duminică, 14 aprilie 2019

Ștefan Buzărnescu - Un experiment social uitat: centrele agroindustriale




Un experiment social uitat: centrele agroindustriale

Ca o componentă a proiectului de țară, rămas în istorie sub numele de „societate socialistă multilateral dezvoltată”, centrele agroindustriale au marcat o secvență a eforturilor de emancipare națională și socială a României, care și-a imaginat, cu naivitate, că după retragerea trupelor sovietice de ocupație, ar fi sosit momentul să se proiecteze un nou început de dezvoltare națională, adică fără obediență față de tradiționalele Imperii vecine (Imperiul Țarist, Imperiul Habsburgic, Imperiul Otoman), care și-au disputat, timp de secole, ambiții de dominare și de anexiune a teritoriilor românești. În acest context a luat naștere ideea de „dezvoltare multilaterală” focalizată pe un raționament foarte simplu: anume, dacă individul are trebuințe multilaterale, atunci este normal să se creeze o economie multilaterală, care să acopere toate aceste trebuințe din producție proprie.
Seducătoare în egală măsură pentru „oamenii muncii”, cât și pentru cei aflați la putere, această opțiune a fost agreată și de urmașii fostului Imperiu țarist, în ipostaza sovietică de atunci, față de care România a rămas sub ocupație ideologică, dar obligată să dezvolte „industria grea, cu pivotul său industria constructoare de mașini”. După ce „Programul de dezvoltare multilaterală” a devenit Document normativ pentru întregul spațiu social românesc, sistemul de învățământ a fost instituit ca instrument al dezvoltării naționale, context în care oferta educativă a fost calibrată în funcție de nevoile de dezvoltare ale fiecărei zone (regiune, oraș, comună, sat) în scopul  „repartizării judicioase în profil teritorial a forțelor și relațiilor de producție”, adică în zonele agricole au luat ființă licee agricole, în zonele păduroase, licee silvice, în zonele industriale licee industriale ș.a.m.d. Profesionalizarea liceelor, în corelație cu școlile profesionale, avea rolul de a asigura accesul gratuit al tuturor educabililor la școală, cheltuielile de școlarizare fiind asigurate de Guvernul de atunci în aria Directivei politehnizării întregului sistem de învățământ… Se înțelege că această „reformare” presupunea și o masivă construire a spațiilor corespunzătoare de învățământ, a laboratoarelor și a atelierelor pentru practică profesională, a fondului de carte de specialitate, a loturilor semincere pentru legumicultură, a unităților de cercetare științifică în toate domeniile de activitate etc. Toate acestea s-au realizat prin eforturi financiare proprii, dar și prin contractarea unor importante datorii externe  care urmau a fi returnate prin valorificarea producției viitoarelor unități de producție. Loturile de pământ, valorificate centralizat prin întreprinderi agricole de stat (IAS) și prin cooperative agricole de producție (CAP) au asigurat o bună parte din amortizarea investițiilor necesare mecanizării lucrărilor agricole, precum și chimizării întregii agriculturii, adică și pomiculturii și viticulturii (ierbicide, fungicide etc.). Totuși, decalajele dintre mediul rural și cel urban nu se micșorau, ci dimpotrivă: prin plecarea la oraș a multor rezidenți din rural, depopularea satelor a înregistrat un recul îngrijorător pentru autoritățile din acel timp, deci a tuturor celor care gestionau acest proces. Deoarece unele sate au rămas aproape pustii, s-a luat măsura de compactare a satelor în comune de centru față de care, administrativ, să graviteze satele care nu mai aveau resurse să se administreze. Pe acest cadru organizatoric a apărut schița centrelor agroindustriale în care populația, calificată în profil local și zonal, să asigure resursa umană necesară pentru valorificarea resurselor naturale existente, astfel evitându-se două riscuri: a) migrația populației dintr‑o zonă în alta, proces care nu ar fi putut contribui la încetarea depopulării localităților: b) creșterea prețurilor produselor finite datorită cheltuielilor cu transportul de materii prime de la producător la unitățile de prelucrare (de exemplu: fabricile de conserve de legume s-au construit în proximitatea unităților de producție de stat sau cooperatiste). Prin construirea unei rețele vaste de irigații și îmbunătățiri funciare s-au creat  locuri de muncă salariate care au avut, și ele, efecte pozitive asupra calității vieții, marcând o consistentă ridicare a nivelului de trai din zonele rurale și o relativă stabilitate a populației/forțelor de producție. În zonele monoindustriale, de exemplu în zonele miniere, unde cu precădere erau salarizați doar bărbații, au fost înființate fabrici de textile, pentru asigurarea oportunităților de job și pentru populația  feminină, asigurându-se astfel condiții mai bune pentru stabilitatea familiei și pentru  creșterea copiilor în afara unor  privațiuni majore sub raport financiar.
Sociologic, așa au stat lucrurile, iar lichidarea tuturor acestor modeste facilități de către noile autorități postdecembriste readuce preocupările legate de soluțiile posibile de reducere a decalajelor dintre rural și urban, la punctul zero. Noile generații au posibilitatea de a promova noi soluții, deoarece uimirea lor pentru faptul că… au descoperit pungi de sărăcie, hărți ale rămânerii în urmă, comparații cu diverse țări din Europa și din alte continente , culpabilizarea generațiilor care au trăit în perioada comunistă nu are niciun fel de valoare. „Clasa  muncitoare și țărănimea muncitoare” care au condus societatea în acele vremuri nu au putut nici imagina ceva mai bun, nici nu au putut să atingă alte performanțe economice. A nega, însă, tot ce s-a făcut atunci nu este nici moral și nici adevărat.
Acum, nu mai există interdicțiile care, pe bună dreptate, sunt reproșate socialismului de tip bolșevic; eu, ca „generație a ghiocelului”, aștept noul proiect de țară și soluții efective din partea tinerei generații, pentru rezolvarea decalajelor dintre urban și rural… Dar soluții practice, nu lamentări despre trecut!
Să privim înainte, împreună! Deoarece după trei decenii de la schimbarea de paradigmă ideologică din Decembrie 1989, „Marile Prefaceri” promise de noii titulari ai Puterii postdecembriste au prefăcut o Românie aflată în curs de dezvoltare într-o țară ocupată de multinaționale, care începe să conștientizeze că a fost aruncată într-o subdezvoltare strategică… Resursele naționale, valorificate cu o industrie în curs de afirmare, au început a fi valorificate cu tehnologii moderne, de import, dar profiturile nu mai rămân în țară, iar hemoragia de resurse financiare adâncește mai mult tradiționala asimetrie dintre calitatea vieții din mediul rural față de calitatea vieții din mediul urban. În acest context, diferența dintre sat și oraș se mărește, orășenii și locuitorii satelor fiind, în prezent, dependenți de produse de import; chiar și de hrana cea de toate zilele!
Tânăra generație de analiști de toate calibrele științifice și toate orientările ideologice se-ntrec în studii centrate pe definirea amplitudinii și a profunzimii „pungilor de sărăcie” identificate cu aportul financiar al proiectelor finanțate de Banca Mondială, expertă în alcătuirea unor hărți ale sărăciei, cu desăvârșire inutile, deoarece noi cunoaștem foarte bine problemele – de soluții ducem lipsă…
În generația care a trăit bucuria adevărată a electrificării satelor, prin valorificarea bazinelor hidrografice ale țării de către foștii țărani deveniți muncitori de profil, precum și bucuria industrializării și chimizării agriculturii prin investiții autohtone în formarea unei „baze tehnico-materiale naționale”, am participat atât ca elev, ca student, dar și ca „repartizat în producție” la un experiment social focalizat pe „reducerea diferențelor dintre oraș și sat” pe baza unui proiect denumit  formarea unor „centre agroindustriale”. Ca insider, deci, depun mărturie asupra a ceea ce tocmai cei care aveau toată legitimitatea deciziilor în acel timp refuză, acum, să-și mai aducă aminte, deoarece au devenit antreprenori capitaliști sau politicieni cu acoperire (demagogică) europeană, specializați în îndatorarea externă a României…
Lăsând la coșul de gunoi al istoriei acest cabotinism pe care generația mea l-a mai văzut, consider că este moral din partea mea să prezint, foarte pe scurt, proiectul abandonat al centrelor agroindustriale, dincolo de toate conotațiile sale ideologice majore.
Așadar, dacă industrializarea  României a scos din sărăcia tradițională o cohortă importantă de populație care s-a emancipat financiar de dependența față de producția agricolă, devenind orășeni la prima generație, diferența calității vieții acestui segment de „oameni ai muncii ”, în raport cu „oamenii muncii de la sate”, s-a adâncit tot mai mult, în condițiile în care industrializarea s-a făcut nu numai cu împrumuturi externe, ci și prin aportul valorificării producției agricole. Era, deci, și o problemă de minimă moralitate, nu doar de „etică și echitate” să se exploreze soluții pentru reducerea treptată a decalajelor dintre urban și rural.
În acest context s-a promovat ideea „transformării muncii din agricultură într-o variantă a muncii industriale”, lucrările agricole fiind mecanizate, ceea ce a redus aportul muncii manuale, dar a și creat posibilitatea salarizării muncii din agricultură, iar chimizarea a contribuit la apariția unor noi locuri de muncă, salariate, fapt probat și de sectoarele zootehnice, de fabrici de valorificare a laptelui, a apariției unor combinate de îngrășare și valorificare a cărnii de porc, a saivanelor pentru ovine, a unor unități similare pentru bovine ș.a.m.d., cu locuri de muncă salariate. Fabricile de conserve au creat, de asemenea, locuri de muncă salariate și posibilități de generare a unei noi a calității vieții.
Pe aceste coordonate, producția tuturor tipodimensiunilor de mașini agricole și utilizarea acestora pentru creșterea randamentelor producției  agricole au creat o complementaritate pragmatică între producția industrială și cea din agricultură, cu efecte benefice asupra puterii de acoperire, din producție internă, a necesarului de produse agricole, dar și a necesarului de inventar agricol mecanizat din producție internă, adică prin investiții pe unitatea financiară națională (lei), nu pe valută , adică prin evitarea riscului de a crea o gravă dependență față de finanțarea externă centrată pe obținerea de profit, nu pe asistarea financiară a nevoilor noastre naționale. Pe scurt, aceasta a fost ipoteza pe care s-a construit ideea, cu practica aferentă, care a stat la baza centrelor agroindustriale care au contribuit, și ele, în felul lor, la performanța lichidării datoriei externe, ca prioritate absolută la scară națională (nu mai discutăm efectele catastrofale dintre anii 1980 și 1989, când calitatea vieții s-a prăbușit, austeritatea aceea având ca motivație „plata datoriei externe!”, care a și fost lichidată, pe 12 aprilie 1989).
Ca efecte secundare ale „dezvoltării multilaterale”, subliniem  depopularea satelor în care, în multe regiuni, mai trăiau numai câteva  persoane cu o medie foarte ridicată de vârstă; dispariția biologică a persoanelor vârstnice, în multe sate, a generat imposibilitatea de menținere a unor structuri administrative, iar soluția  compactării administrațiilor sătești în centre de comune s-a dovedit a fi foarte puțin populară, nu numai printre localnici, ci și la nivelul actorilor decizionali din Guvernul de atunci. Deoarece situația aceasta era privită ca un faliment de adversarii regimului din acel timp, a fost promovată ideea „sistematizării satelor” prin crearea condițiilor de viață de la oraș: construirea de blocuri, nu doar pentru medici, profesori, ingineri și administrația locală, ci și pentru locuitorii satelor, regrupate în noul areal al Centrelor agroindustriale. Demolarea caselor pentru mutarea populației în condiții de bloc a stârnit nu doare nemulțumire, ci chiar și disperare, exploatată propagandistic de propaganda occidentală focalizată, de obicei, pe interpretarea și a industrializării ca o imensă „greșeală”, propagandă care eticheta chiar și plata datoriei externe ca pe o decizie iresponsabilă a unui „dement”, calificativ cu care era gratulat Președintele de atunci al țării; demonizarea, fără excepție, a tuturor preocupărilor de modernizare a țării a contribuit și la implicarea fără prea multă „tragere de inimă” în coerența funcțională a acestor centre agroindustriale, deși construirea lor a funcționat până în 1989, fiind abandonată imediat după căderea regimului comunist.
După ce primul prim-ministru postdecembrist, inginerul Petre Roman, a precizat că „industria noastră este un morman de fiare vechi”, toate fabricile de mașini agricole din țara noastră, chiar și fabrica de tractoare, au încetat să mai furnizeze tehnică agricolă, aceste fabrici au fost lichidate… s-au dezmembrat loturile de producție, au fost lichidate întreprinderile de creștere a puilor, a porcilor, întreprinderile de conserve ș.a.m.d., iar lucrătorii de acolo, rămași șomeri, au luat calea străinătății în căutarea de locuri de muncă pentru a-și întreține familiile.
Industria a urmat aceeași cale a lichidării în favoarea unor străini care au capturat rapid resursele românești, și pe cele agricole, și pe cele neagricole, iar  proiectul centrelor agroindustriale a fost cu desăvârșire abandonat, ca simbol al „dictaturii”…
Faptul că acum (2019) am devenit total dependenți de importul produselor agroindustriale nu se mai poate discuta în raport cu exportul produselor agroindustriale pe care îl făcea România  (ante 1989) și prin aportul  centrelor agroindustriale, din motive de…. „corectitudine politică”!
În concluzie, Centrele agroindustriale urmau să constituie suportul economico-financiar  pentru diminuarea diferențelor calității muncii și calității vieții dintre sat și oraș, iar cercetarea sociologică să funcționeze ca un seismograf al evaluării realizării secvențelor procedurale de realizare, treptată, a proiectului de reducere a decalajelor dintre urban și rural, printr-o urbanizare organică, proiectată ca o emergență a realităților autohtone, nu prin copierea mecanică a unor modele  străine de mentalul nostru colectiv.
Dincolo de toate conotațiile și suspiciunile aferente, putem reflecta asupra statutului sociologei ca aliat natural al transformărilor aflate în curs și al valorificării potențialului său de consiliere calificată a actorilor decizionali aflați în intervalul de autoritate al lideranței. Acest statut se cuvine a nu fi asimilat orientărilor ideologice trecute sau prezente.
Celor care, după lectura prezentelor rânduri, se vor repezi să mă eticheteze, ca „nostalgic”, deoarece invoc o experiență patronată (și) de fostul Centru de cercetare a problemelor tineretului, le răspund anticipat: eu am fost educat să mă implic în explorarea teoretică a soluțiilor la problemele reale. Sunt convins că generația noastră nu a putut să formuleze și să promoveze soluțiile cele mai bune, dar a evitat, cu certitudine, ispita de a îngroșa corul păguboșilor care ne predispuneau la depresii prin frecventa trimitere la frustrările prezentului, ca profeții apocaliptice pentru un viitor mai dificil, sport pe care-l practică majoritatea „analiștilor” de azi , din țară și din străinătate.

Prof. univ. dr. Ștefan Buzărnescu









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu