marți, 16 aprilie 2019

MARIAN ILIE - A trecut și ziua poetului Orhan Veli




Bună Dimineața! A trecut și ziua poetului Orhan Veli, mort la 36 de ani! (din greșeala medicilor turci) Dar am remarcat că nu era niciun român în sală. De aceea vă rog să postați spre prietenii dv (care cred că sunt intelectuali sadea) textul:

„În ziua de 12 aprilie 2019 la sediul din Constanța al Centrului Cultural Turc„Yunus Emre” s-a organizat seara literară dedicată poetului Orhan Veli (n.la 13 apr.1914 - m în 1950) unde a fost prezentată în limbile turcă și română opera poetului care a adus înnoire și a modernizat poezia turcă introducând teme noi și elemente din limba populară în lexicul poetic. Alături de volumele de limbă turcă s-a aflat și ANTOLOGIA DE POEZIE TURCĂ  (editată la Erzingean, în anul 2013 de către primarul orașului,YUKSEL  ÇAKIR; textele au fost alese de poetul și ziaristul turc Halil Ibrahim Ozdemir și au fost traduse în română de Güner Akmolla). Participanților li s-au oferit cărți, foi traduse din poeții turci de studenții secției de Lb. turcă de la Universitatea Ovidius recitând din propriile creații. Mai jos, poezia „Istanbul'u Dinliyorum", în traducerea scr. G.Akmolla: ASCULT ISTANBULUL :

ASCULT  ISTANBULUL
ORHAN VELI    (tr. Güner  Akmolla)

~*~

Ascult Istanbulul, am ochii închiși
La început simt cum bate un vântișor;
Frunzele și copacii se clatină încetișor
Sub adierea dulce a vântului  ușor;
În depărtare, într-o mare depărtare,
Zăngânind cei ce aduc ape fără de stare,
 Eu ascult Istanbulul cu ochii închiși.
Ascult Istanbulul, am ochii închiși;
 Parcă văd plutind pe cer zborul păsărilor;
Sunet de păsări aud în depărtarea înălțimilor.
Plase -colivii se retrag,  pescarii scapă;
Doar picioarele unei femei calcă în apă
Ascult Istanbulul cu ochii închiși.
 Ascult Istanbulul, am ochii închiși
Aud cum sună Kapalîcearșî * a răcoare
Mahmutpașa *strălucind de nou și valoare
 Gureși porumbei au umplut ogrăzile
Din docuri  răsună  cu zgomot  muncile
Vântul primăverii a  transpirație  miroase
Ascult Istanbulul cu ochii închiși.
Ascult Istanbulul, am ochii închiși;
Pe capul meu stă beția vechilor  ei lumi
Bărcile pescărești odihnesc pe țărm
Printre ramuri de midii tăcerile adorm
Ascult Istanbulul cu ochii închiși.
Ascult Istanbulul, am ochii închiși ;
 Pe trotuar trece o femeie cochetă;
Cântece, melodii, vorbe, înjurătură.
Ceva îi cade pe jos din mână;
Un trandafir căzu fără  să-l țină;
 Ascult Istanbulul cu ochii închiși.
Ascult Istanbulul, am ochii închiși:
 La poale  o pasăre își declină viața;
 Fruntea îți arde, ori nu, mi se pare așa;
 Ai buzele umede, știu și simt viața ta;
O lună albă se naște dintre alunii răsfirați
Inima îți bate,  simt  ritmii frământați;
 Ascult Istanbulul.


~*~

ORHAN VELI









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu