarte sunt recomandaţi Marilor Gropi Comune ai
ţării: Marea Baltă a Brăilei şi Canalul Dunărea-Marea Neagră, conform
indicaţiilor frăţeşti de la Moskova.
„În ziua de 9 august 1959 bacul
ancorează la mal cu cei 1200 de deţinuţi; începe debarcarea noastră, dar
o mare parte din deţinuţi nu eram apţi pentru a ieşi din bac fără ajutor...
Cum să mă descurc, tovarăşe plutonier, nu
vedeţi că mulţi nu pot sta în picioare, eu am nevoie de oameni care să care
roabe de pământ, eu înalţ aici diguri, aici nu-i de glumă! Păi, tovarăşe
plutonier, nu-i vezi cum arată de parcă ar i-aţi scos din mormânt! Care a fost
meniul de la Gherla? Păi, tovarăşe căpitan, a fost conform recomandării
partidului şi al tovarăşului Drăghici.” (pag. 169)
Căpitanul Ioan Nica şi plutonierul
Bărăian, bine aghesmuiţi de licoarea de Murfatlar, îi primesc cu braţele
Dunării..., cerând organizarea pe brigăzi, fiecare brigadă având 50 de
deţinuţi: „Un grup de olteni numesc un
brigadier din rândul lor, un profesor, Ioan
Popa din comuna Pârşcoveni, Oltenia, preotul Badea din Amărăşti, Tiberiu
Doja, cântăreţ la opera Română din Cluj.” (pag. 170)
Capitolul
XIV-La recoltat de stuf
Cazarea avea loc în cele două bărăci înguste
cu o capacitate de 700-800 de supravieţuitori.
De la Stoeneştii care, veghea moşia şi conacele celui care studiase
lumina marxismului la Moscova, se pornea cu bacul în expediţie deosebit de
riscantă a recoltării de stuf.
„...Din întuneric auzeam câte
unul, care era de părere că după sensul în care mergea bacul şi dacă acesta nu
avea să oprească până la gurile Dunării, acesta ne duce în schimb de experienţă
în Uniunea Sovietică, să vedem la faţa locului metodele avansate ale omului
sovietic de construcţie a comunismului...
Omul sovietic, călăuzit de învăţătura
marelui dascăl al omenirii, I.V. Stalin, oameni de talia noastră, inapţi pentru
a participa la măreaţa operă le aplică principiul comunismului
<<fiecăruia după nevoi>>. Şi să vedem nevoile ţinând cont şi de
economie şi fiind şi metodă practică. Construiesc nişte sănii mari din buşteni
de lemn şi îi cazează pe cei inapţi, chiar dacă mai sunt printre ei şi fiinţe
mişcătoare, încarcă sania la capacitate maximă cu fiinţe şi mişcătoare şi
nemişcătoare. Cu tractoare Kirov şi tancuri de 70 de tone, sunt trase până la
marginea unei prăpăstii şi împins de aceste utilaje grele în prăpastie, şi
astfel, oamenii ajung direct în comunism...
În 12-13 decembrie 1959 vasul nostru
ancorează aproape de gurile Dunării pe Canalul Chilia, iar peste canal la nord
de Basarabia se vede bine, de unde ancorasem, oraşul Vîlcov, numit Veneţia
românească, care acum se găsea sub ocupaţie rusească... În limbajul deţinuţilor
Delta Dunării era numită <<ţara lui Maromet, mormânt fără cruce>>,
datorită crimelor şi ororilor săvârşite de colonelul de securitate Maromet,
fost comandant al lagărelor de exterminare din Delta Dunării, autor al multor
crime în rândul deţinuţilor.”
(pag. 194, 199, 200)
Capitolul
XVII: Lagărul de la Strâmba.
Revolta lui Maghear şi a multora dintre camarazii de suferinţă nu era
legată doar de nedreptăţile şi samavolniciile abătute asupra tuturor
deţinuţilor politici-religioşi, ci de cei care patronau acele fărădelegi, de
săvârşirea crimelor din penitenciare, temniţe, lagăre de muncă, colonii de
muncă, de nerăspunderea faţă de aceste tot mai multe fapte criminale, erau
consternaţi şi de ticăloşiile care îngropau Adevărul şi Dreptatea la nivel
internaţional, la nivelul marilor instituţii care trebuiau să vegheze asupra
statelor, popoarelor, victimelor, genocidurilor: „... Eram oameni scoşi în
afara legii, orice descreierat şi dement dispunea de viaţa noastră, fără să dea
socoteală de actele lor criminale. Cei ce ne-au condamnat şi înscenat,
aducându-ne învinuiri inexistente din ordinul securităţii, cu procurori şi
judecători şi tot aparatul de justiţie, erau toţi demenţi şi lipsiţi de
raţiune? Să transformi omul în secolul al XX-lea în obiect de laborator pentru
experienţe, fără ca lumea civilizată să protesteze şi să intervină. Organizaţia
Internaţională (O.N.U.), de exemplu, nu
a ştiut ce se întâmplă cu fiinţa umană în secolul al XX-lea în inima Europei
civilizate? Era timp de pace, de ce nu a intervenit O.N.U. pe cale diplomatică
şi politică pentru a stăvili acest holocaust ce s-a petrecut în lagărul
socialist, comandat de Uniunea Sovietică.
Bilanţul internaţional al crimelor comunismului în cifre este redat de
Dr. Florin Mătrescu în celebra sa
lucrare Holocaustul Roşu ca fiind de circa 480
528 600 milioane de victime, dintre care 455 000 000 erau creştini. (Florin Mătrescu, Holocaustul Roşu. Crimele comunismului internaţional în cifre. Volumul
1, Ediţia a III-a revizuită. Editura Irecson, Bucureşti-2008, p. 175-176)
De ce se face discriminare între cei doi:
Stalin şi Hitler. Crimele lui Stalin depăşesc de zeci de ori crimele lui
Hitler. De ce Hitler şi azi mereu e deranjat în somnul lui de veci şi nu-l lasă
să doarmă liniştit, iar Stalin e cam uitat, deşi este mai mare criminal decât
Hitler?
Cine împiedică marii istorici ai lumii
contemporane să redea omenirii Istoria veridică a celor două cazuri de
holocaust al lui Hitler şi al lui Stalin, şi condamnaţi fără discriminări, în
funcţie de crimele pe care le-au comis fiecare.” (pag. 292)
Capitolul
XXII-„Naşii lui Nedescu”, Planurile de evadare şi a treia iarnă grea.
Ajunul Naşterii Domnului în 1961 şi
Noul An 1962 nu era deloc pregătit de marea Sărbătoare. Viscole, noroi, burniţă, lapoviţă, efort, marşuri prin noroi şi
clisă spre locul de muncă, ţipetele şi urletele gardienilor, Coloana robilor
împotmolită, desfăşurată kilometric, cu bătrâni sprijiniţi, purtaţi de cei tineri. Cale întoarsă din pricina gerului, iar
coloana încremenită la poarta lagărului până la terminarea programului, nu de
lucru, ci de pedeapsă.
Totuşi sufletele lor în care mai pâlpâia Lumina lui Hristos au gătit
inimile de Sărbătoare.
„Seara de Crăciun, 1961, era una dintre cele
mai frumoase zile din viaţa mea. La ora 10, ora stingerii cele două barăci de
700-800 de robi se închid. Dar de data aceasta nimeni nu se culcă, ci toţi se
pregăteau sufleteşte să întâmpine Naşterea Domnului cu cea mai mare
solemnitate.
În barăci se organizează slujbe religioase
de toate riturile creştine şi în limbile tuturor. Numai în marile catedrale ale
lumii se putea asista la o slujbă religioasă de aşa anvergură, organizată de
zeci de preoţi de mare vocaţie, care se găseau în toate lagărele şi
penitenciarele din România. Gardienii caută să suprime aceste manifestări
religioase...
După slujba religioasă începem programul de
colinde; începem cu „Imnul Robilor”,
al cărui text reflectă viaţa robilor şi a omului încătuşat de tirania
comunistă. Se colindă „O brad frumos”,
pe melodia cunoscută, dar textul oglindind viaţa deţinutului lipsit de
libertate şi despărţit de cei dragi...
Spectatorii noştri din jurul lagărelor după
fiecare colindă începeau cu aplauze...
Se fac daruri. Toată lumea cântă şi plânge.
Înainte de a bate toaca metalică care anunţă deşteptarea robilor, şi care ne
producea fiori, se repetă „Imnul Robilor” şi colinda „O Brad frumos”, iar glasul
celor peste 1500 de robi produc
vibraţii în tot lagărul de la Grădina. Şi cu acest moment se încheie noaptea de
Crăciun în aplauzele spectatorilor de dincolo de gardul de sârmă ghimpată.
Dimineaţa de Crăciun, ca orice zi obişnuită,
începe calvarul nostru în drum spre locul de muncă „Digul”, tot braţ la braţ,
târându-ne spre locul de osândă.”(pag. 428-430)
Capitolul
XXIII-Bandiţi în Lagărul Torţionarilor „Oaspeţi” în Familiile Acestora.
În ciuda tuturor năpăstuirilor vrăjmaşe ale administraţiei, ale brutelor
de gardieni, ale vicisitudinilor fenomenelor naturale, ale muncilor
istovitoare, ale mizeriei, foametei, frigului, fricii, violenţelor, torturii,
morţii care da permanent târcoale şi îşi lua prada bogată, deţinuţii creştini
îşi rezervau vreme şi pentru trăirea spiritului străbun, ortodox, ţinând vie şi
mare flacăra culturii, Rugul aprins al credinţei, menirea sacră a jertfei lor
muceniceşti.
„Era un grup de profesori absolvenţi ai
Facultăţii de Istorie din Iaşi, lotul lui „Ştefan cel Mare”, aşa era numit şi
cunoscut în închisoare. Din grup făceau parte prof. Aurelian Popescu, profesor
de filologie, Alexandru Zub, absolvent al Facultăţii de Istorie din Iaşi, Mihai
Brudiu, tot de la Iaşi şi încă vreo doi...
O parte din grup îl serveau pe Mihai Brudiu
cu materie primă, adică bulgări de zăpadă, pentru ca aceasta să poată să
lucreze la opera lui. După câteva ore de muncă din mâinile lui Brudiu a ieşit o
capodoperă rar întâlnită: bustul lui
Mihai Eminescu, făcut din zăpadă. Toţi deţinuţii din lagăr se adună în
jurul acestei minunăţii. Printre aceştia se numără şi profesorul Alexandru
Muscă, care susţinea că „este cea mai
reuşită sculptură a bustului lui Eminescu realizată până acum.” (pag. 437)
Realizarea n-a fost deloc pe placul administraţiei şi nici al tâmpilor
gardieni, care au sfărâmat opera şi a sancţionat drastic pe autori şi pe cei
care i-au încurajat şi s-au bucurat un moment de imaginea Profetului şi
Luceafărului nostru Mihail Eminescu.
Mărturisitorul Victor Maghear,
persecutat şi prigonit de regimul comunist a traversat regimul concentraţionar,
respectiv spaţiul carceral, dar şi cel post carceral cu demnitatea unui ascet
încercat întru vitregiile pustiei, cu răbdarea unui monah care îşi sprijină
scara cugetului pe culmile de azur ale gândirii, cu înălţimea unui mistic în
suişul său spiritual, cu curajul unui brav ostaş aflat în solda Patriei dragi,
ce poartă în raniţă bastonul de mareşal,
cu onoarea unui dascăl ce dă strălucire catedrei de educaţie creştină, cu
smerenia şi grandoarea unui sacerdot care îşi adoră Creatorul, precum şi cu
venerarea Neamului său legendar, faimos în istorie.
Cartea sa, cartea noastră de acum este o PROVOCARE-PROMOVARE-ÎNDREPTARE!
Aleasă preţuire şi recunoştiinţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu