PRIN ȚARA SFÂNTĂ : 5 ZILE + 2 ORE
(XIII)
LA SFÂNTUL MORMÂNT
După ce a
fost arestat, vândut de către Iuda către cohorta romană în Grădina Ghetsimani,
în noaptea zilei de joi spre vineri, Iisus a fost dus la Sinedriu (cel mai
înalt for de judecată al evreilor) pentru a fi judecat. Acolo se aflau Petru,
Nicodim și Iosif din Aritmateea, discipolii lui Isus. În urma acuzațiilor că
era ucenicul lui Iisus, Petru s-a lepădat de 3 ori de Iisus !
Iisus a fost
dus la Ana, fostul mare preot și apoi la socrul său Caiafa, cel care era atunci
mare preot al Templului. Au fost aduși martori ce aduceau acuzații lui Isus: a
încercat sa dărâme templul și să-l reconstruiască în 3 zile, diverse proorociri
false, hulirea și autoproclamarea ca Fiu al lui Dumnezeu.
Caiafa îl
întreabă iar Iisus declară:
„Da, sunt și
de acum înainte îl veți vedea la dreapta Tatălui Meu.”
Iisus este
bătut, scuipat de mulțime, de preoți și de soldații romani.
Iisus a fost
dus, apoi, la guvernatorul roman al Iudeei, Pilat din Pont, care îl găsește
nevinovat și-l trimite la regele Irod Antipa.
Nici Irod
nu-i găsește vreo vină, în schimb îl batjocorește, punându-i o hlamidă albă ca
fiind „împăratul iudeiilor”. Este trimis înapoi la Pilat pentru a-l judeca din
nou. Pilat îi pune pe soldați să-L biciuiască iar după această pedeapsă să fie
eliberat. La strigătele mulţimii „Răstigneşte-L, răstigneşte-L !“, Pilat s-a
spălat pe mâini înaintea iudeilor, zicând: „Eu sunt nevinovat de sângele
Neprihănitului acestuia. Treaba voastră !“ (Matei 27:24‑25).
Încălcându-se
toate procedurile prevăzute în Tora și Talmud, cărți sfinte ale evreilor, marii
manipulatori din cadrul Sinedriului, Ana și Caiafa, au impus în mod dictatorial
condamnarea Mântuitorului. S-au folosit pentru aceasta de zeloţii supăraţi de
faptul că Hristos nu a acceptat să le fie conducător. Ei au manipulat poporul
să ceară eliberarea zelotului Baraba.
Astfel,
Mântuitorul Hristos este trimis spre locul răstignirii, purtându-Și crucea pe
traseul devenit Via Dolorosa. Din Sfintele Evanghelii aflăm că în momentul în
care Hristos Și-a dat duhul s-au petrecut o serie de semne miraculoase:
catapeteasma templului s-a rupt, pământul s-a cutremurat, pietrele s-au
despicat și multe trupuri ale celor adormiți au înviat. Spre a se convinge ca
Hristos a murit cu adevărat, un ostaș i-a împuns coasta cu sulița.
Trupul Său a
fost coborât de pe cruce de Iosif din Aritmateea și a fost pregătit de el și
Nicodim pe Piatra Ungerii pentru a fi îngropat în mormântul pe care Iosif îl
avea în apropiere.
Iudeii au
sigilat piatra mormântului.
Urmează
minunea cea mare. A doua zi mormântul lui Hristos este găsit gol de către Maria
Magdalena, Maria (mama lui Iacov) și Salomeea.
Un înger
confirmă că Iisus este în viaţă.
O minune a
cărui explicație științifică o regăsim abia în zilele noastre în lumea
medicală, cu excepția celei a ridicării la cer, pe care o vedem realizată,
deocamdată, doar în filmele SF.
HRISTOS A ÎNVIAT !
*
Cheia de la
Biserica Sfântului Mormânt este deținută de familia unui arab transmisă din
generație în generație. Sf. Mormînt este cel mai însemnat loc de pelerinaj al
religiei creștine. Mamei împăratului roman Constantin, împărătesa Elena, i se
atribuie identificarea, în anul 325, a locului unde a avut loc răstignirea pe
cruce a lui Iisus. La porunca lui Constantin a început, în anul 326, zidirea
primei biserici în acest loc.
Noua
biserică a fost inaugurată la 15 iulie 1149.
Biserica
mare are şapte încăperi, două atriumuri şi cinci naosuri, fiind împărţită în
şase sectoare, aparţinând mai multor culte: grecilor ortodocşi (în fața
mormântului), copţilor (în spate, lipit de mormânt), romano-catolicilor (în
dreapta), armenilor (în stânga), sirienilor (în spate) şi etiopienilor
ortodocşi. Primele cinci culte au dreptul să o administrează în urma Status
Quo-ului încheiat în timpul ocupației otomane (sec. XVI).
La intrarea
în Biserica Sfântului Mormânt, în stânga, ating coloana de marmură crăpată de
lumina ce a coborât în Sâmbăta Mare a anului 1579, când otomanii au interzis
patriarhului și creștinilor ortodocși să intre în biserică pentru ceremonia
primirii Sfintei Lumini.
De ce ?
Deoarece armenii plătiseră bani grei ca să fie lăsați doar ei să slujească
acolo. Ce înseamnă trufia omenească !
Rămas fără
acest drept, patriarhul Sofronie al IV-lea și credincioșii s-au rugat toată
ziua lângă aceste coloane.
După apusul
soarelui, coloana s-a despicat și Sfânta Lumină a izvorât din interiorul ei, ni
se spune în cel mai vechi document
Codicele
Monacensis Graec 346 aflat la Biblioteca din München,
copie a
vechii lucrări a ieromonahului Anania, redactată în 1608.
„Atunci s-au
aprins lumânările pe care le ținea patriarhul, apoi a aprins și poporul, după
obicei, de la acelea pe care patriarhul le ținea în mâini. Atunci când cei ce
rânduiau au văzut aceasta minune, au deschis sfânta ușa și au intrat patriarhul
și poporul și au săvârșit sărbătoarea după obicei.”
Ceea ce ar
trebui să dea de gândit slujitorilor lui Dumnezeu, și nu numai lor, este
realitatea venirii luminii doar la Sf. Paști ortodox ! Este una dintre puținile
legături vizibile cu Creatorul programului Homo sapiens sapiens (3).
Locul
înmormântării este marcat de mica biserică ridicată peste mormântul pe care
Iosif din Armateea l-a cedat Mântuitorului.
Ne-am așezat
la coada ce se mărea văzând cu ochii, într-o gălăgie tot mai mare. Totul poate
fi rezolvat prin amenajarea unui traseu protejat ca la aeroport. Astfel s-ar
elimina orice discuție sau infiltrări ale indivizilor cu tupeu.
Nu pot sta
locului. Dau ocol după ocol, fac poze peste poze și revin la grup.
Trecem prin
dreptul Capelei copților și după cca două ore ajungem la ușa de la intrare în
mormânt. Intrare este străjuită de douăsprezece sfeşnice iar pe zid sunt
tablouri care reprezintă Învierea și candele.
De intrarea
în Sfântul Mormânt se ocupă, pe timpul pelerinajului, armenii între orele 4 și
5,30 dimineaţa, apoi catolicii până la ora 8 iar în restul zilei, până la ora
20,30, ortodocşii greci. În interiorul bisericuței sunt două cămăruțe.
În tavanul
Bisericuței Sfântului Mormânt este practicat un oculus care corespunde cu cel
din tavanul bisericii mari.
Mai sunt
practicate, în zidurile laterale, alte două orificii prin care se poate vedea o
parte din interiorul primei cămăruțe
unde este o
măsuță așezată pe stânca mormântului lui Iisus.
Aici se
așează vata în Sâmbăta Paștelui, după controlul sever făcut de musulmani și
israeliți asupra Patriarhului Ierusalimului, în așteptarea luminii.
Lumina
coboară după slujba de la prânz, în timp ce Patriarhul rosteşte rugăciunea,
ţinând în fiecare mână câte o lumânare.
La un moment
dat, din înalturi vine fulgerul (laserul) care aprinde lumânările și vata. În
primele secunde flacăra lumânărilor nu emană căldură.
Uneori se
aprind, instantaneu, și candelele de la intrare.
În spațiul
unde e Sfântul Mormânt se intră în genunchi, printr-o deschidere îngustă.
Mormântul se află pe dreapta. O placă de marmură a fost pusă de greci în 1810,
peste stânca pe care a fost aşezat trupul Mântuitorului, în seara zilei de
vineri spre sâmbătă până în clipa Învierii.
Nu pot intra
mai mult de patru-cinci pelerini odată. Sunt patru niveluri de candele, primul
al catolicilor, următoarele două ale grecilor şi cel de jos al armenilor. în
Sfântul Mormânt au candele şi copţii.
Am avut
șansa să intru și a doua zi în mormânt în timpul avut liber pentru bazar. Am
avut noroc, totul durând mai puțin de o oră. De aceea, am putut observa mai
multe detalii decât prima dată când emoția și-a spus din plin cuvântul.
Rugăciunile le-am rostit cu puțin înainte de a intra în biserica mică (rotundă)
și pe durata întregului pelerinaj. Apoi, la ieșire din Sf. Mormânt, după
obicei, am aprins și stins în apă mănunchiul de lumânări la șfeșnicul din
stânga.
Am intrat
apoi în Catedrala ortodoxă grecească a Învierii, aflată față în față cu
intrarea în Sfântul Mormânt. Sfinții Împărați Constantin și Elena au localizat
aici grădina lui Iosif din Arimateea. Aflu că aici se află Buricul pământului
fiind materializat prin Onphalos (ombilic), un mic bloc de marmură de formă
semisferică având gravată o cruce.
În Biserica
mare mai sunt localizate: Mormântul lui Iosif din Aritmateea, săpat în stâncă,
arcadele Sfintei Maria Magdalena - locul unde S-a arătat Hristos, după Înviere,
Mariei Magdalena şi i-a spus: „Nu te atinge de Mine” (Ioan 20, 17).
Stâlpul
Biciuirii / Infamiei din Capela Catolică, în centrul căreia s-a păstrat cea
mare parte a coloanei de care, după tradiţie, a fost legat Hristos înainte de
răstignire. Închisoarea lui Iisus şi Capela Plângerii se află în adâncul
arcadei Bisericii Sfântului Mormânt, unde Hristos a fost ţinut un timp.
Mai există
și Capela centurionului sutaşul Longinus, cel care l-a înțepat cu sulița în
coastă pe Iisus, Capela împărţirii hainelor Mântuitorului (Ioan 19, 24), ce
aparține armenilor, Paraclisul Sfintei Elena şi Peştera Aflării Sfintei Cruci,
Capela Biciuirii şi a Cununii de Spini (Matei 27, 27-29).
Capela lui
Adam este situată sub colina Golgota. Alina ne povestește că picături din
sângele lui Iisus au pătruns până aici făcând legătura
cu primul om
creat de Dumnezeu la începutul lumii.
„În Ziua
Învierii să ne luminăm cu prăznuirea și unii pe altii să ne îmbrățișam; să le
zicem frați și celor ce ne urăsc pe noi și să cântăm: Hristos a înviat din
morți cu moartea pe moarte călcând și celor din morminte viață dăruindu-le
!".
Sărbătorile Pascale cu
sănătate și bucurie !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu