Vasilica Grigoraş – DE LA ALFA LA
OMEGA DOAR IUBIRE
„Lupul a mâncat iezii
pentru că era nefericit!” Luca B.
Dacă suntem
obişnuiţi ca în primii ani de viaţă copiii să spună lucruri „trăsnite”,
afirmaţii, formulări ca cea de mai sus ne lasă mască, ne surprind cu adevărat.
Să încercăm, totuşi să înţelegem tâlcul spuselor micuţului Luca.
Generaţii de
copii s-au speriat auzind povestea „Capra cu trei iezi”. Îi compătimeau pe
bieţii iezişori şi îl urau pe lupul hrăpăreţ. De data aceasta, un copil preşcolar
al zilelor noastre a fost foarte impresionat de gestul lupului, empatizând cu
el, găsind şi o explicaţie mai mult decât generoasă a gestului acestuia.
Reactivează imagini din alte poveşti, probabil un câmp împodobit cu o mantie
verde imprimată din belşug cu flori de primăvară. Pe un imaş din colina
satului, miei zburdau în voie, se hrăneau cu frageda şi suculenta iarbă ori cu
laptele oiţelor. Zborul fluturilor, cântecul cosaşilor şi trilurile păsărilor
se-armonizau cu dangătul clopotelor şi clopoţeilor de la gâtul ovinelor mari şi
mici. Armonie deplină, toată fericirea din lume. Apare dintr-o dată un lup
hămesit de foame, poate alergat de-un vânător… sau cine ştie câte alte necazuri
mai avea. Atacă turma de oi, prinzând un miel pe care îl mănâncă în grabă. În
inocenţa sa, copilul a înţeles perfect motivaţia gestului lupului. O înţelegere
intuitivă, empatică, compătimitoare. Pare o înţelegere simplistă, însă el trece
dincolo de aceasta la pasul următor, la acceptare (da, s-a întâmplat, asta e…),
apoi la iertare.
Şi să trecem
de la poveste la viaţa reală. Se pare că pentru a vedea şi simţi această triadă
– înţelegere-acceptare-iertare trebuie să avem suflet de copil, necontaminat de
viruşii provocărilor şi problemelor vieţii. Atunci când nu te simţi ameninţat
şi nici nu te împiedici de ciulinii uscaţi de vreme şi vremuri care îţi rănesc
inima.
Majoritatea
oamenilor spun că iertarea este un lucru greu de realizat. Aşa este, dar viaţa
ne-a dovedit că este posibil să iertăm. Este ceva foarte personal, iar noi
suntem foarte diferiţi şi fiecare iertăm în felul nostru. Printr-un exerciţiu
continuu, devine o deprindere, un fel de a fi. Începând cu acea conştientizare
şi înţelegere obiectivă a situaţiei reale se impune o bună intenţie de a o
depăşi, apelând la resursele interne de care dispunem. Trebuie să ne întrebăm,
la ce ne foloseşte dacă nu iertăm pe cei care ne-au greşit pentru a înţelege de
ce este nevoie să iertăm. Pentru că „A ierta înseamnă a elibera un prizonier şi
a descoperi că prizonierul erai chiar tu” Lewis B. Smedes.
Înţelegerea
acestui lucru este esenţial. Iertând, nu mai suntem proprii captivi, ne
descătuşăm în primul rând pe noi, apoi şi pe ceilalţi. Ne eliberăm de durere,
disconfort, stres, ne îndepărtăm de păcat. Iertarea înseamnă renunţare la ură,
răzbunare, resentiment, ranchiună, supărare…, pentru că toate acestea distrug
liniştea sufletească. Iertarea este cea mai eficientă acţiune pentru vindecarea
sufletului. Iisus pe cruce a spus: „Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac!
(Luca 23, 24). Milă şi compasiune faţă de răufăcătorii săi. Rugăciunea „Tatăl
nostru” este chintesenţa actului iertării: „Şi ne iartă nouă greşelile noastre,
precum şi noi iertăm greşiţilor noştri”. Dacă noi nu iertăm altora, nici
greşelile noastre nu vor fi iertate. Nu vom intra în Împărăţia Cerurilor dacă
nu vom ierta greşelile celorlalţi, iar pentru acest lucru suntem singurii
răspunzători.
Iertarea
înseamnă curăţire, purificare, este binecuvântarea cu ajutorul căreia atingem
starea de iubire. Iertarea şi iubirea sunt indisolubil legate. „Iartă pentru
iubire” spune dr. Federic Luskin.
Cuvântul
iubire este întâlnit atât în Vechiul cât şi în Noul Testament. Dumnezeu este
dragoste, ne vorbeşte despre dragoste şi ne porunceşte să iubim:
„Să iubeşti
pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot
cugetul tău şi cu toată puterea ta”. Aceasta este cea dintâi şi cea mai mare
poruncă. Iar a doua, asemenea ei, adresată poporului Israel înainte de a intra
în ţara promisă, este: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi” (Marcu
12: 30-31)
Părintele
Arhimandit Arsenie Papacioc ne spune că: „Iubirea răspunde la toate
întrebările”. De la alfa la omega, de la început la sfârşit, de la naştere la
trecerea spre înviere, factorul esenţial al vieţii este IUBIREA. Iubirea este
principala piatră de hotar pe drumul spre lumină, către adevărata noastră
natură divină.
Iubirea este
singura uşă spre o viaţă duhovnicească. „Iubeşte-ţi aproapele” nu este un
concept abstract, lipsit de conţinut, complicat, fără sens. Ne invită la
reflecţie. Prin iubire descoperim şi învăţăm că ea este lumină şi presupune
lumină, şi acolo unde este lumină, nu poate fi întuneric, se opun, se resping.
În lumină ne regăsim ca fii ai lui Hristos, creaţi după chipul şi asemănarea
Sa. Înţelegând acest lucru îl descoperim pe Hristosul din noi, îl alegem drept
călăuză, îmbrăţişându-L pentru a ne îmbrăţişa. Iubind pe Domnul şi acceptând
iubirea Lui, ne conectăm la iubirea divină.
Iubirea este
„o compoziţie muzicală”. Prinde viaţă când cineva o interpretează. Dar nu
oricum, ci cu acurateţe, inspiraţie, virtuozitate, cu har şi dăruire. Fiecare
notă din solfegiu are mireasma ei, precum fiecare gând, cuvânt, gest al nostru
de iubire are strălucirea lui. Şi acest lucru deoarece iubirea are limbajul său
propriu, mai bogat decât limbajul cuvintelor. Ne putem exprima în cuvinte, dar
trebuie să trecem dincolo de ele, la gesturi, la fapte. Doar astfel ne simţim
confortabil în propria inimă şi intrăm în inima altora.
Iubirea este
o practică. Asta nu înseamnă că nu facem greşeli. Important este să le
recunoaştem, să le mărturisesc şi să ne străduim să învăţăm din ele. Nu există
nimeni care să refuze iubirea, deşi la prima vedere ar exista asemenea
persoane. Putem vorbi de cazuri patologice sau manifestări ale unor traume,
frustrări sau de un comportament deghizat, însă în adâncimea sufletului toţi
avem mare nevoie de iubire. De aceea în faţa iubirii trebuie să ne înclinăm.
Iubirea este
acolo unde nu se pun condiţii. Categoric trebuie să-l înlăturăm pe „dacă” din
gândirea, simţirea şi conduita nostră. Acest condiţional este o manifestare a
răului.
Fără iubire,
suntem condamnaţi de vii la moarte, iar pe aceasta o putem învinge doar prin
exerciţiul iubirii. În primul rând să dăruim, pentru că este ştiut că vom primi
cu aceeaşi măsură, lucru explicat de unii prin legea atracţiei, de alţii prin
măsura lui Dumnezeu întru iubire de oameni şi creaţie. Aşa cum în natură nimic
nu se pierde şi nimic nu se câştigă şi în iubire, ceea ce oferim vom primi, mai
devreme sau mai târziu. Dăruirea iubirii este un pact cu Dumnezeu, care din
iubire şi-a dat Fiul spre răstignire şi cu Hristos Domnul care a acceptat
răstignirea pentru a ridica păcatele lumii, ale noastre.
Este foarte
adevărat că astăzi, şi de când Lucifer a căzut din Împărăţia Îngerilor, pe
pământ există Dumnezeu şi Diavolul. Depinde de noi cât de vigilenţi suntem în a
alege o cale sau alta. Atât timp cât ne vom lăsa amăgiţi de lucrarea celui rău
şi nu ne vom concentra asupra noastră cu dorinţa de a ne înduhovnici, răul va prima,
iubirea va lipsi, întunericul va trona nestingherit în inimile noastre. Să
încercăm să ne îndreptăm atenţia asupra noastră şi nu a celorlalţi, să nu mai
învinovăţim pe nimeni de ceea ce ni se întâmplă, să ne asumăm greşelile, să fim
responsabili de alegerile şi de atitudinea noastră, să alungăm gândurile
dezmăţate, provocatoare, insinuante şi să adunăm un florilegiu de iubire. Să-l
udăm cu apa vie din izvorul inimii noastre, oferindu-l semenilor. Să ne
îngrijim propria grădină oferind florile nemuritoare ale iubirii pentru a ieşi
învingători din „Războiul nevăzut”. Sfântul Nicodim Aghioritul ne spune:
„Obişnuieşte-te a iubi pe toţi oamenii şi a fi cu toţi în pace, pe cât depinde
de tine, după cuvântul Sf. Pavel: <Pe cât atârnă de voi, trăiţi cu toţi oamenii
în pace>” (Rom. 12.18).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu