CONTEMPORANI
ÎN MILENIUL III
Ion Minulescu –
Dimitrie Grama – Felix Sima – Liliana Popa – George Anca – Adrian Botez – Ion
Soare – Puși Dinulescu – Ioan Miclău
*
ION
MINULESCU
Rugă pentru Duminica Floriilor
Dezleagă-mă, Părinte, de ce-am jurat
să fiu
Şi iartă-mă că-n viaţă n-am fost
decât ce sunt -
Un cântec prea devreme, sau poate
prea târziu,
Un ropot scurt de ploaie
Şi-un mic vârtej de vânt...
Dezleagă-mă de vina de-a fi-ncercat să
fac
Granit din cărămidă…
Colan de pietre scumpe din sâmburi de
dovleac…
Şi iartă-mă că-n viaţă n-am fost
decât aşa
Cum te-am văzut pe Tine -
C-aşa credeam că-i bine!...
Dar azi, când văd că-i altfel de cum
am vrut să fie,
Stropeşte-mi ochii, Doamne, cu stropi
de apă vie!
*
DIMITRIE GRAMA
Gânduri
.... Oare pe
noi toti ne copleseste melancolia "trecutului" atunci cand nebunia si
efervescenta tineretii, de la o anumita varsta, nu mai este un atribut al
spiritului nostru?
Oare toti
simtim cum timpul in care traim si in care am vrea sa fim la fel de
comfortabili ca si "mai inainte", ne scpa printre degete, clipa dupa
clipa, si aceste pierderi de clipa ne creaza, de multe ori, o stare de
agitatie, o stare falsa de exagerata "activitate", in care noi ne
vrem eroi principali?
Nu stiu,
poate de aceea eu scriu aceste randuri, tocmai ca sa-mi dau importanta
gandurilor pe care de obicei le impart doar cu mine insumi. Poate ca, in acest
fel, cer altora compasiune si alintare spirituala si intelectuala. Cer afirmare
existentiala!?
....De multe
ori ma angajez in dispute politice sau religioase si "apar" un punct
de vedere si sunt aproape convins ca ceeace eu deliberez are mare importanta si
intr-un fel sau altul, va schimba "evolutia" societatii,
"ecologia" sau clima acestei planete. Astfel salvez, tigrii siberieni
si padurlie din Matto Grosso, salvez Europa de popoarele migratoare, salvez datine
si traditii, combat Imoralitatea si Curvasaria politicienilor, etc., et., etc.
Da, ganduri!
....Imi
amintesc un trecut in care am invatat sa spun "sarut mana",
"buna ziua", "multumesc" sau si mai exagerat, sa ofer locul
meu unei femei sau unui batran oarecare!
Imi amintesc cum batranii familiei continuau
sa inbatraneasca acasa si tot acasa mureau.
Imi amintesc scoala cu profesori invechiti
care cereau de la noi respect si performanta! Nu-i prea sufeream, dar eram
nevoit sa ma incadrez, altfel ramolitii aceia ne lasau repetenti sau ne
propuneau "scolilor de corectie"!
Imi amintesc plimbarile mana in mana cu vreo
fata si fanteziile legate de sex. Bine, si "pe vremuri" erau
prematuri, fete si baieti care faceau sex la 14-15 ani, dar marea majoritate de
baieti si fete probabil ca erau ca mine timizi si labagii....
Ma gandesc in cine si in ce sa am
incredere? Pe cine sa ascult?
Pe cei
tineri care calca in picioare "ziua de azi", "momentul" si
se grabesc sa traiasca deja in viitor sau sa-i ascult pe cei care traiesc in
trecut, traiesc din ganduri si amintiri, de multe ori "fabricate" in
asa fel incat sa corespunda unor dorinte si aspiratii?
Ma gandesc ca traiesc o dilema milenara,
care inca nu a incetat sa ne creeze acea stare de confuzie spirituala si
intelectuala cu toate ca acum suntem foarte "evoluati" si
cunoscatori ai fiintei umane la nivel
subcelular, atomic!
Ma gandesc oare si copii si nepotii mei vor
trece prin faze de evolutie personala asemanatoare celor prin care eu am
trecut? Tot posibilul dar exista si posibilitatea ca generatiile viitoare sa
aibe total alte "modele" intelectuale si spirituale care nu le mai
permite acest "lux extravagant" pe care eu al consider mai mult o
povara!
Si atunci, ce importanta mai au luptele
religioase, incompetenta crasa a politicienilor, coruptia si subjugare
spiritului uman intereselor financiare?
Cui ai mai
pasa de toate astea in afara de mine?
Ma gandesc cat pot sa fiu de ramolit!
DG, Uppsala
17/4, 2019
*
FELIX SIMA
Poezie
Înțeleg să ia foc o căsuță
a lui nenea Ion
din vârful dealului
sau șura de paie făcută de tanti Maria, văduvă,
în albia unui pârâu secat,
dar nu înțeleg cum poate să se
aprindă, brusc,
de la o sudură
- erau sudori necalificați acolo? -
și să ardă podul Catedralei Neamului
și Neamurilor,
când această Instituție era
sub observația tuturor
sistemelor de antifoc moderne
existente...
Acoperișul ardea cu fum îngrozitor de
negru,
de parcă ar fi fost acolo depozitul
cazanelor
cu smoală ale Iadului ...
Să sperăm că au ars toate,
cu această ocazie..
Să avem grijă să nu scrie nimeni
cartea
„Cocoșatul de la Coloana
Infinitului”,
*
LILIANA POPA
„Contemporani în mileniul III”2
Liliana Popa -
Domnule George Anca o pasiune nu foarte des întîlnită, cea pentru
indianistică, ce v-a fermecat și ați
ajuns mai apoi traducător și eseist
privind literatura sanscrită?
George Anca- Un acident. Karma. Altfel, pasiune
ancestrală, via Eminescu. Directorul Pârjol al relațiilor internaționale din
Ministerul Învățământului m-a întrebat dacă vreau să merg lector în India. Eu
lucram la serviciul Biblioteci, director Mihai Șora. Curând am fost pompat de
ministra Suzana Gâdea la Facultatea de Ziaristică, decan Nestor Ignat. Am
predat româna la străini și am îngrijit biblioteca de ziaristică, iar la vreun
an-doi, prorectorul cadrist de la Ștefan Gheorghiu mi-a intimat că merg în
India, că apăruse la Ceceu o anonimă, că vreau să scot un manuscris din
România. I-am rspuns că da, scot teza mea de doctorat, să pot preda
studenților. Nu, că am fost cercetat (în timpul de la ziaristică). La 33 de
ani, în 1977, eram Visiting lecturer în Departamentul Limbilor Europene,
româna, a doua (prima fusese rusa, după război). M-am întors în țară după 7
ani. Amita Bhose mi-a spus că soția mea a înțeles mai bine India. Noi ne vedeam
fata deja indiancă de la 4 la 11 ani. Am
revenit cu soția la un nou profesorat după 1989. Indianizarea ne-o fi fost
reromanizare, împreună cu studenți, în compania profesorilor, a zeilor, a
treimii de acasă.
„Limba română în India” (după 25 de
ani) a devenit proiectul cultural-managerial-didactic de afirmare, cu sprijinul
până la devotament al studenţilor, după obţinerea, prin concurs, la Institutul
limbii române, în 2002, a postului de profesor-visiting, din nou, la
Universitatea din Delhi; predarea limbii materne ca limbă străină a putut fi
îmbogăţită cu o cercetare longitudinală asupra apelului limbii române (unii au
revenit la învăţarea ei după 20 de ani) în sensiblitatea (indo-europeană?) a
tinerilor indieni, altfel interesaţi şi în burse (doi dintre ei, Chitranjan
Kumar şi Ashok Kumar Tyagy au primit).
Prestigiul științific și profesional
s-a insinuat în India și după. Exemple de contribuţii relevante pentru domeniul
„litere”/”filologie”:
ApoKalipsa indiană (9 volume, 1998 -
2004) – Maica Medeea la Paris, Frica de
Orient, Budha şi colonelul, Furnici albe, Sanskritikon, La Gioia, Dodii, În
recunoaştere, Măslinii din Uffizi. Alternare intertextualistă de eseu,
ficţiune, traduceri, e.g. Sanskritikon (vol.V): Atharva, Upanişade,
Gitagovinda, Meghaduta, Cântece din piesele lui Shakespeare, Tulsidas, Tagore,
Milarepa, Eminescu, Gandhi etc.
Ibsenienii (7 volume, 2005 – 2006,
română, engleză): Henrik, Diplomă de sinucidere, Tu, Digital Kali, Finish
Romania, Zăpezi hawaiiene, Rechinuri. Pornind de la centenarul morţii lui Ibsen
– lansat de noi împreună cu ambasadorul Norvegiei, Sorana Coroamă Stanca, Ovidiu
Drimba, Irina Petrescu, Sanda Tomescu – în simetrie cu participarea lui Liviu
Rebreanu la centenarul naşterii, 1928, Oslo.
Publicarea în sanscrită şi alte limbi
indiene a scriitorilor români – Romanian Classics in Sanskrit,
Dyvyagrha/Luceafărul de Mihai Eminescu, First Epistle by Mihai Eminescu, (în
hindi:)Memna/Mioriţa, Meşterul Manole, Antologie de poezie română contemporană.
Cărți publicate în engleză: Literary Anthropology, Transbudhvana, Sanskritikon, Gramatica sanscrită în versiunea
lui Mihai Eminescu etc., pe lângă peste
50, în majoritate literare
Printre comunicări: Cosmologia eminesciană între Veda şi Edda, Ramayana
and Journey to the West, Sanskrit
studies in Romania. To die for Sanskrit
(cazul Eminescu) etc.
Liliana Popa - Ați fost fascinat și de alte
domenii, de literatura antropologică ,
aveți volume privind scriitorii români interesați de literatura orientală. Ați participat la Congresul Mondial de
Antropologie și Etnologie din India iar recent, la Conferința Mondială de
Indologie,New Delhi, 21-23 noiembrie 2015.
George Anca
- Fascino împletitură. I-am avut oaspeți în Delhi pe Romulus Vulcănescu,
Sergiu Al-George, Ion Iuga, Constantin Mateescu, Eric Becescu ș.a., cu care au
împărtășit carisma unor scriitori, profesori, muzicieni, pandiți. Invitația de
întâlnire cu Salman Rushdi anunța și cartea unei cărți de traducere a poemelor
române și idiene. Împreună cu Amrita Pritam și Vinod Seth am întemeiat Academia
Internațională Mihai Eminescu. Reviste, printre care Inedited, extinsese
publicațiile indo-eminescologice, traducerile din Eminescu, în vârf cu
Luceafărul/Diviagrahah, în sanscrită,datorată Urmilei Trikha, transcreatoare în
hindi și a Miorițe/Memna. Peter Hook, de la Ann Arbor, profesor de hindi, trcuse
și la kasmiri, dar și la română.
Antropologie literară:
Indoeminescologie, 1994; din 1977, eminescologia şi româno-indologia au fost
cultivate împreună în rândul studenţilor şi profesorilor indieni interesaţi,
rezultatul fiind un capitol nou, intens,”acknowledgeable” al relaţiilor
româno-indiene, dar şi scăderea dozei de
fabulos care le înconjoară; dacă indienii aceştia au părut a se căuta pe sine
în cultura română (indo-europeană), semenii lor din România par a prefera încă
antichitatea mitologică evoluţiilor sincrone; prezentarea la congrese şi
intercongrese internaţionale de antropologie, începând din 1978, Delhi, a unor
comunicări şi precizarea, împreună cu Romulus Vulcănescu, a unor puncte de
vedere din interior faţă de încercări de
contrafacere a spiritualităţii şi perenităţii româneşti
La Congresul Mondial de Antropologie
și Etnologie din India, am reprezentat (și) India, ca profesor visiting,
plătind taxa mult mai mică decât „străinii”. Multă vreme n-am mai lipsit de la
aceste congrese, iar la Zagreb, delegația Indiană m-a invitat să moderez
secțiunea popoarelor indiene. Dar în drum spre sala respectivă, nemaiavând timp
de scuze, dând de sala basarabenilor, nu
m-am putut lipsi ca „apărător” al compatrioților, din oficiu. În Mexico, am
redactat laudatio la 80 de ani lui Romulus Vulcănescu, citit de președintele
congresului. La Lisabona, n-am știut să zic ceva, la respingerea invadatorului
Vasco da Gama din partea unei reprezentante indiene. Multă vreme am fost șeful
delegației românești la Uniunea Internațională de Antropologie și
Etnologie. Am participat în multe țări
la Conferințele Ramayana, IFLA bibliotecarilor, Pugwash etc.
După pensionare, țin de zece ani,
lunar, Colocviile de Marți, la care au fost prezenți toți ambasadorii perindați
în demnitate-România. Prin surprindere, în 2015, președintele de atunci Pranab
Mukerjee a invitat indianiști din 21 de țări, printre care și România... în
persoana mea. Am dormit în camera Brahmaputra din palatul prezidențial,
Rashtrapti Bhavan. Am fost și nominalizat pentru premiul presidențial
distinuished Indologist.
Liliana Popa - Care a fost influența lui Mircea Eliade și Constantin
Noica asupra stilului dvs și cînd s-a produs ?
George Anca - Mircea Eliade și Constantin Noica
erau prieteni. Eu m-am întâlnit câțiva ani, bilunar, cu Noica și mă vedeam
prieten. Când colo, primind încă o scrisoare de la Eliade și arătându-i-o,
Nicasius mi-a aruncat că de ce mi-a scris că nu sunt din grupul lor. Și uite că
îi visez pe amândoi. Când am publicat a doua carte, Eres, i-am dat-o reflex
mentorului meu, totuși: nu ești autor, mult haos, trebuie mai mult haos. Toată
viața mi-am magnifiat haosul fractal. Apoi m-am pierdut în India și chiar am dat de Eliade, de mi-a scris mai des, mi-a
trimis cărți, l-am invitat la congresul antropologic, mărimi mă întrebau ce
face Mircea. I-a mulțumit și Alexandrei, fiica noastră, pentru floarea
desenată.
Liliana Popa -
Cum ați dus-o în perpetuul directorat ingineresc și, mai ales,
pedagogic?
George Anca – După India, director 5 ani la
biblioteca Universitții Politehnice, 20 la Biblioteca Pedagogică Națională.
Sunt recunoscător bibliotecarilor, mai multe doamne, din toată țara și lumea,
profesorilor, învățătorilor, studenților, cărților, computerelor, pensiei. Ca
profesor asociat la diferite universități am predat literatură universală şi comparată, literatură română contemporană, cultură şi
gândire indiană, antropologia religiei etc., cu utilizarea experienţei de scriitor
şi profesor în străinătate pentru inducerea suplimentară a necesităţii
studiului literarturii naţionale ca element de afirmare şi înţelegere a
evoluţiilor naţionale şi internaţionale.
Proiectul „Bucharest American Corner”, al cărui memorandum, între
Statele Unite ale Americii (sic) şi Biblioteca Pedagogică Naţională „I. C. Petrescu”,
este semnat, în 2006, din partea română de subsemnatul, în calitate de director
general; donaţia de carte şi echipament americană a fost utilizată în programe
culturale, ştiinţifice şi didactice sub egida Bibliotecii, în parteneriat, în
reţea naţională şi internaţională.
Liliana Popa – Unde se mai vede poetul,
prozatorul, eseistul?
George Anca - Litere. Ca scriitor profesionist:
opţiuni tematice realiste şi livreşti, mai de grabă ermetice (dodii etc.), cu o
contrapondere în texte şi comunicări orale aproape de oratoric, dacă nu pentru
a seduce, mai ales pentru a convinge receptorii de gravitatea celor comunicate,
dincolo de filosofia fiecăruia; diversitatea de genuri s-a simplificat într-o
exprimare liberă compatibilă poate cu libertatea expresiei; de multe ori este
vorba de literatura literaturii, o bună plecare spre cunoaşterea
temeiurilor-literare; Didactica românească a literaturii, invadată de
postmodernism, se poate reforma interior, armonios, în funcţie şi de orizontul
studenţilor; există, din fericire, o diferenţă, de la universitate la
universitate, între opţiunile şi sensibilităţile acestora, orice ierarhie
putând fi schimbată prin performanţe-surpriză; conştientizarea studenţilor în
ceea ce Franco Lombardi numeşte „poziţia omului în univers” poate fi o
contribuţie ştiinţifică.
Ambiţiei literare, care ţine cumva de
transcendeţă, i se contrapune efortul obiectiv, cuantificabil, fie şi de
domeniul lui „making a living”. Dar nu e de neglijat nici ştiinţa de a conferi
studenţilor, prin conştiinţa literelor, arta atât de grea astăzi a „making a
living”. Neuitând pericolul lui „science sans conscience” al lui Rabelais.
*
ADRIAN BOTEZ
Viața cât o batistă
cântă cioara-n meri – pe seară :
croncăne că-i primăvară...
iar hulubii – orbi sub streşini
bocesc – de te fac să leşini
floarea merilor – ninsoare
nu ştie ce soartă are :
vânturi rele-n rădăcină
smulge-o-or ramului – la cină...
amar – floarea are drum :
azi lumină – mâine – scrum...
...cioara – meşteră la bârfe
strigă copacilor : „târfe” !
...copaciul – străjer de-altare
sub cerească ascultare
n-are vină – din născare...
fùrii sunt „pe altă listă” :
viaţa – da - -i cât o batistă
iar nădejdea – anticristă...
*
ION SOARE
Dragă
GEORGE,
Din cauza
"lor", am ajuns să am o pornire împotriva tuturor religiilor!
Am citit
mult din varii ştiinţe şi pot să afirm, cumva în cunoştinţă de cauză, că la
baza tuturor credinţelor stă "sfânta" ignoranţă, dublată de două
noţiuni-practici-realităţi-procese psihologice: sugestia şi autosugestia, care
"prind" foarte bine la copii şi la (semi)analfabeţi, mai ales când
acestea sunt aplicate încă de la clasele mici, iar la otomani - din primii ani
de viaţă, ceea ce (şi la unii, şi la ceilalţi) e aproape sinonim cu
îndoctrinare!
La acestea,
se adaugă teama de moarte şi autoamăgirea indusă de concepţia "vieţii de
apoi".
Îţi
reamintesc părerea lui Cezar Petrescu (expusă în capodopera sa Întunecare), pe
care am reţinut-o peste decenii: "Toţi oamenii au fost torturaţi de ideea
nemuririi. Nu se pot împăca cu gândul că viaţa e aici, că se sfârşeşte aici. Au
inventat dincolo o lume ideală, un ostrov ireal, dar acolo nu există decât frig
şi viermi; şi întunericul cel mare. Eternitate nu există decât în moarte!"
Subscriu!
Părerea mea
personală (care nu sunt un ateu, ci un creştin ortodox, după Iisus şi după
evanghelii, deci - după Noul Testament; pe cel Vechi, îl dezavuez, fiindcă el
nu e altceva, decât istoria evreilor, cu toate grozăviile ei: războaie şi
comploturi de tot felul, crime, urgii şi orgii, incesturi şi violuri, numeroase
alte blestemăţii, fără nicio legătură cu preceptele blândului Iisus - întemeietorul
singurei religii bazate pe iubire.
Dumnezeul
din BIBLIA (în traducere din greceşte, CĂRŢILE) este o adevărată blasfemie la
adresa Divinităţii. El nu reprezintă altceva decât "zeul" la care se închinau
vechii evrei - Iahve, Iehova, Elohim, El(i) etc. ; este o reprezentare antropomorfă
(deci, făcută "după chipul şi asemănarea omului" şi nu invers, cum
s-ar fi cuvenit!); El este autorul primului (şi singurului) genocid universal
(realizat prin aşa-zisul Potop al lui Noe) şi distrugătorul - prin foc, catran
şi pucioasă - a două oraşe, Sodoma şi Gomora (fă o paralelă cu Hiroshima şi
Nagasaki şi vezi ce-ţi iese!); e părtinitor, crud şi răzbunător, în totală
opoziţie cu ceea ce trâmbiţează popimea prin biserici, precum că "Dumnezeu
e iubire" - cuvinte perfect valabile, însă pentru Iisus!
. . . Ei, şi
aceşti isteţi de evrei au lipit - după opinia mea, în mod fraudulos! - istoria
lor, de Noul Testament, care e, într-adevăr, o carte purtând - până la sublim!
- atributele sfinţeniei, fiindcă are în centrul său personalitatea Celui mai
bun şi mai iubit dintre toţi pământenii. Scopul lor a fost unul pragmatic:
să-şi scoată vechime (nişte amărâţi de şapte mii de ani!) de la începutul
(Facerea) lumii şi să acrediteze ideea că ei sunt "poporul ales" al
lui Dumnezeu! Ai, desigur, în bibliotecă, această "cea mai cunoscută şi
mai tradusă carte a lumii"; du-te la Capitolul 12 din GENEZA şi ai să găseşti
acolo un text interesant: se întâlneşte Domnul cu Avram şi îi porunceşte să
iasă din ţara şi din neamul lui (am fost în "Ţara Sfântâ", pe urmele
idealului meu: cam două treimi din ţară sunt piatră şi stâncă!), fiindcă El îi
va da un alt pământ, o altă ţară: "Şi voi face din tine neamul meu ales şi
pe cei care te vor binecuvânta, îi voi binecuvânta şi pe cei care te vor
blestema, îi voi blestema (. . .) şi
întru tine se vor binecuvânta toate neamurile pământului".
Avem de-a
face, în mod evident, cu o interpolare! Şi uite-aşa se fac marile afaceri şi de
două milenii, cineva ne joacă în foi de viţă, prezentându-ne - la judecata istoriei
- un document fals! Şi mulţi cred (mulţi, da' proşti!)!
P.S. Îţi cer
iertare dacă ţi-am lezat cumva
sentimentele religioase!
Cu
prietenie,
Fratello
peccatore, Ion
*
PUȘI DINULESCU
Borseta
Aruncă-ţi hainele şi-aruncă tot ce ai
prin casă
Şi-n spaţiul gol, cu trupul gol, să
mă primeşti frumoasă,
Eu să aterizez în cada ta,
Ca într-un film mişto, de cinema...
Să derulăm apoi „plot“ cu „suspense“,
Prin al imaginaţiei noastre dans.
Acolo să ne zbenguim puţin,
Să bem, pe urmă, votcă, bere, vin…
Şi-abia, apoi, să ne întindem laţi,
Sî ne iubim ca duşmani, nu ca fraţi,
Pân’ ce din tupuri vom simţi licori
Că se desprind, ducându-ne în nori…
O, dulce infractoare de trăiri,
Tu când din mine viaţa îţi respiri,
Te mai gândeşti că mi-ai furat
Borseta mea ascunsă de sub pat?
*
IOAN MICLĂU
Purcelul năzdrăvan
( o poveste și o
morală)
Frumoase sunt poveștile, plac tuturor, și
celor mici și celor mari, fiindcă un grăunte de învățătură tot aduc ele, altfel
n-ar mai fi povestitori să le povestească.
Iar dacă povestea e veche, cu atât mai
bine, după vorba proverbului: ”cu cât e vinul mai vechi, cu atât e mai plăcut”.
Poveștile bunicilor erau frumoase și înțelepte, căci veneau din vremile când
neamul ăsta omenesc tocmai își deschidea ochii și urechile, să vadă și să
înțeleagă bine această lume plină de minunății.
Astfel, din vechime se spunea, și adevărat
este, că și animalele ce viețuiesc de-avalma cu oamenii pe acest Pământ frumos,
au momente de voioșie, de exaltare, după cum și de tristețe. Ele nu pot să vorbească, dar au și ele
gândirea și știința lor.
Unele sunt
inteligente, prinzând repede multe îndeletniciri dacă mai ales sunt dresate.
Întotdeauna s-a recunoscut, adică mai mult se credea, că numai purcelul din
neamul grohăitoarelor e ca piatra la cap, adică neputând învăța nici măcar să sară
peste un fir de ață, sau să imite și el o privighetoare, să facă și el o
ghidușie care să-l ridice în ochii lumii ca fiind cineva. Dar ce poate face el
aci, dacă așa l-a creat Dumnezeu și pe el. Trebuia să se mulțumească și să stea
în limitele specie lui. Adică să scormonească încontinuu cu râtișorul, sau,
crescând și îngrășindu-se să ajungă pe eșafodul bucătarilor.
Poveștile doar spun, că farmecele sunt un fel de oblojeală, de minuni, dar nici
asta nu s-a văzut tocmai la un purcel, care să devină un viteaz îndrăgostit de
vreo muză a artelor, sau colea, să facă și el o năzdrăvenie, de care să se
minuneze lumea.
Așadar, povestea povestește că,
întradevăr, pe costișa unei văi împădurite cu goruni mari și ghinde multe,
trăia fericită o mistreață. Grohăia veselă printre ceilalți mistreți și
mistrețe. Nu după multă vreme, mistreței îi veni și ei sorocul să nască purcei.
Și, minune mare, mistreața născu un singur purcel, lucru mai rar întâlnit, dar de
aci se vedea deja semnul unei ursite deosebite. Mistreața era foarte bucuroasă și
abia-l vedea de drag. Dar era și șugubăț purcelul, mai ales când își lăsa
urechile aplecate înainte peste ochi, iar cu codița ca un sfredel, ridicată,
fugea de ici colo prin baltă sau prin frunzare. Cu râtișorul lui mic, scurma la
câte-o rădăcină mai fragedă, uneori apuca și câte o ghindă in gură, dar pe care
încă nu o putea zdrobi. La cel mai mic zgomot produs de vreo creangă în bătaia
vântului, el fugea repede în zăvoi de unde îl privea mama lui.
Dar dacă era mistreața așa cum spuneam,
fericită și mândră de purcelul ei, avea uneori și tristețile ei. Vedea în
instictul ei, căci mare talent ori geniu nu va ieși din el și că oricând un lup
putea să-l sfâșie, sau ar putea fi prins într-o capcană de vreun vânător, să
ajungă sărmanul pe grătar de friptură. Ce grozăvie! Auzi-se mistreața multe
asemenea istorii și chiar văzuse cu ochii ei purcei duși de lupi sau vânători.
Aceste gânduri o întristau din când în
când, mai ales văzând cum maimuța se mândrea cu puiul ei ajuns mare vedetă la
circ, era hrănit și pieptănat, numai pentru că făcea oamenii să râdă, când se
agăța cu coada de o funie ridicată. Ce să mai zică de ursulețul ajuns campion
la lupte! Ba învățase chiar să meargă cu bicicleta. Dar puiul vulpei la ce
nivel filosofic ajunse acum pentru a prinde găinile cele gustoase. Ducea câinii
de nas cu coada ei stufoasă, de se dădeau de-a berbeleacul pe costișele văilor.
Numai
purcelul ei nimic, dar absolut nimic. Nici muzică, nici sport, nici dans, nici măcar
o cățărare pe funie. Singura lui cale va fi să ajungă hrana celor cu colți
mari.
Tare era
supărată. Dar, cum este bine știut de când lumea, nici supărările nu sunt fără
sfârșit. Uneori și numai bănuielile fără temeiuri aduc frica ce nu a fost niciodată
folositoare, însă mistreața fiind din rândul dobitoacelor, nu avea ideea
timpului și nici a faptului că în rău se află deseori sămânța binelui. Purcelul
ei, cu atât mai puțin avea idee despre lumea mare. El știa doar zăvoiul și
boltuirea umbroasă de deasupra bălții, unde el se știa a fi. Auzea și vedea cum
firișoarele de apă curgeau la vale, iar printre ramuri frunzoase razele
soarelui pătrundeau înspre el în fiecare dimineață și asta de când se născuse
el. Aici știa purcelul mistreței a fi miezul bunătăților din lume. Și era fericit
când își răsucea capul ca o bilă cheală după raza de lumină, ce se legăna după cum
se legănau frunzele copacilor înalți, sub bătaia liniștită a vântului. Câte o
păsărică mică și colorată, ciripind veselă, mai pătrundea din când în când în
lumea asta mică a lui.
Iată că, într-o bună zi, ceva nemaipomenit,
adevărate fantome apărură prin preajma bălții, făcând mare gălăgie. Vai, și
tocmai acum mistreața nu era acasă, era plecată să adune jir, iar purcelul ei
se ghemui sub o rădăcină, doar botișorul rotund îl ținea în afară pentru a
putea respira. Ochii lui ca două măsline priveau ficși prin desișul mlădișului verde,
dar de unde el nu putea fi văzut. Aceste fantome uriașe se mișcau doar pe două picioare
înalte ca niște catalige de cocostârc. Așa le percepea el. În realitate erau
doi tineri excursioniști, porniți a vizita frumusețile pădurii. Urcau spre
izvorul din deal să se răcorească din unda lui limpede și rece. Ei râdeau și
vorbeau despre cele ale oamenilor, mai aveau cu ei și un mini-televizor, pe
care îl așezară tocmai pe malul bălții, unde trăia mistreața și purcelul ei.
Vocea lăsată la maximum avu darul să sperie și mai mult biata sălbăticiune.
Excursioniștii se urcară mai la deal, lăsând mini-televizorul acolo unde-l puseră, iar
vocea reporterului umplea dumbrava de zgomot și ecouri. După un timp, purcelul
își scoase de sub crăngi ochii săi ca două măsline și privi direct pe ecranul
televizorului. Acolo se derulau scene neînțelese, pe străzi copii mulți și
gălăgioși, o doamnă pe un trotuar ducea de curelușă un purceluș domestic, fapt
ce-l făcu pe micuțul mistreț să tresalte.
Era un purceluș ce îi semăna și frica parcă îl mai părăsi, așa că se
apropie, dar așa, scufundat în apă, să vadă mai bine purcelușul din televizor.
Acesta avea dungi sure pe spate, ținea urechile plecate peste ochi și codița ca
un sfredel, ridicată, iar din când în când purcelușul primea boabe de porumb,
pe care doamna i le servea din palma mâinii. Și, de câte ori guița, doamna se
pleca la el cu boabele de porumb. Auzind și înțelegând guițatul purcelușului
domestic, puiul de mistreț ieși afară din baltă și se așeză în fața
mini-televizorului.
Nici când
veniră tiptil tinerii excursioniști el nu observase, doar când fu prins de
aceștia, începu să guițe speriat. Era însă prea târziu să mai fugă în balta sa.
Astfel ajunse și el în orașul oamenilor,
grație acestor excursioniști. Ajunse la Circul Mare al orașului, unde repede îl
spălară, îl hrăniră și-l botezară cu numele de Purcelul Năzdrăvan, tocmai
fiindcă dresorii circului observară apetitul lui pentru grăunții de porumb, pe
care îi înghițea aproape pe nemestecate.
”Aha, își ziseră cei cu dresarea
animalelor, ia uite-te frate! Are Purcelul Năzdrăvan o șansă. Repede întinseră
o sfoară între troaca de porumb și purcel, o înălțară puțintel la început, apoi
treptat , și, minune, sărea purcelul peste sfoară de parcă avea aripi, să
ajungă iute la boabele cele gustoase pe care le înghițea pe nerăsuflate.
Atunci
dresorii aduseră o scândură de vreo trei metri lungime, o așezară cu un capăt
pe o masă, iar pe masă așeză din nou troaca cu grăunți. Se învârti Purcelul
Năzdrăvan, o dată, de două ori pe sub scândura înclinată, dar reveni la partea
scândurii dinspre dușumea și repede urcă
pe aceasta. Astfel, ajunse pe masa cu grăunțe, înfulecându-le pofticios.
Problema era
că odată ajuns pe masă, purcelul nu vroia să mai coboare, dar nici asta nu fu o
dilemă pentru dresor, deoarece strămută troaca cu grăunțe pe dușumea, iar năzdrăvanul
repede coborâ la noile grăunțe.
Adevărul era că judecata purcelului la
atâta se reducea, a-și umple stomacul cu grăunțe, după care dormita îndelung,
fără a mai băga în seamă chemările dresorului său. După o vreme începuse chiar
să se îngrașe năzdrăvanul.
”Hmm! își zise dresorul, ia să te trec eu
acum prin exercițiul foamei, să vezi ce-ți sfârâie ție unghiile de la picioare!
Zis și făcut! Nu primi purcelul grăunțe o zi și o noapte. În urmă luă dresorul
un gard de sârmă împletită în ochiuri mari, înalt de un metru, pe care îl
ancoră zdravăn de doi stâlpi laterali, apoi așeză troaca de grăunțe pe partea
de dincolo a gardului, scuturând-o nițel, grăunții sunară ca niște clopoței,
ceea ce îl făcură pe puiul de mistreață să-și fixeze ochii lui de măslină spre
ele. Se repezi el, flămând cum era, dar nimeri cu râtișorul său între ochiurile
de sârmă, de abia și-l mai putuse scoase. Apoi începu să muște și să rupă
gardul.
”Aha, își zise iar dresorul, de-l pot
învăța să muște, e bine! Îl invăț să muște și tot am scos din el un artist. Zis
și făcut! Aduse un cățeluș de-l puse la troaca cu mâncare, luă gardul
despărțitor, iar purcelul ca un năzdrăvan ce era, se năpusti asupra cățelușului,
rupându-l cu colții lui tari. Încet, încet, purcelușul de mistreț ajunse mare
celebritate în lumea circului, fiindcă învățase a mușca pe oricine, atunci când
îi era foame și vedea troaca cu grăunțe!
(Morala: A nu trece experimentul din
lumea animalelor necuvântătoare în lumea cuvântătoarelor)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu